~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Thelmu Tervetuloa :flower:

Kenzie: Kaikillehan ei tehdä synnytystapa-arviota. Esim Hus:in sivuilta löytyy tieto, että synnytystapa-arvio tehdään vko:lle 36, jos äidillä on ollut aiemmin komplisoitunut synnytys tai äidille on tehty myooman poisto tai jokin muu leikkaus, jossa kohtu on avattu ja vko:lle 38 jos neuvolassa on herännyt epäily epäsuhdasta.
Ei minullakaan esikoisesta synnytystapa-arviota ollut. Tästä toisesta "jouduin" kun edellinen syntyi kiireisellä sektiolla. Tietysti myös sokeriäitejä tsekataan tarkemmin ja tiheämmin, ettei vauva pääse kasvamaan hirveän suureksi...

Valkovuoto on lisääntynyt täälläkin. Ja on todella ällöä!!

( . ) Täällä on yritetty ottaa rennosti, mutta enhän minä hirveesti lepäillä osaa. Eilenkin katoin, että jestas meillä on likaset ikkunat ja niin minä sitten pesin verhot ja ikkunat. Voimien päällehän se kävi, mutta kyllä siittä hyvä mieli tuli!! Eilen tuli myös ensimmäiset jokojoko-kyselyt. Musta oikein tuntu, että naapurin täti kyyläs että millon minä tuun pojan kanssa hiekkalaatikolta, ja kun päästiin ovelle, niin johan ilmesty pää naapurin ovenraosta, että et oo vielä jakautunut? Ja onko tuntemuksia? Vastasin vain, että en ole jakautunut, kuten näkyy, ja hyvin porskutellaan, kun en sen kummemmin halunnut hälle alkaa mitään selitteleen.
Minäkin sain yhden stressin sitten vähemmälle, kun koko ajan oon ollut huolissaan, että jos käykin niin että joku yö tästä joutuu lähtemään laitokselle, että mihin tuon esikoisen lykää. Että täytyykö tässä alkaa taksia soittelemaan tai keksimään jotain muuta. Niin toinen seinänaapuri lupasi, että saapi yöllä tulla herätteleen, että heidän mies, (tekee päivisin kotona etätöitä) tulee kyllä pojan kanssa tänne ja vie ja hakee hoidosta. Olin ihan huojentunut, varsinkin kun tiedän, että poitsu tulee tosin hyvin naapurin miehen ja tätin kanssa toimeen, kun heidän kilpikonnien kanssa leikitään harva se viikko.

Täällä alkaa olla valmista, että kaveri voisi vaikka tulla ihmettelemään jo tätä maailman menoa. Sairaalakassin meinasin tänään pakkailla. Ainoa, että pari hyvää kirjaa pitäisi sinne keksiä. Huomenna onkin sitten taas Jorvi-päivä, joten katsellaan mitä ne siellä taas sanovat... Jännittää!

Hemmi ja kaveri 37+4
 
Huomenta!

Äitiyslomalla kolmatta päivää! Esikolle nousi kuume viimeyönä ja nyt sitten yhdessä olla möllötellään kotona!

Olo on välillä kauhean hankala. Eilen illalla tuo masuasukki päätti asettua keskelle vatsaa ja puskea pyllyllä mahasta läpi. Ai että sitä tuskaa. Onneksi se oli yöllä taas tutulla paikalla toisella sivulla. Sinne se mahtuu hyvin ja toivottavasti pysyy siellä.

Aamuisin lenkkeilen koirien (2kpl) kanssa omassa tempossa. Välillä mennään hitaampaa ja välillä ihan hyvää vauhtia. Nyt olen käynyt jopa metsässä kävelemässä, kun nautin niin siellä olossa. Puhelinta en raahaa mukana, mutta ehkä sitä pitäs alkaa mukana jo pitämään. Lenkkien jälkeen supistelee vaihtelevasti, mutta niistä en aio luopua vielä, koska tykkään liikkua koirien kanssa.

Kaikkien äitien piti käydä sokerirasituksessa raskauden keskivaiheella ja minulla oli kaikki mallillaan. Mutta nyt on verensokerit 2 kertaa menneet liian alas.
Ekaksi tulee huono olo ja sen jälkeen näköhäiriöitä ja hirveä heikotus. Syömällä on mennyt ohi, mutta ekalla kerralla ainakin säikähdin kunnolla, kun se tapahtui töissä. Onneksi työkaveri haki puolestani ruoan nenäni eteen.
Eilen sama tapahtui taas. Onneksi olin kotona. Söin omenan, kaksi näkkileipää ja maitolasin ja sen jälkeen nappasin diabeetikkomieheni verensokerimittarilla verensokerin, joka näytti 3,8. Eli oli ollut aikaisemmin alempana. Huomenna minulla olisi neuvola lääkäri, jolle kerron kyllä asiasta, jos saisin vaikka oman mittarin kotiin.
Uskaltaakohan koirien kanssakaan enää lenkkeillä ilman evästä?

Soittelin äsken myös äidinmaidonluovutuskeskukseen (vaimikä se oli). Ajattelin luovuttaa maitoa, mikäli olen samanlainen suihkutissi, kuin esikoisen kohdalla.

Muutama pieni hankinta pitäisi vielä ostaa. Esikoiselle reppu, jotta hänen hoitolaukkunsa vapautuu uudelle vauvalle. Ja kannellinen roskapönttö kakkavaipoille. Sitten taitaa kaikki olla jo hankittu. Ehkä dysfatyl-tippoja ja jekovittia vois ostaa valmiiksi sekä öljyä kylpyveteen.

Viikonloppuna nuuhkuttelin kaverin 3 viikkoista tyttöä ja kauhea vauva kuume iski, mutta onneksi siihen löytyy lääke yllättävän pian.:LOL:
Myös toisella kaverillani on kuukauden ikänen tyttö, joten äitiseuraa ei tule puuttumaan.

Minun kesämamma vaatteet, lähinnä housut, eivät mahdu enää reisistä päälle, joten en nyt kauheasti ollut innoissaan kun viikonloppuna oli hellettä. Minun puolestani saisi syksyiset kylmät ilmat alkaa ja pysyä. Kesä sandaalit eivät tuntuneet enää kivoilta näissä turvonneissa kintuissa, joten mieluusti tennareita käyttäisin.

Kotia kun olen jäänyt, olen kerennyt joitain kaappeja siivota, ja kunhan tuo esikko tervehtyy pitää jatkaa siivous urakkaa. Työelämässä kun olen ollut, tuli viikonloppuisin siivottua vain pakollinen viikkosiivous. Mieskin sanoi, että tämähän on kuin ennen vanhaa, kun alkaa kaapitki olla järjestyksessä, viitaten aikasempaan äitiyslomaan. Ruokakin on valmiina, kun tulee töistä!

Tässäpä näitä kuulumisia
Manta ja Vaavi 35+4
 
( . )
Äitipolikuulumisia tännekin! :wave:
Jo tuonne facebookin puolelle vähän kirjoittelinkin..

Käytiin tosiaan tänään jorvin äitipolilla synnytystapa-arviossa. Toivoin kovasti että kohdalleni osuisi mukava lääkäri, heitä kun on niin montaa eri sorttia..:kieh:
No lääkäri oli melko nuori nainen, mutta voi että miten mukava! Tarttui heti toimeen ja sanoi että ruvetaanhan tutkimaan.
Tutkimuksessa sinäänsä ei kauaa kestänyt, lääkäri ultrasi vauvan ja sai otettua mitat. Melko reilun kokoinen kaveri tulossa, syntymäpainoksi veikkasi 3,8kg eli olisi suurin meidän lapsista syntyessään, onneksi kuitenkin normaalin rajoissa ;)
Vauva voi oikein hyvin, paljon sai lääkäriltä kehuja kauniista ulkonäöstä (?) Vauva tunki jatkuvasti kasvojaan kuvaan ja lääkäri naureskeli että voi kun toinen niin näyttää nätiltä. Sanoi että harvoin noin hyvää kasvokuvaa saa ultralla otettua, halusi antaa meillekin muistoksi kuvan pikku pulleroisen kasvoista :heart:

Kohdunsuun tilanne: sormelle auki ja pehmeä, kanavaa 2cm.
Sanoi että uskoo kohdunsuun olevan viikon päästä kypsä käynnistykselle.
Kysyi että minkä päivän haluamme valita käynnistyspäiväksi. Mä olin siinä ihan suu auki et tää tuli vähän nopeesti.. :LOL:

No sovittiin sitten että synnytys käynnistetään perjantaina 23.9, tuolloin viikkoja on 38+3 eli saman verran kun kuopuksellakin syntyessään. Soitan tuolloin aamulla jorviin ja kyselen vähän mikä tilanne siellä on. Jos sattuisi käymään niin huonosti että synnytysosastolla olisi tuolloin kauheat ruuhkat, käynnistettäisiin synnytys seuraavana päivänä eli lauantaina. Lääkäri itse oli sitä mieltä että on epätodennäköistä että päivää joudutaan siirtämään. Hän sanoi että arkipäivä on parempi jo siksi että anestesialääkäreitä on enemmän paikalla puudutuksia antamassa.

Siis voitteko kuvitella kuinka omituiselta tuntuu tietää vauvan syntymäpäivä! Vaikka en nyt ensimmäistä kertaa ole käynnistykseen menemässä.
Vielä ei tajua edes jännittää! :whistle:

minimuu ja poikanen 36+6

 
Thelmulle tervetuloa joukkoon! :wave:

Neuvolakuulumisia 37+4 takas lähtöpainossa nyt. Terkka kehui mua, et tosi hyvin sain pidettyä kurissa tähän asti, ettei oo tullut vielä yhtään lisää. Kyllä tuli hyvä mieli. :) Turvotuksesta sanoikin heti kättelyssä, että käsistä huomaa että plussalla ollaan turvotuksissa. Verenpaineet oli hyvät (127/79), pissa puhdas ja hemppa oli viimein noussut 124 JEE! Sanoi vaan, että nyt ei tarvi enää syödä maksimiannosta sitä rautaa, vaan voi vähän tiputtaa annostusta. :) SF-mitta edelleen 35, mutta sanoi et vauva on selkeesti laskenut tosi alas ja on ihan lähtökuopissa jo (JEEEE!!!) että siks voi alkaa jo pienenemäänkin toi mitta. RT:ssa oleileen edelleen, kiinnittyneenä. Sykkeet 150-160 ja liikkeitä esitteli terkallekkin taas, kun ei ollenkaan tykännyt tänään tosta sydänäänien kuuntelusta. Paukutti vatsaa ja kääntyi mun selkää vastan vähän niinkun sanoakseen et "koitappa nyt kuunnella". :D Samanlainen kiusanhenki on siis kuin isänsä, mähän kuitenkin oon tällänen rauhallinen ja harmooninen ihminen. Etenkin näin raskaana. ;)

Hankinnoista tarvis varmaan tosiaan käydä ostamassa jotain vaippoja ja sen sellasta pikkujuttua vielä. Kun jos ne hommat jättää miehelle, että hakee kun oon vauvan kans synnärillä, niin todennäkösesti täällä odottaa kauhee kasa jotain tälläsiä isommille lapsille tarkotettuja housuvaippoja tai jotain muuta yhtä sopivaa. ;) Tarvii varmaan tehdä joku lista siitä, mitä vielä puuttuu, niin osaa sitten kinuta oikeen määrän rahaa tolta mieheltä.

pipituuna & pikku-ukko 37+4 :heart:
 
minimuu hienoa äitipolikuulumisia! Ja oon vähän kade, kun tiedät jo vauvan syntymäpäivän :D :ashamed: Mutta hienoa, että asiat ovat mallillaan. Kohta pääsettekin ihanaan vauvan tuoksuiseen arkeen =)

pipituunalla myös kivat neuvolakuulumiset!

