~ Lokakuun lapsoset maaliskuussa ~

Sairaalaan tutustumisesta: Mireille tossa kertoikin jo Jorvin käytännöstä. Jotenkin mulla on se muistikuva, että Jorviin pääsi tutustumaan vasta kun oli rv 35 täynnä. Mutta soittamalla synnärille sekin selviää.

Verenpaineista: Aika monella täällä on tosi alhaset paineet, mutta onko ketään muuta jolla on korkeat? Itse menen sielä sallituilla ylärajoilla, ja sen vuoksi huoli tässäkin raskaudessa on suuri. Onneksi on verenpainemittari kotona, niin saa seurattua sitä itekkin.

ON: Huono olo senkun jatkuu vaan. Aamut on tosi hyvät, voin olla virkeänä töissä ja jotain saa aikaseksikin, mutta kun päivä vaihtuu iltapäivän puolelle... Se on yhtä tuskaa!! Iltasin yleensä oksennan päivän saaliin :x Samoin menin muistaakseni esikoisen kanssa, mutta jotenkin tuntuu, että tällä kertaa tuo pahoinvointi olisi voimakkaampaa. Voihan olla, että aika kuultaa muistot. Oon saikkuakin miettinyt, muttakun pomoni on seuraavat kaksi viikkoa lomalla ja omissa projekteissa olen vastaavana suunnittelijana, niin vähän hankala olla pois. Tosin kai jonkun olis pakko mun hommia hoitaa, jos saikkua kävisin hakemassa... Ehkä mää yritän kärvistellä vielä ja toivon, että tämä kohta lakkais...
 
bolalle voimahalit! :hug:

neiti onnittelut ultrakuulumisista! Ihanaa kun kaikki on just niinkun pitääkin. :)

Itekkin sielä ultrassa tosiaan kävin ja kaikki oli varsin hyvin. Ainoastaan la vaihtui 29.9, eli nyt oliskin viikkoja "vasta" 10+5. :) Voi että oli kyl mahtava nähdä se pieni ja saatiin pari kuvaakin mukaan. Tipi ei meinannut pysyä paikoillaan hetkeäkään niin kesti vaikka kuinka kauan ennen kun ultraaja sai siitä sen pää-perä-mitan. :D Saatiin sit kahden viikon päähän uus ultra-aika kun ei vielä voinut sitä niskaturvotusta mitata tai siitä ei olis ollut hyötyä, koska ne verikoeseulat oli liian aikaisilla viikoilla tehty. Mut eipä haittaa mua tollanen ylimääräinen kurkkimiskerta. :heart:

pipituuna & tipi 10+5
 
Bolalle :hug:

Onnittelut pipituunalle ja muille ultrassa hyviä uutisia saaneille.

Täällä poksuu tänään 8+0 ja eilen iltapäivästä pahimmat kuvotus- ja närästysoireet poistuivat lähes veitsellä leikaten. Olo on ollut huomattavasti siedettävämpi, nukuttuakin sai paremmin vain yhden kerran juomis/vessareissua lukuun ottamatta. Tiedä häntä, onko hcg-hormonipiikki nyt ohitettu vai onko vain tilapäistä helpotusta. Turvotus- ja rintaoireet ovat ennallaan, joten luotan että vatsassa vielä pikkusydän sykkii :heart:
 
Yök yök yök. En tiedä johtuneeko jännityksestä mutta tämän aamun olo on ollut ihan kamala. Yökin, mutta en oksenna mutta vatsa on ihan sekaisin, mitään ruokaa ei tee mieli laittaa suuhun, mutta silti on koko ajan nälkä. Tunnin päästä pitäis lähteä varhaisultraan. :$ Todennäköisesti mä vaan nyt jännitän sitä ja se pahentaa oloa, mutta silti.
 
Lumihiutaleelle ja Bolalle :hug:

Kestovaipoista: Esikoisen ja kuopuksen kanssa oon alkanu vähän ennen 1vuotta kestoileen kun alettu enemmän pottailemaan. Nytkin ajattelin vasta vuoden tienoilla kattoa kestoilua. Tulee varmasti muutenkin säpinää kun kolme pientä.

Kesto krapulainen olo täälläkin. Vielä ois parisen viikkoa ekaan neuvolaan ja saa tietää onko kaikki ok.

