Lokakuun Onnenmurut 2012 **Elokuussa**

Höh, siis mitä ihmettä, multa on mennyt sivullinen näitä viestejä ihan ohi! Muun muassa Stressihiiren vauvauutinen, onneksi olkoon siis siitä! <3

Täällähän on pyörinyt vaikka mitä aiheita, jotka on menneet multa ihan ohi! Ja ite pistin tuonne väliin jonkun turhanpäiväisen valitusviestin, sori :D Ihmeellistä on informaatioteknologia...

Meillä on myös oikein mukava neuvolantäti. Jokin aika sitten tunsin ihmeellisiä kipuja vatsanseudulla, ja soitin sitten asiasta terkkarille. Hän neuvoi puhelimessa miten toimia, noh, onneksi kivut menivät ohi, mutta terkkari soitti seuraavana päivänä ja kysyi miten jakselen! Olin ihan otettu moisesta huomiosta! :D

Eipä ole tullut mieleen millaisia syysvaatteita meinasin tämän mahan kanssa käyttää, hyvä kun muistutitte! :) Mulla ei ole oikein ole varaa ostaa enää äitiysvaatteita, joten voi olla että etsiskelen jonkun teltan kirpparilta ja vaapun sitten se päällä tuolla ulkona :D Noh, ehkäpä jonkunlainen nätimpi ratkaisu löytyy, tosiaan vaikka kirpparilta. On vain jotenkin hurjaa ostaa takki, jota käytän ehkä kuukauden. Enkä halua tottua enää isompiin vaatteisiin, täytyy saada kilot karisemaan mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen...

Nyt unten maille. Kivoja syyspäiviä kaikille, palaillaan taas!

- Öhkis 33+2.
 
En tiedä, olenko muistanut onnitella, mutta onnea jo vauvan saaneelle! :heart:

Inhoan myös omaa neuvolatätiäni, joka ei kuuntele minua ei sitten ollenkaan ja höpöttää aina "pienokaisesta" (en ymmärrä miksi inhoan tuota sanaa :D ) ja siitä että molemmat vanhemmat osallistuvat ja tuleehan isä synnytykseen plaaplaa.. En jaksa enää edes korjata että edelleenkään isä ei osallistu. No, käyn nyt tämän raskausajan ja koko ajanhan muutto siintää mielessä lähemmäksi vanhempia ja kavereita, joten jos ei ala kämppää löytymään, niin varmaan vaihdan sitten ainakin neuvolaa..

Mutta nykysyystakkien muotien on kuin luotu mammoille! :D Ne maiharimalliset kevyet puoleen reiteen asti ulottuvat löysät takit mitkä saa myös vyötäröltä kiristettyä :) Mulla on 3 sellasta ja hyvin kyllä mahdun niihin loppuajankin, ovat siis normikäytössä olleet keväällä ja viime syksynä :) En tosin seuraa muotia niin tarkasti että tietäisin mikä se tänä syksynä on, jostain syystä jäänyt toi vaatteiden kattelu.. :D
 
No nyt iski flunssa : / Voi kamalaa kun on kurja olo... Keskellä yötä heräsin yskimään ja nyt aamulla on kurkku aivan tukossa! Harmittaa, koska ulkona ois aivan mahtava ilma ja haluttais ulkoilemaan... aurinko paistaa ja kymmenen astetta lämmintä, täydellistä!

Onnin liikkeet/potkut tuntuvat edelleen tuolla alhaalla, välillä vasemmalla kyljellä. Jos vauva on tässä vaiheessa perätilassa niin ei varmaan tarvitse huolestua? Luulisin että sillä on vielä hyvin tilaa kiepsahtaa ympäri, vai olenko väärässä? Oon niin kovasti odottanut että pääsisin synnyttämään joten olis inhottavaa joutua sektioon, pelkään sitä! Enkä tahtois kuitenkaan perätilassa olevaa vauvaa synnyttää alakautta.

Lena & Onni 30+5
 
Nyt heti ensimmäiseksi !!ÄllöVaroitus!!

Aamulla tuli kirkasta paksua limaa, onko lupa panikoida limatulpan vaarasta vai onko tämä ihan normaalia näillä viikoilla? Aiemmin ei ole tullut ja tämä löydös järkytti minut ja heräsin kyllä salamana tuon jälkeen..

Syystakki Minulla on itseasiassa neljän vuoden takaan jäänyt yksi takki, joka silloin oli muotia ja nyt taas tullut muotiin, juurikin sellainen mistä saa vyötärön kohdalta kiristettyä ja muuten isohko takki :)

Murmeli & Pikkarainen 33+0 Poks*
 
Murmeli88: Voisko olla ihan vaan valkovuotoa? Mulla tulee joskus (joka päivä) niin paljon valkovuotoa että jos en pikkuhousunsuojia käyttäis niin housut kastuis :ashamed: Mutta jos asia huolestuttaa niin varmaan kannattee soittaa neuvolaan ja kysellä sieltä ohjeita :)
 
lena kyllä minusta vauva voi vielä aivan hyvin kääntyä. Jos nyt oikein muistan, niin nlassa on ollut puhetta että 35-36 viikoilta vauva on yleensä siinä asennossa missä loppuajankin. Eli silloin ei ole niin paljon enää tilaa liikkua.

Pikaista paranemista flunssaan!
Varmaan tukalaa kun itsellä ainakin toi hengittäminenkin nykyään ottaa välillä koville kun vauva painaa ylöspäin.
Mulla oli keväällä kyllä niin paha flunssa, ja sit alkoi siitepölyallergia, ja sit taas uutta flunssaa pukkas heti perään. Röörit oli tukossa monta kuukautta. Se oli kauheeta ja nukuin nojatuolissa kun vaakatasossa vaan yskitti. Vedin vaan kurkkupastilleja, kun tietty yskänlääkkeitä ei saa rask.aikana ottaa.

Murmeli88, valkovuoto tuli mullakin mieleen, kun mietin että onko se limatulppa kirkas vai verinen. En oo varma kuitenkaan, joten soittele terkkarille jos vielä mietityttää.

Ehkä meikäkin taitaa kaivaa vaan vanhat ulkoilutakit kaapeista ja laittaa fleeceä ym kerrosta alle :)
 
Ällövarotusta taas :)

Minulla on myös runsasta valkovuotoa, että pikkarit menee melkeen jo puolessa päivässä käyttökelvottomaksi, jollen käytä suojaa..
Mutta tänä aamunen ei ollut lähellekkään valkovuotoa, vaan semmonen läpinäkyvä limainen, paksu ja hyytelömäinen klöntti :D :D Noh.. Seurailen, josko rupeaa taas tulemaan samanlaista ja soittelen turhan tärkeän limapuhelun neukkuun :p
 
Jos tää flunssa tästä pahenee niin pakko käydä ostaa sellanen "nenäkannu" (en tiiä oikeeta nimeä) - sillä saa hyvin tukkoisen nenän auki!

Murmeli88 - Soita vaan limapuhelu - sitä varten ne siel neuvolassa on töissä että saavat kuunnella raskaana olevien probleemia ;)
 
IMN
Syystakista Itselläni on sellainen perus villakangastakki, jossa on vyö tuossa heti rinnan alla ja joka joustaakin hieman, joten uskon että sillä mennään loppuun asti :) Lisäksi on kyllä varastossa ihan perus tuulitakkejakin, joista toisen ostin esikoista odottaessa ja siinäkin on kiristys rinnan alla. Eli kakkosvaihtoehtokin löytyy :)
Syysvaatteissa minulla on lähinnä se ongelma että omistan kaksi ohuempaa villapaitaa, joista toinen mahtuu ja kymmenkunta hupparia, joista hyvällä tuurilla saan yhden kiskottua päälleni :D Kävin äitinikin vaatekaapilla tutkimusretkellä, mutta hän on muutenkin S-kokoa, joten mitään ei löytynyt.

Murmeli88 Kannattaa kyllä ottaa yhteyttä neuvolaan jos epäilee limatulpan irronneen. Kun limatulppa irtoaa, niin kaikki bakteerit ym. pääsevät helpommin kohtuun ja ainakin seksiä tulee välttää. Minä muistelen limatulpan olleen sellainen geelimäinen paksu löntti, jossa oli hieman verisiä "viiruja", mutta tuota verta ei kaikilla käsittääkseni näy. Tosiaankin muistelen, koska kun viimeksi limatulppa lähti irtoamaan, olin sairaalassa ja hoitaja tempaisi pikkarit kädestäni kun edes mainitsin sanan "limatulppa". En itse paljon ehtinyt löydöstäni tarkastella :D

Ainiin, Killi12 tervetuloa! :)

Nyt täytynee raahautua tuohon lähimarkettiin ostamaan taas viikon pöperöt. Miten se ruoka voikin aina loppua juuri silloin kun mies on koko päivän töissä ja joudun yksin esikoisen kanssa kauppaan..

IMN & Tuutikki 32+3

lena- Se nenäkannu on nimeltään Sarvi :) Mies käyttää jatkuvasti ja siinä sitä ällövaroitusta vasta tarvitaankin :D:D Nostan hattua kaikille jotka pystyvät sitä käyttämään yökkäilemättä.
 
Viimeksi muokattu:
lena se on nimeltään sarvikuono, jos en nyt väärin muista! :) Täälläkin oli flunssa kolme viikkoa sitten kurkku kivun kera ja nyt viikon olen ollut terveenä. Neuvoivat juurikin tuota sarvikuonoa, panadolia ja paljon hunajaa!
Perätilasta vielä, että jos sattuu siinä olemaan, niin pyrkivät mahdollisuuksien mukaan kuulemma kääntämään sitten.. Luulin omani olevan perätilassa, mutta hän onkin kova nyrkkeilemään ja ne "potkut" alhaalla olikin ihan vain lyöntejä :) Ja hikasta tunnistaa aika hyvin miten päin on, minulla tuntuu ihan alhaalla hikottelu.

Tervetuloa killi12 en muista olenko jo toivottanut tervetulleeksi, mutta kuitenkin! :)

IMN Seurailen tilannetta ja jos samanlaista tulee, niin otan yhteyttä sinne neuvolaan..
 
Sarvi on mahtava keksintö! Auttaa ainakin minun kohdalla paremmin kuin kaikki nenäsumutteet ja flunssalääkkeet yhteensä :D
Tulipa nyt tästä omasta flunssasta mieleen - käsihygienia vastasyntyneen kanssa. Mulla on aina ollut sellainen tapa, että kun menen taloon jossa on vastasyntynyt lapsi, niin ilman erillistä kehotusta käyn ensimmäisenä pesemässä kädet saippualla. Paras ystäväni (jolla kaksi lasta) ei yhtään ymmärrä tätä tapaa ja kummallakin kerralla kun olen hänen vauvojaan mennyt katsomaan, on sanonut että käsien peseminen on turhaa...?
Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Onko aivan ylihysteeristä kehottaa vieraita käsien pesun kautta vauvaa katsomaan?
 
Käsihygeniasta Siskoni, kun sai lapsensa(1.marraskuu, 2.Lokakuu,3.syyskuu), niin hänellä oli eteisessä käsidesi pumppupullo. Ei ole minun mielestäni ylireagointia, varsinkaan syys-talviaikaan. Eihän ne siellä synnyttäjienkään osastolla turhaan kehota pesemään kätösiä osastolle tullessaan :)
 
Mulla tuo syystakki tuottaa ongelmia. Mulla ei ole kuin sellaisia tyköistuvia takkeja. Sain nyt kälyltä yhden sellaisen a-linjaisen, mutta se on niin lyhyt, että tuuli inhottavasti pääsee mahaan. Jotain on pakko siis hommata. Perjantaina olen menossa siskon kans kirpparikierrokselle. Toivottavasti löytyy jotain. Mua ei sinänsä auta ne sidottavat takit, kun ei ole mun tyylisiä eli ei kuitenkaan ehkä tulis jälkeen päin pidettyä.

Sarvikuono on kyllä huippu! Mulla ollut nyt tarvetta kun kohta kaks viikkoa ollut flunssa. Paranemaan päin tämä jo on, eikä enää kuumetta ole, mutta edelleen riitää tuota limaa ja yskää.
 
Juu minusta ilman muuta kädet pestään kun vauvaa tullaan tervehtiin. Muuten ei päästetä sisään.. :) Eikö ihmiset sitten yleensä pese käsiään kotiin tullessaan kun tulevat kaupungilta/yleisiltä paikoilta.. yyh..
Ja kipeenä ei voi tulla vauvaa katsoon. Sille ei oikein paljoa voi jos oma väki on kipeenä, silloin vaan ei varmaan voi pitää sylissä jne. Silloinkin käsipesu, käsipesu.. ;)
 
Hmm... Limatulpasta tuli mieleen että meillä synnytysvalmennuksessa kätilö hyppäs tarkotuksella limatulppakalvon ylitse. Miksiköhän? Ei kertonut syytä.

Käsien pesusta. Hyvä kun muistuttelitte. Kotona oli pakko pestä kädet ulkoilun yms jälkeen ja jalat oli vähintään käytävä pesemässä joka ilta ennen kun meni sänkyyn jos ei ihan joka päivä käyny suihkussa. Nykyään kun muuttanut pois niin käsiä en itsekkään pese aina kun pitäs. Esim juuri ulkoa tullessa. Täytyy opetella tapa uudestaan.

Tänään meikä ollut ahkerana. Yö meni pyöriessä joten minä nousin siivoamaan. Nyt on lattiat pesty ja imuroitu, petivaatteet kuivumassa, peitot ja tyynyt ulkona. Makaroonilaatikko valmista ja kääretortun pyöräytin jälkkäriks :) nyt suihkuun ja kohta parturin tuoliin uutta ilmettä odottamaan :) tulee niin hyvä mieli kun siivoaa ja tuoksuu puhtaalta. Harmi vaan että ulkoa lentää kaikkea siementä yms sisälle joka alkaa ärsyttämään. Ja koiratkaan pidä karvojaan turkissa :D

Huomenna kuulemaan "tuomio" neuvolaan lapsivedestä, onko sitä tarpeeksi. Tuntuu että lirahtelee vähän väliä. Joka on terkkarin mukaan osittain normaalia :eek:

Nautitaan ihanasta aurinkoisesta säästä vielä kun sitä tarjotaan.

Kusma ja hattivatti 34+2
 
Kyllä mäkin olen oppinut, että kädet pestään kun tullaan kotiin. Ja ehdottomasti pesen kädet, jos menen katsomaan jonkin vastasyntynyttä.

Kusma, oi, teillä oli synnytysvalmennuksessa kätilö paikalla. Meillä oli kaks terveydenhoitajaa ja vastaukset oli usein, että "just tuohon me ei osata vastata". Kumpikaan ei ollut tietenkään koskaan ollut synnytyksessä mukana. Ja sitten siellä oli niitä ala-astetyylisiä ryhmätehtäviä, mistä ei oikein innostuttu. Pari videota katsottiin ja ne sentään oli hyviä. Mies ensimmäistä katsoessa ihan liikuttui kyyneliin, kun tuore isä kertoi tuntemuksistaan videolla. Koskaan aikaisemmin en ole sen nähnyt itkevän liikutuksesta. :heart: Ei meinannut sitten omasta vollotuksesta sitten tulla loppua. :)
 
No teillä on ollut hyvä valmennus. Meillä oli vain tekstiä seinällä ja sai kysyä aina jos jotain mieleen tuli. Aika puuduttavaa siis. Tollanen video miehelle olis kyllä pitänyt näyttää. Kovasti oon yrittänyt pakottaa miestä lukemaan tota "synnytys" kirjaa jossa myös ohjeita isälle mutta eipä oo mies aukassu koko kirjaa. Joka päivä yritän sitä muistuttaa että kohta ei kerkeä lukemaan koko kirjaa. Ja Tiiän että suutun siitä jos se ei sitä kerkeä lukemaan. Sillekkin kuitenkin kaikki uutta. Ihan kun se pakoilis kaikkea tulevaa :( vaikka onhan hän sen sanonutkin että ei olis vielä valmis jos lapsi jo syntyis. Mutta kirja saattas helpottaa oloa.

Mustelmia on ilmaantunu reisiin ties kuinka monta. Onko muilla? Taitaa verisuonet olla aika herkkänä?
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin ajattelin, että sellainen video olis ihan itsestäänselvyys valmennuksessa. Toisilla paikkakunnilla asuvat ystävätkin on puhuneet sellaisesta. Harmi, ettei teillä kusma ollut sellaista. Enpähän enää valita omasta valmennuksesta. Munkaan mies ei ole lukenut kirjaa, jonka sille annoin ja toivoin, että lukis siitä synnytyksestä, joten olin kyllä iloinen, että oli nuo videot. Toivottavasti sun mies vielä innostuis lukemaan sitä kirjaa!
 
Kappas Crocus, ehkä ollaankin Oulaskankaalla samaan aikaan! On muuten tuo oma pikkusairaala alkanut tuntumaan koko ajan vaan kivemmalta, olin ihan positiivisesti yllättynyt kun siellä on esim. se veteen synnyttämisen mahdollisuus ja luulin että totta kai sitten isommissakin paikoissa on. Mutta ei taida sitten aina ollakaan.

Mä en kyllä mitään mammatakkia osta, kuljen loppuajan vaikka takki auki.. Jotenkin tän raskauden aikana musta on tullu ihan hysteerinen rahan kanssa. Ennen ostin ihan normaalisti normaalihintasia vaatteita varmaan kuukauden välein, nyt en raaski ees kirppikseltä ostaa paitaa jos siitä yli 2 euroa pyydetään. Töissä syön kaurapuuroa ja työmatkat meen vaikka tunnin liian aikasin jos saan kimppakyydin.. Toivottavasti tästä saituudesta myös paranee :D

Mulle on kanssa ilmestyny mustelmia reiteen, pohkeeseen ja yks rintaan. Enkä varmasti oo kolauttanu paikkojani mihinkään. Jotenkin noita vaan ilmestyy...

Vieläköhän sitä muuten 1kk ennen laskettua aikaa vois lähteä yksin mökille? Se ei oo mitään eräkorpea vaan naapurissa on ihan asuintalo jne.. Ajomatka vaan on 4h mut eipä mulla istuminen oo tähän mennessä ollu mikään ongelma.

Ai niin ja tää vauva on joko alkanu nyrkkeilemään tai kääntyny raivotarjontaan sillä viimepäivinä mylläys onkin tuntunut ylävatsassa! Tähän asti on ollut perätilassa ja potkut tuntunut alakerrassa. Kovasti muuten liikkuukin! Jostain luin että vauvat menee raivotarjontaan monesti viikolla 33 joten Lena, ei mitään hoppua vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vaan tervetulotoivotuksista vaikka mattimyöhäisenä liikkeellä olenkin :ashamed:

Takeista sen verran, että itekin taidan kulkea takki auki. Esikoinen syntyi joulukuussa ja niin tein silloinkin :) Maha oli tosi pieni ja lämpötilat ei vissiin laskenut ollenkaan pakkasen puolelle joulukuun alkuun mennessä + tuo masun lämpöpatteri piti huolen siitä että ei haitannut menoa yhtään että ei saanut takkia kiinni ( jos aina päällekkään :LOL: )

Täällä ollaan ihan epätoivoisia tuon vauvan asennon kanssa... tai siis, viime viikolla todettiin perätila, parina päivänä on taas tuntunut tuttuja moukkuja tuossa pallean alla, viime yönä kaikki liikkeet tuntuivat taas ihan alhaalla! Pyöriikö tuo vauva edelleen noin hurjasti masussa?? :( vissiin sitten. töissä alan olla ihan poikki ja lähinnä itkettää nää viimeiset päivät kun ei meinaa mitään enää jaksaa. Sorry omanapainen valitus :ashamed: Olo on vaan niin tukala ja en millään jaksaisi odottaa äitiyslomaa, 8 aamua vielä pitäisi jaksaa....

Niin ja mustelmista sen verran että joo, varsinkin säärissä on ja reisissä.. en muista että olisin itseäni kolhinut mihinkään mutta silti niitä tulee!
 
IMN
Huomenta! Onnistuin ensimmäistä kertaa moneen viikkoon heräämään ennen yhdeksää. Pieni toivonhippu siitä että väsymys helpottaisi? :D Ei varmaan enää tässä vaiheessa..

Melkein alkoi hävettää kun luin tuosta käsihygieniasta. Tottakai siis pesen kädet ennen ruuanlaittoa, vessassa käynnin jälkeen, pyllynpesun jälkeen jne. mutta ikinä ei ole ollut tapana pestä käsiä sillä että vauvaan voisi koskea. Hoitopöydällä hääriessä olen aina käyttänyt käsidesiä ennen ja jälkeen. Oon kai tässä asiassa jotenki vanhanaikainen kun ajattelen että pienet pöpöt vain vahvistaa vastustuskykyä. Esikoinenkin oli niiiin sylivauva että olisin saanut olla jatkuvasti käsienpesulla.
Toki pesen kädet jos niin erikseen vauvan vanhemmat kehottaa, eikä siinä tietenkään mitään pahaa ole :)

Minäkin olen miettinyt mökille lähtemistä.. Mitenköhän tuota vielä uskaltaa lähteä :D Tosin matka mökiltä sairaalaan on n. 1,5h, eli monille ihan normaali sairaalamatka, mutta meiltä kun on kotoa sen 15min niin tuo yli tunti tuntuu aika hurjalta. Lisäksi jos joku akuutimpi hätä tulee niin pelastuslaitos saapuu paikalle helikopterilla koordinaattien avulla, enkä ymmärrä mihin ne meinaa siellä laskeutua. Lähimmälle pellolle, noin kilometrin päähän? :D No, jospa lähtisin ihan sillä asenteella ettei tarvi tuollaisia ajatellakaan :)

Löysin muuten eilen sen villapuvun mitä olen kauan metsästänyt.. Ja vieläpä kirppikseltä kuudella eurolla. MUTTA kävi niin että ajatuksissani heitin sen kaiken muun vauvapyykin mukana 60-asteiseen pesuun ja mitäs sille sitten kävikään.. Puku on enää hädintuskin kokoa 50/56. Hyvin vähän saattaa harmittaa.. Uudet villapuvutkin maksaa monta kymppiä ja kirppiksellä niitä harvemmin tuollalailla kävelee vastaan.

Mutta nyt, klo 9.26 kunniaksi, taidan lähteä herättämään äitiäni :D Äiti varmaan osaa arvostaa sairaslomaansa kun olen joka aamu herättämässä.

IMN & Tuutikki 32+4
 
Päivää :)

Neuvolassa käyny ja kaikki arvot oli ok, paitsi säikähdin kun pissassa 3+++ sokereita. Aina muuten ollu neg. Noh onneksi näköjään johtu vaan eilisestä kääretortusta/aamupalasta koska näin kotona täysin neg tikku. Mikä helpotus.

Pukamia. Onko muille tullut. Mulla ei ikinä oo tollasia ollut mutta viikonlopun aikana tunsin jotain ylimääräistä takapuolessa kun kävin suihkussa ja huusin miehelle et tulee kattomaan onko mulla punkki pyllyssä :D ei siis ole kipeä eikä mitään. Täytyykö tälle nyt sit tehä jotain? :) vai hävieekö itsestään?

Voi tätä väsymystä. Parin tunnin unet jo otettu mut joudunpa ottaa viel toisetkin :(

Kusma ja hattivatti 34+3
 
Stressihiirelle: Onnea vauvan syntymän johdosta ja kaikkea hyvää teille!

Perätilasta: Esikko kääntyi vasta vkoilla 35 oikeinpäin eli pää alaspäin ja varmaan voivat vielä myöhemminkin kääntyä, joten ei paniikkia, jos vaavi vielä viihtyy pää ylöspäin!

IMN Minä varmaan lähtisin, sitten kun on n.kuukausi LA:aan niin jättäisin reissut vähemmälle. Voinnin mukaan tietysti! Itse olen lähdössä kuun lopus vielä reissuun, 4h ajan autoa, yksin...onneks on kännyt olemas!

Lilyanna 32+5.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä