Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Neuvolakäynneistä Käyntien määrä näyttää vaihtelevan tosi paljon kunnasta toiseen (säästöjen ja asiakkaiden määrän mukaan). Meillä käydään edelleen 4 viikon välein neuvolassa, vaikka odotankin jo neljättä! Neuvolalääkäriä on vissiin vain kerran loppuvaiheessa (rv 36) ja sitten np- ja rakenneultra joita tekee gynekologi. Ultrissa ei tehdä sisätutkimusta ollenkaan, vaan sen tekee neuvolalääkäri. Neuvolalääkärikäynti voi myös olla gynen luona jos tehdään synnytystapa-arvio samalla. Mulla tulee todennäköisesti olemaan gyne, koska silloin varataan samalla se mun sektioaika. Suunniteltu sektio tehdään sitten noin vikkoa ennen laskettua aikaa.
 
Voimia äitijapojat :'( Todella harmillista, että joskus käy noin.

Kävin tänään neuvolalääkärin ultrassa ja kaikki oli ilmeisesti hyvin :heart: Sikiö taitaa olla vähän luultua nuorempi, kun viime kerralla piti olla 7+5, niin kone näytti 7+3 ja tällä kertaa piti olla 10+1 niin lääkärin mukaan noin 9+5 tms. Eli laskettu aika voi hyvinkin mennä marraskuun puolelle, mutta toisaalta luulen että synnytys tapahtuu ennen laskettua aikaa. Eivät ottaneet juuri mitään mittoja tms. eikä neuvolakorttiakaan kyselty? Luulin, että siihen täytetään kaikki.. Sitten muistin, että viime kerralla oli puhetta hemoglobiinin mittaamisesta kun se oli silloin 110. Nyt oli 106, joten rautatabujahan sitä pitäisi napsia. Katsottiin painoakin, joka aluksi oli noussut 4 kiloa, mutta nyt ilmeisesti vähän laskenut onneksi. Ehkä se oli vain turvotusta :) Multa kyseltiin enimmäkseen siitä, että miksi en ole kertonut vanhemmille vielä.. Ihmettelin vain vähän, siis kysytäänkö kaiken ikäisiltä äideiltä tätä vai vain meiltä (ikäistään?) nuoremman näköisiltä :D Ei siinä ole minusta mitään outoa, jos ei halua vielä kertoa uutisia, vai onko? :O

Mannaa 10+1 ?
 
Mannaa Mitähän se niille kuuluu milloin te kerrotte perheelle ja sukulaisille. Ihme että edes kysyvät tuollaista. No, kyllä mun neuvolatäti kysyi olenko kertonut jo töissä, mutta mehän ollaan jo "vanhoja tuttuja" kun olen käynyt siellä edellisen odotuksen aikana ja lasten kanssa niin se oli sellaista normaalia jutustelua vaan.
En minäkään ole vielä kertonut isälleni vaikka neljättä odotan ja olen jo "konkari", jotenkin se vaan jännittää eniten isälle kertoa :D. Töissä jo jotkut tietävät ja myös osa sukulaisista. Jokainen kertoo silloin kun itse tuntuu siltä.
 
Nyt kyllä kävi oudosti :x Otin ton ekan rautatabun (Retafer) ehkä puoli tuntia sitten ja c-vitamiini kuulemma auttaa imeytymistä niin söin yhden appelsiinin. Ja nyt oksensin sen pois :O Outoa siksi että en ole oksentanut kertaakaan.. Mietin vaan että teinkö jotain väärin tai voiko tuo rauta aiheuttaa tuollaisia oireita? Onko muilla käynyt samalla tavalla? Vieläkin vähän oksettaa ja saattaa joutua uudestaan pönttöä halailemaan.. Jep, oksensin taas. :(
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä rautatabletin maistuvat pahalle. Jää sellainen rautainen maku suuhun. Voisko se olla syy miksi oksensit? Eihän se appelsiini pitäisi siihen vaikuttaa koska minä olen aina juonut appelsiinijuicea rautatabujen kanssa.
Itse en pysty Retaferia syömään koska mulle tulee tosi kova maha siitä, oikein kunnon ummetus. Vielä ei ole tarvetta ottaa lisärautaa, mutta aikaisemmin olen käyttänyt nestemäistä sorttia nimellä Ferronol. Se on sopinut mulle paremmin. Vinkkinä jos tuo Retafer ei pysy sisällä!