Täällähän voi jo kohta jännäillä, kuka seuraavana saa nyytin! Monella kun tosiaan jo viikkoja reilusti.

Onnea muuten äippäloman aloittaneille ja aloittaville :flower: Yksi etappi taas takana :D

täällä neuvolassa käyty. Kaikki mallillaan, hb oli puolestaan noussut, oli 134 tai 136, sinne päin. Mutta siis ilman rautaa, ihan ihmeellistä! Esikoista odottaessa, kun se tipahti todella alas, ja ei itsestään kyllä korjaantunut. Painoa oli tullut jotain 1160g/vko |O Turvottaa siis, nyt tuo paino ottaa ihan kunnon harppauksia, vähän kyllä tympäsee! Ja sain viimein synnärin esitietokaavakkeen! Ja seuraava aika kahden viikon päästä :O Olin että eikö ensi viikolla, niin kuulemma soittelen tarvittaessa jos huolettaa liikkeiden suhteen tai jonkun muun.. Vähän tympeä käynti, mä en tykkää siitä tädistä ollenkaan :kieh:
Mä niin toivon että kohta pääsisin jo jakautumaan pikkuhiljaa. Miehelle sanoin että nyt heilutellaan peittoja sitten ahkeraan :D Jos se jotain auttais, mutta tuskinpa. Vaikka jotain supistuksia on ollut, niin mulla on sellainen olo että yli mennään ja reilusti taas..

Esikoinen yhä edelleen kipeänä :( Ja mitään aikaa saanut tuonne arvauskeskukseen, onneksi on sentään tyttö virkeävointinen! Mutta saisi kohta jotain kuuria jo antaa, että loppuis kipeilyt!

On kyllä jotenkin niin tympeä olo tänään. Väsyttääkin kovasti.

nessu ja pieni 37+4
 
Tänään olis taas neuvolapäiväkin... :)

Uimassa meinasin muka käyä nyt aamusta ennen neuvolaa mut nukkua posotettiinki koko porukka puol11 asti...
Mietin vaan tuota uimista et miten pitkään siellä uskaltaa käyä... Tai onko se edes viisastakaan enää? :confused:

Nyt on kyllä muutama viime yö tullu nukuttua tosi hyvin :) Vessassa tarttee käyä kerran. Poikaki menny kahtena iltana nukkumaan puol10-10 maissa... Ollu vähän semmosta puolille öin kukkumista silläki...

minimuu
En muista enää mut miks sulla synnytys käynnistetään ennen la:ta... Tuon vauvan painonko takia?

Kenzie
Miehet :D Meillä ukko ei sitten yhtään tykkää käyä ikeassa, sanooki sitä ostoshelvetiks... Meillä tosin lähin ikea onki vasta haaparannalla niin eipä siellä kovin usein tule käytyä, miehen onneks :D

Mitä tuolla synnytystapa-arviossa ihan kirjaimellisesti tehään? :D
Mulla ei ole koskaan semmosta ollu. Neuvolasta laittavat vain vissiin jos on jotain erikoista
Painoarviotakaan sen tarkemmin ei saa ku vasta ya-kontrollissa jos on ihan norm.raskaus ja ei ole epäilyä lapsen isosta koosta tai siitä et mahtuuko tulemaan tms.


Talvicci ja Torsti rv.38+3 :heart:
 
Hirmusta ku on tullu nii pal asiaa, että sai oikein urakoida, että sai edes muutamat sivut luettua!:D

Paljon ollut puhetta vierailijoista. Mä en ole juurkaan stressannut. Sairaalasssa vain isä saa tulla 9-19 aikaan oleskelemaan, mahdolliset sisarukset ja vanhemmat vain kello 17-19 illalla eli 2 tunnin aika. Mielestäni todella ihanaa. Eivät häiritse niitä "päiväharjoitteluja" ja sitä uuteen tottumista. Anoppi viime vierailulla sanoi, että kun vauva on syntynyt niin lokakuussa hänellä on keskiviikkoisin illasta 2 tuntia luppoaikaa, että aikoo tulla meidän luo sitä kuluttamaan sitten. Siivojat on aina tervetulleita ja koirien rapsuttelijat:LOL:

Synnytystapa-arvio: Eikös tuo jokaiselle tehdä? Kuulostaa ihan ihmeeltä jos ei tehdä. Ei sitä ole kiva siinä synnyttäessä alkaa toteamaan, että hitto tää ei mahdukaan tulemaan täältä (nää niitä tilanteita ku poikkastaan solisluu tmv. että saadaan kaveri ulos tai työnnetään takaisin sisään, että hätäsektioon lähdetään). Ainakin itse olisin ihan hulluna, jos tuota ei tehtäisi.
Synnytystapa-arvio tehdään täällä ns. "nyrkkitestinä" eli viimeisen neuvolalääkärin yhteydessä (n. viikoilla 35 - 37). Lääkäri vain kokeilee lantioluiden tilavuutta (ei, ei kuulemma änge tuota nyrkkiä sinne :D) jotenkin nyrkin avulla.
Itsellä kerroin siitä, että tuo häntäluu on murtunut lasketellessa ja saattaa olla jotenkin hassusti, jonka vuoksi saan lähetteen ensi viikolla röntgeniin. Koska minä ja sisarukseni ollaan kaikki synnytty sektiolla, katsovat samalla tuossa röntgenissä sitten sen lantioluiden tilavuudenkin nyrkkitestin lisäksi, ettei ole mitään huolta.:) Olen itse näin ainakin paljon huolettomampi, kun tiedän, että sitten se mahdollisesti isokin kaveri mahtuisi sieltä tulemaan.

