Lokakuun Lutuset 2014 *Maaliskuussa*

Kasenja, kuulostaa tietty vähän karulta mut "onneks" ei tarvii olla ainoo hälyssä kärähtäny. Paljonko sulla luku oli? Täällä kolahti 1:140. Sanoko sulle siellä mitään että paino vaikuttais? Kun mulle lääkäri sano, että ikä ja paino suurimmat tekijät.

Willarose, nyt odottelen soittoo äippäpolilta jonne saadaan aika erikoislääkärille joka taas tekee oman arvionsa tilanteesta. Sit pitäis miettiä haluaako istukkabiopsiaan vai lapsivesipunktioon. Toki kumpaankaan ei ole pakko mennä jos ei halua selvittää onko kromosomien osalta kaikki ok.

Lueskelin yhdeltä sivulta kun joku oli tällä minun lukemalla laskenu että on 0,7% mahdollisuus siihen, että kromosomeissa on oikeesti häikkää.

Täällä vissiin suurinosa on jo tuolla fb:n maailmassa. HÖH! ja PÖH! :D Itse en sinne vielä ainkaan halua, ennenkun saa tähän tilanteeseen jonkun näkösen selvyyden.
 
SalVe: Voi kamala.. kokemuksesta tiedän että ei hyvää lupaa, mutta luovuttaa ei pidä ennen kuin oot päässy lääkärissä käymään. Mulla oli noilla viikoilla tosi kovat vatsakivut.. nimenomaan menkkamaista kramppausta.. Mut ei sitä vuotoa! Koitas tsempata vielä kunnes pääset lääkärille näyttämään!

Mulle neuvolan täti lupasi jonkun 10kg raskauskiloja.. vaikka sitä ylipainoa jo sen verran onkin. Meinasin et näytän ja pidän kurissa.. mut nyt jo 6kg tullu lisää öähtötilanteesta.. Huhhuh! Se on varmaankin toi liikkumattomuus ja mehujen litkintä (vesi ei maistu) - joita en oo koskaan ennen harrastanu! Eli kai se on periksi annettava! Josko sais kuriin kun nää väsyt helpottaa!?

Ylihuomenna nt-ultra (sillon 12+2).. PELOTTAA! Voi kun kaikki olis kunnossa!!! Ihanaa että on kuitenkin näinkin paljon iloisia nt-ultra kuulumisia tullut.. eikä seuloissa kärähtäneidenkään tilanne mun korviin pahalle kuulosta! Toivottavasti lopputulos kaikilla hyvä!!!
 
Nyt istahdan koneelle. Täällä on niin paljon erilaisia uutisia, onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja myötäajatuksia vastatuulia kohdannanneille!

Dragonfly77 onnea kovasti, muistan nimimerkkisi, kun samaa vuosikertaa olemme.

Addoda onnea teille pienestä ikäerosta. Oli mukava lukea teidän kaikkien muidenkin pohdintoja pienistä ja isommista sisarrusten ikäeroista. Hassua kun ennen tätä ketjun lukemista, itse ajattelin, että kyllä meille tulee mahdottoman pieni ikäero eli jos kaikki menee hyvin, niin ikäeroksi tulisi noin 1 v 9 kk. Ennen raskauden yrittämistä tämä mamma teki +/- listoja juuri tämän ikäeron vuoksi. Mieshän oli innoissaan pienestä ikäerosta alusta alkaen, mutta itseä juuri oma jaksaminen mietitytti kovasti. Toisaalta nyt jotenkin ajatus siitä, että se vauva ja pikkulapsiaika on ns. kertarytinällä ohi tuntuu hyvältä ajatukselta ja että sisarrukset saavat toisistaan seuraa.

Mutta aasinsiltana raskauden julkisuudesta niin en ole raskaudesta halunnut huudella vielä ja syykin on tuo, että tiedän, että monet sukulaiset kauhistelevat asiaa kuitenkin. Kai sitä kuitenkin haluaa suojella itseään vielä. Mutta se on toisaalta heidän asiansa, useimmat ihmisethän aina tarvitsevat jotain jutun tai kauhistelun juurta, vaikka ei asiasta omakohtaista kokemusta olisikaan. Ja ainahan sitä voi sanoa takaisin, jos siltä tuntuuu, niin ei jää harmittamaan. Työelämässä on tuota "sanomisen raadollisuutta" pakko ollut opetella, vaikka eihän se aina niin mukavaa olekaan.