Tai ehkä suhun iski yhtäkkiä mahatauti... sitähän on liikkeellä.
 
Taas tuli oksennus :( Soitin th:lle ja sanoi että pitäisi vielä huomenna kokeilla tätä samaa :O Ja jos taas oksennan niin sitten vaihtoon.. Sanoi jotain Obsidanista että se on hellempi vatsalle. Itekin mietin tuota oksennustautia, mutta olisi se aika outoa että näin yhtäkkiä alkaa, kun aamulla ei ollut mitään ja vielä näin tiuhaan tahtiin oksennan.. No nyt on todellakin rautainen maku suussa, mutta ei mulle sillä tavalla huonoa oloa siitä tullut ennen kuin puolen tunnin jälkeen raudan otosta, appelsiinia en ehkä niin mielelläni syönyt ja voihan olla että se oli vanha mutta ei mulle ennen oo kyllä tullut oksennus pilaantuneen ruuan syönnistä. En kyllä haluis kokeilla tätä enää kun porukatkin alkaa ihmettelemään jos oksennan, nyt sattu olemaan talo tyhjänä.. Jahas, taas pitäis lähteä oksentamaan.
 
Äitijapojat, iso halaus sinne:(

Täällä sitä sitten pistellään itseä 6xpäivässä ja mittaillaan verensokereita. Ruokavalio on aika kivikautinen, mutta sillä pysyneet sokeriarvot loistavina:) Hassua oli huomata että maitotaloustuotteet ja hedelmät nostavat mulla veren sokeriarvot ihan pilviin. Eli niitä saa syödä todella varovasti. Hirvitti kyllä aluksi tuo koko itsensä pistäminen. muita olen kyllä lähihoitajan koulutuksella pistellyt, mutta itseä pistettäessä se on jotain aivan muuta:/ Näin siitä jopa painajaisia yhtenä yönä :LOL: mutta on tämä kyllä aika mielenkiintoista. Ja ehkä tällä hommalla se meidän vauva (jos nyt vain päästään sinne loppuun asti) niin olisi ihan normaalikokoinen. Kun menin tuohon verensokeriseurannan ohjeistukseen, niin nauroivat siellä että olen kyllä aivan epätyypillinen rd-diaknoosin saanut :) Kun mulla ei ole ylipainoa, liikun paljon ja syön hyvin. ainut tuo suuri sukurasite.

Ens viikolla tiistaina olis seuraava neuvola+lääkäri. Ja jess se ihana sisätutkimus:LOL: en kyllä voi sanoa että nauttisin niistä. Mulla on kyllä aivan ihana neuvolalääkäri, ollaan jo tultu aika hyvin tutuiksi. Tosi lämmin ihminen.

mulla ei rautaa ole tarvinut syödä. Viimeksi taisi olla hg 154. Ja juon kyllä paljon että en ole kuiva. Yhdessä raskaudessa join sen Floradix Kräuterblut-Saft- juoman. nosti mulla raudan aika nopeaan ja oli ihan hyvän makuista. Sitä saa apteekeista, mutta on yleensä halvempi luontaistuotekaupassa. Tuota siis mulle ihan neuvolalääkäri silloin suositteli. Nostaa vähän viiveellä, mutta nosti kuitenkin todella korkealle.


Jouduin taas yksi päivä oksentamaan oikein urakalla. vois kyllä tämä turkaleen pahoinvointi hellittää! Välissä on onneksi aina hyviäkin päiviä ja sitten aina se yksi kauhea.

petite 12+4:heart:
 
Emskikselle taas suuri kiitos tsempeistä ja maanpinnalle palautuksesta :D Tänä aamuna heräsin pitkästä aikaa hymyssä suin ja levollisin miettein. Pikkuhiljaa yritän noita kauhuja saada mielestäni pois tai ainakin pidettyä kurissa, ettei stressitaso olisi kokoajan tapissa! Huomenna päästään katsomaan ystäväni 2viikon vanhaa tyttöä... Jospa se vähän helpottaisi myös?!