Ensi viikolla saa sen painoarvionkin! Ihan huisia. Kaveri oli jo viime neuvolakäynnillä tipahtanut tosi paljon alaspäin tuonne luiden väliin, joten odotettavissa on, koska kiinnittyy. Nytkin painaa jo mahaa ilkeästi alaspäin ja välillä tuntuu, että mun alaselkä on ihan tulessa ja toista jalkaa en tunne. Onneksi ohimenevää.
AINIIN ja miulle sanottiin näin, että kiinnittymisestä noin 1-2 viikkoa ja yleensä käynnistyy synnytys. Tuskin kaikilla pitää paikkaansa (varsinkin jos tosi aikaisin kiinnittyy), mutta antaa ehkä toivoa niille jotka jo kovasti odottelevat (eli meille kaikille? :D).

Täällä alkaa monella olla jo niin jännät paikat (viikkojen mukaan), että saa nähdä koska sitä on odotettavissa uusia pikku syys-lokalaisia :heart:

Carriina ja punkula pallero 34 + 4
 
Viimeksi muokattu:
heipparallaa

Thelmu tervetuloa :)

minimuu ihana tuo ultrakuva :heart:

mulla oli tänään se lääkärin tarjonta-arvio ja neuvolakorttiin tuli taas vaihteeksi merkinnäksi ? eli ens viikolla jos ei terkkari osaa antaa tarkkaa arvioo, niin sitten käydään ultralla vilkasemassa..
painoa vaihteeksi tullut +1200/viikkoon, turvotus ++ ja paineet päin persettä!! eli alapaine huiteli kahella mittauskerralla yli 90 :/ nyt alkoi sitten kotiseuranta, onneksi pissa oli puhdas.. niin ja tuolla alakerrassa paikat kiinni/kiinteät ja kaulaa 3cm :)
 
Neuvolakuulumisia:
Vauva on kiinnittynyt...
Hb 122 (edellisen kerran 107, enkä ole edes rautaa syönyt :O )
Painoa 360 gr / viikko (yhteensä lähtöpainoon tullut 3 kg)
Paineet 106 / 63
pissa puhdas
turvotus -

Eli kaikki kohdallaan. Se olikin sitten mun viimeinen neuvolakäynti ennen synnytystä, terveydenhoitaja oli sitä mieltä ettei tartte siellä ravata kun joudun käymään äitipolilla viikon välein kuitenkin. No, samapa tuo, kunhan jossain jotain kontrollia pitävät :)

Flunssa alkaa vähitellen helpottaa, nyt vaan iski bakteeritulehdus nenään, nenänympärys märkii :x
Unet on mulla hukassa yhä vieläkin, yöt menee sellaisilla 2-5 tunnin unilla...
 
Huomenna ultra! <3 Saa nähdä joko sillon tiedetään millon meidän pieni tyttömme saisi syntyä. Suunniteltu sektio tulossa...
Huomenna on varmasti enemmän kerrottavaa kuin nyt, mutta nyt kun viimeisiä viikkoja viedään niin minua on alkanut jännittämään ihan kamalasti. Vaikka tuttua tämä jo minulle on, olenhan ollut sektiossa 2 kertaa aikaisemminkin. Isommat sisaret eivät enää oikein malta odottaa että vauva syntyisi, joka päivä kysyvät että millon vauva tulee, tuleeko jo ensi viikolla jne. :D

Susse 34+1
 
Heippa pitkästä aikaa taas.

Ikävä myöntää, mutta enemmän tulee tuolla fb:ssa kirjoteltua ihan senkin takia, että se jotenkin on helpompaa ja nopeampaa, tiedä sitten, mistä se kuvitelma oikeen mulle tulee. :D Kyllä täälläkin luen samallai kuulumisia kuin aiemminkin, mutta laiska sitä on varmaan kun ei jaksa niin aktiivinen olla kirjoitteluitten suhteen.

Täällä tosiaan tehtiin osastokeikka viime viikolla 34+0 ihan ihmeellisten ylämahakipujen vuoksi. Kivut oli koko yön semmosia kramppimaisia ja ei tosiaankaan ihan vaan vähän kipeitä vaan todella kovia, peittoa piti yöllä purra etten huutaisi ja miestä herättäisi kun hän nukkui. Siihen sitten päälle tuo silmäkipu mikä mulla oli ollut reilun viikon ja kohonneet alapaineet (150/110), niin pitihän se soittaa tuonne synnyttäjien vastaanottoon puoli neljän aikaan sitten. Pyysivät käymään näytillä. Osastolle jouduin, vaikka mahakivut pikku hiljaa alkoi helpottaa. Pissa oli puhdas ja 2,5-kiloinen vauva hyvinvoiva, TOSIN oli kääntänyt itsensä perätilaan, sitä edeltäen oli ollut ainakin 2 kk jo rt. Labrat oli kohtalaisen kunnossa ja olo parani mulla huomattavasti. Pääsin kotiin vähän epäselkeellä dg:lla. Mikä lie sitten ikinä olikaan, onneksi helpotti kivut. Vielä eilen on tuntunut vähän kramppimaista ylämahakipua, mutta tämä päivä on niitten osalta ollut kivuton. Lääkäri kotiuttaessa epäili, että ainakin osaltaan ehkä mahakipuja on aiheuttanut se, että vauva on kääntynyt väärinpäin. Mutta minä en kyllä usko, että se olisi edes puoliksi niin kipeää tehnyt. Oisko sitten ollut joku ohimenevä mahatauti, tai mistäpä nuita koskaan saa tietää nuita mahakipuja, se on semmonen värkki tuo ihmisen maha... :) Verenpaineet selitty melko tehokkaasti juuri sillä että olin niin kipee, nyt ne on ollu entistä korkeahkoa tasoa, mutta alapaine huomattavasti matalampi.

Mulla on pinna kireella koko ajan. Ärsyttää ehkä kaikista eniten oma äiti ja oma mies. En sietäis silmissäni kumpaakaan, ja nyt vielä kaiken lisäksi eri paikkakunnalla asuva äitini tulee meille omien sanojensa mukaan "ainakin VIIKOKSI" kylään... haluaisin vaan rauhassa olla ja levähtää kotosalla, mutta EI. Selkäkivut on ihan kamalat, öisin särkee lonkkia. Ärsyttää sekin, että enää ei pysty samalla tavalla tekemään normaaleja arkipäiväisiä rutiineja kuin ennen. Esimerkiksi päivän kävely Ikeassa oli ihan liikaa, ja tänään olen siivonnut muutaman tunnin että sen äitin voi tänne päästää, niin olo on kyllä niin huono!!! :( tatti otassa täällä siis ollaan niin sanotusti.

Neuvolassa kävin perjantaina, ja seuraava käynti onkin 36+4 lääkärineuvola. Jospa tuo pikkuepeli kääntyis siihen mennessä takaisin normiasemiin. :) Hb on koko ajan ollut laskusuuntainen ollen ennen raskautta 145-150 ja nyt sitten viime kerralla 112. Rautalisää ei ole käsketty syömään kertaakaan eikäpä tuohon hb:iin ole kukaan erikoisemmin puuttunutkaan. Jos tippuu alle sadan niin sitten alan syömään oma-aloitteisesti ;D

Voikaa hyvin kaikki ja tsemppiä niille jotka pääsee pian tositoimiin!!! Hurjan jännittävää aikaa eletään :)

- Liisikki ja Pulla 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Moikkamoi!

Minimuu: ihanat kuulumiset. Sun ei tarviikkaan enää kauaa ootella että pääset nuuhkimaan pikku-kääröä. :heart:

Pipituuna: Sulla kans kivat neuvolakuulumiset. :) Oot kyllä mahtavasti saanu pidettyy tuon painos! Paljon onnea siitä! :D

Synnytystapa-arvioon laitetaan täälläkin vaan sit jos on joku tarve. Tuossa 36 viikolla läääkärineuvolassa katottiin vauvan kokoa ja mullekin vaan tuumas lääkäri että mahtuu tulemaan päälle neljä kilonenkin. :D Tänään kyllä sitten vähän neuvolatädille sanoin, että pelottaa että tulee kauhea jättivauva, mutta se vaan sano että ei tule, eikä ollu mun pelosta yhtään kiinnostunut! Tuo olikin kyllä sijainen, et jos ens viikolla sanoisin sitten omalle terkkarille vielä. 36+0 oli paino-arvio sen 3.2 kiloa, että on se nyt mun mielestä niille viikoille aika paljon!
:D

Facebookissa munkin tulee kyllä enemmän höpöteltyä kun täällä. Siellä se tosiaan on jotenkin helpompaa! :D Mutta kyllä mä silti päivittäin käyn täälläkin lukemassa ja yritän aina välillä kirjotellakin.

Mun neuvolakuulumisia tältä päivältä:
Viikkoja: 36+6
Painon muutos: 117g/vko. Nyt siis yhteensä tasan 8 kiloa tullut painoa.
RR: Liikaa! 135/95. Terkkari vaan nauro ääneen ja sano et parempi ettei tuolla ees mitattas, kerta kotona on ihan ok lukemia vielä. :D
turvotus: +/-
Hemppa: 120
Sf-mitta: 33
Syke: 135-140
Pissa puhdas.
Liikkeet: ++

Ihmettelen kyllä tuota hemppaa, että miten on voinu viikossa laskea 141:stä 120:een?? No näköjään se sitten voi. Ei ookkaan vielä ikinä ollu noin alhanen hemppa. Nyt oon kyllä juonu paljon enemmän tässä viikonkin aikana, ku oon yrittäny sillä vähentää noita turvotuksia, mutta tiedä sitten johtuuko siitä.

Mulle tulee kotikäynnille tän viikon torstaina se lastenneuvolan täti! Täällä siis semmonen tapa, kuulemma kuuluu synnytysvalmennukseen, että jokaisessa esikoista odottavassa kodissa terkkari tekee kotikäynnin ennen laskettua-aikaa, jolloin katotaan että kaik on kunnossa vauvaa varten ja keskustellaan vauvan pukemisesta talvella jne :D Ihan kiva toisaalta, mutta toisaalta tuntuu vähän kyyläämiseltä! Noo, pieni kylä ja terkkareilla vissiin liian vähän töitä ;)

Cinderella ja Nuutti 36+6 :heart:

Huomenna POKSUU!!!
 
Minä en ehdi kunnolla lukea juttuja... :( En täällä enkä muualla. Kirjoitan nyt vaan pikaisesti kuulumisia... Kauheasti kaikkea hommaa täällä kotona ennen vauvan syntymää. Lisäksi taaperomme työllistää kyllä mukavasti päivän mittaan.

