Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

No kylläpä on eroja neuvolakäytännöissä ympäri Suomen maan! :O Ei yhtään lääkärikäyntiä .... kuulostaa suorastaan törkeältä välinpitämättömyydeltä! Kaikki on mennyt hyvin.... joo-o, mistäs sen tietää kun ei tehdä yhtään sisätutkimusta koko aikana :O Toisaalta.... en sanois että meidän tk:n lekuri olis henkilö johon ihan täpöillä luotan. Viime lääkärikäynnillä ( joku rv 27 taisi olla, heinäkuussa kummiskin ) kuunteli dopplerilla ensin ja sit sanoi että mennäänpä ultraamaan... mä olin ihan että häh, miksi. No, kun hän haluaa opetella ultran käyttöä!!! Löysin sit tän samaisen naikkosen facebookista ja oli sen mukaan valmistunut helmikuussa lääkäriksi... joo, tiedän että kukaan ei ole seppä syntyessään ja kaikilla on ensimmäinen työpaikkansa jne, mutta ei nyt ihan hirveästi herättäny luottamusta se sisätutkimus minkä tää tyttönen teki ( joo, ite olen 38v :))... nyt sitten mun vika lekurikäynti on peruttu kun ens viikolla on TAYS:issa kasvukontrolli. Ihan hyvä niin. Kyllä mä ennemmin niihin taysin lekureihin luotan. Mutta muuten vähän toi ensi maanantain käynti jännittää...en vaan ole mikään sairaaloiden ylin ystävä.

Tänään on myös neuvola. Kai tuon Pellervon tarjonta tsekataan taas ultralla ( niinkuin nyt joka kerta ) - en mä tiiä yhtään miten päin tuolla majaillaan :| Liikeet on nykyään vaan semmoista muljuamista ja navan kohdalla tuntuu kovaa... en tiiä onko peppu vai mikä. Toisaalta en tunne niitä teräviä potkuja tuolla virtsarakossa niinkuin silloin pt:ssa tunsin eli toivottavasti tyttö on oikein päin. Mutta ihan tuon tarjonnan takia mua tsekataan ultralla niin usein.... esikoisesta ei ollu tosiaan yhtään ylim. ultraa. ( paitsi nt ja rakenne ).

Katsoinpa tuossa sitten neloselta "vauvan tarina" - sarjan jakson ja siinä äiti sai kaksoset joista eka syntyi keittiön lattialle :O:'( Mua rupesi ihan hillittömästi itkettämään.... olipa karmea jakso ja tuntui kyllä hurjalta se vauhti jolla se vauva tuli maailmaan eikä ees ensihoitajat ehtineet paikalle.

Te keillä on jo useampi lapsi, miten nopeasti on toiset/kolmannet lapset tulleet maailmaan? Toki se on yksilöllistä, mutta kyllähän tässä toissynnyttäjänä vähän jo jänskättää että millä vauhdilla sitä tullaan maailmaan, vai onko samanlainen tuskaisen piinainen tie eessä? Virallisestihan synnytykseni kesto on jotain 7h40min, mutta lapsivedet ja latenssivaihe (?) mukaanlukien mulla meni 37 h vesien menosta ennenkuin vauva oli maailmassa. Tässä vaan lähipiirissäkin on tarinoita joissa toinen lapsi on tullut tosi nopeasti maailmaan, hyvä kun on sairaalaan keretty :O! Onneksi meillä matkaa on vain 20 kilsaa ja siitäkin motaria suurin osa....

Sorry omanapa:ashamed: Nyt jos tekis vähän kotihommia ennenkuin lähtee neuvolaan tsekattavaks...

mukavaa torstaita kaikille pallomahoille :wave:
 
Heipähei sitten taas edellisen kerran jälkeen! :)

Kontrolliultra. Kävin maanantaina äitiyspolilla viimeisessä kontrolliultrassa (rv 34+4). Pikkuisen painoarvio oli tällä kertaa 2600g (ekalla mittauksella 2700g), eli painoa olisi tullut kahdessa viikossa +700g. Lääkäri kyllä epäili, että edelliskerroilla on mittaustulokset olleet hieman "virheellisiä".. Pääasia, että pikkuinen massussa on kasvuansa jatkanut! Lapsivettä oli normaalisti, perätilassa ja sykekäyrät kunnossa. Alatietutkimuksessa kanavaa jäljellä 1,5cm, kohdunsuu pehmeä ja kiinni.

Suunniteltu sektio. Eli meille on nyt varattu sektioaika maanantaille 15.10. Joka on kolme päivää ennen laskettua aikaa. Jos synnytys käynnistyy kuitenkin ennen tuota sektioaikaa, toteutetaan suunniteltu sektio päivystyksessä. Kääntöyritystä ei yritetä kohdun rakennepoikkeavuuden ja pt+asennon vuoksi. Ja niitä lääkärin kertomia syitä sektiolle on siis: kohdun rakennepoikkeavuus, emättimen väliseinämä, perätila ja itse asento. Pakkastyttö :) kyselikin tuolla aiemmin noista ohjeista yms. Sektiota edeltäviksi ohjeiksi sain muutamia erilaisia papereita kotiin mukaan. Verikokeet täytyy käydä antamassa laboratorioon edellisenä arkipäivänä, eli tässä tapauksessa perjantaina. Tärkeimmiksi ohjeiksi taisi tulla sektiota edeltävän päivän "ohjelma". Silloin saa syödä vielä päiväruoan normaalisti, mutta iltaa kohden täytyy keventää (esim. jogurttia, vaaleaa leipää). Klo 24 jälkeen ei saa syödä eikä juoda mitään, ei edes pisaraakaan vettä. Illalla täytyy laittaa suoleen peräpuikko (ä-polilta annettiin kotiin mukaan kumihanska ja peräpuikko), jota olisi hyvä pitää niin kauan sisällä kuin pystyy - 30 min on loistava suoritus kuulemma. Suolen tyhjennyksen jälkeen miehen kanssa suihkuun, jossa tulee molempien pestä hiukset ja kroppa. Ja multa erityisesti vatsan seutu ja selkä. Sitten vaan nukkumaan ja aamulla sairaalalla täytyy olla ilmoittautuneena osastolle viimeistään klo 6:30. Osastolla vaihdetaan päälle sairaalavaatteet (mies vie omaan paikkaansa vaatteensa, mutta jättää mulle kaikki arvotavarat leikkauksen ajaksi). Mulle laitetaan nestetiputus laskimosuoneen sekä virtsakatetri joka on paikoillaan yleensä seuraavaan aamuun saakka. Tämän jälkeen vauvasta otetaan sykekäyrä ja ultraus tehdään vielä viimeisen kerran. Itse sektio tehdään selkäydin / spinaalipuudutuksessa. Leikkausviilto tehdään poikittain alavatsalle. Mies tuodaan leikkaussaliin mun viereen sermin taakse suojaan. Kätilö varoitteli, että katon lampun kautta näkee leikkauspöydän tapahtumat - joten ylöspäin ei kannata katsoa, jos tilanne heikottaa jo muutenkin. Vauvan pitäisi olla maailmassa ennen klo 8 :heart: Mies pääsee kätilön mukaan vierelle katselemaan vauvan punnitusta ja mittausta, jonka jälkeen kätilö vie molemmat leikkaussalin lastenhoitohuoneeseen. Lastenhoitohuoneessa saatetaan (hyvältä näyttävässä tilanteessa) jättää isä ja vauva rauhassa tutustumaan toisiinsa. Leikkaussalissa meikäläisen haava ommellaan umpeen ja sen jälkeen siirretään heräämöön parin tunnin ajaksi (kipulääkkeet heti käytössä). Kätilöt pyrkivät käyttämään miehen ja vauvan heräämössä, mutta varoittelivat että aina se ei vain onnistu. Heräämöstä siirretään sitten osastolle. Täällä Jyväskylässä ei ole perhehuoneita. Miehen vierailuaika on klo 8-20 joka päivä. Sektion jälkeen osastolta kotiin pääsee noin 3-5 päivän kuluessa. Ompeleet poistetaan 5.-8. päivänä leikkauksesta neuvolassa tai terveyskeskuksessa. Jälkitarkastus on 6-12 viikon kuluttua.

