Lokakuun Onnenmurut 2012 **Elokuussa**

IMN
poikatyttö Meillä esikoinen oli myös syysvauva, syntyi syyskuussa, enkä siltikään ole ihan varma että mitä vauvalle pukisi :D Katsoin sitten eilen illalla vanhoja kuvia läpi, joista sai jonkinlaista osviittaa siitä mitä poitsulla on ollut päällä. Teddypuvulla on nähtävästi menty ja sinne alle sitten laitettu kerroksia lisää kunnes toppapuku on astunut kehiin. Mutta täällä on alkanut jo elokuukin niin kylmästi, että lokakuussa taitaa olla jo nollakelit.. :/ Esikoisen ollessa vauva kesä jatkui pitkälle syksyyn.
Mutta pipo! Oon varmaan maailman surkein näissä päähineasioissa :D Tuon isommankin muksun kanssa saa aina pohtia (ja pitkään) että millä sen pään suojaisi. Riittääkö vauvalle talvella fleecevuorillinen neulepipo ja kypärälakki vai alanko sen villapuvun ohessa metsästää myös toppalakkia? Kauhea stressi iski sitten tästä pukemisasiastakin :D
 
Voi että helpottaa kuulla, että tekin, joilla on jo lapsia, mietitte tuota pukemisasiaa! :) Muakin se nimittäin kyllä stressaa. Ja mietin kovasti, että ku noi äitiyspakkauksen toppapuku ym on aika isoja, että se pienihän hukkuu niihin ihan alussa. Mietin, että oliskohan sellainen kaukalopussi hyvä. Onko kellään kokemusta? Ja voiko sitä käyttää myös muuten ku siinä kaukalossa? Että voiko siinä sitten siirtää vaikka vaunuihin?

IMN äitiä kaipaisin minäkin kovasti. En ole ollut mieshän tekemisissä neljään viikkoon sen yhden lauantain jälkeen, mutta joka päivä tekis mieli soittaa. Päätettiin siskon kanssa yhdessä, ettei nyt vain leikitä niinku mitään ei olis tapahtunut, vaan se saa nyt tajuta, ettei me hyväksytä noita sen touhuja. Se on ainoa keino saada se koskaan tajuamaan, että sen pitää muuttua. Ennenkin on ollut pitkiä pätkiä, ettei olla missäkin tekemisissä, mutta nyt se on jotenkin erityisen vaikeaa.

Sabrinafair + neiti 30+0!!!
 
ail
Uih kun joillain on jo hyvin viikkoja.Oon ihan kade.Tuosta pukemisesta.Täällä viides lapsi tulossa eikä mulla ole hajuakaan mitä vaatteita esim sairaalaan kannattaisi ottaa vaaville mukaan :ashamed:
ON: kolmatta päivää jatkuva päänsärky ei oo kivaa.Jouduin eilen käymään naikkarillakin kun verenpaineet heitteli ja tosiaan päänsärky ei poistu millään.Ei ollut raskausmyrkytys,onneksi.En olisi millään halunnut taas mennä päivystykseen mutta lääkäri oli sitä mieltä että ehdottomasti sinne kun ekassa raskaudesssa mulla oli paha raskausmyrkytys.Vaavelista tehtii painoarvio 1,6kg ja oli kääntyny rt.Yöllä vaan tuntu et se olis taas kääntyny toistepäin.
Pitiköhän mun kommentoida viel jotain...hmm...ei oo ihan helppoo istuu tietsikal täs päänsärys joten kommentoin myöhemmin.Tsemppiä kaikille ja käykäähän kirjottelemas kuulumisia kun jaksatte/ehditte niitä on ihana lukea.


ail ja saaga 29+5
 
IMN
Minäki oon huomannu että äp-toppapuvut on melko isoja, varsinkin syysvauvalle. Sen takia meillä ei niitä ikinä oo käytettykään (kaikilta tutuilta saatu useampia) ja tuon kokoasian lisäksi, ainakin siinä vaiheessa kun äp-puvut ois ollu meidän pojalle sopivia, niin materiaali ei niissä enää oikein sopinut ulkona rymyämiseen. Polvet ois heti ollu rikki kun kangas on niin pehmeää. Esikoiselle löysin aikoinaan parillakympillä uuden toppapuvun kokoa 62 ja tälle tulokkaalle kirppikseltä 9eurolla kokoa 62 /68. Siihenkin varmasti hukkuu aluksi, mutta lopputalvesta on varmaan jo melko istuva.
Sabrinafair Ainakin Reiman verkkokaupassa oli tarjouksessa vauvojen toppahaalareita, jotka saa muutettua myös pussiksi. Uskoisin että voisi olla kätevämpi kuin kaukalopussi :) Tietenkin riippuu pussistakin, niitäkin kun on niin paljon erilaisia. Mutta jos autolla ja vaunuilla liikkuminen menee 50:50, niin voi olla melkoinen homma irrottaa kaukalopussi kaukalosta ja laittaa aina takaisin paikoilleen, nuo kaukaloiden turvavyöt kun tuppaavat lähes aina olemaan yhtä tappelua.

