~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Tehdäänkös täältä itä-helsingin tienoilta joku joukkoinvaasio Selloon vai järkkäileekö joku toista tapaamista esim. Helsingin keskustaan jonnekin?

Käytiin viikonloppuna pohjanmaalla.. Oli tosi ihana viettää aikaa 9kk vanhan veljenpojan kanssa, mutta kylläpä vaan toi autoilu alkaa oleen jo veemäistä jos parissa päivässä tulee 800km mittariin. Vauva masussa paineli jaloillaan kylkiluista vauhtia ja pää kairautuu tonne jonnekin alas. Siinä kun itse ajat niin ei oikein parempaakaan asentoa voi ottaa. No, mut enää tarvii käydä Turussa pari kertaa, vika kerta 3 viikkoa ennen laskettua aikaa, ja siinä saavatkin sitten olla tän raskauden osalta ne pidemmät reissut.

Onneks kaikki hankinnat alkaa oleen pulkassa. Vielä tarvii inventaario tehdä vaatevarastoon kun niitä lajittelee koon mukaan ja pesukoneeseen. Saattaa olla että joitain 56cm:n potkareita vielä tarvii. Ja vinkkiä olen kanssa kuullut että harsoja pitää olla varoiksi paljon enemmän kuin ne viisi jotka oli äitiyspakkauksessa. Ikean pesulappuja jo ehdinkin käydä ostamassa ssen yhden kymmenen kappaleen paketin.

Meinaakos kuinka moni laittaa alkuun sen äitiyspakkauslaatikon pinnasänkyyn tai jotenkin muuten nukuttaa vauvaa ekat viikot siinä laatikossa? Mites reunapehmuste? Mietin että laittaisin tosiaan sen laatikon pienennykseksi pinnikseen alkuun, mutta vähän karu on se laatikko ilman pehmustetta, tai edes jotain kangasta ympärille somisteeksi, vai?
 
Meillä myös esikoinen nukkui äitiyspakkauslaatikossa. Mitään reunapehmusteita ei ollut, mutta veljen vaimo oli tehnyt siihen semmoisen "reunalakanan" joka oli tosi kätsy ja nätti, saatiin se lainaan. Meillä kun on pinnasänky vm -78, niin siinä ei saa pohjaa nostettua eikä laskettua, niin säästän vähän selkääni pari ensimmäistä kuukautta. Vaikka en kokenut sitä vauvan nostelua sieltä sängystä mitenkään ylivoimaseksi.

Raitahousu ja muut pk-laiset Minä voin julkisilla hurauttaa mikä päivä vain keskustaan, jos joku halajaa siellä treffailla. Mieluiten kävisi aamupäivät kun esikoinen on hoidossa, iltapäivisin esikoinen sitten viilettää mukana...
 
pk-laiset multa tosiaan onnistuu kanssa Sello tai keskusta, tai miksen mä tästä itäpuolellekin matkaile, mutta toistaiseksi vain viikonloppuisin töiden ja koiran takia.

vaatteista sen verran että lajittelin ne viikonloppuna, ja näyttäis siltä että meillä on tosi paljon kokoja väleiltä 60-68 ja 70-74 cm , tyttömäisissä väreissä vielä tuplasti enemmän kun pojan väreissä. Mutta niitä ihan pieniä kokoja ei ollut paljon mitään......tai siis vain lähinnä ne pari juttuja mitkä äitiyspaketissa tuli. Äitini sanoi, että "no ehtiihän niitä sitte ostaa kun näkee minkä kokoinen se vauva on" mutta ei kai nyt kukaan 60 cm vauvaa synnytä!? :O Eikö se nyt ole aika todennäköistä että niitä pienempiä kokoja TULLAAN tarvitsemaan :D

sängystä ja äitiyslootasta mä en oikein tiedä vielä miten tehdään...pinnasängyn käyn joka tapauksessa hankkimassa syyskuun alussa. Onko joku syy miksi kannattaisi käyttää silti sitä lootaa, kun se on pienempi?

lapsiarjesta sen verran että mulle sattuu loistavia tv-ohjelmia tällä viikolla. Ensinnäkin erehdyin katsomaan sitä Vauvasairaalaa toissapäivänä, ja eilen sitte jotain vauvaohjelmaa jonka nimeä en tiennyt. Noh, nimi oli "vanhemmuus pilasi elämäni" tms. Vitsi mua ärsytti!!! Pitääkö tuosta ihan tv-ohjelma tehdä?!? Lisäksi mua on ärsyttänyt kun jotkut kaverit hokee miten mikään ei ole rankempaa parisuhteelle kuin lapsen tulo ja miten se on suurinpiirtein varma ero silloin ja blah blah blah........jotkut ei muuta tee kun valita fb:ssa joka hiton päivä miten surkeeta on kotona lasten kanssa.
Okei en sano ettei olisi rankkaa, ja toki sillon tällöin voi valittaa (tosin mun mielestä esim. tällainen asiaankuuluva palsta on parempi kuin fb tähän tarkoitukseen).

Mutta tulee väistämättä mieleen, että onko ihmiset sitten jotenkin niin mukavuudenhaluisia tai onko elämä ollut aikaisemmin niin helppoa, että vauva/lapset muka "pilaa" elämän? No toki tuossa tv-ohjelmassakin kaikki ne valittajat silti sanoivat että eivät menisi takaisin ajassa vaikka siihen olisikin mahdollisuus, eli kyllä se rakkaus lasta kohtaan aina voittaa :)

Mutta kertokaa te fiiliksiänne, jotka asiasta jotain tiedätte :) Paha mun mitään sanoa, kun eka vasta tulossa !

Kenzie 30+5
 
Kotityöt hoituvat hiljaksiin… Tai riippuu kotityöstä, ruoanlaitto ja pyykkäys onnistuvat kyllä, mutta tiskaus ja koneen tyhjennys pitää tehdä pienissä erissä. Kaikki, mihin liittyy kumartelua, vaatii nuo paussit. Ei muuten lantio ja selkä kestä : / Mies on muutaman kuukauden jo hoitanut imuroinnin, minä siivoan muuten. Kotiäitinä pystyy kuitenkin tekemään noita hommia hiljalleen. Joskin sitten henkisellä puolella mennään varmaan miinuksella noiden hommien hoitamisen suhteen :D

Seksistä täytyy kommentoida, että mieheni kommentti ”raskaus on sama asia kuin maailman pahin pms” taitaa pitää paikkansa myös muiden kohdalla :LOL: Kyllä me ollaan ihania :D :LOL: ;)

raitahousu kyseli äitiyspakkauksen laittamisesta pinnikseen. Me tehdään varmaan niin, että pinnikseen tulee joka tapauksessa se reunasuoja, ja alkuun nostetaan laatikko pinnikseen. Esikoisen jäljiltä on sellainen tikkikankaasta tehty reunasuoja, joka sopii tuohon laatikkoon. Kiertää pehmustamassa sen laatikon seiniä. Toinen toimiva ratkaisu sitten parikuiselle oli se, että rullattiin torkkupeitto siihen pinnikseen vähän pienentämään sänkyä. Oli meillä parempi kuin perus peiton rullaaminen, tuli niin napakka paketti siitä torkkupeittorullasta, ettei tarvinnut pelätä toisen tukahtuvan siihen peittoon.

muoks lapsiarjesta vielä... toki se lapsen tulo muuttaa arkea ja parisuhdetta. Unet jäävät molemmilla vähiin, mikä tekee molemmista stressaantuneita, on paljon uutta opittavaa, vauva tarvitsee hellyyttä ja läheisyyttä ja siinä haipakassa ja väsymyksessä on välillä vaikeaa jaksaa/muistaa huomioida sitä toista aikuista muutenkin kuin vanhempana. Mutta minusta paljon riippuu siitäkin, kuinka itse asioihin reagoi. Meillä joustaminen ja huumori on pelastanut paljon. On eri asia raivota toiselle siitä, miten taas on sotkuista ja vauva taas kerran sotki paitansa ja joutuu sen nyt sitten vaihtamaan kun todeta, että jahas, elämän jäljet näkyvät, siivotaan kun jaksetaan, ja itse asiassa tuo puklu näyttää ihan Australialta. Omasta ajasta joutuu tietysti vähän joustamaan, mutta kun molemmat joustavat, niin kyllä se oma aikakin järjestyy :) Ja homma kuitenkin helpottaa, mitä isommaksi ja itsenäisemmäksi lapsi tulee. Kunnes sitten iskee joku mielenhäiriö ja tekee toisen :D ;)

Branwen ja Sissi 33+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Joku kyseli äitiyspakkauksen laatikosta aluksi sänkynä.... Meillä on molemmilla käytetty. Vauva voi tuntea olonsa turvallisemmaksi, kun nukkumapaikka on pienempi, eikä suuren suuri sänky. Vauvan sai myös kivasti kyljelleen nojaamaan laatikon seinämään, peiton laitoin väliin. Mahallaan ei suositella nukutettavan, eikä selällään jos sattuu puklailemaan. Meille myös esikoisesta sanottiin, että kylkiasentoja vaihdellaan puolelta toiselle, vauvan pää muovautuu tasaisesti :) Onko muille annettu sellasta neuvoa? Kyllä mä kiltisti tottelin :D Kylkiasento tietenkin toteutu niin kauan, kun lapsi itse osasi kääntyä. Meillä on molemmat tykänny nukkua mahallaan... Nyt kun kaksi on tulossa, taidetaan vaan nukuttaa pinniksessä vierekkäin, toinen toisella reunalla ja toinen toisella :)

(.) Eilen illalla oli muutama ihan järkky kipee supistus. Onneks meni nopeesti ohi, ettei tullut lähtöä sairaalaan. Lääkäri tosin sanoi, että heti synnärille jos supistelee, mut kun niin nopee meni ohi, niin en kehannu lähteä. Yöllä ei mitään tuntemuksia. To onkin sitten taas ultra ja lääkäri, saas nähä mitä on tapahtunu alapäässä. Ja se osastolle joutuminenkin pelottaa :/


akk83 ja rv30+5 (täyty ihan miettiä, missä mennään...)
 
RR
Mulla on toi äippäpakkaus valmiina jo tuolla pinnasängyssä, ajattelin laittaa jonkun ihanan pehmeän huovan siihen vielä, niin se peittää vähän noita reunoja. Ja pinniksen pohja on nyt yläasennossa, joten ei tartte hirveästi kummarrella. Sänky tulee mun viereen makkarissa ja lapsi nukkuu siellä. Imettäessä/syöttäessä otan viereen, mutta nukutan taas takaisin boxiinsa. Mies meinaan sotii öisin niin paljon, että välillä minäkin saan kyynerpäätä otsaan, joten en uskalla vauvaa sänkyymme jättää...

Seksielämä on ihan kuollutta :LOL: Miestä ei hirveästi kiinnosta, kun tää maha on valtava ja eipä kyllä muakaan. Alapää on sen verran kipeäkin, että ajatus ei tosissaan edes houkuta.

Tapaamisesta, mä tulen mielelläni keskustaan, jos sinne järkätään miitti. Kaikki päivät oikeastaan käyvät. Joku kiva kahvila, jossa saa hyviä leivoksia ja sämpylöitä ja kahvia, JOOOO :D

Kaveri kehoitti ostamaan jo valmiiksi rintakumit, mitä te meinaatte? Kannattaako ostaa etukäteen?
Mä ostin tissirasvaa Prismasta, jotain Ainun Pure-Lan merkkistä, kun en löytänyt sitä, mistä täällä on puhuttu. Ajaako toi asian, vai pitääkö mun lähteä metsästämään sitä toista?

Iik, mulla on torstaina taas kokoarvioultra kättärillä, saas nähdä mikä mastodontti täällä masussa onkaan :ashamed: Sokerit on taas aamulla alkaneet heitellä, vaikka iltainsuliinia nostettiinkin. Mä en ymmärrä...

RR ja Viljami 32+6 :heart:
 
Huomenta!



