Lokakuun Onnenmurut 2012 **Kesäkuussa**

Tänään neuvolassa käyty ja kerrankin sydänäänet kuulu heti selkeästi, aikaisemmin on saanut hakemalla hakea. Positiivinen yllätys oli se että rv 22+5 ja painoa tullut vain se vähän vajaa 5kg. Luulin että olis tullut enemmän kun maha on jotenkin jo niin iso.

Oikeaa polveani on tutkittu kohta 5 vuotta ja mitään ei ole löytynyt, silti kipu jatkunut. Tänään pulitin itseni kipeäksi OIKEASTA otropedista joka magneettikuvista löysi vian ja sanoi että polvileikkaus on edessä! Raskauden vuoksi leikkausta ei tehdä puudutuksessa eikä nukutuksessa, joten polvileikkaus sijoittuu n.3-4kk synnytyksen jälkeen. Sovittiin siis miehen kanssa että isyyslomasta pidetään se yksi viikko heti kun vauva syntyy ja sitten loput sen polvileikkauksen aikaan, ettei tarvitse olla siinä jamassa pikkuisen kanssa yksin kotona.

Appivanhemmista Appiukkoa on ole koskaan tavannutkaan mutta anoppi on kuvioissa aktiivisesti mukana. Tullaan tosi hyvin toimeen, eikä mitään kärhämää ole missään vaiheessa ollut. Samoin vanhempani ovat erittäin tyytyväisiä vävyynsä, ensimmäistä kertaa isänikin on ääneen sanonut kuinka on onnellinen millaisen miehen olen löytänyt. Hyvin siis tullaan kaikki toimeen keskenämme, mikä on sinänsä ihana juttu, koska en tähän hormonihirviö-maailmaani kaipaisi mitään konflikteja kenekään välillä :D

SF-mitta Tänään mitattuna tosiaan 22cm, mikä menee juuri siellä käyrän ylärajan sisäpuolella, neuvolantäti tosin sanoi että sitä käyrää ei niin kovasti kannattaisi tuijottaa. Hemoglobiini on laskenut nyt 144:stä 114:sta, joten tänään alkoikin sitten jo Obsidanin mussutus...ihan kiva jos se edistäisi vaikka tuota vatsan toimintaa :D

Mitenkäs te ootte jaksellu noin yleensä? :)
 
Hei pitkästä aikaa! Täytyy käydä tänne päivittämässä vähän listaa ja omaa tilannetta..

Ensiksi onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :)

Tänään oli neuvola ja siellä kaikki hyvin! Painoa oli tullut viikossa 40g ja yhteensä nyt 600g, joka on todella hyvin siihen nähden ettei paino saisi nousta, enkä ole asian eteen juuri tehnyt mitään.. :D Pikkuisen syke oli välillä 138-145 ja löytyi samantien kun täti laittoi anturin mahalle! Sf-mitta on hurjat 24,5cm, mutta selittyy edelleen tuolla reippaalla ylipainolla. Kohtu yltää justiinsa napaan saakka. Liikkeet tuntuu selvästi, ja usein! :) Hemppa oli yllättävän hyvä, 127, odotin sen olevan jo paljon alempana! Mukaan sain raskaustodistuksen kelaa varten ja lähetteen toiseen sokerirasitukseen rv 24-28. Seuraava neuvola on heinäkuun alussa ja rakenneultran kontrolli perjantaina 13.7.

Sitten vähän ikävempiin asioihin.... Miehen kanssa pariviikkoa sitten tuli parisuhde tiensä päähän. Eli siis suomeksi sanottuna, mies jätti mut. Vaan asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Kumpikin rakastetaan toisiamme ihan älyttömästi, ja molemmilla on halu koittaa korjata asioita. Oon siis soittanut aikaa pariterapiaa, katsotaan koska päästään. Asutaan siis vielä yhdessä, ihan täydessä sovussa, eikä olla laittamassa eroakaan vireille. Katsotaan rauhassa eteenpäin ja mietitään yhdessä ja erikseen mikä meni pieleen ja mitä voi muuttaa. Jos tästä vielä yhteen päädytään on se suhde jotain ihan uutta. Eron syitä en jaksa eritellä, ja niitä onkin paljon jo pidemmältä aikaa.

Anopista Mulla on ehkä maailman ihanin ja sydämellisin anoppi! <3 Ei oo ikinä tuputtanut neuvojaan tms. vaan on pyydettäessä kertonut asioita, tai muuten keskustelun lomassa kertonut mielipiteitään. Anopille on lapsenlapset tärkeintä maailmassa, kaikki 6, kohta 7! Hoitaa meidän esikkoa mielellään ja neitikin tykkää mummosta ihan täysillä! :) Miehen isää taas tavataan harvemmin, vaan on hänkin ihan mukava heppu, aikalailla samanoloinen kuin mieheni. Mies taas tulee omien appivanhempiensa, eli mun vanhempien kanssa oikein hyvin toimeen. Äitini asuu 400km päässä ja nähdään niin usein kuin mahdollista, kuukauden-parin välein. Isääni harvemmin, hän asuu uuden vaimonsa kanssa n. 450 km päässä. Isäni on alkoholisti, enkä sen takia halua pitää hirveän tiheään yhteyttä.

Olisiko joku halukas ottamaan pinon vedettäväkseen heinäkuusta lähtien? Tuntuu, ettei aika ja voimat riitä tämän ylläpitoon, kun tilanne kotona on mitä on... Tämän kuun vielä voin päivitellä, mutta jos joku tahtoo jatkaa niin luovutan ilomielin vetovastuun! :)

-Minki ja pikkusisko 23+3-
 
Minki, ikävä kuulla parisuhteestasi :( Jos rakastatte toisianne, niin toivon että saatte asiat järjestykseen. Muussa tapauksessa toivotan onnea uuteen elämään. Mutta tsemppiä kuitenkin, kaikki kääntyy lopulta parhain päin!

Muuta en kerkee nyt kirjoitella, palaillaan! :)

- Öhkis 23+3
 
IMN
Ensiksi Minkille paljon jaksamisia! Toivottavasti saatte asiat vielä selvitettyä.

Sitten siihen mistä tulin avautumaan.. Oon aikalailla jo heittäny kirveen kaivoon tän raskauden suhteen, tai siis sen suhteen että tämäkään olisi mikään "tavallinen" raskaus. Tänään verenpaineet 10min levon jälkeen 122/80 p90 ja 10min myöhemmin 125/87 p97. Eli epäilen että jälleen olisi raskausmyrkytys, kun mulla normaalisti paineet n. 108/60-112/70. Esikoisen ajan raskausmyrkytyksessäkään eivät nousseet tuon enempää mutta sekin oli jo tarpeeksi. Jos nyt kuitenkin antaisivat mun olla niin kauan raskaana kuin oma olo sallii, en kestäisi katsoa lastani keskoskaapissa ja jättää sairaalaan :/ Eihän tämä siis toki vielä ole ajankohtainen asia, eikä mitään ole vielä tarkemmin tutkittukaan, mutta minkäs sille voi kun stressaa. Esikoista odottaessa myrkytyksestä ei ollut mitään muuta merkkiä kuin proteiini virtsassa ja istukan virtaukset korkealla, sekä tuo pieni muutos verenpaineessa. Nyt taas on ollut enemmän näköhäiriöitä, ylävatsakipua ja sellaista "outoa oloa", niin kuin olisi täysin pihalla kaikesta eikä voisi olla paikoillaan.

Huh, tulipa sepostus, mutta helpotti :D

Sainpa muuten eilen toimitettua Kelalle äitiysavustus- ja äitiyspäiväraha-hakemukset (kaikkien muiden miljoonien hakemusten ja liitteiden lisäksi) :) Kerrankin oikein innostuin täyttämään Kelan lomakkeita. Miksi niitä raksiruutuja ja viivoja pitää piilotella joka puolelle sivua?! =D

IMN & Tuutikki 22+3
 
Viimeksi muokattu:
IMN :hug: Toivotaan, että kyseessä olisi väärä hälytys tällä kertaa eikä raskausmyrkytys. Oletko soitellut neuvolaan aiheesta? Toivottavasti olet tiukassa seurannassa.

Minkille isot tsempit parisuhdekiemuroihin. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä parhain päin.

Tervetuloa mukaan Pinde89 ja muut uudet, jos en ole muistanut toivotella!

Lumi & murunen 24+2
 
IMN
_Lumi_ Maanantaina mainitsin neuvolassa asiasta ja th otti ihmeenkin tosissaan epäilyni. Yleensä (ainakin täällä päin) kun potilas alkaa itse jotain diagnosoimaan niin ei uskota millään. Mutta tosiaan, ensi viikolla muutenkin neuvolalääkärille aika niin th kehotti puhumaan siellä asiasta. Ainakin vaadin päästä ultrattavaksi, jotta tarkistaisivat istukan virtaukset. Heinäkuun 12. olisi kontrolliultra, mutta tahdon kyllä tällä kertaa tietää mahd. myrkytyksestä heti kun mahdollista. Viimeksi kun sain tietää niin ehdoteltiin jo käynnistystä seuraavalle päivälle ja papereissa lukee "Synnytyksen käynnistämistä ehdotettu, mutta potilas itse haluaa mennä kotiin ja palaa kahden päivän kuluttua" :D

Päätin muuten juuri viettää kesäni pitkälahkeisissa housuissa. Nilkat on sen verran turvoksissa että pohkeet jatkuu varpaisiin asti. Tosi nätin näköistä :D

IMN & Tuutikki 22+4
 
Onnea kaikille ihanista ultrauutisista! Ja tietty poika-ja tyttölupauksista! :heart:

IMN:toivotaan ettei olotila myrkytykseksi muuttuis! Nyt on tärkeää että lepäät ja juot paljon! Ja ennen kaikkea yritä olla stressaamatta,vaikka vaikeaa se on!
Mää en osannu levätä toksemiaraskaudessa tarpeeksi (toinen raskaus) saatikka juoda ja enkä osannu ees vaatia nlatätiä ottamaan mua heti tarkastukseen niin se meni pahaksi ja tosi nopeaa. Mulla alko pahat oireet ihan yhtäkkiä rv 30, seur vkolla olin jo osastolevossa ja rv32 poika syntyi hätäsektiolla.
Mullakaan paineet ei noussu ihan hirveisiin lukemiin, alapaine pysyi koko ajan alle 100 ja yläpaine tais olla pahimmillaan 150+ ja nää lukemat oli vähän ennen pojan syntymää. Mulla eka oire oli aivan järkky päänsärky joka oli ihan muuta kuin mun ikäni sairastama migreeni!

Minkille haleja ja voimia parisuhdekriisiin! Ite aattelisin niin että jos te kerta rakastatte toisianne noin paljon niin kyllä te saatte homman kuntoon! Ei semmoista asiaa oo etteikö rakkaus voita sitä!

Tervetuloa uusille mukaan! Mukavaa kun tänne vielä uutta porukkaa löytää!

Isyyslomasta tai -kuukaudesta: meille on siis tulossa no5 ja tilanne on tällä hetkellä se että kaikkinensa ukkokulta on isyyslomaa pitäny yhden viikon vaikka mahdollista niitä olisi ollut pitää 10vkoa! (2+2+3+3vkoa) Ja en oikein usko että tässäkään ehtii pitää yhtään. Menee leikkuriin elokuussa ja joutuu pitämään pakolliset pari vkoa saikkua niin töitä tietty jää rästiin ja eihän sitä nyt millään voi jo kuukauden päästä olla uudelleen "lomalla"! :kieh:

Appivanhemmista olitte turisseet: juu en oikein tiedä mitä niistä sanoisin...ovat työelämässä, terveitä ihmisiä mutta jostain syystä meidän lapset eivät ole koskaan heille merkinneet mitään! He eivät ole koskaan hoitaneet niitä, saati että lapset ois ollu siellä yökylässä tms. ja vanhinhan meillä on jo 17v. Koskaan eivät pyydä meitä sinne ja jotenki tuntuu ettei sinne tohi ees mennä ilman kutsua. Asutaan nykyään samalla paikkakunnalla.
Anopille pojat ei merkkaa mitään ja voi olla että se on alkanu jo sieltä oman ukkokullan lapsuudesta ku on väärää sukupuolta ja vanhin. Kaikki lapsenlapset meidän tuota 1,5v neitiä lukuunottamatta ovat poikia niinku tää tuleva no7 mutta ei tuo kuitenkaan mitenkään erityisen tärkeä tuo tyttö hälle ollu vaikka monet sitä epäilivät...omasta mielestäni ovat erittäin itsekeskeisiä, ja kyllähän nuo narsistin piirteet ovat selvästi nähtävissä anopissa.
Meillä on siis sellainen viileän etäinen suhde heihin, kaikki on ok kuhan kaikki tehdään heidän (tai anopin) mukaan tai ei ollenkaan...me ollaan pitäydytty tuossa "ei ollenkaan" sitte.
Joo mutta ei nuo munkaan vanhemmat täydellisiä oo..mutta tykkäävät olla lasten kanssa ja kyselevätki mikä on jos ei pari kertaa viikolla ole nähneet.

Niin joo me käytiin siellä rak.ultrassa viikko sitte! Poikahan se satavarmasti on siitä ei oo epäilystäkään :LOL: Poitsulla oli kaikki aivan mallillaan! Aivan ihanan tapaus :kiss:
Ultraaja oli tosi hyvä ja mukava eli voin kyllä suositella Järvelän Ilkkaa jos joku Oulussa ettii hyvää ultraajaa!

[/URL][/IMG]

Pitäs lähteä ennakkoon ostamaan siskolle vauvalahjaa, heillä on perjantaina LA ja äiti on menossa sinne (asuvat yli 800km päässä) niin saa viedä paketin mukanaan..joku ihqu mekko ois pakko löytää, tyttö ku on tulossa, ku ei niitä itelle enää voi haalia! Ainut huono puoli noissa pojilla just ku nuo vaatteet ei oo niin ihania...tosi turhamaista mutta totta :D

Crocus ja Pienimies 21+2
 
Hei kaikille!

Mie haluaisin kysyä millaisia oireita teillä on ollut sillon kun raskausmyrkytys on ollut?Tuolta lueskelinkin jo jotain,mut tarkempaa olisi kiva kuulla.RR siis nousee?Miulla on valmiiks valkotakki syndrooma :D ja neuvolassa aina tulokset paukkuu kovalla kuten viimeksi 149/77 p98, yläpaine on aina koholla ja alapaine on sit alle 80.Kotona kun mittaan niin tulokset on melkein ihanteelliset 122/76 p87.Näköhäiriöitäkö on jollain ollut?Millaisia ne ovat?Mie joskus "näen/koen" oik. silmän oikeassa kulmassa sellaisen heijasteen tai sellaisen kuin siellä jotain kimaltelisi,koskaan ennen ei ole sellaista ollut mut nyt tuota näkyy kuitenkin lähes koko ajan.Neuvola olisi huomenna ja siellä kerron siitä,mutta ajattelin teiltä kysyä onko tämä normaalia vai pitäisikö huolestua?

marsali 22+3
 
Viimeksi muokattu:
IMN
marsali Mulla ainakin näköhäiriöt ovat olleet sellaisia "kipinöitä" näkökentän sivuilla tai vaikeuksia katsoa kauas (ikään kuin paineen tunne silmissä). Neuvolantätilläkin on kuulemma joka raskaudessa ollut sellaisia ihan alusta asti, joten ei välttämättä tarkoita mitään. Mutta ota ihmeessä puheeksi :)
 
Noista "kipinöistä" näkökentässä eli mullakin on niitä ollut joka raskaudessa eikä koskaan ole verenpaineet nousseet eikä mulla ole ollut raskausmyrkytystä. Eilen huomasin ekan kerran "kipinät" oikein kunnolla, ensin pyörittelin päätä ja ihmettelin "pikkukärpäs laumaa" kunnes tajusin mistä on kyse :D No pitää nyt kuitenkin muistaa mainita asiasta neuvolassa ensi kerralla että on sit tiedossa tällänen oireilu jos jotain onkin tullakseen tässä raskaudessa. Nyt todella toivotaan että kukaan ei saisi riesakseen tota inhaa vaivaa :|

Nyt alkaa todella jännittämään huominen rakenne ultra, jos löytyykin jotain mikä tuottaa taas päänvaivaa...no nyt on vaan luotettava että kaikki menee hyvin :)

muhvi ja matkis 21+3 :heart:
 
Mulla oli kans ekassa raskaudessa raskausmyrkytys, paheni rv 36, jolloin jouduin sairaalaan vuodelepoon. Mulla proteiinia pissassa ja verenpaineet nousi kunnolla, ja turvotusta tuli. Mutta muuten olin oireeton, ei sattunut päähän, eikä paineetkaan tuntuneet missään, vaikka alapaineet oli yli 100 ja yläpaineet pahimmillaan 200.

Tänään oli rakenneultra ja kaikki ok. Istukka on etuseinässä, joten se selittää liikkeiden vähyyden. Kovasti siellä potki ja heitti kuperkeikkaa. Tyttö olisi kuulemma tulossa, eihän se 100 % varmaa ole, tuumas kätilö. Kaksi tyttöä jo ennestään, osaisko sitä ees poikaa hoitaa... Mies tais olla "vähän" pettynyt, kun tuumas, et jospa se seuraava sit ois poika ja mä luulin, et tää on meidän viimeinen... :)

Sain sokeriarvojen takia soittoajan äitipolille ja ylimääräisen kontrolliajan lokakuun alkuun, varmaan sit katsovat painoarvioo tän raskausdiabeteksen takia. Supistelut on onneksi rauhoittuneet, kun oon huilannut, jospa se tästä...

poikatyttö
 
onko muilla kokemusta femedasta? tai ylipäätään 4d ultrasta? liityin vasta mukaan ja en jaksaisi selailla koko keskusteluja mitä täällä on jo muutama ehditty käymään :) meillä oli onnistunut reissu, vaikka vauva oli kokoajan polvet kasvojen edessä mutta kyllä se sieltä pikkasen anto ittestään esille :)
 
Huomenta kaikille! :wave:
Pikkuisella on aamujumpat menossa - tuntuu hauskalta kun vatsassa käy melkoinen myllerrys.
Aika matelee. Mitä tässä enää odottaa lokakuun saapumisen lisäksi kun yhtään ultraakaan ei ole jäljellä? No äitiyspakkausta toki. Saapuuko äitiyspakkaus kuinka pian hakemuksen jättämisen jälkeen? Viikon päästä (muistaakseni) on neuvola ja siellä täytellään jotain Kelan lappuja.

Lena & Onni 21+0 :heart:
 
IMN Tosi hyvä, että ottavat oireet vakavasti neuvolassa! Raskausmyrkytyksen kanssa ei kyllä ole leikkimistä. Parempia vointeja sinulle. :)

lena- Laitoin itse Kelalle hakemukset netissä sekä postitse raskaustodistuksen toukokuun lopussa. Viime viikolla tuli kirje, että äitiyspakkaus on tilattu ja tulee parin viikon sisällä. Vielä ei ole näkynyt. :) Mutta ei siis kauheen kauaa tarvitse odotella.

Omaan napaan sen verran, että soittelin neuvolaan alavatsakipujen ja kiristelyjen takia ja sain lähetteen labroihin tulehdusten pois sulkemiseksi. Epäilen vahvasti, että kyseessä on vaan kohdun kasvukivut, mutta hyvä tarkistaa. Lisäksi oksetus on taas palannut. :( Ei onneksi missään nimessä voi verrata alkuraskauden öklöön oloon, mutta selkeesti tulee herkästi paha olo. Kaukainen muistikuva olis, että esikoista odottaessa oli sama juttu...

Sellaista, takaisin työn pariin & laskemaan minuutteja lounasaikaan. ;)

Lumi & murunen 24+3
 
Tervehdys taas, täällä palailtu etelän +42 asteen helteestä kotoisaan Suomeen. Johan tuli löhöttyä pari viikkoa tekemättä mitään, painoakin kertyi tuona aikana +2 kg:whistle: No ehkäpä tuo tasoittuu seuraavien päivien aikana kun pääsee normaalirytmiin takaisin.

Liitoskivuista: Minulla alkoivat jo rv18-19 ja helpottavat jos ei tarvitse kauaa olla samassa asennossa. Istuminen/paikallaan olo samassa asennossa ja vääränlaiset liikkeet pahentavat selvästi tuota vaivaa. Esikoisesta tuli aikoinaan joku liitoksen revähtymä loppuraskaudessa ja ilmeisesti minulla nuo kivut palaavat sen takia todella herkästi seuraavassa raskaudessa.

Liikkeistä/supistuksista: Täällä ainakin tuntuu liikkeet masun päältä todella selvästi , kuin myös se missä kohtaa vauvan raajat/pää/peppu ovat. Ultrissa aina varmistunut tuo asento ja ruumiinosat mitkä liikkuvat vatsaa vasten. Vauva näyttää viihtyvän samassa asennossa pää ylhäällä viikkotolkulla, välillä istuen ja välillä jaloilla polkien virtsarakkoon=) Joskus tuntuu iso muljahdus jos vauva asettuu poikittain, näkyy ihan kuin kohdun muoto muuttuu sivusuuntiinsa. Harjoitussupistuksia tulee päivittäin, osa jo kipeitäkin mutta en ole huolissani niistä ainakaan vielä.

Enää 5 viikkoa töitä ja sitten alkaa kesäloma ja heti perään äitiysloma, JEE! Haittapuolena on että tuo aika menee sijaisen opettamiseen mutta kyllä sen kestää kun tietää että on noin lyhyt aika kestettävänä:LOL:

Jensar kera asukin 23+6
 
Viimeksi muokattu:
Terve!
Pinde89, me käytiin Femedassa kans 4D:ssä pari viikkoa sitten, ei ollut suunnitelmissa mutta kun oltiin kolarissa eikä terkkarista suostuttu ultraamaan niin mentiin sitten varmuuden vuoksi sinne tsekkaamaan et kaikki on kunnossa. Oltiin myös tyytyväisiä ja mukaan tullut video oli aika kiva bonus =)

SF-mitta huitelee täällä ihan omilla käyrillään, toissapäivänä neuvolassa mitattiin 24 cm (rv 22+2) ja sovittiin, että meen sokerirasitukseen jo ensi viikolla. Painoa ei kyllä onneks ole tullut kuin 2 kg. Tosin tuolla 4D:ssäkin sanottiin että vauva olisi mitoiltaan ainakin viikon isompi viikkoihin verrattuna. Saas nähä mikä jättiläinen täällä asustelee...
 
Huomenta pinoon! Eilen kävin rak. uä:ssä (21+4) ja kaikki oli erittäin hyvin!! Sielä se pikkunen jumppas mutta onneksi kuitenkin kätilö sai kaikki tarvitsemansa mitat. Todella tarkkaan ultras, mittas käsien pitkät luut ja jalkojen luut kunnolla kattoi olkavarret ja olkanivelet ja polvet ja nilkat ja ja ja...erittäin osaava kätilö! Sitten siinä mittailujen päätyttyä vielä piti sellasta "kiertoajelua" että sai kunnolla näkymää vauvasta :D Kätilö näytti myös 4D kuvaa vauvasta ja oli jotenkin liikuttavaa nähdä "tuttuja" kasvonpiirteitä tässä tulokkaassa jo, hän on aivan kun isoveljensä!! :heart: :) Pari 4D kuvaa sain mukaan että voin miehelle näyttää miltä meidän vauva näyttää. Niin joo, tällä hetkellä vauvalla on painoa 440g enkä yhtään tiedä onko tuo mitta ylä- vai alakanttiin viikkoihin nähden. Mutta siis vauva muuten vastas viikkoja tarkasti ja kaikki on hyvin. :heart:

erittäin helpottunut muhvi ja matkis 21+5 :heart:
 
Olin eilen illalla saunassa ja huomasin nännin päästä valuvan kirkasta nestettä, menin siinä sitten ihmettelemään ja puristin rintaa niin sieltä tuli kirkkaan nesteen mukana valkoista haaleaa nestettä. Viikkoja nyt 23+2 että onko toi ihan normaalia :D Ukko vaan tokas että älä herranjestas mee puristeleen niitä tissejäs :LOL:

Voisko joku kertoa vähän kokemuksiaan kun tosiaan itsellä tämä esikoinen tässä tulossa ja ei ole tietoa kyseisestä asiasta ja sen "normaaliudesta".
 
Aurinkoista perjantaita, ja tervetuloa uudet palstailijat!
Minkille voimia elämäntilanteeseen, toivottavasti asiat ratkeavat silti hyvin!

Eilen oli neuvola, ja kaikki ok. Sf-mitta oli 18 cm , painoa oli nyt pompannut 300g/viikko, mutta hb ja paineet ok. Pitää taas skarpata tuon painoasian kanssa, ja ehkä hyväksyäkin että painoa vähän tulee. kelan paperit sain täyteltäväksi, ja tajusin viim. nyt, että vauvahan on jo niin iso, että jos jotain tulisi nyt, olisinkin jo synnärin asiakas:O äkkiä se aika menee, sittenkin!
Sydänäänet kuului hyvin, pulssi vaihteli paljon 130-150, mutta kaipa sen kuuluukin. rakenneultra viime viikolla kertoi, sen minkä liikkeistä tiesinkin, eli vauvan pää on syvällä lantiossa, ja se kyllä tuntuukin...vessaan tulee kiire, kun pää litistelee rakkoa..edellinenkin vauvakin oli hyvin aikaisin "lähtökuopissaan nuppi alaspäin", ja potkut tuntui vain ylös vatsalle, kuten nytkin.
Sokerirasitukseen joudun sittenkin, on vähän huoli ettei vauva pääse kasvamaan liian isoksi. Lantiossa kun on sitä ahtaumaa vähän, eikä yli 3,5 kg mahdu jokatapauksessa alateitse. Kieltämättä jännittää, miten saan tuon asian ruokavaliolla kurissa pysymään. Sektioon päätyminen syystä mistä tahansa olisi kyllä suunnaton pettymys, mutta onneksi vauvan kokoa seurataan.


Raskausmyrkytyksestä:[/B] Minulla todettiin esikoista odottaessa se lievänä, alkoi n 34 viikoilla. Oireina oli valkuainen pissassa, alapaineen nousu, päänsäryt ja väsymys. Pari kertaa olo äityi niin pahaksi, että ambulanssilla vietiin sairaalaan. Toisen amppareissun jälkeen tehtiinkin jo sektio viikoilla 38+2. Lapsi syntyi terveenä, vaikka oli kakannut lapsiveteensä jo, sekä istukka oli ehtinyt kalkkeutua pahoin. Onneksi asia otettin vakavissaan, en usko että vauva olisi selvinnyt noin hyvin jos synnytyksen luonnollista käynnistymistä olisi odoteltu. Istukka ei tosiaan toiminut enää kovin hyvin. Vasta syntymän jälkeen tajusin miten kurja ja väsynyt omakin olo oli; se tuli päälle vähän hiipien.

Poikakin täyttää kohta 2 v-ja nyt viimein on pottailut alkaneet onnistua,jippii:D! Mitenkään emme ole pottaa erikseen markkinoineet emmekä lasta siihen puolipakolla istuttaneet,maininneet vaan, että potallakin saisit käydä... Nyt aika vissiin oli kypsä, ja poika menee siihen itse, tekee pissit ja kakat, jos potta on hyvin hollilla. Parhaiten hän ehtii potalle, jos on jo valmiiksi munasillaan/vain kalsareilla, ja nyt kesällä kotioloissa se onkin helppo järjestää. Tiedän, että takapakiakin tulee vielä, mutta onhan se jo helpotus, jos syksyllä ei tarvitseisi niin paljon vaippoja kotiin kantaa!


ruuvih ja nyttynen 22+1
 
Karsu87: Ajattelin vaan pikasesti kommentoida, et mulla valu rinnat esikoisesta noin rv 12 alkaen ja koko ajan vaan lisäänty. Maitoo tuliki sit tosi hyvin syntymän jälkeen. Samoin tässä raskaudessa on koko ajan tullut maitoa, kun esikoisen imetystä en ollut vielä lopettanut ennen raskaaksi tuloa. Vähän ärsyttävää kun nyt jo yli kaks vuotta putkeen tullut maitoa. :D Mut toivottavasti jatkuu kuitenki et tulevakin imetys onnistuu.

Rakenneultra ois maanantaina.. Vihdoin ja viimein! Ja tiistaina on neuvolakin. Vähän stressaa kun tiedän et painoa on tullut liikaa. Mut luulisin et paljon myös nesteitä, kun sormet ihan turvoksissa. Kahdessa päivässä painoa tuli yli kilon verran, eli oisko enimmät kuitenki nesteitä.. No mene ja tiedä. :D

Raskausmyrkytys oli täälläkin esikoisesta. Hassua, luulin et se ei oo niin kovin yleistä. Meil se ei kyll ehtiny kovin vakavaks, kun iski vasta tosi lähellä laskettua aikaa ja ilmeni alkuun vaan turvotuksena, sit verenpaineina ja lopuks proteiinina pissassa. Oma olo ei ollut kovin erikoinen. Sit ku se proteiini huomattiin niin oli jo 40+5 ja päätettiin sit käynnistää.

Jipsu & Pömppis 21+4
 
IMN
Karsu87 Maitoa voi erittyä tosi varhaisessakin vaiheessa :) Esikoista odottaessa tuli sellaista keltaista "ternimaitoa" jo ennen rv20 ja seuraavan kerran sitten vasta synnytyksen jälkeen. Eli en usko että voisi olla mitenkään vaarallista, ainoa huono puolihan siinä on se että jos liikaa "pumppailee" käsillä niin sitä maitoa alkaa sitte tosiaan nousta ja kohta ruikkii omia aikojaankin :D Maitoa kun (normaalitilanteissa) nousee niin paljon kuin tilataan.

Kyllähän tässä on jo turhan tunteikas. Toissailtana itkin koska olin unohtanut putsata esikon korvat suihkun jälkeen. Viime viikolla itkin myös koska huomasin etten tiedä ollenkaan osaanko imettää :D Vaikka eipä siinä mitään "osaamista" juurikaan ole, ainakaan äidin osalta. Nyt pisti taas vihaksi kun huomasin että Saunalahden (jonka asiakas olen ollut vuosia) laskussa nimeni lukee väärin. Papatin kuin vanha katkera akka miehelleni siitä kuinka pitkäaikaisistakaan asiakkaista ei tuon vertaa välitetä :D:D Aivan älytöntä vuoristorataa siis tunteet ja sen myös huomaa siitä kuinka varovaisesti ihmiset juttelevat. Onneksi myös ymmärtävätkin :D

IMN & Tuutikki 22+6
 

Yhteistyössä