Esikoisella olis maanantaina eka hammaslääkärin tarkastus. Osaisko joku vähän aiheesta sivuten kertoa mitä siellä tehdään? :D Pelottaa että miten tuo 3v suhtautuu kun pitäisi suu avata jollekin tuntemattomalle.
 
Moi kaikki ja sori pitkä hiljaiselo. On ollu tosi kiirettä 1v 3kk taaperon kanssa. Osanottoja kovasti Bloodyendille:'(

Pikkuhiljaa olen alkanut järjestellä vauvanvaatteita ym. Vaavinsängyn laitan valmiiks vasta muutamaa vkoa ennen LA:aa. Taaperon huone pitäs alkaa laittaa, ei remppaa tarvi tehdä, mutta muuta järjestelyä. Paljon on puuhaa, mutta ei kiirusta, kun ei tarvi töissä käydä ja mies auttelee minkä omilta töiltään ehtii. Eilen käytiin kattoo 2kk vauvaa kaverilla ja esikko puri sitä varpaasta...ei onneks kovasti...melkoinen vahtiminen on meillä sit kun pikkukakkonen syntyy! Huh. Kaveri vinkkas, että vuokrattava pyörillä kuljetettava vauvansänky on päivisin hyvä, koska sitteristä ei ole hyötyä, jos/kun on vilkkaita sisaruksia sähläämäs vauvan ympärillä. Meillä on kyl rintareppu, mutta eihän sillä jaksa/viiti koko aikaa vauvaa kanniskella.

pukemisesta Kerrospukeutuminen vaaville on hyvä ja kannattaa hankkia villavaatetta kasvunvaralla, kyllä se villa on tosi hyvä materiaali talvella väliasuna. Kypärämyssy ja fleecevuorinen neulemyssy/toppalakki on varmaan hyvä yhdistelmä ja jos ulkoilupuvussa on huppu niin se sit vielä siihen päälle jos on tosi kylmää. Jos käytössä on lämpöpussi niin alle ei sit tietenkään tarvi niin paljon tupata, paitsi päähineet nuo mainitsemani, koska ei ainakaan meidän kummassakaan lämpöpussissa saa sitä pääosaa tarpeeks suojaiseks korvien osalta. Äippäpakkauksen puku on hehtokoko, joten kannattaa hankkia ihan pienen vauvan talvipuku varuilta tai jos sen sais vaikka joltain lainaan, koska käyttöaika sille jää lyhyeksi.

Vointi on ollu ok.lukuunottamatta suonenvetoa ja närästystä silloin tällöin. Jos vointi pysyy tämmöisenäkin loppuunsaakka niin olen tyytyväinen. Pää alaspäin on masuvauva viihtynyt jo muutaman vkon. Esikko kääntyi pää alaspäin vasta vkoilla 35.

Lilyanna poksuu 31!
 
Viimeksi muokattu:
IMN Kiitos vinkistä!

Anime Mulle ainakin terkkari sanoi neuvolassa, että vielä voi hyvin odotella kääntymistä 4 viikkoa. Neiti nimittäin taas tuntuu potkivan tuonne alas eli on pyörähtänyt takaisin perätilaan. Eli ehkä siitä ei vielä tarvitse stressata.
 
Juu voihan se vielä onneks kääntyä. Kovin on vaan aina jalat alaspäin, niin vähän epäilen...

Oi kauheeta, huomenna on tuparit ja ajateltiin tehä booli. Eli on mentävä Alkoon. Hävettää. Entä jos ne ajattelee että alan RYYPPÄÄMÄÄN :LOL: Noh, se on mentävä nyt.
 
Heippa!

Mäkin oon kovasti pohdiskellu vauvan pukemista ja miettiny onko se äitiyspakkauksen puku ihan liian iso. Löysin sitten alennusmyynneistä kahellakympillä Stockmannilta 62 cm toppapuvun, jonka saa myös muutettua pussiksi jaloista. Sitten tuli vielä vastaan Prismassa Eisbärchen lämpöpussi kaukaloon, oli alennettu muistaakseni 16 euroon, niin enpä voinu jättää sitäkään hyllyyn :D Josko noilla pärjäis talven yli.

Jokos muut ootte varanneet tutustumisaikaa synnärille? Ite varasin tänään ajan, tosin se on vasta kuukauden päästä, mutta alkaa kyllä hurjan nopeesti lähestymään lokakuukin! Vielä kun jaksais 4 vkoa paahtaa töissä.

Jomppis ja mato 30+5
 
IMN
OYS:ssa ei ilmeisesti enää noita synnäritutustumisia järjestetä :/ Ainakin sillon ne oli lopetettu kun esikoista odotin, heillä ei kuulemma ollut enää aikaa tutustumisiin.
Ehdin kuitenkin käydä kaverin seurana hänen tutustumiskierroksellaan, joten paikka oli sinänsä tuttu :) Eikä ainakaan OYS:ssa paljon esiteltävää ollutkaan, ainakaan äidille. Isiä sen sijaan tuntuivat kiinnostavan missä kahvin voi keittää ja ruuan lämmittää :D

Poksumaan tulin alunperin :)
IMN & Tuutikki 31+0 *POKS!*
 
Mietin itse myös tuota pukemisasiaa ja uskon kyllä, että nallepuvulla pärjätään ihan hyvin ensi alkuun, tottakai semmonen on pakko hommata :D Olen vaan hm:n valkoisen ja lindexin ruskean puvun välillä, kun lindexin puvussa on ne kääntöreunat sekä jaloissa että käsissä, pitempikäyttösempi siis luulisin.. Mutkun tahtosin valkoisen.. On se vaikeeta tehä valintoja :D :D

Toppapuvun tai kaikki muut lämpimämmät tumput hatut töppöset ostan sitten kun tarpeelliseksi näen/tulee, pyrin välttämään kaikki turhat ostokset kun siitä on etukäteen varoteltu.. Manducaa olen kyllä jo katsellut, mutta äkkiäkös senkin käytettynä jostain hommaa jos tarve tulee, kun olenko käsittänyt oikein että kaikki vauvat ei tykkää siinä olla? Kuitenkin, se olisi yksin ollessa melkein välttämättömyys että pääsis kätevämmin koiran kanssa ulos ja touhuamaan muutenkin kädet vapaana.. Joten onko se pelko vauvan viihtymättömyydestä vähän turha? Onko kellään kokemusta?

Little Precious ja "Prinsessa" (On muuten isovanhempien keksimä työnimi.. :D ) 31+2

Enää reilut 3 viikkoa töitä, hurraaaaa!

Ps. Onko muuten muita ketkä hakee äitiyspäivärahaa viimesimpien tulojen perusteella? Meinaan hajota tähän paperisotaan ja päätösten oikomiseen, niiiiin odotan että saan vaan olla ja kaikki on hoidettu..
 
IMN
Nuo mun pahoinvointikohtaukset (lievästi ilmaistuna) johtuikin sitten ilmeisesti verenpaineiden laskusta, eikä noususta. Tuntuu kyllä kummalta, kun tähän asti ollaan oltu huolissaan siitä kun mulla vaan paineet nousee ja nousee, mutta noiden kohtauksien aikana ilmeisesti laskee. Tänään siis tuli taas järkyttävä olo, näkö lähti ja jalat lähti alta ja paineet oli pahimman jo mentyä ohi 103/65 ja pulssi 95. Eli taas uutta kerrottavaa lääkärille. Nuo tuollaiset asiat on niin vaikeita aina selittää, kun eipä sitä ikinä satu lääkärissä valmiiksi olemaan kun vointi huononee.

Nyt on tullut myös ihmeellistä puutumista, kun aikaisemmin se on ollut ihan vaivatonta. Aamulla kasvot puutuivat ja ihoa kiristi ja nyt hieman ennen tuota paineiden laskua jalat lähtivät puutumaan nivusista pikkuhiljaa alaspäin polviin asti, sekä myös alaselkä oli ihan tunnoton. Yöllä oli samantapaista vaivaa polvissa. Enkö voisi saada edes yhden raskauden jossa ei olisi kummempia ongelmia :/

Mies muuten ilmoitti taas ettei ole tulossa synnytykseen.. Päättäisi jo. En edes halua hänen kanssaan puhua koko aiheesta enää kun antaa vaan turhia toiveita ja sitten ilmoittaakin vähän turhankin suoraan mitä meinaa.. Äidinkin kanssa vähän turhaa sopia etukäteen mistään käytännön asioista jos hänet ottaisin mukaan, kun mies muuttaa mieltänsä minkä kerkiää.
 
Ps. Onko muuten muita ketkä hakee äitiyspäivärahaa viimesimpien tulojen perusteella? Meinaan hajota tähän paperisotaan ja päätösten oikomiseen, niiiiin odotan että saan vaan olla ja kaikki on hoidettu..
En kuulu varsinaisesti teidän ketjuun, vaikka sitä tulee seurailtua, kun la on minullakin lokakuussa. Olen hakenut Kelan tuet viimeisten 6kk tulojen mukaan, mutta ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa eikä paperisotaa. Kela tekee ensin automaattisesti päätöksen vuoden 2010 tulojen mukaan, jota tarkistetaan sitten, kun tiedot 6kk tuloista ovat käytettävissä. Mulla työnantaja ilmoittaa tulot sähköisesti Kelaan elokuun jälkeen. Soitan kyllä vielä palkkatoimistoon itsekin ja varmistan, että tieto on varmasti lähtenyt Kelaan.
 
IMN näin tosiaan aattelin silloin kun ekan kerran kerroit, että kuulosti kyllä verenpaineiden laskulta. Syke nousee, kun sydän alkaa pumppaamaan kahta kauheemmin kun verenpaine on matalalla. Ja huono olo ja huimaus, ihan varmasti tulee.
Huolestuttavalta kuulostaa kans toi kasvojen puutuminen. Itsellä ei oo ollut mitään puutumista vielä (paitsi sitä normaalia jos istuu pitkään samassa asennossa). Ja oon aatellu et alavartalon lievä puutuminen ehkä kuuluu asiaan kun kohtu painaa verisuonia jossain määrin. Mut mitäköhän toi kasvojen puutuminen on, ehkä kannattaa kysäistä lääkäriltä.

Hirveitä lantiokipuja on kyllä ollut. Jos sitä erehtyy riuhtasemaan itsensä sohvalta niin kuin ennen, niin kyllä huomaa että rauhassa pitäs ottaa. En tiedä onko sukkapuikkoja vai puukkoja mutta kyllä tuntuu tuolla.. Ja kävely on välillä tuskasta sekä selän että koko lantion kanssa. Ihoo kiristää, vaikee hengittää jne. Kääk, vielä ehkä 10 viikkoo edessä..
 
Vauvan pukemisesta mulla ei oikeastaan ole vielä ainakaan ollut stressiä, esikoinen syntyi helmikuussa niin sillon oli enemmänkin vaikeuksia mitä kaikkea laittaa päälle ettei palellu. Nyt koen että helpompi, varmaan laitan vauvalle fleecepuvun ja ehkä siihen päälle vielä jonkun takin ja housut, paitsi vaunuissa vauva on varmaan aikalailla makuupussin suojissa lisäksi ja kaukalonkin päälle voi heittää viltin. Nallepuvun mä olisin halunnut ja ostinkin siskon vauvoille sellaiset että voisin käyttää jompaa kumpaa meidän vauvalla, mutta vaikka koko on niissä 0-3kk niin ovat kyllä älyttömän isoja. On meillä tosin vastasyntyneelle nallenkorvallinen lakki enkä taida kuukaudeksi raskia enää kolmatta pukua ostaa, marraskuussa saa varmaan ehkä jo toppapuvun laittaa niin se riittäköön. Toppapukuja meillä on esikoiselle hommatut 55cm ja 62/68cm ja sitten vielä lisäksi joku vanha äitiyspakkauksen pukukin jota ei kyllä esikoiselle käytetty.

Esikoinen oli kova hoitamaan vauvoja kun sisko ja 3kk ikäiset kaksospojat oli tänään meillä kokopäivän. Eikä ollut yhtään mustasukkainen vaikka pidinkin useampaan otteeseen aina toista vauvoista sylissä, ei kyllä ole ollut tähän mennessä muutenkaan. Toivottavasti ei olis lokakuussakaan...Meidän pieni täyttää huomenna jo 1,5v, aika menee niin nopeasti.

Meille on näillä näkymin tulossa muutto syys-lokakuun vaihteeseen, hyvään saumaan:). Saatiin kuitenkin hyvä tarjous edullisesta luhtitalon pihallisesta 2-kerroksisesta 96neliön 4h asunnosta ja meillä syyskuun loppuun asti on määräaikainen sopimus tähän nykyiseen asuntoon ja ollaan odotettu kuin kuuta taivaalta milloin päästäis muuttamaan täältä pois, yläkerrassa on kaksioita joissa asuu parissa asunnossa teinejä jotka meluavat öisin varsinkin viikonloppuisin aamuyölle asti, välittämättä täällä alakerrassa asuvista lapsista joilla on oikeus nukkua yönsä rauhassa... Meillä ois nyt ihana iso piha ja ihan hyvin tilaakin tässä, 87neliötä mutta ainoa ja iso ärsytys on tosiaan yläkerran "ihanat" naapurit. Miksihän näin typerästi tehdäänkin asuntoja, sais olla perheellisten asunnot omissa taloissaan ja noiden teinien omissaan. En edes jaksa murehtia miten muutosta selvitään, onneksi miehen veli ja kaveri on lupautuneet kantoavuksi ja esikoinen on menossa hoitoon, jos vaikka olisinkin sairaalassa niin muutto silti onnistuis. En voi kuitenkaan mitään kannella mutta toivottavasti järjestellä tavaroita. Ja eihän sitä tiedä jos synnytys siitä innostuis lähtemään käyntiin... Mitä vähän kyllä epäilen. (ettei niin käy kuitenkaan siis=))

Kantorepusta joku puhui, mä oon miettinyt hommaavani muutamaksi kuukaudeksi kantoliinan ja ehkä sitten manducan, toivon että vauva viihtyis kannettavana kun kaikki ei tosiaan viihdy. Kun esikoinen tulee sitten olemaan 1v8kk niin ois kiva ettei joudu ihan paitsioon jos joudun vauvaa kantelemaan sylissä, liinan/kantorepun vois kuitenkin touhuta esikoisen kanssa kaikkea muuta samalla.

saraheinä&pikkukakkonen 31+0 POKS
 
Kaunista sunnuntaiaamua loka-mammoille masuineen! :)

Tukien hausta viimeisten 6kk tulojen perusteella:Tuolla perusteella hain edellisestä ja niin tulevastakin. Onhan näissä Kela-jutuissa aina jonkin verta paperinpyöritystä. Muuten tuo meni ihan ok, mutta lähettivät viime viikolla palkkapalveluista sähköisesti ensin virheellisen laskelman Kelaan. Laittoivat kyllä korjatun laskelman menemään Kelalle, kun asiasta huomautin. Kannattaa käydä ne työnantajan ilmoitukset Kelaan läpi ja varmistaa, että ovat oikein ainakin suurinpiirtein. Saapi nähdä milloin saapi päätöksen...

Vauvan pukemisesta on ollut puhetta: Olen alustavasti suunnittellut kotiuttavani pienen pörröpuvussa, mutta katsotaan nyt millaista ilmaa pitelee. Kevyt toppapuku voisi olla toinen vaihtoehto. 60 senttisen (vastannee kokoa 62/68, eikä ole niin reilua mitoitusta kuin Reiman vaatteet) toppapuvun ostin tässä joku aikaa sitten alehintaan. Pitäisi käydä nuo vauvan vaatteet läpi, meillä on niitä melkoisesti kahden edellisen jäljiltä (vaikka kohtuu paljon olen laittanut kiertoon) ja uusiinkin ole sortunut. Muutama ihan pieni setti hankittu ja vähän isompaa hamstrattu alesta enemmän. Meillä tuo ihan pienten vaatteiden käyttöikä on ollut aika lyhyt, vaikka lapset ovat olleet syntyessään ”vain” keskikokoisia, mutta alkavat pyrkiä masusta päästyään omaille kasvukäyrilleen eli ovat ns. nollakäyrää pidempiä (poika taisi kasvaa vauvavuotenaan pituuden suhteen +2 käyrällä ja tyttökin +1).

Rinta-/kantorepuista: Kuopuksen vauva-aikana oli käytössä Manduca, joka oli ok. Poika (kesävauva) nukkui osan ensimmäisen syksyn ulkoiluista siinä, kun esikoisen kanssa pihalla touhuttiin... kiva kun oli kädet vapaana. Keväällä en reppua tarpeelliseksi enää kokenut, ja luulen, ettei poika olisi siinä viihtynytkään. Todennäköisesti olisi halunnut olla naama menosuuntaan, josta syystä kaavailen hankkivani kevääksi Baby Björnin kanto-/rintarepun, jossa lasta voi kuljettaa myös nassu menosuuntaan.

IMN: 3-vuotiaan hampaiden tarkistuksen tekee täälläpäin suuhygienisti, joka pitkälti keskustelee vanhemman ja lapsen kanssa hampaiden hoidosta sekä pyytää lasta istumaan tuoliin ja katsoo suun läpi. Aika nopea toimitus oli tuo kurkistus suuhun esikoisella aikanaan. Nyt pitäisikin varata uudet ajat kummallekin lapselle ja itselle.

( . )

31+0 poks! Kääk, kaikki valmistelut tekemättä! Suurin osa tarvikkeista/varusteista löytyy ennestään, BB sitteri pitäisi hankkia ja hoitotarvikkeita. Vaatteet pesemättä ja varusteet tsekkaamatta. Pitänee pari tuttia varalta hankkia, vaikka eipä ne noille kahdelle edellisellekään kelvanneet. :p

Loput neuvola-ajat jo varattuna. Yöunet ovat keventyneet ja uniaika lyhentynyt, monta kertaa yössä saa kääntää kylkeä. Olo ihan ok. Vauva jumppaa vatsassa miten päin milloinkin, välillä potkut kylkiluissa välillä lonkan tienoilla. Taitaa välillä säikähtää noiden isosisarrusten pitämää meteliä, kun tuntuu poukkoilevan yksiönsä toisesta seinästä toiseen, kun mekkala yltyy. :)

Unelma kolme & rinsessa
 
Iltaa. Piti jo eilen kirjoitella, mutta enpä saanut aikaiseksi :/

Käytiin eilen synnytysvalmennuksessa ja siitäkös mulle jäi vähän paha mieli kun mies pyörtyi taas. Mitenköhän synnytyksessä? Joudunkohan enemmän olemaan huolissani miehen tilasta kuin omastani? Kovasti se kätilö siellä sanoi että olipas hyvä esimerkki miehille, että huoneesta pitää poistua heti kun siltä tuntuu. Vaikka sanoi että on sieltä synnytyshuoneesta miehiäkin kuskattu tikattavaksi kun ovat pyörtyneet. Alkoi silti vähän pelottamaan miehen puolesta. Kyllä minä itse luulen kaikesta selviävän. Edelleenkin vaikka näytettiin kuvia ja puhutiin synnytyksestä ja kivusta, niin odotan innolla kaikkea kipua ja uutta ja sitä minkä siitä saa palkinnoksi. Ehkä siitä sitten jää semmonen positiivinen kuva koko touhusta jos nyt jo ajattelee kaiken positiivisesti ja on avoin että mitä vain voi tapahtua. Hassua yrittää kirjottaa siihen synnytyssuunnitelma toivelappuun kaikkea kun ei ole kokemusta. Noh tärkeimpänä pidän sitä että minua kuunnellaan ja saan sitä kipulääkettä oikeasti jos sitä tarvitsen, eikä vähätellä että kyllä minä ne kivut kestän. Ja sektioon haluan ehdottomasti nukutuksen jos sinne joudun. Minä en halua tietää kun minua ronklitaan. Kyllä se mies sitä vauvaa hoitaa sen aikaa tai jos ei hoida niin hoitajat hoitaa. Luentoa pitävältä kätilöltä sai sellaisen kuvan, että vuodeosastolla sitä ohjausta kyllä saa, mutta olen kuullut ihan jotain muuta. Tämä kuukausi on kuulemma niin kiireinen, että hyvä kun kaikkea ehtii hoitaa. 5 kätilöä vuorossa on aivan liian vähän. Lisäks se painotti että äidit hoitavat vauvansa itse vuodeosastolla. Entäs jos on niin väsynyt tai kipeä ettei pysty? Saas nähdä miten käy. Synnytyssaleissa ei edes päästy käymään. Tai jäi se sinne jollekkin juttelemaan että voisko sen synnytyspelkoa helpottaa sillä että se siellä pääsis käymään. Noh itse en koe olevan siihen tarvetta. Riittää kun tietää mistä mennään sisälle. Tässä tällainen pieni avautuminen siis eilisestä :)

Mies on alkanut olemaan ihan erilainen kun aijemmin. Se vähän väliä hokee tulevan lapsen nimeä ja kuinka hän pitää sitä koko ajan sylissä. Ainoastaan kuulemma antaa sen mulle syönnin ajaks. Tykkää keksimästämme nimestä hirveästi. Mutta hän on alkanut yhä enemmän "haukkumaan" minua muumiksi ja kovakuoriaiseksi :( paha mieli vaan tulee. Vaikka ei sitä pahalla tarkoittaiskaan. Lisäks se on alkanu huomauttelemaan mitä minä syön, että kiloja tulee vaan lisää. Nyt on tulut sellasen 9 kiloa, joka ei ole paljoa ja kaikki on tullut lähestukoon vain mahaan. Ja lätöpaino ollut 50kg, eli ihan normi. No minähän syön mitä jääkaapista löytyy ja kuinka useasti tahdon. Lenkillä en ole hirveästi pystynyt käymään supisteluiden takia ja tilasimpa minä suunto m5 sykemittarin suunto m1:n tilalle, jonka otan heti käyttöön kun pystyn. Vaunulenkkiä olis tarkotus alkaa heittämään kaks kertaa päivässä. Luulis siinä koirankin laihtuvan :D

Keskiviikkona oli neuvola, jossa puhuttiin synnytyksestä ja yllätys mies meinas pyörtyä sinnekkin. Lisäks kun siskolla on kaks keskoslasta (syytä en tiedä, miksi ovat syntyneet aikaseen), niin neuvola täti tokas vaan että tämäkin voi siis syntyä millon vaan... Ihmettelin vaan miten se on mahollista kun sisarukseni ei kuitenkaan ole ennenaikasia... Kait se sit vaan jotenki geeneissä kuitenkin on kuulemma. Noh menkkamaisia supistuksia tulee sillon tällön. Jos pari viikkoa vielä masuasukki jaksas olla mahassa ja viikolla 35 sais syntyä jo :)

Sänkyhommat mies ei oikein enää uskalla koskea minuun, koska luulee sen aiheuttavan jotain haittaa. Eilen se jotain pientä yritti, niin se sano että alapääni tuntuu kuulemma pehmeämmältä kuin aijemmin? Voiko kohdunkaulan pehmenemisen tuntea muka "normi" ihminen, jolla ei ole kokemusta? Paitsi nyt mies on sen verran alapäätä ronkkinu, että kai hän voi sen tuntea? Mietin vaan :D

Eiköhän tämä minun romaanini ollut tässä. Voi niitä katkeamattomia yöunia saa odottaa seuraavan kerran varmaan ens kesänä :/ Päiväunilla mennään eteenpäin.

Kusma ja hattivatti 33+1
 
IMN
kusma Kannattaa kyllä jutella miehen kanssa tuosta että kannattaako hänen lähteä mukaan ollenkaan :/ Kätilöiden keskittyminen on kuitenkin synnyttävissä äideissä. Salistahan saa tietenkin lähteä milloin haluaa ulos happihyppelylle jos tuntuu ettei pysty olemaan :)
Tuosta osastollaolosta. Uskon että kätilö tarkoitti tuolla "äidit hoitavat itse vauvansa", sitä kun monilla on se harhaluulo että osastolla äiti lepää muutaman päivän ja vauva käy silloin tällöin tissillä ja viedään takaisin kansliaan. Mutta kyllä siellä siis ohjataan kaikki ekat vaipanvaihdot, imetykset ym. ja kysytään/kerrotaan jos on lisämaidon tarvetta. Ja ainakin OYS:ssa minulta kysyttiin haluanko miehen tulevan hoitamaan ensimmäisen kylvetyksen hoitajan avustuksella :) Oli kiva että miehelläkin oli sitten kotona jotakin mitä opettaa mulle, eikä vain päinvastoin.
Olikos vielä jotain :D Ainiin, tuo alapään pehmeneminen. Uskon että johtuu lisääntyneestä veren määrästä (vai nesteen? korjatkaa jos oon väärässä) että koko alakerta on pehmeämpi ja jotenkin turvonneen oloinen. Itse ainakin oon tehny tämmösen diagnoosin :D

unelma kolme kiitokset hammastarkastusinfosta! :) Nyt tiiän ainaki suunnilleen mitä oottaa, en oo itse mikään hammaslääkäreiden (tai koko hammahoitolarakennuksen) ystävä ja sitten pitäisi vielä yrittää peittää oma jännitykseni jotenkin esikoiselta.

Meillä ei vauva paljon reagoi isoveljen ääniin. Lähinnä tuntuu että rauhoittuu vaan, kun poika ei oo saanu yhtään potkuakaan vielä tuntea. Tai sitten ei malta pitää kättään tarpeeksi paikoillaan :D

Neiti on siirtynyt kovasti alaspäin viimepäivien aikana. Oikealla puolella nivusissa on jatkuva vihlonta päällä vaikka miten päin olisi. No, ei enää montaa viikkoa :)

IMN & Tuutikki 31+2
 
Moikka, välillä kurkkinut teidänkin ketjua, mutta ei ole tullut kirjoiteltua :). Itsellä on pikkukakkosen LA 25.10., joten vertaistukea on kyllä teiltä saanut paljon! Piti tulla kysäisemään, kun IMN:llä oli kai todettu streptokokki positiiviseksi? Millä tavalla se testattiin? Ajattelin itsekin pyytää testausta nyt seuraavassa neuvolassa, kun on ollut nyt paljon supistuksia ja runsasta valkovuotoa.. Voihan se toki hiivaakin olla, kai.. Meillä esikoisella (3v) oli vuosi sitten tosi ärtynyt alapää ja epäiltiin alkuun vain vaippaihottumaa. Kun ei rauhoittunut, käytettiin arvauskeskuksessa, jossa epäiltiin hiivatulehdusta ja sitä lääkittiin viikko. No, kun ei vieläkään auttanut, niin käytiin yksityisellä, jossa viljelyssä paljastui streptokokki. Nyt mietinkin, että olisiko voinut saada tartunnan minulta jo synnytyksessä ja oireili vasta tuolla 2 vuoden iässä.. Kiitos IMN, jos kehtaat vastailla! :) Itsekin kun olen Oulusta (sinä kai myös?), niin mietityttää tuo käytäntö, että saanko testin vain pyytämällä sitä..
 
IMN
Satuinpa päivystämään täällä :D

nuppusuu Neuvolalääkäri testasi ihan perus pumpulipuikkonäytteellä ja tulokset sain jo neljän päivän kuluttua :) Alunperin alettiin testaamaan kivuliaiden supistusten takia, mutta uskon että suostuvat testaamaan sen myös jos kerrot että esikoisellasi on streptokokki positiivinen. Olen kuitenkin ymmärtänyt että pienet lapset useimmiten saavat sen tartuntana äidiltään.
Kannattaa kysellä neuvolasta, ainahan tuo on hyvä varmistaa! :)
 
Kiitos vastauksesta IMN! :) Pitääpä kysyä asiasta seuraavassa neuvolassa. Lääkärineuvola kai mulla on enää joskus loppuraskaudesta, mutta jos terkkari voisi sen näytteen myös ottaa.. Tän toisen odotuksessa on kyllä tullut ihan neuroottiseksi - ei esikoista odottaessa osannut moisista stressata :D
 
Heipparallaa.. Täällä meinaa yksi odottavista kuolla jo tylsyyteen!
Tänään alkoi virallisesti varhennettu äitiysloma, sitä ennen olin tosiaan vuosilomalla töistä..

Little Precious kyseli kela juttuja Ja itsekkin hain viimeisten 6kk perusteella. Ilmoitin vain palkanlaskijalle, että kela haluaa tiedot palkastani viimeisten 6kk ajalta. Ja yksi kohta on tärkeä muistaa mainita, että äitiysloman alkamispäivään asti. Eli esimerkkinä juuri minun kohdallani se laskettiin 13.2-13.8.2012.
Palkanlaskija sitten teki sähköisesti ilmoituksen kelalle.

Kantoliinasta- ja repusta Siskoni antoi minulle molemmat ja tänään testasin miten semmonen sitten käytännössä toimii. Laitoin pehmolelun sisälle, kun en muutakaan keksinyt :D
Kantoliinan solmiminen ja laitto tuntui hiukan hankalalta.. Mutta harjoitus tekee mestarin.. :)

Kusma Säikähdit varmaan aika pahasti.. Mietin tilannetta omalle miehelleni ja joutuisin itse jo melkein paniikkiin tuommosesta..
Oletko sanonut miehellesi noista "lempinimistä" ? Nainen ottaa asiat ihan eritavalla raskaana ollessaan ja hormonit vielä tekee kärpäsestä härkäsen.. Uskon ja itseasiassa tiedän, että hyvämielinen kiusottelu voi saada itkun silmiin..

Eilen oli tuskien ilta, kun yritin nukahtaa.. Minulla on ollut napakoru, jonka siis otin pois puolivälissä raskautta. Nyt iho venyy siitä kohdasta ja se aiheuttaa ilkeää kipua. Sen oikein tuntuu, kun nahka meinaa revetä.. Sitten alapäähän sattui niin kerpeleesti, kun kaverin pää on niin alhaalla. Pikkuisen iltahikka vielä kruunasi tuon illan..

Murmeli ja Pikkarainen 31+6 (huomenna taas poksutaan :) )
 
Kiitos kaikille vastauksista! Itse kun teen tuuraushommia 4 eri työpaikkaan, niin sehän tarkoittaa vaan 4 kertaa enemmän soittoja, voihan.. No minkäs teet, keikkatyöläisen arkea..

Murmeli, täälläkin hikotellaan ja pyöritään ja hyöritään ja erityisesti juuri iltaisin ja voi että se hikka tuntuu ärsyttävälle ittestäkin! :D
 
little prescious Mulla on sama juttu, että on neljä työnantajaa ja haluan, että otetaan viimeiset 6kk tulojen mukaan. Tämä yksi on se pääasiallinen ja siihen luotan, että ne osaa hoitaa sen homman, mutta pari muuta on vähän sellaisia, että saa varmaan tuhat kertaa soittaa perään, että asia hoituu. Varsinkin yks, johon on joskus saanut soitella palkastakin, kun ei ole ajoissa tullut. On jäänyt tulostamatta joku juttu. Että mikähän nyt jää tulostamatta.

Täällä on hikka pienellä monta kertaa päivässä, ja aina just nukkumaan mennessä tietenkin. Ja tuntuu, että raukka itse hermostuu hikasta, ku perään alkaa sitten kunnon potkusarja. Yritänpä siinä sitten nukkua :) Mutta muuten onneksi nukun vielä ihan hyvin, paitsi kerran-pari yössä saa käydä vessassa.

Me ollaan vähän haaveiltu Stokken kantorepusta. Syy, miksi haluttais se, eikä Manduca, on, että siinä voi kantaa edessä myös kasvot menosuuntaan päin. Mieskin olis innostunut repusta, muttei mistään mielestä liinasta. Toi Stokken vain maksaa 149€. Mietin, että kehtaisko isälle ja äitipuolelle vihjaista, että jos haluavat lahjan ostaa, niin se olis erittäin tervetullut :)
 

Yhteistyössä