Sitten muihin asioihin.. Neuvolan toimesta kävin viime viikolla verikokeissa poissulkemassa mahdollisen raskaushepatoosin. Eli kaikki arvot oli ok :) Maidosta. Mulla on tisseistä tullut esimaitoa rv 24+2 lähtien. Mutta vielä en oo joutunut käyttämään liivinsuojuksia. Ja ne imetysliivitkin on vielä ostamatta! Närästystä on ollut nyt jatkuvalla syötöllä ja useamman viikon ajan. Alkuunsa oli vain iltaisin, mutta nyt tulee jatkuvasti jo öisinkin ja muutaman päivänäkin on alkanut kurkkua polttelemaan. Inhottava vaiva, jota osasin kyllä odottaa! Nukkuminen on koko ajan vaikeampaa. Hyviä asentoja kyllä sängyssä löydän, mutta kylkeä täytyy vaihtaa useasti. Vessassa käymiset ei kyllä itseäni haittaa, jos vain saan nukahdetuksi vielä! Tällä hetkellä käyn yön aikana 2-4 kertaa vessassa. Viikon ajan nukuin todella huonosti, heräsin aamuyöllä ja saatoin valvoa yhtä soittoa yli 4h ajan, kunnes aamulla sain unen päästä kiinni miehen lähtiessä töihin. Nyt kaksi viimeistä yötä oon saanut nukuttua todella hyvin verrattuna noihin katkonaisiin öihin! :) Kummit. Ns. varoittelin jo ennen raskaaksi tulemista parhainta ystävääni kummiudesta ja hän jo silloin siihen pestiin suostui. Eli tulee olemaan lapsemme sylikummi. Lisäksi mieheni kysyi hyvää ystäväänsä kummiksi nt-ulran jälkeen. Nyt ollaan sitten viimeaikoina pähkäilty, että kysymmekö pikkuveljeäni vai serkkutyttöäni kolmanneksi kummiksi. Emme ole pitämässä ristiäisiä, vaan pidämme kotonamme nimiäiset joihin miehen vastusteluista huolimatta on tulossa meidän suvun puolelta todella paljon ihmisiä. Koska näitä omia sukulaisia näen todella harvoin, on ihana saada kaikki koolle tutustumaan pieneen tuhisijaamme :heart:

Huh, johan tässä tulikin raapustettua tekstiä. Maanantaina on jälleen kerran neuvola ja saas nähdä, mitä tädillä on tällä kertaa siellä sanottavana. Tuskin toista neuvolalääkärin käyntiä enää tulee, koska äippäpolin lääkärinikin totesi ettei niillä kohdun suilla ja aukeamisilla ole enää väliä - vauva on tervetullut maailmaan!

Sabrinafair: listaan voisi päivittää mulle 24-vuotta :)

Tänään alkoi virallisesti äitiyslomakin! :)

Ann-ie ja pikkuinen 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pakkastyttö :)
Kiitos Ann-ie infosta! Mulla tuli vedet silmiin lukiessani, jotenkin niin konkretisoituu asiat koko ajan, että todellakin se vaavi on kohta maailmaan tulollaan! Aika "myöhään" jättävät leikkauksen? Minulle alustavasti kerrottiin, että leikkauspäivät ovat torstaisin (satks )ja minun mahdollinen sektioaika on joko 4 tai 11 lokakuuta.. Jos synnytys lähtee itsestään käyntiin, ei isällä ole mahdollista päästä päivystyksessä tehtävään sektioon :'( , minä ainakin koen, että ehdottomasti haluan isän sinne heti matkaan.. Siksipä haluaisinkin, että mahdollisesti jo 4.10 leikkaus tehtäisiin!

Leikkauksen jälkeen muistan esikoisesta, että ensimmäinen ylös nouseminen sängystä oli kamala ajatuksenakin, mutta rohkeasti ylös nousemisen jälkeen, on niiiiiiiiin palkitsevaa, kun saa vaihtaa pikkunyytin vaipat itse :heart: ...

Tsemppiä kaikille pallomahoille!

pakkastyttö ja murupapunen huomenna jo 35 viikkoa täys
 
  • Tykkää
Reactions: Ann-ie
Hei pitäiskö tehä listaa tuohon etusivulle että mitä keksittäs laittaa sairaalakassiin itelle ja vauvalle? Ja ehkä myös semmonen lista mitä vauvalle pitäis tai kannattais hommata? Meille tulee vitonen ja en muka enää muista mitä kaikkea tarvin...hiukka noloa mutta ilmeisesti jonki asteinen raskausdementtia on mulle iskeny...

Pakkauksesta: Sain paketin maanantaina ja voin kyllä sanoa että olen pettynyt! Sain vanhan paketin, ei siinä mitään, mutta vaatteiden laatu on kyllä mielestäni jo aika ala-arvoista! Haalari ja makuupussi oli ihania mutta ne potkarit ja bodyt on kyllä aika huonoja siis kankailtaan! Tosi ohutta kangasta ja semmosta jonka tietää venähtävän pienessäkin käytössä ja jotku mallit oli jo valmiiksi sen näkösiä ku oisivat pesussa venähtäneet...Mitä te muut tykkäsitte?
On siis paljon laatu huonontunut näiden 18 vuoden aikana minkä pakkauksen olen saanut :( Niin ja on kyllä niin poikamainen ku olla ja voi..mutta sehän ei haittaa mua ollenkaa...
Pitäs varmaan ihan palautetta Kelalle laittaa ku niin harmitti niitten puolesta jotka eka kerran sen saa ja paljolti joutuvat sen kanssa elämään (ei siis paljon ennestään vauvan vaatteita).

Sf-mitta mulla oli viimes eli ma rv34+0 35cm! On hiukan tasottunu tuo kasvu mutta uhhuh ku on melkonen maha! Pyysin tekemään painoarviota ku poika tuntuu niin isolta niin isohan se on! Eka sai arvioksi 2,9kg mutta sitte epäili että mittas masun vähän liian ronskisti ja teki tarkastus mittaukset ja sitte tuli arvioksi 2,7kg...eli ei tosiaankaan mikään pikkupoika! Kysyinki että voiko se kasvaa noitten aamupaastoarvojen takia noin kovasti niin kuulemma enempi kasvattaa nuo aterian jälkeiset arvot ja ne on mulla ollu aina tosi hyvät!
Me käydään Animen kanssa samassa nlassa (ei täällä oo ku tuo yks) niin tuo ultra on aina hoitajilla käytössä...

Anime: muistelin että olitte pihaa laittaneet...meillä ois sama homma vielä tässä eessä...oisko sulla antaa vihiä hyvästä multatoimittajasta?

Mun rannekanavaoireyhtymä on pahentu tällä vkolla ihan hirveästi! 5sekunnin väärästä asennosta kädet puutuu ja kipu on jo hirveä...imurointi ei onnistu, tietsikalla kirjoittaminen on kyllä jo mahotonta (tätäki kirjoittanu jo moneen kertaan), ruuan tekeminen aika hankalaa, puhelin ei pysy korvalla...toivottavasti ei jatkuis näin pahana synnytyksen jälkeen...

Juuh...pyykinpesuvärmeet sain vihdoin uudet eli ei tässä homma ainakaan lopu kesken!

Crocus ja Pikkumies 34+3
 
Huh mikä yö, nyt alkoi sitten se närästys vaivaamaan..

Zonde, mä kans mietin tässä että pitäskö kysyä lapselle kummeja vaikken kuulu kirkkoon. Mulla itelläni on kyllä ollut kummit ja onhan se ihan mukava juttu ollut että on joku erityisesti osoitettu perheen ulkopuolinen lähempi aikuinen olemassa. Kai sitä voisi ne nimiäisetkin pitää, ihan vaan lähipiiriä ehkä kutsua.

Tarvikkeista, mulla on se käsitys että jos on äitiyspakkauksen ottanut tai omistaa suunnilleen ne samat kamat mitä siinä tulee niin ei voi ihan kauhee katastrofi siihen alkuun tavaroiden puolesta iskee. Joten stressaamaan ei tavaroista kannata ruveta. Vai mitä sanovat jo aiemmin äitiytyneet? Ite tosiaan tulin tissipumpun vähän heräteostoksena hankkineeksi siltä varalta jos imetys vaikka sattuisi onnistumaankin. Muuta etukäteen hankittua on pari tetraa korviketta ja ne pari tuttipulloa, vanulappuja ja vanupuikkoja, paketti pikkuvaippoja, vauvaöljyä ja talkkia, kuumemittari sekä amme. Ja itselle imetysliivit (jotka on jo käytössä kun ovat niin mukavan tuntuset) ja paketti siteitä jälkivuotoa ajatellen. Ja sit isompia kamoja on turvakaukalo, vaunut ja kantoliina sekä alusta vaipanvaihtoa varten. Niin ja se kapalointiliina jonka värjäsin vahingossa toissapnä vaaleanvihreeksi mutta voisin kuvitella että se ei ole tarpeellisten kamojen listalla nro 1. Kavereilta olen saanut jonkinverran ekstra vaatteita ja kestovaippojakin, ajattelin että jos jaksan niin kokeilen niitä mutta jos kiirettä pukkaa niin jätän kyllä väliin. Jos jotain muuta tarvii, niin sitten täytyy sitä mukaa hankkia tai laittaa esim. mies asialle. Pärjääkö noilla?

Mites noi lelut, tajuaako semmonen vastasyntynyt niiden päälle vielä yhtään mitään? Mietin että jos jostain saisi semmosen värikkään touhumaton käytettynä missä vauva voisi lattialla ollessaan ihmetellä ja köllötellä, oliskohan semmonen hyvä? Vaan tarviikohan vastasyntynyt semmostakaan? Eikös ne lähinnä syö, itke ja nuku?

Raudasta, mulla on kans matala hemppa, otan siihen päivittäin obsidan-merkkisen rautalisäkapselin (siis jos vaan muistan, aika usein unohtuukin). Satasen yläpuolella olen hemppaa onnistunut sillä konstein pitämään.

Ultrasta, mulla oli kolmas ultraus sen takia kun istukka oli edellisen ultran mukaan turhan lähellä synnytyskanavaa. Mut tosiaan se oli tähän kolmanteen ultraan mennessä väistynyt syrjemmälle joten ei huolta. Samalla ultratäti (puhelias ilmeisesti savolainen naislääkäri) arvioi että tyyppi on pitkulainen ja tulee syntymään n. 3,5kg painoisena suunnilleen laskettuun aikaan. Mistä se nuokin päätteli, sitä en osaa sanoa.

Neuvolantädit on mulla ollut ihan mukavia, mutta niitä on jo ollut viis eri (ja taas vaihtuu ens kerralla) kun me ollaan muutettu ja sitten on ollut sijaisuuksia ja opintovapaille jäämisiä. Ihan hyvää palvelua on kumminki saatu vaikka välillä ärsyttää että aina pitää selostaa raskauden kulku ihan alusta saakka. Niin joo lääkärintarkastus on ollut kaksi kertaa ja kolmas edessä. Eka lääkäri oli just tuollainen Animen kuvaama tuppisuu pappa :) ja se toka oli sitäkin virkaintoisempi nuori nainen.

Eilen oli perhevalmennus aiheesta parisuhde, jakauduttiin mies- ja naisryhmiin. Oli aika puuduttava luento ja tuntu että ei paljon jäänyt käteen, kaikki haukotteli, mäki meinasin nukahtaa. Miesten luento oli sen sijaan ollut kuulemma hyödyllinen ja kiinnostava, onneksi siis kumminkin mentiin.

Killi, mulla on Taysista muista yhteyksistä pelkkiä hyviä kokemuksia joten luottamus sairaalaan on kunnossa. Eiköhän sun maanantain käynti mene mukavasti!

Ann-ie kiitos sektiokuvauksesta, oli kiinnostava lukea vaikka nyt näyttäisi siltä että synnytän alateitse. Mullakin alkoi äitiysloma tällä viikolla. Olipa hullua saattaa kaikki työhommat päätökseen ja päästää niistä irti, näin eilen vielä unta jostain työprojekteista kunnes havahduin että ai niin eihän näistä tartte enää murehtia!

tulipa täältäkin taas asiaa.

Skonssi ja henkilö rv36
 
Samoilla linjoilla Skonssin kanssa, itellä on pakkauksen kamat, kaukalo, pinnis (sekin hieman turhake mutta kun ilmaseksi sai :D ), sitteri, harsoja vino pino, parvekevaunut mitkä nekin ilmaseksi sain ja tulevan mummin hamstraamat vaatteet plus omat muutamat rytkyt mitkä oon ostanu. Sen päätin jo aiemmin että valkonen nallehaalari on ehdoton ja sen ostinkin hm:ltä uutena! :heart: Vaunutkin mulla jo oli, mutta möin poikkeen, koska se väri ei miellyttäny silmää.. :D Tiedän, oon turhamainen, mutta nyt metästetään sitten uusia. Ostin aiemmat käytettynä mutta arvelin kun noita kärryjen hintoja kattelin, että ostasin City Crossit ihan uutena, kun Emmaljungalle on tullut se ihana uutuusvärikin PP Apple! Voi että se ois just silmään käypänen :p Mietin eka Charleston-kuosia, mut menetän vaan hermoni niitten puhtaana pitämisessä ja varjelemisessa..

Tosiaan, kaiken muun pikku tilpehöörin ostan sitä mukaa kun tarttee.. Pari tetraa korviketta, pari pulloa, ammeen ja lääkekaapin täytteet kerkee käydä jollain kauppareissun yhteydessä keräämässä kasaan ja niilläpä pärjääki ensi päivät. Mitään turhaa en mielestäni oo hommannu tähän mennessä :) Nii ja ittelle ostin imetysliivit valmiiks ja pari imetystoppia tilasin.

Mutta toi Crocus76:n mainitsema lista sairaalakassin sisällöstä ja vauvan ensitarvikkeista olis silti loistava, eritoten aiemmin äitiytyneiden mielipiteet olis hyviä. Kaks hankintaa missä oon ihan ulapalla on rintapumppu ja rinta/kantoreppu/liina . Mikä on oikeesti paras merkki kummassakin ja tartteeko oikeesti? Manducaa mietin siks ku käyn paljon koiran kans metässä, siinä voi pitää vauvaa pidempiäkin aikoja ja kärryjen kans en lähe roudautumaan niille poluille.
 
Pakkastyttö :), Skonssi ja mahdolliset muutkin, olkaapa hyvät vain kuvauksesta :) Pitkä tovi kätilön kanssa näistä tulevista tapahtumista jaariteltiin ja ainakin tällä hetkellä on vielä lähes kaikki oleellinen pään sisällä muistissa. Lääkäri totesi ennen tätä sektion ajanvarausta, että koska kaikki on tähän mennessä ollut vauvan osalta kunnossa, ei tarvitse sektion kanssa kiirehtiä vaan se sijoitetaan raskausviikolle 39. Mullahan alkaa aina uusi viikko torstaisin, joten ensimmäinen mahdollinen sektiopäivä olisi ollut rv 39+1 perjantaina 12.10. mutta se oli jo täynnä. Joten sektio on sitten rv 39+4. Toki olisin toivonut, että oltaisi saatu edes viikkoa aikaisemmaksi tämä aika.. mutta kohta on yksi viikko mennyt ja enää neljä edessä! Ja eihän sitä tiedä, jos se vauva tuleekin aikaisemmin :heart: Viime viikolla selvästikin massu tipahti alaspäin ja koko tämän viikon ajan on vaan kävelykin vaikeutunut, kun toinen painaa pepullansa tuonne alas sen minkä kerkeää.

Täällä kätilö muuten nimenomaan painotti, että vaikka synnytys käynnistyisi aiemmin ja jouduttaisiin menemään päivystyksessä sektioon, on miehellä edelleen mahdollisuus tulla mukaan. Paitsi tietenkin, jos tulee komplikaatioita tai joudutaan päätymään hätäsektioon. Toivotaan, että teitä Pakkastyttö onnistaa ja saatte tuon 4.10. ajan :)

Aiemmin viikolla olleiden syntymäpäivien ja tänään alkaneen äitiysloman kunniaksi menen nyt laittamaan uuniin ihka ensimmäisen itse tekemäni suklaakakun! Siihen päälle täytyy vielä tehdä kuorrutus jotta on "täydellinen". Toivon todella, että kakku onnistuu ja saan sitä huomenna tarjota vieraillemme :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pakkastyttö :)
Huhhuh kun on tullut tekstiä ! :)

Ihmetystä herätti myös täällä niin erilaiset käytännöt.. Rupesin laskemaan ultria mitä on ollut, niin yhteensä tähän mennessä neljä kappaletta.. 1. Sikiön olemassa olon tarkistaminen, 2. np-ultra, 3. rakenneultra ja 4. painoarvio ja kaikki siis kunnallisia, ei yksityisiä.. Niin ja ensi viikolla taas uusiksi se painoarvio..

"Erehdyin" katsomaan ylen areenasta niitä sydänääniä ja kyllä vesikanavat aukesi.. Oli koskettava jakso, missä pariskunnan kolmi ja puoli kuinen kuoli kätkykuolemaan.. :(

Crocus minun mielestä idea ei ole ollenkaan huono..
Omassa sairaalakassissa minulle on
-Hammasharja-ja tahna
-Minipullot shampoota ja hoitoainetta
-Matkakampa
-Piilarit+kotelo+nesteet
-Liivinsuojukset
-Imetysliivit
-Omat rasvat
-Eväitä, pillimehua jne. (Miehelle tehdään sitten eväät, ennenkuin lähdetään)
Kotiutumiseen on sitten vaatteet, siteet.
Vauvalle
-Kahta eri kokoa vaatteita, kun ei tosiaan tiedä silloin mahtuuko pienempiin vaatteisiin.
-Harsoja 2kpl. (Käytetyt harsot koirille kotiin nuuhkittavaksi)
-Tutti (varmuuden vuoksi, en välttämättä edes käytä sitä vauvalle)
Sitten pakkasin vauvakirjan vielä mukaan.. Luulisi olevan aikaa täytellä sitä ajankuluksi. Ainakin olisi ihan tuoreeltaan muistikuvat ensimmäisiltä päiviltä :)
En nyt muista oliko siinä ihan kaikki, mutta kuitenkin :)

Pakkaus oli minun mielestä tarpeellinen, vauva on kuitenkin niin pieni, että enemmänhän se äitiä vaivaa, jos tyttölapsi sen venekuosisen bodyn päälle saa.. :) Kirppareilta olen tehnyt hyviä löytöjä ja niistäkin olen ottanut ne parhaimmat kunnoltaan. Vielähän voisin lisää ostella, mutta tiedän sukulaisilta tulevan sitä vaatetta, niin turhaan lähden ostelemaan.

Leluista Sisko toi hirveän kasan kaikkia leluja.. Esikoista kun odotan, niin untuvikko olen tämän asian kanssa. Mutta luulisin kuitenkin, että nämä soittolelut-tuutulaululla, mobilen tapainen pehmoroikkujuttu, rapisevat ja helisevät lelut herättää vauvan mielenkiinnon ja parantaa vuorovaikutusta juttelun lomassa.. Leluilla on enemmän tarvetta sitten kahden kuukauden jälkeen? Kun vauva on sosiaalisempi..?

Eilen oli myös päksissä synnytysvalmennus, jossa kaksi kätilöä piti luennon. Nauratti hirveästi, kun meitä pystymahasia oli oikeasti yli 50 kappaletta ja ihmiset katsoivat tuliko sieltä joukko synnytykseen samaan aikaan :D
Oli mukava luento, siellä käytiin kaikki mahdollinen läpi. Itse koin sen oikein hyödylliseksi, koska siinä käsiteltiin miten synnytys etenee perusteellisesti ja synnytyksen jälkeinen aika salissa ja osastolle siirtyminen jne. :)

Murmeli & Pikkarainen 36+2
 
IMN
Mulla on ultria ollut nyt yhdeksän. Ensimmäinen yksityisellä, toinen myös yksityisellä (ilmainen käynti kun ekalla kerralla ei näkynyt vielä juuri mitään), kolmas ja neljäs np ja rakenne, 5.-7. kasvukontrolleja ja loput kaksi OYSissa vuodelevon aikana. Nyt sitten kasvu- ja kohdunkaulankontrolliultria tosiaan sen viikon välein niin kauan että vauva saapuu.. Eli toivottavasti ainakin pari.

Little Precious Onko sulla ketään tuttuja joilla olisi ihan tuoreita kokemuksia teidän alueen neuvolakäytännöistä? Kannattaisi varmaan kysellä onko muilla ollut lääkärikäyntejä, ne nimittäin on oikeasti melko tärkeitä. Tai jos vaikka soittaisit neuvolan ajanvaraukseen (tai miten sinne siellä päin yhteyden saakaan) ja kysyisit kuuluisiko lääkärikäyntejä olla? Tuntuu kyllä tosi hullulta tuollainen ettei sisätutkimuksia tehdä yhtään. Olikos se juuri Ann-ie jolla todettiin kaksoiskohtu raskausajan lääkäritarkastuksessa? Eli kaikkea voi kyllä tulla ilmi ja synnytyssalissa voi olla jo myöhäistä.. :/ Myös streptokokkinäyte on melko tärkeä, mutta se voidaan ilmeisesti tehdä synnärilläkin.

Vauvan tarinasta ja Sydänäänistä oli myös juttua. Minäkin itkin tuota kätkytkuolema-jaksoa katsoessani. Ja voin kyllä kuvitella äidin paniikin tuossa tilanteessa kun toinen kaksosista syntyikin keittiön lattialle eikä hengittänyt. Nämä on taas näitä ohjelmia mitkä olisi pitänyt jättää katsomatta, vaikka tuon vauvan tarina-jakson olenkin nähnyt jo aiemminkin.

Yksi asia ainakin tuli mieleen mitä äitiyspakkauksessa ei ole; kosteuspyyhkeet. Meillä ainakin olivat kovassa käytössä ihopoimujen puhdistuksessa ja vaipanvaihdon yhteydessä.
Mitäköhän muuta.. No bepanthen on aika ehdoton vaippaihottuman kanssa, tai sitten sinkkivoide. Jotain vauvan perusvoidettakin on hyvä olla ettei lähenevät talvipakkaset hirveästi pääsisi kuivattamaan ihoa. Hoitopöydälle on hyvä varata jokin pieni vesipurkki (meillä taisi olla sairaalan kannellinen lääkekuppi) jossa kastaa vanupuikkoja ja -lappuja silmien, korvien ja napatyngän puhdistusta varten. Tässä vaiheessa mainitsenkin, että meidän esikoisemme on tippunut hoitopöydältä kolmen kuukauden ikäisenä, joten kuten maalaisjärkikin sanoo; ei vauvaa yksin hoitopöydälle hetkeksikään. Meillä poika jäi "yksin" siksi aikaa että käänsin selkäni ja otin vaippapaketin metrin päästä ja sillä aikaa tipahti. Eli vedenkin on hyvä olla käden ulottuvilla :) Ei mitään hirveän isoa kippoa kuitenkaan, koska vesi olisi kuitenkin hyvä vaihtaa ettei ala limottua.
Pyllypyyhkeet tottakai tarvitsee, meillä taitaa olla niitä jotain kuusi kappaletta. Kaapista toki löytyy lisää käsipyyhkeitä jos tarvii lisää. Kylpypyyhkeitä taitaa olla neljä, plus esikoisella on myös vielä huppupyyhkeet käytössä, joten sieltä sitten lainaan jos tarvitsee. Mutta eipä vauvat kylve kuin sen 1-3 kertaa viikossa, joten eiköhän siinä ajassa tule pyykättyä :D
Itselle tietenkin siteitä (isoimpia ja imukykyisimpiä, ihan varalta) ja lanoliinivoidetta on myös hyvä hankkia varalta. Itse olen tarvinnut sitä jo nyt kun nännit kuivuu. Jos ei tulekaan tarpeeseen niin voi myöhemmin käyttää esimerkiksi rohtuneisiin huuliin tai nenänalushiertymiin. Itse ostin lanoliinivoidetta jota ei tarvitse puhdistaa pois ennen imetystä, se on varmaan vaan plussaa? :)
Korviketta kannattaa ihan tosissaan ostaa varuiksi. Ikinä ei tiedä jos sitä tarvitsisikin vaikka keskellä yötä. Tai jos vauva yllättäen jääkin ilman meijeriään (äiti sairastuu, käy lääkärissä tai jokin muu yllättävä meno) niin ei ole paljoa vaihtoehtoja, ellei sitten ole juurikin sitä pumpattua maitoa. Ikinä ei voi luottaa siihen että "juurihan se söi, käyn nyt vain 300metrin päässä lähikaupassa parissakymmenessä minuutissa", koska juuri silloin vauvalle tulee nälkä :D
Kirjottelen lisää jos tulee mieleen, mutta nää nyt on niitä (ainakin lähes) välttämättömiä.

Leluja ei olla hankittu yhtään. Joitakin esikoisen vanhoja helistimiä on tallessa, mutta tiedän että ristiäislahjaksi niitä kyllä sitten tulee. Esikoinen kiinnostui leluista vasta joskus 3-4kk ikäisenä ja leikkimattokin tuli kunnon käyttöön vasta lähempänä puolen vuoden ikää.
Mulla on muutenkin sellainen ajatus, että kaikki mitä ei tarvi nyt heti, on hyviä ristiäislahjatoiveita :)

Tämä päivä on kyllä ollut aivan kauhea! Nukuin viime yönä jonkun 7h eikä tosiaankaan riittänyt.. Ihme hikoilukohtauksia tullut ja nekin on kestäneet kerrallaan jonkin 10-20min. Selkään sattuu ja pari kertaa supistanut. Ruoka ei maistu ollenkaan! Sen verran syön ettei tule huono olo. Ja tosiaan, kello on kohta kaksi ja olen edelleen yökkärit päällä.
Limatulppakin on tainnut alkaa irtoilemaan. Tunsin tuossa vähän aikaa sitten että jotakin vuotaa ja paperiin tarttui jotain paksua ja kirkasta :O Pitikin mennä siivoamaan, nyt lopetan kyllä senkin homman! Joo, hieman huono päivä.

IMN & Tuutikki 35+5
 
Viimeksi muokattu:
Pakkauksesta vielä: mun mielestä se on myöskin tarpeellinen, varsinkin ekan kans, mutta kyllä nuo tarvikkeet tulee käyttöön kaikki vaikka ei eka ookkaan (ehkä kortsut jää käyttämättä jos kerta sterilisaatioon meen). Mutta harmitti tosissaan nuo vaatteet ku mun mielestä laatu sais olla parempi...osasta vaatteita ku neulos oli niin ohutta että läpi näky. Ekan pakkauksen sain vuonna 1994 ja seuraavat 1999, 2007 ja 2010..niin kyllä tuo laatu on selvästi heikentynyt. Mullahan taitaa olla kaikki tallessa noista paketeista..kiva vertailla niitä..
Ja mää kannatan tuota pakkausta, oon ottanut sen kaikille viidelle ja ottaisin kyllä vielä jos meidän lapset ei ois tässä. Eli ei tää ei oo mikään valivalivalitus vaan harmitus...

Noista listoistaki...oon ite paljon miettiny mitä tarvitsen mm synnärille mutta pää lyö ihan tyhjää...mutta mää nyt oon ollu aika saamaton muutenkin...ärsyttävää!!
Mutta lisätään siihen vielä kännykkä ja laturi...
Mitähän evästä sitä ottais siis semmosta ajankulunaposteltavaa / välipalaa...ite ku en syö suklaata enkä karkkia...ja oon tuon migreenini takia opetellut syömään jotain parin tunnin välein niin tiedän että mulla on taas ihan järetön nälkä siellä koko ajan ja tietty sitte migreeni jos ateriavälit venyy liian pitkiksi! Hedelmiä ku ei passaa kauheesti etukäteen laukkuun pakkailla saati namiporkkanoita...

Murmeli: no on teitä ollu kyllä aika hyvä määrä! Toivotaan tosiaan ettei kaikki oo yhtäaikaa tulossa ponnistelemaan :) Ite kävin vuonna 2007 päksissä samaisen valmennuksen mutta ei meitä tainnu olla ku neljä paria..

Mulla on Aventin sähköinen rintapumppu. Taisin sen viimes ostaa apoteekista...Tosi hyvä oli ku edellinen oli käsikäyttöinen Ainu vuodelta 1995 ja sillä ei saanu kyllä ees pisaraakaan herumaan...

Killi: kyllä ne vaan ovat nopeutuneet paljonkin..sehän tässä pelottaa kovasti ku ei siinä oo enää paljon mahollista nopeutua...eka kesti 5h, toinen oli sektio, kolmas pari tuntia ja nelonen 35min..meillä sairaalaan kestää 20min..
 
IMN juu, sinnepäin :) Eli en kyllä tiedä, missä vaiheessa koko kaksiosainen kohtu ja emätin väliseinämällä olisi edes huomattu, jos en olisi mennyt rv 7+4 yksityiselle ja kohdalleni ei olisi osunut entistä K-SKS:n pätevää naislääkäriä. Koska nt-ultrassa lääkärisi osasi etsiä toista kohdunpuoliskoa vain sen tiedon perusteella, että se oli selvästi näkynyt yksityisellä käydessä. Ja seuraavalla ultrauskäynnillä toisen kohdun puoliskon paikallistaminen oli vieläkin vaikeampaa. Ja aiemmin kaikki alatietutkimukset ja papa-kokeet neuvolassa ennen raskautta on menneet ilman mitään emättimen väliseinämän huomioimista. Nyt lääkärit on osanneet siihen kiinnittää heti huomionsa. Mysteeriksi jäi, onko niitä kohdun suita kaksi vai yksi. Alkuraskauden ajan sanottiin niitä olevan kaksi ja hieman puolen välin jälkeen todettiin niitä olevan kuitenkin yksi. Paikat tietenkin muuttuu tuolla sisällä raskauden edetessä.. Että mikä lie on tilanne vauvan ollessa maailmassa :) Mutta ehdottomasti ainakin minä kannatan sitä, että lääkärin tutkittavana tulisi käydä! Ja pitäisi päästä käymään!

Laskeskelin juuri noita omia ultrakäyntejäni..
Ensimmäinen oli yksityisellä rv 7+4.
Jonka jälkeen äitiyspolilla ensimmäinen käynti oli nt-ultra rv 12+6.
Rakenneultra oli rv 20+4.
Kontrolliultra rv 24+4.
Kontrolliultra rv 27+4.
Kontrolliultra rv 30+4.
Kontrolliultra rv 32+4.
Kontrolliultra rv 34+4.
Eli yhteensä 8 käyntiä, joista yksi yksityisellä. Yhteensä omaa rahaa on mennyt ultrissa käynteihin 392,50 euroa :$ Neuvolassa on tullut käytyä tähän päivään mennessä 6 kertaa ja näistä kerroista yksi on ollut neuvolalääkärillä käynti rv 26+0.
 
Viimeksi muokattu:
Crocus76: evääksi vois varmaan ottaa pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, myslipatukoita..? Minä varmaankin pakkaan sairaalakassiin cashewpähkinöitä, kuivattuja luumuja (mulla on kauhee himo niihin!) ja jotain mehua. Josta tulikin mieleen että saako siinä synnytyksen aikana syödä ja juoda ihan normaalisti? Siis siinä avautumisvaiheen aikana.
 
IMN
Minäkään en ole ihan varma tuosta saako synnytyksen aikana syödä normaalisti.. Kuitenkin peräruiske annetaan jos vain mahdollista, eli tavoitteenahan on varmaan että suoli olisi tyhjä. Itse en ainakaan saanut syödä esikoista "tehdessäni", mutta en tiedä onko käynnistetty synnytys sitten jotenkin eri asia.
 
EVÄISTÄ: Itse en muistaakseni synnytyssalissa saanut kun juoda limsaa ja vettä..en kyllä edes tajunnu niissä kivuissani kysyäkkään ;)

osastollahan saa jääkaapista hakea hedelmiä, jogurttia, leipää... ja tuntui ainakin itse että koko ajan syötiin, aamupala lounas välipalakaffeet ruoka iltapala.... :D ja tietty iltapala kun on sairaalassa nii aikasin, niin hipsin aina jääkapista hakee jogurttia yms.

Tietysti se herkkujen syönti, eli omia suklaita, salmiakkia, pähkinöitä yms yms kannattaa ottaa mukaa niin saa syödä niitä ilman että tarvii kahviosta/sairaalan kaupasta niitä lähteä ostamaan :)

Näin siis täällä TAYSISSA synnyttänyt kokemuksiaa syömisestä jakaa ;)

Uskoisin kuitenkin jokaisessa synnyttäneiden osastolla sairaalasta huolimatta olevan sellainen jääkaappi josta vaan saa hakea jotakin mussutettavaa kun nälättää,huikoo,tai muuten vaan tekee mieli. Sehän on jo äidin hyvinvoinnin edellytys :D

Ruokakertomuksia höpöttelevä Taatu joka sai tänään muuten harsot ja vavvan petivaatekasat silitettyä :)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Tuota muuten jäinkin osastolla ollessani ihmettelemään, ettei tarjottu välipalaa :O Olisiko sitten laskettu juurikin sen varaan että jokainen hakee välipalansa sieltä potilaskeittiöstä? Ei mulla kyllä muutenkaan olisi enää välipalaa mahtunut kun lounaaseenkin kuului lämpimän ruuan lisäksi kahvi, leipä, pulla (tai esim. omenapiirakka ja vaniljakastike) ja salaatti :D
OYSissa kyllä on ainakin hyvät ruuat, ei voi valittaa :)
 
Meille sanottiin tutustumiskäynnillä tällä viikolla, että synnytyksen aikana ja ehkä jo siinä vaiheessa jos kotona huomaa synnytyksen käynnistyneen, kannattaisi siirtyä kevyempään ruokavalioon. Tämä siksi, että on sitten "helpompaa" oksentaa kaikki ulos :D Kätilöopistolla saa synnytyksen aikana kuulema mehua ja mehukeittoja. Ja lupailivat, että syöminen on siinä vaiheessa melkeenpä viimeinen asia, joka tulee mieleen.
 
omaan sairaalakassiin lisään ehdottomasti huulirasvan - viime synnytyksessä se oli ihan ehdoton kun tuntui että se ilokaasumaski kuivatti huulia entisestään. Vettä join kanssa kamalasti, siinä mun miehen hommat olikin, antoi mulle vettä ja huulirasvaa :) Olin niin sidottu sairaalasänkyyn ettei voinut oikein hieroa tai mitään. Ja ruoka oli kyllä ihan vihonviimeinen joka mulla tuli mieleen synnytyksen edetessä :D Synnytyksen jälkeen ruoka kyllä upposi ja TAYS:issa oli aivan loistavat sapuskat, tuntui että koko ajan "piti" syödä mutta kyllä se ruoka oli hyvää ja maistui :)

Tän päiväisellä neuvolakäynnillä tuli hyviä ja huonoja uutisia. Pellervo on edellen raivotarjonnassa ja terkan mukaan 99% tod.näköisyydellä nyt kyllä pysyykin niin loppuun asti. Käsikopelolla arveli että painaisi nyt jotain 2,6 kg eli ei tuo mikään iso ole, maanantaina sitten painoarviossa tarkempaa (?) tietoa. Niin ja ne ei-niin-hyvät uutiset oli että verenpaine oli pikkasen noususuunnassa.... taso kun on ollut joku 125-130/75-80 niin nyt oli 136/88 ja pissassa oli proteiinit just ja just plussalla... ettei tässä nyt sit oo perhanan raskausmyrkytys tuloillaan :headwall: ja kun päätäkin särkee enemmän tai vähemmän kerran viikkoon ( no, panadol on kyllä auttanut särkyyn hyvin ) niin onhan tossa oireita jotka vähän viittaa alkavan toksemian suuntaan... turvotusta ei kyllä ole yhtään ja painonnousukin käytännössä nolla ( kotivaa'an mukaan - neuvolassa oli tullut 300 g, mutta viimeeksi oli aamupaino tyhjällä mahalla ). Tää raskaus ei oo kyllä menny niin kuin Strömsössä... esikoisen odotuksessa ei ollu koskaan mitään, mut synnytys oli vähemmän miellyttävä kokemus :LOL: jospa tää vähän hankalammin sujunut raskaus tarkottais sitten helppoa synnytystä :D - jep toivossa on hyvä elää!
 
IMN
Killi Mulla on just sama tunne; varsinkin tää loppuraskaus on ollut kaikkea muuta kuin kirjoista kopioitua.. Ja sama homma oli esikoistakin odottaessa, lopussa kaikki meni juuri niin kuin ei pitänyt. No jos se mahdollinen kolmas raskaus sitten olisikin jo helppo? :D
 
Olen kans ymmärtänyt, että synnyttäessä ei luonnostaan tule nälkä mutta kyllä meinaan jotain naposteltavaa ottaa jos venyykin odottelu.
Oon nyt miettinyt että mun sairaalakassiin tulee hygieniatarvikkeiden lisäksi neuvolakortti, kamera, suihkukengät, korvatulpat, imetysliivit+suojat, vaihtovaatteet, voidetta.
Toi huulirasva oli hyvä idea - lähtee mukaan kans. Suu ja huulet voi varmaan kuivaa siinä kovasti puhistessa ja puhkuessakin..
 
Anime mulla on ollu toi obsidan 100mg kapseli rautana, vissiin on aika yleinen.. sitä oon syöny 200-300mg/vrk mutta apua siitä ei oo kyllä ollu. Sain tänään luontaistuotekaupassa työskentelevältä raskaana olevalta kaverilta pullon iron Vital F nimistä litkua. Kokeilen sitä ja kiitos vinkistä, seuraavaksi sitten sitä nimihirviötä jos tuo ei auta :)
Skonssi mäkin ajattelin pitää vaan lähimmälle suvulle/ystäville nimenantojuhlat. Oon ite serkun tyttären "kummi", koska serkku eikä sen mies kuulu kirkkoon. Sielläkin juhlissa oli vaan molempien vanhemmat ja sitten me "kummit". Jossain lehdessä tai netissä oli, että jostain saa hankittua sellaset kummitodistukset nimiäisiä varten, mutta uskon että ainakin tässä tapauksessa tällanen suullinen sopimus riittää :)
Ainii ja Raakis on vihdoin raivotarjonnassa! Mikäli en muistanut vielä sitä kertoa :D Toivottavasti siinä pysyykin..
 
Meille myös sillä tutustumiskäynnillä kerrottiin äitien jääkaapin paikka niin sanotusti, sieltä saa oman olon mukaan käydä naposteltavaa, ja se pysyy aina täynnä, mitä luksusta! :)

Kyselin noita lääkärikäyntejä muutamilta tutuilta täällä, ja tosiaan, eka lekurikäynti on ajoittunut n. viikolle 38, juuri ennen synnytystä! Netistä lueskelin, että normaaliin raskausseurantaan kuuluis vähintään se kolme lääkärikäyntiä.. Onhan touhua täälläkin säästetty niin väärässä paikassa. Arvoin menenkö yksityiselle 4D-ultraan näin loppu-ajasta ja olis vissiin kannattanu mennä..

Miten muuten, osaako kukaan Tampereen seudulla asuva kertoa 4D-ultran hintoja? Jos sais halvemmalla ku täällä idässä, oon ens viikoks menossa sinne nimittäin :)
 
jospa minäkin yrittäisin jotain kirjoittaa, lukemassa käyn ahkerasti.

Eilen oli neuvola, eipä siellä mitään uutta. Kovasti oli täti ihmeissään, et on niin vilkas vauva. Sykkeet huiteli 160-180 välillä ja potki tätiä ja lujaa... Ei saanut oikeen selvyyttä, miten päin tyyppi majailee tai se kyllä taitaa vielä vaihtaa asentoa usein, senverta maha heiluu ja ilkeeltä tuntuu kyljissä. Aiemmin oli perätilassa, nyt enemmänkin poikittain, ainakin nukkuminen on niin hankalaa, kun kylkiin työntää. Jospa se nyt sit älyäis kääntyä oikeinpäin itsestään, kun kerta tilaa vielä on...
Täälläkään ei oo kun yks lääkärineuvola uudelleensynnyttäjällä ja mulla se oli vkolla 28 ja lähinnä keskustelukäynti. Kurkkas se alakertaan ja sanoi, et siistiltä näyttää, mut ei tehnyt sisätutkimusta, mikä oli minusta outoa, koska muakin kesän supisteli. Jos ei oo mitään erikoista raskausaikana, niin lääkärille ei pääse eikä painoarvioita tehdä.
No, onneksi olen tämän raskausdiabeteksen takia äitipolin seurannassa ja siellä sit vkolla 35 tehdään painoarvio ja pyydän tekemään kyllä sisätutkimuksen, jos eivät muuten tee. Ois ihan kiva tietää, onko siellä kohdunsuulla tapahtunut jotain vai ei? Vaikka mulla kaksi lasta ennestään, niin ei mitään tietoa, miltä tuntuu ne oikeat supistukset luonnostaan, kun molemmat käynnistetty ja sain kärsiä supistuksista viikkotolkulla sairaalassa. Joten vähän jännittää nyt tuleva synnytys, varsinkin jos saan olla loppuun asti kotona ja lähteä täältä vasta synnyttämään. Se ois kyllä mun Haave, ei käynnistettyä synnytystä enää...

Mä en oo saanut syödä kummassakaan synnytyksessä enkä liikkua, olen ollut sängyssä piuhoissa kiinni, leikkausuhka päällä, joten en edes juoda saanut. Mies sit söi eväitä, mutta onneksi niitä oli, pitkät yöt oltiin molemmista synnytyssalissa.

Maitoa mulla ei oo ennen synnytystä tullut kummastakaan, mut synnytyksen jälkeen sit ihan Liikaa. Oon ollut kunnon mansikki ja joutunut lypsämään viemäriin maitoa ja paljon. Sekään ei ole mukavaa, kun joutui yöllä heräämään lypsylle. Imetysliivejä en aio ostaa vielä, vasta sitten kun maito nousee ja tietää kuinka jättisuuret liivit ekat pitää olla. Niitä ei ihan jokamarketista löytynyt. Imetystopeilla yritän alkuun pärjätä. Neuvolan kautta vuokrasin sähkökayttöisen rintapumpun, käsikäyttöisellä meni vaan hermot, kun niin paljon joutui lypsämään. Oisin ollut rintamaidon unelmaluovuttaja määrän suhteen, mutta silloin vauva itki kaiket päivät ja yöt, niin eipä ollut voimia moiseen. Kohtuus ois hyvä tuossakin asiassa ja sopiva maidontulo.

Pullolle ja tutille yritän opettaa vauvan heti, kun mahdollista, että pääsis sitten itsekin käymään joskus vaikka yksin lenkillä. Lypsän rintamaitoa ja mies saa sit pullosta syöttää. Aiemmat eivät ole pulloa ja tuttia vauvana huolineet, yrityksistä huolimatta ja se on rankkaa, kun ei mihinkään saa mennä rauhassa, varsinkaan kun vauvana söivät epäsäännöllisesti ja itkivät paljon. Tämän kanssa kyllä yritän huolehtia erilailla omasta jaksamisesta, nuorimmaisen kanssa valvoin pari vuotta ja se sit lopulta sairastutti minut.

Kantoliina oli meillä ehdoton peli, kun vauvaa piti kantaa melkein kaiket päivät ja yöt alkuun. Ja nimenomaan liikkeessä piti olla, mieskin käytti sitä paljon, onneksi se on vielä tallessa. Tosin kesävauvan kanssa sitä oli helppo käyttää ulkonakin, nyt ulkona kantaminen onkin sit erilaista. Jospa tämä tyyppi ymmärtäis, et vaunuissa voisi myös nukkua, haaveilen siis vaunulenkeistä vauvan kanssa edelleen ja kolmatta lasta odotan!!! Jospa tälläkertaa onnistuisi saamaan sellaisen vauvan, joka syö, nukkuu ja kakkii :)

Tsemppiä niille, joilla synnytys lähellä ja muille voimia vielä mahankasvatukseen!

Mitähän vielä piti kirjoittaa, pää tyhjeni totaalisesti...

poikatyttö ja tyyppi 33+4
 
Minä voisin ilmoittautua nyt vielä viime metreillä mukaan.

la 16.10. - 30 v. - toinen - KYS - poikaennuste

Kaikenlaista kertomista olisi viime vuosien mutkista, mutta jätettäkööt ne nyt. Sen verran vaan vielä esittelyä, että esikoisemme, tytär, on kohta 3,5-vuotias. Lisäjäsentä perheeseen odotamme siis lokakuun puolivälille.

Syömisestä synnytyksen aikana sanottiin mun mielestä KYSissä, että sitä vältetään siltä varalta, että joudutaan leikkaamaan. Liittyiköhän se nyt sitten etenkin nukuttamiseen. Ja kyllä siellä sitä syötävää sitten sai, namit oli tietenkin asia erikseen. Mies totesi jo viimeksi, että eiköhän hän jostain sitten käväise noutamassa sapuskaa, jos ultimaalinen hätä on, en nyt ihan hirveästi innostunut ajatuksesta :D Oli meillä hänelle sitten mehua ja jotain suklaapatukkaa varuilta.

Noista tarvikkeista sanoisin itse, että jos jotain puuttuu, ei kannata hätäillä, kyllä niitä ehtii kaupasta hankkia. Esim. kantoliina tai -reppu saattaa joskus olla helpompikin hankkia vasta sitten, kun tietää, tuntuuko sellaisille olevan tarvetta. Meille opastettiin synnärillä vasta tuttipullon ja vastikkeen hankinta, kun kotiuduimme kolmantena sairaalapäivänä eikä maito ollut vielä varsinaisesti noussut. Kätilö totesi, että ihan tavallinen pullo riittää ja niitä saa vaikka ABC:ltä. Ja siis kukin taaplaa tyylillään eikä kaikilla ole kauppaa lähimaillakaan, mutta toivon vaan tämän rauhoittavan, jos jotakuta jännittää se, onko kaikki tarpeeksi valmiina.

Vaivoja on täälläkin, onneksi vain pieniä. Närästys meinasi viedä yöunet, mutta neuvolasta opastettiin, että sellaisia ranitidin-valmisteita voi raskaana ollessakin käyttää ja huh, kyllä helpotti. Alkoi Renniet maistua suussa jo aika öklöiltä, kun niitä meni yölläkin monta.

Tänään lähdetään mummolassa käymään, saas nähdä, miten tämä kyläily/matkustaminen vielä suttaantuu. Omien vanhempieni luokse suostun vielä menemään, koska siellä on kunnollinen sänky, toisen mummolan kova vuodesohva tai lattiapatjat eivät oikein tahdo houkuttaa...
 

Yhteistyössä