~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Pikaisesti tulin kommentoimaan tuota sairaalakassia . Mulle aivan ehdoton on mahdollisimman hyvän tuoksuinen suihkusaippua. Inhoan hurjasti sairaalan hajua ja niissä vessoissa/ suihkuissa se oikein korostuu, verikin haisee niissä. Se raikastaa ja saa olon tuntumaan edes vähän kodikkaammalta.. :D haha.. tää on nyt ilmasta mainosta kaikille suihkusaippufirmoille ;)
Muuten ehdoton on ainakin kamera ja jotain tekemistä tai lukemista. Mulla nuo vauvat ovat olleet kovia nukkumaan, joten on kaivannut jotain tekemistä itselle sinne. Ja mukaan pakkaan myös toiveen siitä, että pääsemme pian kotiin :) Mieluusti synnyttäisin kotona ja ammeessa, jos uskaltaisin. Mutta en uskalla sellaista riskiä kuitenkaan ottaa, jos jotain sattuisi. Ja tämän asian valmistelu olisi kyllä pitänyt jo aloittaa siinä tapauksessa :whistle: Ja siihen ponnistusvaiheeseen ei kotona ainakaan saa mitään puudutetta. Jos nyt sairaalassakaan mutta..

c'mon
 
Branwen meillä esikoinen syntyi rv 41 muistaakseni ja painoi 4010g eli hyvän kokoinen joo.
Kuulemma 4500g on raja minkä jälkeen eivät anna synnyttää alatetitse vaan automaattisesti sektio.
Mä jo vähän ehkä toivon että sen saisin.....Pelottaa jo suhteellisen paljon.

Parempi että rupeavat seuraamaan paremmin tai mä revin pelihousuni prkl.
Mietin jo että vaihtaisinko kätilöopistolta naistenkliniklle????Mitäs mieltä????

Ja kyllä se meidän pieni poika on..oli suhteellisen selvät vehkeet =)

Shenda ja poju 27+5
 
Aikani kuluksi kokoilen tuohon etusivulle sellaista sairaalakassi-listaakin :wave: :)

Talvicci kommentoinpa nyt muistaessa tähän pinoon, että mies kyllä saa hepulin, kun rupean tuossa keskellä lattiaa pyllistelemään (tarkennukseksi siis sen vuoksi, että vauva kääntyisi pois perätilasta :) ) :D Mutta jostainhan senkin on päivän piristyksensä saatava, saapi nähdä, kysyykö edes, mitä teen :LOL: Kiitos vinkistä :) Vielähän se tosiaan ehtii pyöriä miten sattuu, mutta kieltämättä tuo pääpallero tuossa rintalastan alla ahdistaa sen verran, että voisin ainakin kokeilla.

shenda hyvän kokoinen on teillä esikoinen ollut. Meidän neiti syntyi vajaa 3v sitten haikaranpesässä, ja ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kättäristä. Onko naikkarilla nyt se remonttia menossa? :confused: vai tulossa vasta? Lähinnä sillä mietin, että siellä voi olla ahtaammat tilat ja vähemmän yksityisyyttä/huonetta saatavilla jos remontti on päällä… että oman kokemuksen perusteella pitäytyisin kättärissä.
 
Heipparallaa! :)

Toissa päivänä oli lääkärineuvola.. Eipä ollut mun mielestä mitenkään mukava lääkäri, jotenkin tuntui, että ei sitä oikeesti kiinnosta mitä mulle kuuluu.. Kunhan nyt kyseli kun työnkuvaan kuuluu.. :/
Mutta joo.. pissa oli puhdas, paineet hyvät (118/70, ekaa kertaa raskausaikana yläpaine alle 125) hb noussut 140 (viimeksi 131). sf mitta 23 ja vauvelin syke 140. liikkeet ++, alakerta kiinteä ja pituutta 3cm. MUTTA SITTEN PAINOA TULLUT 1170/viikko :ashamed: ja turvotus + Tarjonnasta ei ollut mitään puhetta, mutta eipä kai sillä näillä viikoilla vielä väliä ole.

Vähän kyllä ihmetyttää tuo paino, ku oon kuitenkin pari viikkoa suunnilleen pelkkää salaattia puputtanut, kun lämmin ruoka ei maistu (eikä huvita tehdä näin kuumalla) ja säännöllisesti käyn lenkillä. Laitetataan se sitten osittain turvotuksen piikkiin :D Turvotuksesta muutenkin.. Tekee muuten tosi hyvää, kun laittaa kauratyynyn pakastimeen ja lenkin jälkeen heittää sen jalkojen päälle!! :) Kannattaa kokeilla :)

sairaalakassia en ole vielä edes halunnut miettiä, enkä ole edes ehtinyt miettimään!! :D Ja jos en ole ehtinyt sitä h-hetkeen mennessä tekemään, niin luotan mieheeni sen verran, että se tietää mitä tuoda :D Kysyköön vaikka sitten äitiltään tai mun äitiltä apua :p

RR Ihme sekoilua siellä kättärillä :O Uskomatonta, että vahingossa lähettäis väärän ihmisen tiedot! Muutenkin kuulostaa tuo tuohu siellä vähän "hupaisalta"...

Hankintoja Toissa päivänä käytiin hakee vaunut miehen kaverilta... Voitteko kuvitella antoi ilmaseksi ja keitti kahvitkin siitä hyvästä, että haettiin pois! :D Olisin kyllä jotain sille halunnut maksaa, mutta ei suostunut ottaan rahaa. Lisäksi saatiin kasa vauvanvaatteita.. Ensi viikolla olisi tarkotus käydä siellä ikeassa sitä pinnasänkyä kattomassa. Ahdistaa vaan jo valmiiksi ajatus sinne menosta :/ Olen naiseksi tosi huono shoppailee :D Varmaan viimeset 5 vuotta oon kaikki vaatteni tilannut netistä, kun ei kiinnosta lähtee kauppoihin pyörii, inhoon sellasta.

nanna & poju rv 27+2
 
Piiiiiitkästä aikaa täällä! Lomat vetelee viimeisiään ja arki taas koittais -hetkeksi. Loma meni pääosin tuohon muuttotouhuun, mutta ehdittiin me käymään pikalomalla Yyterissä. Ihanaa oli. :)
Tää muuttohan oli nyt vain väliaikainen, eli uusi muutto vielä odotettavissa ja toivottavasti vielä ennen vauvan syntymää. Entinen asunto myytiin ja nyt vuokralla etsien koko ajan ok-taloa. Yksi on sellainen josta neuvotellaan koko ajan ja siitä nyt pidetäänkin peukkuja pystyssä että se natsais. Sinne päästäis ehkä just ja just ennen vauvan maailmaan tuloa...

Hankinnat
. NYT on oikeastaan eka hankinta tehty. :D Tai no, esikoiselle ostettiin "isojen sänky", joten nyt pinnasänky pistettiin sitten kasaan odottamaan vauvaa. :) Kuten myöskin kaikki petivaatteet hommattiin esikoiselle nyt isommat joten vauvapetivaatteet siirtyy nyt odottamaan vauvaa. Siinä ne sitten olikin, meidän hankinnat. :D

Äitiysavustus Tilille oli pompsahtanut 140 euroa, se kyllä tais mennä nyt suorilla tuohon sänkyyn, mutta tarpeeseen meni. :)

Kela-asioista muutenkin jospa nyt viikolla saisin työnantajan täyttämään sen työnantajan osuuden niin sais päätöksen sitten noista rahoista.

Kivunlievityksestä Esikoisesta halusin ja sain epiduraalin, tosin se meni niin viime tinkaan joten saa nähdä ehtiikö nyt toisella kerralla yhtään sen paremmin. Epiduraalin kuitenkin haluaisin nytkin.

Kummit
on tiedossa, toinen näistä (veljeni) tietääkin jo ja on suostunutkin. Kaksi kummia tulee niinkuin esikoisellakin.

Apua te ootte miettineet jo sairaalakassia! Mä en osaa edes ajatella vielä olevani raskaana. :D Jotenkin tuntuu että en sen kummempaa nyt edes pakkaa, suklaata ja pesuaineet, niillä pärjään. :D Sen pakkaan sitten jos satutaan muuttamaan vielä ennen synnytystä. Ja esikoiselle tosiaan tarttee pakata sitten oma kassi hoitoonlähtöä varten, sitäkään kun ei tiedä missä sitten varmuudella asutaan että kuka ehtii nopeimmin avuksi. Mä luulen että mulle tärkeimmät asiat sairaalakassiin on: Puhelimen laturi, suklaata (haluan tietää maistuuko suklaa taas suklaalle synnytyksen jälkeen kun koko raskausajan suklaa maistuu niin pahalle!), pesuaineet (oman shampoon ja hoitoaineen haluan, tulee paljon puhtaampi olo kun saa pestä omilla aineilla. ;) ), niin ja huulirasva ja käsirasva. Liivinsuojia täällä sai sairaalasta, kotiintulovaatteet mies saa taas tuoda ja mitään muuta ajanvietettä en siellä tarvinnutkaan.

Vauvan vaatteet
pitäis joskus käydä porukoilla katsomassa lävitse. Kaikki ei-tyttömäiset tulevat tietysti käyttöön ja kyllä ne aion sitten joskus pestäkin. Mutta jos sen projektin ottaisin äitiysloman alettua vasta. Kotiintulovaatteet aion käydä sitten ostamassa joskus, niitä samoja en ainakaan käytä mitä esikoisella oli, hienot vaatteet, mutta äärettömän epäkäytännölliset pukea. Tosin ehkä nyt olis vähän kokemustakin jo vauvojen käsittelystä. Silloin oltiin miehen kanssa ihan paniikissa kun pelättiin sen pienen särkyvän siinä pukiessa. :D

Lääkärineuvola olis muuten vihdoin maanantaina! Mä odotan lähinnä sitä että saisin tiedon mitenpäin tuo pieni tuolla masussa on. Eilen oletin sen olevan raivotarjonnassa mutta nyt taitaa olla taas poikittain. No pyöriihän tuo vielä vissiin aika tavalla.

Mutta nyt esikoinen huutelee että kiikkaa, joten eiköhän tästä ulos olisi suunnattava.

- Hapsiainen ja Lyllervo 27+jotain
 
RR, no olipas teillä varsinainen lääkäri, ihan kuin jostain Kummelista...

Tuosta huomauttelusta täytyy myös todeta, että varsinkin näin viimeisellä kolmanneksella se ottaa toisinaan päähän :headwall: Toisen kolmanneksen aikana oli ihan söpöä, että moni ventovieras (jopa eräs nuori armeijapoika) loi kadulla hellyyttäviä katseita vatsalle ja töissä siitä sai koko ajan jotakin positiivista kommenttia tyyliin "ihana tuo sinun pallosi". Toisaalta mua harmitti se, kun jotkut eivät toisella kolmanneksella huomanneet vatsaa (esim. täyteen ahdetussa hississa tuuppivat niin että oli pakko sanoa: sori, mutta tätä vatsaa en pysty vetämään enempää sisään ;) )
Minulla on ollut jo nuoresta sen mallinen vatsa, että se pömpöttää, vaikka en ylipainoinen ole silloin ollutkaan sen enempää kuin raskaanakaan. Asiakaspalvelussa työskennellessäni jotkut 10-20 vuotta vanhemmat miehet katsoivat oikeudekseen heitellä "taidat olla paksuna"-typeryyksiä. Samoin anopilla oli aiheesta pakkomielle meidän seurustelun alkuaikana (syynä varmaankin se, että mieheni molemmat siskot ovat saaneet esikoisensa jo reippaasti alle 20-vuotiaina ja me aloimme seurustelemaan 17-vuotiaina). Nyt nähdään anopin kanssa sen verran harvoin, että oli suorastaan huvittavaa kun ei ollut n. 20-viikolla huomannut vauvavatsaani vaan sanoi jälkikäteen luulleensa minun vain vähän lihoneen...Mutta kuten aiemmin kerroin niin kyllähän se piikittely sitten nosti taas päätään esikoisen rippijuhlissa kun piti ääneen arvioida että mahani on VALTAVAn kokoinen viikkoihin nähden...
Paras lääke noihin huomautteluihin on varmaankin se että jättää ne omaan arvoonsa ja noteeraamatta tai sitten varautuu niihin muutamalla pisteliäällä vastakommentilla. Esim. kuluneen kesän sukujuhlissa vastasin eräälle mieshuomauttelijalle että minultapa tämä iso vatsa pienenee lokakuussa mutta sinultapa ei :D

Jaahas, jos lähtisi keräämään pyykkejä narulta ja nauttimaan auringosta. Eilen tuli uimarannalla mieleen kun oli muitakin odottajia paikalla hoikkien hyväkroppaisten ei-raskaana olevien lisäksi, että on tässä sentään se hyvä puoli ettei tarvitse vetää vatsaansa ja läskejä sisäänpäin kuten yleensä vaan saa antaa pömpöttää ihan omana itsenään :cool:

kolmenmutsi + tiitiäinen 29 + 3
 
Viimeksi muokattu:
Kivunlievitys viimeksi mentiin ilokaasulla ja lopuksi epiduraali! Samoilla haluaisin nytkin mennä! paitsi että olin viimeksi koko ajan sängyssä pötköllään, koko ajan käyrällä ja siinä makoillessa tuli sitten höngittyä överit sitä ilokaasua ja olin aivan pihalla hetken aikaan... eli nyt haluaisin olla enemmän jalkeilla ja kokeilla jotain muutakin, ja sitte vaan silloin tällöin ottaa sitä ilokaasua!

Sairaalakassi viimeksi ei tainnut olla mukana kuin neuvolakortti ja OMA pyjama. Kukaan ei ollu tälle raukalle kertonut imetysliivien tärkeydestä heti alusta asti saatikka joistakin liivinsuojuksista! :) Suklaata raijasi joka mummo sairaalaan mukanaa, eli sen riittävyydestä ei ollut huolta koko loppu vuonna! Mies nappasi töistä tulessaan evästä kummallekin ja synnytyksen jälkeen saatiin vielä kummallekin sämpylää, jogurttia ja mehua!
Tällä kertaa ajattelin pakata myöskin mukaan omaa vaatetta, pyjaman, aamutakin, tohvelit ja sukkia. Koin itsenin siellä viimeksi kovin yksinäiseksi, koska mies oli kotona yöt ja niin on tälläkin kertaa esikoiden kanssa, niin omat vaatteet lohduttaa ainakin itseäni!! Myös omat hygienia tuotteet laitan kassiin, nekin lisää sitä kotoisuuden tunnetta. Lempi CD-levyjä saliin rentouttamaan. Huulirasva on ehdoton! Tietenkin kamera ja laturi. Saattapi olla, että lähde itse kotiin samoissa vaatteissa joissa olen sinne mennykin, tai sitten saa mies tuoda tullessaan!? Vauvalle mies käy anopin kanssa ostamassa syntymä lahjaksi kotiutumis vaatteet, näin tehtiin esikosenkin kohdalla ja ihanat sekä vauvan itsensä näköiset olivat hankkineet :heart: Olivat myös käyneet ruokakaupassa ja täyttäneet kaikki kaapit sekä siivonneet kämpän lattiasta kattoon! Anoppi jo nyt suunittellee tuota kauppareissua, on kuulemma jo alkanut tekemään kauppalistaakin! :)
Esikoinen tosiaan menee anoppilaan tai jos lähtö tulee yöllä niin miehen sisko, joka asuaa vielä kotona, hurauttaa yöllä tänne ja menevät sitten aamusta mummin ja papan tykö, eli meidän ei tarvitse onneksi pakata poitsulle mitään kassia valmiiksi, koska anoppilassa hällä on oma huone jossa on varavaatteita ja kaikkea mitä nyt voi vaan tarvita!

Vaatehankinnat meitä tosiaan odottaa pari laatikollista vaatteita, ystäväni luona. Ne olisi tarkoitus sieltä tuossa hakea, kunhan saan tyhjennettyä tuon yhden kaapin niitä varten. onneksi se nyt on lähinnä vaan täynnä pojan askertlu tarvikkeita sekä valmiita piirustuksia, eli se on helppo raivata. Vaatteet tosiaan ovat esikoisen sekä tuon ystäväni pojan vanhoja, eli taitavat olla poikamaisia?! Mutta tarkoitus laittaa kaappiin vain neutraalit ja lisätä sitten varastosta poikien vaatteettaikka sitten kaupasta tyttöjen vaatteita kun nähdään kumpaa lajia tulokas on! :)

Hankinnoista valmiina on... kehto, sitteri, kaukalo, matkarattaa ja parvekevaunut. Nuilla nyt periaatteessa pärjätään vaikka vauva syntyisi jo nyt, eli ei olla pidetty mitään kiirettä! :) Pinnis odottaa naapurin varastossa, rintapumppu kaverilla, kantopussi toisellaa kaverilla ja imetustyyny serkulla. Imetysliivejä on parit ja paitoja kans. Petivaattet on varastossa, ne tarvis vaan pestä ja pedata sitten sinne kehtoon. Pikkutilpehöörin kerkee hädän tullen mies ja anoppi ostaa lahjareissulla. Ja vaunutkin kerkee hädän tulleen ostaa vasta sitten syntymänkin jälkeen, koska nui parvekevaunuiksi tarkoitetut kyllä välttää ihan hyvin normikäytössäkin, lähinnä vaan omaan silmään ei enää näytä kivalta se nallekuosi mikä niissä on ;) Eli oon päättäny olla ressaamati ja hoitaa loput hommat sitten kun poika aloittaa koulun, ja minulla on ehkä ainakin aamupäivä aikaa hoitaa rauhassa hommia!

Täällä on tämä viikko menny siivillä! Ystävämme menevät naimisiin tänään ja olemme juosseet heidän hääasioilla koko viikon, mies bestmanin ominaisuudessa ja minä ihan vaan hyvää hyvyytäni! Keskiviikkona tehtiin yöpaloja puolivalmiiksi ja nyt olen eilisen ja tämän päivän niiden paistamiseen uhrannut! Onnistuin myös pilaamaan keittiöpöytämme tuossa hötäkässä... :( eivät olleetkaan kasvishyrrät tarpeeksi kerenny jäähtyä, kun kippasin ne liinan päälle tuohon pöydälle ja nyt on musta pöytä täynnä vaaleen harmaita läikkiä!! No onneksi se oli muutenkin menossa vaihtoon ja tilalle oli tarkoitus hakea ainakin väliaikaisesti isäni autotallista veljen vanha iso työpöytä, eli nyt vaan on siirryttävä puheen tasolta toimintaa nopeammin! ;) Harmittaa vaan kun olisihan tuon vanhan nyt vpoinu vaikka myydä...
No onneksi tänään on häät ohi ja pääsee rentoutumaan, on sen verran koville ottanut tämä hääräily ja selkä huutaa armoa!
Poitsu lähtee miehen vanhempien mukana häistä etukäteen pois ja me saamme jäädä aikuisten kesken juhlimaan! Huomenna lähtevät edeltä mökille, johon me sitte miehen kanssa suuntaamme tiistaina supistelukontrollini jälkeen loppu viikoks! Ihanaa päästä mökille rentoutumaan ja anopin höösättäväksi! :) Mökkireissun paluu matkalla olisi tarkoitus käydä Särkänniemessä hulluttelemassa. Ja kotona käymme sitten vaan pesemässä pyykkiä ja lähdemme käymään Tallinnan risteilyllä. Sitten alkaakin jo tuon miun vauvan koulu... Sniiiif :( mihin tämä kesä oikein meni???

Kummit ollaan päätetty, pyydetty ja saatu. Miehen siskosta tulee sylikummi, sitten on ystävä pariskuntamme ja paras ystäväni. Eli yhteensä neljä kummia, tulee tällekin. Esikoisella tosin on kolme kummisetää ja yksi täti. Tulokkaalle tulee kolme kummitätiä ja yksi setä :)

Nimi Tytön nimi on valmiina, ollut jo seitsemän vuotta! ;) Pojalle mielestäni on nimi valmiina, vielä pitäs nimi myydä myös miehelle!!!

Miina ja vuokralainen 27+6
 
VAROITUS!!!! Marinaa luvassa


Mä heräsin niin väärällä jalalla..:headwall::headwall:
Hellettä, kappas! kaikella on rajansa, jopa mun viihtyvyydellä rannalla päivästä toiseen. Tytöt tietenkin heräsivät tapellen, yöllähän meillä jo nukuttiinkin sopivasti pätkissä kun on kuulemma kuuma (juu, niin oon havainnu kans) ja jos ei ollu kuuma niin painajaisia..
Itsellä onä pääkipeä(luulisin et sekin tuosta valvomisesta) ja tietty kaikki kotihommat vaan pännii ihan kympillä. Kurjaa että kuulun niihin ihmisiin joilla pitää olla kämppä siistinä ennen kun voi päivän aloittaa.. Eilen kyllä siivosin JOPA likkojen huoneen (yleensä patistan tekemään sen itse) niin eikös sekin ole tääs pommin jäljiltä vaikka tiptop oli vielä illalla. Mutta on muuten valoakin nopeampi se vauhti, jolla lapset pistävät kämppänsä ihan remonttiin|O
Niin ja olen voinut pahoin koko aamun:mad:
MURRURRRRÄRRINPURRIN!

Ja kiitos että sain avautua:heart::LOL::hug:

Tuli heti rennompi olo:p

Nyt aamupalaa ja kahvia (juup, se ettei ole viel kahvia juonu taitaa näkyä suoraan verrannollisena vitutukseen :D) ja potkasen noi tytöt pihalle purkamaan energioitaan et saan rauhassa juoda sen kahvin, miettiä käytöstäni uudelleen:ashamed: ja nostaa sen oikean ja iloisen asenteen esiin.. mut onhan se ihan normaalia et JOSKUS kun on huonosti nukkunut ja tuskainen että on ärtynyt??

T:Neiti+Kihuli 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Me kotiuduttiin eilen illalla pohjoisesta. Auton mittariin tuli kilometrejä noin 1800 ja siitä ajoin itse suurimman osan. Vasta ihan loppumatkasta alkoi tuntua ajaminen pahalta. Ihana viikko takana, kun lämpötila pyöri korkeimmillaan 20+ paikkeilla, oli lähinnä pilvistä tai puolipilvistä ja saatiinpa sadettakin (ja ihan hirveä ukkonenkin, jonka aikana tuli isoja rakeita niin, että maa meni hetkellisesti valkoiseksi). Mutta kaiken kaikkiaan sään puolesta aivan ihanaa!

Matkassa oli mukana kaksi nuorinta lasta, mies ja appivanhemmat. Teinit ei niin perusta tuosta pohjoisesta. Hiihtolomallakin esikoinen lököili kylpylässä, kun me muut oltiin rinteessä ja toiseksi vanhin ei suostunut lähtemään edes mukaan.. Mitä sitä pakottamaan, tulee vaan tympeä reissu, jos joku murjottaa!

Viiden helpon päivän jälkeen tämä aamu oli sitten paluu arkeen. Ei ollut valmiina aamupalaa, ei kukaan tehnyt ruokaa puolestani. Miehellä oli vapaata vain nuo arkipäivät, aamulla lähti sitten töihin. Äsken meinasin lähteä kuopuksen kanssa käymään lähikaupassa, kun jääkaappi on aika tyhjä, niin huomasin, että lompakkoni on jäänyt autoon ja mieshän lähti sillä töihin.. Onneksi kotoa löytyi kuitenkin sen verran ruokaa, ettei me täällä nälkään kuolla ennen miehen kotiutumista. Verensokeri oli minulla kuitenkin laskenut matalalle ja päässä huippasi, niin en uskaltanut lähteä esikoisen skootterilla ajamaan kaupunkiin, vaikkei tuota matkaa olekaan kuin 4km.

Dreamer75, rv 28+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Piiiitkästä aikaa ihanan viileä päivä, vaan +19c vieläkin! Että mie nautin!

Täällä ei enää öisin nukuta... Ei vaan ole hyvä olla missään asennossa, pissalla pitää ravata ja supistelee.
Eilen illalla vielä rupes tuo alaselkä temppuilemaan, ihan älytön särky! (normaalisti tulee vain rasituksesta, ja menee levolla ohi). Kaupan päälle vielä tuli ihan hirveä lonkkasärky, joten kyljellään eikä mahallaan voinut nukkua. Piti sitten selällään yrittää olla, mutta ei sekään hyvä ollut :kieh: Ihan kiva jos tää valvominen alkaa jo nyt, eihän tätä ookkaan kun n. reilu 2kk jäljellä!

Anteeksi valitus :ashamed: mutta alkaa jo valvominen riittää..

Dreamer ihanalta kuullostaa tuo teidän reissu! =)

Neiti jaksamista! Voin vaan kuvitella, millasta teillä, joilla on jo lapsia entuudestaan, on näillä ilmoilla.. Kun ihan tarpeeks pännii helteet jo ilman lasten valvoskelua.

Masusta huomattelu ei täällä niinkään vaivaa.. Mutta en voi sietää sitä, että joku naapurin mummo tulee mahaa silittelemään! Se on miun maha, ei siihen kukaan koske muutenkaan, niin miks nyt! Argh! Mies ja lähimmät kaverit vielä ymmärrän, ja sen silittelyn heille suon... Mutta jos oma äitikin hiplailisi, rupeaisi ahdistamaan (onneksi ei sitä tee), saati sitten melkein vieras ihminen. Ugh, olen puhunut :D

Hapsiainen pidetään peukut pystyssä, että oma koti löytyisi nopeasti! Onnea etsintään! :)

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 28+1
 
Neiti jaksamista! Voin vaan kuvitella, millasta teillä, joilla on jo lapsia entuudestaan, on näillä ilmoilla.. Kun ihan tarpeeks pännii helteet jo ilman lasten valvoskelua.
Niiskuneiti ja tyttönen(?) 28+1
No mullahan on jo "isot mukulat" (04 &05) et sen puoleen ei sais valittaa:ashamed: Harvoin ovat mitään hankalia, päinvastoin... mut silloin kun ovat niin osaavat kyllä olla... valvominen on onneks aika harvinaista:flower: Mut sitäkin raivostuttavampaa :D
Ihan erilaista tämä odottaminen kuin silloin kun toinen oli ihan pieni siinä hoidettavana, tosin, oli ikääkin vähemmän :D:LOL:
Kyllä sillo jaksoi:LOL: (ihan ku nyt ois sit ihan ikäloppu :D )

NIISKUNEIDILLE jaksuja öiden kanssa:flower: I share your pain:hug:
 
Sykkeestä kysymys, monella taitaa täälläkin olla kotidoppleri käytössä. Ei sillä enään itsellä yhtä usein tule kuunneltua, mutta välillä iltaisin kuitenkin. Nyt pari iltaa sitten taas kuuntelin ja melkoisen makaavassa asennossa. Slaagin meinasin saada, kun vauvan syke oli todella hidas verrattuna aikaisempiin kertoihin. Laskin itse sykettä ja sain n. 80-90 lyöntiä min. Pienessä paniikissa sitten pyysin miehen laskemaan, matala oli.
Googlen avulla tarkistimme, että ei ihan noin matala syke kuuluisi olla ja odottelimme hetken. Ennen uudelleen kuuntelua ja laskemista paransin asentoa, melkein istuvaan. Nyt kuunnellessa syke oli paljon vauhdikkaampi, 120-140.
Kysymys siis onkin, olikohan tuo makuuasennon syy? Selällään ei suositella maaten, mutta olen kuvitellut että se aiheuttaisi äidille pahan olon tunteen jos jokin vialla olisi. Siis huimausta yms. Mitään tällaista ei ole ollut, mutta tästä lähtien en todellakaan makaa selälläni enään. Jos se noin voimakkaasti vaikutti vauvan verenkiertoon. Pelästys oli melkoinen.
Olen nyt tietenkin kuunnellut useammin, ja syke ollut ok. Maanantaina neuvolassa vielä otan puheeksi tuon, tarkistaahan ne aina sen sykkeen. Jos se syke nyt uudelleen laskee, singahdan polille vauhdilla.
Onko kukaan muu huomannut samaa ilmiötä? Vauva liikkuu ja potkii ihan niinkuin ennenkin, ei siis muuten normaalia hiljaisempi kaveri.

Pringles ja otus 30+6
 
Pringles Mulla nyt ei ole kokemusta kotidopperista, mutta ootko varma, että ei ollut sun oma syke mikä kuului ensin?? Mulla nimittäin just viime neuvolassa kävi niin, että lääkäri löysi ensin mun sykkeen ja sitten siitä vierestä hetken etsittyään vauvan sykkeen. :)
 
Syke /selällään olo vauva painaa istukkaa mikäli istukka on takana (itselläni eteisistukka ekaa kertaa ja voin makailla hyvin voiden selälläni). Siksi ei pitkiä pätkiä suositella olemaan selällään ja usein se pahoinvointikin tulee hetken päästä. Myöskin vauvan nukkuminen voi vaikuttaa sykkeeseen, mutta ihan noin matalalla ei pitäisi käsittääkseni edes nukkuessa olla. Tosin, jos vauva nukkui, kun menit selällesi ja se heräsi sitten omaan "huonoon" oloon sykkeen madaltuessa ja teki oikean liikkeen ja lähti pois istukan päältä? Selittäisi sykkeen nousunkin ja samalla hetkellisen mataluuden.
 
Meillä esikoinen osottelee monesti mun mahaa ja hokee et vauva...
Yks ilta rasvaili mun kanssa mahaa ku tulin suihkusta... :)
No tänä aamuna taas osotti mahaa ja sano et vauva. Sitten tuumas et pipi (oon joutunu monesti sanomaan et tulee pipi ku poika tulee hakkaamaan mahaa) ja silitti niin nätisti mahaa... :) Sitten seuraavaks totes et auki :LOL:
Voi toista, niinhän se lapsi ajattelee että jos äitin mahan aukasee niin vauvan saa sieltä näkyviin :heart: Totta tuo poika (1v9kk) sitten jotain jo tajuaa että vauva on tulossa? :D


Talvicci ja Torsti rv.32+2 :heart:
 
Talvicci, meillä myös esikoinen hokee äidin mahaa katsoessaan että vauva. :D En usko että tuo tyttö (1v4kk) ihan kamalasti siitä ymmärtää, ymmärtää vaan sen että äiti on sanonut että siellä mahassa on vauva. Kun tytöltä kysyy että missä on äitin vauva, nostaa tyttö äitin paitaa ja silittää mahaa ja usein antaa pusuja mahalle. :D Siksi pitää käyttää sanaa äitin vauva, koska jos puhun pelkästä vauvasta hakee se oman nukkensa.
Ja usein otteet kovenee sitten äitin mahaa silittäessä ja pitää muistaa sitten silittämään nätisti.
 