Maria ja toukka 7+2
 
HAPSIAISELLE tsemppia ultraan! :)

PIPITUUNAlle onnea hyvista ultrakuulumisista


).(

jalka vaikuttais parantuneen revahdyksesta. Tanaan siis kokeilemaan mita se kestaa :)
Oma olo ihan ok, hiukan heikottaa mutta eikohan se aamupalalla parane :)
Mies on ollu ihan sekasi koko yon hyvista ultrauutisista: yolla herasin monta kertaa kun se taputteli mun massua :heart:

T.Neiti+Kihuli rv 8+1

Niin muuten, uusi la olisi 17.10. nyt ultran mukaan :) no kuitenkin menee yli kuten kuopuskin niin eipa se niin tarkkaa ole :)
 
Viimeksi muokattu:
PIPITUUNA: oliko sulla ajatus jo ennen ultraa etta se la voi heittaa?

Mulla on tosi saannollinen kierto, ja talla tarppi kerralla tikutin oviksenkin (koska mulla ollu tosi lyhyt kierto (24 pvaa) joka normalisoitui (28pvaivaiseksi) kun aloin kaymaan kuntosalilla) niin tiesin ettei se oikeastaan voi heittaa juuri ollenkaan.. ja tietty kun oli noi tutkimukset kaynnissa niin senkin takia seurailin vahan milloin mitakin kropassa tapahtuu..
 
RR
Kivoja ultrauutisia monella :)

Osanottoni bolalle. :hug:

Tuota minäkin pelkään, varsinkin nyt, kun kaikki tuntemukset ovat lakanneet... Kauhean vaikea luottaa, että kyllä siellä joku on, kun ei tiedä satavarmaksi. Miksi pitää olla tällainen pessimisti, eikä optimisti? Tekis mieli mennä taas yksityiselle ultraan, mutta mies käski lopettaa pelleilyn ja luottaa siihen, että kaikki on hyvin ja jos ei ole, niin sitten niin oli tarkoitettu.

Jos me saadaan nyytti syliin, niin ei aiota kestoilla, vaan mennään kertiksillä.
Ajatuskin likaisten kakkavaippojen pesusta puistattaa :LOL:

Ai niin, mulla on np-ultra 21.3 ja silloin ois tuon varhaisultran mukaan viikot 10+6, menkkojen mukaan 11+4, saas nähdä onko se varattu mulle liian aikaisin?

RR ja Pähkinä 9+0 (9+5)
 
Viimeksi muokattu:
bola :hug: :(

Joanmi sydänäänet voi kuulua tai olla kuulumatta… esikoisesta kävin 9+ ekassa neuvolassa ja ei vielä kuulunut, kun oli kiinnittynyt niin alas. Ei kannata stressata, jos ei kuulukaan mitään :)

neiti ja pipituuna onnittelut hyvistä ultrauutisista! hapsiainen tule sitten heti kertomaan, mitä näkyi ;)

simpli ainakin Helsingissä järjestettiin joskus rv 30 ja aika paljon risat tutustumiskäynti synnärille. Samalla oli kätilön kanssa henkkoht aika varattu, jossa käytiin läpi noita synnytykseen liittyviä toiveita (kipulääkitys, saako nostaa heti rinnalle, fiiliksiä…) mutta näissä on varmaan tosi isoja eroja. Ainakin haikaranpesässä tuo perhehuoneen saaminen riippui siitäkin, että synnytyksen piti mennä ok ja lapsen piti saada imu päälle kunnolla heti syntymän jälkeen. Jos imetys ei olisi lähtenyt sujumaan, niin ei olisi päässyt perhehuoneeseen.

Too-ticki lisäilenkö sinut listalle vai haluatko taustailla? Kumpikin käy :)

lista päivitetty :)

Väsy, ei hotsita ja laiskottaa. Normaali fiilis siis :D

Branwen ja sissi 10+3
 
Neiti-81
Mä kävin ultrassa rv 7+5, alkion pituus oli 15mm ja vastasi viikkoja 7+6.

Pahoittelut Bolalle :hug:

Täällä rv 8+2 (8+3) menossa. Ensimmäinen neuvola ensi keskiviikkona ja aika niskaturvotusultraankin on varattuna.
Pahoinvointia vaan riittää ja olo on vetämätön. Muuten kaikki ok. Pieniä nippaisuja tuntuu kohdussa vasemmalla puolella, siellä missä pikkuinen kasvaa.

Ei olla vielä kerrottu tästä julkisesti kellekään. Mies tossa eilen kyl sanoi, et hän ei enää jaksa salailla. Meiltä on moneen otteeseen kyselty, et jokos on pulla uunissa. :D

Onko teistä kukaan kokeillut pahoinvointirannekkeita? Kokemuksia.
 
Ikää minulla on 27 v. Synnytyssairaalaa ei oo vielä päätetty..en siis itse vielä tiedä minne haluan, esikoinen syntyi Tammisaaren sairaalassa ja se lakkautettiin.. : /

Ja muuten olosta..väsymystä edelleen havaittavissa, yritän saada päivällä myös nukutuksi, mikäli vaan koira ja esikoinen (ja työt :D ) antaa siihen mahdollisuuden.. :D Etova olo pysyy suht hyvin kurissa syömällä säännöllisesti, aamut vielä kuitenkin vaikeita..mutta en valita! :)
Atooppisesta ihottumasta kärsin aina keväisin, ja huomasin eilen että käsiin rupeaa nyt tätä tulemaan..tiedä sitten johtuuko raskaudesta vai onko kevät tosiaan jo tulossa?! :D Ja rinnat.., ne vaan paisuu..jouduin ostamaan isommat liivit jotta mahtuisivat matkaan mukaan.. :D

Huoli pikkuisesta on edelleen..mutta sille ei varmaan mitään voikaan.. : / pitää vaan toivoa että kaikki sujuu hyvin! Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvola, viikkoja silloin 7+4. Esikoisesta kävin ekan kerran neuvolassa rv 8+6 ja silloin jo kuunneltiin sydänääniä, nyt ei varmaan sitä näin aikaisilla viikoilla tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Voimia kaikille keskenmenon kokeneille. Luonto on joskus armoton. :( Meidän esikoisraskaus meni kesken rv. 12 ja jotenkin voin siis samaistua joidenkin tuskaan. En tiedä, että mitä teemme, jos tämä raskaus ei etene... Nuo tilanteet ovat todella raskaita!!

Pahoinvointi on megaluokkaa etenkin iltapäivästä iltaan. Kolmen pojan hoito vaatii siis aikamoista sumplimista, koska tukiverkkoja ei ole. Pienin on siis 1 v. Oma valinta, eli en siis halua valittaa... Aika menee melko nopsaan ja viikon päästä saamme varmistuksen sikiöiden määrälle. Kiitos kaikille onnitteluista. Henkisesti olemme valmistautuneet siihen, että meillä saattaa olla 5 lapsen pesue syksyllä. Aika näyttää miten käy. Tiedän mitä näin, mutta varmistusta toki kiva saada.

Onko muilla mielialamuutoksia?? Minä olen tosi väsynyt ja siksi hiukan apaattinenkin... Tuntuu, että ei jaksa suunnitella elämää juurikaan eteenpäin eli vanha klisee pätee, mennään päivä kerrallaan... Aamut ovat usein hiukan parempia ja onneksi mies on 150 % tukena ja ymmärtää. On tämä silti kauhean raskas ollut tämä eka kolmannes... EN olisi uskonut, vaikka toki muita odottaessa on ollut sama juttu...

Jaksuja teille kaikille.

Oskari(t?) rv. 9+2
 
OskariOlematon: mulla on paljonkin mielialanvaihteluita. Sellasta lievää alakuloisuutta ja ihan vetämätön olo on jatkuvasti...


Tässä muuten viel eiliseltä kuva ku sain koneelle :heart:


VILINÄITI: kuvan laidassakin on kun katsoin että 1,29cm, 8w0d, tiedä sitten?? mut kuten sanoin, kuopuskin viihtyi melkein 2 vkoa yli, niin mennään nyt tuolla mitä topssa lukee, yli menee kumminkin :D

T:neiti+ Kihuli rv 8+1
 
Hei vaan kaikille!

