Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

Tervetuloa Elisssa ja Skonssi! Päivitin teidät tuonne listaan. Kesti tosin hetki tajuta, että ai niin, mähän sitä nykyään päivitän. Miten niin väsynyt? :D

Meilläkin mies saa hoitaa pullojen ja tuttien steriloinnin sillä aikaa, kun olen sairaalassa. Tai sitten tehdään se, kun tulen kotiin. Jotenkin ajattelen, että ehtiihän sen sittenkin.

Närästys vaivaa mullakin yhä vain pahempana. Viime yönäkin heräsin kauheaan poltteeseen, vaikka ollaan sängyn päätyä nostettu. Mun on kuitenkin pakko illalla syödä jotain, muuten on aamulla ihan kauhea olo, jos on liian nälkä. Vähän pysyy parempana tuo närästys, jos syö pieniä annoksia pitkin päivää, eikä tankkaa kerralla kunnolla, mutta töissä se on vaikeampaa, kun on ne tietyt tauot, jolloin pääsee syömään. No eipä tässä ole enää kuin tämä ja huominen päivä.

Mulle ei vielä ole tullut päätöstä Kelalta, koska en ole vielä niitä 6kk tuloja sinne toimittanut. Pistin siihen hakemukseen pariinkin kohtaan, että ne voidaan toimittaa vasta, kun on maksettu, etteivät vain ensin tekis vuoden 2010 tulojen mukaan ja niitä sitten jouduttais alkaa oikomaan. Ens viikolla vasta saan sitten viimeisen lapun työnantajalta. Viime viikolla sain yhdeltä ja tänään pitäisi saada toiselta. Mulla tosiaan parhaimmillaan ollut kolme työnantajaa yhtä aikaa. En luottanut siihen, että palkanlaskennat ne lähettää Kelalla, vaan pyysin saada laput itselle, että lähetän sitten Kelalle yhtä aika kaikki.

Mäkin olen alkanut heräillä öisin. Nukahdan taas helpommin kuin aikaisemmin, mutta nyt herään monta kertaa, enkä meinaa sitten saada enää unta. Jo useampana yönä olen herännyt 3.30 vähintään tunniksi-pariksi.

Mullakin on alkanut olla sellaisia menkkasärkyjä pitkin päivää. Ja reilu viikko on vielä lääkäriaikaan. Vähän kyllä jännittää, että mitä siellä sanotaan. Varsinkin noiden IMNn ja muhvin kokemusten jälkeen. Toivotaan todella, että teillä jaksetaan siellä masussa kasvaa vielä joitakin viikkoja!
 
Mulla on vaan 4 tuttipulloa vastasyntyneelle ostettuna, meinaan imettää. En tiedä paljonko niitä tarvitaan, odotan esikoista. Mulla on sekä Ainun että Aventin, että on vähän erilaisia. Meinaan keitellä tutit ja muut etukäteen, vaikka yritän olla heti antamatta niitä. Jos kuitenkin tarvitsee, niin on valmiina.

Jee nukuin klo 01-9.30 välisen ajan. Kävin viideltä vessassa ja nukahdin heti sen jälkeen. Eipä ole kuitenkaan joka yö tällaista.
 
IMN
Meillä tuttipulloja on varmaankin jotain kahdeksan. Aion siis imettää, mutta ajattelin että ovatpahan sitten valmiina kun siirrytään (osittain) korvikkeelle. Olen varautunut siihen että imettäminen tulee olemaan yhtä hankalaa kuin esikoisenkin kanssa, joten en edes haaveile mistään kuukausitolkulla imettämisestä. Muutama viikkokin onnistunutta (täys)imetystä olisi jo positiivinen yllätys :) Tutteja on rasiatolkulla, koska olen erittäin hyvä hukkaamaan niitä :D Ja varmasti esikoinenkin auttaa siinä hommassa..

Rintapumpun hankinta on aikalailla siitä kiinni kuinka itse jaksaa/haluaa pumppailla. Itse koen ainakin käteväksi sen että voin vaikka lähteä käymään kaupassa ja mies jää vauvan kanssa kotiin, kun maitoa on säilöttynä :)

muhville tsemppiä lepoon! Ei ole kyllä mistään nautinnollisesta loppuraskaudesta tietoakaan kun pitäisi vain pysyä vaaka-asennossa mahdollisimman paljon.. Meillekinhän tuli ihan yllätyksenä (aikalailla sun kans samoilla viikoilla) tuo kohdunkaulan lyheneminen kun ei ollut mitenkään ihmeemmin edes supistellut. Mutta kiva ettet joutunut osastolle, mut sinne otettiin väkisin. Hyvä kun sai edes kotona käydä hakemassa tavaroita ja sanomassa esikoiselle heipat..
Oon muutenki tosi sairaalakammoinen ihminen :D Mun käsitys sairaaloista on se että kun ovista astuu sisään niin ulos ei päästetä.

Mutta nyt valmistautumaan neuvolaan :)

IMN & Tuutikki 35+4

Ainiin! Jos joku tuntee lääkäritermejä, niin epikriisissä oli maininta "PI 0,76, eli hieman yläkanttiin". Mikä hemmetin peeii ja miksi se on korkea? :D
 
Viimeksi muokattu:
huh huh muhvi ja IMN - yrittäkää nyt sinnitellä vielä ne pari-kolme viikkoa yhtenä kappaleena, vaikka suht turvallisilla viikoilla me kaikki lokakuiset jo mennääkin. Itellä on ens viikolla TAYS:issa se kasvukontrolli ja katotaan mikä tilanne kohdunsuussa on, viimeeksi oli kuulemma normi toissynnyttäjän tila, ulkosuu auki, mutta viime päivät on ollu noita menkkasärkyjä täälläkin, jotka säteilee jalkoihin, joten onkohan ne tehnyt jotain kohdunsuulle. Ihan vielä en oo valmis kyllä synnyttämään... vielä on moni asia kesken, pinnis laittamatta, pyykkejä pesemättä jne.

Tuttipulloista: kaapissa on esikoisen jäljiltä vissiin joku 4-5 Aventin pulloa. Tarttee ostaa niihin tuttiosat vielä. Esikoisen kanssahan imetys takkusi alusta alkuen ja vuorotellen mentiin korvikkeilla ja tissillä, loppujen lopuksi imetin kuitenkin ( lopussa tyyliin kerran päiväsä ) 1v4kk... täysimetyksellä neiti oli kk:n :ashamed: vaan kun ei ollu luontainen meijeri, niin ei. Nyt oon päättänyt olla ottamatta stressiä imetyksestä, esikoisesta kun mä otin ihan liikaa paineita, varsinkin kun tajusin oman rajallisuuteni hommassa. korvikkeellakin kasvaa ihan hyviä lapsia... ja jos nyt imetys onnistuu paremmin, niin olen enemmän kuin onnellinen!

Ei oo näkyny täälläkään kelan päätöstä... käsittääkseni pitäis tulla viime äitiysloman mukaan (+ indeksikorotus ) kun siitä on alle 3 v ja tuo vuosi minkä olin töissä, olin 80% työajalla.

Äidin kanssa sain riidan aikaseksi aamulla kun soiteltiin ja hän on lähdössä laivalle just kun on esikoisen 3v synttärit... ja tarkoituksena oli pitää samassa siis sekä ristiäiset ja 3v synttärit, kun kaikki meidän sukulaiset on kaukaa. Että kuulemma en sais järkätä niitä silloin kun on risteily... sanoin että ei sitä pappia niin vaan saa + tilaa vuokrattua. Enkä tosiaan rupea ennen lapsen syntymää miettimään ristiäisiä, vaan sit vasta kun lapsi on syntynyt. sanoin että menköön prkl risteilylleen jos se on tärkeämpää kuin lapsenlapsen syntymäpäivät ja ristiäiset. :mad: Toki yritän järkätä juhlat toiseen ajankohtaan, mut jos ei muu käy, niin sit se on joulukuun eka viikonloppu - jääkööt tulematta. Miehen veljen perhe kummiskin jättää tulematta kun on toista uskontokuntaa ja niillä on aina omia hihhulikokouksaan... hehän ei ite vietä ees lastensa synttäreitä ( 3 lasta joiden synttäreillä ollaan oltu tasan kerran ), joulua tai mitään muutakaan. Itkettää ja ketuttaa esikoisen puolesta kun se jo tajuaakin jotain... 2 kk vauva nyt viis veisaa ketkä tulee paikalle, mutta kolmivuotiaalle vois olla aika kova paukku jos puolet sukulaisista jättää tulematta - kiukuttaa lapsen puolesta :( Sorry omanapa.... nyt pyykkihommiin ja kohta kampaajalle hemmoteltavaksi - ihanaaa!
 
vauvan nukkuminen
Meillä kaikki oleilu ja nukkuminen tapahtuu kakkoskerroksessa, mutta sisäänkäynti kotiin on kellarikerroksen kautta. Eli kahta sänkyä ei tarvita, mutta mietin josko semmoset halvat käytetyt parvekevaunut hankkisi ulkonanukkumista varten niin ettei kärryjä tarttisi aina kuskata yläkerran ja alakerran väliä. Sänkynä ajattelin käyttää ihan äitiyspakkauksen laatikkoa.

Pyykkääminen
Innostuin eilen motivoimananne aloittelemaan vauvapyykin pesemistä. Vaan lähti vähän huonosti liikkeelle. En tajua miksi laitoin samaan koneeseen sinisen kantoliinan ja valkoisen kapalointiliinan jotka olin saanut kaverilta. Voi pöhköyttä, siitä valkoisesta puuvillaliinasta tuli ihan kammottava hailakka vaaleanvihreä. Mietin pitäskö sitä nyt koittaa valkaista tai värjätä mutta jotenki ei tekis mieli mitään ekstreemikemikaaleja noihin vauvantekstiileihin laittaa. Että ehkä kapaloitu vauva sitten tulee näyttämään sielä äitiyspakkauslaatikossa päärynäjäätelöpökäleeltä. Tarttee kai olla jatkossa tarkempi mitä keskenään pesee..

Tuttipullot ja tissivehkeet
Mullakin on esikoinen tulossa. Tulin kumminkin hankkineeksi valmiiksi aventin käsikäyttösen tissipumpun ja sit pari siihen istuvaa tuttipulloa sekä paketillisen maitorasioita. Niin ja vastasyntyneen pullotutit piti ostaa vielä erikseen. Kaikki siis oli aventin ja keskenään yhteensopivia. Noilla mennään. Piti ihan ottaa noi kaapista esille ja tutkailla kun tein hankinnat jo kesällä kun tarjouksesta löysin. Jotkut pitempään täysimetyksellä olleet kaverit on sanoneet, ettei yhtään pulloa ole missään vaiheessa tarvinnut, sitten taas täysin korvikkeella olleet kaverit puhuneet että niitä pulloja tosiaan olisi ollut käytössä koko liuta. Aattelin keskitien ratkaisua että jos joku perussetti on valmiina niin ei tartte sit siinä hätäseen ruveta hankkimaan.

Tuo Killin säätö eri ja saman uskontoisten sukulaisten kanssa kuulostaa tutulta.. Meilläkin on välillä juhlittu erinäisillä kutistetuilla kokoonpanoilla. Sitten on erikseen pidetty sillon tällön "sukutapaamisia" joihin onkin sitten kaikki voineet osallistua.

Kiitos Sabrinafair listapäivityksestä ja tsemppiä tosiaan muhville ja IMN:lle täältäkin suunnalta!
 
Skonssi ja elisssa Tervetuloa lämpimästi joukkoomme! :)

IMN ja Muhvi Rupeaa teillä olemaan aika jännät paikat, hui! :popcorn:

Vauvan nukkuminen Asutaan kerrostalo neliössä ja vauva nukkuu joko pinnasängyssä minun vieressä tai sitten myö otetaan meijän väliin köllimään.. Katsotaan sitä sitten :)
Parvekkeella nukkuu sitten vaunuissa välillä.. On ihanaa, kun on saanut laittaa yhden huoneen lapselle valmiiksi.. Huusi oikein tyhjyyttään..

Tuttipulloja on vissiin kolme.. Yksi pieni, yksi isompi ja siskon antama monitoimi tupperin tuttipullo/nokkapullo systeemi.. (Sisko on ihana, kun huolehtii tulevasta kummilapsesta! :heart:)
Rintapumppua olen harkinnut, mutta ajattelin katsoa, tuleeko tisseistä ylipäätään maitoa sitten kunnolla ja ihan tissi imetyksellä ajattelin syöttää ja toivon, että onnistuu!

Harsoista itse pesin ihan 40 asteessa harsot ja vauvan vaatteet, mutta sitten käytön jälkeen ajattelin pestä ne sitten kuumemmalla asteikolla..

Killi Itse varauduin jo kuukausi sitten tuleviin ristiäisiin. Pappi ja kirkko on jo varattu+juhlapaikka. Kotona ei voida pitää, koska itse ahdistun ajatuksesta miten saan kaikki vieraat istutettua ympäri asuntoamme.. Iso asunto meillä on mutta silti :D
Tein tämän siksi, että varmistin sillä, että kaikki tärkeimmät pääsee varmasti paikalle.

Sitten omaa ( . )
Aamulla oli neuvolalääkäri.. Paino noussut taas!!:mad: Hemoglobiini oli 124, pissa puhdas, verenpaineet hyvät, sf-mitta 35cm. Kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm ja kohdunsuu pehmeä.. Hui.. :D Painoarvio vauvalle tällä hetkellä 2500g ja syntymäpaino päälle 3000g, MUTTA koska vauvamme oli laskeutunut hyvin hyvin hyvin alas lantiooni ja kiinnittynyt napakasti, niin lääkäri haluaa tehdä tasan viikon päästä uuden painoarvion. Oli vaikeata saada kunnolla mittoja meijän kaverista.. Näin tällä kertaa :)

Murmeli & Pikkarainen 36+1
 
IMN
Killi Sama homma oli meillä. Heti ekasta imetyksestä tiesin ettei siitä mitään tule. Poika oli tissillä tunnin-puolitoista kerrallaan ja tunnin päästä taas uusiksi. Eli ilmeisesti maito ei ollut jotenkin tarpeeksi "ravinteikasta" vauvan tarpeisiin nähden. Varsinkin kun paino piti saada nopeasti nousemaan, niin lääkäri sanoi kotiuttamistarkastuksessa että korvikkeilla onnistuisi paremmin. Eli osaimetyksellä mentiin 3vrk, sen jälkeen loppui koko homma. Ja pitkä ja fiksu poika on silti kasvanut! :) Koitetaanpa me nyt tällä kertaa olla tosiaan stressaamatta sen asiasta sen kummemmin :)
Ja tsempit äidin kanssa!

Sannuli79 Kiitokset infosta :) Joo siis meillähän on kasvua seurattu rakenneultrasta asti kun huomattiin että vauva on "liian" pieni, nyt n. 2kg. Esikoista odottaessa napavirtauksissa oli myös jotain häikkää. Perinnöllinen juttu kuulemma etten isoja - tai edes keskikäyrän lapsia - "osaa" tehdä :)

Itse en ole vielä uskaltanut alkaa ristiäisiä aikatauluttamaan. Täällä päin ainakin on hirveät jonot lastenvalvojalle ja koska eletään avoliitossa isyydentunnustuksessa on käytävä ensin, ennen kuin lapselle voi miehen sukunimen antaa. En uskalla ottaa riskiä että varaisinkin seurakunnalta tilat ja papin etukäteen ja lastenvalvojalle ei saisikaan aikaa ajoissa.
Mulla on vähän sama homma kuin Murmelilla. Kyllähän tänne meille se meidän pieni ristiäisporukka mahtuisi tai vanhempieni luokse ainakin, mutta en vain jaksa itse järkätä :D Seurakunnalta saa kuitenkin pöytiä niin paljon kuin tarvitsee tarjoilupöytineenkin, sekä astiat, pöytäkoristeet, maljakot jne. Ainoa miinus vaan että ruokien tulee olla hygieniapassillisen tekemät&tarjoilemat ja kahviakaan ei saa ilman sitä passia mennä keittämään. Onneksi kuitenkin tuttavapiiristä löytyy passillisia :)

Sitten neuvolakuulumisia. Neuvolan ja OYSin välillä ei ollut tieto kulkenut ollenkaan (kuten ei minkään välillä täällä ikinä) ja jouduin sitten siinä selittämään alusta lähtien miksi olin osastolla jne. Kerroin myös noista sairaalareissun jälkeisistä supistuksista ja th kävi konsultoimassa lääkäriä, joka kehotti vaan lepäilemään. Lauantaina starttaa rv36 ja sen jälkeen saan kuulemma alkaa taas pikkuhiljaa elämään kuin normaali ihmiset :)
Paineet ja pissa ok, mutta pulssi oli 99. Tuo pulssi on nyt ollut jo useamman viikon lähempänä sataa, yleensä ylikin sadan. Esimerkiksi viime perjantaina 111. Mutta kun eivät neuvolassa siitä ota stressiä niin en ota minäkään. Hemoglobiinia ei otettu, mutta koska se oli OYSissa 105 niin pitää jatkaa raudansyömistä kotonakin. Kyllähän siis tiesin tuon, mutta en ole jaksanut raahautua apteekkiin.. :whistle: Sf-mitta 31cm, eli meniköhän se nyt sitten hieman keskikäyrän alapuolella.
Nyt sitten on neuvolat viikon välein ja ensiviikolla sitten kuulee ovatko kasvu- ja kohdunkaulankontrollitkin viikon välein. Tähän asti on kasvua seurattu kahden viikon välein mutta ymmärsin että kohdunkaula tarvitsee tarkempaa syyniä.
Ääh, eli siis ensi viikolla neuvola ja ultra. Yritäppä tässä sitten olla vuodepotilaana kun joka paikkaan saa juosta jatkuvasti :D

Mua on jotenkin alkanut "pelottaa" kuinka rauhaton lapsi tuolta nyt sitten on tulossa :D Sairaalan papereissa lukee "Terve, erittäin vilkas, liikkuvainen sikiö" ja nyt tänään neuvolantädilläkin oli vaikeuksia sf-mitan kanssa kun pieni heilutteli peppuaan puolelta toiselle :D

IMN & Tuutikki 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta neuvolalääkäristä/lääkärin tapaamisesta , täälläpäin ei ole periaatteessa minkään sortin lääkärin tapaamisia ennen synnytystä :eek: Ei anneta painoarvioita, katota kohdunsuuta, ei mitään.. Neuvolakäynnit on ollut viimesen viis kertaa aina yhtä tylsiä verenpaine/hemppa (jos sitäkään)/paino/sf-mitta- linjaa, ja mua tosissaan ärsyttää se! Kysyinkin viime kerralla, että eikö tosissaan tutkita mitään sen kummempia, että tosissaan täälläkin joillain ihan ilman oireita ja sit tyyliin kohdunsuu onkin jo pari senttiä auki. Niin ei kuulemma, seuraavaks vaan synnyttämään sitten.. Kyse siis Pohjois- Karjalan alueen neuvolatoiminnasta..
 
Little precious mulla on samanlainen neuvolameininki. Jyväskylästä siis kyse. Mulla ei oo ees neuvolaa viikonvälein niin kun pitäis? Ei oo kuulemma tarvis kun kaikki mennyt niin hyvin. Ja eka vasta tulossa niin luulis että olis mulla se toka lääkäri ollu perusteellisempi ja sit vielä tää kolmas, mutta tosiaan eka lääkäri oli 26+ jossa tehtiin kaikki sisätutkimukset (sillon kaulaa jäljellä 2cm ja paljon supistuksia), toka lääkärillä ei ollu mitään tarvikkeita siinä huoneessa kun sen huone oli kuulemma vallattu joten sillä oli vaan sormet käytössä ja tätä kolmatta mulla ei oo kun ei kuulemma oo tarvis. Eikä oo mitään virallista painoarviota. Terkkari/kätilö teki vaan jonkun arvion kun pyysin sitä viimeks. Ei muuta. Tekis oikeen mieli keksiä joku "oire", että pääsisi vielä ultraan. Koska kaikki ei aina oo sitä miltä päällepäin näyttää! Tekis mieli jättää vikat neuvolakerrat väliin ja käydä yksityisellä. Doppler löytyy kotoakin :)

Argh alko taas niin ärsyttämään koko touhu...

Ja vielä ristiäisistä meillä olis tarkotus pitää ristiäiset miehen äidin ja sen miehen luona mutta tällä miehellä leikattu jo kaks syöpää tässä kesällä ja jälkimmäinen haava on "auennut" jo kahdesti ja enää ei sitä voida leikata. Joten en tiiä onko tässä ristiäiset vaiko hautajaiset seuraavaks :( noh varasuunnitelmakin on aina olemassa. Onneks.

Kusma ja hattivatti 37+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä en suostunut jäädä osastolle koska sielä mä vuosi sitten synnytin meidän enkelipojan, mun psyyke ei ois kestänyt sitä että oisin nyt ollut samassa paikassa. Lääkäri kirjoitti papereihin että potilas kotiutuu omalla vastuulla ja että potilaalle on suositeltu osastolle jäämistä. Mut mä lupasin että lähen heti ambulanssilla sairaalalle jos tuntuu että jotain tapahtuu.

Tänään hain toisen kortisoonipiikin ja kätilö sanoi että ei seurantakäyntiä sinne enää tarvi. Seuraavaksi sitten synnyttämään sairaalalle, hui!! :) Tietenkin on tärkeetä että vauva oleilis masussa vielä sen pari viikkoa ainakin mutta voihan se olla että meneekin yliajalle niin että paukkuu, sitten mä istun sielä kun synnytystä käynnistetään :D No, en usko että ainakaan paljoa yli menee kun ei oo mennyt muutkaan, pisin raskaus on ollut 40+5 eli ei paha sekään.

m & m 34+3
 
IMN
Onpa kumma jos ei ole yhtään lääkärikäyntiä koko raskausaikana. Eikö Little Preciousilla ole sitten neuvolakortissakaan mitään merkintöjä siinä kohdunsuu-taulukossa? Tai eikö kohdunsuulta tai emättimestä ole otettu edes mitään näytteitä? Ihme jos ei tutkita edes minkä pituinen kohdunkaula on alkutilanteessa ollut.. Mulla kun on tuokin taulukko piakkoin jo täynnä.
Ultriahan ei ole juuri millään paikkakunnalla enää kuin kaksi, eli np- ja rakenneultra. Erona vaan pikkukaupungit joissa ultralaitteet löytyy neuvolasta. Painoarvioitakaan ei anneta nykyään juuri koskaan pyytämättä ja nekin tehdään ihan tunnustelemalla. Synnytystapa-arviossa tietääkseni kuitenkin ultrataan? En sitten tiedä millä mittapuulla sen tarpeellisuus arvioidaan.
Tuostakaan en tiedä onko normaalitilanteessa neuvolakäyntejä viikon välein loppuvaiheessa, mulla ilmeisesti on tuon raskausmyrkytystaustan vuoksi kun verenpaineita pitää seurailla. Neuvolalääkärillä en enää käy koska käsikopelolla ei uskalleta kohdunsuuta enää ärsyttää, joten sen tarkkailuun tarvitaan ultrausvehkeet.

Äitini ilmoitti tänään ettei aio enää luovuttaa mulle mökin avaimia ennen kuin oon kahdessa osassa.. Oisin niiiin tahtonut vielä yhden viikonlopun viettää rauhassa keskellä ei mitään :/ Mökiltä olisi puolentoista tunnin matka OYSiin ja jos kiire tulisi niin ambulanssi tulisi koordinaattien avulla paikalle (eikä kenelläkään mitään tietoa missä ne koordinaatit on "tallessa"). Ääh, pitikin mennä kertomaan että streptokokin takia pitää olla sairaalassa hyvissä ajoin että antibiootti ehtii tippua sen neljä tuntia..

Nyt taas jokailtaiseen asunnonmetsästykseen..
 
Tsemppiä IMN ja Muhvi. Ja kivaa kun on uusiakin odottajia joukossa :)

Kertokaahan mulle mitä niillä harsoilla oikeen tehdään? Ja pitäiskö niitäkin olla joku 100?

Mulla on 4 tuttipulloa, mutta ei vielä yhtään niihin sopivaa tuttia. Ainu mam-tuttien 0-koot oli 2 kaupasta loppu eikä täällä sitten enää olekaan varmaan kuin 1 kauppa missä niitä voisi olla. Pitää varmaan tehdä niin päin että ostankin tuttipullon noille tuteille mitä hankin...

Huomenna neuvola! Ja enää 2 päivää töitä. Tosi outoa, mä en oo oikeen vielä tajunnut että ens maanantaina en lähdekään duuniin.

Anime ja masuasukki 34 + 4.
 
IMN
Anime Harsot on aikalailla monitoimivehkeitä :) Suurin osa ainakin käyttää puklirätteinä ja hoitoalustan päällä suojana. Sitten voi käyttää myös uniriepuna, päänalusena (esim. sitterin tai maton puklisuojana, tyynyliinan/lakanoiden suojana tms.), vaunukopassa suojana siinä edessä, turvakaukalossa samassa virassa jne. Käyttötarkotuksia on monia ja varmasti tulee kaikilla tarpeeseen :) Eihän niitä hirveitä pinoja pidä olla, mutta kyllä niitä paljon kuluu.. Riippuu ihan pyykkäystahdista kuin paljon tarvii. Meillä on varmaan n. 20kpl.
Ainakin puklirätteinä ja hoitoalustana kätevämpiä kuin esimerkiksi pyyhkeet, kun vievät paljon vähemmän tilaa koneesta ja eivät ole niin arvokkaitakaan.

Ainiin! Meillä varmaan kului eniten harsoja juurikin hoitoalustana kun pojilla tuo suihku on aika yllättävä :D Jätin harsoa aina roikkumaan pikkupätkän hoitoalustan yli että sain nopeaa vedettyä suojaksi eteen kun poika alkoi liruttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ohhoh, siis little precious ei ole nähnyt lääkäriä koko raskausaikana?
Itse olen nähnyt julkisella puolella 2 kertaa neuvolalääkärin (viimeksi muistaakseni 26 viikolla) ja vielä viikolla 36 on tarkastus. Näin siis mulla kun ei oo ollut mitään kremppoja missä nla-täti ei ois osannut auttaa. Ultra on tehty kahdesti (niskaturvotus+rakenne) hoitajan toimesta. Yksityisellä kävin ylimääräisessä 3d-ultrassa. Oon ihan kohtuutyytyväinen vaikka oon kyllä kade kun joku joskus kertoi että ultrataan vauva joka neuvolakäynnillä tms.

Kaikki alkais oleen valmiina. Oma sairaalalaukku pitäisi vielä pakata. Mietin montakohan omaa paitaa tarviin mukaan. Ehkä vaan yksi vaatekerta. Kai ne voi sotkeentua maitoon tms joten ehkä oon vaan niissä sairaalan pyjamissa.
Vauvan laukku on pakattu, sinnekään ei oikein muuta tullut mukaan ku kotiintulovaatteet.
 
Jaahas, jos taas sais itsekin aikaseks kirjotella tänne. Tervetuloa uusille munkin puolesta ja IMNlle ja Muhville tsemppiä =)
Nukkumisesta on täällä tullu ainakin tosi harvinaista herkkua. Öisin pitää käydä vessassa ainakin6 kertaa, usein puolen tunnin välein. Sitten ku tarpeeks on ravannu ni eläimet alkaa kuvitella että on aamu ja kissa etenkin alkaa elämöidä aamiaisen toivossa.. Päivisin jos ehtii ni parin tunnin unet. Alkaa käydä aika väsyneeks ku hemoglobiini laskee kovaa vauhtia alle 100:n vaikka oon ollu jo tupla- ja välillä triplaraudalla neljä kuukautta.
Kummit on valittu ja pyydettykin, tosin ovat epävirallisia kummeja, kun mä en kuulu kirkkoon ja tyttökin tulee saamaan vaan nimiäiset ristiäisten sijaan..
Tarvikkeista ja pyykkäämisestä mä olen jo onnistunu värjäämään ainakin yhden muumi pehmolelun ja yhet lakanat vaaleanpunaisiks ku eksy pyykkiin punaset potkarit, hups :ashamed: tuttipulloja on kolme, ostin kaverilta ja noloa myöntää, en edes tiiä millasia ne on, tai millasia pitäis hankkia. Oon ihan stressaantunu ku en tiiä mitä pitäis hankkia lisää, mitä puuttuu ja mitä ei välttämättä tarvi. Yks kaveri on kyllä auliisti neuvomassa mitä ilman en tuu pärjäämään, mutta tuntuu kyllä että sillä on niin paljon sitä tavaraa, että pakko ihmisen on pärjätä vähemmälläkin.. Vaatteita on kyllä niin paljon, että melkeen vois heittää roskiin aina ku on ollu kerran päällä ja silti jäis osa käyttämättä ennenku ovat liian pieniä :D
Nyt taas "Raakis" kääntelee päätään siihen malliin virtsarakon päällä että pakko juosta vessaan..

Zonde ja Raakis 33+2
 
Zonde mitä rautoja oot syöny? Yhellä kaverilla ei kanssa hemppa noussut millään ennen kuin kokeili joko sitä floradixia tai sitten sitä juotavaa saksankielistä nimihirviötä, otti sen tyhjään vatsaan tyrnimehun kanssa. Kyllä saattaa olla pian kurja olo jos hemoglobiini on noin alhainen!

Kiitos harsoselvennyksestä, taidanpa ostaa pari lisää :)

No niin se floradix on juuri se saksankielinen nimihirviö, eli Floradix Kräuterblut-Saft.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vain, en kertaakaan. Neukkatätit vaan kysyy joka toinen viikko miten on menny ja mitataanhan verenpaine ja mikä kohdunsuutaulukko?? Ittellä on alkanu aika alas painumaan mielestäni vauva ja pidemmille kävelyillä alkaa tuntua painetta selkeesti, niin tästäkin jo tuli mieleen, että näinköhän on kaikki ok..

Mullahan skipataan noita neuvolakäyntejäkin kun "kaikki on mennyt niin hyvin". Mistä hitosta ne tietää jos ei tutkita?? Tuntuu että on taas vaan kustannuskysymys tämäkin..

Niin ja omasta lapsenhoitokokemuksesta, harsot käy kaikkeen! Itte meinasin siivousliinaksikin pari jemistää ;)

Muoks:

Synnytystapa-arvio-ultra tehdään vain jos ei olla varmoja miten päin lapsi on kohdussa, kuulemma. Ja mulla on ronkittu alapäätä tasan kerran, sekin vain siksi että np-ultra saatiin tehtyä....
 
Viimeksi muokattu:
little precious , outo homma kyllä sun kunnassa, taas säästetään ihan väärässä paikassa. Pitäshän se nlatädin viime kädessä järkätä lääkärikäynnit, mulla mennyt ainakin sen kautta kaikki ajanvaraukset (se on tehnyt ne koneelle) ja ajoitukset noille tietyille viikoille.

Ymmärsin että IMN tarkoitti neuvolakorttia ja siinä tilaa kirjoittaa lyhyesti, esim. mulla lääkäri on kirjoittanut sen pari kertaa, että "cervix kiinteä ja 3cm".
Onhan sulla neuvolakortti.. johon ne paineet ja pissat on merkitty?
Kyl toi sisätutkimukset on raskaanaollessa tuntunut tavallista inhottavammalta, mutta kyl sen on kestänyt kun haluaa tietää mitä siellä tapahtuu.
 
Siis toki mulla neuvolakortti on :) En vaan ole huomannut siinä mitään kohdunsuu-juttuja kun ei ole koskaan semmosesta puhuttu siellä, eikä merkattu tai tutkittu.. No en tiiä, muutenkin tuntuu että pää kainalossa saa olla menossa lääkäriin ennenku tutkitaan. Hammaslääkäriaikaakin yritin raskausajalle saada kun PITÄIS saada helpommin.. paskanmarjat, 8kk jonotus ja eka vapaa aika oli 25.10, että se siitä raskausajan hammastarkastuksesta..
 
Ei täälläkään ole normaalisti, kun kaksi ultraa. Ylimääräisen ultran sain rv29 koska epäiltiin että lapsivettä tihkuu, joka olikin vain runsasta valkovuotoa. Tuota painoarvio ultrajuttua luen täällä ja pohdin miksi sitä ei ole omalla kohdallani vai meneekö se niin että kun äiti on pienenkokoinen niin vauvakin on??!! Esikoinen ultrattiin tosiaan rv 36 ja silloin painoarvio oli 2,2kg..syntyi rv39 ja paino oli 2,5kg joka kuulemma minun kokoiselle ihan hyvänkokoinen vauvva :0 Neuvolan täti on tässä raskaudessa käsikopelolla tunnuntellut että samanmoinen varmasti tulossa kuin esikoisenikin eli pieni ja siro..mutta mihinkään ultriin ei ole laittanut. Se STRESSAA!!!! Vaikka tosin kaikki napanuora jutut oli esikoisenkin kohdalla ok.. Täällä on isommatkin vavvat laitettu painoarvio ultriin loppu ajaksi...hmm..omituista vai säästälinjaako vaan???

No viimeisen lääkäriajankin sain vasta lähemmäs 38 viikkoa kun ei ole AIKOJA!!!! Joten toivon että kovat supistukset ja sukkapuikko kivut ei oo aiheuttanu mitää alakerrassa ettei tuu tulehduksia.

HARSOJA täällä on joku kymmenen kappaletta, ja olivat esikoisella tosiaan monen monessa käytössä, varsinaisia yleisrättejä. Nyt pojalla 2-vee on uni/turvarättinä kaksi joita pesen ( ei tahdo ikinä pesun jälkeen kelvata ku ei ole sitä omaa hajua..)

Pulloja on joku 8kpl, ja tutteja saa ostaa vielä lisää jos vauva innostuu niitä käyttämään. Viimeksi kun sain ensimmäisen, ajattelin ettei pulloilla ole kiire..imetänhän tissillä mutta kas kummaa maito ei noussut kunnolla koko aikana ja sairaalassa jo sai lisämaitoa..kotona kiireellä keitin pullot kun tultiin sairaalasta. Josko nyt keittäisin ne varuiks jo piakkoin...Otan oman rintapumpun sairaalaan mukaan, jos se nousu ja huonot nänninpäät taas aiheuttaa ongelmia, mikäli sillä sais asiaa parannettua..tiedä sitten.

Taatu&Hippunen
 
heipä hei piiiitkästä aikaa... olen kyllä käynyt lukemassa teidän kirjoituksia, mutta en ole jostain syystä päässyt kirjautumaan (liekö syynä, etten muistanut salasanaa tai käyttäjä tunnusta oikein :confused:)

täälä raskaus on mennyt kaikin puolin ok, paitsi nyt lopussa. on lantio kipuja, menkkamaisia jomotuksia, pissalla juoksemista ja vatsan kovettumisia.
painoa on tullut nyt yhteensä jotain 11kg eikä enempää tarvisi tullakkaan. ekassa raskaudessa tuli 23kg (ja niitä kiloja kantelen vieläkin) tokassa ja kolmannessa tuli 13kg ja ne olen aina saanut hävitettyä.
lääkäri tääläkin on 3 kertaa raskauden aikana. alussa yksi keskivaiheessa toinen, ja vipa on 36 viikolla.
äitiysloma on jo alkanut,ja kun olin ensin kesälomalla, siihen päälle pari viikkoa sairaslomalla, ja nyt äitiyslomalla niin nyt tuntuu aika niin pitkältä.
vaikka aikaa on ollut vaikka muille jakaa, silti kaikki on laittamatta. jotenkin se on itselle ollut sellainen asia, että kun laittaa kaikki valmiiksi, niin vauvalla on ns. lupa tulla, eikä vielä pariin viikkon tarttisi syntyä :) mutta kaippa tässä jotain voisi jo ruveta laittamaan valmiiksi. toki vaunut, pinnasänky ja kaukalo on tuossa ihan käden ulottuvilla, kun edellinen "vauva" on vasta 2v. niin ei tullut niitä sitten kauhean kauas laitettua.
tänään oli kyllä aika hirveä aamu, kauheita jomotuksia ja alavatsa kipuja, mut onneksi pikku hiljaa menos ohitse.

tulipas paljon omaa napaa :snotty:

tsempit vuodelevossa määrätyille ja onnea vauvautuneille. (ihmeen vähän on muuten lokakuisia vielä syntynyt)

hyvät päivän jatkot kaikille =)
 
Se ois rv 34+0! Kylläpäs aika rientää.. Just kotiuduin neuvolasta, ja siellä oli kaikki hyvin, kuten aina tähänkin asti on ollut. Hemppa oli noussut ollen jo 122, ja terkkari suositteli että syön rautaa ihan loppuun asti. Äsken huomasin neuvolakorttia katsoessani, että mulla oli näköjään pulssi 95 :O terkkari ei siitä mitään maininnnut, mutta tuli vain nyt mieleen että onko ihan normaalia et pulssi on aina vaan korkeampi ja korkeampi??
Sain lääkäriajan kolmen viikon päähän ja silloin tehdään synnytystapa-arvio. Eli ilmeisesti lääkäri käsikopelolla tunnustelee minkä kokoinen vauva on tulossa ja mahtuuko se tulemaan ulos ihan alakautta.. Olisin saanut neuvola-ajan kahden viikon päähän, mutta koin sen turhaksi kun lääkäri on jo kolmen viikon päästä ja mulla on kaikki ok. Lääkärikäynnin jälkeen alkaa neuvolassa ramppaaminen viikottain :)

Lena & Onni 34+0
 
Mulla alkaa neuvolassa ravaaminen viikottain jo nyt, ja kolmas ja viimenen lääkärikäynti on jo viikon päästä kohdassa 35+5, ehkä vähän akasin mut seuraava mahollisuus ois ollu viikolla 38 joka on taas vähän myöhään.

Hemoglobiinia ei nyt otettu kun olo on hyvä ja viimeks se oli peräti 132. Verenpaine 121/68 eli hyvä. Painonlisäys +600/vk, SF-mitta taas hurja 32,5 :LOL: . Ultrassa (kuulun niihin onnellisiin pikkukaupungin asukkaisiin jotka saa ultran joka ikinen kerta) näkyi vähän jo kalkkeutumista istukassa, mutta ei pahasti. Lapsivesilammikoitakin löytyi normimäärä.

Viikon päästä siis toi lääkäri, joka tunnustelee sit luita joka puolelta ja tuntuu kuulemma ikävältä. Lääkäri on kuulemma iäkäs mies joka ei paljoa puhu, ei pidä säikähtää :LOL: Eli joku murjova, tuppisuu pappa siis viikon päästä!
 

Yhteistyössä