~ Lokakuun lapsoset L O K A K U U! ~

Moikka kaikille!

Täällä yksi myöhännäisherännäinen mamma vm.80 Kirkkonummelta liittyisi lokakuisten joukkoon :wave: Olen satunnaisesti lueskellut foorumia, mutta nyt vasta sain aikaiseksi kaiken tohelluksen keskellä rekisteröidyttyä (nopeampi juttu kuin luulin...) Esikoinen, tyttö :flower:, syntyi 11.10.2011 klo 9.41 Jorvissa viikoilla 38+3. Strategiset mitat: pituus 49cm, paino 3045g. Myöhemmin lisää, tuhisijalla taitaa olla nälkä...

Terveisin BubbleBobble
 
Täällä vähän huonoilla fiiliksillä. Mies tuossa juuri ilmaisi, että on ongelmia tuon isyysvapaan pitämisen suhteen. Meni kyllä ihan täysin fiilikset tuon synnytyksen suhteen. Huomenna olis laskettu aika, mutta alkoi yhtäkkiä tuntua siltä parempi jos nyt ei kuitenkaan heti syntyisi. Ehkä tämä vauva kuitenkin helpompi näin kuin sitten synnytyksen jälkeen kun omasta kunnosta ei ole tietoa. Ei siinä muuta, mutta kun on nuo kolme muutakin lasta tuossa jaloissa pyörimässä....

Ei sen puoleen ole kyllä kauheasti mitään tuntemuksiakaan siitä että synnytys olisi käynnistymässä. Viimeiset "kunnon" supistukset olivat tuossa yli viikko sitten. Nyt vain vauva jyllää välillä vatsassa vähän turhan aktiivisesti. Viime yönäkin sain unta vasta tuossa noin puoli neljä, koska vauva riehui siihen asti. Lyhyeksi siis jäi yöunet kun kuitenkin puoli kasilta piti kömpiä ylös kun muut lapset heräsivät ja mies lähti töihin. Aamulla olisi kyllä nukuttanut.

Aikamoinen valituskertomus tästä tuli....

Irmeli ja Eila 39+6
 
Pakko ilmoittautua, että kyllä meitä odottelijoita täällä vielä on. Ja ahistaa kyllä. Laskettu päivä on nyt ylittynyt 5 pv ja tuntuu että ei tää synnykään. Supistuksia on, mutta ei tarpeeksi. Pelottaa vauvan koko ja sitten sekin jos syntyy nopeasti.

Tarkoitus on myös mennä haikaranpesään, joten siellä juuri synnyttäneet, kertokaa onko ollut ruhkaa? Niin ja oliko siellä joku raja ison lapsen suhteen? Et saako siellä synnyttää jos on iso vauva tulossa? Tosin mitään virallista kokoarviota en ole saanutkaan, neuvolan käsikopeloepäily 4,5 kg.....Silti en taida päästä mihinkään kontrolliin. Hermot menee.
 
Täällä 41+0 pokspoks! Voi että minuu ärsyttää. Maanantaina on se yliaikaiskontrolli, sinne asti jos mennään, kyllä varmaan kinuan sitä käynnistystä. Ei enää vaan jaksa! Mulla on jo kolmatta päivää ihan kauhee yskä, ei tarvii yöllä nukkua.

Onnea vauvoista! :heart:
 
Oi då. Juuri tänään tuolla sanoin, että ei mitään tapahdu. Noh, tässä päivällä sit heitin ukkelille, että musta tuntuu, että mä en oikeasti koko aikaa pissaa housuihini, että oliskohan eilen yöllä tai jopa jo toissayönä mennyt vesiä. Soitin sit epäilevänä ja skeptisenä synnärille että josko tossa illalla tulisin ja kätilö käski tulla heti. No, epäilys ei ollutkaan turha, vesiähän ne oli, käyrillä tönötin melkein tunnin, ultrassa kaikki ok (vettä vielä jäljellä) ja tulehdustakaan ei ollut. Huomenaamulla siis takaisin ja katsotaan mitä tehdään... Eli viikonlopun aikana käynnistetään luultavasti ellei itsestään käynnisty. Vielä ei ainakaan ole mitään tuntemuksia.
 
Syystoivo: e itse ole synnyttämässä kättärillä, mutta kuulin, että siellä on viime aikoina ollut sulkuja joka viikko, parinakin päivänä, eilen viimeksi. Haikaranpesästä en sen tarkemmin osaa sanoa..
 
Lopultakin! Tyttö syntyi maanantaina klo 14.05, kaksi päivää lasketun ajan jälkeen. (kertaukseksi siis vielä, että nää ranskikset määrittelee la:n kummasti, synnytyspäivänä oli siis rv 41+2). Mitat olivat 50 cm ja 3370g.

Olin sunnuntaina yliaikakäyrillä klinikalla, ei mitään erikoista. Supistuksia tuli käyrälle muutama ja kohdunsuu oli auki reippaalle sormelle. No, sunnuntaina olikin esikoisen syntymäpäivä ja olin päättänyt pitää mölyt mahassa. iltapäivällä esikoinen meni isoäidin luo hoitoon parin päivän tavarat mukanaan, me miehen kanssa otettiin tilaisuudesta kaikki irti ja mentiin leffaan.

Sunnuntaiyönä klo 3 heräsin napakampiin supistuksiin. Tunnustelin niitä sängyssä neljään asti, sitten nousin lämpimään suihkuun ja kellottelemaan. Kuuden aikaan mieskin jo nousi ja totesi että taisi meidän kotikäynnistys onnistua (leffan jälkeen oltiin intouduttu vähän... no...). Keräsin tavaroita kokoon supistusten välissä ja söin aamiaista. Se olikin hyvä idea, ei nälkäisenä jaksa synnyttää.

Kahdeksan aikaan supistuksia oli 5 minuutin välein ja teimme lähtöä klinikalle jossa olimme puoli yhdeksän aikaan. On muuten hauska se reaktio jonka raskaana oleva nainen saa aikaan taksinkuljettajissa tilatessaan kyytiä sairaalaan. Klinikalla oli synnyttäjiä enemmänkin, odottelimme ensin hetken odotushuoneessa käyrille pääsyä. Käyrille supistuksia tuli edelleen 5 minuutin välein, olin auki reilulle kahdelle - kolmelle sormelle. Päivystävä lääkäri totesi että kun laskettu aika kerran meni jo, olisi hyvä että vauva syntyisi saman päivän aikana.

Synnytyssalissa sain periduraalin, jonka laitto onnistui heti. Kalvot puhkaistiin. Siitä aukesikin taivas; kuuntelin musiikkia ja nuokuin ja mietin että inhottavinta juuri nyt on kädessä oleva kanyyli! Välillä kysyin mieheltä ovatko supistukset loppuneet, mies tarkisti käyrän siitä laitteen paperista ja totesi että ei todellakaan, minuutin välein supistaa!

Olin melkein täysin auki ihan parissa tunnissa kalvojen puhkaisusta, ja periduraali alkoi vaimeta. Kätilön kanssa päädyimme lisäämään kipulääkettä uuden, pienen annoksen etten olisi ponnistusvaiheessa tunnoton. Asetuin ponnistusasentoon ja kätilö kutsui lääkärin paikalle.

Ja sitten se uskomattomin osa: "ponnistusvaihe". Lainausmerkeissä. Vauva nimittäin liukui maailmaan ihan itsekseen parissa minuutissa, kertaakaan ponnistamatta! Hengittelin supistusten ajan, odottelimme edelleen sitä lääkäriä saapuvaksi. Tunsin kuinka vauvan pää liikkui alaspäin kuin liukas saippuapallo, joka supistuksella. Kätilö jutteli mukarennosti niitä näitä pidellen samalla vaivihkaa vauvan päästä kiinni kämmenellään, työntäen sitä ylöspäin aina supistusten aikana. Minä vain hengittelin, pystyin myos juttelemaan. Lääkäri tuli paikalle ja totesi huvittuneena että tosiaan, vauvahan syntyy ihan nyt heti eikä ponnistusta tarvita, jos voit pidätellä. Vauva liukui seuraavalla supistuksella lääkärin käsiin ja parkaisi heti, vaikka napanuora oli kaksi kertaa kaulan ympärillä (onneksi ei siis ollut yhtään tiukalla). Yhtään tikkiä ei tarvittu.

Tämä tarina siis rohkaistukseksi kaikille synnytystä vielä odottaville, mahdollisimman helppo ja onnellinen kokemus!
 
41 POKS
Ja onnea uusille äideille!

Täällä ei erityisempää- kokoajan supistelee mutta mitään ei tuu ulos :(
Viime yönä heräsin jättikipeään suppariin puoliltaöin, ja niitä tykitti 5-10min välein kunnes nousin ylös ja otin panadolin... sitten nukahdin tunniksi, jonka jälkeen sama homma uudestaan. Torkuin suppareiden välissä kunnes sitten klo 3 hiipuivat kokonaan. Olin jo NIIIIIIN varma että tänä yönä saadaan vauva, mut ei.

Mutta, sainpahan ainakin harjoitella rentoutumista supistusten aikana... ja huomasin, että huolehdin tosi paljon siitä, mitä kaikkea sairaalassa "pitää" tehdä. Nyt keskitynkin tästä lähtien enemmän siihen, että meille syntyy oikeasti vauva. Juteltiin tuon massuasukin kanssa pitkät pätkät yöllä :LOL:

Pojat ja mies oottaa kans kovasti, 8v. huokasi tuossa että hän on jo 4 viikkoa oottanu, et voisko se jo syntyä!!! Ettei mitään muuta voi enää kuulema edes miettiäkään. Söpöä.

Siljanvuori ja supistusten suma, 41+0
 
Täällä myös yksi kasassa oleva. Ei supistuksen supistusta ole ilmaantunut. Anoppikin tuossa laittoi viestiä ja kysyi lupaa joogaan. Sanoin, että ei tämä kyllä sinun joogan aikana tästä synny eli ihan rauhallisin mielin vain joogamatolle rentoutumaan.

Irmeli ja Eila 40+2
 
Onnittelut taas vauvautuneille, ja pahoittelut c'mon, että meni tuo ensimmäinen päivityksesi ohi :) Ei ollut tarkoituksellista, vauva rinnalla ja esikoisen kanssa samalla touhutessa vaan tuppaa tällaista tapahtumaan ;)

Jaksamista vielä kasassa oleville! Ei ole onneksi enää paljon jäljellä kuitenkaan, ja sitten sitä mahaa tulee jo ikävä ;)

Branwen ja neiti reilut 5 vkoa
 
Minun mielestäni se marraskuun oma pino ei ole mitenkään välttämätön. Minä jatkaisin tätä pinoa, keskustelu ei varmastikaan tule olemaan ihan hirvittävän kiivasta kun kärvistelyporukka koko ajan pienenee...

Irmeli ja Eila 40+3
 
Joo Marraskuu koitti ja masu voitti lokakuun erän, eli tiiviisti kasassa ollaan.. su-ma yönä oli reissu synnärille, turhaan.. lähinnä kyl yöks jouduin jäämää vauvan sydänäänien takia.. no eilenaamulla totesivat et heipparallaa kotiin ku kumminki tuut takas kohtapuoliin mutta jos et niin tuu perjantaina polille et EHKÄ käynnistetään :/ voi mursu! täällä rv 41+0 nyt... ja takuulla en sieltä polilta suostu kotia enää perjantaina!!
 
Eilen oli se ya-kontrolli. Vauvalla kaikki ok, mutta mitään ei tehdä ennen perjantaita kun täyttyy 42+0 :( siinä vaiheessa tää mamma on kyllä niiiiiiin loppu henkisesti. Sit kun se käynnistyskin kestää ja kestää kun esikoinen vasta. Tuntuu että oon ainut maailmassa jolle käy näin...
Ei enää oikein jaksa olla positiivinen, itkettää vaan kaikki.

Perjantaina siis aamulla osastolle käynnistykseen, eessä monta monta pitkää päivää.

Niiskuneiti 41+4
 
Joo, viikot on sitten se 41+5. En haluaisi käynnistystä, jos vauvalla on vielä vettä ja istukka toimii hyvin... En ainakaan lääkkeillä. Ballongi tai sitten kalvojen puhkaisu mieluumin, mutta Cytotecia/oksitosiinia en taida huolia... oottelen mieluummin että tulee itsekseen. Pyydän vaikka uuden ajan sitten maanantaille 42+0, et saan lisäaikaa vauvatille tulla sitten, kun on valmis. Riippuu tietysti paljon siitä, minkä kokoinen himpula sieltä ois tulossa ja miten jakselee muutenkin.
Voimia loppumetreille!
 

Yhteistyössä