Lokakuun Onnenmurut 2012 *Maaliskuussa*

Terve! Ehkä minäkin uskaltaudun jo liittymään joukkoon...

jomppis, ikä 29 v., ensimmäinen, LA 12.10, KOS

Ilman kummempia oireita on tähän asti menty :) Välillä ollut aika lievää pahoinvointia, mutta ei edes läheskään joka päivä. Rintavarustus on kyllä entisestään paisunut...
Reilu pari viikkoa sitten käytiin varhaisultrassa varmentamassa, että siellä tosiaan joku asustelee. Silloin näkyi vähän yli sentin mittainen pikkukaveri ja syke näkyi myös. Eka neuvola oli myös 2 vkoa sitten ja malttamattomana odottelen nyt kutsua nt-ultraan, mutta eipä ole vielä näkynyt... No kai se viimeistään ensi viikolla tulee, kun huomenna alkaa jo 11 viikko.

Jomppis ja mato 9+6
 
Hellurei pitkästä aikaa!! :)

Tervetuloa mukaan pikkumyy1 ja jomppis, lisään teidät listaan! :)

Hurjasti ootte kirjoitelleet parin päivän aikana mitä olen ollut täältä pois! :D Yritän nyt muistella mitä kaikkea pitikään kirjoitella... Kun ois se lista mihin kirjoittaa aina ylös! :D

Kertomisesta tällä hetkellä asiasta tietää mun äiti, sisko ja pari ystävää, miehen äiti, sisko sekä eno. Kuun lopussa mulla on np-ultra ja pari päivää sen jälkeen meillä on muutto.. Siellä varmaan kerron sitten paikalla oleville, etten hyvän syyn takia kantele painavia laatikoita.. :)

Minä oon pari päivää täälä ollut tuskissani, tiistaina alkoi armoton hammassärky, josta soittelin jo sairaalaan, josta olisin saanut panacod -reseptin, mutten kuitenkaan päässyt hakemaan joten parasetamolilla kitkuttelin yön yli.. Keskiviikkona kävin hammalääkäripäivystyksessä, jossa laittoivat rikkinäiseen hampaaseen jotain lääkeainetta ja väliaikaisen paikan.. Puudutuksen jälkeen särky jatkui, ajattelin kuitenkin että se on vaan puudutuksesta johtuvaa.. No, eipä ollut, tänään särkenyt taas ihan sairaasti! Sain onneksi tänään sen panacod -reseptin! Vielä en ole uskaltanut niitä ottaa, nukkumaan mennessä vasta ajattelin.. Huomenna sitten taas soitti päivystykseen, että korjatkaa nyt paremmin se! :D

Omaa oloa sen verran, että pahoinvointi on melkein loppunut! Iltaisin kohdun alueella jomottelee, ja uskon sen johtuvan kasvukivuista.. Väsyttää edelleen, se on ainut "oire" joka haittaa elämää tällä hetkellä!

Kohta pääsee nukkumaan, ihanaa! :D

-Minki ja ylläri 10+6-
 
Huomenta ladyt! :)

Ensiksi lämpimät pahoittelut anu84:lle! :hug:

Ja tervetuloa uusille! :wave:

Kahvista: Valitettavasti tämä hereillä pitävä aine ei minullekaan tällä hetkellä sovi... lisää kuvotusta/närästystä.

Kertomisesta: Ei olla kerrottu raskaudesta kenellekään vielä, aimmistakin raskauksista kerroimme isovanhemmillekin vasta nt-ultran jälkeen. Syksyisestä keskenmenosta ei ole kerrottu kenellekään... valinta voi kuulostaa oudolta, mutta jotenkin emme halunneet stressiä siitä, että muut tietävät yrityksestä ja siitä jos ei sitten tärppääkkään sitten.

Alkoholista ja ruoasta: Lasten jälkeen etenkin alkoholin käyttöni on ollut lähes olematonta. Toki juhlatilanteissa sitä tullut nautittua. Raskauden aikana en välttämättä nollatoleranssilla mene eli jonkin verran saatan sitä punkkua lasiiini maisteltavaksi ottaa. Ruokaohjeita noudatan harkinnan varaisesti, nuo kylmäsavulohet tms. skippaan, loimulohta ostin tilalle.Töissä oli tällä viikolla maksaleikettä ja voi kun olisi sitä mieli tehnyt, mutta jätinpä sen väliin.

).( Kontrolliultrassa käyty (9+2) ja kaikki näytti siltä kuin pitikin. Pikkuinen heilutteli kaikkia raajojaan... en ole edellisissä raskauksissa käynyt näillä viikoilla ultrassa, joten tuon on varhaisin milloin olen liikettä masussani nähnyt. ?

Nt- ja rakenneultra-ajat tulivat eilen postissa ja nt-ultra on 2,5 vkon päästä. Vaikka eloa on todistettavasti masussa ollut, tuntuu ettei tuo asioiden huonosti menemisen peikko tahdo päästää irti... Aiemmissa raskauksissa henkisesti raskain mulle oli tuo loppupää, kun nyytti on melkein sylissä. Nyt tää alkupääkin ollut stressaava... :(

Gyneni sanoi, että rv9 tienoilla pahoinvointi voi jo helpottaa, joten jos se helpottaa todennäköisesti masussa kuitenkin kaikki hyvin. Mulla jonkin verran viime viikosta helpottunut kuvotus...

unelma kolme & papunen 9+4
 
Alkoholi ja ruoka: Itse olen pyrkinyt välttämään kaikkea missä mitään riskiä on, saan aika helposti pöpöjä muutenkin ja vatsa on oirehtinut vaihtelevasti. Alkoholia olen ottanut pari kulausta tähän mennessä raskautta mutta kunhan 12 viikkoa menee ohi niin uskaltaa varmaan hieman höllätä ja nauttia pieniä määriä useammin, esim. ruokailun yhteydessä tms.

Täällä on pahoinvointi poistunut jo kokonaan ja olisikohan väsymyskin hieman hellittämässä, liikunta maistuu taas ja muutenkin ihan hyvä olo=)

Jensar kera asukin 11+0 POKS:heart:
 
Moikka taas!

Täällä sitä odotellaan neuvolaa, joka on maanantaina. Jospa siellä jo kuunneltaisiin sydänäänet? Viikkoja omien laskujen mukaan 8+2, kai sieltä jo pitäs jotakin kuulua?

Juustoja ja muita olen vältellyt, niin kuin ekassa raskaudesssakin. Tai siis pästöroituja olen syönyt, mutta muita en. Olen muutenkin tarkka siitä, mitä syön, joten se jatkuu raskausaikanakin. Kahvi on jäänyt pois jotenkin huomaamatta. Mieskin ihmettelee, kun aiemmin join aamulla kolme kuppia ja päivällä vielä toiset kolme ja nyt menee ehkä puoli kuppia aamulla. Ennen edellistä raskautta en juonut kahvia ylipäätään, joten silloin ei samanlaista inhoa kahvia kohtaan tullut.

Onko teillä muilla minkä ikäisiä edellisiä lapsia? Meillä Iida-neiti on vuoden ja kahdeksan kuukautta sitten, kun tämän masuasukin pitäisi syntyä. Joskus yön pimeinä tunteina mietin kauhun vallassa, että miten sitten selviän kahden pienen lapsen kanssa. Näin päivällä ei kauhukuvia ole, mutta yöllä jotenkin asiat tuntuvat NIIN paljon isommilta ja pelottavimmilta. Onko teillä muilla samanlaisia tunteita tai epäilyjä? Tarvitsen vertaistukea :)

Iida<3 ja Tintti 8+2 (?)
 
Päivää kaikille :)

Omasta olosta voisin ensin valittaa. :D Tuntuu tavallaan samalta kun edellisessä raskaudessa ihan lopussa, vaik liikkuminen onkin huomattavasti helpompaa. Mutta siis vihlontaa ja alavattakipuja on enemmän kun tarpeeks. Närästystä myös, mikä viimeks alko vast joskus 30 viikon jälkeen. Ja eilisen spinnitunnin jälkeen on nyt alavatsa hieman aristanut vaik otin aika rauhallisesti. Onko muilla vastaavaa?

Ruokia en oikeestaan vältä, koska harvemmin syön ees niitä kiellettyjä tuotteita. Juustoja en jätä poies, mut en oo koskaan ollut mikään tuorejuustojen ystävä ni ei tarvi miettiä kahteen kertaan. Kahvia en oo koskaan ees oppinu juomaa ni eipä tarvi sitäkää pohtii.
Alkoholista nollalinjalla olen. Muutenkin juon vähän ja olen sitä mieltä et helposti pitäs pystyy olee raskauden ajan täysin ilman. En paheksu jos joku haluaa sitä maistella, mut ite pidän parempana et on täysin ilman.

Vanhempi lapsi on meillä lokakuussa sitten tasan 1,5v. Eli pieni poika vielä. Katotaan nyt miten niitten kanssa sitten pärjäilee. Mä en jotenki osaa sitä asiaa niin kovasti stressata, vaik eilenki oli taas hyvä esimerkki ku poitsu tuuppas kaverinsa kumoon ku tyttö yritti tul häne äitis sylii. Mä uskon et kyllä se siitä, ikäero on kuitenki nii pieni, et ovatpa sit paremmi toistes seuranaki.
Herral oliski ens kuun alus sitten merkkipäivät oikeen, täytynee synttärikahvitus järjestää. :D
Saatoin kysellä jo aikasemmin, mut onko kellään kokemusta tuplarattaista? Jotkut hyvät muttei älyttömän hintaset olis hakusessa.

Jipsu & Pömppis 7+6
 
Viimeksi muokattu:
Ruoasta Korostan vielä, että olen itsekin siis äärimmäisen tarkka siitä, mitä suuhuni pistän. Syön valtaosin luomua, välttelen lisäaineita & myrkkykemikaaleja enkä koske eineksiin, vaikka olisi ase ohimolla. Minun mielestäni ne ovat tuhat kertaa vaarallisempaa kamaa kuin vaikkapa tilkka viiniä tai olutta, pastoröimattomat juustot tai tuore, raaka kala. Mutta kukin jatkakoon valitsemallaan ruokalinjalla! (Mulle ruoka on sydämen asia ja siitä pauhaaminen kiinnostaa aina :D )

Muuta en tähän hätään keksi, olo on jees enkä kyllä mistään tietäisi olevani raskaana. Maanantaina on eka neuvola, jota odotan vain tuskalla. En ole koskaan keksinyt neuvolatätsyjen kanssa mitään puhuttavaa tai saanut sieltä mitään uutta tietoa. Mutta pissataan ny purkkiin ja tungetaan lippulappuset laukkuun siksi aikaa, että ne saa heitettyä ulkona heitettyä ekaan roskikseen :D Nyt mulla on kyllä uus tätsy tulossa, ehkä se onkin yllättävä sielunsisko. Saa nähdä, epäilen vahvasti :D Painoani en tahdo tietää - vaatteet kiristää jo, se tieto riittää ketuttamaan..

kardemummma & pikkupulla 7+5
 
Tervetuloa uusille ja onnea=)

Mä kuulin tänään että eräs tuttu jolla on ensikuussa laskettuaika, on joutunut sairaalaan sen takia että huonokuntoiset vatsalihakset ei enää pidä mahaa vaan se on liian alhaalla ja painaa munuaisia. Onkohan tuo yleistäkin? Heillä ikäeroa lapsille tulossa 1v11kk. Että ei ihan peräjälkeen kuitenkaan. Mä en ole kyllä mitään vatsalihaksilleni tehny raskauden jälkeen ja mulla ei nuo isot vatsalihakset palanneet takas paikoilleen(mitkä erkanee kohdun kasvaessa). Kuulin kyllä lääkäriltä että vuodessa jos ei palaa paikoilleen niin sitten saa vain leikkauksella. Mitenhän käy muille lihaksille? No ei kai pitäis liikaa miettiä.

Kahvia en mäkään ole pystynyt juomaan enää moneen viikkoon. Ei vaan maistunut enää. Joskus kylässä pakko ettei paljastu.

Kertomisesta mä en ole kertonut kuin siskolle joka itsekin on raskaana. Esikoisesta kerroin rv9+ mutta nyt odottelen että jos ei paljastu mahan tai oksentelun takia niin ehkä jopa toukokuulle vois pimittää. Mutta en tiedä onnistuuko, mulle tulee taas varmaan valtava maha joka näkyy aikasin. En oikeastaan tiedä miksi en haluais kertoa vielä aikoihin, luulen että kaikki ottaa kuitenki uutisen hyvin vastaan. Ehkä siksi että saisin sanoa olevani jo melkein puolessa välissä, kun sisko on nyt rv28+ ja serkku 20+.

Alkoholia mä en ole esikoisen syntymän jälkeen kovin usein juonut ja ei kyllä nyt raskaana ollessa ole tehnyt mieli, pois se varmaan tulis samantien kun niin tuntuu mehulle ja limsallekin käyvän.

Ruokaa en varmaan syö juurikaan mitään mikä ei ois sallittua. Aurajuustokin tuntuu nyt liian väkevältä niin se on jäänyt pois itsestään. Noita kiellettyjä makeutusaineita välttelen.

Lasten ikäerosta meille on myös tulossa ikäeroksi se 1v8kk. Oon jonkun kerran miettinyt miten sitä pärjää mutta tuntuu sinänsä isommalta ikäerolta kun olisin ollut valmis n1v5kk ikäeroonkin jos en ois sektioon joutunut esikoisesta. Ja serkulle on tulossa 1v1kk ikäerolla ja siskolle kaksoset niin siinäkin mielessä tuntuu jotenkin jo isolta tuo meidän ikäero.

Vaikka luulen etten edes tajua miten pieni tuo esikoinen kuitenki sitte vasta on. Lähinnä pelkään sitä mustasukkaisuutta, miten saa imetettyä vauvaa ilman että esikoinen sais kamalia kiukkukohtauksia. Meillä on kyllä kiltti ja rauhallinen tyttö mutta on kyllä hirmu touhukas ja tekemistä pitäis olla. Ja kiukustuu kyllä sitten jos tympäsee eli tempperamenttiakin löytyy.

saraheinä+pikkukakkonen 9+5
 
Ähh, tämän raskauden ensimmäinen migreeni iski ja koko päivälle olis buukattu ohjelmaa. Otin aamulla lääkkeet ja nyt suunnilleen pystyn istumaan paikoillani töissä. :(

Tuohon ruokakeskusteluun on pakko lisätä ajankohtaisuuden nimissä, että olin tosi yllättynyt kun tämän päivän Hesarissa oli artikkeli, jonka mukaan Suomen listeriatapausten taso oli EU-maiden korkein. Jotekin aina kuvittelin, että Suomessa olis superhygieenistä kaikki. Kaksi kolmasosaa listerioista oli graavi- ja kylmäsavulohesta peräisin, joten ehkä niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Tosin jos koko Suomessa oli vain 71 listeriatapausta, niin aika vähänhän niitä on väestöön nähden. Mutta mielummin ei ole yksi niistä, varsinkaan näin raskausaikana. Alla vielä linkki kiinnostuneille. :)

Listeria yleistynyt Suomessa - Ruokamyrkytykset - Kotimaa - HS.fi

Ja huom - tarkoitus ei missään nimessä ole lietsoa hysteriaa! Ainoastaan huomauttaa, että joissain ruokasuosituksissa on varmasti perääkin. :) Itsekin aion myös jatkossa nauttia juustoja, mutta kyllä nuo raaat kalat jää edelleen marketin tiskille. Tosin markettien tiskeiltäpä ei tuoretta kalaa taida saada muutenkaan.

Tikusta asiaa. Hitto kun jyskyttelee päässä. Argh. Takas työn pariin.

Lumi & muru 11+4
 
Ruuasta: Mä olen kyllä syönyt aikalailla huolettomasti, on mennyt juustoja kylmänäkin ja majoneesia sun muuta. Mutta ne tyhjiöpakatut kalat jätän kyllä väliin, eikä nyt ole mitään vimmaa syödä sitä maksaakaan. Alkoholia en ole nyt raskauden aikana nauttinut, vaikka se onkin lempijuomani ;) Yhden hörpyn maistoin miehen lonkerosta ja se oli kyllä HYVÄÄ! Eli kyllä joskus viikon 12 jälkeen varmaan yhden lonkeron jonain ilta kumoan.

Painosta: En ole ihan varma lähtöpainostani, mutta pahan olon ja mässäilyn vuoristoradassa mun paino on PUDONNUT 2 kg. Yllättävää. Välillä on kuitenkin päiviä kun pysyy sisällä kaikki hampurilaisesta jäätelöön ja munkista pasta-ateriaan. Ja tätä ennen söin kyllä maltilla ja hiilareita vältellen. Ihme silti että vaa´assa lukemat vain pienenevät. Noh, eiköhän se kohta ole toisinpäin. Paha olo on kyllä vieläkin, tänänkin aamu alkoi kaksinkerroin vessasta.

Kertomisesta: nyt ollaan kerrottu ultran jälkeen sukulaisille ja kavereille. Mies on kertonut töissäänkin :D Minä en vielä. Viikon päästä on duuniporukan "ryyppyreissu", eiköhän siellä kaikille selviä kun olen yllättäen vesilinjalla ;)

Ja väsyttää hurjasti. Ulkona on nätti sää ja ihana ilma mutta mä haluun äkkiä vaan tästä istumatyöstä kotiin, että voin maata loppupäivän peiton alla pimeässä katsomassa töllöä :D

Anime ja 9+5 (tai viikon vähemmän ehkä)

Ps. mitkä ne vältettävät makeutusaineet oli?
 
Ruuasta, syön normaalistikin tosi vähän jos ollenkaan vältettävien listalla olevia ruokia joten siitä en ota stressiä! Alkoholi ei edes maistu. Yhtä "alkoholitonta" siideriä oon harvakseltaan ottanut, siinä 0.05% alkoholia. Joku tais täälä sen merkinkin jo aiemmin mainita, se oli se Stowford Press Low Alcohol Cider, niin ihanan omenainen! :D

Ikäeroksi meillä tulee 1v5kk, ja miehen poikaan nuorimmalla on sitten lokakuussa melkein 8 vuoden ikäero. Ajoittain tääläkin käy mielessä että miten selviän kahden niin pienen kanssa, mutta toisaalta varmaan helpommin tämä ikäero menee, kun esikollakaan ei ole vielä pahin uhma (toivottavasti!)..

Jipsu mitään konkreettista kokemusta ei tuplista vielä ole, mutta mitä oon nyt netistä tutkinut niin Carenan Double Swing on eniten mun mieleen.. Tykkään kun siinä on molemmille lapsille omat osastot, ja siihen saa joko pehmeän tai kovan kantokopan.

Anime muistelisin, että kaikkia muita makeutusaineta saa käyttää, paitsi S-alkuisia.. En nyt satavarmaksi sano, kun tämä on vaan muistikuva esikoisen ajalta.. Googlettakaa joku :D Ainakin Asesulfaami-K ja Aspartaami ovat sallittuja.

-Minki ja ylläri 11+0 *POKS*-
 
Työreissun jäljiltä odottelen ABC:llä ruokaa, että selviää kotiin asti. Paha olo on sen verran helpottanut, että selviää työpäivästä, mutta koko ajan on syötävä.

Ruuasta: mulla on sellainen rennon hysteerinen suhtautuminen. En normaalistikaan syö maksaa tai noita kiellettyjä kaloja, joten siinä mielessä ei ongelmaa. Juustoihin yritän suhtautua suhteellisen rennosti, kun ajattelen, että suurin osa ihmiskunnasta on kuitenkin onnistunut lisääntymään ilman pastörointia. Silti sain yks ilta kauhean mozzarella-paniikin, mutta mies sai nopeasti rauhoiteltua just tällä samalla logiikalla. Oikeastaan vaikein paikka mulle on oikea lehmän maito. Siis mä rakastan sitä ja nyt ku sitä sais helposti lähikaupasta, vaikkakin riistohinnalla, tekis mieli kitata sitä. Mutta sitten en taas ole varma, uskallanko ostaa pastöroimatonta.

Alkoholia tai kahvia en normaalistikaan käytä juurikaan. Nyt on alkoholin kanssa sitten ihan nollatoleranssi. Tykkään kahvilassa ottaa caffe laten tai cappuccinon ja otan edelleenkin, jos käyn kahvilassa.

Kertomisesta: Me ollaan kerrottu jo tosi monelle: vanhemmille, sisaruksille, läheisille ystäville ja töissä pomolle ja parille lähimmäinen työkaverille. Tai ne mun lähimmät työkaverit arvas siitä jatkuvasta syömisestä. :) Tämä on niin upea asia kahden ihan mielettömän rankan vuoden jälkeen, ettei voida olla kertomatta. Ja toisaalta ollaan tuon miehen sairauden kanssa opittu tosi avoimiksi. Meiltä jos kysyy, mitä kuuluu, me oikeasti sanotaan, mitä kuuluu. Mutta tämähän on just sellainen asia, jossa kaikkien pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä.

Sabrinafair + kuu-ukko 8+6
 
Otanpa itsekin kantaa tuohon kertomisasiaan :)

Eli olen myös avoimesti kertonut raskaudestani, koska olen päätellyt sen niin, että sitten kun ihmiset tietää, on myös tuki ja turva jos jotain käy. Ja olen myös luonteeltani tosi avoin, kuten Sabrinafair kirjoittikin, niin samaistuin siihen todella paljon. Tämä on niin iloinen ihme ja onnellinen asia, että miksi salata sitä? :) Lapsen isän jälkeen ensimmäisenä kerroin kavereilleni melkein heti perään, koska tupakanpolton lopettamiseni olisi paljastanut kuitenkin heti ;) Sitten vanhemmille ja äiti on innoissaan sukulaisille kuulutellut asiaa :)

Miksi peitellä jos on iloinen siitä? Ymmärrän epävarmuuden ja huolen sekä sen jos ei ole sellaista tukiverkkoa, että jos jotain kävisi niin tukea tulisi. Tosin olemme myös niin hyvin erilaisia, onneksi, että kaikki eivät voi olla samanlaisia ja tehdä samanlaisia päätöksiä :)

Ruoka-asiasta itsekään en vältä mitään ruokaa erityisesti, pese kasviksia kunnolla tai muutakaan. Koitan olla hössöttämästä asiaa liikaa ja syön aivan kuten ennenkin, vitamiinilisät vain ovat tulleet ruokavalioon ;) Jos olen hengissä ja terve entisillä tavoillani, niin enköhän ole sitä vastedeskin ;)
 
Heippa kaikille:wave:
Pitkästä aikaa kirjoittelen kuulumisia,olen kyllä käynyt täällä muutaman kerran viikossa lueskelemassa kuulumisianne. Tänään oli ensimmäinen äitiysneuvola ja sinne mentiin sitten miehen ja 5v tytön kanssa, kun ollaan kaikki lomalla koko viikko oltu.Laskettu aika pysyi ainakin toistaiseksi samana, jonka olin omien laskujen mukaan tänne jo ilmoittanutkin eli 13.10 Pikkasen hemoglobiini oli alhainen 109, mikä selittääkin se et on huimannut. Nyt vaan ruoalla yritän saada nostettua, alkuraskaudessa kun ei niitä lisärautoja suositella ellei sit mene tosi alhaiseksi. Sydänäänet kuultiin ja pikku kyyneleet piti tirauttaa siitä ilosta.Minulla pahoinvointi alkanut helpottamaan ja ilmenee enään vain aamuisin,enään oksentelukaan ei ole päivittäistä jeee ja loppupäivän ällötyksen olen saanut pidettyä kurissa sea band - rannekkeilla ja säännöllisellä syömisellä. Mahtavaa siis, toivottavasti myös jatkuu näin=) Kerrottiin sukulaisille ja ystäville viime viikolla. Nyt on hyvä mieli ja jään jännällä odottamaan ensi kuussa olevaa ultraa. Haleja ja tsemppiä kaikille odotukseen:wave:

Vadelma82 ja pikku kakkonen 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Heissan taas kaikille pitkästä aikaa!!

Ar-ultrassa käytiin tiistaina ja pieni ihmisenalkuhan siellä masussa köllötteli :) Vahvasti näkyi sydämenlyönnit :) Ultran mukaan viikkoja olisi nyt kasassa 7+0, vaikka menkkojen mukaan niitä olisi 8+1. Ilmeisesti ovulaatio ollut hiukan myöhemmin, kuin mitä kuukautisten mukaan olisi voinut olettaa.. No, pääasia että masussa kaikki hyvin :)

Sitten ihan toisenlaiseen asiaan..

Turvotuksesta täällä on ollut jossain vaiheessa puhetta, ja ilmeisesti sitä myös aika monella on ollut
Mutta onko täällä muita kenellä vatsa olisi ihan yhtäkkiä pompahtanut esiin?? Musta tuntuu, että mun vatsa on nyt suunnilleen saman kokoinen kuin esikoista odottaessa noin viikoilla 13-15!! Liekö turvotus niin pahaa, että aiheuttaa tämän vai onko se oikeesti niin että kun kerran olet ollut raskaana niin seuraavat raskaudet näkyvät paljon aikaisemmin kuin se ensimmäinen??
 
Moi kaikille!

Mä voisinkin aloittaa np-ultra kuulumisilla eli siellä käyty eilen ja kaikki oli oikein hyvin. Eilen mulla oli viikkoja 11+5 ja sikiö vastas viikkoja 12+1 ja jonkun mitan mukaan jopa 12+5, mutta laskettua aikaa ei muutettu, koska ton 12+1:n mukaan mennään ja se ero on vaan pari päivää joten la on edelleen 30.9. ja sen mukaan lasken ittekin sitten.

Pahoinvointi on vähän helpottanut, mullahan on ollut tosi pahana se, oon käynyt tiputuksessa monta kertaa ja sairiksella oon nyt ollut kuusi viikkoa ja ens viikko on vielä ainakin sairista, ehkä sit jo pääsen töihin. Mutta tosiaan viimeisen viikon aikana on olo parantunut, syömiset on edelleen hyvin yksipuolisia ja vähäisiä, painoa on pudonnut ainakin 5 kiloa, varmaan vähän enemmänkin. Mutta nyt alkaa tuntua paremmalta niin fyysisesti kuin henkisestikin.

Joku kyseli perheen muiden lasten ikiä, meillä on esikoinen nyt 4v. ja kuopus just täytti 2v. Eli vilinää riittää sitten syksyllä.

Bamboo 11+6
 
Taas on tullut paljon tekstiä, kiva juttu :)

Ruokajutuista... Itse olen sitten varmaan aivan super nipo, mutta ei tulisi mieleenkään uhmata ruokasuosituksia! Se ei ole kyllä kovin vaikeaa, kun en normaalistikkaan syö suurinta osaa kielletyllä listalla olevia. Mutta mielestäni nämä suositukset perustuvat kuitenkin tutkittuun tietoon, joka suojelee odottajaa ja vauvaa. Moni asia mikä on pikku juttu aikuiselle voi olla hengenvaarallinen sikiölle. (kuten listeria )

Samoin alkoholin kanssa, en näe miksi pitäisi maistaa tai juoda edes sitä yhtä. (vaikka se on kai ihan "sallittua" neuvolankin mukaan ) Minun mielestäni nollalinja on ihan selvä juttu. Toki maalaisjärkeä saa käyttää eli esim sima tai alkoholiton siideri missä on joku 0,05% alkoholia on ihan ok ja noissa juustojutuissakin mennään mielestäni hysterian puolella usein. Miksi feta tai tuorejuusto olisivat kiellettyjä, kun eivät edes ole kielelttyjen listalla?? :D (olettaen tietysti, että ne ovat pastöroituja niinkun suurinosa suomessa onkin! )

Mutta niinkun joku sanoi, onneksi on meitä moneksi ja kaikilla saa olla oma mielipide. :) En siis lähtisi tuomitsemaan toisten valintoja vaikka itse olisikin aivan eri mieltä. :)

Kahvi jäi itsestään pois niinkun viime raskaudessakin. Saatan juoda kupin sillon tällöin jos on jossain tarjolla. Aikaisemmin meni mooonta kuppia päivässä ja juuri plussattuani oikein himoitsin kahvia :D

Mitäs kaikkea muuta piti kommentoida, ei meinaa millään muistaa..

Omaan oloon ei kuulu sen ihmeellisempää, paha olo vaan tuntuu lisääntyvän ja sen seuraksi tullut joka iltainen päänsärky :( Varmaan täytyisi juoda enemmän vettä!

Hyviä vointeja kaikille!! :)
 
IMN
Hirveästi oli kaikkea mitä piti kommentoida, mutta muistan nyt vain kaksi.. :D Pitäisi oikeasti ostaa muistivihko tähän koneen viereen.

Lasten ikiä(?mikä sana?) joku kyseli :) Meillä esikoinen nyt 2,5v ja lokakuussa 3v1kk. En hirveästi jaksa stressata (tätäkään) ja uskon että pärjään kahden pienen kanssa, kun anoppikin on pärjännyt neljän alle kouluikäisen/kuuden alle kymmenvuotiaan kanssa. Periaate tosiaan että jos anoppi pärjään niin pärjään kyllä minäkin :D

Masu näkyy melko selvästi. Joku joka ei minua tuntisi voisi luulla että olen vain hieman pullukka, mutta itse huomaan ja läheiset huomaavat että nyt on maha pullahtanut esiin. Oli tarkoitus aamusella ottaa kuvaakin, mutta mies kerkesi livistää töihin.

Nyt poika huutelee siihen malliin "yäk" tuolla että pakko mennä katsomaan mitä on tapahtunut :D Villi veikkaus, kakka vaipasta läpi tai oksennus matolla.

IMN & Tuutikki 9+6
 
Lauantaita kaikille.
eka neuvola oli viimeviikolla ja lippulappuja taas täyteltiin ei mitää uutta oikeastaan tullu sydänääniä ei vielä kuuneltu :|
kahvista mulla menee se max3kuppia päivässä on myös päiviä jolloin en juo olenkaan
ruuista ulkomaiset kasvikset pesen aina ja kalaa en syö olenkaan ja juustoa menee aina sillon tälloin esim.johonki ruokaan mut en kumiskaan rupee kaupassa lukee joka ikistä tuoteselostusta feta juustoa söin esikon aikana ihan normaalisti salaatien/piiraiden yhteydessä
mahastamulla on kans maha pulahtanu ulos ja mammafarkut jo käytössä painoa tullu 3kg lisää toivotavasti ei uu enää ku max 8kg esikon aikana painoa kerty yhteensä 23kg josta sain tiputettuu yli puolet..
lapsiesikoinen on tällä hetkelä 8kk ja lokakuussa sitte 1v3kk jänityneenä odotan syksyä miten sujuu
vaunistaoli kans puhetta itte näillä näkymin pidän nykyset vaunut ja esikoinen saa niissä istua kakkosta aatelin kantaa rintarepussa taikka kantoliinassa ostan myös sisarustelineen ni saa esikko välillä lyhyitä matkoja seistä tarpeen tullen vois sit istua ja kakkonen liinaa..mut jos meili muutuu ni meille tulee tälläset sit
Phil & Teds Explorer - Vaunu-aitta
nyt ei enää muistu mistä muusta puhe palataan taas :wave:
 
IMN
Uskallanpa tännekki pitkän harkinnan jälkeen laittaa masukuvan tältä päivältä :) Tai siis, pelkästään tänne.

Aijaa.com - 9797698

Nyt siis 9+6. Harmi ku en löytäny ihan vertailun vuoks esikon odotuksesta mitään "julkaisukelpoista" kuvaa näiltä viikoilta, mutta nähtävästi oli isompi silloin :eek: Taidan olla niitä "onnellisia" joilla näkyy tosi aikaisin, toisinsanoen niitä joilla ei vatsalihakset peitä mitään alleen :D
Ei taida tulla mitään tästä mun yrityksestä salailla asiaa koulussa koko kevätlukukauden ajan..

Miks en vaan saa tuota kuvaa näkymään.. No linkki kummiski näyttäs toimivan.

Ps. Anteeksi hyvin hoidetut kynnet :D
 
Viimeksi muokattu:
Mahdutaan IMN melkein samaan kategoriaan massun koossa, on melkein kun miun massusta otettu kuva sulla ;)
Mulla on nyt menossa viikot 10+2. Kuhan saisi aikaiseksi niin pitää räpätä itsekin kuva :p Ketkä ei mua tunne, luulis ehkä että oon ison vararenkaan kasvattanu, mut kyllä mulla heti plussaamisen jälkeen semmonen pallero on kasvanu että kaverit ja tuttavat huomaa mahan kasvun selkeesti. Olen itse hoikka rakenteeltani ja maha on reagoinut ennenkin herkkään kaikkeen, niin näköjään nytkin kun pömpöttää, tällä kertaa somasti :heart:
 
Itselläni varmaan kestää kauan ennen kuin vatsakumpu pompsahtaa esiin, sen verran kuitenki tuota vararavintoa vyötäröllä :LOL:
Juteltiin miehekkeen kans että kerrotaan sukulaisille viikon päästä, silloin rv 9+1. Pienimuotoiset sukujuhlat tulossa niin kaikki läheiset ois sillon paikalla. Mutta silti mietityttää tuo kertominen... Toisaalta olis ihanaa iloita tästä raskaudesta muiden kanssa, mutta en tiiä mikä tässä nyt pelottaa. Keskenmenohan mulla pelottaa, mutta siihen nyt ei millään tavalla liity se onko raskaudesta kerrottu sukulaisille vai ei.

Pahoinvointi senkus jatkuu. Tänään ei onneksi ole tullut oksennusta, mutta koko ajan on ällöttävä olo.
 
Voi huokaus, just kun pääsin sanomaan että paha olo helpottanut, niin eiköhän oo oksettanut koko päivän ihan urakalla!! :/ Mikään syöminen ei auta, oksettaa pelkkä ajatuskin ruuasta.. Kumpa nyt kestäis vaan tämän päivän, ja huomenna ois jo parempi olo! Puuh!

Milk kerro lisää, niistä uusista tulevista tuplista! :p Vai onko vielä salaista tietoa?

Yh, pakko varmaan koittaa nukkumista, jos tämä olo ei vaivaisi yhtä paljon!

-Minki ja pikkusisko 11+1-
 

Yhteistyössä