Ensiksi syvät pahoittelut km:n saaneille, ja paljon voimia ja halauksia!:hug:

Teillä on ihanan aktiivinen ketju, ja mielelläni liittyisin mukaan :) Tuntuupa tutulle olla taas lokakuisissa, esikoinen kun synty viimevuoden lokakuussa :whistle: Olen 22v ja synnytyssairaalaksi voi merkitä KOKS:in. Viikkoja ois kuukautisten mukaan jo 7+6, mutta tein clearbluen digital testin, joka oli sitä mieltä että viikkoja olisi 4-5. La ois nyt 19.10 mutta luulen että ultrassa siirtyy etiäppäin, toivottavasti ei kuitenkaan marraskuulle saakka :p

En aio neuvolassa kuitenkaan testistä mainita, pääsee nopeammin ultraan :D Olen luullut huomaavani pienen turvotuksen jo masulla, ja nippailee ja yököttää ja väsyttää ja on jatkuva NÄLKÄ ja kaikkea. Ainut mikä puuttuu edelliseen raskauteen nähden, on sellainen painon tunne vatsan päällä.. Edellisen aikana tuntui kun oisi ollut hernepussi mahan päällä jatkuvasti..

Mielialamuutoksista En ole huomannut muutoin kun ärsyttävissä tilanteissa räjähdän huomattavasti helpommin, ja pienet asiat ärsyttää helpommin, ja onnelliset pistää melkein itkemään.

Vaipat Meillä on käytetty ekan kanssa pelkkiä kertsejä, ja varmaan tän seuraavankin kanssa.. Oisin valmis kokeilemaan kyllä kestoja, samalla tavalla niinkuin joku jo aiemmin mainitsi, eli pitäis kyllä tulla kädestä pitäen neuvomaan ja näyttämään :D

Neuvolaan meillä on aika 14.3, ja sen jälkeen odotellaan aikaa nt-ultraan. Täälläkin terkka varaa sen ja aika tulee postissa :) Aaaaa kun jännittää ja ei malta odottaa!!

Santara ja mönninkäinen 7+6 (4-5+?)
 
Neiti-81
Mulla esikoinen syntyi rv 41+0.
Nää molemmat on Clomifeneilla alkunsa saaneita. Ultraaja nauroi, että tällaiset ja hoidoilla alkunsa saaneiden iät tiedetään melkein kellon tarkkuudella :D

Liikahtiko teillä alkio ultrassa? Meillä alkio nytkähti kerran ja lääkärikin sen sanoi että liikkui.
Harmittaa, kun saatiin DVD mukaan, siinä vaan ei tuota nytkähdystä näy kun kuva stoppaa välillä, samoin ääniä ei kuulu, ois ollu kiva kotona kuunnella sydänääniä :heart:

Vitsi et mulla särkee pää. Mulla lomaviikko ja nyt 2 päivää on tässä talossa porattu heti aamusta. Vili mun kanssa kotona. Tarttis keksiä tekemistä ja hoitaa tää pahoinvointi samalla :D
Ei sais valittaa, kun on vihdoinkin toinen tulossa. Lapsille tulee siis ikäeroksi 6 vuotta. :heart: :heart:
 
VILINÄITI: Meillä ultraus kokonaisuudessaan kesti n. 5 minuuttia, sinä aikana ei ainakaan liikkeet tullu puheeksi tai en huomannut sellaista. Mä vaan tuijotin sitä sydäntä ihan haltoituneena :D :D :D
meillä tulee kuopuksen ja tämän ikäeroksi kans 6 vuotta :)
 
ÄitiDino ihania uutisia :heart:

Vilinäiti Pahoinvointirannekkeet ostin ja käytinkin pari viikkoa. Missään vaiheessa pahoinvointi ei yltynyt ihan hirveäksi, joten en sitten varmaksi tiedä, mutta kyllä ne olon tekivät siedettävämmäksi. Sen sijaan että olisi etonut koko ajan, tuli vaan välillä sellaisia yökötysaaltoja. Mietin itse asiassa eilen, että pitäisikö ne kaivaa tuolta taas esiin… Pari viikkoa ollut jo normaali olo, mutta nyt parina päivänä ollut aika äklö olo kun olen ollut väsyneempi.

Mielialamuutoksia Ei toki :D eli siis ihan jatkuvasti. Väsy ja vetämätön olo, hermostun ihan pienestä ja tosi helposti (onneksi kyllä rauhoitun ihan yhtä nopeasti).

Santara tervetuloa, lisäilin listalle :wave:

Ultrassa liikkumisesta tuolloin 8+4 tehdyssä ultrassa lääkäri sanoi, että sydän lyö ja alkio liikkuu. Itse en tosin nähnyt kuin sykkeen, käänsi sitten taas ruudun itseensä päin.
 
Heipä hei!:wave:

Mielialamuutoksista en tiedä johtuuko niistä, mutta en yhtään kestä älämölöä!!! Samantien menee järki jos poitsu tulee olohuoneeseen leikkimään taisteluleikkejään! Ja sitten kun olen siihen hermostunut ja turhasta korottanut ääntäni, niin tulee syyllisyys... Ja pahamieli siitä, että en jaksa kuunnella pojan leikkejä ja syytönhän tuo 6-vuotias hermostumiseeni on! Huoh! todella ikävää:headwall:

Kauhukseni huomasi eilen illalla, etten voi enää nukkua vatsallani! Vatsaan tulee todella ikävä paineen tunne sekä rintoihin särkee!: / Apua, miten siis osaan nukkua!? Nytkö se asennon etsintä jo alkaa....

Liukastuin todella ikävästi tänään ulkona! Kädet ja polvet ihan verillä, sekä housuihin tuli reikä! Nyt tietenkin pienessä päässäni pyörittelen, että mitenkä se pikkuruinen Möntti siitä melskeestä selviytyi...

Miina ja Möntti 7+2
 
Onpas täällä ihania ultrakuulumisia :heart: Viikko vielä niin itse pääsee kurkkailemaan, mitä sille pienelle kuuluu...

Vilinäiti Myös minä ostin pahoinvointirannekkeet, mutta ainakaan minulla ne eivät ole auttaneet. Saman lailla yrjö lentää on sitä rannekkeet tai ei. Nyt vain odotan, että pari viikkoa menisi, niin tämä vois ehkä alkaa helpottamaan.

Mielialamuutoksia on ihan hirveesti. Suutun helposti, mutta myös lepyn helposti. Itken myös paljon. Väsymys on loputon...

Vielä kaks tuntia pitäis jaksaa töissä istua. Ihanan rauhallista, kun puhelimet ei toimi :D
 
Voimia Bolalle , olipas ikäviä uutisia :(

Irmeli minulla kävi ihan samoin, oireet katosi yllättäen n. vko sitten. Kyllä se kovasti on huolettanut mutta yritän vain nyt kestää sinne ekaan varsinaiseen ultraan (varaan ajan tänään kunhan soittoaika alkaa). Kävin jo ultrassa yksityisellä kun olin 6+1 (kun oireita oli vielä, ja paljon olikin) joten en mllään raaskiksi mennä uudestaan.

HeMmiN mulla on kanssa aina ollu paineet korkealla (rajoilla) ja kai se johtuu suvussa esiintyvästä verenpainetaudista. Olen aina ollut urheilullinen, normaalipainoinen, en käytä alkoholia nimeksikään enkä polta, joten ei sille ole oikein mitään voinut tehdä. Tänään ne oli 135/84 ja pulssi 43. Saa nähdä tuleeko raskauden edetessä ongelmia paineiden kanssa...äidilläni niin kävi.

Mulla oli tänään se eka neuvola ja kaikki meni kivasti. Paljon juteltiin, paljon sain matskua kotiin luettavaksi ja siinä katsottiin sitten vaan hemoglobiini, verenpaine, pissanäyte ja paino. Kaikki ok. En juo maitoa yhtään joten hoitaja suositteli ostettavaksi kalsiumia joka sisältää d-vitamiinia, kun mun ottama 40mg/pvä on vähän liikaa raskaana ollessa , d-vitamiinia siis.

Seuraavaksi olis sitte ultra, pitää kohta soitella Jorviin kunhan klo tulee 13. Ja sitten 18.4. neuvolalääkäri.
Sitä ennen jotkut verikokeet labrassa, tais olla ne sukupuolitautitestit ja mitä nyt olikaan.

Downin syndrooma seulontaan aion osallistua.

Vointi on hyvä ja oireeton, joten ruoka maittaa ja salillakin olen jaksanut käydä. Yritän pitää itseni kiireisenä niin aika kuluisi nopeammin :)

Kenzie 7+6
 
Mä nyt nopeasti kerron vaan ultrakuulumiset ennen päikkäreitä. Eli kyllä sieltä pieni elävä ihmisen alku löytyi, kovan etsimisen tuloksena tosin. Mutta löytyi ja sykekin löydettiin. Alkio vastasi viikkoja 7+0 ja näin sen oletankin olevan, menkkojen mukaan olis 7+4 mutta tosiaan hedelmöitys oli hieman myöhässä.

Kyllä säikäytti vähän kun aluksi lääkäri löysi vaan tyhjän sikiöpussin eikä millään meinannut löytää elämää sen sisältä. Puhui jo siitä että ultrataan viikon päästä uudestaan, mutta sitten sinne piirtyi selkeä kuva ja sykekin paikallistettiin eikä uusinta-aikaa tarvittu. Huh. :heart:

Siinä kun sitten sanoin että nyt vaan toivotaan että pysyisi matkassa loppuun asti niin lääkäri sanoi että kyllä kohdunsuu on niin nätisti kiinni ja tuon sykkeen löytymisen ansiosta näillä viikoilla voidaan olla melko toiveikkain mielin. Mutta jännittäähän se tietysti, mitä vaan voi aina sattua.

Mutta nyt siirryn päikkäreille. Väsyttää niin armottomasti, varmaan vähän tuo aamun jännitys laukesi nyt niin väsyttää entistä enempi. Ja nyt muuten maistui jo vähän ruokakin. Jospa se tästä.

- Hapsiainen ja H2 7+0 (Tekonimen voi nyt kirjoittaa jo "julki", on noinkin omaperäinen kuin H2. :D Esikoinen oli siis tekonimeltään Herne ja nyt sitten ollaan käytetty nimitystä H2, saa nähdä muuttuuko se ajankuluessa.)
 
Bola: voimia

täällä on eka neuvola t5akana. Ei mitään ihmeellistä. Kaikki arvot oli normaalit ja kohtu alkanut kasvaa. Mittasivat nyt jo kohdunpohjankorkeuden mikä oli mulle uutta. Esikoisen kanssa mitattiin vasta lähempänä puoltaväliä ekan kerran. Nyt oli 7cm tuo mitta. Laskettuaika oli neuvoln mukaan 24.10. eli päivän myöhemmin kuin mun omat laskelmat. Olkoon nyt tuolla listalle se 23.10. päivittelen vaikka sitten ultran jälkeen. Ultrakäytäntö on meille, jotka ei haluta mihinkään seuloihin tms. sellanen että ilmoittaudutaan kuitenkin tohon np-ultraan mutta siellä ei mittailla mitään vaan kurkistellaan vaan tulokasta ja rakenneultra on sitten puolenvälin paikkeilla. Se mikä oli mulle helpotus ja ihanuus niin saan jatkaa juoksemista!!!!Sanottiin että juokse niin paljon kun haluat jos vaan tuntuu hyvältä, heti jos tekee pahaa, supistelee tai sattuu mahaan tai selkään niin pitää lopettaa. Ja varmaan sitten kun maha kasvaa tarpeeksi niin pakko himmata. Jotain jumppaa ajattelin jatkaa mutta nyt kun turvottaa ja öklöttää niin oli ihanaa saada vakuutus sille että saan juosta. Esikoisen kanssa liikuin tosi paljon, nyt jää varmasti vähemmälle ihan ajanpuutteen vuoksi kun on tuo yksi pieni ja meillä rakennetaan niin ei oo niin paljon aikaa.
aurajuustosta: joku kyseli tuolla aikasemmin. Mulle on esikoisen kanssa syksyllä 2008 sanottu että aurajuustoa tai mitään muutakaan homejuustoa ei saa syödä "raakana" listeriabakteerin vuoksi. silloin sanottiin että esim. pizzan päällä saa syödä jos on kuumennettu kun listeria kuolee yli 75-asteessa. nyt tuli sellanen uusi tieto että ei suositella edes kuumennettuna koska se home sisältää jotain mykotoksini-nimistä myrkkyä ja sitä ei millään kuumentamisella saa pois. Oon tähän asti ihan hyvällä omallatunnolla vedellyt aurajuustoa ruuissa mutta eipä tartte enää....Tosta löytyy googlettamalla lisää jos jotain kiinnostaa. Mykotoksiini aiheuttaa ainakin syöpää..
 

Yhteistyössä