"Lokakuun lutuset 2014"

Meillä eka neuvola takana ja paino hyvin nousussa ja syntymäpainosta puuttuu 130g ja ikää on nyt 8 vrk. Tänään kävimme ekalla vaunukävelyllä ja pukeminen hermostutti, mutta uni tuli vaunuihin nopeasti. Otin kyllä tytön sisälle nukkumaan ja toivottavasti ei herää aivan hiessä kun riisuminen vähän hankalaa. Oletteko te antaneet nukkua heti ulkona jos uni tulee?

Pari yötä meni jo paremmin, mutta viime ilta/yö oli yhtä tisuttelua, torkahtelua ja masukitinää klo 18-02. Sellaista ihan kurjaa itkun vikinää ja helpotti vasta kun kakka vihdoin tuli. Toivottavasti syömiset menisi tänään tasaisemmin kun eihän se jatkuva tissillä olokaan ole mahalle hyvästä kun maha ei siinä välillä pääse ollenkaan rauhoittumaan.

Malttamaton Eihän tämä mikään kilpailu surkeudesta ole vaan jokainen kertoo omia kuulumisiaan ja ajatuksiaan :)

Ja sitten kivempiin juttuihin. Onko teillä jotain kivoja ideoita ja ajatuksia ristiäisiä/nimijuhlia varten? Saisko niitä jakoon. Laitoin nextiltä tilaukseen aivan ihanan näköisen juhlamekon vaihdettavaksi kastemekon tilalle virallisen osuuden jälkeen, mutta oikeasti emme ole vielä pyytäneet edes kummeja.
 
Minä tilasin Lindexiltä juhlamekon ristiäisiin, nyt on hyvä aika saada vauva kun jouluksi tulee paljon mekkoja ja juhlavaatteita. Tilasin kultaisen mekon, menee varmaan sama mekko vielä joulunakin. Meillä ristiäiset on viikon kuluttua ja varattiin seurakunnalta tilat. Vuokra on 15€/tunti ja siellä onnä kaikki astiat ja muut. Kakut tilaan valmiina. En ole mikään leipuri ja meillä mies tekee ruoat muutenkin. Haluan päästä mahdollisimman helpolla, nämä lapset pitää mut ihan täystyöllistettynä muutenkin :)
 
täällä imetetään pääsääntöisesti kyljellään (kotioloissa). Siinä pystyy itsekin rentoutumaan ja välillä jopa päiväsaikaankin tulee torkahdettua.

Kyllä tänne saa kirjoittaa negatiivisiakin asioita, ei tämä elämä pelkkää ruusuilla tanssimista ole :) ja kaikilla on ne omat ongelmat, joita ei voi kukaan vertailla. Olen muuten huomannut, että ainakin meidän vaavi harrrastaa tuota pientä "käninää" puoliunissaan ja jos ei heti reagoi niin se hiljenee. Eli en heti ole hyökkimässä lasta syliin. Joskus jopa syötön jälkeen päästää nopean parkaisun, pieraisee ja sitten jähmettyy nukkumaan :) Täällä unirytmi vaihtelee päivittäin. Eilen kukkui hereillä tuntikaupalla ja tänäänkin unipätkät olleet 5-30 min väliltä vain kun aiemmin nämä ovat olleet ruhtinaallisia 1-3 tunnin pätkiä jopa.

Ristiäisistä/nimiäisistä: "ohjelma"vinkkejä otetaan vastaan. varsinkin kun meillä nimiäiset, joissa ei varsinaista virallista ohjelmaa ole. Olisi kiva kuitenkin jotain pientä ohjelmanumeroa kehittää!
 
Tänään kävimme ekalla vaunukävelyllä ja pukeminen hermostutti, mutta uni tuli vaunuihin nopeasti. Otin kyllä tytön sisälle nukkumaan ja toivottavasti ei herää aivan hiessä kun riisuminen vähän hankalaa. Oletteko te antaneet nukkua heti ulkona jos uni tulee?
Me aloitettiin ulkona nukuttaminen kahden viikon iässä, aiemminkin olisi saanut, mutta minua tuskastutti pukemisrumba. Ensimmäiset ulkopäiväunet 15 minuuttia (loppuajaksis otin vauvan sisälle nukkumaan), seuraavana päivänä 30 minuuttia, ja sen jälkeen niin pitkään kuin on nukkunut. Ilmat on vielä olleet ihan hyvät, ja vaunut on saanut suojaiseen paikkaan, missä ei tuuli puhalla.
 