Mannaa onpas omituista kyselyä ollut neuvolassa... Saanko mielenkiinnosta udella kuinka nuori sitten olet, jos hoitaja siis luuli sinua paljon nuoremmaksi ja ajatteli että olet vielä sen ikäinen että vanhemmille kuuluu tällainen kertoa?

Facebook-palstasta en vieläkään ole saanut kutsua. Laitoin muutama päivä sitten yksityisviestiä etusivun ohjeiden mukaan. Pystyyköhän joku muu minut sinne kutsumaan kuin ylläpitäjä, jos hän on nyt "lomalla" netin äärestä, heh?

petite ai sinulle tuli tuo 2-tyypin diabetes? Minuthan ikäni puolesta niihin kokeisiin myös laitetaan, mutta jouduinpa tänään soittelemaan neuvolaan päinvastaisen tilanteen takia. Eilen iltapäivällä normaalisti 2h ruokailun jälkeen iski taas heikotus ja huono olo, mutta kaverillapas sattui olemaan sokerinmittausvermeet mukana ja halusi mielenkiinnosta testata mitä ne minulle nyt on... Tulos oli 3.2 joka on kuulemma turhan alhainen ja selitti huonon oloni. Noh, tänään sitten neuvolasta kysyin neuvoa, niin ohjeeksi tuli 1-2h välein syöminen ja sillä pyrin pitämään verensokerin korkeammalla. Syömisen jälkeen se oli 4.1. Kokemuksia muilla verensokereista näin päin? Ennen raskautta arvot ovat normaalit.

äitipojat sanattomaksi veti ja kyynel silmässä luin viestisi. Olen niin pahoillani ja toivon, että tulevaisuus olisi valoisampi!

Kivaa perjantaipäivää kaikille. Mä lähden nautimaan vapaapäivästä ystävien kanssa lounaalle :heart:

Marjaana ja Onni 12+2
 
Oiskohan sulla Mannaa kuitenkin vatsatautia. Itselläni alkoi tosi yllättäen. Nukkumaan mennessä ei mitään, mutta kun siinä hetken pyöriskelin alkoi tuntua, että pakko mennä oksentamaan. Koetin pidätellä kun ajattelin, että normaalia iltapahoinvointia, pakko oli kuitenkin mennä ja lensi ihan kaaressa kun vessaan kerkesin ja sitä jatkui 15-30 min välein seuraavaan iltaan. Eli siis voi tosiaan alkaa yllättäen.
Hassua kyllä tuo kertomisen kysely. Ei se tosiaan neuvolalle kuulu milloin kertoo. Minullakin kokemusta tuosta liian nuoreksi luulemisesta (ikää 29, mutta harva sitä uskoo :( ) ja se on mielestäni välillä tosi ärsyttävää. Minkä sitä sille mahtaa että on nuoren näköinen :)
 
äitijapojat Paljon voimia ja jaksamisia sinne! Elämä on välillä niin epäreilua.. :hug:

ON: Täällä on riesana hirveä kurkkukipu ja yskä. Kaksi viimeistä yötä on ollut yhtä tuskaa tuon yskimisen takia. Vie voimat kyllä ihan totaalisesti. En edes muista milloin viimeksi olen sairastanut flunssaa. Oletteko kuulleet, että raskaus heikentäisi vastustuskykyä?

Starlight84 ja 12+2
 
Mannaa muistaakseni kerroit että olet 18?
Ehkä neuvolassa ajateltiin että olet kuitenkin niin nuori että tarvitset vanhempien tukea vielä... Itse olen 20 ja kyllä vanhempien apua ja tuki on korvaamatonta minulle ja miehellekin (24), vaikka ihan täysin itsenäisinä itseämme pidämmekin. Minulta kyseltiin myös paljon tukiverkosta,varsinkin kun meidän pikkuinen tuli näin yllättäen että kakki tuki on tarpeen.
 

Yhteistyössä