~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

Sedna Osanottoni ja voimia!
Mä täällä odottelen lääkäriin pääsyä, kohta 2 vuorokautta taas oksennettu jatkuvasti. Katsellaan käydäänkö taas tipan kautta... Saisi jo helpottaa :( Alkaa huumori olla aika kadoksissa...
 
Moi!

Mä olen selannut viestejä about vikat 1,5 viikkoa taaksepäin ja nyt mä en muista enää kuka sanoi mitäkin...

Mun olo ei helpota millään. Positiivista on sentään, että mä en enää oksenna aivan kaikkea vedestä lähtien ulos. (_o/ Hapsiainen) Nälkää mä en ole tuntunut viikkokausiin ja ruokaa menee väkisten alas pienempi annos kuin mun ekaluokkalaisella. Lisäoireena on aivan järkyttävä väsymys, mä en oikeasti jaksa mitään kuin maata vaakatasossa. Viime viikon olin töissä ja mä yksinkertaisesti nukuin illat.

Eka neuvola oli viikko sitten maanantaina kun oli viikot 9+4. Mä olin ihan hämmentynyt kun neuvolatäti ei sitten kuunnellut ollenkaan sydänääniä. Olisi ollut ihan kiva tietää ollaanko tuolla masussa hengissä vai ei. Mä olin jotenkin niin :O etten ymmärtänyt kysyä, että miksi?

Vaunut on säästössä esikoiselta, Hartanin kolmepyöräiset Skaterit. Talvicci taisi ainakin kysellä tuosta Hartaneiden jatkopalasta, sillä saa siis vielä jatkettua ratasosaa jalkopäästä niin, että siitä tulee vaunukoppa. Pääpuoli on vetskareilla ja neppareilla kiinni ratasosassa ja tuolla jatko-osalla jalkopäästä tulee umpinainen.

Mä himoitsisin kovasti uusia kärryjä ja erityisesti Bugabooita. Meidän vanhat vaunut on kuitenkin hurjan hyvässä kunnossa ja niiden isoilla ilmakennopyörillä pääsee lumikasojenkin yli hurjan kätevästi. Väritkin näyttää vielä ihan hyvältä silmään, oliivinvihreää ja beigeä. Hartanit ovat muuten hyvät (kevyet, liikkuvat tosi hyvin, laadukkaat yms.), mutta meidän ratasosassa on sellaiset selästä kiinni olevat valjaat, jotka oli varmaan tarkoitettu rauhallisemmalle ja isommalle muksulle kun mun esikoinen, joka ei halunnut istua köytettynä selkänojaan ja kiemurteli sieltä irti. Mä ratkaisin ongelman ostamalla muistaakseni "irtonaiset" brion valjaat, jotka laitoin kiinni lantion kohdalta tuleviin lensuihin.

Kolmipyöräiset oli ykkösen kanssa mun makuun, ainoa hankaluus on portaiden liuskat, mutta kyllä mä niistäkin ihan kevyesti ajelin etupyörä ilmassa ja aisasta tasapainottaen.

Pk-seudulla esikoista odottaville sitten vielä tiedoksi, että noi meidän bussit ei koskaan "niiaa", vaikka niissä se toiminto onkin. Vaunut ja rattaat on aina vipukammettava sisälle.

Pahoittelut kaikille huonoja uutisia saaneille. :'(

Kvilla ja murunen 10+4
 
Branwen Kiitti tuosta streptokokki-infosta. Käyn huomenna labrassa antamassa pissanäytteen ja ylihuomenna soittelen siitä sitten neuvolaan ja ajattelin samalla kysäistä terkkarilta mitä sanoo tuosta haisevasta vuodosta. En mä nyt tiiä haiseeko se niin voimakkaasti muuten kun omaan nenään, mutta häiritsee se mua itteäni ja sitä on ollut koko raskauden ajan.

Mun pitää siis käydä tän raskauden aikana kolmesti antamassa pissanäytteet kun edellisessä raskaudessa oli oireetonta virtsatietulehdusta.