Oma napa väliin eli np-ultrassa käyty koko perheen voimin ja kaikki oli kunnossa, yksi veikeän oloinen sikiö siellä käsiään heilutteli. Veriseulan tuloksia vielä odotellaan. Pahonvointi jatkuu...on ollut ehkä pari vapaata päivää tästä hauskuudesta ja se näkyy naisen habituksessa. Toisaalta ultra sai mielen keveämmäksi ja osaan jo hieman iloitakin tästä raskaudesta.

Tähtitomu Tsemppiä! ja Mäkimeirami pahoitteluni.

ja Venetsia onnea * kaksi!

Emma ja 12+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Päivitelty

Mäkimeiramille voimia! <3 Siirsin sut menetyksiin. Onnea jatkon kanssa vielä. :) <3

Uusille tervetuloa. :wave:

En kerkee kovinkaa taas kirjottelemaan. Ens kuun pinon voisi joku tehdä ens viikon alkupuoliskolla. :) Käytiin mun mummolla pyörähtään ja kerrottiin uutiset. Ei ollut millänsäkään, onnitteli ja sano et kolmas lapsi kahen pienen kans on jo aika rankkaa sit jo, mutta sanoin että tämän jälkeen ollaan selibaatissa VUOSI ennenku uutta tehään, sen verran vilkkaita tunnutaan lisääntymisen kans olevan et paree olla selibaatissa vaan suosiolla. ;) Mulle ei siis sovi hormonaalinen ehkäisy ja kortsu vaan on inhottava välikappale joten ei sitäkää kauheen mielellään käytettäis, oon kyllä ovulaatiosta aina vähän seuraillu ettei ihan joka kerralla tulis lasta. :) Pitäis varmaan harkita jotain luovutus juttua et jos sit jakelis munasoluja muille keillä ei oo helppoa saada lapsia.. Ehkä sitten ku on oma katras tehty niin voisi asiaa ajatella tarkemmin.

Taitaa tuo esikko vääntää hampaita, ainakin tää päivä on ollu ihan hirvee, kaiken lisäks ku tätäki koitin päivitellä ja kirjottaa tätä viestiä nii aikaa sain tässä kulumaan varmasti tunnin ainaki kun koko ajan oli jotain joku vaille.. huoh.. :/ pari tuntii hiljasuudessa tekis taas terää. Varsinki ku jännetuppi näyttää taas valoa ja kettuilee molemmat kädet nii saa muita lihaksia käyttää et esikko pysyy kannossa. Lääkärit määräilee vaan kipu geelejä ja voivottelee, voivottelua en jaksa ja kipugeelit on kiellettyjä raskaana joten enpä viitti voivottelun takia mennä käymään..Tämmöstä tänää. ens viikolla enemmän toivottavasti.

Addoda & Snadi 13+1 *eilen poksista poks*
 
Minun riski oli 1:95. Oikeassa olet, Tähtitomu, laillaan kiva ettei ole ainoa.

Ymmärsin ehkä väärin siinä np-ultrassa, kun seulonnan tuloksia selitettiin, mutta käsitin että painolla on merkitystä siinä miten sitä tulosta tulkitaan, eikä niinkään riskiä kohottamassa sinänsä. Siis esim. niin että painavammalla naisella on normaalimpaa se, että hormonipitoisuus on laimeampi kuin mitä olisi kevyemmällä. Varmistan tuon kyllä seuraavan kerran polilla käydessäni.

Oudoista raskausoireista: onko kellään muulla luonnonkiharoita? Miten ne voivat? Minulta meinaan katosi kiharat tänä viikonloppuna. Päivän mittaan hiukset vain valahtivat ihan suoriksi. Tosi outoa! Muistelen, että kiharatukkainen tätini olisi joskus kertonut että hänellä hiukset oikeni raskausaikana vähitellen, ja kiharat palasi vasta muutama vuosi synnytyksen jälkeen. Mitenhän omalle pehkolle käy...
 
Kertomisesta: Me kerrottiin vanhemmille hetimiten nt ultran jälkeen. Siskolle en oo vieläkään kertonu, ja veljeä nyt tuskin kiinnostaa ;) Jotenkin ystäville ja työkavereille ja jopa pomolle on helppo kertoo... sukulaisten kanssa on joku kynnys. Pelkään ehkä hössötystä, pelottelua ja vouhotusta aiheesta. Onneks äiti ja anoppi on kovia juoruumaan, eli kun poistan virtuaalisen teipin äiteen suun edestä nii ei mun paljoo tarvii itse kellekkään kertoo.

Oudon vaikeaa on luopua tästä lapsettomuuden luomasta turvasta. Mä kun olin sen asian kanssa jo niin sinut loppuajasta. Ehkä jotenkin pelkään niitä suuria tunteita mitä varmasti tulee kun kaikki meidän tilanteen on tienny jo vuosia.

Ultrakuvista: tuossa jollakulla oli sellanen ripsentarkka silhuettikuva pienestä söpöstä vauvasta ja ihmeteltiin kuinka jollakulla on hahmo lumisateessa jos oikeen käyttää mielikuvitusta, otin puheeksi ultraavan lääkärin kanssa. Sain itse juur sellasen ufon pään lumisadekohinassa... sellasen "öö just... ihan kiva.. mikä tää on" kuvan. Lääkäri pahoitteli jo ultratessa että ei tuu kovin kummosta kuvaa. Kuulemma joidenkin kudokset hajottaa ultraäänen niin että on pelkkää kohinaa ja seuraava potilas voi saada ihan skarpin mustavalkokuvan. Eli ei johdu niinkään laitteesta tai ultraajasta vaan tuurista. No liikkuess kuva oli selkeä ja tyyppi sätki ihan kiukulla menemään. Mies oli ihan äimänä. Kysyikin lääkäriltä että ihanko itse se tuolleen mesoaa...

ultra toden totta teki asian paljon todellisemmaksi ja antoi ihan valtavasti energiaa ja voimia jaksaa. Onneks veriseulatulokset tuli myös heti perään niin nyt ei tarvii hetkeen stressata mitään ylimäärästä. Kesäkuulle rakenneultra ja yks neuvola tässä välissä...
 
Äskön kuunneltiin miehen kanssa kuuluisko nyt vauvan sydänäänet, kolme kertaa yritetty ilman tulosta, mutta nyt ne kuulu!! Se on kyllä maailman ihanin ääni!! Kannattaa ostaa tuo kotidoppleri jos vaan yhtään innostusta ja ylimäärästä rahaa ;)

Voi ei Kasenja ! Mulla on luonnonkiharat ja mää oon oottanu että ne alkais voimaan hyvin eikä ois enää niin hirveen kuivat. Mutta en mää kestäis jos ne vaan katoais. Vaikka meni varmaan 15 vuotta ennenku näihin tottu, niin en minä näitä enää pois antais ;) Miten sää muuten hoidat sun hiuksia? Mulla on tosi kuivat kiharat ja näihin menee pieni omaisuus ku pitää ostaa kampaamoista hoitoaineet ja shamoot mutta silti tuntuu ettei ne auta….
 
  • Tykkää
Reactions: malttamaton
Kiitos kaikille onnitteluista! :heart:
Täytyi heti kahlata pinoa läpi ja löytyihän se kohtalotoveri, nenäpäässä, ja taidamme olla vielä aivan "identtisessä" tilanteessa, heh heh.
Kauhistuttaa ainakin tässä vaiheessa ihan hirvesti riskit. TTTS:n mahdollisuus kuitenki on käsittääkseni 10-15%, jolloin lopputulos voi olla kaikkea muuta kuin hyvä :(
Puhuttiinkin miehen kanssa, että lykätään ostoksia vielä toistaiseksi, odotetaan 10 viikkoa ja katsotaan sitten uudestaan. Käytettynä oltaisiin todennäköisesti muutenkin kaikki ostamassa. Ja kun asunnon tai auton vaihto ei nyt ole aivan välttämätön, niin nämä "pienet" ostokset kuten pinnikset ja turvakaukalot, ne nyt ehtii myöhemminkin. Onneksi on kavereita, joilla alkaa olla lapsiluku täynnä, sieltä saattaisi jotain irrota kohtuuhintaisena.

Addoda, voimia hammaskipuiluihin koko perheelle! Ihmeellisiä ovat ihmiset kun ääneen kehtaavat lähteä kauhistelemaan toisten perheiden valintoja esimerkiksi näissä ikäeroasioissa. Tässä on järkeilty niin, että pienellä ikäerolla kuitenkin "säästää" vuosia, ei tarvitse olla niin montaa vuotta pois työelämästä ja pikkulapsiaika on kerralla lusittu. Lapsiluku on meidän osaltamme kyllä tässä.

Nyt kun kyseessä onkin kaksi sikiötä, ei sitä riskilaskelmaa saatu tehtyä lainkaan. Turvotukset oli ihan ok molemmilla, 0,9 ja 1,1. Jotenkin tuntuu hullulta, että tuollainen riskisuhde 1:100:n tekee jo hälyn, mahdollisuus on kuitenkin tosi pieni.
Ja valitettavasti tässä elävässä elämässä on täytynyt todeta, että vaikka kuinka on ajatellut synnyttäneensä terveen lapsen, niin hän ei sitä välttämättä ole. Nämä lievät kehitysvammaisuudet esimerkiksi.

Missäs vaiheessa teillä muilla tehdään hankintoja? Kai tässä mammavaatteita vois pian alkaa hamstraamaan, jos kerran jo viikolla 28 vastataan yksöisraskauden viikkoa 40 :LOL: Toistaiseksi mennään omat housut jalassa!

Mukavaa viikkoa kaikille!

Venetsia + pömppikset 13 + 5

ja ai niin, laskettu on nyt sitten 1.10
 
Kertomisesta, me jotenkin miehen kanssa sovittiin joskus että raskaus on sitten minun juttu vain. Että mies jo esikoisen aikaan ilmoitti, että ei oikein päässyt juttuun mukaan ennenkuin vasta synnytyssalissa ja se on minulle ihan ok - noh, koska raskaus on vain mun juttu (mies ei tule pääsemään neuvoloihin edes, mutta ultriin kyllä.) niin minä päätän milloin tästä kerrotaan. Alun huolesta olen kertonut omalle äidilleni (ei asu meilläpäin) ja parille lähimmälle kaverille. Tiedetään että paskamyrsky on valmis kunhan miehen perhe kuulee, juurikin tuon lapsille tulevan ikäeron vuoksi (1v 6kk) ja suoraan sanottuna en oikein ole tällä hetkellä valmis kuuntelemaan sitä mitä on tulossa, ja yritän nyt saada raskauden melkein puoliväliin ennenkuin kerrotaan miehen perheelle. Anoppi saa sydärin sillä hetkellä varmaankin, pitänee osata varautua.

En sitten tiedä kuinka käytännössä tuo salailu onnistuu, haluaisin luottaa että hyvin koska esikoisesta vielä viikolle 35 ei kaveri olisi tajunnut minun olevan raskaana ellen olisi sanonut. Jos joku nyt meinaa kehdata tulla suoraan kysymään, niin sitten kerrotaan, mutta porukan tuntien kyräilee selän takana että "onpas lihonnut."

Ikäerosta puolestaan, meille on ollut alusta asti selvää että kaksi lasta riittää ja ne tehdään suhteellisen putkeen. Meille paras mahdollinen ratkaisu, ettei tarvitsisi minun jatkuvasti keskeyttää opiskeluja tai töitä. Valitettavaa että kaikki eivät ole samaa mieltä.

Venetsia, mä ostin yhdet mammahousut - hankintoja mietitään sitten joskus - eikä tuo maha edes ole kasvanut, muttakun oli niin just mun tyyliset niin en voinut jättää ostamatta. :LOL:

Meillä esikoiselta tallessa vielä liki kaikki, rattaat toki tarvitaan uudet, hirvittää ajatellakin - mielestäni tuo tuplaratasvalikoima on aika viidakko. Ilmoitin kyllä että en luovu nykyisistäkään rattaista, järkyttävän kiintynyt ja tyytyväinen niihin olen. Neutraaleja vaatteita löytyy isot pinot koska ei tiedetty etukäteen esikoisen sukupuolta, lelut löytyy mutta sitteriä ja leikkimattoa joskus pitäisi sitten hankkia. Himottaisi tälle vauvalle tripptrappiin se vauvankaukalo, saas nähä kokeeko mieskin tarpeelliseksi.
 
Venetsia, joo oon kans vähän tavallaan pettyny ihmisten, erityisesti oman perheen reaktioon. Tuntuu et suurin osa niistä jotka tietää ei edes usko koko asiaa ennenkuin se on todellista ja sylissä. Toisaalta ymmärrettävää että tuo pirpana vie kaikkien huomion heti kun jonneki mennään, sinänsä pitäis kai olla onnellinen ettei kukaan enää jaksa neuvoo miten niitä lapsia odotetaan ja kuinka sitä mahaa kasvatetaan. ;) Onnea tuplaodotukseen! Päivitän sulle tuplat tonne ennenku jätän koko päivittelyn muille. Noiden hampaiden tulo saa kyllä ihmisen väsyneeksi. Pirpana vetää sikeitä vielä ja mä oon maannu sängyssä kohta 45min ja keränny itteeni et jaksais nousta ka tän päivän. Etuja kotona olossa tämä. :D <3

Jospa kohta nousis ja alkais aamupala hommille jos tuo suostuis vaikka syömään jotain. Eilen veti yli litran maitoo ja pilttiä purkin. Laitettii suppo yöks kipuu helpottaan..

Addoda & Snadi 13+2
 
JoJoha meillä on se vauvakaukalo, pelasti isosti ja helpottaa syöttämistä. Saa sitterin pitää ihan omanaan ja siinä säilyy sit hohtoki eritavalla eikä siinä istuta suu auki ruokaa oottamassa. Suosittelen muilleki!

Hankinnoista, meille ei varmaan hankita mitään muuta ku esikolle uus sänky ja sisaristuin jos sellasen jostain löydämme. :)
 
Täällä laskettu aika 14.10, ultra 1.4... Mutta labroissa häikkää. S-PAPPA 73.2mU/L ja S-hCGBV/D 15.5 ug/l, eli todella matalat..
Jos synnyttämään asti päästään niin se tapahtuu Lohjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Minimammut, toivottavasti sinun kiharoille käy paremmin. Netistä luin, että joillakin raskaus saa kiharat voimistumaan, ja toisilla taas katoamaan. Omani tänään nousivat sellaisille vaisuille laineille, viikonlopun olivat ihan veltot ja suorat. Normaalisti siis kunnon säkkärät, usein korkkiruuveilla. Nyt ovat ihan törkeän näköiset. Kuivuuskin näkyy pahempana, kun ei ole kiharuutta. Jos tällaisiksi jäävät, käyn leikkauttamassa siiliksi! Tai alan käyttää huivia.

Luonnonkiharat ovat tosiaan ihan rakenteeltaan väistämättä kuivat. Itse käytän tuhtia ja kosteuttavaa hoitoainetta, usein olen kampaajalta ostanut jotain kiharalle tarkoitettua. Nyt on joku Dermosilin talvihoitoaine käytössä, se on ihan hyvin toiminut. Shampoon kanssa aina kauhea säätö löytää sopiva, ettei kuivattaisi liikaa eikä toisaalta hilsettä saisi aikaan. Tällä hetkellä mulla on taas haussa uusi ja sopiva, kun loppui entinen kampaajalta saatu hyvä, eikä sitä merkkiä enää ollut saatavissa. Tekisi mieli kokeilla nettiostoksia, esim. täältä: Hair Products for Curly Hair, Curly Hair Cleansers

Tsemppiä, ninni12345, toivottavasti labroista huolimatta kaikki hyvin.
 
JoJoha: meillä on tripp trapp-kaukalo ja aivan huippu! Meillä myös 3 maailman nälkäisintä chihua joten lattiantasossa syöttäminen käytännössä mahdotonta ja muutenkin niin helppo kun saa vauvan muiden ihmisten kanssa samaan tasoon ja nyt varsinkin kun tuo pienin on 1v9kk kun vauva syntyy niin eipähän pääse räpläilemään vauvaa.
 
Venetsia mulla on mahassa identtiset +1, ja kyllä tuo ttts hirvittäää. Me päätettiin, että kaikki ostokset tehdään vasta vauvojen synnyttyä. Kolmoset leikataan viimeistään viikolla 34, joten he ovat väkisinkin pitkään sairaalassa. Ainut asia, joka ostetaan etukäteen, on asunto :). Käsittääkseni ttts ilmenee viikolle 20 mennessä, jos on tullakseen?

Nyt on esikko kuumeessa :(. Toivottavasti ei ole influenssa!
 
Halaukset SalVe :hug:

Nt-ultrassa on nyt sitten käyty. Pikkuinen vastasi viikkoja 11+3 kun neuvolan mukaan tänään olisi 11+6. Eli laskelmien mukaisesti mennään. Olin ihan kauhusta kankeana ennen ultraa, jännityksen takia tuli jopa huono olo. Onneksi oli mukava hoitaja ultraamassa ja mikä ihmeellisintä, ultra tehtiin ja näkyi vatsan päältä. Minulla on Bmi huimat 36 mutta läski on kerääntynyt reisiin ja takapuoleen, joten nähtävästi sitä ei sitten vatsassa niin paljoa olekkaan.

Vauveli nukkui sikeästi ja sitä piti töniä hereille että kääntyisi hyvään asentoon. Piti yskiä kovasti ja vatsaa heiluteltiin. Tänään oli todella rauhallinen vauva, välillä heräsi sätkimään mutta muuten ilmeisesti nukkui. Ultrassa näkyi 2 kättä ja 2 jalkaa, sydämmen syke ja nenäluu. Niskaturvotus oli 0,9mm ja seuraavaksi jännitetään sitten veriseulan tuloksia. Eli tällä erää kaikki hyvin :heart:

Ajattelin nyt liittyä myös fb-ryhmään. Tosin mietin vielä että odotanko viikon jolloin veriseulankin tulokset ovat tulleet (jos arvot hälyyttävät) vai uskallanko repsahtaa nyt ihanaan odotuksen huumaan :)

Ankkurinappi LA 14.10
 
Salve, halaukset! :hug:

Uusiäippä78, jännittävässä tilanteessa olette tekin! Oletteko jo käyneet äitipolilla ultrassa? Sitä tässä odotellaan, että varmistuisi se kahden vesipussin olemassaolo. Teidän ei tarvitse sitten arpoa synnytystapaakaan. Ihan hyvä suunnitelma varmasti hankkia tavarat vasta kun niitä tarvitsee oikeasti. Toisaalta, mitä sellainen ihan pieni muuten tarvitseekaan kuin istuimen autoon, että pääsee kotiin ja vaatetta päälle. Kaikki muu löytynee ennestään, ja ruokaakin toivottavasti on tarjolla omasta takaa. Käsitin samoin kuin sinä, että TTTS ei olis sitten isoilla viikoilla todennäköinen, eikä ainakaan niin vaarallinen, jos on tullakseen. Kai tässä täytyy päivä kerrallaan mennä.
Oletteko kertoneet yleisesti, että tulijoita olisi enemmän kuin yksi? Meillä perheet ja pari ystävää tietää, mutta muuten arvotaan vielä, että kuinka paljon ja missä vaiheessa uskalletaan kertoa.

Huoh, täälläkin esikko oli viikonlopun kuumeessa. Ja nyt viluttaa siihen malliin, että pian olen minäkin. Influenssakausi taitaa ainakin täällä päin olla onneksi jo ohi. Paha tauti!
 
Heippa,

Taustalta varovasti siirrytään ketjuun mukaan. Toista lasta odotellaan, takana 2 km joten nyt aika varovaisesti odotus mennyt näin alussa. Ollaan tosin käyty jo sydänääniä kuuntelemassa ja ultrattukin vko takapeein, mutta ei ole varmuus vieläkään uskaltanut hiipiä tänne..

Meillä uusi ultra 14 pvä, oltiin liian aikaisessa viime ultrassa mittoja varten. Sen mukaan mennään nyt 10 + 4, menkkojen mukaan 11+ 3.

Miten sinne fb ryhmään pääsee liittymään?

Tsemppiä kaikille odottajille!:)
 

Yhteistyössä