*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Heinähattu kyseli hiivatulehduksista, niin kaksi kertaa tän raskauden aikana mullakin on ollu. Mutta siitä tekee toisaalta positiivisen asian se, että ennen raskautta, silloin kun söin e-pillereitä, hiivaa oli monta monta kertaa vuodessa. Ei mitenkään säännöllisesti, mut joskus kuukauden välein, joskus vaikka kolmen kuukauden. Kun oon neuvolassa maininnut hiivasta, niin eivät oo ihmeemmin noteeranneet sitä. (Tosin tuntuu etteivät noteeraa ikinä oikein mitään muutakaan) Nää tulehdukset on häipyneet molemmat kertakuurilla, kun aiemmin ei välttämättä auttanut heti.

Tänään oli neuvola ja lääkäri. Paino oli noussu pari kiloa :ashamed: Outoa, kun ei taaskaan itestä tunnu että olis tullu sen verran. Lääkäri oli taas eri (joka kerralla on ollu eri) ja nyt nuori nainen, tosi mukava. Ensimmäinen kerta kun vauva uskalsi liikkua lääkärin tarkastuksen aikana, huomasi tietenkin sen että mäkään en jännittänyt juuri ollenkaan. Tunnusteli tosi tarkkaan kaiken mahdollisen. Mut antoi arvion vauvan syntymäpainosta vasta kun kaksi kertaa kysyin. Jotain 3,5 ja 4 väliltä. Ja senkin vaan sen sf-mittakäyrän perusteella. Jotenkin olisin kaivannut tarkempaa, mutta tähän on tyytyminen.

Eilen löysin kirpparilta ihan hyvän 62cm punaisen toppapuvun vauvalle 5?. Oon ihan tyytyväinen siihen. Näyttää vain vähän käytetyltä, että yhdellä lapsella varmaan vaan on ollut käytössä. Siel olis ollu viel parempi vaaleenpunanen kanssa vitosen, mutta en oo koskaan tykännyt vaaleenpunasesta. Viime viikolla olis ollu sellanen siedettävä vaaleenpunanen, kun oli myös ruskeeta mukana, toppapuku, mutta oli sitten taas sen verran isompi, että eiköhän me pärjätä siinä vaiheessa sillä äitiyspakkauksen puvulla. Tollasta pienempää pukua olin etsinytkin.

Hanikka ja Elli 36+5
 
Kiitos kaikille kannustuksesta :flower: :heart: Olo on kohtuullinen, yrittänyt nyt hissukseen kaikkea pientä tehdä. Pakko ainakin nyt saada vihdoin ja viimein vauvalle kaikki valmiiksi. Jotenkin musta vaan tuntuu, ettei se tuolla masussa enää hirveen kauan ole. Viime yönä tuli taas oikeinkin napakoita supistuksia muutama.

Voiko valkovuoto muuttua ihan värittömäksi????? Mä en tiedä mitä tuolta värkistä nyt lorisee... :ashamed:

Jos sitä vähän välipalaa söisi ja nukkuis vaikka pikku unet :p
 
Täälläki on käyty neuvolassa.
Siellä kaikki ok.

Sf-mitta oli 34cm, viimeks rv.36+1 jollon oli lääkäriki sf-mitta oli 31cm. Sitä ennen rv.33+5 33cm.
Terkkari vähän ihmettelin miten lääkäri sai sillon noin pienen mitan,toki se oli pienentyny se mitta ku lasketunu jo on mutta että noin paljon :whistle:

Noo se lääkäri oli muutenki vähän omaperänen, ei edes esitelly itteensä ku mentiin sinne :whistle:

Painoarviosta...
Minkä perusteella teille on annettu ne painoarviot?
Onko käytetty ultraa apuna vai ihan käsikopelolla mahan päältä?

Meillä se lääkäri vaan vähän kopeloi mahan päältä ja sano että normaalikokonen vauva tulossa, että ehkä jotain n. 3,5kg la:n aikoihin...
Tosi luotettavan kuulonen toteamus :LOL:

Pitää mennä nyt siivomaan, kaveri tulee poikansa kanssa kylään tänään :)

*Talvicci ja Uuno rv.37+1* :heart:
 
Missah valkovuoto voi muuttua (ja yleensä muuttuukin) tosi vetiseksi viimeisillä viikoilla, nimimerkillä esikoisen ajalta kokemusta on.. Lapsivesi on yleensä hieman vaaleanpunertavaa ja siinä on imelähkö tuoksu. Tai korjatkoon joku jos jaan disinformaatiota!
 
Missah mulla esikon kanssa alkoi lorahtelemaan hieman lapsivettä vessakäyntien yhteydessä. Vähän kuin olisi hanan sekunniksi avannut =)
Soitin tuolloin äippäpolille ja pyysivät siteen laittamaan ja jos jatkuu niin tuleen näyttämään niin katsovat onko lapsivettä.

Ja jos se sitä on niin alkavat käynnistelemään koska käsittääkseni tuo lapsivesien vuotaminen aiheuttaa tulehdusvaaran. Eli ei kai montaa päivää saa lorotella. Vettähän muodostuu tosin koko ajan lisää ettei se varmasti ihan heti pääse loppumaan.

Mutta tuntuu sitä kyllä itselläkin jos jotain välillä lorahtelee, eikä vielä mitään lapsivettä kuitenkaan.

Mulla teki lääkäri ekassa raskaudessa sekä käsin että ultralla kokoarvion ja kummallakin sai saman tuloksen joka oli siis 500g pienempi kuin mitä tyttö sitten syntyessään oli.
 
missah Täällä yks lokakuinen joka yleensä vain lukee kuulumisia... Mulla on kahdesta edellisestä raskaudesta menny lapsivedet ja se on ainaki mun kohdalla ollu AINA väritöntä, mutta tuoksu on ihan eri kuin valkovuodolla...ehkä sellanen sperman tyylinen haju,makea!!
Laita side housuun ja haiste sitä sit ku lorahtaa!!:D
 
Nyt olis vauvan kotiintulovaatteet kunnossa, paitsi että tuo kevyt toppa-asu on vielä turhan lämmin pikkuiselle, mutta kun olen niin kovasti ajatellut että vauva tulee kotiin vasta lähempänä marraskuuta niin sellaisen olin ja aiemmin ostanut jemmaan... pitää yrittää keksiä jotain muuta tilalle, tiedän kyllä että tätini on tehnyt pienelle villa-asun jonka hän lupasi antaa meille ennen syntymää, kumpa hän nyt tulisi pikaisesti käymään täällä.

Jaahas esikko heräs päikkäreiltä, tulen illalla sitten kommentoimaan taas teidän muiden kirjoituksia
-Hanne-
 
missah Tosiaan seuraile tuota lorahtelua :)

Taas tein löydön! Jälleen oli tullut pikkusen verta tuonne pikkuhousuihin!? :/ Mitä ihmettä tuo on? tai lähinnä mistä tuo tulee?? Tutkin jo peilin avulla ettei tule esim.ulkopuolelta siis esim.olisi mennyt paikat rikki tai tullut mitään haavoja ym.mutta ei. Kyllä se siis sieltä jostain sisältä tulee... :| Se on siis ihan kirkasta verta..ei muistuta mitään menkkavuotoa tms.mutta siis pieni määrä vaaleahkoa verta. Sori tämä perusteellinen kuvaus :D
Tosiaan kun tuo hiivakin sekoittaa mut nyt kun tuntuu että tuolta alhaalta valuu vaikka mitä sateenkaarenvärejä :LOL:

Talvicci Mulle neuvolatäti juuri viime maanantaina kokeili käsikopelolla vatsanpäältä että n.3kg korkeintaan olisi vauvan arviopaino synnyttyä. Mutta tarkat arviothan saan kun noissa ultrissa nyt ravaan..

Paranemisia Pikki :hug: Toivottavasti olo helpottaa pian :)

Nyt lepäilemään ja pähkäilemää noita löydöksiä :D

heinähattu & pikkunen rv37+1
 
Täälläkin lorahtelee vetistä valkovuotoa, se on kai normaalia loppuraskaudessa. Mutta Missah kannattaa tosiaan testata siteen kanssa kumpaa on!

Onpa ollut tehokas päivä; on siivottu ja pyykätty, leivottu ja kokattu. Jospa vielä keittäisi omenasosetta ja tekisi sen seuraksi pannaria. Luulisi, että tällä touhuamisen tasolla edes vähän supistelisi. Mutta ei kyllä tunnu missään. Vauvakin on jo laskeutunut, mutta eipä tuolla kohdunsuullakaan ole mitään tuntemuksia.

Meillä lääkärissä ei suostuttu antamaan minkäänlaista kokoarviota vaikka kuinka utelin. Menevät kuulemma poikkeuksetta pieleen.
 
Nonni, nyt se sitten lykkäsi flunssankin tähän kaiken lisäks.
Penskat on parempaan jo, viikko onkin kuunneltu yskä kuoroa täällä =) Minä jo ajattelin, että kun olen ollut ihmeen terve koko odotus ajan, niin ei tämäkään pöpö nappais, mut ei :|
Valkosipulillahan minä olen aina saanu käännytettyä nuo tavis nuhat pois, mutta nyt ei ota elimistö vastaan sitä raakana. Jostain syystä oksennan ne sulamattomana ulos.

Lapsivedestä
Itte olen kans ollut ihmeissäni, kun nousen ylös, niin tuntuu että jotain tuli, mutta ei sitten kuitenkaan :eek: Mitä lie....
Ei se varmasti ainakaan sitä ihtiään ole, kun ei kerran ole edes kohdunsuu alhaalla, saati sitten kypsyny enempää.

Onko muilla havaittavissa, että joutuu pakottamaan ittensä liikkeelle?
Aamulla olis niin helppo jättää yökkäri päälle ja lorvia koko päivä. Usein näin tapahtuukin, ei vaan jaksa innostua mistään.
Sitten kun saa revittyä kropan hereille, niin saakin aikaiseksi monen päivän hommat muutamassa tunnissa.
Autolla ajosta sen verran, että pitkää matkaa on hyvä ajaa, kun saa asennon, mutta nouseppa risteyksissä kurkkimaan, tai mankkaa räveltämään, niin maha kovettuu heti. Miten teillä??

Ja hei, sitten vielä yksi kysymys.
Kun supistaa niin tulee sellanen lievä ponnistamisen tarve, mutta menee ohi parissa sekunnissa. Miten ihmeessä on mahdollista tuollaisia tuntemuksia olla, kun paikat on epäkypsät viikkoihin nähden?
Ja sanoinhan minä jo alunpitäen, että tämä herra tekee saman kuin siskonsa. Makuuttaa jossain vaiheessa, kun meinaa olla yli-innokas tulemaan, mutta sitten kun saisi luvan tulla, ei tahdokaan...
 
Jopas täällä on joka toisella vaikka mitä synnytykseen viittaavia oireita :) Multa ne on kadonneet kokonaan. Supistukset on napakoita, mutta niitäkin tulee lähinnä vain illalla ja yöllä ja harvoin. Pelottaa kuinka isoksi tää vauva oikein ehtii kasvamaan ennen h-hetkeä :eek:

Neuvolassa taas käyty tänään ja kaikki arvot normaalit. Nauratti kun mittasi masun niin sai tulokseksi 33,5cm, kun viimeksi mitta oli 37 :) Eri mittaaja tosin ja vauvankin asento kai vaikutti. Toi mitta vaikuttaa kyllä niin turhalta..

Hitsi kun tyttö nukahti vartiksi autoon kun tultiin keskustasta shoppailemasta ni eihän se nyt sit enää halua nukkua. Ja mua niiiiin väsyttäis :/ Pakko lopettaa.
 
Heippa!

Jännää, kun monella alkaa olla synnytykseen viittaavia oireita. Eiköhän sitä jonkun vauva jo lähiaikoina päätä syntyä:)

Painoarvio: Mä olin sellaisessa juuri tänään tai siis synnytystapa-arviossa. Mulla on kaikki suunnilleen kauhistelleet mun pientä masua mutta siitä huolimatta ei se vauva mikään mini ole: tällä hetkellä lääkäri arvioi ultralla että n. 3kg, syntyessä arvio oli 3,8kg. Ei toki mikään jättiläinenkään mutta saattaahan tuo olla yli neljäkiloinen myös kun arviot tuppaavat vähän heittämään.

Mä sain sektiopäätöksen synnytyspelon takia ja olen helpottunut, vaikka en siis todella mun mahan leikkelyä mitenkään innolla odota:( Se tuntui kuitenkin mun kohdalla ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta. Lääkäri, kätilö sekä anestesialääkäri, jotka tänään tapasin, olivat kaikki tosi mukavia, jäi jälleen kerran tosi positiivinen kuva NKL:n toiminnasta. Lääkäri vähän vielä kokeili suostutella mutta sillä tavalla, että ei yhtään tullut vaikutelmaa että pakotettaisiin mihinkään. Päivämäärä on 14.10, päivää ennen mun laskettua aikaa. Täytyy vaan ajatella niin että äkkiä se on ohi ja sitten päästään tutustumaan meidän vauvaan:) Ja mä kärsin sitten synnytyskipuni jälkikäteen kun toivun tuosta.

Musta muuten tuntuu että yksi mun kaveri on parhaillaan synnyttämässä. Oli laittanut mulle tekstarin eilen, jota en huomannut. Tänään kun viestittelin hänelle niin ei ole vastannut. Ja tänään hän on 6 päivää yli lasketun ajan, epäilen että siellä on parempaakin tekemistä parhaillaan kuin vastailla mun viesteihin:)
 
:wave:

Missah:

Täällä lorahtelee myös ja pikkuhousut kastuu välillä, mutta eräässä ketjussa oli vinkki, että pitää puolituntia mustaa sukkaa pöksyssä ja katsoo kastuuko ja jääkö minkäverran valkoista sottaa.
Oli jonkun kätilön vinkki ollut. Sanonut, että jos on paljon valkoista sottaa, on todennäköisesti valkovuotoa, mutta jos vain vähän ja sukka märkä, niin saattaa olla hyvinkin lapsivettä. Sukka kun kerää enemmän nestettä itseensä tai on siis helpompi huomata sen kosteus tai märkyys, kuin siteestä, joiden tarkoitus on pitää olo mukavana :D

Aika moinen sepustus :whistle:

Täällä jatkuu alakerran viiltelyt...vähänkö himottaisi saada tietää mitä siellä taphtuu :D
Maha ollut myös jonkinasteisessa krampissa tänänään. Eivät siis lihakset vaan tuo kohdun ympäristö...eivät tunnu ihan supistuksilta (tai kokemustahan on vain niistä feikeistä :D ) mutta kun se kramppi tulee, niin olo on kamala...voivat toki olla jotain ennakoivia kolotuksiakin tai jotain jälki jupinaa eiliseltä :D

Paineesta/ponnistustarpeesta:

Minullahan sitä on kun tulee supistus...silloin vaavin pää painaa alaspäin tosi kovaa ja tulee tuo tunne...ainakaan itsellä ei sen kummemmasta kyse, mutta tämä kaiketi on saanut paikat silti pehmenemään :D

Juu, nyt vetämään rauta annos naamaan kera C-vitaminin, sitten kuppi teetä (vattua ) vähän siivousta jne :D


paapelo+poju+Deri 37+5
 
Tuli tuosta ponnistustarpeesta mieleen, että onko kenelläkään muulla vaikeuksia käydä isomalla hädällä? Tai siis, nyt on ollut itsellä ongelma, että jos joutuu kakkoshätää ponnistamaan, niin tulee myös kohdunsuulle painetta ja supistaa myös silloin herkästi... Ei siis oikein tee mieli käydä isommalla hädällä, juoksen vasta sitten kun tuntuu, että olisi jo housussa :LOL:

Paulah: Onnea sektiopäätöksestä! (voiko sitä onnitella) Mutta hienoa, että saat tehdä niinkuin tuntuu hyvältä, eihän tämän ole tarkoitus ketään järkyttää suunniltaan...

Jopas tuntuu monella lapsivettä lorahtelevan! Tai sitten muita erityisiä limoja... Kaipa sitä itsekin voin hieman päivittää limajuoruja ( :LOL: ): eilen bongasin jotain erityisen sitkeää valkoista limaa housuista, sen jälkeen on ollu housut _ihan puhtaat_, ei mitään vuotoa, vaikka normaalisti siis valkovuotoa lorahtelee housuun jatkuvasti... Kaipa se tämäkin normaalia?
 
Paulah: Mukavaa, että oli hyvä lääkärikäynti ja sait mieleisesi ratkaisun synnytykseen.

Täällä ei oo vielä mitään lorahteluja, mutta valkovuodon määrä on lisääntynyt niin, että joutuu parikin kertaa pyyhkimään vessassa käydessä. Eikä isollakaan hädällä käynti vielä tunnu pahalta, kun vauva ei ole laskeutumassa. Tosin vatsa on kyllä hieman kovalla, vaikka toimiikin joka päivä.

Päivällä tuli bongattua muutama napakka naksahdus mahasta :) Sikiökalvot ne siellä kai poksuu. Oli hassun kuulosta ja yhdellä kerralla tuli potkun yhteydessä.
 
Täällä käyty tänään raskaushieronnassa. Oli ihan mukavaa, tosin se hieroja oli vähän turhankin puheliasta sorttia niin ettei oikeen kunnolla päässyt rentoutumaan. Jalat on ihan tohjona kaupungilla kävelemisestä, mutta muuten olo onkin erittäin hyvä, niitä vähäisiäkään supisteluja ei ole nyt ollut ja selkäkin on ihan ok kunnossa. Vattuteen kävin ostamassa jo valmiiksi, koska tällä menolla mä olen yksin tässä ketjussa vielä marraskuun puolvälissäkin :)

Kukas se vähän aikaa sitten kyselikään kengän koon kasvamisesta, niin mulla ei ainakaan mahdu suurin osa kengistä jalkaan, vaikka turvotusta ei tällä hetkellä olekaan. Pitää toivoa että koko palautuis ennalleen, koska muuten tosiaan joutuu viskaamaan aika monet kengät menemään.

Huomenna olis Haikaranpesän synnytyssuunnittelukäynti. Onko joko käynyt ja millainen oli? Kovasti haluisin että kurkattais vähän vauvaakin mutta ilmeisesti on vaan pelkkä keskustelu kätilön kanssa. Mun mielestä se on edelleenkin niin epäreilua että helsingissä ei ensisynnyttäjät pääse siihen synnytystapa-arvioon. Enpä nimittäin juurikaan luota siihen onnettomaan neuvolalääkärin mahan päältä tekemään painoarvioon.
 
Fresia:

Itse en ole käynyt synnytyssuunnittelukäynnillä, mutta tosiaan kuulemani mukaan siellä vain keskustellaan itse synnytyksestä, miten synnytys kulkee ja mitä kivunlievityksiä missäkin vaiheessa kannattaa kokeilla, mitä itse toivoo missäkin tilanteessa ja mitä ajatuksia synnytyksestä on jne. Sellaista tavallaan persoona kartoitusta, jos niin voisi sanoa, kätilö siinä näitä kaiketi kirjaa ylös ja kun ilmoitatte sitten tulostanne, niin vastaaottava kätilö sitten näkee nämä jutut ja osaa sitten jo suoraan ehdottaa mitä tehtäisiin =)

Ja itse olen samaa mieltä tuosta synnytystapa-arvio hommasta...toki ymmärrän, että jos jokainen helsigin alueelle synnyttämään tuleva tuohon arvioon ihan muuten vain menisi, niin resurssit ei välttämättä kyllä riittäisi, mutta kyllä mielestäni ensisynnyttäjille pitäisi tehdä vähän kattavampi tutkimus vaikka sitten omassa terkkarissa.

 
Kiitoksia Talvicci mun tietojen täydennyksestä:) Hassua että päivämäärä on tiedossa, tunnollisena ihmisenä merkkasin sen tietty kalenteriinikin. Toki voi käydä niin, että vauva lähtee syntymään aikaisemmin mutta synnytystapa pysyy silti samana. Ja tämän päivän tutkimuksen mukaan ei mitään siihen viittaavaa vielä ole.

Musta myös synnytystapa-arvio ekakertalaisille olisi hyvä, jännä oikeastaan kun asiaa ei mitenkään kartoiteta. En sitten tiedä huomaisiko neuvolalääkäri ahtaan lantion tms niissä tarkastuksissa.
 

Yhteistyössä