Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

Kusmalle tsemppiä, onneks sulla on raskaus jo noin pitkällä niin hyvin kaikki menee :) Mulla niitä supistuksia oli seksin jälkeen, vatsajomotus kesti koko illan ja yön mutta sitten lakkasi.

Eilen saatiin piha tehtyä, minä levitin 240 kg kalkkia, mies levitti nurmikon siemenet ja jyräsi. Huh kun olikin raskas homma! Nukuin yön kuin tukki kunnes viideltä piti nousta vessaan ja unenpöpperössä kävelin päin ovea! Nytpä ei sitten enää nukutakaan. Ja kamala nälkäkin tuli.. ei muuta kuin aamupalaa nassuun ja duuniin. Hohhoi..

Kuka julmettu siitä sanajahdista mainitsikaan? ;) Nyt menee illat sanoja metsästäessä.. Mä tykkään ristikoistakin, mies taas ei. Mutta kun näki tän pelin niin alettiin jahtaamaan sanoja yhessä :) Ei meinaa malttaa mennä nukkumaan kun pitää ottaa "vielä yks peli".
 
Unettomuus rantautunut.. Viimeisen viikon aikana uni on ollut hyvin katkonaista ja uni ei tule enään silmään, kun mies herää yleensä kuuden maissa.
Oon nyt sitten tässä aamulla tehnyt mustikkakeittoa ja odottelen, että jäähtyisi hiukkasen..

Kusma siskolleni ei annettu kortisoni piikkiä, kun synnytti viikolla 37.. Voithan toki soittaa synnärille ja kysyä asiasta, niin saat varmuuden miten sielläpäin toimitaan.

itse en ole vielä sanajahtiin sortunut.. On kyllä puhelin mihin sen saisi, mutta tunnen itseni sen verran, että koukuttuisin ja pahasti, jos sen puhelimeeni lataisin :D
Itseasiassa ajattelin zanden virkatuista tossuista innostuneena kokeilla virkata omalle vauvalle jotain.. Ja siis viimeksihän olen virkannut vissiin yläasteella.. :) Katsotaan mitä keksin :)

Te joilla on supistellut myös, niin meneekö teillä maha sekaisin? Siis supistelujen jälkeen? Tarkoitan tällä nyt sitä, että suoli rupeaa tyhjenemään..? Täällä taas joka kerta, kun tulee napakampi suppari, niin vessareissu kutsuu. Mutta saanpahan huokaista sitten helpotuksesta, kun synnytys käynnistyy oikeasti, niin kroppa huolehtii siitä suolen tyhjenemisestä itsestään, ettei hirveesti tartte kakkia sinne laitoksen vuoteeseen :D

Olisikohan keitto jo jäähtynyt, tekee jo niin kovasti mieli syödä sitä :)

Murmeli & Pikkarainen 35+3
 
Hmmm... Minä taisin jotain mainita siitä sanajahdista :D me pelataan miehen kanssa iltasin sitä Ipadilla ja ei mennä nukkumaan ennen kun päästään etusivulle :D (tosin eilen luovutin aijemmin, ei pysy silmät auki) huomaa välillä että 3-4 aikaan siellä on enää vajaa parisataa pelaajaa joten monena yönä mennyt aika myöhään. Noh onneks mies on tällä hetkellä lomalla ni ei väliä.

Löysinkin sen Kortisoni tiedon noista papereista mitä saatiin valmennuksessa. Siinä luki vaan että viikon 37 jälkeen voi olla niin pitkään kotona kun pystyy. Eli siitä päätellen ton jälkeen ei enää anneta sitä. Aluks hirveä paniikki kun supistuksia alko tulla jo 26 viikolla että tämä ei pysy mahassa loppuun asti mutta mies tokas eilen että hänellä on tunne että yliajalle menee. Enää en aijo kyllä hirveesti hidastella tekemisiäni :) ei haluais ristiäisiä joulukuulle, jos syntyykin vasta lokakuussa. Siellä on jo kaikki jouluasiat mielessä.

Minullakin ollut jo pidemmän aikaamaha sekasin. varsinkin yön jälkeen. Aluks mietin että johtuuko se syömästäni ruisleivästä mutta kun en sitä edes joka päivä ole syönyt. Supparit siis täälläkin varmaan syynä. Siinä taitaakin olla syy miksi en ummetuksesta juurikaan ole tämän raskauden aikana kärsinyt.

Kela on kyllä niin peestä. Äippärahojen päätös pitäs tulla 2-3 viikossa mutta nyt olikin tullut teksti että ruuhkan takia kestää 2 viikkoa pidempään. Mikshän ne ei opi ottaa syksylle lisää työntekijöitä? Rahaa tulee siis vasta ens kuussa joskus. Noh onneks on säästöjä pahan päivän varalle, mut silti ärsyttää :/

Mut kaverin kanssa lähdetään aamukaffelle. Aamuvirkkuja kun ollaan :)

Kusma ja hattivatti 36+5
 
Anteeksi heti alkuun,nyt tulee vain ON:
Täällä melkoinen yö takana..
Alkoi kunnon menkkamaiset jomotukset eilen n.klo 20. Tulivat aika tasaseen ja kestivät pitkään..Otin sitten särkylääkkeen..n.24 nukahdin ja klo.03 heräsin taas jomotteluun ja kipua tuntui nyt myös selänpuolella.Lähdin sitten koirien kanssa kävelylle(tuli pakonomainen tarve liikkua) ja kipu hellitti.Uni tulikin suht nopeasti uudestaan ja heräsin vasta 06.30. Nyt jomotellut pitkin aamua,epäsäännöllisesti ja miedompana kuin illalla ja yöllä,niin ja suolikin aamulla tyhjeni.
Nyt iski paniikki että eikai se vielä synny. Kaikki on sanoneet että kyllä ne oikeat supistukset sitten huomaa..joo,olin välillä tosi kipeä ja maha oli kuin sementtiä..kovaakin kovempi pallo.
Oyksiin en edes halua olla vielä yhteydessä, kun siellä on sitä ruuhkaa niin paljon,että mielummin menen sinne vasta sitten kun en uskalla enää kotona olla.
Jospa sitä nyt yrittäis rauhassa vaan olla ja ja katsoa mitä viikonloppu tuo tullessaan.

Nellimo ja poju 36+3:heart:
 
Nellimo täällä elellään vähän samalla lailla. Tosin aamulla lähtiessäni kaverin kanssa kahville niin se olo ei helpotu vaan pahenee kun lähtee liikkumaan. Sen lisäks tyttö vielä työntää itteään alaspäin että vihloo. Mutta en aijo jäädä 4 seinän sisälle ja odottaa että tapahtuukohan tänään mitään. Se olo menee niin kipeeks kun särky siirtyy selän puolelle. Mutta vielä olen kestänyt sen. Ja mulla sama että en aijo soittaa synnärille ennen kun on tarvis. Ei ne supparit lopu jos synnytys oikeesti käynnistyy? Enkä halua ravata sairaalassa montaa kertaa. Sit vasta kun on tosi kyseessä :) tsemppiä sinne. Sullakin kohta 37 täynnä. Varmistan koko ajan jos lähen ulos että puhelin tulee varmasti mukaan ja että miehellä on akkua jäljellä. Ei kuitenkaan halua jäädä tuonne tienposkeen lenkille jos ei oo puhelinta. Ja autolla en uskalla lähtee enää ajeleen. Kyllä tämä tästä pian helpottaa :)
 
IMN
Huh tätä flunssaa! Vauva puskee muutenkin pyllyllään keuhkoja kasaan niin kyllä on hengittäminen vaikeaa. Pulssikin koko ajan reippaasti päälle sadan. Jälleen yksi hyvä syy noudattaa vuodelepokäskyä.

Selluliitti on rantautunut tännekin. En kyllä edes olisi huomannut koko asiaa jos en olisi lähtenyt katsomalla katsomaan peilistä :D No, jospa tuo tuosta joskus häviäisi.

Peiton heiluttelu on täälläkin jäänyt vähemmälle. Osittain siksi että paikat on olleet useamman viikon ajan kuin sahara ja osittain siksi että tuo kohdunkaulan tilanne pelottaa :/ Lääkäri ei kyllä mitään kieltänyt, mutta kun supistelee muutenkin aika ajoin niin en uskalla edes yrittää.. Ukkoreppana. Toivottavasti kuitenkin palaudun tälläkin kertaa synnytyksestä yhtä nopeasti kuin viimeksi, jolloin petihommien aloittamiseen meni vain viikko :D

Meillä ei oikein tuo synnyttämään lähtö-suunnitelma ole mahdollinen.. Mies tekee 2-vuorotyötä, joskus yövuoroakin, läpi viikon. Vapaapäiviä on silloin tällöin viikossa yksi, joskus kolmekin. Riippuu ihan siitäkin että syntyykö viikolla vai viikonloppuna, että mihin esikoinen viedään vai tuleeko joku hakemaan. Eli ihan tilanteen mukaan sitten mennään :)

Crocus Heh, kusipurkin kanssa kävi vähän niin ja näin :D Valvoin yöllä kolmesta puoli viiteen odottaen että pääsisin jo vessaan ja loppujen lopuksi unohdin että kyseessähän oli tosiaan keskivirtsanäyte. Jospa tuo nyt ei hirveästi kuitenkaan tuloksia vääristäisi :whistle:

kusma Ite ymmärsin OYSissa lääkärin puheista että kortisonipiikki annetaan rv 34-35 asti. Piikkejä kuitenkin tarvitaan kaksi ja niillä pitää olla väliä sen 24h. Ja koska rv34 on se raja kun synnytystä ei enää estellä niin eihän se ehtisi vaikuttaakaan. Voi olla että ymmärsin väärin tai että riippuu ihan sairaalastakin. Mutta kyllä noilla sun viikoilla on keuhkot useimmiten jo kypsät :)

Anime Minäkin taisin sanani sanoa sanajahdista :D Voi kun siitä olikin apua sairaalassa maatessa ja muutenkin nyt kun yöunet on katkonaisia. Ihan epäreilua että teidän miehet suostuu pelaamaan kanssanne, oma ukkoni poisti koko pelin puhelimestaan kun olin parempi :D

Mullakin supistelut tyhjentää suolen ja niinhän sen on loppupeleissä tarkoituskin :) Mieluummin ainakin itse annan tyhjentyä supistusten avulla kuin että joutuisin taas ottamaan peräruiskeen, se oli kyllä vihoviimeisintä hommaa.
Supisteluja onkin ollut nyt ihan riittävästi sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Pääasiassa iltaisin ja öisin ja kylläpä osaakin sitten väsyttää aamulla! Tänäänkin kampesin itseni ylös vasta puoli kymmenen aikoihin kun oli pakko lähteä käymään kaupassa (joo, tiedän etten saisi.. :D mutta tykkään ruokaostoksista niiiiin paljon) ennen kuin mies lähti töihin. Seuraavaksi suunnitelmissa onkin ottaa monen tunnin päikkärit kunhan esikoinen on (jälleen) lähtenyt mökille. Onkin varmaan viimeinen mökkireissu pojalle tälle syksyä, en nimittäin aio päästää vanhempianikaan sinne enää ennen vauvan syntymää :D

Ainiin, ostin tänään ekan paketin pikkuvaippoja :heart: Avasin tietenkin paketin ja voi herranjumala että ovatkin pieniä! Pitäiskö mun oikeasti uskaltaa koskea johonkin niin pieneen?! Ja kun nuo ykkösetkin on kuitenkin vastasyntyneelle vähän reiluhkon kokoisia..

IMN & Tuutikki 34+6
 
IMN
Ääh, pakko tulla tänne kyselemään kun en googlettamalla löytänyt tietoa..
Tietäisikö siis kukaan että saako tässä mun tilanteessa käydä saunassa? Kohdunkaula siis lyhentynyt lyhyessä ajassa ja ulkosuu sormelle auki, ennenaikaisen syntymän riski olemassa.. Tekisi hirveästi mieli saunaan kun en ole moneen viikkoon käynyt, mutta sairaalasta ei annettu mitään ohjeistusta :/ Sanottiin vaan että suursiivoukset jättää väliin eikä mitään raskasta saisi kantaa. Ei kai nyt jostakin 40-50°C:n "löylyistä" voi hirveästi haittaa olla?
 
IMN Kiva, kun olet päässyt kotiin! Tsemppiä flunssan kanssa! Tuohon sauna-asiaanei tietysti mitään kokemusta ole, mutta jotenkin luulis, että ne olis sanoneet, jos olis ehdottomasti kiellettyä.

Kusmalla ja Nellimolla taitaa jo synnytys molemmilla olla aika lähellä.

Eilen oli neuvola. Olis joku eri täti ja oli kyllä sellainen olo, että jos mä vain ottaisin nämä pissatestit ja verenpaineet kotona ja lähettäisin sinne. Oli jotenkin niin aneeminen täti. Ja just ku olisin tarvinnut juttuseuraa, kun tuo miehen sairaus tuntuu taas ottaneen takapakkia. Mutta ei tehnyt tuolle mieli yhtään jutella. Ja nyt kun painon nousu oli tasoittunut (400g/2vk) alkoi saarnata, että nyt on hyvä, että viimeksi oli tullut varmaan vähän liikaa herkuteltua, että pitää jättää ne pois. No älä nyt ala siitä saarnata, ku se oli tasaantunut! :stick: No sai mut arvostamaan sitä omaa tätiä enemmän.

Joku täällä aikaisemmin puheli, että miehellä voisi olla jotan burn outin poikasta. Kannattaa oikeasti yrittää puhua se lääkäriin ajoissa. Miehen masennuksen kanssa mentiin lääkäriin vasta siinä vaiheesssa, ku oli jo melkein psykoosissa. Toipuminen olisi varmasti ollut nopeampaa, jos olis menty aikaisemmin. Kyllähän mä jo aikaisemmin aavistin, ettei kaikki ole hyvin, mutten kai halunnut uskoa. Nyt pelottaa, ku ollaan taas selvästi huonompaan suuntaan menossa. Sori kun tästä täällä valitan. Harmitti vain eilen tosissaan, kun ei voinut sille neuvolatädille puhua.

Sabrinafair&neiti 34+0
 
Imn sanajahdista. Pelatkaa yhdessä vain toisen puhelimella :) niin me tehdään. Toinen näpyttelee ja toinen sanoo ääneen. Padi sen verran isompi että molemmat pystyy näpytteleen.

Sabrinafair täällä miehellä on aika loppuunpalaminen tuohon sen työhön. Vähän helpottaa kun sillä on nyt pari viikkoa lomaa ja sen työt on vaihtumassa nyt parempiin kiinnostaviin hommiin. Että on se nyt vähän piristynyt. Kotihommiakin jaksaa jo tehdä. Lapsen myötä luultavasti aletaan lenkkeilemäänkin yhdessä joten ulkonaoloa tulee siinä kivasti. Lisäks sain sen tajuamaan että unirytmi saatava kuntoon. Hänellä on liukuva työaika joten se voi mennä mihin aikaan päivästä töihin. Aamulla sillä saatto olla kello soimassa 8-9 välillä mutta se sammu aina ja uni jatku. Tätä jatkunut sen 5 vuotta! Mutta nyt se itsekkin päätti että ihan sama kuinka moneen se illalla kuppaa koneella ni kello soi 9.45. Ja jos ei nouse niin käyn sen herättää. Tää viikko ainakin nyt menny hyvin :) mutta työpaikan vaihto jos ei muuta. Niin aijon itsekkin tehä kunhan palaan työelämään. 5,5 vuotta jo samassa työpaikassa alkaa mulle riittämään.

Nälkä on aivan mahdoton. Näin iltapalaks söin kaurapuuroa mutta Tiiän että yöllä joudun nousta taas syömään. Kunhan lapsesta ei tulis 4 kilosta... Iiiks.

Kusma ja hattivatti 36+5
 
Huomenta!
OOtteko muuten lukeneet että mieskin voi saada raskausoireita??:LOL:
Sabrinafairlle kovasti tsemppiä ja voimia. Ikävää että neuvolantäti oli niin tympeä. Ja ikävää tuo miehesi sairaus:hug:
IMN Mä kans luulen että olisivat sanoneet jos ei saunaan saisi mennä,mutta jos niillä kovin kiire on niin siinähän saattaapi unohtua sanoa.Ei nimittäin olisi eka kerta kun Oyksissa jotain tärkeää unohdetaan mainita:mad:
kusma nälkä täälläkin vaivaa,enää ei maha vedä niin paljoa kerralla niin sitten tulee jatkuvasti naposteltua jotain pientä..

Täällä ilta ja yö meni tosi hyvin. Kivut loppuivat illalla, eikä sen jälkeen mitään muuta kuin yöllä vessään noustessa sai tipuaskelia kävellä ja tukea ottaa koska selkä meni ihan jumiin. Ja nyt aamulla ei yhtään mitään.On tämä raskausaika kyllä ihmeellistä.
Eilen käytiin shoppaamassa vaipat,tutit yms kaikki pienet tykötarpeet valmiiksi jos sattuu että poju tulee ennen aikojaan..Kuitenkin joudutaan käynnistykseen RV:42;)
Nyt lenkille!!
Mukavaa lauantaita kaikille!!
Nellimo ja poju 36+4:heart:
 
KUSMALLE JA NELLIMOLLE Tsemppiä, jokohan täällä alkaa meidän pinon vauvoja syntyyn pian...:heart:

Koska ootte ajatellu keitellä pulloja/tutteja??? Mä kasasin tänään pinnasängyn ja hoitopöydän..kaikki on ostettu nyt kun vielä jotenkuten jaksaa kaupassa kulkea :)

Onko muilla kävellessä, jalkaa nostaessa esim.sukkaa kun laittaa niin hirvittävä viiltävä kipu haaruksissa? Toispuoleisesti siitä kärsin itse, ja usein jomottelee istuessakin..vasen puoli!! Ja se on enemmänkin nivusessa/jalassa/takapuolessa..mietin että voikohan se olla joku sisäinen suonikohju joka siellä vihottelee....???? Kauhukuvia nään että siellä pahasti repee jotain synnytyksen yhteydessä...

Mulle on tullu painoa tähän asti 9kg, ja viime viikolla neuvolassa 240g viikko, eli ei paha. Masu mitta oli siis rv35 30cm.. esikoisesta oli suuremmillaan 32cm ennen ku synty. Pää alaspäin kekkuloi yhä, eikä vissii oo kääntymässäkään enää.
Viimeisen ja kolmannen lääkärin sain rv 37 vasta. Siellä otetaan se strebtokokki vai mikä lie vasta, että tarviiko sitä tippaa synnytyksessä. Ihan uus juttu täällä, ei ollu esikoisen aikaa 2010 sellaista otettu multa.

Nyt pikasauna ja maate :)

Taatu&Hippunen pikkunen
 
Huomenta!

Kolme ässää ollut taas eilen kokeilussa ja suppareita tullu siitä asti säännöllisen epäsäännöllisesti :) silti alkanu tulla mieleen ajatus että yliajalle menee :/

Tuttipullot ja tutit keräsin jo pöydälle ohjeiden kera. Laitan miehen niitä keittelemään kun oon vielä sairaalassa. On niin lyhyt kotimatka sairaalasta kotiin että matkalle ei sit pulloa tarvita. Neuvolatäti sanoi sen kerran päivässä suosituksen mutta saas nähä että kuinka kauan jaksan niitä kerran päivässä keitellä. Miehelle annoin kyllä jo tuon homman joka iltaseks puuhaks :)

Alkaa ärsyttää viereisen talon mummot kun tietävät että LA on tässä kuussa mutta eivät tiedä että monesko päivä kun kyttäävät että oonko vielä yhtenä kappaleena. Eipä niilläkään ole muuta tekemistä.

Hirveästi olen lukenut netistä mitä mahdollisesti alkaa tapahtua kun synnytys lähenee. joillain oli siellä että lapsi rauhoittuu paria päivää ennen. Mutta eipä sitäkään kaikilla käynyt. Osalla ollut vilkas. Meidän neiti on triplannut liikkeensä pe illasta asti. Tuntuu ettei se nuku ollenkaan. Aijemmin ei ole öisin herättänyt mua liikkeillä mutta nyt parina yönä on. Mies oli pitänyt kättä toissa yönä mahan päällä ja todennut saman :)

Mukavaa su kaikille! Minä jään tänne kärvisteleen menkkakipuineni :) (ai että on outoa kun kivuista kerrankin nauttii ja toivoo että niitä tulis vaan lisää :D )

Kusma ja HoxPox 37+0
 
Äh, mä en ikinä muista tulla poksumaan :)

Mieheni mummi oli tehnyt aivan ihanan korin + pehmusteet + patjan vauvalle! Joten nyt meidän vaavi pääseekin synnyttyään nukkumaan koriin enkä laitakaan sitä pahvilootaa. Pitäis käydä läpi noita vaatteita, järkätä vaikka koon mukaan. Niitä on vaan niin valtavasti! Varmaan 6 muovipussillista ja äitiyspakkaus lisäksi, ei meinaa jaksaa aloittaa... kaikki on saatuja siis. Talvihaalarin kyllä ostin varmuuden vuoksi kirppikseltä, koko 56. Jos ei tule käytettyä niin kiertoon vaan.

Mä oon aina miettiny ku monet sanoo että "nauti raskaudesta" että mitä ihmeen nauttimista siinä voi olla kun maha kasvaa ja on vaivoja ja elämä myös vähän rajoitetumpaa.. mutta nyt kun ei ole paha olo tai ei supistele, mielikin on rauhoittunut, koti valmis pihaa myöten, töitäkään enää viikko ja kaikki hyvin niin täytyy sanoa että kyllä tästä nauttii. Tuntuu jotenkin tosi onnelliselta ja rauhalliselta. Tykkään jopa tästä valtavasta mahastani :D

Anime ja masuasukki 34+1

Ja nyt, käyn läpi vaikka ekan muovipussillisen niitä vaatteita!
 
Kusma Tosi kiva, jos tuo työolosuhteiden ja unirytmin muutos on saanut miehesi piristymään!! Täälläkin käydään keskusteluja unirytmistä.

Nellimo Mä oon kans lukenut siitä, että mieskin voi saada raskausoireita. Miehellä kun on paino noussut tässä viime kuukausina, niin ollaan vitsailtu, että sillä on myötätuntoraekausoireita. :)

Anime ihana tuo miehesi kunnon tekemä kori! Mun äidillä olis mun vanha kehto. Mietin, että haettaisko se meille ekoiksi kuukausiksi. Alunperin oltiin ajateltu sitä laatikkoa, mutta äiti muistutti tuosta kehdosta ja vois olla kiva.

Enää neljä työpäivää!!! Tosin sittenkään ei voi alkaa loikoilua, kun oon kaikki vaatteiden pesut ja siivoukset ym jättänyt sinne.
 
Huomenta :) Näinpä pärähti täälläkin ensimmäinen kokonainen viikko käyntiin äitiyslomaa, ja tekemisen puute on jo nyt.. Taidankin siis lampsia puuhiin pikimmiten kunhan tästä heräilen :)
Itse olen tarkoituksella laittanut kaiken valmiiksi jo työssäkäynnin aikana, juurikin siksi ettei tarvitsisi alkaa mahan kanssa reuhtomaan ja järkkäämään ja järjestelemään. Kun vaikka miten olisi virkeä ja toimintakyvykäs olo, niin massu aina muistuttaa kun jotain ei pystykkään tekemään. Vaunut pistän vaihtoon tällä viikolla, kun sain myytyä entiset ja ensi viikolla olis tarkotus reissun päältä hakea uudet tilalle, vähän sukupuolineutraalimmat :) Kun en siis päässyt edes neuvolan kautta polille asennontarkistus-ultraan missä ois pikkiriikkinen mahis ollu nähä kumpi se on ;) Kuulemma tuntuu niin hyvin ja selkeästi asento ja kohtu ynnä muut.

Paino noussut nyt 600g/vk, mutta ottaen huomioon, tulin juuri pitsalta ennen neukkaa, sillä on oltava vaikutusta :D Oma lähtöpainoni alunperin ennen mitää raskauksia 58kg, ekassa neukassa oli jo 64kg (pientä turvotustako :D ), ja nyt siis 74.5kg. Huimalta tuntuu, kun pienimmillään oon painanu vaan 53kg, enkä nytkään siis mielestäni ole lihavan näköinen, kaikki paino näyttää menneen mahaan ja tisseihin.

Tisseistä puheen ollen, kellä tihkuu jo paidoille sitä oranssia maidontynkää?
Äiti huomas ekan kerran mun yökkärissä joskus semmonen läikän ja olin varma että se oli nektariinista mitä söin, koska nehän mehustaa kaiken rinnuksille jos ei oo paperia. Mutta juurikin tätä kirjoittaessa tunsin yhenäkin taas, miten aamutakki tuntu yhtäkkiä märälle ja perskutarallaa, nännit oikein tihku sitä nestettä! Meinaakohan tää sitä ettei oo maidontuoton kans ongelmia? :D Ostin vloppuna ekat imetysrintsikatkin kun kaikki entiset rintsikat auttamattomasti liian pienet, nehän on nyt sitten kokoa 70I! :eek:
 
Mulla taas on tuon kaiken touhuilun kanssa niin, ettei ole ollut mitään mahdollisuutta jaksaa tässä työssäoloaikana. Selkä on aina työpäivän jälkeen niin kipeä, että menee loppuilta nojatuolissa. Vähän jos olen tiskikonetta täytellyt, on pitänyt ottaa särkylääkettä perään. Viikonloppuna, kun ei ole töissä tarvinnut istua, on voinut jotain kotihommia tehdä. Niinpä ajattelin, että noita siivouksia voi sitten tehdä paremmin äitiyslomalla, kun voi tehdä pikkuhiljaa, eikä selkä ole valmiiksi kipeä töistä.
 
ail
Maidon tihkumisesta Mulla ei oo vielä kertaakaan tässä raskaudessa tullut maitoa vaikka aikasemmissa tähän mennessä oli jo monet tipat paidalla.Voiko se tarkoittaa että maitoa ei nyt tulisikaan.Ehkä tyhmä kysymys mut rupes mietityttää.

ail ja saaga 34+1
 
Maidontulosta ootte aika onnekkaita kun ootte päässyt noin pitkälle maidontulon kanssa. Itellä alko tihkumaan viikolta 16 eteenpäin. Tuntu hassulta alottaa käyttää liivinsuojia jo noin aikaseen mutta pakko. Ja toivon myös että tämä enteilis hyvää maidontuloa :)

Kusma ja hattivatti 37+1
 
ail neuvolasta saadussa imetysoppaassa oli, ettei ole imetyksen onnistumisen kannalta merkitystä sillä, tihkuuko maitoa nyt. Maito kuitenkin nousee oikeasti vasta sitten synnytyksen jälkeen. Jäi tämä mieleen, koska itselläkään ei tihku.
 
IMN
Meilläkin mies hoitaa pullojen ja tuttien steriloinnin sillä aikaa kun olen sairaalassa :) En jaksa itse vaivata päätäni edes ajatuksella tuostakin hommasta.. Myös rintapumppu pitäisi työntää steriloijaan, luulen nimittäin että se ei ole ikinä sellaista käsittelyä nähnytkään :x Ainakin näyttää melko hirveältä.
Oon ehkä tässä sterilointi-/keittämisasiassakin vähän "hällä väliä"-asenteella. Esikoisen pullot ja tutit keitettiin n. kerran viikossa puoli vuotiaaksi saakka, sen jälkeen sanottiin neuvolassa ettei ole enää niin tarkkaa, jos aina huuhtelee kuumalla vedellä käytön jälkeen. Tutitkin tuli harvemmin keitettyä ennen käyttöönottoa, eli mentiin "paketista suuhun"-tyylillä. Mutta eipä ole meidän pikkumies ollut myöskään juuri koskaan kipeänä yhden illan kestäneitä lämpöilyjä lukuunottamatta! :)
Myös petivaatteiden laittamisen saa mies hoitaa lapsivuodeaikana. Tosin minä valitsen ne etukäteen :D

Taatu Mun korvaan nuo kivut kuulostaa lantion löystymiseltä :) Itselläni on samanlaista ja välillä käy kipeää ihan sekin kun vähän vain jalkaa liikuttaa. Mutta tiedänpähän ainakin että lantio on valmis synnytykseen! :) Jos siitä nyt toisen lapsen kohdalla epäilystä voisi ollakaan.

Minäkin onneksi innostuin laittamaan kaiken valmiiksi, ainakin pääpiirteittäin, jo rv 30 aikoihin. Ei olisi enää puhettakaan mistään pinnasängyn kasaamisesta tai reunapehmusteiden väkertelystä paikoilleen (on kyllä niin vihoviimeistä hommaa). Tuntuu että kaikki energia menee vain siihen että onnistuu pysymään hereillä koko päivän. OYSista kotiutumisen jälkeen on ollut kyllä tosi voimaton olo ja tuntuu että kaikki vain särkee ja kolottaa ja aina olisi valmis nukkumaan. Toisaalta, olen muutenkin edelleen vuodelevossa, joten onni että kaikki on valmiina :) Koko lauantain makasinkin sängyssä ja nousin vain sen verran ylös että kävin lähikaupassa ostamassa herkkuja. Tervetuloa vaan lisäkilot! :D

Ja maitoa on tihkunut jo jostain rv15-20 asti, en muista tarkasti. Silloin kuitenkin tihkuminen oli semmoista että kun tissit puristui vaikka mun ja pöydän väliin, mutta nyt kyllä sotkee jo rintsikat kunnolla. Samoin oli esikoista odottaessakin, mutta silti imetys ei onnistunut. Maito ei ollut tarpeeksi täyttävää herralle, joka muutenkin painonsa vuoksi tarvitsi paljon enemmän maitoa kuin mulla oli itselläni tarjota :/ Niin toivon että onnistuisi tämän tulokkaan kanssa.
Mutta siis niin, se että maitoa tihkuu tai ei tihku, tai missä vaiheessa tihkuu, ei tosiaan ole merkityksellistä sen kannalta onnistuuko imettäminen. Siihen kuitenkin vaikuttaa aika moni asia senkin lisäksi nouseeko maito :)

Huomasin toissapäivänä että hiukset varmaan kannattaisi värjätä vielä ennen kuin vauva tulee, niin en kulje jouluna metrisen tyvikasvun kanssa ympäri kyliä :D No voi luoja, olihan se hommaa seistä tönöttää kädet ylhäällä peilin edessä ja sen jälkeen pysyä vaikutusajan pystyssä, tai edes istualteen, ettei väriä ole joka paikassa. Oli todellakin viimeinen värjäys tälle raskaudelle.
Ja miten, ihan oikeasti miten, jaksan huomenna lähteä tunniksi pankkiin istumaan ja juttelemaan asuntolainasta. Siihen kylkeen vielä tilinavaushommia ja tadaa; illalla kärsin selkäsärystä. Tämä on näitä hetkiä kun raskaudessa ei tosiaan näe mitään nautinnollista :D

IMN & Tuutikki 35+2
 
Moikka!

Pitkästä aikaa... Hyvähän se on että aika on kulunut näille viikoille nopsaan :D

Elikkä täällä voidaan hyvin närästystä lukuunottamatta. Pari kuukautta on närästänyt niin paljon, että se on vaikuttanut jo syömisiini. En ole voinut syödä iltaisin oikein mitään vaikka nälkä on ollut, ihan karmeeta siis!!! Pari viimeistä viikkoa on sitten ollut helpompaa, mutta viime päivinä tämä ikävä närästys teki come backin :(

Olin tänään ylimääräisessä ultrassa kokoarviota varten, kun viimeisessä lääkärineuvolassa "valitin" pelkääväni isoa vauvaa. Lisäksi huolestuin painosta, se kun on viimeiset kolmeviikkoa ollut laskussa (vajaan kilon). Eli, että kasvaako vauva ja saako se ravintoa. No tänään oli sitten ultra ja vauvan koko vastaa viikkoja. Tosin vertailukohdetta mitoille ei ollut lähiajoilta, joten lääkäri ei voinut sanoa onko kasvanut. Istukka oli kuulema vähän kalkeuttunut, mutta lääkärin mukaan näille viikoille täysin tyypillistä. Ei ollut siitä huolissaan. MUTTA, lapsivettä ei ollut kuin niukalti, liian vähän rajoihin nähden, ja niinpä hän teki lähetteen tuonne naapurikunnan puolelle synnärin ultraan. Oisko teillä kellään kokemusta tai muutoin tietoa, että mihin se nyt vaikuttaa, ettei vauvalla ole tarpeeksi lapsivettä??? Vaivaa kovasti...

-nalle_puh- rv36+6
 
IMN
nalle_puh Lapsiveden vähyydestä tiedän sen verran, että jos vähäisyys johtuu reiästä sikiökalvoissa niin ainakin tulehdusriski on olemassa, koska lapsi ei ole enää kosketuksissa vain "omaan tilaansa". Mutta jos veden vähäisyys ei johdu veden tiputtelusta niin vika voi olla myös istukan toiminnassa ja sitä tietenkin sitten tutkitaan ultralla tarkemmin. Noilla viikoilla keuhkot on kuitenkin jo kehittyneet, joten veden vähyydestä ei sinänsä ole haittaa, jos tulehdusriskiä ei ole. Käsittääkseni kuitenkin käynnistelevät aika usein noissa tilanteissa, mutta tietenkin viivyttelevät sitä mahdollisimman pitkälle sen mukaan miten vauva on valmis maailmaan :)

Ei siis ole omakohtaista kokemusta, mutta tällaista kuultua tietoa :) Tsemppiä! Nuo vesien mittauksethan on kyllä melko epätarkkoja, joten toivotaan että synnärin "paremmilla" laitteilla saataisiin parempia määriä vettä mitattua :)
 
VOI KIITOS IMN!!! Tiedot helpottivat mieltä. Lääkäri(joka on siis pienen kunnan, mutt ÄLYTTÖMÄN HYVÄ JA PÄTEVÄ lasten ja äitiys asioissa, siitä voisin kirjoittaa toisen tarinan...) puhui jotain, että löysi kuitenkin jonkun pienen pallon sitä lapsivettä, mutta mulle jäi epäselväksi, että oliko se ainoa kohta, josta löytyi. Tietääkseni ei ole tiputellut, valkovuotoa kyllä on ollut. Mutta mielenkiinnoilla ootan sitä TAYSin ultra aikaa...

-nalle_puh- 36+6
 

Yhteistyössä