Tosiaan täytyy olla onnellinen, että maitoa tulee näinkin hyvin, vaikka välillä tosiaan tuntuu että joka paikka (bodyt, lakanat, vaatteet...) on koko ajan maidossa. Mutta tyttö hyvin kasvaa ja saa ravintoa, ei voi olla kuin onnellinen siitä :)

ninni kysyit kuntoilemisesta. Itse olen aika varovaisesti koettanut lähteä liikenteeseen pieniä lenkkejä tekemällä. Lähinnä oikeastaan tuon auenneen epparihaavan vuoksi, muuten on ihan sellainen olo että voisi pidempiäkin lenkkejä tehdä. Meillä ei ole oikeastaan pulloa harjoiteltu kun sitä maitoa puskee rinnoista minkä ehtii niin en hirveästi ole päässyt pidempiä hetkiä olemaan pois vauvan luota, kaupassa olen käynyt noin 1h itsekseni. Toivottavasti teillä vatsavaivat alkavat helpottaa.

Koiruuz Hienoa, että teilläkin kasvetaan hyvin :)

Minäkin kun luen että joillain nukutaan tosi huonosti niin tajuan että meillä taidetaan nukkua kuitenkin aika kohtuullisesti. Nyt unet ja ruokailut ovat olleet entisen 3-4h sijasta noin 2-2,5h välein ja viime yönä neitiä ei väsyttänytkään aamuyöstä ja valvoi 2h, äitiä olisi väsyttänyt sitäkin enemmän sitten :). Mutta kuitenkin kohtuullisesti saa nukuttua vaikkakin tosi pätkissä. Tosin aamuheräämiset ovat venyneet siihen klo 10-10.30 entisen 7-8 sijaan :). Mites teillä muilla, onko päivärytmi muuttunut kovasti?

willarose toivottavasti tulehdus menisi pian ohi.

bosch Tervetuloa!

Vilja Itse olen myös erittäin tyytyväinen noihin maidonkerääjiin, saa päivän aikana ihan hyvän annoksen maitoa talteen :)

cubula Meillä myös tyttö pitää tuota pientä kitinää ja ähinää välillä, mutta välillä nukahtaa takaisin hetken päästä. Usein katselen hetken aikaa rauhoittuuko vai onko otettava syliin.

Meillä oli neuvola eilen ja tyttö kasvaa ihan hurjaa kyytiä! ikää on 2,5vko ja painoa syntymäpainoon tullut 840g ja pituutta 3cm lisää. Hieman itseä jopa huvittaa miten paljon on painoa tullut, mutta toisaalta hyvä vain että ruoka maistuu :). Muutenkin kaikki tuntuu tytöllä olevan kunnossa, mitä nyt hemoglobiini oli laskenut, mutta terveydenhoitaja ei osannut sanoa onko laskenut liikaa vaan lupasi selvittää lääkäriltä ja soitella asiasta. Ensi viikolla olisi jo seuraava neuvola, ei ehditty kaikkea käymään ilmeisesti.
 
Jälleen oltiin hereillä 17-23:30 sen jälkeen luovutin ja loppuyö menikin sitten tissi suussa, heti tuli itku jos tissi irtosi, alkaa tuntumaan ettei korvatulehdus ole parantunut vieläkään :( tänään on onneksi sydämen ultraääni kontrolli, saa samalla jutella neonatologin kanssa asiasta..
 
Kurjaa Ninni että joudutte ylimääräisiä kärsimyksiä kestämään, toivottavasti pääsette ainakin tulehduksesta pian eroon ja lopullisesti!

Ihana ristiäislook malttamaton :) Meillä ristiäiset joulukuun puolivälissä, pidetään täällä kotona. Pari kakkua ajattelin tilata valmiina ja muuten pärjätä kekseillä yms. Vieraita tulee parikymmentä. Virallisen osuuden lisäksi ohjelmana on meilläkin ihan vaan seurustelua ja kahvittelua.

Kyllä tämä imettäminen taitaa olla yhdenlainen ikuisuuskysymys.. Jatkuvasti murehdin maidon riittävyyttä :confused: Hereilläollessaan vauva on jatkuvasti tissillä mutta mistäs minä tietäisin jos se raukka ei saakaan sieltä riittävästi. Seuraava punnitusneuvolakin on vasta 17.11. Vai onko kuitenkin niin ettei vauva jaksaisi rinnalla hengailla / imeä / rauhoittua jos ei sieltä syödäkseen saisi. Ärrrrrsyttävää.. Harkitsen vakavasti ylimääräisen punnituksen pyytämistä neuvolasta! (kai se olisi ihan mahdollista)

Siihen liittyen, tänään päätin yrittää pumppaamista. No, eihän se ihan putkeen mennyt.. En kuitenkaan luovuta vielä, harjoittelemalla siitä selvitään. Kun vaan saisi tuon tissitakiaisen kunnon päiväunille niin olisi mielekkäämpää yrittää pumpata, nyt on molemmat rinnat jatkuvalla luomuimulla :rolleyes: Olisi kyllä hienoa jos edes toisinaan isikin voisi osallistua syöttösirkukseen pumpatulla maidolla!

Vaunuttelua harjoitellaan edelleen, pari viime päivää onkin sujuneet varsin hyvin. Toissapäivänä vauva nukahti jo ennenkuin sain itselleni takkia päälle :D Toivoa siis on. Eilen huomasin että tuulensuoja-harsoliina kannattaa laittaa vasta kun vauva nukahtaa, kitinä alkoi kun yritin peittää taivasnäkymän liian aikaisessa vaiheessa. Saa nähdä viitsitäänkö tänään lähteä ollenkaan, aika kurja keli on.

Tosiaan, talvi tuli pk-seudulle (tuskin pysyvästi sentään..), joten olkaahan varovaisia liikenteessä!
 
Malttamaton ihana tyttö kauniissa mekossa. Olen vasta tutustumassa pienten tyttöjen vaatteiden maailmaan ja nuo pannat ovat aivan vieneet sydänmeni :)

Kasenja kiitos uskon vahvistuksesta, tuollaista ulkoilun aloitusta minäkin suunnittelin. Nukutin tytön tänään lasitetulle terassille ja otin vielä sisään, mutta huomisesta eteenpäin saa sitten nukkua siellä niin pitkään kun haluaa ja sitten jossain vaiheessa otan nukkumapaikkana käyttöön sisääntulon katoksen kun siihen vaunut saa helpommin.

Minulla tosin aika hullu ongelma omaan ulkoiluun liittyen. Tissit ovat niin valtavat, että kaikki takit puristavat. Villakangastakki on kuitenkin vähän erikoinen valinta vaunutteluun kun housuista menee oikeastaan vain jotkut verkkarityyliset. Mammahousut eivät oikein pysy päällä, mutta kaikki omat vaatteet ahdistavat. Raskauskiloja tuli noin 13 ja suurin osa on kyllä tallella ja ennenkaikkea iso mahareppu. En muista yhtään miten esikoisen kanssa meni, tosin olin silloin pari ekaa viikkoa niin kurjassa kunnossa, että tuskin muistin mahaa ja kiloja ihmetellä. Toivon vauvan joskus nukkuvan öisin, että mies voisi käyttää isyyslomaa myös kellarin remonttiin niin pääsisin joskus kuntopyörän ja vapaiden painojen kimppuun. Kyllä mä jumppaankin pääsen ja mies hoitaa lapsia, mutta rapakuntoisen olisi parempi aloittaa vaunujen kanssa kävellen ja omassa kellarissa.

bosch Kysy vaan punnitusaikaa kun asia huolettaa

Yövalvomiset alkavat painaa kun en osaa oikein nukkua päivälläkään. Kai sitten jossain vaiheessa kun väsymys käy ylivoimaiseksi. Vauva on nyt valvottanut vain kahteen-kolmeen ja nukkunut kyllä yhtä pätkää siitä eteenpäin, mutta kun esikoinen herää viimeistään seitsemältä unet ovat aika lyhyet. Tosin olen onnellinen, että se on sentään yhtä pätkää... Toivon, että vauvan rytmi kääntyy vähän paremmaksi ennen miehen isyysloman päättymistä.
 
Tervehdys kaikille, vihdoin täällä uudessa ketjussa :)
Meidän rivi oli siis;
ChocolateBox/2./poika/14.10.14
Eilen poitsu täytti kolme viikkoa ja kun sieltä sairaalasta päästiin kotiin, arki
on alkanut kivasti.
Poitsulla aika tarkka rytmi päivisin, 2-3 tunnin välein syönti ja sitten unille,
iltatoimet 20 aikaa kun esikokin tekee, iltatankkaus 21 ja sitten unille, seuraava
syöttö joko 24 taivasta 2-3, sitten 5-6, herää unilta 7-9.
Sylissä viihtyy paljon ja pisimmät unet päivälläkin tulee masulla maaten sylissä.
Yöt nukkuu vieressä ja kärrylenkeillä kärryssä. Jos kärryt ovat liikkeessä, unta riittää
2-3 tuntia.
Ostoksillakin ollaan jo käyty, hyvin viihtyy myös siis kaukalossa 2-3 tuntia :)
Sitterin vielä harjoitellaan, pieniä pätkiä menee jo niin että saa kotitöitäkn vähän tehtyä.

Esikon kanssa menee edelleen hyvin. Hoitaa, hellii ja lellii ihan jatkuvasti <3

Kaikkinensa menee siis tosi kivasti mikä on ihanaa koska esikko oli aikoinaan todella haastava vaavi ja hiukan jänskätti alkaako sama rumba... Toki kaikkihan voi muuttua
hetkessä :)

Imetys aiheuttaa haasteita. Täällä mennään vähän samoilla kun Willarose. Maitoa ei vaan
tule riittävästi ja aluksi kun nouseminen otti aikaa ja jouduttiin antamaan korviketta, niin
nyt saa ihan järkyttäviä tissiraivareita kun tissillä pitää tehdä töitä että saa maitoa.
Meillä menee nyt varmaan puolet tissiä ja puolet korviketta. Nyt ajattelin että yritän hiukan pumpata ja saada näin tuota maitoa enemmän josko korviketta saataisiin vähemmälle. Mikäli menee vaikeaksi, saa imettäminen sitten jäädä.

Te jotka käytätte korviketta, mitä käytätte?? Meillä oli alkuun Nania mutta siitä tuli mahaväännettä ja paljon ilmavaivoja. Nyt siirryttiin Arlan luomukorvikkeeseen ja tuntuu
tosi hyvältä :)

Nimiäiset pidetään vasta tammikuussa kun joulukuu tuntuu kaikilla (kumeilla ja sukulaisilla) olla niin täynnä.
Nimi jo kyllä löydettiin ja poitsu sitten itse teki lopullisen valinnan. Käytiin jo
Maistraattiin rekisteröimässäkin kun pitää saada passi :)

Tulipas omanapainenmutta kun ei ole hetkeen käynyt...:)

Tapaamisesta... Me asutaan siis pk-seudulla ja idänsuunnalla
Marjaniemessä. Kuinka moni on kiinnostunut tapaamisesta ja
koska tuntuisi sopivalta ajankohdalta?

Ihania vauvantuoksuisia päiviä kaikille, kuullaan taas :)
 
Viimeksi muokattu:
Koko ilta menny täällä taas huutaessa, nyt rauhotuttiin hetkeksi rintareppuun, alkaa oikeesti voimat loppua kun teet mitä tahansa ja toinen huutaa. Etenkin kun näät että toiseen sattuu :( huomiselle varattu korvalääkäri ja vyöhyketerapia, saa nähdä auttaako jompikumpi..
 
).( pakko hehkuttaa, musta on jotenkin uskomatonta, mutta meidän vauva ei ole enää vastasyntynyt vaan vauva!! Kun herää esim just yöuniltaan, niin hengaili vaan sängyssä tsekkailen paikkoja, ei enää vaadi maitoa heti vaan hänen kanssaan ehtii/voi seurustella, eilen hengaili leikkimatolla moneen otteeseen ja mikä on ihaninta ja sydämen sulattavinta, kun huomaa hänen hymyilevän syömisen ohessa: silmät suurena pieni pilke niissä katsoo minua ja vain hymyilee tissi puoliksi suussa <3
 
ninni voi kurjuus, toivottavasti apu löytyy! Lindexin verkkokaupassa on kätevä palvelu, josta voi tsekata onko kyseistä tuotetta saatavilla tietyssä myymälässä. Oon muutamia juttuja tarkastanut sieltä ennen kuin olen lähtenyt etsiskelemään. Ei ole tullut hukkareissuja. Mä ostin kirppikseltä aivan ihanat kirkkaanpunaiset tennarit ja jos löytäisi jostain niihin sopivan mekon niin siinä olisi nimiäisasu. Lähinnä juuri mietin millä kaavalla nimiäisissä yleensä "julistetaan" vaavin nimi. Mitään ristiäiskaavaa kun ei ole ja haluaisi jollain tavalla tehdä tilaisuudesta juhlallisemman kuin pelkät sunnuntaikahvit. Ehkä nostamme vain shampanjamaljan ja lausumme nimen:)

Onko joku muu huomannut, että Gefilustipat toisivat vatsavaivoja? Mä en ole niitä joka päivä antanut ja nyt olen huomannut, että kun olen niitä antanut niin muutama tunti sen jälkeen alkaa kitinä ja vauva ei suostu syömään kuin nopeita imetyksiä eikä nuku. Niinä päivinä kun en ole antanut niin ei ongelmia. Kuulin samaisesta ongelmasta myös kaverilta. Nyt taidan siis jättää tipat antamatta. Eli kannattaa miettiä myös tätä vaihtoehtoa vatsavaivojen aiheuttajaksi.
 
Malttamaton, ihan samaa mietin eilen ja yöllä.
Meilläkin viihdytään jo hiukan sitterissä ja matolla vaan
chillaten. Katselee ympärilleen ja välistä tuntuu kuin
seurustelisi. Katse kohdistuu, seuraa, tapailee jotain jokeltelun
tapaista ääntelyä ja välistä hymyilee <3
Yölläkin kun heräsi, sama juttu. Itsellä teki yöllä tiukkaa
olla reagoimatta ettei ihan sitten herää vaan nukahtaa
syönnin jälkeen.
 
Cubula esikoisella Gefilus tipat sekoittivat mahan. Nyt kauhulla mietin mitä oikein haen apteekista kun ensi viikolla pitäisi aloittaa d-vitamiini.

Voi ninni tosi kurjaa, toivottavasti apua löytyisi. Kerrotko kokemuksia vyöhyketerapiasta? Meidän vauva on selvästi vatsavaivainen jo nyt. Eilen kakka tuli seitsemän maissa illalla ja tämä johti ekaan kunnolliseen yöhön. Tytteli vain tankkali 3-4h välein ja aamuyöstä sitten tiheämpään. Aivan ihanaa kun aiemmin on itketty +tankattu sitten aamuyölle asti ja sitten nukuttu aivan tainnoksissa ihan liian pitkä pätkä noin pienelle.

Chocolatebox
tapaaminen kyllä kiinnostaa ja vaikka kävin Porvoossa synnyttämässä asumme Vantaalla. En kyllä tiedä saanko esikoista jemmattua mihinkään hoitoon, mutta sekin ehkä onnistuu kun sovitaan päivä tarpeeksi ajoissa. Imetyksestä/pullosta. Onko sulla käytössä joku mahdollisimman pientä tippaa antava tuttipullo et vauva joutuu tekemään senkin kanssa vähän töitä? Mun mielestä ainakin Aventin rintapumpun pulloista tulee sen pienimmän vauvamallin tuttiosan kanssa aika pientä tippaa maitoa.

Kävimme tänään vauvan kanssa ekaa kertaa ruokakaupassa. Tästä se lähtee. Tosin pitäisi tietää mihin olen jemmannut kaukalon adapterit (millä saa rattaisiin kiinni). Tyttö nukahti jo ennenkuin oltiin autossa niin vaikea saada enää kärryyn ostoksia kun laittaa sinne koko kaukalon.
 
Vyöhyketerapia oli positiivinen kokemus, tyttö on ollut selvästi rauhallisempi, hirveet pierut neiti kyllä päästi käsittelyn aikana ja hän nukahti käsittelyn aikana pöydälle :) Saa nähdä miten yö menee, mutta kakkaa ei ole näkynyt taas pariin päivään. Maanantaina mennään uudelleen.
 
Voi Ninni, kovasti voimia! Ihana että vyöhyketerapia oli hyvä kokemus, toivottavasti auttaa!

Mitä teille on sanottu vauvan vatsan hieromisesta, kyllä vai ei? Kaverille vyöhyketerapeutti oli sanonut että kädellä EI saisi hieroa, koska sillon fokus on vatsa-alueella. Jalkoja on hyvä pyöritellä vatsan päällä. Mitä te olette kuulleet tai huomanneet?
 

Yhteistyössä