Kenzie, mä katoin tuon saman "vanhemmuus pilasi elämäni" ohjelman ja mulle lähinnä nousi sääli... sääli sen vuoksi että miten negatiivisesti ihmiset voivat vanhemmuuden nähdä. Sehän sen elämän pilaa tosiaan kun ei voi 24/7 enää ajatellakkaan vaan "MINÄMINÄMINÄMINÄ JA MUN NAPA" . Luonnollista on olla toisinaan väsynyt, mutta että ohjelmassa oikein kertoo miten vaippojen vaihto muutaman vuoden on hirveintä.. tarttis viedä tuollaset ihmiset afrikkaan katsomaan, sitä elämää toviksi ja antaa uudelleen mietittäväksi, kuinka rankkaa se vanhemmuus on..... mut.. jokainen tavallaan. sääli mulla nousi... lapset elävät vanhempien kanssa jotka ajattelevat niiden pilanneen heidän elämänsä.. mahtaa tehdä tosi hyvää lapsen itsetunnolle..: /

(.)
Jahas, aamun kävelyt taas kävelty, yössä parani liitokset ihan kävelykuntoon taas, katsotaan millaset ne on parin tunnin päästä :)
En tiedä miten vauva mahtaa mahassa olla ku krinnaa mahanahka taas kovasti:confused:.
Nyt otan jäätelön ja menen lötköttämään :D

T:Neiti81+Kihuli 31+1
 
Äitiyspakkaus sänkynä: Meillä on tarkotus tehdä äitiyspakkauksen laatikosta sänky nyt alkuun. Pakkaus on esikoisen äitiyspakkaus, nyt ei otettu. Esikoista nukutettiin aluksi pinnasängyn toisessa päässä poikittain ja rajattiin sitä just rullaamalla torkkupeitto. Nyt on tarkotus laittaa toi äitiyspakkaus pinnasänkyyn että on kuitenkin hyvällä nostelukorkeudella. Mä ostin juuri äitiyspakkausta varten siihen sopivat lakanat ja reunapehmusteet jossa se pehmuste kiertää laatikon sisäpuolella ja ulkopuolelle tulee sellanen laskostettu kangas ettei pahvit näy sieltä.
Mä oon kuullut että kun vauva on tottunut olemaan kohdussa ahtaassa niin nukkuis paremmin ja tuntis olonsa turvallisemmaks kun sänky e oo alkuun valtavan suuri pinnis.

Lapsiarjesta: Mä olen aika samaa mieltä Branwenin kanssa että kaikki on aika pitkälti omasta suhtatumisesta ja asenteesta kiinni. Meillä esikoisen vauva-aika oli niin ihanaa aikaa. Toki joskus joutui valvoa mutta meidän neiti on ollut perustyytyväinen ja nukkunut yönsä suht hyvin. Nuo valvomiset ja yösyötöt kuuluu mun mielestä asiaan. Meillä mies oli myös ihan 100% mukana siinä vauva-arjessa ja nousi yöllä vähintään yhtä paljon kuin mäkin vaikka töissä kävikin. Viikonloppuisin tehtiin niin että lauantaina toinen sai nukkua ja sunnuntaina toinen. Ja omaa aikaa järjestettiin toisillemme myös. Ollaan molemmat urheiluhulluja ja tiedetään että molemmat sitä omaa aikaa liikkumiselle kaipasi. Tehtiin niin että meillä oli tietyt illat n. kolme kertaa viikossa treeni-iltoja jolloin käytiin vuorotellen juoksemassa. Kun tyttö kasvoi vähän niin käytiin monessa yhdessäkin juoksemassa tytön päiväuniaikaan->tyttö vaunuihin nukkmaan ja isäntä lykki vaunuja siinä juostessa:DJa sitten oli muut illat oltiin perheen kanssa yhdessä. Ja aikaa parisuhteelle meillä oli joka ilta kahdeksan jälkeen vauva oli laitettu nukkumaan:D Ja me tehtiin ja tehdään edelleen asioita, reissataan, käydään shoppailemassa ja ravintolassa syömässä yms. ihan niinkuin ennen vauvaakin. Nyt mennään vaan lapsen ehdoilla. Mun mielestä loppujen lopuksi ei ole niin paljon muuttunut elämä ja se mitä on muuttunut on ehdottomasti parempaan suuntaan. Me ei ksokaan oikeen olla oltu mitään baarissa kävijöitä joten tuollasen asian poisjääntiä ei olla edes ajateltu.
Nyt kun on toinen tulossa niin mietityttää paljon se, että kuinka sitä jaksaa kahden kanssa ja kuinka ehtii antaa huomiota tarpeeksi esikoiselle.
 
Ihan tuosta lapsiarjesta tulin pikaisesti kommentoimaan. Mä jännitin silloin aikoinaan hirmuisesti esikoisen tuloa (olin kyllä aika nuori äitikin), kun olin lukenut ja kuullut kuinka rankkaa vauva-aika onkaan ja mitään aikaa ei sitten enää jää itselle, että hyvä jos suihkuun pääsee tai vaatteita saa puettua tai koskaan enää kahvia juotua :D No, olikin aika yllätys tytön syntymän jälkeen, kun vauva nukkui niin paljon, että mun teki mieli aina herätellä, että saan jotain tekemistä :D
Nyt kyllä isompien lasten ja omakotitalon kanssa on puuhaa aika paljon ja välillä pitäisi muistutella itselleen, että vois vaikka istua alaskin joskus ja olla vaan. Mutta odotan äitiyslomaa tosi paljon ja sitten pitää vaan jarrutella itteään, että ottaa vähän rennommin..joopa joo.. näkis vaan :D Olen toisinaan vähän liian suorittaja.. ja sitten ottaa päähän, että vaikka puunais kotia lattiasta kattoon aamusta iltaan, niin tuleeko siitä siisteydestä paljon nautittua, jos koko ajan on uutta tekemistä käsillä.. huoh. Ja kuka siitä loppujen lopuksi hyötyykään..
Rankin ikä mun mielestä on ollut siinä vuoden tienoilla, kun taaperot oppii/ ovat oppineet kävelemään. Sitten on mentävä perässä koko ajan vaikka itsellä olisi pää kainalossa tai kuinka väsyttäisi! :D

C'mon ja "Ilpo"
 
Meilläkin käytetään ensialkuun äitiyspakkauksen laatikkoa sänkynä. Tosin olen jo ehtinyt edellisten lasten jäljiltä myymään reunapehmusteet, joten todennäköisesti pussitan vaan tavallisen pussilakanan siihen laatikon ympärille ja sitten petaan sängyn siihen. Ellen sitten löydä kirppikseltä jotain valmisratkaisua tähän... Sitten jokin pikkupyyhe rullattuna selän taakse, että vauva pysyy kyljellään.

Kaveriperheellä oli ihanasti tuunattu vanhasta vauvanvaunukopasta kehto, joka oli ripustettu kattoon. Valmiit kehdot ovat sen verran kalliita ja käyttöaika lyhyt, joten jotain samanlaista ratkaisua mietin. Jostain kierrätyskeskuksesta vaan vanhat vaunut, josta koppa irti ja tuunaamaan...

Tosin multa saisi jo kieltää kirppiksellä kiertämisen, kun tein eilen inventaariota vaatteista/tavaroista mitä meillä on. Ihan älyttömän paljon pikkuvaatetta kokoa 60, Joten jos jotain hankin niin ihan vaan muutamat kokoa 56, nopeastihan nuo tuohon 60 cm kasvaa.

Tuttipulloja meillä on myös valmiina, mutta kai ne pitäisi sitten heittää pois, kun ovat vanhaa mallia ja niissä todennäköisesti sitten on sitä bpa-myrkkyä? Aventin pulloista on kyse. Mun molemmat vauvat ovat olleet korvikelapsia, joten pullojen käyttö on ollut ahkeraa.
 
Joku harmitteli mahdollista synnytyksen käynnistämistä mulla on aiheesta vain positiivisia kokemuksia. Mulla on käynnistetty kaksi synnytystä, esikoisen ja kuopuksen.
Esikoisen aikana oli tosiaan raskausmyrkytys ja käynnistyspäätös tehtiin sen vuoksi, synnytys kesti vain neljä tuntia. Kuopuksen synnytys taas käynnistettiin tuon aikaisemman syöksysynnytyksen vuoksi, kaikenkaikkiaan synnytys kesti reilu parisen tuntia. Ehdin saada spinaalipuudutuksen joka vei kaikki kivut pois, ponnistusvaihe kesti huikeat minuutin verran. Oli niin positiivinen kokemus tuo viimeinen synnytykseni että toivon tämän menevän saman kaavan mukaan. :)
Kiva kuulla myönteisistäkin käynnistyskokemuksista =) Juuri tuon puudutuksen (parakervikaali toiveissa) saaminen olisi plussaa, kun ei ole kahdessa edellisessä ehditty antaa mitään.

Kotitöistä, meillä tehdään suht tasan tällä hetkellä. Mies tehnyt ylitöitä mutta silti hoitanut oman osuutensa tiskeistä ja pyykeistä, kun on seurannut sivusta tätä meikäläisen insuliinisähläämistä joka ottaa oman aikansa vielä ;)

Seksistä, intoa ja halua olisi molemmilla harrastaa useamminkin, mutta tilaisuuksia tuppaa olemaan valitettavan harvoin. Nuo koululaisetkin ovat kotona jo heti 13 jälkeen, eli yövuorossa olleen isännän herättely mukavalla tavalla :heart: ei oikein natsaa kun haluaisi tehdä kiireettömästi ilman pelkoa että kohta ulko-ovi käy...No, odotellaan tässä arkivapaapäiviä, jolloin ollaan ihan koko aamupäivä kaksistaan ja otetaan siitä sitten kaikki irti :D

Äitiyspakkauslaatikossa nukuttamisesta, ajattelin ensin ostaa pupujussikoiden reunapehmusteen mutta nyt päädyinkin nuukuuksissani ompelemaan sen itse löydettyäni kivan kankaan. Meillä kaikki vauvat nukkuneet aluksi pinnasänkyyn nostetussa äitiyspakkauksessa ja vuoronperään eri kyljillään (apuna pötköiksi rullatut pyyhkeet sivuilla, jotta vauva ei kellahda selälleen).

Vauvan tulo ja elämänmuutos, mä oon jotenkin aina ihmetellyt niitä ihmisiä, jotka julkisuudessa väittävät ennen vauvan syntymää ettei heidän elämänsä tule juurikaan muuttumaan sen synnyttyä. Musta se on jotenkin niin itsestäänselvää, että ainakin ensimmäisen, symbioottisen vuoden ajan uuden äidin ja isän elämä muuttuu radikaalisti, sen kuuluukin muuttua. Ellei, jotain on pielessä jos biletys ja omat tarpeet ovat etusijalla. Jokainen tietysti joutuu varsinkin esikoisen kanssa käymään tämän muutosvaiheen omalla tavallaan läpi, toiset helpommin kuin toiset. Vuosien karttuessa ja mahdollisten sisarusten syntyessä huomaa, että ei se elämä siihen lasten tuloon loppunutkaan vaan päinvastoin. Itselleni olisi ainakin ihan mahdotonta enää kuvitellakaan elämää ilman lapsia, joten saa olla kiitollinen kun niitä on siunaantunut. Aina välillä, huonoina päivinä, tietysti katselee kateellisena miten naapurin lapseton pari lähtee aamuisin töihin tai lomamatkalle niiiiin vaivattomasti kun ei tarvi huolehtia kuin itsestään. Mutta sitten taas kun näkee, että omassa pihassa on lasten naurua, hauskoja juttuja, vilinää ja elämää ja vertaa sitä viereiseen pihaan jossa aikuisilla tuntuu olevan aika ajoin tekemisen puutetta ja tylsää, niin enpä vaihtaisi osia :) Ja vaikka alkuaika on usein rankkaa yövalvomisten, synnytyksestä toipumisen ja leikki-iässä korvatulehdusten ym. vuoksi, on toistettava klisee että lapset kasvavat nopeasti ja huomaamatta. Nytkin tuntuu että tuo 5-vuotias oli vasta sylissäni kapalossa ja tuolla se mennä viipottaa kavereiden kanssa niin että hyvä kun syömässä ehtii poiketa.
Tärkeitä arjessapärjäämiskonsteja ovat jo aiemmin mainittu huumori ja se, ettei päästä omaa väsymystään yli. Apua on syytä hakea ajoissa, jollei sukulaisilta saa niin sitten viranomaispuolelta. Hyvä on myös muistaa järjestää edes silloin tällöin vanhempien yhteistä keskinäistä aikaa. Siitä saa taas voimia jatkaa.

( . ) Nyt on insuliinit alkaneet vaikuttaa ja sokeriarvot tulleet alas =) Väsymys on kaikonnut ja liekö tuo nestemäinen rautakin auttanut hemoglobiinia nousemaan, YES! Piikittäminen ja verensokerimittaukset alkaa kohta olla rutiinia. Tällä hetkellä täytyy sanoa, että nautin suunnattomasti mahdollisuudesta olla kotona, tehdä hissukseen kotitöitä, kuljetella isompia lapsia kouluun ja harrastuksiin sekä valmistella kotia vauvan tuloon. Ihanaa, kun se on jo näin lähellä :heart:

kolmenmutsi ja tiitiäinen 31 + 6, huomenna poksutaan TAAS
 
Viimeksi muokattu:
Äitiyspakkaus laatikosta...
Meillä esikoinen nukku kans siinä laatikossa jonka laitoin pinnasänkyyn :) Luulen kans et olo on turvallinen ku ei ole niin iso sänky :) Kirpparilta löysin siihen semmoset reunasuojat tms. :)

RR
Mä en ostais rintakumeja etukäteen... Voi hyvin olla että ne jää käyttämättä... Ne kyllä voi ostaa sittenki ku vauva on syntyny jos näyttää että tarvetta on :)

Kosteussuojasta sänkyyn...
Meillä on käytetty sitä froteealustaa enkä oo huomannu hiostavan.
Meijän sänkyyn pitäs tosin joku keksiä ku tuo esikoinenki välissä sinne vahingossa lorauttaa ja omaan sänkyyn en sitä froteealustaa halua...

Miten nää villajutut toimii... Mistä sitä lanoliinitus oikein tapahtuu...? Meillä on yks iso villanen viltti turhan panttina kaapissa niin pystyskö sen käsitellä silleen ja käyttää kosteusuójana meijän sängyssä?'

Miten sitten ku joissakin esim. liivinsuojissa on kosteussuojana myös fleeceä niin toimiiko fleeceviltti sitten samoin? :D

Kestoliivinsuojia tilasin kolme paria kokeeks yheltä äidiltä joka niitä ite tekee.
Hyviltä vaikutti ja jos käytössä on kans hyviä niin tilaan kyllä lisää :) Hintaakaan ollu ku 1,5e/pari. Jos joku kaipailee kans edullisia niin voin antaa yv:nä nimen niin hänet löytää facebookista :wave:

Omaa napaa... :)
Kävin perjantaina siellä pelkopolilla ja voin kyllä sanoa ettei ollu turha käynti ollenkaan! :)

Selventy esikoisen synnytyksestä vähän asiat ja esille tuli semmosiaki asioita joita en ollu edes muistanu. Sen verran sekava se ponnistuvaihe oli.
Sillosen kätilön kanssa ei esikoisen synnytyksessä oikein kemiat kohannu : / niin papereissa on sitten toivomus toisesta kätilöstä jos tää sama just kohalle sattuu :whistle:
Muutenki papereihin on kirjattu vähän toiveita synnytyksen suhteen...
Paikkoja sain kattella ja oikein kivoilta ne näyttiki :)

Mukaan sain ison nivaskan esitteitä ääneen käytöstä ja rentoutumisesta synnytyksessä. Niihin vois kiinnittää huomiota tällä kertaa...
Tähän asti oon luullu että esikoisen sydänäänten laskut synnytyksessä johtu mun saamasta epiduraalista mut näin ei kuitenkaan ollu. Syy oli puhtaasti napanuorassa : / Joka siis oli kaulan ympärillä (tosin löysästi) ja siinä oli sitten se solmu. Noita solmuja tuo kätilö sano olevan aika harvoin.
Niitä synnytyksen aikasia käyriä katteltiin ja kyllä ne aika huimilta näytti ku just ennen imukupin laittamista oli pojan sydänäänet käyny 60:ssa asti :(

Nyt kuitenki paljon paremmilla mielin lähen synnyttämään. Jotenki olo on turvallisempi vaikka en väitä etteikö se pelko jossain takaraivossa vielä olis...

Mulla on torstaina viimenen neuvolalääkäri ja jospa ne sillon antas jotain painoarviota vauvasta :)
Esikoinen oli syntyessä (rv.41+3) 3810g, neuvolassa arvelivat et jotain 3,5kg olis la:n aikoihin. Synnärillä ya-kontrollissa rv.41+1 arvio oli jotain 3950g. Nyt on tullu painoa vähemmän ja sf-mitat on pienemmät niin luulen et tää on vähän pienempi ehkä...

Jostain syystä oon tässä miettiny (aina ku vissiin pitää olla joku syy miks panikoija) että voiko tää olla jotenki kitukasvunen ku painoa tullu niin paljon vähemmän ku esikoisesta... :ashamed:
Että oonko mä ite voinu sen aiheuttaa...


Talvicci ja Torsti rv.34+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa!!

Tulin just hammaslääkäristä ja tän mamman leegot on kuosissa!! :D Vähän joutu hammaskivee poistaa, muuten ei ollut mitään vikaa.. :) Kävinpä samalla ostaa itteleni uuden puhelimen :p

Paljon on täällä näköjään seksistä puhuttu.. Meillä tuo mies tuntuu olevan tällä hetkellä se aktiivisempi.. Ite tunnen itteni aika norsuksi ja ei oikeen tee mieli, mutta mies on sitä mieltä että oon sen mielestä seksikäs??? Ai mistä kohtaa??

Meilläkin toimii tuo äitiyspakkaus alkuun vauvelin sänkynä.. :) olis vaan kiva koristella se jotenkin, esim. jollain kankaalla ym. kun on tolleen pahvilaatikkona aika karun näköinen.

ääh... en kyllä nyt saa yhtään päähän oliko jotain asiaa, kun oon niin innostunut tuon uuden puhelimen räpeltämiseen :D
 
Moikka vaan kaikille! Just tänään taas oli uus ultra, ja minun pikkuset painoivat 1300 ja 1380, viikkoja mulla nytte 32+2. Viikkoihin nähden noitten paino tuntuu kovin pieneltä :( 4 viikon päästä jo aletaan miettiä synnytystä, hivenen vaan mietityttää että kuinka pieneksi minun vauvaset jää...? Lääkäri ei kuitenkaan hirveen huolissaan ollu.
Huhhuijakkaa, loppuajat on käsillä!

Minnuska 32+2 ja mahamöllit
 
Talvicci tuo fleece toimii kosteutta siirtävänä materiaalina. Eli esim. liivinsuojassa voi olla sisimpänä kerroksena fleece, koska se päästää kosteuden lävitseen seuraavaan kerrokseen (=imuosa=esim. flanelli), joka puolestaan nimensä mukaisesti imee hyvin kosteutta. Sitten ulommaisena on se kosteussulku eli usein pul-kangas, joka pystäyttää kosteuden.

Eli toisin sanoen suojan kerrokset menevät sisältä ulos fleece-flanelli-pul ja noista fleece päästää hyvin nesteen lävitseen, flanelli imee sitä hyvin ja pul pysäyttää nesteen matkan edelleen paitaan. Ttuota pul-kangasta voi siis kokeilla, mutta fleece vaan siirtää sen kosteuden edelleen ;)
 
Minnuska3: Tuossa aikasemmin kirjottelinkin, että meidän tytöt oli rv 29 sen 1300g ja 1275g. Nyt on torstaina taas ultra ja tekeevät varmaan painoarvion uusiks. Torstaina ois rv 31. Onko sinulle kerrottu/oletko halunnut tietää vauvojen sukupuolet? Alusta asti lääkäri on puhunut, että samaa sukupuolta ovat, kun on niin saman kokoisia :) Eli meidän tytöt on raskausviikkoihin nähden "normaali" kokoisia, mutta aikasemmat lapset ovat myös olleet isohkoja, poika 3960g ja tyttö 4070g. Käynnistystä ajattelivat viim. 36-37 viikoille. Se olisi syyskuun loppu-lokakuun alku, niillä tietämillä. Eli ihan kohta :D Varmaankin vauvojen kasvussa on tärkeää se, että painoa kuitenkin tulee lisää.
 
Kenzie: Meidän parisuhteelle esikoisen syntyminen oli kyllä tosi kova paikka. Mulla ei oikein riittänyt aika ja huomio miehelle, kun vauva valvotti yöt ja kaikki hellyys tuli oikeastaan käytettyä vauvaan. Mies kun oli päivät töissä ja iltaisin oli usein harrastuksessaan (pelaa lätkää), olin aika paljon vauvan kanssa kahdestaan. Mä olin suoraan sanoen tosi kateellinen miehen omasta ajasta, kun itsellä elämä pyöri imetyksessä ja vauvassa. Lisäksi seksielämä kuihtu aika lahjakkaasti, ihan jo sen takia, että imetysaikana limakalvot kuivuvat karrelle (liukastusvoide on oikeasti aika tarpeellinen).

Sitten käytiin isoa kriisiä läpi ja nyt parisuhde on paljoan paremmalla tolalla ja sen eteen onkin tehty hyvin tietoisesti töitä, jotta jaksetaan taas pikkuvauva-aika läpi. Kyllä mua vähän jännittää, että jos vauva valvottaa kovasti ja esikoinenkin on hoidettava, niin miten sitä jaksaa hoitaa parisuhdetta.

Meillä oli esikoisella kanssa ensisänkynä äitiyspakkauksen laatikko. Siinä oli sellainen pupujussikoiden reunakangas. Se oli siitä kätevä, että sitä pystyi liikuttamaan silloinkin kun vauva nukkui siinä. Alkuun esikoinen nukkui siinä laatikossa meidän sängyn vieressä. Mä nousin yöllä aina imettämään olohuoneen sohvalle, mikä oli kyllä typerää, koska pahimmillaan jouduin imettämään tunnin välein. Vauva ei kuitenkaan sitten enää suostunut syömään sängyssä pitkällään, kun olin sen sohvaimetyämiseen opettanut. Tällä kertaa käyttöön tulee sivuvaunu, sillä on pakko saada nukuttua, jotta jaksaa olla esikoisen kanssa.

Mä oon viime päivinä tehnyt aika paljon kaikkea fyysistä työtä. Meillä on piharemontti meneillään ja viime viikolla kävi kaivinkone raapimassa pihan tasaiseksi ja pihaan tuotiin uutta multaa ja kivisoraa. Nyt ollaan sitten miehen kanssa lapioitu, haravoitu ja jyrätty. Tänään kylvin vihdoin nurmikon koko pihaan. Aika hyvin on kroppa kestänyt, kyllähän noiden 20 kilon säkkien kantaminen oli vähän hankalaa, eikä lapiointikaan mennyt kovin ripeään. Nyt vaan saisi sataa, niin saadaan nurmikko kasvamaan. Ei ole vielä kertakaan supistanut kipeästi, en edes muista, että miltä se tuntuu.

Lisse ja Ilona 33+0 poks
 
Pitäisköhän munkin testata tälle toiselle tuo äitiyspakkauksen laatikko sänkynä. Esikoista ei siihen laitettu mutta voishan tän toisen pistää. Jos laittais sen laatikon sinne pinnikseen. Pitääpä miettiä. Ja nyt aion opetella kapaloinnin sairaalassa, esikoinen oli ainakin alussa aika rauhaton nukkuja ja kapalointi olis varmasti auttanut, mutta eihän siitä kapaloinnista tullut mitään vaikka terkkarikin sitä mulle neuvolassa näytti.

ON Olinpa vähän höhlä tänä aamuna. Mulla on jo pitkään ahdistanut farkut (mammafarkut) töissä istuessa, aina sellaisen päivän jälkeen supistaa enemmän kun olen ollut farkuissa töissä. No enkö tänä aamuna kuitenkin vetänyt farkut pitkästä aikaa jalkaan (=maha todennäköisesti isompi kuin edellisellä farkkukerralla) ja mua ahdisti jo ajomatkalla töihin nää housut. Nyt tuntuu ihan tuskaisen hankalalle istua näissä. :O Tipautin jo tuon mahan päälle vedettävän resoriosan lantiolle että olis helpompi olla, mutta eipä tuo auta. Voi pölhö mua. :O Mieskin ihmetteli että miks mä ylipäänsä laitoin ne kun jo tiesin etukäteen että ne ahdistaa mua. :D

- Hapsiainen ja Lyllervo 30+2
 
Neuvolakuulumisia täältä suunnalta:
Pissa: tällä kertaa puhdas, mutta seuraillaan edelleen...
Verenpaine: Edelleen koholla, vaikka selkeä laskusuhdanne, sen jälkeen kun oon lomille jäänyt.
Paino: +327/vko
Sf-mitta: 33
Sykkeet: noin 150
Tarjonta: eivät olleet varmoja. Kaksi neuvolatätiä tarkisti, eivätkä he kummatkaan tienneet kummin päin kaveri tuola köllöttelee. Itse veikkaisin raivotarjontaa, koska suurimmaksi osaksi liikkeet tuntuvat ylhäällä, mutta pyörii vielä niin mahottomasti, ettei itekkään aina ole varma. Mutta parin viikon päästä synnytystapa-arvio Jorvissa, joten silloinhan sen varmaksi sitten tietää...

PK-laiset: Mites olisi keskustassa joku kahvila, mistä saa syntisen hyviä leivoksia, vaikka ensi viikon maanantaina tai tiistaina?

Hapsiainen: Mulle neuvottiin kapalointi sairaalassa, mutta en mää kyllä kotona semmosta kunnon kääröä saanut aikaiseksi. Mutta niitä kai saa semmosia kapalopusseja tai jotain vastaavia, niin ajattelin, että josko investoisi sellaiseen... Onko kellään ollut semmoista käytössä??
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä Jorvin äitiyspoliklinikalta! :wave:

Todella mukava lääkäri (ja niin tutunoloinen??) sattui onneksi kohdalleni! :)
Ultrasi pitkään ja hartaasti, mittaili vauvaa ja lopuksi kohdunkaulan. Sai tämänhetkiseksi painoarvioksi 2600g (!!) Minä tietty järkyttyneenä että mikä jättiläisvauva sieltä oikein tulee, itse painoin syntyessäni 2900g :rolleyes:
Lääkäri sanoi että laski mitat yläkanttiin, syntymäpainoa on kuulema vaikea vielä tämän perusteella arvioida. Mulla muut lapset painaneet 3,3-3,6kg ja lääkäri meinasi että tod.näk. tämä tulee olemaan vähän reilumman kokoinen. Reisiluun mitat yms kulki keskikäyrällä, vartalon mitta yläkäyrän tuntumassa.

Lapsivettä oli normaalin rajoissa. Kohdunkaulankin siis ultrasi, sanoi että otti mitat moneen kertaan ja sai jokaisella kerralla mitaksi vähintään 3cm. Jos olisi ollut 2,5cm tai vähemmän olisin joutunut pariksi päiväksi osastolle tarkkailuun. Paikat oli pehmeät ja vauvan pää erittäin alhaalla. Lääkäri sanoi että mulla on edelleen riski ennenaikaiseen synnytykseen, on siis otettava todella rauhallisesti, en saa kannella mitään ja makuulla pitää muistaa olla päivittäin.. Saunomisenkin kielsi :eek:
Multa otettiin myös bakteerivaginoosi-näyte johon lekuri kirjoitti reseptin valmiiksi mikäli näyte osoittautuu positiiviseksi. Sanoi että bakteerivaginoosi lisää supistuksia ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä, tämä siis kohdallani myös poissuljetaan (huomenna soittelevat tuloksista)

Seuraava aika mulla on tosiaan äitipolille 12.9 jolloin raskausviikkoja muistaakseni 36+6. Lääkäri sanoi että tuolloin tehdään uusi tutkimus, mm. sikiön painoarvio ja suositus synnytyksen käynnistykseen vkolle 38! Vähiin alkaa viikot käydä! :O

Olipas omanapaista selostusta..

Harsoista ovat kyllä käteviä käyttää niin pukluliinoina kuin vuotavien rintojen suojana imettäessä. Mulla on harsoja vinot pinot kun en (onneksi) heittänyt niitä aikoinaan pois.

Äitiyspakkauksen laatikko en aio käyttää, meillä on ensisänky joka samaa kokoluokkaa laatikon kanssa.

Talvicci lanoliinitus tapahtuu ihan niin että laitat ämpäriin vettä ja sitä ainetta johon sitten villavaate tms "likoamaan". Itse suunnittelen ostavani vauvalle Ruskovillan villaisen välihaalarin. Sellainen on ollut edellisilläkin lapsilla (harmittaa kun myin pois!) ja osoittautui todella hyväksi. Villavaatteita kannattaa tosiaan hoitaa lanoliinilla, niistä tulee ihanan pehmoisia ja säilyttävät villan ominaisuutensa eli kosteudenpitävyyden ja lämmön.

minimuu ja poikanen 33+1
 
no mulle sopii kyllä ihan hesan keskusta tai sello tai mikä vaan:D kun ajan täält Huittisist saakka... mut mulle vaan sopis tollon lauantaina 27.8 ni jos te pk-seutulaiset määrittelisitte paikan ja ajan ni mää ainaki tulsin hyvin hyvin mielelläni... nii ja aattelitteko lasten kans vai ilman, mietein vaan että valitsee paikan sitte sen mukaan?!?

täällä kuuluu masulle ihan hyvää:) ensi tiistaina taas nla... ainut vaiva on HIKI... siis mulla on hiki vaikka vaan istuisin ja noin normaalitilassa mua ei saa mikään hikoomaan!!!

-äiti88 ja asukki 33+0-

ps.... jyskistä saa nyt sängyn kosteussuojia vauvan: 2,5e ja isomman 8e :D siis niit muovitettuu froteeta!
 
Eilen jo kirjoitin mutta netti nielaisi sepustukseni, kokeillaan uudelleen...

Kenzielle jaksuja, nyt vasta sain ketjun luettua ja huomasin että sulla on vaikeeta... Mutta hienoa miten yrität pitää silti mielialaa korkealla!

Rintakumeista, mä ostan valmiiksi. Esikoisen kanssa niille tuli tarvetta maidon noustessa 48h synnytyksen jälkeen keskellä yötä, molemmat nännit oli verillä ja olo tosi tuskainen, harkitsin jopa imetyksen lopettamista siinä uupumuksessa ja kivussa! Ne tunnit että apteekki aukes ja mies pääsi ostamaan muutaman euron rintakumit oli tosi pitkiä (8 tuntiin mahtuu vastasyntyneen kanssa MONTA imetyskertaa). Tää on muuten ainoa tavara josta mieskin on sanonut että ne täytyy sit olla jo sairaalakassissa mukana!

Tuttipullot/BPA: en muista kuka kyseli et onko vanhoissa Aventeissa BPA:ta... Valitettavasti on. Meiltä menee koko pullokasa uusiksi (esikko oli sekaruokinnalla). Kaikissa BPA:ttomissa pulloissa kyllä lukee se siinä paketissa, Aventiltakin on tullut jo uudet pullot... Onneksi ei tarvitse silikonitutteja vaihtaa sentään. Maksaa rahaa nuo pullot! GRR!!

Vauva-arki: Kyllähän se elämää muutti kun esikko syntyi, mutta etukäteen osaa varautua kaikkeen negatiiviseen/ sellaiseen mikä vaikeutuu. Onneksi tulossa on myös kaikkea uutta ihanaa mihin ei osannut varautua ollenkaan! Tuhinaa, märkiä pusuja, äitienpäiväpiirustuksia... Meitä miehen kanssa hirvittää jaksaminen 2 lapsen kanssa, mutta eipä taideta todellakaan olla maailman ensimmäinen perhe johon syntyy toinen lapsi! Sen sanoisin vinkkinä, että lapsenvahdin maksaminen kotiin säännöllisesti on ollut meille tärkeää. Esikoisen ollessa n 6kk aloitettiin paritanssikurssi kerran viikossa lapsenvahdin ollessa lapsen kanssa, oli meille tosi ihana henkireikä! Lapsenvahdista on tullut lapselle rakas ja mieluisa, tuttu ihminen jonka tuloa 2,5-vuotias oikein odottaa nykyään. Loogista: omista lapsenvahtiajoista muistan kuinka sitä jaksoi leikkiä muovailuvahalla ja lukea kirjoja lapsen kanssa ihan loputtomasti, kun kerran sai siitä palkkaa eikä ollut sivussa muuta hommaa kuten äideillä tapaa aina olla. Oon huomannut että Suomessa lapsenvahteja ei niin käytetä ellei ole jotain "pakollista" menoa, muuten lapset "kuuluu" hoitaa itse. Me taas ollaan ajateltu että on hyvä oppia luottamaan muihinkin aikuisiin, ja hyvinvoivat vanhemmat = hyvinvoiva perhe. Samoin ollaan joka kesä lähdettu (lapsen iän mukaan) 1-3 yön pituiselle kahdenkeskiselle matkalle, lapsi on ollut jonkun isovanhempansa luona. Hyvin on mennyt joka kerta.

Lapsen nukkumisesta: meille varmaan suoraan pinnikseen, ensin vanhempien makuuhuoneeseen ja sitten isosiskon kanssa lastenhuoneeseen. Kuopus siirtyi omaan huoneeseen noin 1,5kk ikäisenä ja oikeastaan siitä parani koko perheen unet: mä olin maitohuuruissa reagoinut liian nopeasti joka unituhinaan ja itse häirinnyt "heränneen" lapsen unta! Onhan se pinnis tosi iso aluksi, muistaakseni meidänkin vaavilla oli joku pyyherulla siellä pienentäjänä.

Omaa napaa: eilen oli lääkärintarkastus ja ultra. Kaikki erinomaisesti, vauvan painoarvioksi tuli 1600g (rv 31+3). Ennen lomia olin uupuneissa tunnelmissa ja oltiin sovittu lekurin kanssa ettei töihin enää loman jälkeen, niinpä hän nyt ihan oma-aloitteisesti kirjoitti mulle saikkua 10 päiväksi elokuun lopulta äitiysloman alkuun. Kiva juttu. Nyt oonkin sitten 2,5 vuotiaan touhutaaperon kanssa kotona, mies joutui takaisin töihin ja perhepäivähoitaja on kesälomalla. Aika rankkaa kyllä täällä E-Ranskan lämpotiloissa juosta pienen uhmailijan perässä! No, 5.9. meidän likka menee (kuten kaikki ranskalaiset lapset) leikkikouluun eli maternelleen. Voi apua...
 
Hei taas! Eilen yritin kirjotella, mutta kaikki katos kesken kirjotuksen.. Kokeillaanpa uudestaan.

Perjantaina oli neuvola. Kaikki oli ok.

Pissa: puhdas
Verenpaine: normaali
Paino: +200g/vko, mutta edelleen alle lähtöpainon. (Siis mulla ei ole missään vaiheessa paino varsinaisesti tippunut, se vaan on tippunut samalla koko ajan alaspäin tasasesti, kun raskauskin on aiheuttanut kiloja.. Eli ei suuria heittoja missään välissä.)
Sf-mitta: 29, kasvaa suoraa viivaa nätistä yläkäyrän tuntumassa
Sykkeet: noin 150
Tarjonta: RT, ja vauva todella alhaalla
Lapsivettä normaalisti

Terkkari kokeili vauvan kokoa mahan päältä, sanoi, että jos tätä tahtia kasvaa, ei ole ainakaan iso vauva tulossa. Huh helpotus! :D
Nla-lääkäri oli eilen, lääkäri kans totes, että vauva tosi alhaalla. Halusi kontrolliin kahden viikon päästä, ja sanoi miettivänsä sitten onko tarvetta käydä ä-polilla... Ilmeisesti supistusten takia+ kun vauva on niin alhaalla. Kirjotti sen 2vkoa saikkua, ja sit kontrollissa loput 2 ä-lomaan asti.

Harsoja ostin name it:stä lisää 10kpl pakkauksen, ne oli niiiin ihanan värisiä, vähän muutakin kun valkoista. Kai noita tarvinnee!

Pieniä ostoksia tehty vauvaa varten. Paketti liberoja, kosteuspyyhkeitä, ceridal-öljyä, bepanthenia, yksi tuttipullo varuilta, pari purkkia korviketta... Eipä tarvitse enää niiden ostamista miettiä :)
Vielä pitäis vaatteita ostella lisää, ei oikein nuo pelkät ä-pakkauksen vaatteet + pari ite ostamaa bodya taida riittää.

Myrtille voin vaan kuvitella ne tuskaiset tunnit ennen kun oot ne rintakumit saanu. En oo tullut noin ajatelleekskaan.. Pitänee ne valmiiks ostaa, ei ole iso investointi.

Minimuu Hyvä, et löytyy noin tunnollisia lääkäreitä! :) Ikävä kyllä niitä toisenlaisia lääkäreitä on aika paljon.. Otahhan nyt rauhallisesti! Sulla ei sitten ole pitkä aika synnytykseen, hui.

Vauvan sängystä me ei meinattu ä-pakkauksen laatikkoa käyttää. Kokeillaan laittaa pinnikseen vaan torkkupeitto rullalle, ja sit sillä "pienennetään" sänkyä.

Täällä kans hikoillaan kun pieni sika :LOL:
Pikkasen kun jotakin tekee, hiki virtaa. Jännä, et kainalot ei kastu, mut tissinaluset ja pakaranaluset senkin eestä :D


Hyviä vointeja kaikille!
Niiskuneiti ja tyttönen(?) 30+5
 

Yhteistyössä