Kokoarviosta oli jotakin puhetta... Oma kokemus on nyt kolmen pojan jälkeen, että meillä painoarviot ovat menneet systemaattisesti alakanttiin. Olen todella pitkä nainen... Kävin sairaalassa viime viikolla vauvan perätilan vuoksi ja tyyppi käännettiin onnistuneesti. Rv. olivat tuolloin 35+5 ja painoarvio jo 3,5 kg. Mulla jälleen kerran sokrut ok. Synnytys käynnistetään rv. 39+1. Eli kolmen viikon päästä olen sairaalassa!! Aika on todella mennyt tässä raskaudessa käsittämätöntä vauhtia, johtuu puuhakkaasta arjesta? (Isoakin remonttia ollut ja on yhä, omakotitalon ylläpitoa, sadon korjuuta, miehen opiskelu työn ohessa yms. yms.) NAUTIN silti ja nyt olen "jo" saanut vauvallekin vaatteet pestyä, vaunut varusteltua, sänky ostettu jne. Vielä kun remppa valmistuu saan kaikki tavarat paikalleen. Onneksi on tekevä mies ja isotkin pojat jo osaavat myös asioita. Koulujen alettua on toki tullut monenlaista huoltotoimenpidettä, jota teen mieluusti. :D

Onko muilla kokemusta "perätilakäännöksistä"?? ONko vauva pysynyt asemissa sen jälkeen? Mulle tuo viime viikkoinen oli eka kokemus.

Voikaa hyvin ja riittävän paksusti. :)

Oskari ja ilmeisesti "Inkeri-Kyllikki" rv. 36+1 (lekuri paljasti sukupuolen, olen luullut tulokasta pojaksi.)
 
Oskari Olematon, kertoisitko lisää, millainen tuo perätilavauvan kääntämisprosessi oli? Mulla on todennäköisesti vauva istumassa tuolla mahassa ja jos edelleen istuu parin viikon päästä, niin pitäisi päättää, annanko yrittää kääntämistä. Pelkään riskejä - selitettiinkö niistä sulle jotain? Sattuiko toimenpide? Miten vauvaa seurattiin toimenpiteen aikana? Hieno homma, että käännös onnistui, olen kuullut että monissa tapauksissa vauva kääntyy kuitenkin sitten takaisin perätilaan, niin siksi itse vielä mietin, mitä ihmettä tehdä...

Synnytystapa-arviota ei tehdä kaikille täälläkään. Mä "pääsen", koska edellinen synnytys oli sektio (perätilan takia). Mutta silloin kun odotin ensimmäistä, ei mitään arvioita tehty.

Liisikki: ei kai ne olleet sappikipuja? Mulla tokan odotuksen loppumetreillä tuli sappikohtauksia, ihan älytön kipu ylävatsalla ja se yksi kohtaus kesti aina pari tuntia... Neuvolassa eivät edes ajatelleet sellaista mahdollisuutta, mutta kerran menin päivystykseen mahakipuni kanssa niin ultralla löysivät sappikiviä.

( . ) Vauva myllertää mahassa hurjasti ja tuntuu, ettei se enää olisi ainakaan koko aikaa poikittain/perätilassa. Torstaina olisi seuraava neuvolakäynti. Vessassa saa ravata joka yö ainakin pari kertaa ja muutenkin alkaa olla jo sellainen olo, että vauvan ottaisi mielellään vatsan ulkopuolelle.

Ksylofoni 34+1
 
Huomenta!

Synnytystapa-arviosta:Täällä tehdään kaikille n. rv 36 ja samalla katsotaan että onko kiinnittynyt. Ton kiinnittymisen kanssa kai siks ollaan tarkkoja kun sairaalaan se 55km niin tietää pitääkö mennä makuultaan vai ei. Sillon kun esikoinen synty oli neuvolassa ja sairaalassa kauheet ruukat, oli oikeen kunnon babybuumi ja porukka joutu makoilla käytävillä. Mulla oli sillon vähän myöhänen aika tohon synnytystapa-arvioon ja siinä kävi sitten niin että tyttö synty samana aamuna kun olis ollut aika lääkäriin. Siinä sitten tyttö kainalossa soitettiin neuvolaan että ei tullakaan. Sillon kun mentiin synnärille niin tekivät siinä alussa arvion että miten vauva on asettunut ja mahtuuko syntymään, just sellanen nyrkkitesti. Et kyllä he siellä sairaalassa sen varmasti katsoo jos ei erikseen oo neuvolalääkärille aikaa sitä varten.
 
Synnytystapa-arvio tehdään täällä viimeisen neuvolalääkärin yhteydessä. Ei ole sen kummempi juttu, kun lääkäri vaan kokeilee tuosta mahan päältä, miten iso vauva on. Samoin tarjonnan katsoo. Jos olisi ollut iso tai perätilassa, niin olisi laittanut ultraan äitipolille. Muuten luotetaan vissiin siihen, että mahtuu tulemaan…

minimuu ja Oskari onnea käynnistyspäivästä :) Ihana varmasti tietää, koska pieni tulee. Toivottavasti minimuun vauva malttaa odottaa siihen asti mahassa, ettei tule kiire sairaalaan.

Carriina kirjoitti kiinittymisestä ja sf-mitan pysähtymisestä. Piti ihan esikoisen neuvolakorttia kurkata, ja sf-mitta on lopettanut kasvamisen 1,5 viikkoa ennen syntymää :) Sama oli tästä toisesta viikko sitten, joten minä ainakin aion elää toivossa :D Itsepähän sitten petyn, kun yliajalle mennään, mutta helpottaapa taas muutamaa odotuspäivää tässä välillä :D

Uusi raskausinhotus. Nyt kun vauva on kiinnittynyt, niin aivastaminen sattuu aivan pirusti liitoksiin :kieh: Plus tuntuu, että pieni putoaa samalla ulos. Hyvä juttu näin flunssa-aikana :D Samoin sormien niveliä särkee niin, että maitopurkkia ei meinaa saada painettua auki :kieh: Saa nähdä, mistä ensi viikolla pääsee valittamaan… ;)

Branwen ja Sissi 37+5
 
minimuu
Eiku niinhän se oli... Tosiaan parempi niin ettei synny taas jonnekki muualle :whistle:

Neuvolakuulumiset eiliseltä...
Verenpaineet: ok.
Pissa: puhas
Hb: 133! Olipa noussu viime viikosta (117) joten ei tartte enää lisärautaa... :)
Hyvä vain ku mulla meni maha kipeeks ja sekasin siitä... :/
Sf-mitta: 35cm, viime viikolla horisin omiani... Aikasemmin ollu siinä keskikäyrällä mut viime viikosta lähtien nous keski- ja yläkäyrään väliin...
Tarjonta: Rt
Vauva on ollu nyt pari viikkoo kiinnittyny mut voiko olla sitten ettei ole kuitenkaan laskeutunu? :confused: Sf-mitta kuitenki kasvaa koko ajan...
Paino: Sama ku viime viikolla. Edelleen 10,2kg tullu yhteensä :)

Uimista ei enää suositellu... : /
Seuraava käynti on sitten 3pvä ennen laskettuaikaa... Mulla pääs kauhistus ku tajusin et sehän on jo ens viikolla! :D


Talvicci ja Torsti rv.38+4 :heart:
 
Ksylofoni: Maksa- ja sappiarvot katsottiin, niissä ei ollut kummosempia, ja myös sappirakon ultrasi lääkäri. Sappikivuiksi ois tosiaan passanneet tuon kohtausmaisuuden vuoksi, ja se kävi itselläkin mielessä, mutta toisaalta sitten se oli vähän liian koko mahalla ollakseen sappiperäistä kipua. :/
 
Minimuu: Meillä on sitten ens perjantaina treffit Jorvissa :D

Eli kuulumisia äippäpolilta:
Tarjonta edelleen poikittain. Sektio aika on varattuna 23.9, jos kaveri haluaa aiemmin ulos, niin katsotaan tilannetta uudelleen. Eli reilun viikon tässä saapi vielä kärvistellä, sitten helpottaa. :) Kaveri oli tämän kertaisen lääkärin mukaan reippaasti isompi, kuin mitä viime kertasen. Painoarvio 3741g, eli reilun viikon päästä arveli olevan samaa kokoluokkaa kuin esikoinenkin syntyessään. Muuten kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutoksia sitten viimekertaan.

Hemmi ja kaveri 37+5
 
moimoi piiiitkästä aikaa.. en oo tainnu kirjotella koko kesänä ja lienenkö keväälläkään :). lukenu oon kyl ahkerasti teidän kuulumisia ja ihanan paljon oottekin kirjotelleet. aina on vaa aika sit menny siihen et on saanu edelliset jutut luettuu ja sitte ei enää jaksakkaan alkaa kirjottelee itte mitään :D.

täällä pienoinen laskeutui viikonloppuna alas päin ja on raivotarjonnassa. edellinen oli perätilassa ja syntyi sektiolla, joten on ku oottas ensmäistä :). mukavaa ja jännää kokea erillainen loppuraskaus ja synnytys. kyl täs jo alkaa silti toivoo et synnytys käynnistys lähiviikkoina ja pääsis osastolle "lepäämään". olo on ollu tosi väsynyt ja ahdistunut viime aikoina.

joko muut oottelee et pääsee pian syömään jotain 'kielletyllä listalla' ollutta?! mä oon mieheltä jo tilannu kotiin saapumisen kunniaksi jääkaapin täyteen homejuustoja :D ja tietty vähän punaviiniä... valkohomejuustoo varsinki on ollu kova ikävä :).

ääh..alkaa taas väsy painaa, joten taidanki suunnata päikkäreille viel ku esikoinenki syvässä unessa. oikein ihanaa synnytystä kaikille!!:)

viliina ja kirsti-olavi 36+0
 
joko muut oottelee et pääsee pian syömään jotain 'kielletyllä listalla' ollutta?!

-mä oon tilannut valkkaripullon (tosin luulen, että 1-2 lasillista saa riittää ihan imetyksen kannalta :) ja varmaan sammahdan jo siitä ekasta lasista :LOL:) ja graavilohta :p
 
HeMmiN ties vaikka satuttaisiin pääsemään samaan huoneeseen, sehän olis jo ihan huippua! :D

Kielletyistä ruuista mä niiin himoitsen sushia! Ja just noita juustoja. Kun saan tän palleroisen tälle puolelle niin mikään (tai kukaan) ei voi estää mua mässäämästä noita edellämainittuja herkkuja. Sanoinkin jo miehelle ja vanhemmille lapsille et muistakaahan yllättää äiti sushilla ja homejuustoilla kun pääsen vauvan kanssa kotiin :)

Branwen mulla on kans tota sorminivelten särkyä, oon kuin joku reumaatikko. Ihan jo käsien nyrkkiin laittaminen sattuu vietävästi, johtuiskohan turvotuksesta. Otin vasta hiljattain sormuksen pois ja ehkä ihan hyvä niin, melkoiset nakit nää jo on.. :'(

Tänään täälläkin ollaan virallisesti täysaikaisia! :flower:

minimuu ja poikanen 37+0
 
Neuvolassa täälläkin käyty: 36+0
Sf 32 eli keskikäyrällä menee
rt
hb 129 (viimeks 118, rauta auttanut :))
syke 155-160
paineet ja pissat ok
painoa tullut vieläkin 590g/vko : / mut onneks kokonaisuudessaan n.13kg

Lääkäri kattoi paikat eikä muutosta keskiraskauteen eli kiinni, kiinteä ja 3cm. Vauva oli kuulemma aika alhaalla, kiinnittymisestä ei puhunut mut terkka viime käynnillä totes et olis kiinnittynyt.
Mitään painoarviota ei sanonut vaikka ultras ja ei selkeästi myöskään halunnut sanoa sukupuolesta mitään kun kysyin vilahtiko mitään varmistukseks poikalupaukseen..Alko vaan jaaritteleen, kuinka tärkeintä on että molemmat voidaan hyvin jne ja vauva sitten itse näyttää syntyessä kumpi on..joo, oonhan se, mut ois kiva ollu kuulla ku arvaus on vaan sen rakenneultran varassa (sama oli viime neuvolalääkärikäynnillä ku oli eri lekuri). Kuvittelin nyt ehkä ite näkeväni ballsit mut en oo kyllä varma oisko se napanuora voinu vaan olla niin poimuinen??:D Tosi huono toi neuvolan ultra kyllä.
Eli synnytystapa-arviota ei näemmä ole.

Kielletyltä listalta ei oo mielitekoja, koska oon syöny ihan samalla tavalla ku ennenki :D Home- ja tuorejuustoja ym en oo vältelly. No graavilohta en oo syöny (paitsi kerran voileipäkakussa) mut eipä se ookaan mun herkkua.

Illalla sitten mammajoogaan :)

Eltsu ja pena 36+0
 
Moi!

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalta mä olen nyt vikojen viikkojen aikana alkanut syömään jo salmiakkia, koska mun verenpaine on niin matalalla, että se on alkanut huippaamaan koko ajan. Mulla on muutenkin matala verenpaine ja raskaus laskee sitä entisestään niin, että yläpaine on alta sadan ja alapaine jotain kuudenkympin luokkaa. En mä kuitenkaan mitään salmiakkia pussikaupalla - orgioita ole kyllä alkanut pitämään, mutta kuitenkin.

Mä kaipaan myös sitä kuohuviini/valkoviinilasillista silloin tällöin, vaikka en pahemmin alkoholia käytäkään ja mulle ei muut juomat oikein edes maistukaan. Siideriä mä en ole esimerkiksi juonut enää vuosiin. Mä luulen, että pakkaan sairaalaan pullon keltaista leskeä mukaan...:)

Myrtille Mä googletin teidän uudet kärryt, hienolta näyttää! Netissä niistä taisi olla kuvia kirkkaanpunaisina, onko ne teidänkin sen väriset? Mä olen sitä mieltä, että perinteisiä vaunuja tarvitsee jo Keski-Euroopassa aika paljon vähemmän kuin kätevän kokoisia sateenvarjorattaita. Anoppi asuu nykyään Espanjassa ja eipä siellä mahdu edes jalkakäytävälle suomalaisilla yhdistelmillä. Kälyllä oli Gracon rattaan ja niillä ajelu oli musta ihan kamalaa verrattuna meidän Peg Peregoihin Plikoihin.

Mäkin on nyt päässyt ratasostoksille, vaikka meillä on säästettynä erinomaisessa kunnossa olevat Hartanin yhdistelmät ja noi Peg Peregon matkarattaat, joissa kyllä käyttö näkyy. Mä olen nyt ihastellut uusia systeemejä, johon napsautetaan kiinni turvakaukalo - sellaisia ei esikoisen vauva-aikana vielä ollut. Mä olisin oikeastaan himoinnut yli kaiken Bugabooita, mutta kyllä ne on ihan järjettömän hintaiset.

Nyt mä tilasin Saksasta Quinnyn Zapp Xtrat ja ostin käytettynä tori.fi:stä alta vuoden vanhan Maxi-Cosin kaukalon niihin. Meillä olisi kyllä ollut Britaxin kaukalo säästössä, mutta siinä ei ole vauvapienentimiä tai aurinkosuojaa. Esikoisen alla oli pyyheitä yms. pehmikettä, että vauva ei ollut niin pahasti "linkussa".

Mulla on periaatteessa ollut ihan hyviä kokemuksia saksalaisten nettikauppojen kanssa, varsinkin kun mulla ei ole siihen suuntaan kieliongelmaa - mä olen asunutkin aikoinaan Saksassa. Esikoisen rattaat ostettiin aikoinaan sukulaisvierailun yhteydessä Saksasta ja tilasin silloin myöhemmin hoitolaukun netistä, joka tuli parissa päivässä kotiovelle.

Nyt kävikin niin, että firma, josta ensin tilasin (ja maksoin jo luottokortilla) rattaat, ilmoittikin viikon päästä tilauksesta, että haluamani kirkkaanpunainen väri on loppu, kävisi vaaleanpunainen sen sijasta. Meillähän ei ole vielä tietoa kumpi on tulossa, joten mä vastasin, ettei todellakaan käy. Sitten ne tarjosivat mustaa istumaosaa ja runkoa erikseen niin, että olisi pitänyt maksaa lisää ja kaikki normaalisti kuuluvat osat (kaukalon adapterit, ostoskori, sadesuoja) olisi pitänyt vielä maksaa erikseen. No, peruin koko tilauksen ja ne peruutti luottokorttimaksun.

Soitin heti viime perjantaina suoraan toiseeen firmaan (saksaksi) ja kysyin, että onko heillä varmasti kys. väriä. Sitä löytyi, tein tilauksen ja nainen pahoitteli, että rattaat eivät nyt ehdi samana päivänä matkaan kun oli perjantai...:) Eilen olikin tullut jo DHL:ltä meiliä, että rattaat olivat lähteneet jo matkaan ja ovat kotiovella jo loppuviikosta. :O Hiukka nopeampaa toimintaa kuin ekan firman kanssa.

Kvilla ja muru 33+5
 

Yhteistyössä