Vaunuista
Meillä on esikoisen Emmaljungan Duo Edget. Ainoa vaan että en nyt tiedä tuleeko eteen tuplien osto... Ei millään hennois kun nuo vaunut ovat niin uudet ja hyväkuntoiset, mutta tuskin 1v 6kk jaksaa seisomalaudalla kovin kauaa olla, toisaalta jos tulis aikaisin talvi niin esikoisen saisi sitten pulkkaan. Ei nyt ainakaan osteta ennen syksyä yhtään mitään.

Kvilla Ei täälläkään kuunnella sydänääniä kun vasta sitten lähempänä 16 viikkoa, että älä huoli. Todennäköisesti ei kuunnellut sen takia kun ei ole varmuutta kuuluisiko ne vielä, ettei sitten tule turhaa huolta. :)

pikkubertta Tippaan vaan mars jos olo tuollainen, on siitä se hetken apu. :)

ON Mulla on ihme lima tuolla kurkussa joka aiheuttaa entistä pahempaa oloa, en oikeasti tajua mistä se nyt on sinne mennyt, ei muuten mitenkään flunssainen olo, mutta tuntuu että kurkussa on joku lima joka ei liiku eteen eikä taakse, mutta ällöttää ihan suunnattomasti. Mä niiiiiiiiiiiin odotan sitä keskiraskauden ihanuutta, joka tosin mulla viimeksikin alkoi niin myöhään että sitten oli jo tuskaisen iso maha. :D

- Hapsiainen ja LyyliPellervo
 
kolmenmutsi :attn: Hei, miekin tilaisn H&M:ltä ne samaiset suorat mammahousut. Ekan käytön jälkeen samasta kohtaa kun sulla, oli ratkennu isolta alueelta! Enkä edes ollut huomannut. Soitin sinne asiakaspalveluun, sanoi että takaisin saa tottakai laittaa, niissä joku valmistusvirhe! Soita ihmeessä ja kysy, varmasti saat laittaa ne takaisin ilman korttiakin. Kun et ole ainut jolla mennyt rikki!
Kiitti vinkistä, soitankin hetimmiten sinne asiakaspalveluun!
 
Hei!

Oon taustalla seurannu teidän kirjoittelua ja ajattelin ilmoittautua joukkoon :D

Oon kahden pojat (05 ja 08) äiti savosta, ja pikkuisen la olisi 2.10.2011 ja synnytyssairaala ois KYS

annamaril & tirppana rv 14+1
 
Branwen Tympeää kuulla että sinullakin on ollut enempi vuotoja, toivotaan et lapsukainen pysyy matkassa loppuun. Kyl se vaan tuo huolta lisää jos kaikki ei mene ihan oppikirjojen mukaan. Onko sinulla vuodot ollut pelkästään 8 ja 12 viikoilla?, sitten välillä loppunut vai?

Santara89 Mukava kuulla et teillä kaikki hyvin vuodoista huolimatta.

Vilinäiti Kiitos kannustuksesta, toivon todellakin et vuoto olis harmitonta. Jotenkin heti alkaa epäilemään sitä pahina kun ei mene ihan niinkuin aiemassa raskaudessa.

En sit soittanut neuvolaan ollenkaan kun vuotoa ei ole sunnuntai päivän jälkeen tullut lisää eikä mitään kipuja ole. Toki koko ajan on pelko et sikiö on menehtynyt, pelkoa lisää se kun torstaina tipuin sieltä hevosen selästä ja jos se mahdollisesti kuitenkin aiheuttaa keskenmenon vaikka lääkäri oli eri mieltä. Tänään tilasin kotidopplerin, jolla voin itse kuunnella sydänääniä tarvittaessa.

Mihin aikaan teillä on yleensä alkuraskaus oireet hävinneet?, minulla tuntuu et pikkuhilljaa alkaa väsymys väistymään, myös rintojen arkuus alkaa loppumaan. Nämä oireet olleet n. 5 viikkoa.
 