Täällä oltiin perjantaina iloisia kun saatiin tuo ä-paketti vihdoinkin :) Nyt on suurin osa vaatteista pesty ja siellä tulikin niin paljon vaatetta, että tuskin enää muuta tarviikaan vähään aikaan :p Pitää sanoa vaan anopille että ei ostele enempää, kohta ei tiietä mihin noita laitettais. Nyt jo hylly täynnä, ku ei olla vielä hoitopöytää raahattu kotoa, isä lupasi sitä hieman kunnostaa (on aika kamalassa kunnossa, mutta ihan sama... se on vaan yks pöytä..).

Tilasin vaunut. Siinä hankinnat noiden kirppiskäyntien lisäksi (vaatteita sieltä tullut aina kassillinen). Pinnasänky ynnä muuta kivaa käydään kanssa ikeasta ensi kuussa ostamassa. Tähtään siihen, että saan syyskuun vaan olla kun on 2 viikkoa lomaa ennen itse äitiyslomaa. Toisin sanoen menen koirien kanssa porukoiden luokse maalle. Istun poimimassa puolukoita. Kovin on rennot suunnitelmat, vaan ei mulla oikein muutakaan ole, ensimmäistä kertaa elämässä ei ole töitä, ei opiskelua, saa vaan olla tuon puolitoista kuukautta noin. :D

Neiti-81: kuulostaa kovin lapsiperhemäiseltä, vaan kiukkuisena saa olla itse kukin joskus. Mä ainakin olen aika monsteri sit ku väsyttää tarpeeks. Nää helteet verotta yöunia kivasti.

Helteistä puheenollen komppaan niitä jotka oli onnessaan siitä, että kelit nyt viileni kivasti, tää + 20 menee täydellisesti ja yöt alle +15. Miten raikasta oli nukkua ja kuinka hyvin tulikaan nukuttua. Lonkkasärkyihin (= johtavat painajaisiin/levottomiin uniin) olen joka yö herännyt, kun mahallaan en voi nukkua, selällään en voi nukkua ja puoliksi kyljellään keikkuminen aiheuttaa tuon lonkan kivun. Kiva jo tässä vaiheessa, mutta on vielä ainakin sen verran pientä, että ei mun hyviä unenlahjojani hirveästi rasita :whistle:
Mä olen pikku hiljaa heräämässä siihen todellisuuteen, että meille tulee vauva. En kyllä usko, kuin sitten kun ollaan vielä lähempänä. Nyt alkoi ne ravaamiset neuvolassakin 2 viikon välein. Töitteni takia tosin vaan 2,5- 3 viikon välein, että saa vuorot sopimaan;)

Carriina ja pallomaha 28+3
 
Pakko korjata väärä tieto :attn:
Ei selällään olo ISTUKKAA paina, eikä siitä syystä tule huono olo äidille, vaan
"Raskauden lopulla suurentunut kohtu painaa selinmakuulla alaonttolaskimoa ja estää laskimoveren paluuta sydämeen, jolloin minuuttitilavuus pienenee ja verenpaine laskee. Ilmiötä kutsutaan supiini- eli vena cava -oireyhtymäksi, jossa korjaava sympatikotonia usein aiheuttaa moninaisia oireita, kuten sydämen tiheälyöntisyyttä ja hyperventilaatiota." (Duodecim).

Eli suomeksi, veri ei pääse keuhkoihin hapettumaan, jolloin äidille tulee huono olo. Tämä huono olo sitten "komentaa" korjaamaan asentoa, itse esim. herään öisin ahdistavaan uneen, ja huomaankin olleeni selälläni.

Toki sitten pitkään jatkuessaan supiinioireyhtymä vaikuttaa siihenkin, että istukkaan kiertää huonommin hapettunutta verta, jolloin vauvakin saa vähemmän happea. Käytännössä tajuissaan oleva äiti kuitenkin korjaa asennon ennen kuin näin pääsee käymään.

Vauva laskee nukkuessaan sykettä, mutta ei alle 120x/min (ajoittaisia, nopeita heittoja voi tietysti olla, mutta niitä ei kyllä edes huomaa jos ei ole ammattilainen). Jos napanuora jää puristuksiin, vauvahan voi puristaa sen vaikka nyrkkiinsä, syke saattaa dipata, mutta palaa heti, kun napanuora vapautuu.

Luultavasti siis Pringles kuuntelit tosiaan omaa sykettäsi. Kannattaa neuvolassa mainita asiasta, niin kuuntelevat tarkemmin/pitempään siellä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä