Lokakuun Onnenmurut 2012 *Huhtikuussa*

Hmm... Mulle ei ole puhuttu mitään tosta rasituksesta. Kai mun pitäs käydä kun oon 25 wee? Tosin lähin on serkku jolla se on eli kuulemma tarpeeksi kaukana ja paino on ok ni saas nähä tarviiko mun käydä sitä ollenkaan. Toivottavasti ei :)

Kusma ja hattivatti 16+4
 
Mä kävin tänään kanssa neuvolassa, viikkoja tänään siis 16+4. Kaikki oli ok ja sain kuulla ihanat sydänäänet. Mä asun Helsingissä ja täälläkään ei oo tota ekaa lääkärineuvolaa (ainakaan siis uudelleensynnyttäjillä tosin ei ehkä ensisynnyttäjilläkään). Kaupungin mukaan se riittää, kun on se eka ultra.. Lääkärineuvolat on sitten keskivaiheilla ja aika lopussa ja niissäkin on semmonen uus juttu, että ei mennä terkan luokse ollenkaan vaan itte pitää mitata oma verenpaine ja punnita paino ennen lääkärille menoa... Seuraava neuvola mulla on ihan toukokuun lopussa, silloin viikkoja 22+4 ja sitä ennen on tietty rakenneultra.

Liikkeitä oon nyt ehkä pikkasen tuntenut, vaikka vielä en ihan varma niistä ole. Varsinkin töissä kun istun ja vatsa on silleen vähän puristuksissa, niin tuntuu semmosia pieniä hipaisuja.

Bamboo 16+4
 
IMN
kusma En minäkään tiedä miten nuo sukulaisuudet vaikuttavat siihen tehdäänkö sokerirasitus vai ei. Äidilläni, kaikilla tädeilläni ja mummollani on diabetes (tietääkseni tyypin 1), eikä siltikään muka tarvitse mennä.. Onkohan tämäkin sitten jotenkin kaupunki- tai sairaanhoitopiirikohtaista?
 
Kaveri joka käy samassa neuvolassa ja sillä on sama neuvolatäti niin sille oli sanottu ihan aluks et sen pitää mennä siihen. Seuraava neuvola on toukokuun vikana päivänä muistaakseni ja sillo ollaan menossa jo viikolla 23 mun laskujen mukaan. Milloinkas se pitäs käydä jos pitää? Mutta IMN, sulta on varmaan jossain vaiheessa testattu että onko sun mahdollista periä tämä sokeritauti? Tai näin ainakin tehtiin serkun perheelle ellen väärin muista. Mutta en kuitenkaan ala sitä erikseen kysymään jos eivät siitä mitään mainitse. Mulla luulis riskin olevan aika pieni. Luulisin.
 
Ja mulle sanottiin ekassa neuvolassa kun käytiin että kaikki muut paitsi omassa perheessä esiintyviä ykköstyypin diabetesihmisiä, ni ei olis vaikutusta. Ovat liian kaukana. Jos nyt oikeen ymmärsin :) mutta voithan sä vaatia sitä varmuuden vuoksi? Eihän siinä paljoa menetä. Enemmän menettää jos siihen onkin riski ja sitä ei käy.
 
Sokerirasitukseen joutuu, mm. jos BI on yli 25, tai jos lähisuvussa on diabetesta. Kaikki eivät todellakaan siihen joudu :) Itselläni on edessä tuo rv 24-26, juurikin ylipainon takia... Kaksi kertaa olen sen kokenut, molemmissa raskauksissa, eikä se mitään kivaa ollut. Eka kerran oli sitä kirkasta sokerilientä, toisella kerralla cokiksen näköistä. Kumpikaan ei ollut hyvää, mutta onneksi niistä hengissä selvittiin :)

Paljon vaihtelee lääkärikäytännöt kunnittain. Itse olisin halunnut päästä lääkärille jo tässä alkuvaiheessa, koska minulla oli alkuraskaudessa streptokokki pissassa, ja sitten se löytyi myös emättimestä. Pissatulehdukseen (oireettomaan) söin 2 antibioottikuuria ja olen nyt synnytykseen asti estolääkityksellä, mutta emättimen streptokokkia ei hoideta ennen kuin synnytyksessä. Synnytys hoidetaan antibioottitipassa... Toivottavasti tämä ei synny ihan yhtä nopeasti kuin kuopus, että antibiootti ennättää vaikuttaa...

stressihiiri 14+4
 
Sokerirasitukseen joutuu täällä Espoossa melkeinpä kaikki odottajat. Ihan nuorimmat taitaa jäädä ulkopuolelle ellei ole ylipainoa tms. Kaksi vuotta sitten esikoista odottaessa (29v silloin) en joutunut, mutta nyt ovat tiukentaneet sääntöjä. Ylipainoa mulla ei ole.

Taitaa olla täysin kuntakohtaisia käytännöt.

Pikakommentointi tällä kertaa - täytyy juosta, etten ehdin hierojalle.

Lumi & murunen 16+3
 
IMN
kusma En varmaankaan ala vaatimaan, kun viimeksikin se oli jo niin kauheaa :D ja meidän suvussa vauvat on olleet tosi pieniä (isoin neljän sukupolven aikana n. 3400g), joka on harvinaista diabeetikoille, joten en huomaa oikein syytäkään :) En toki kyllä edes muista diabeteksen vaikutuksia sikiöön.
Silloin kun itse olin pieni ei diabeteksen riskiä vielä (tietääkseni) testailtu sen kummemmin. Olen tosiaan 19, ei ylipainoa, eikä raskausmyrkytystä edellisessä raskaudessa niin ei ole kuulemma hätää. Pissastahan se sitten huomataan jos on jotain huomattavaa. Ja muutenkin huvikseni mittailen äitini verensokerimittarilla aina silloin tällöin :D
Sokerirasitukseen ei tietääkseni mitään aikarajaa ole kun minullekin se tehtiin tosiaan rv 38.

Kauhea selkäkipu iskenyt! Jostakin hieman lapaluiden alapuolelta särkee niin että pitää pallon tai muun pyöreän päällä maata selällään ettei tunnu niin kovasti. Onneksi mieheke on mahtava hieroja! :D :) Hieman laiskanpuoleinen vain..

IMN & Tuutikki 14+5
 
sokerirasituksests Juu eli nurmijärvellä joutuu kanssa kaikki alle 25wee odottajat, (muistaakseni) Mutta myös kaikki yli 30vuotiaat joutuvat siihen.
Mutta siis tuo ylipainokin vaikuttaa.. Mutta näin meillä täällä.
Ja lääkärissä sanoivat että jos vanhemmilla myös toisen asteen diabetes niin sen takia joutuu seurantaan kanssa...

Jännä nähä oikeesti kuinka erillaisia tapoja eri alueilla on yms =)
 
Moi taas!

En ihan koko ketjua joutanut lukemaan, mutta sieltä täältä lueskelin :) Tervetuloa ja onnea uusille!

Neuvolalääkärillä kävin, ja kuulin eka kertaa sydänäänet :) On se kumma miten koko ajan jännittää että onkohan siellä kukaan elossa... Paino mulla on laskenut koko raskauden aikana jotain n. 7 kg. Ja eka neuvolakäynnistä paino oli tippunut pari kiloa. Mutta mulle se on hyvä, koska olen sen verran ylipainoinen :) Tavoitteena olisi se, että paino ei nousisi yhtään siihen nähden mitä se oli ennen raskautta. Ja se on varmaankin ihan realistinen tavoite.

Ihan kamalasti harmittaa, kun vatsan kasvu ei varsinaisesti näy ulospäin. Nyt siis vko 16+5. Itse toki tunnen tuon pienen pömpön, mutta kun se tahtoo jäädä alkuperäisen lihavuusvatsan piiloon :( Sen verran se kyllä näkyy, että vatsaa on turha enää "vetää sisään", ei voi enää huijata peilin edessä itselleen litteää vatsaa :D

Syömistavat ovat onneksi muuttuneet! Ja siksi ehkä tuo paino onkin tippunut, vaikken ole tarkoituksella laihduttanut. Makea ei maistu enää samalla tavalla (ei tosin ole koskaan ollut mikään "mättöhimo"), eikä ruokaa pysty syömään samanlaisia määriä kuin ennen. Vesi ja maito maistuvat erityisen hyvältä nykyään, monet limpparilasilliset on korvattu niillä. Mitenkäs muiden syömistavat? Liikasyöminen ja herkuttelu lienee ihan normaalia raskauden aikana, mutta onko muita samanhenkisiä, jotka ovat saaneet elämäntavat parempaan suuntaan?
 
Mulle sanoivat että joudun sokerirasitukseen koska olen yli 25v. (ensisynnyttäjä). Riitti ilmeisesti syyksi, pöh...
Verikokeista tuli tulosta kotiapäin ja 85% varmuus, ettei ole ainakaan Downia. Miten kaikki muut saavat ihan erilaiset tulokset esim. 1:100000 tms. Onko joku Vantaan oma juttu vai katsellaanko niitä sitten myöhemmin (vähän pihalla) ?
 
Perjantaita! :)

Öhkis; Et ole poikkeuksellinen, viikot on täälläkin hakusessa vähän väliä :D Joudun välillä katsomaan Vau.fi -laskurilla että missäs oltiin menossa. Muistisääntönä on myös, että miulla ja muutamalla muulla menee tää raskaus kalenteriviikkojen mukaan, eli tänään vaihtuu 16+0 *poks* :D Tää toinen raskaus menee melkeinpä sivussa ja toivon, että säilyn pienivatsaisena mahdollisimman pitkään, koska iso massu on yhtä kuin tukala olo! Vaikea hengittää ja kaikkea mahdollista kremppaa..en yhtään kaipaa sitä!!!

Mie onnistun rimaa hipoen välttämään sokerirasituksen tällä kertaa. Rajana on siis, että jos olisi ollut yli 35-vee, niin ois joutunut automaattisesti. Tuo ikä täyttyy onneksi hetki synnyttämisen jälkeen ja lisäksi selvisin viimeksi puhtain paperein. Toki noita sokereita seurataan neuvolassa joka kerta pissanäytteestä, joten ne jotka ovat huolissaan siitä, etteivät sokerirasitukseen joudu sukurasitteista huolimatta niin kyllä se kutsu sinne käy jos arvot alkaa nousemaan pissanäytteessä!

Meidän kaupungissa ensimmäisessä raskaudessa taisi joutua kaikki sokerirasitukseen iästä huolimatta. Ihan ok se meni, miulla oli ihan semmoista suht mautonta sokerilientä. Sain kyllä hirvittävän päänsäryn sen jälkee kun piti olla niin pitkään syömättä ja sit litkiä sokerilientä mukitolkulla.

Jännittävät ajat edessä muualla kuin raskausrintamalla. Miun ihanainen tammuska-hevoinen alkaa olla kilpakunnossa ja huomenna lähdetään harjoitusraveihin katsomaan miten rengas pyörii. Jiihaa!!

LumiLinnea ja pikkukakkonen 16+0
 
IMN
zanie en kyllä minäkään ymmärrä miksi sinulle on seulatulokset kerrottu noin :eek: ehkä sun pitäisi kysäistä seuraavassa neuvolassa, minä ainakin olen kiinnostunut tietämään? :D

Ja on tosiaan jännä miten nuo käytännöt sokerirasituksen, seulojen, lääkärineuvoloiden ja muiden suhteen eroavat toisistaan. Mutta eivätköhän kaikki kuitenkin saa sen hoidon ja seurannan mitä tarvitsevat :)

Syömistavat on mullakin muuttuneet. Lähinnä siksi että kaikki sokerinen saa aikaan vain etovan olon. Limppareiden suhteen olen tosi rajoittunut nykyään, colajuomat ei mene ollenkaan alas ja kaikki muut paitsi appelsiinifantat maistuvat viinalle. Aamupaloista on tullut paljon terveellisempiä esim. leipää, jogurttia, marjakeittoa ja niin pois päin :) Puuroa en jostakin syystä voi enää syödä. Hyvin saan sen menemään alas eikä tule huono olo tai mitään, mutta jossakin vaiheessa se vain pitää oksentaa ulos. Ihan kuin elimistöni haluaisi eroon kaikesta puurosta :D

IMN & Tuutikki 14+6
 
Verikokeista tuli tulosta kotiapäin ja 85% varmuus, ettei ole ainakaan Downia. Miten kaikki muut saavat ihan erilaiset tulokset esim. 1:100000 tms. Onko joku Vantaan oma juttu vai katsellaanko niitä sitten myöhemmin (vähän pihalla) ?
Saatan olla väärässä, mutta tämä tarkoittaa siis varmaan sitä, että kun noilla seuloilla saadaan siis kiinni vain noin 85% kaikista downin syndroomista. Eli 15% ei näy seulatuloksissa lainkaan vaan tulee "ei kohonnutta riskiä -tulos" (esim tulos olis vaikka 1:100000 tms.).

HUSin sivuilla sanotaan näin (eli tässä tuon 85% sijasta 80%).

"Riskiraskaustutkimus ei paljasta kaikkia raskauksia,
joissa sikiöllä on 21-trisomia tai muu vakava
kehityshäiriö. Se paljastaa kuitenkin noin 80 %
21-trisomioista (Downin oireyhtymistä eli mongoloidismista)."

Huomaako, että mulla on töissä tylsää? :) Perjantait on aina tälläisiä vetämättömiä päiviä.

LumiLinnean hepalle tsemppiä huomiseen koitokseen! Toivottavasti menee hyvin. :)

Lumi & murunen 16+4
 
Perjantaita lokamammat! :)

).( Kävin tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, jotka kuuluivatkin hienosti. Vauveli on liikenteessä, mutta kuuliaisesti antoi kuitenkin kuunnella sykettään. :) Mitään huolenaihetta ei noussut. Kyselin noita ei hälyttäneitä seulatuloksia tarkemmin terveydenhoitajalta, joka kertoi 21 trisomia-luvuksi 1:2200 ja 18 trisomia-luvuksi 1:100000. Eli Helsingissä ainakin laskevat kahdet todennäköisyysluvut. Onko kenellekään muulle kerrottu kaksia seulontalukuja?

Aamulla herätessä tuntui muutama töytäys sisuskaluissa, joiden uskoisin pikkuisen aiheuttaneen. Tässä raskaudessa taitaa vatsa heilua ihan toiseen tahtiin kuin aiemmissa... :D

unelma kolme & murunen 14+5
 
IMN
unelma kolme Minullekin ilmoitettiin seulatulokset kahtena eri todennäköisyyslukuna. 21-trisomia taisi olla 1:23 000 ja 18-trisomia 1:100 000. Näin siis myös Oulussa :)

Tuntuu että olisi ollut hirveän raskas päivä vaikka mieheke lähti pojan kanssa sukuloimaan toiselle paikkakunnalle jo kolmen aikoihin ja siitä asti olen saanut viettää vapaapäivää :D Väsyttää ja nälättää koko ajan. Huomiseksi kuitenkin pitäisi kaverin lapsen 1-vuotissynttäreille piristyä :)
 
Perjantai-iltaa kanssasisaret! :)

Tervetuloa mukaan Zesi!

Viimeraskaudessa sain yhden riskiluvun nt-ultrassa (äitipolilla kontrollikäynnillä) joka merkittiin nla-korttiin. Tällä kertaa nt-ultran tehnyt lääkäri sanoi, että viikon kuluessa tulee soitto, jos aihetta on, ei tullut soittoa. Eli tällä kertaa en saanut sitä riskilukua, ei tullut viime neuvolassakaan esille, katsotaan puhuuko täti siitä seuraavalla kerralla tai muistanko kysyä asiaa! :D

Mulla on syömistavat aika samat kuin ennen raskauttakin, herkuttelen kyllä, mutta oon rajoittanut sitä aika lailla entiseen verrattuna. Sillä kai tuo paino onkin nyt pysynyt suht samassa. Tippuakin saisi, eli korjattavaa on vielä ruokavaliossa ja liikunnan määrässä.. Pikkuhiljaa hyvä tulee, enkä aloita mitään liian rankkoja uusia liikuntaharrastuksia kesken raskauden, ehtii sitä sitten synnytyksen jälkeenkin. :)

-Minki ja pikkusisko 16+0 POKS!- (en olisi tuotakaan muistanut, jos en olisi tänne tullut käymään! :D)
 
sokerirasituksesta, tosiaan täällä Espoossa melkeen kaikki joutuu/pääsee sokerirasitukseen niinku joku täällä mainitsikin. Tosin itse en viimeksi joutunu varmaan iän vuoksi, ja ei ainakaan vielä oo mitään puhetta ollut :) Oisko raja 25? Joten ei toivottavasti joudu nytkään :)

Mutta muuten tänne tosi hyvää, ainostaan illalla turvotus erityisesti vaivaa vatsassa. Olo on silloin tosi kurja! Onko muilla samaa? Tosin luulen että juon vettä ihan liian vähän, pitää tsempata tossa ;)

Täällä vatsatauti kärsitty ja voitettu ;)
-Santtura- ja murunen 13+4-
 
IMN
Onkos muilla muuten ollut vielä harjoitussuppareita? Itselläni on joka ilta ja myös yläselkä kipeytyy siinä samalla.. Itkua saa vääntää kun on selkä niin kipeä. Itse supistukset eivät siis satu, enkä usko noiden olevan mitään selkäpolttojakaan kun niitä ei viime raskaudessa/synnytyksessäkään ollut, vaan ihan puhdasta särkyä. Kuitenkin tulee jotenkin ahdistava olo kun masu pingottuu ihan kivikovaksi ja usein joutuu istumaan tai vähintäänkin kävelemään melkein kaksinkerroin. Olisiko syytä soittaa neuvolaan vai sanovatko vain että on ihan normaalia?

Siitä piti vielä vinkata, että tilattuani vauva-lehden saan tilaajalahjaksi Brio Primo-turvakaukalon ;) Tosiaan tuo on vain lahjatilauksissa, joten laitoin äitini yhteystiedot "laskun maksaja ja lahjan saaja"-kohtaan ja itseni vain lehden saajaksi, vaikka itse lehden maksankin :D Tosiaan tuo oli vuoden kestotilaus 78,80€ eli ei ihan ilmainen kuitenkaan, mutta olin muutenkin aikeissa alkaa taas tilaamaan lehteä :) Oivoi, olisinkohan hyvä lehtikauppias :D

Taas harkkasupistaa, vaaka-asentoon siis..
 
Riskiluvuista Viimeksi sain nt-ultran jälkeen TYKSistä kirjeen, jossa oli se riskiluku. Just siis että yhden suhde johonkin biljoonaan. Tässä raskaudessa eli nyt pari viikkoa sit tuli vain kirje, että ei syytä lisätutkimuksiin. Mutta ei enää miten lukua. Oliko muilla turkulaisilla/varsinaissuomalaisilla näin? Mä oikein tihrustin joka puolelta sitä paperia sitä lukua, vaikka mitä väliä sillä nyt sinänsä on - selkeesti tulos oli täysin fine, kun mitään jatkotoimenpiteitä ei tullut.

Sokerirasitukseen
joutuu täällä tietääkseni kaikki yli 25v odottajat, niin ainakin viime raskaudessa sanottiin. BMI mulla on normaalin rajoissa (just ja just) joten siitä ei ainakaan voinut olla kyse. Ei siinä kokeessa mitään kummoista oo, sokerimönjää kulautetaan ja sit luetaan naistenlehtiä pötkötellen. Hyvin leppoisa aamupäivä se oli! :D

Mä en oikeasti muista tätä raskautta useimmiten kuin iltaisin. En tunne yhtään mitään, en oireita, en liikkeitä, en henkisiä väristyksiä, en mitään. Ei siis oo mitenkään negatiiviset fiilaritkaan - täysin neutraalit vaan. So not. Kai se tästä vähitellen.

kardemummma & pulla 13+4
 
Mulle kerrottiin noi sikiöseulonnan luvut kans. kolme lukua?!
downin syndrooman mahdollisuus 1:51 000 ja ne 2 jotain muuta oli molemmat 1:100 000. Ja ne kirjoittettiin kans siihen neuvolakorttiin. Koko ajan on tuo massu kipee, jotain suppareita ne kai on. Pienestäkin rasituksesta ottaa. Ja kamalaa,kun täytyy olla erityisen varovainen tuon mahan kanssa,kun on tuo istukka tuossa edessä ja se sitten tietenkin ottaa niin herkästi itseensä jos iskuja tulee.. Esikoinen on 3½ vuotias,ja voitte kuvitella kun se tykkää pyöriä tuon mahan ympärillä silloin kun ei tartteis.. Töissä ei oo kovin hääviä,kun joutuu salailemaan asiaa vielä,kun on sijaisena.. :( Oon lähihoitaja.. Muuten olo on hyvä mitä nyt flunssa vaivaa :)

-Miia009 kakkonen 13+1-
 
Täällä meilläpäin, jos kaikki on seulonnoissa hyvin, ei edes saa mitään tietoa mistään riskiluvuista.
Kuulemma, jos jotain on pielessä, riskit suurentuneet, tulee kirje kotiin n. kahden viikon kohdalla verikokeista. Jos kaikki on ok, mitään kirjettä ei tule missään vaiheessa..
Mun kirjeen pitäisi olla tulematta ens pe.. Luulen että vielä vappuviikonkin jännitän, että onko vaan posti jäljessä ja huonon onnen kirje tulee vasta maanantaina, keskiviikkona, torstaina tai perjantaina..
Saattaa olla, että joudun maanantaina 30. pv soittamaan sairaalalle ja kysymään..

Henna-Riikka ja pumpula 13+2
 

Yhteistyössä