Vilinäiti: Mulla on sama ongelma. Mulle ei ainakaan mennyt H&M:n 48:n farkkucaprit päälle kun lauantaina kaupassa kokeilin. Farkuista ei tuota kokoa ollut jäljellä, niin en päässyt kokeilemaan. Mutta toisaalta sitten ko. firman XL-mammacollegepöksyt ovat sopivat.

Kävin jo surffaamassa www.next.co.uk-sivulla, siellä oli isojakin kokoja jos sieltä tilaisi, 29 puntaa oli farkut. Maternity clothing | Shop for maternity clothes | Funmum.com maternity wear! on toinen paikka, mutta tuo UK:sta tilaaminen on aina vähän riskaabelia, kun palautuskulut ovat aika mahtavat toisin kuin suomalaisilla nettikaupoilla :-( Mulla on käytössä belly belt, joten housut pysyvät ylhäällä vaikka nappi ei kiinni menekään enää. Mutta haluisin kyllä ihan oikeet housut noiden verkkareiden lisäksi.

Lääkärineuvolassa: lääkäri teki sisätutkimuksen ja kurkattiin ultralla, että sikiö on oikeassa paikassa ja hengissä. Ei purkkiin pissimistä tällä kertaa kun en terkkariakaan siinä samalla nähnyt.

Maria: mulla on myös jo ihan hillitön vauvamaha! Eilen otettiin jo kuvatkin, kun näyttää että oon jo niin paljon pidemmällä kuin mitä viikot näyttää. Ei tätä mahaa enää kohta piilotella...

Jaksamista oireiden kanssa niille, joilla niitä on. Ja toivottavasti kaikki vuodot ovat vaarattomia. Itsellä oli pari pirteämpää päivää, mutta eilen oli taas pakko mennä puoli kymmeneltä petiin ja aamulla 9 h tunnin unien jälkeen en meinannut päästä ylös kun väsytti - ja väsyttää edelleen. Täytyy vaan toivoa, että tämä tästä pikkuhiljaa...

Kvilla: voipi olla, että terkkari ei välttämättä saa kuuluviin sykettä vielä noilla viikoilla, niin ei halua huolestuttaa odottajaa.

annamaril: tervetuloa!

Keskiviikkona olis nt-ultra - ei jaksais millään odottaa :heart:

Ksylofoni + pirpana 11+1
 
Streptokokki B:stä mulla huomattiin ekassa raskaudessa vähän puolenvälin jälkeen, kun hakeuduin toistuvasti lääkärille voimakkaiden selkäkipujen ja supistelujen vuoksi. Emättimestä otettiin näyte ja siellä oli. Kokeiltiin lääkitä, mutta ei se lähtenyt pois. Myöhemmin rv 36 otettiin uus näyte, ja yhä edelleen se siellä oli. Synnytyksessä oli sitten se ab-tippa, tytölle ei tullut mitään oireita tulehduksesta yms. Mutta ymmärsin silloin että se bakteeri vois kasvaa pissassa myös, mulla se ei kuitenkaan ollut vaikka olikin se virtsatietulehduskierre. Nyt odotan neuvolaa, että pääsis kysymään otetaanko nyt näytettä tuosta bakteerista vai tuleeko synnyttäessä varmuuden vuoksi ab-tippa. Nt-ultrassa kätilö oli sitä mieltä ettei välttämättä tutkita, mutta ab-tippa tulis.

Sednalle pahoitteluni menetyksestä! :hug: Kurjalta tuntuu lukea toisten suru-uutisia...

Uusille tervetuloa mukaan!

Alkuraskausoireet taisivat alkaa kadota siinä 12+ viikolla. Mutta voisin nukkua yhä edelleen kuitenkin paljon!

Olin viikonlopun töissä ja sain kaupan päälle mahataudin :kieh: Viime yö meni oksentaessa ja nyt ripuloin :x Ilmeisen nopea tauti kuitenkin on, alkaa vähän helpottaa jo. Mietin tässä, että voikohan mitään ripulijuomia tai ripulilääkkeitä käyttää raskausaikana? Tulipahan koettua mahatauti raskaana ollessakin. Juuri kun ehti totutella elämään ilman pahoinvointia. Toivottavasti tauti ei nyt kierre koko perhettä :( Tulevana viikonloppuna kun olisi tarkoitus lähtee vanhempien luo kyläilee ja näkisin veljen pojan, syntyi viime torstaina :heart: Minusta tuli täti kolmatta kertaa :heart: Katsotaan nyt sairastuuko nuo muut ja jäädäänkö kotiin sittenkin...

Nessu ja pieni 14+4
 
Hei kaikille!

Mahtuukos vielä yksi uusi mukaan? En ole ihan varma, osaanko käyttää tätä oikein, mutta näin saikkupäivän kunniaksi aikaa riittää nyt siis kaikenlaiseen lueskeluun ja kirjoitteluun :) ystäväni on myöskin tällä samalla palstalla, hän saa myös vauvan siis lokakuussa niin kuin minäkin, ja häneltä kuulinkin tästä! :) Mukavaa, että on keksitty tällainen paikka, jossa voi kokemuksia jakaa!

Eli olen 25 v., ensimmäinen vauva olisi nyt tulossa, ja laskettu aika 20.10. Synnytyssairaala on OYS. Neuvolassa olen käynyt, mutta ultraan olisi aika vasta 13.4. (viikkoja tuolloin 12+6). Yksityisellä kävin varhaisraskauden ultrassa vkolla 7+4, ja tuolloin kaikki oli kunnossa. Viime vuoden abortus inhibituksen vuoksi olen hyvinkin skeptinen ollut tämän raskauden onnistumisesta, ja oman lapsen kaipuu elämään kun alkaa olla jo aika hurja, biologinen kello tikittää ;)

Raskausoireita on ollut hurjasti verrattuna viime raskauteen; melkeinpä kaikki mitä voi edes olla, on meillä esiintynyt alusta lähtien. Pahoinvointi onneksi on helpottanut jo niin, että en ole kohta kahteen viikkoon oksentanut! :) Toisaalta sekin pelottaa, että onko taas käymässä huonosti kun oireet vähenevät... toisaalta, viime kerralla oireita ei ollut ollenkaan. Mutta on tämä jännittävää ja ihanaa aikaa kaikista oireista ja peloista huolimatta! :)

Kevätterveisin Liisikki ja Pulla 11+4 :)
 
Viimeksi muokattu:
Kamala aamu :( Yöllä oli tullu jonku verran ruskeaa vuotoa ja pyyhkiessä tuli punaista, mutta loppu sitten nyt kokonaan.. ( kai). Yritin neuvolaanki soittaa mutta eipä sieltä vastata. Pikkasen ehkä pelottaa, mutta kuitenkaan vuoto ei oo mitenkään runsasta ainakaan vielä. Epäilen että se johtuu lauantaisista puuhailuista ukkoseni kanssa, tai ainakin toivon johtuvan. Iiks.
 
RR
Tervetuloa uusille!

Mua jotenkin ihmetyttää tämä Helsingin politiikka noissa neuvolakäynneissä. Olen siis ollut neuvolassa viikolla 6. Varhaisultrassa kävin yksityiksellä viikolla 7+ jotain. Np-ultrassa viikolla 11+ ja seuraavan neuvolan voin soittaa kuulemma vasta rakenneultran jälkeen, joka on mulla viikolla 20. Onko teillä muilla tuossa välissä, viikoilla 6-20 neuvolakäyntejä? Toisaalta, eipä mulle ole ainakaan toistaiseksi ollut mitään vaivojakaan minkä vuoksi tarvitsisi neuvolassa asioida. Mutta jotenkin tuntuu oudolta, että noin pitkä väli jätetään.
 
Minnuska3 Toivottavasti ei ole mitään kummenpaa vuotoa. Itsellä oli sunnuntaina vähän vuotoa, mut sen jälkeen ei ole ollut. Koko ajan on epävarma olo enkä uskalla nauttia mistään. Yritä saada neuvolantäti kiinni niin vois varmistaa asia et kaikki OK. Itse tilasin juuri kotidopplerin et voin itse kuunnella sydänääniä aina jos huolettaa et kaikki ei ole kunnossa. Jostakin muuten luin et vessapaperi tötterön kans voi toinen kuunnella myös vauvan sydänääniä. Itsellä ei ole kokemusta.
Tsemppiä Minnuska ja onnea raskauteen :hug:
 
Tervetuloa uusille :wave:

Sednalle suruvalittelut myös täältä :( ikäviä uutisia :'(

Ja paljon voimia vuotojen kanssa taisteleville, toivottavasti osoittautuvat harmittomiksi :hug:

Mulla on vissiin kans ollut liitoskipuja. Tai jotain juilimista nivusten ja häpyluun alueella. Matkattiin ystävän tykö kylään viikonloppuna tonne parinsadan km:n päähän ja menomatkalla piti pysähtyä laattaamaanki 50 km jälkeen :p Mut kyl piristi päästä vähän pois kotiympyröistä.

Muuten ei mitään erikoista. Haluais pikkuhiljaa päästää jo itsensä irti ja ostella vauvalle kaikkee :D Mut vielä rahatilanne ei salli. Rahaa oon kyllä ruvennu keräämään ja sitä onki kertyny jo useampi euro. Kesällä sit :)

muoks.
RR, mulla on ollu 2 neuvolaa ja ultra tähän mennessä. Seuraava neukkula on viikon päästä sit. Täällä mun neuvolatäti haluaa tavata mua n. kolmen-neljän viikon välein tässä alkuvaiheessa, kun on mein esikoinen ja moni asia on niin sekava :D

fannie ja örkki 13+0 (jeeee!!)
 
Viimeksi muokattu:
Minnuska ja muut vuodoista kärsivät :hug: Toivottavasti olisi harmitonta!!

RR: No onpas outoa... Mulla on yksi neuvola ollut ja ultra, huomenna neuvolalääkäri. Eikös se kuitenkin ole niin että äitiysavustukseen vaaditaan, että lääkärissä on käytynä ennen 4. raskauskuukauden päättymistä, eli ennen rv 16. (Joku joka muistaa paremmin voi korjata, jos olen väärässä.) Minullakin on rakenneultra rv 20. Mutta aina edellisellä neuvolakäynnillä on varattu jo seuraava aika.

Mulla on nyt reilun viikon ajan ollut hirveät liitoskivut. Samaten sektiohaava on kipuillut, mutta ilmeisesti se johtuu kohdun kasvusta. Ainakin neuvolasta sanottiin, että se voi kipuilla välillä, ettei siitä tarvi huolestua...
Hapsiainen Täällä myös haisevaa valkovuotoa, josta ajattelin huomenna kysellä lääkäriltä tarkemmin. Tai ainakin se omaan nenään haisee erityisesti... Se muistan esikoisen ajalta, että silloinkin minulla oli runsasta valkovuotoa, mutta yhtään en muista olisiko ollut näin haisevaa...
 
RR: mulla oli ensikäynti rv 8, lääkäri rv 10, nt-ultra rv 11 ja seuraava neuvola sitten vasta rv 17. Välissä sokerirasitustesti. Mutta eipä mua nyt haittaa, vaikka neuvolaa ei olekaan yhtä usein kuin edellisten lasten kohdalla (alussa oli kerran kuussa) - tää on tuttua puuhaa jo ;) Mutta RR, kyllä sä varmaan pääset neuvolaan useamminkin, jos vain haluat, soita ihmeessä neuvolaan ja kysy.
 
Nopeasti...

RR Toi kuulostaa niin tutulta. Ihan sama juttu oli esikoisen odotuksen kanssa 8 vuotta sitten. Mä sain viime viikolla aivan saman ohjeen kuin sinä - mä saan varailla aikaa sitten joskus juhannuksen jälkeiseksi ajaksi, jollekin viikolla 22. Eli mä käyn koko ensimmäisen puolikkaan aikana tasan kerran neuvolassa, joka oli toi eka kerta viime viikolla.

Tässä välissä ei yhtään mitään neuvolan kanssa. Tarkastin esikoisen kortista, että silloin oli ihan sama juttu, sitä sai olla ihan keskenään tuohon puoleenväliin asti.

Noista sydänäänistä vielä...esikoisesta sentään kuunneltiin näillä viikoilla niitä, nyt ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:
RR
Ok, eli siis Helsingissä ilmeisesti ihan yleinen käytäntö.
Mutta toi ei siis vaikuta mihinkään äityisrahan saamiseen? Olenhan mä kuitenkin käynyt neuvolassa ja ultrissa.

Löysinkin tällaisen Hel.fi sivustolta, joten normaalia on, eikä vaikuta mihinkään avustuksiin.

Käyntikerta: Raskausviikot: Toiminta:
1. 7-10 terveydenhoitajan vastaanotto
(2. 10-12 tarvittaessa lääkärin vastaanotto )
3. 10-12 ja 19-20+6 sikiön seulontatutkimukset
4. 20-24 terveydenhoitajan vastaanotto
5. 26-28 lääkärin vastaanotto
6. 30 terveydenhoitajan vastaanotto
7. 32 terveydenhoitajan vastaanotto
8. 34 terveydenhoitajan vastaanotto
9. 36 lääkärin vastaanotto
10.-14. 37-41 terveydenhoitajan vastaanotto
15. synnytyksen jälkeen terveydenhoitajan kotikäynti
16. 5-12 viikkoa synnytyksestä terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus


Saanko mä sitten tuolloin viikoilla 20-24 sen raskaustodistuksen ja sitten sen kanssa marssin Kelaan? Mitä muuta sinne Kelaan tarvii sitten toimittaa? Saako Kela mun tulotiedot suoraan jostain vai?
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan!

Pientä taukoa tullut tässä pidettyä, kun koko perhe on sairastellut putkeen viimeiset 3,5 viikkoa. Ensin sain minä influenssan, sitten mies ja poikakin sairasti samassa syssyssä jonkun kuumetaudin (ei kuitenkaan influenssaa). Nyt aletaan olla jo voiton puolella, tosin minä kävin tänään lääkärissä toteamassa murtuneen kylkiluun. :( Olen yskinyt koko tämän 3,5 viikkoa putkeen, ja onnistunut sitten yskimään kyljen rikki. :kieh: Raskaana ei tietenkään mitään yskänlääkkeitä saa, joten Ventolinella ja Panadolilla mennään...

Ikävä oli lukea muiden suru-uutisia! :'( Pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille!

Voimia kaikille vuodoista kärsiville! :hug: Varmasti inhottavaa pelätä jatkuvasti, vaikka usein nuo vuodot ovatkin harmittomia.

Neuvolakäynneistä: Mulla oli ensimmäinen neuvolakäynti rv 8, nt-ultra rv 10+1 ja seuraava neuvolakäynti rv 16. Rakenneultraan en saanut vielä kaksi viikkoa sitten varattua aikaa, vaan käskivät soittaa myöhemmin. Se olisi joskus kuukauden päästä ilmeisesti.

Alkuraskauden oireet katosivat mulla (jälleen kerran) tasan rv 12. Pari kertaa on närästänyt sen jälkeen, mutta jatkuva pahoinvointi, väsymys ja muut oireet hävisivät kertarysäyksellä.

Onko kukaan muu tuntenut jo liikkeitä? Mä aavistelin jo viime viikolla jotain hassua kuplintaa, mutten ihan varma ollut. Eilen kuitenkin sohvalla maatessa tuntui aivan selvä muljahdus mahassa, vauva taisi tehdä kunnon kuperkeikan! :heart:

-Pantsu ja möykky rv 13+6
 
HeMmiN Tuu kertoon huomenna mitä lääkäri sanoi siitä haisevasta vuodosta. Kyllä mäkin siitä nyt aion terkkarilta kysäistä, mutta kysäisen samalla kun kyselen labroja. Ei esikoisesta ollut mun mielestä mitään tällaista hajua, valkovuotoa kyllä oli.

Uudet tervetuloa!
 
Hei taas kaikille!

Vuodoista kärsiville tsemppiä ja rauhallista mieltä, vaikka todella vaikeaa onkin! Toivotaan, että harmitonta vuotoa joka ikisellä. :heart:

Ja voimia myös niille jotka yhä taistelevat pahoinvoinnin kanssa :( Onneksi suurella osalla on jo helpottanut.

Neuvolakäynneistä: Mulla oli eka terkkarin käynti sillon rv 8, sitten nt-ultra 10+4, ja seuraavaksi neuvolalääkäri 18.4. eli silloin rv 14. Ja Espoossa asun. Sen jälkeen sitten 7.6. rakenneultra. En tiedä tuleeko jotain neuvolaa vielä tuohon touko-kesäkuulle.

ON: Alan jo välillä vähän unohtaa, että olen raskaana! Sen verran normaali olo siis. Tosin olen kyllä nukkunut enemmän kuin yleensä, eli nyt kai väsymys iskenyt minuunkin. Noustessa tai sängyssä kääntyessä tuntuu välillä vihlaisuja, mutta muuten kovin rauhallista on masun suhteen ollut. Ja tietysti tämä "ylimääräinen vatsamakkara" on hyvä muistutus, varsinkin kun tanssitunnilla katsoo itseään peilistä sivuprofiilissa :D

Olen pitänyt itseni kiireisenä; harrastuksissa ja vähän shoppaillutkin, ja lisäksi treffannut kavereita hyvän ruuan parissa. Ihan kiva kääntää ajatuksia välillä johonkin muuhunkin, jos se aikakin sitten menisi nopeammin!

Kenzie 11+4
 
Moikka!

Oon käyny lukemassa päivittäin, mut ei oo saanu ite kirjotettua mitää. Pari kertaa oon jo alottannukki, mut sit oon pyyhkiny pois, ei oo jaksanu sen veraa "keskittyä". En oo millää muotoa adhd, mut on tullu vähä ikäviä asioita etee, ni tuntuu et ois kokoajan tulisilla hiilillä eikä malta mihikää keskittyä. Paitsi nukkumisee ja sohval makoiluu :)

Nyt oli kuitenki kirjotettava ku monikii on vuodoista puhunnu. Täälläkin siitä siis kokemusta. Ekan kerran tuli rusehtavaa vuotoa vkolla 6 muutamana päivänä. Varhaisultra 7+1 kerto kaiken kuitenki olevan hyvin ja syytä vuodolle ei löydetty. Sit meni hyvin lähes kuukausi, mut viime viikon ke-iltana tuli ihan holahtamalla vuotoa, päällyshousutki ihan veressä ja mukana iso hyytymä. Ensiavusta sanottii et heti sinne ja matkalla kerkesin kaikille, jotka jo raskaudesta tiesi, ilmottaa et keskenmeno. Ea:n lääkäri totes myös, et valitettavast kuulostaa kyllä keskenmenolle. Pääsin sit viel ennen puolta yötä ultraa, jossa lääkäri kaikeks ihmeeks imotti et sikiö on hyvässä voinnissa :)

Olin kyllä paljon lukenu verenvuodoista ja tiesin et voi voimakastaki olla ilman hätää, mut ku siinä oli se tosi iso hyytymäki mukana. Nt- ultra oli varattuna seuraavalle päivälle ja ei muuta ku 8 tunnin päästä takas sairaalalle. Kaikki edelleeki ok, turvotusta 0.9mm.

Miun vuoto johtu siis hematoomasta. Tää hematooma sijaitsee istukan alla, joka on paha paikka, koska vuotaessaa uuestaa isosti voi irrottaa istukanki :(

Nyt oon ollu sairaslomalla siitä to lähtien ja eilisen-tän päivän aikana ei oo vuotoa enää tullu. Pelottaa kyl kovin et juttu uusiutuu. Jostain luin et se hematooma vois kerätä lisää verta ja täten tilanne vois toistuu. Kontrolliultraa ei välttämättä pääse, mut aion kyl siin tapaukses käyä yksityisel varmistaas tilanteen ennen rakenneultraa, koska se on vasta kesäkuun puolella.

Pienistä vuodoista en siis huolestuis ollenkaa, koska tällästen jättimäistenki jälkee kaikki voi olla hyvin :) Miulla oli myös tietenki istukka kohdunsuulla, joka sinällää jo monille aiheuttaa vuotoa. Piinaahan tää on ja ois elämän vääryys menettää pien jonkun hematooman vuoks, ku itse sikiöllä kaikki kunnossa!

Ultrassa LA muuttu 18.10 (varhaisultrassa sanottii et se ois 20.10).

Ei auta ku jatkaa ja jännittää. Tsemppiä kaikille kanssasisarille! :)

Toivottelee Tiide ja pikkunen 11+5 :)
 
Viimeksi muokattu:
Sedna, voi että :'( mä niin toivoin teille toisenlaista tulosta. Kovasti voimia jatkoon :hug:

Liikkeistä, mulla nyt siis kolmas raskaus ja ihan kun aina välillä (harvoin kylläkin) tuntuis sellainen pienen pieni töytäisy (veikkaan että silloin vauva tosissaan melskaa menemään) ja välillä tuntuu ihan sellaiselta pieneltä hipaisulta, vahvasti olen liikkeiksi epäillyt, mutta varmaksi en silti sano ennen kuin olen aivan varma :D eli ne tuntemukset selvästi toistuu muulloinkin kun parina satunnaisena päivänä, ettei varmasti ole mikään kadoksissa oleva pieru ;)

Neuvolakäynneistä, ekassa neuvolassa kävin 8+ viikoilla, silloin perus paperijutut ja veri- ja pissanäyte, varhaisultra ja normi neuvolaseuranta.
10+ viikolla oli lääkärineuvola, jossa ultraus ja paikkojen tsekkaus.
12+6 viikolla nt- ultra ja seuraava neuvola on muistin mukaan 15+ viikolla. Rakenneultra on muistaakseni 20+ viikolla. Näin siis mulla kolmannessa raskaudessa päijät-hämeen alueella.

-Pohjaton ja mimi 13+6 (?)
 
On tämä vaan hermostuttavaa! Vuoto on ns.loppunut, mutta nyt on tullu ihme KELTASTA vuotoa?! Tosi outoa. Neuvolaan soitin, täti meinasi että voipi johtua tuosta yhdynnästä. Myös outoja tuntemuksia alapäässä, semmosia vihlaisuja, mietin oiskohan ne jotain kohdun kasvamis juttuja.. Kaikesta huolestuu ja ressaa kun kyseessä on eka raskaus ja kauan ootettu sellainen. Kyydissäkin kaks tyyppiä niin huolta on tuplasti enemmän. Oikeastaan koko raskausaikana oon kokonaisen viikon nauttinu ja iloinnut tästä, tympäsee aina olla huolesta soikeana :(
Ei varmaan auta muu kuin kuulostella näitä tuntemuksia ja lähtiä sitten lääkäriin... Huoh.
 
Ja terveisiä osastolta... Tännehän se tie vei lääkäristä, nyt sitten ainakin 4 litraa tiputetaan nesteitä. Suonetkin oli jo aika kuivuneet, ei meinannut tippaa saada millään, vasta käsivarteen neljäs neula suostui menemään... No, nyt ollaan hyvässä hoidossa, jospa tämä tästä!

Minnuska Nuo vihlaisut uskoisin että kuuluu asiaan, muistan esikoisesta nuo kaikki olot ja kun ei tiennyt että kuuluuko asiaan vai ei! Nyt tätä odottaessa nuo vihlaisut ja repimiset on jäänyt jotenkin huomioimatta :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä