Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

IMN
kusma Ei tietenkään voi pakottaa, mutta suosittelen ottamaan :) Ei sekään ole kiva että parin päivän ruokalista on kätilöiden sylissä ja pitkin pöytää. Perimmäinen tarkoitus siinä ilmeisesti kuitenkin on että jos joutuukin sektioon? Käsittääkseni myös luontaistuotekaupoissa myydään jotain suolentyhjennysaineita, jos tahtoo kotona tehdä. Siinä tapauksessa ei ainakaan tarvitse sairaalassa peräruisketta ottaa mikäli on kotona jo homman hoitanut.
 
Hei arvatkaa, ei muuten närästänyt viime yönä. Otin nähkääs neuvolantädin luvalla rennietä ja sit ruuvattiin runkopatjasta jalkopään sängynjalat pois niin että nukkuma-asento oli ikäänku alamäessä, näin ollen pysy hapot kurissa. Voi ihanuutta!

Eilen pesin ekat vauvanvaatteet (oi kun somaa kun roikkuvat ensimmäistä kertaa pyykkitelineellä) joten nyt vois tosiaan ruveta miettiin sitä sairaalakassin pakkaamista. Kiva kuulla että sairaalasta saa halutessaan välipaloja, siinä yksi murhe vähemmän. Eilen olisi taas ollut tutustuminen taysiin mutta hitsi, unohtui mennä. No sitten ens torstaina uusi yritys.

Pakkauksesta, tuossa Crocuksen toteamuksessa kankaiden heikosta laadusta on kyllä varmaan perää. Mä sain kaverilta pari vaatetta käytettynä jotka on tosta samasta paketista. Esim. se sinisävynen oloasu jossa on housut ja raidallinen paita on tohon pakkauksessa olevaan uuteen samanlaiseen verrattuna ihan supernahjunen ja kulunut vaikka on ollut siis vaan yhellä lapsella tuossa välillä käytössä. No mutta varmaan osa niistä tuotteista on sitten laadukkaampiakin. Mikä se muuten on se pefletin kokonen vaalea vahva puuvillaliina joka siinä paketissa oli? Jäi mulle mysteeriksi. Onkos sekin joku pesulappu?

Skonssi ja henkilö rv36
 
Se liina on kestovaippaan imuosa, käsittääkseni.

Voi univaikeudet sentään! Parina yönä on ollu todella hankalaa saada unta ja päivällä oon niiiiiiin koomassa mutta päikkäreitä en muka "osaa" nukkua |O blaah, toivotaan et tää vaihe menee pian ohi..
Tuli tuosta jomppiksen kommentista mieleen, että tarvitseeko vauva tyynyä? Sukulaiselta saatiin kassillinen vauvan petivaatteita ja siellä oli sellainen todella ohut lituskainen tyyny. Mietin vaan et kui tarpeellinen seki sit on...
 
Ilmeisesti tyynyä ei suositella vähään aikaan, toki lakanoiden suojaksi voi laittaa pelkän tyynyliinan jos haluaa. Mä en varmaan laita sitäkään.

Vikaa työpäivää viedään, jee :) Vielä 3 tuntia jäljellä... Viimekin yönä pelailin keskellä yötä puoltoista tuntia sanapeliä ja aamulla kellon soidessa olin ihan pihalla että mikä ääni tää on ja miks täällä joku piipittää :LOL: Hyvä aika jäädä pois työelämästä. Varmaan kyllä maanantaina meinaan lähteä töihin, ei oo jotenkin menny tajuntaan että nyt tulee uudet kuviot elämään!
 
Juu tyynyä ei suositella käytettäväksi. Ite oon käyttäny noita tyynyliinoja pään alla ku sitä maitoa tahtoo valua suupielistä ja joskus pulautuskin saattaa tulla. Tuo liina ottaa sitte ne enimmät vastaan ettei tartte joka kerta olla koko lakanasettiä vaihtamassa.

Siinä lappusessa tais lukea että se on pesulappu, itekki aattelin että mikäs se tämä on. Mutta käyhän se imuosanaki ku on aika hyvän kokonen siihen touhuun..

Peräruiskeesta: juu kyllähän ne sitä aika helposti tarjoaa. Onhan se mukavampi ettei tavarat tosiaan siihen pöydälle lapsen kanssa samalla tuu...Mulla ei ainakaan tuota ongelmaa onneksi ole ollut ku mun maha on toiminu toooooosi hyvin aina ku alkaa supistamaan. Siis jo tässä vaiheessa ku välillä tulee semmonen hiukka tujumpi suppari niin heti kyllä saa mennä vessaan tyhjennykselle :LOL:

Kummeista muuten...meillä alkaa olla kyllä todellinen ongelma ku viides tosiaan ja sille pitäs semmoset löytää...rupeaa vaan olemaan jo kaikki hyvät ehdokkaat käytetty..

Mukavat vkonloput kaikille!

Crocus ja pikkumies 34+4
 
Olisko jollain vinkkiä taikka kokeillut jotain luontaistuotetta joka auttaa suolen tyhjenemiseen? Mullakin kyllä supistelujen jälkeen on juostava vessaan mutta vois silti kokeilla lisänä jotain muuta.

Onko esim fructolaxista kokemuksia kellään?
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Tyynystä Meillä oli esikoisella juurikin sellainen lituskatyyny (ehkä sentin-parin paksuinen) ja ne on ihan vastasyntyneelle tarkoitettu :) Ei siitä siis mitään muuta käytännön hyötyä juurikaan ole kuin ettei tarvi lakanaa alkaa vaihtamaan jos puklivahinkoja sattuu ja omasta mielestäni se on muutenkin sisustuksellisesti kivan näköinen kun saa tyynyliinankin laitettua. Jostakin kodinsisustusliikkeestä sain sellaisen oppaan lapsen tyynyistä, jossa juuri oli ensityynynä sellainen lituska ja olikohan sitten puolenvuoden iässä vähän paksumpi lituska :D Vasta lähempänä parin vuoden ikää meillä alettiin käyttää paksumpaa lastentyynyä. Harmi kun en muista enää missä se opas on, mutta taisi olla joku Finlaysonin tai Univision juttu.
Nää on vähän makuasioita tykkääkö käyttää, mutta tuollaisesta vastasyntyneelle tarkoitetusta tyynystä ei tosiaan mitään haittaakaan ole :)

Peräruiskeesta vielä sen verran, että mulle oli lähinnä helpotus saada se :) Vaikka saliin siirryttäessä mulla ei vielä kauhean kipeitä tai säännöllisiä supistuksia ollutkaan, niin oli se kivempi olla salissa kun ei tarvinnut enää vessaan juosta joka supistuksen jälkeen. Sain siis peräruiskeen jo osaston valmisteluhuoneessa ennen kuin siirryttiin saliin oksitosiinitipalle ja kalvojenpuhkomiseen.

Tänään tehtiin viimeiset pikkuhankinnat valmiiksi kauppareissulla :) Huomenna alkaakin jo rv36, enpä ois pari viikkoa sitten sairaalassa uskonut että oltas tähän asti päästy. Nyt saan siis viimein unohtaa tuon vuodelevon (jota olenkin niin "hyvin" noudattanut) ja alkaa elämään kuin muutkin odottajat :)

IMN & Tuutikki 35+6
 
Mulla alkoi äitiysloma! =) Tuntui kyllä ihan uskomattomalta lähteä eilen töistä niin, ettei tiedä yhtään, milloin on menossa takaisin. Mulla oli viimeinen viikko aika rankka, kun työkaveri oli sairas ja olin yksin vastuussa siitä meidän työpisteestä. Mulla oli siinä se mun sijainen ja just aloittanut harjoittelija kaverina, mutta välillä tuntui, että niistä oli vain haittaa, kun piti koko ajan neuvoa. Vähän jäi sellainen olo, että paljonkohan mulla jäi hommia tekemättä ja minkähälaisen sotkun jätin sille mun työkaverille. Pitää nyt vain yrittää osata olla stressaamatta siitä.

Mulla on neljä tuttipulloa. Ajattelin, että niillä pärjää nyt sitten ainakin sen ekan päivän. Mies on Prisman vieressä töissä, niin sen on helppo käydä ostamassa lisää, mitä vain tarvitaan.

Rintapumppua katselin tänään Prismassa, kun on asiakasomistajapäivät. Hipelöin sitä vaikka kuinka kauan siinä ja mietin, että mitähän niissä on eroja. Sitten tajusin soittaa kälylle ja kysyä, vieläkö sillä on omansa tallessa. On, ja saan sen :) Ostin kuitenkin lanoliinirasvaa, liivinsuojuksia, hoitoalustan ja vielä yhden tuttipullon. Katselin myös itselle siteitä jälkivuotoa varten, kun olen jo 5 vuotta käyttänyt kuukuppia ja kestositeitä ja luulen, ettei kestositeet riitä, jos on kovin runsasta vuoto. Mutta alkoi siinä hyllyn edessä hirvittää heti se muovi hiostamassa housuissa. Taidan vain tilata sellaisia kestoyösiteitä niihin runsaimpiin päiviin.

Kauheasti on kyllä eroa noissa neuvolakäytännöissä. Olen sitten aika onnekas, kun saan kolme lääkärikäyntiä. Viimeinen on reilun viikon päästä. En tiedä, tehdäänkö painoarviota, kun lääkärillä ei ole ultraa. Ehkä sitten mahan päältä kopeloimalla arvioi. Ultria mulla on ollut 5, mutta vain kaksi niitä kunnan tarjoamaa. Eka oli yksityisellä ja pari kertaa olen käynyt päivystyksessä, olen sitä kautta saanut ultran.

Voipi olla, että meidänkin täytyy järjestää jonkunlaiset nimenantojuhlat, vaikkei yhtään huvittais. En vielä koskaan ole ollut nimiäisissä, jotka ei olis tuntuneet jotenkin teennäisiltä. Meidän ongelma kun on se, että ollaan itse tällaisia "hihhuleita", mutta mun puolen suvussa on noita perusluterilaisia, jotka ei osaa kyläillä, jos ei ole kyläilyllä joku nimi, varsinkin äidin suku. Esim. mun äidinpuolen isovanhemmat kutsuis kyllä jouluksi kylään, eikä sitä vietetä. Muuten ei koskaan kutsua tai edes soittoa tule, vaan pitää aina itse soitella ja änkäytyä sinne. Ja nyt eno sitten lohkaisi, että mitenhän ne sen lapsen koskaan näkee, kun ei ole ristiäisiä. :stick: No siis tulkaa kylään! Mutta kun ei osata, kun ei ole mikään juhla, jolla olis joku nimi. Niin, että kai meidän näitä mun sukulaisia miellyttääksemme täytyy jotain järjestää. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan niiltä, jotka on nimiäisiä viettäneet.

Mä kyllä otan sen peräruiskeen ihan mielelläni. Vaikkei se kivalta ajatukselta tunnukaan, luulen, että voi tehdä ihan hyvää, että saa suolen tyhjäksi. Mulla kun on edelleen vatsa tosi kovalla ja mikään ei auta. Supistuksen jälkeen on sellainen olo, että pitää juosta vessaan, mutta mitään ei tule. Välillä menee päiviä, etten saa mitään ulos. Jos nyt ketään kiinnostaa tämä analyysi :)

Siinä äityspakkauksessa on sekä pesulappu, että kestovaipan imuosa.

Oliko teillä toive, että tehtäis nuo listat sairaalakassista ja hommattavista tavaroista tuohon etusivulle siis? Voin sellaista tänään illalla päivitellä. Tulee tosin tosi pitkä tuosta ekasta viestistä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Voi plääh ja puuh tätä "vuodelepoa"!!! Miestä ei paljoa tunnu kiinnostavan että mä en sais tehä oikeesti juuri mitään, työt mieheltä loppunut jo tunti sitten tänään mutta hänpä keksi että kyläilee nyt kun saa rauhassa kyläillä ILMAN LAPSIA :kieh: Täälä mä sitten kotosalla käkin ja tuumasin että eipä tässä auta kun mennä keittiöön hääräämään ja ruokaa laittamaan. Vaikka mä en pidä vuodelevosta niin jotenkin tuo touhuaminen ei tunnu kivalta kun alapäätä ikäänkuin polttelee tai karvastelee tai emmä oikein tiä mikä tuo tunne on. Ei oo vuotoja onneksi mutta tuntuu ilkeeltä :/

Ihana juttu IMN että sun vuodelepo on ohi ja voit vain keskittyä siihen että pikkunen syntyy kun syntyy :heart:

Kypsyttää kun mä en ole tottunut tälläseen notkumiseen...

Kaikinpuolin kypsä muhvi ja matkalainen 34+5 :heart:
 
Kannatetaan listaa sairaalakassin sisällöstä!

Täällä neuvolalääkäreitä on raskauden aikana 2. Tulin just kotiin tältä toiselta käynniltä ja en voi muuta sanoa kuin että ihan mielenkiintoinen visiitti... SF-mitta oli muka kasvanut viikossa 3 cm ja sain sitten lähetteen äitiyspolille kokoarvioon, koska lääkäri sanoi, että nyt vaikuttaa kyllä tulevan iso vauva. Mitta on muutenkin siis kulkenut yläkäyrällä koko raskauden ajan, mutta kasvanut yleensä tuon 3 cm suunnilleen kuukauden aikana. Lisäksi paino oli noussut viikossa 1,5 kg, mutta oon aina ennen ollut neuvolassa heti aamusta ja nyt vasta iltapäivästä ja sanoinkin, että oon kyllä syönyt tänään jo paljon enemmän ku yleensä ennen käyntejä. Mutta silti lääkäri oli tosi huolissaan painonnoususta. Kokonaispainonnousua nyt siis n. 7 kg. Sitten lääkäri määräsi minut heti labraan verikokeisiin ja hiivakokeeseen ja kun pääsin labraan niin selvisi, että verikoe on paastokoe ja hiivaa ei voi ottaa kun oli just tehty alatutkimus ja käytetty geeliä. Ja se verikoe ehdittiin vielä ottaa :D Roskiin meni siis ne näytteet ja maanantaina sitten paaston jälkeen uusi yritys...
Mutta sinänsä ihan kiva päästä kokoarvioon ja näkemään vauva vielä kerran ennen synnytystä.

Sori taas omanapailu, oon vaan aika huvittunut koko reissusta :)

Jomppis ja mato 35+5
 
Sabrinafair - minäkin hiippailin tänään Prismassa rintapumppuja hipelöiden! :D en tosin vielä ostanut, mutta mukaan lähti vauvalle puhdistuspyyhkeitä ja sinkkivoidetta. Itselleni ostin terveyssiteitä ja sama homma täällä - ahdistaa jo pelkkä ajatuskin hiostavasta siteestä... Ennen raskautta ehdin käyttää kuukuppia reilun puolen vuoden ajan ja se on kyllä aivan ihana keksintö!
 
lena joo, kuukuppi on loistava keksintö! On pelastanut mun elämän. Sen kanssa 12 päivän menkat ei tunnu ihan yhtä kamalilta. Noita kestositeitä ostin nyt raskauden aikana runsasta valkovuotoa varten, mutta en tosiaan usko, että ainakaan nämä, mitä mulla on, riittää jälkivuotoon.
 
Kylläpä noit neuvolalääkäri käytännöt eroaa hirveästi. Mutta niille joilla ei ole yhtään lääkäriä niin kehottaisin neuvolassa sanomaan siitä koska ne minimi lääkärintarkastukset on määrätty kyllä ylemmältä taholta eikä neuvolalla ole oikeutta niitä karsia. Olikohan se niin muistaakseni että niitä lääkäreitä pitää olla vähintään kaksi, riippumatta siitä miten raskaus on mennyt. No mullahan niitä lääkäreitä on ollut neljän viikon välein siitä 12 viikolta asti kun on seurattu niitä vauvan munuaisaltaita, joten ei voi siitä valittaa, päin vastoin tää on olllut aika raskasta odotusta kun on 9 kertaa jo joutunut käymään äitipolilla satkissa johon on matkaa kuitenkin meiltä melkein 70 km ja aina on pelännyt pahinta kun sinne on ajellut.

Peräruiskeesta täällä on ollut pajon juttua kanssa. Ainakaan esikoisesta mulle viimevuonna ei edes mainittu mitään tällaisesta eikä neuvolassakaan puhuttu. Sehän on ollut ikiaikojen aivan normaalia että ulostetta tulee jonkinverran ponnistusvaiheessa, mutta kyllä mulla ainakin kätilö hoiti sen kikkareen aina huomaamattomasti paperiliinalla roskiin kun ei sitä nyt mitenkään syöksymällä tule. Eikä synnytyksen aikana ehdi oikeesti edes tollaiseen keskittymään ja mullakin maha kyllä toimi aika monta kertaa sinä aikana kun supisteli säännöllisesti. Ei siitä kannata stressata tai kantaa huolta, kätilöt osaa kyllä hoitaa hommansa huomaamattomasti ulosteisiin liittyen ja vaikka kuinka annettais peräruiske niin synnytys voi kestää vaikka vuorokauden sen jälkeen niin eipä siitä sitten enää ole mitään apua.

Eväinä meillä oli esikoisen synnytyksessä suklaapatukoita ja pillimehuja eikä meille ainakaan satkissa ketään kieltänyt niitä syömästä. Mehua oli tarjolla talon puolesta ja mulle tarjottiin aamukahvi 8 ja ruokaakin sain saliin siinä 11 maissa, meitä vaan harmitti se että miehelle ei tarjota mitään vaikka mekin olitiin siis aamuyöllä neljältä tultu sairaalaan niin mielestäni vois ihan hyvin miehellekin tarjota aamukahvin ja leivän, mutta ei vaan miehen täytyi lähteä kesken kaiken kanttiiniin syömään. Meillä siis synnytys oli aika pitkä ja tyttö syntyi vasta puoli yhdeltä päivällä. Miehelle otan varmaan mukaan jonkun evässämpylän seuraavalla kerralla.

Rintapumpun ostin esikoisen syntymän jälkeen ja mulla se oli turha ostos koska maito vaan ei koskaan mun rintoihin noussut vaikka pumppasin pumpulla ja annoin lapsen imeä tiuhaan. Eli niille jotka sitä miettivät niin mä sanoisin että ostakaa vasta sitten kun tiedätte tarviitteko.

Harsoja meillä on varmaan ainakin 20 ja edelleen ruokailu käytössä kun esikoinen on vasta vähän yli vuoden, säästää talouspaperia varmaan rullan päivässä kun käyttää harsoja. Ja tuntuu että ne on aina kaikki likaisena, niitä pitää varmaan ostaa vielä vähän lisää kun tulee toinen käyttäjä.

Siitä kokoarviosta kun puhuitte niin kyllähän se sf mitta kertoo sen aika pitkälle ja sen ainakin mulla katsoo neuvolan täti joka kerta. Siks niitä kokoarvioita ei mielellään tehdä koska se on aika mahdotonta sanoa varmaks mitään. Esikoisesta olin yliaikaiskontrollissa äitipolilla kolme päivää ennen ku tyttö syntyi ja ne sanoi silloin koko arvioks jotain 4 kilon paikkeilla ja kun tyttö syntyi niin painoi 3360 eli aika paljon metsään meni. Nyt kun oon siellä satkissa joutunut käymään niin usein niin ne on joka kerta jonkinlaisen arvion tehnyt ja viimeks kaksiviikkoa sitten oli arvio jo 3 kiloa, mutta en stressaa sillä koolla kun ne arviot on aina yläkanttiin.

Kylläpäs tuli kauhee romaani kirjoitettua ;)

Tsemppiä IMN ja muhvi toivotaan että matkalaiset nyt vielä hetken jaksais olla masussa.

Sannuli ja pikku2 36+0
 
Jaa, täällä on muutkin ollu tänään prismassa :D siellä minäkin.... sain ostettua harsoja lisää ( nyt niitä on joku 12 kpl - saa luvan riittää ), aventin pullon tuttiosia, yhden NUK:in tuttipullon, pari tuttia, vanupuikkoja ja itelleni yösiteitä. Niih ja vauvalle oli "pakko" ostaa lelu vaunuihin/kaukaloon roikkumaan kun oli puoleen hintaan :). Vielä pitäis hommata liivinsuojia itelleen, lansinohia ja mitäs vielä.... äh, en muista. Joo ja samaa mieltä olen kuin Sannuli79 - älkää ostako rintapumppua varuilta.... ite sain kaverilta käsipumpun lainaan ja sain sillä herumaan joku 5-10 ml, eli ei siitä ollut mitään hyötyä itelle/vauvalle. Ostakaa jos havaitsette tarpeelliseksi....

Peräruiske
tuli ainakin automaattisesti TAYS:issa vaikka mulla oli kyllä suoli tyhjentynyt jo ihan hyvin kotonakin ennen sairaalaan menoa. Siellä kummiskin kätilöharjoittelija sen vielä antoi kun olin synnytysvastaanotolla.... olipa muuten kiva kun oli supistus tulossa ja harjoittelija käski ootella siellä verhon takana vessaan pääsyä. Seuraavan kerran jos otan ruisketta, niin meen kyllä vessaan odottamaan sitä tyhjentymistä.... ja kai sinne pöydälle vielä joku kikkare tuli, mut ei sitä siinä ponnistusvaiheessa juurikaan jaksanut reagoida/huomata.

Täällä on ollut tänään päänsärkyinen päivä... panadol on kyllä nyt auttanut, mutta ne kohoamissuunnassa olleet paineet ja pissa yhdellä plussalla ei kyllä paljon mieltä eilen ilahduttaneet. Hitto, ei nyt mitään toksemiaa, kiitos. Tosin, auttaako r-myrkytyspäänsärkyyn panadol? onko kellään tietoa?

Sateista perjantai-iltaa masunkasvattajat :)
 
IMN
muhvi Tuttu tunne.. Ennen esikoisen syntymää mies viiletti ties missä sillä verukkeella kun ei ole vielä vauvaa talossa. Voin (melkein) luvata että sama toistuu toisenkin lapsen kohdalla, nimittäin nyt miehen selitys on "Esikoinen on niin helppo jättää sun kans kotiin/jonnekin hoitoon, kun kahden kanssa se on vaikeampaa". Mitenköhän sitten kolmosen kanssa? :D

Mua ei niinkään ahdista ajatus siteistä ja jälkivuodosta, vaan yleensäkin menkoista. Ehkäisyäkin pitäisi miettiä, mutta en jaksa. Varmaan kallistun minipillereiden puoleen kun mulla ei pillereiden muistamisessa ole ikinä mitään ongelmaa ollut :) Kierukkaa en halua erään lähipiirissä tapahtuneen "kauhutarinan" vuoksi, vaikka harvinainen tapaus onkin.

Tarkennan nyt siis vielä että en peräruisketta kannata sen takia että jotenkin nolottaisi tehdä asiani siihen pöydälle, vaan lähinnä siksi että itselläni olo helpottui sen jälkeen :) Mutta jos jotakin oikeasti tuo asia vaivaa, niin sitä kannattaa ainakin miettiä eväitä suunnitellessa, koska suoli kuitenkin aikalailla tyhjenee synnytyksen aikana ja löysemmän tavaran kanssa voi olla sitten sotkua. Tosin minun mielestäni se on vain kätilöiden ja siivoojien ongelma :D

Sf-mitta ei aina kerro aina lapsen koosta. Vertauskuvana minä ja kaverini, joka tulee raskaudessaan kaksi viikkoa jäljessä; mulla sf-mitta 31,5cm, eli keskikäyrän tuntumassa ja vauva kasvaa reippaasti alakäyrillä, kun taas kaverillani sf-mitta 25cm (!!!) ja normikokoinen, n. 3,5 kiloinen vauva tulossa. Riippuu niin paljon äidin omasta koosta, etu-/takakohdusta jne. Enemmän kertoo juurikin se kasvutahti, eli jos juurikin pomppaa noin kuin jomppiksella lyhyessä ajassa, eikä enää mene edes omalla käyrällään. Käsikopelo ja ultrakaan ei tosin aina kerro todellista kokoa lähimaillekaan.

Killi Kyllä mulla auttoi toksemiapäänsärkyyn särkylääke jonkin verran, mutta särky tuli aina jokusen tunnin päästä uudelleen ja kesti niin kauan kuin oli kestääkseen.

Eikö kukaan muu oo yhtä mielissään mammuttimarkkinoista kuin minä vai käykö kaikki vaan prismassa?? :D
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ostellaan Mammuttimarkkinoilta vain hyviä tarjouksia :) esim. Huomenna pitänee käydä hakee se tarjous 40rll wc paperia ja 20rll taloutta. Onpahan vähän varastossa sit :) Prismaa täällä käytetään kyllä enempi ihan vaan bonuksen takia vaikka cittarissa on paremmat tarjoukset.

Onko Teillä muilla Kuuma kokoajan? Tuntu hassulta kun kävin tiistaina kaverin koekaniinina koululla että se teki mulle ilmaisen käsihoidon, niin muut asiakkaat oli kääritty sinne tuoleihin kunnon peiton kera ja jalat oli vaakatasossa mutta minäpä en peittoa halunnut kun tuskasen kuuma muutenkin ja jos jalat olis vielä nostanut niin henki ei olis kulkenut mihinkään. Noh oppivatpahan raskaana olevan käsittelyä samalla. Siinä yks oppilas vielä arvioi paperille muita. Toivottavasti ei saanut ikävää palautetta minun takiani. Hyvä kun pitäs muutenkin kattoa ettei kulje liian vähissä vaatteissa mutta en vaan nyt pysty pukeutumaan liian paksusti. Illat ja yöt makkarin ikkuna auki ja silti tuskan hiki päällä. Miehellä ollut tämän viikon kuumetta ja flunssaa mutta toistaiseksi oon välttänyt sen. Pesin kyllä kaikki pyyhkeet ja otettiin käyttöön omat. Eikä juoda samasta mukista eikä kovin pussailla toisia. Vitamiinillakin on varmaan osuutensa miks en sitä ole vielä saanut (koputtaa puuta).

Käväsin kävellen kaupungilla (sinne matkaa noin 5-10min) ja olin siellä ehkä joku 20 min niin oli kyllä hirveätä kävellä takasin kun puolet kusihädästä oli jo housussa. Tyttö paino kovasti alapäähän kokomatkan ajan että matka tuntu ikuisuudelta. Ilman vessasuunnitteluja en siis voi lähteä enää mihinkään :/ eikä kyllä hirveesti innostakkaan lähteä kun pelkään että lapsivesi voi mennä minä hetkenä hyvänsä. Kaupassa nyt vielä uskaltaa käydä.

Tänään olis taas kahden ässän vuoro illalla. Supisteluja ne ainakin saa aikaan jos ei muuta ;) ja toivottavasti myös jonain kauniina päivänä myös itse synnytyksen :)

Ihanaa kun tää keskustelu on täällä niin vilkasta. Onpahan jotain tekemistä :)

Kusma ja hattivatti 37+5
 
Kuuma - kyllä! tai ainakin ihan pirun lämmin koko ajan..... sama oli esikoisestakin. ihan kiva olotila kun yleensä aina palelen :LOL:

IMN: Millä viikoilla sulla tuli toksemia ja miten oirehti? Mulla ei oo turvotusta, eikä noi paineetkaan vielä pahat ja proteiinikin just ja just plussalla, mut päänsärkyä taas on off... viimeeksi oli viikko sitten parin päivän rupeama ja aattelin että se oli migreeniä ( ihan migreenityyppistä toispuoleista ) mut nyt sit taas....

Kiva kun täällä on aktiivista keskustelua... suurin osa taitaa olla jo mammalomalla ja meillähän ei oo muuta kun aikaa :) :)

Äsken nukahdin sohvalle ja näin unta että lattialle oli tullut lätäkkö alleni jossa oli punertavaa nestettä - heräsin ihan paniikissa että lapsivedet meni. Huh, onneksi se oli vain uni! :O
 
Kuuma on mullakin koko ajan! Inhottava, kun vaikka ulos lähtiessä oon jo ihan hiestä märkä siinä vaiheessa, kun saa kengät jalkaan. Ja tuntuu, että on ihan turha edes meikata, ku hikoilee vaan meikkivoiteet pois ennen kuin on edes ovesta ulos. Tänään Prismassa hengailin pakasteiden lähellä pitkän tovin, että sain itseni viilennettyä, kun olin niin hikinen. :LOL:

Prismassa käydään mekin enemmän. Lähin kauppa on S-Market ja mies on Prisman vieressä töissä, niin se on ihan helppouskysymys. Mutta ajattelin minäkin huomenna lähteä Mammuttimarkkinoille tarjouksia katselemaan.

Muhville tsemppiä!

Oon ihan unohtanut poksua!

Sabrinafair & neiti 35+0 POKS! POKS!
 
Minäkin kävin tänään Prismassa :LOL:
Mukaan tarttui pumpulipuikkoja, vanutuppoja, korvikemaitoa, vaippoja ja nenäFriida.. Niin ja tietysti sairaalakassiin pillimehua, lakuja ja suklaata :rolleyes:

Täälläkin kärsitään kuumuudesta! Haluaisin nukkua ikkuna auki, mutta ukko on niin vilukissa ja rupeaa marmattamaan asiasta :) Ja hengästyminen.. Pieni lenkki koirien kanssa ja olen kuin maratoonin juoksenut ja hikikin virtaa samalla tavalla.. Kuulostan melkein astma potilaalta, kun olen kävellyt meijän pihan jyrkän mäen ylös.. :D

Sf-mitasta vielä.. Mullahan se on 35cm ja vauvan painoarvio ultralla n.2500g.. Eli käyrien perusteella ihan oikeata painoa saa..

Peräruiskeesta oma kokemukseni on hirveä! Mutta, tosiaan semmonen tyhjennys on pitänyt tehdä, kun selkäni kuvattiin.. Olin niin kipeä sen tyhjennyksen jälkeen!! :D
Mutta, jos suoleni ei ole tyhjentynyt kunnolla ennen sairaalaan menoa, niin kyllä siihen on alistuttava. En usko, että on mukavaa saada naaman eteen löysää tavaraa tuutin täydeltä, tai entäs jos ne pärähtää kätilön kasvoille!? :LOL: Anteeksi.. Mä olen hyvin väsynyt ja jutut sen mukaisia!
 
Joo, jatkuvasti on kuuma, varsinki ku alkaa nukkumaan! Ennen raskautta nukuin aina yöpuku päällä ja villasukat jalassa, tiiviisti peiton alla. Nykyään nukun pelkät pikkarit jalassa enkä peittoa käytä muuhun kuin tuohon mahan eteen tukemaan jaloille hyvää asentoa! Mutta varsinaisesti en kuitenkaan hikoile normaalia enempää.
 
Kuumuus kompataan täälläkin! Ja varsinkin tuo astmapotilas/keuhkoahtauma- olotila pienenkin ponnistelun jälkeen :D Minä jolla kuitenkin on erittäin hyvä peruskunto.

Täällä asioidaan Citymarketissa myös! Tänään kävin kosteuspyyhkeitä yms pikkutavaraa. Lähinnä siksi että se nyt sattuu olemaan lähempänä ja heti-edut on plussassa parempia. Mulla ei bonuksia yksineläjänä kuitenkaan kerry niin paljoa että siitä hyötyisin. Ennen aina parisuhteessa käyttänyt Prismaa isompien ostosten vuoksi, nyt vasta tajusin :)

Enää kylpyamme ja hoitoalusta ja täts it, lapselle on kaikki tarpeellinen alkuun! :) Kantoliinan tms saa vaikka äiti hommata ens hätään jos kokee tarpeelliseks ja rintapumpun saa tosiaan lainaankin.

Joku puhui huonosta omastatunnosta levon aikana. Mulla on sama, oon tosi aktiivinen ihminen ja oikea työnarkomaani välillä, joten poden äärettömän huonoa omaatuntoa nyt kun pitäis vaan olla ja levätä ja tietää että tulot tulee tippumaan.. Varmaan vielä töissä käyn nyt lomallakin, en vaan osaa olla paikoillaan..
 
Täällä podetaan huonoa omatuntoa levon aikana. Minä myös ilmottaudun työnarkomaaniksi ja johan oon ollu 5,5 vuotta lähes suoraan valmistuttuani ja tein ihan älyttömästi töitä koska siitähän sai rahaa :) jota en ollut tottunut saamaan. Elämä kuitenkin rauhoittunut viime syksynä kun siirryin tuntipalkkalaisesta kuukauspalkkalaiseksi ja aloin arvostamaan vapaa-aikaa. Ja luulen että raskauskin sai sen myötä alkunsa vaikka 3,5 vuotta yritettiinkin. Joten kantapään kautta olen oppinut että vähemmälläkin työnteolla pärjää ja osaa arvostaa muitakin asioita elämässä kun rahaa. Nyt ollut juhannuksesta asti lomalla/saikulla niin nyt vasta tässä kuussa alkanut olemaan kunnolla tekemisen puutetta. Mutta kun kaikki kerran on valmista ja paikat siivottu niin kerrankin osaan olla stressaamatta. Tuntuu vähän oudolta. Mutta näköjään siis siihen oppii että voi vain olla hyvällä omalla tunnolla. Työnarkomaanius on vähän suvussa, joten siitä ei mihinkään pääse. Itse olen suunnitellut opettavani tissin lisäks heti tuttipullon koska aijon mennä töihin tekemään su/Pyhävuoroja joskus joulu/tammikuussa. Näin luullakseni ei oo sit vaikea palata taas työelämään. Äiti ei oikeen tykännyt ajatuksesta eikö myöskään miehen äiti mutta meidän päätös johon kukaan muu voi vaikuttaa :) ja tässä ei oo kyse rahasta vaan mun omasta ajasta ja omasta jaksamisesta :) nyt eletään nykyaikaa eikä äiti ole aina se joka hoitaa lasta kotona.

Sorry, mulla on vähän nyt tylsää :) big brotheria odotellessa.
 
IMN
Huomaa tosiaan että porukka on jäänyt äippälomille kun juttua tulee niin paljon ettei meinaa perässä pysyä :D Kiva että muutkin täällä höpisee nyt kuin minä, mulla kun ei ole mitään muuta ollutkaan kuin aikaa siitä lähtien kun jäin huhtikuussa saikulle.

Mulla ei ole koko ajan kuuma, mutta ihme hikoilukohtauksia tulee. Siis ihan sellaisia että saa riisua kaiken paikkaan ja aikaan nähden mahdollisen pois ja maata mieluiten vaikka kylppärin laattalattialla. Yöt menee ilman peittoa ja siten nukkumisen opetteleminen on ollut hankalaa kun olen aina ollut tosi tiukasti peiton alla. Pelkään että joku tulee tarraamaan jalasta jos pikkuvarvaskaan näkyy peiton mutkasta :D
Hengästyminenkin on tuttua ja tuntuu että pahiten hengästyy siinä vaiheessa kun nousee sohvalta :D Niin kuin olisi 30kg lihavampi. Kenkien laittaminen itselle, sekä muksulle on tosi työlästä ja teenkin sen mieluiten istualteen. Esikoista odottaessa meillä ei ollut eteisessä penkkiä ja mies sai aina laittaa mulle kengät :D

Killi Alkavaa toksemiaa alettiin epäillä jo joskus rv 32-33, koska vauvan kasvu alkoi hidastua. Rv 34 jälkeen painoarvio pysyi kerta toisensa jälkeen samana (2,4kg) niin äitipolilla kuin sikiötutkimuskeskuksenkin puolella ja huomattiin myös että napavirtaukset nousi vaan koko ajan. Rv36 verenpaineet hyppäsi yhtäkkiä alakantista ns. normaaleiksi, pissan proteiinit oli kahdella plussalla, päänsäryt alkoi tihentyä ja näkökentässä alkoi näkyä kipinöitä. Yksinään ilmeisesti mikään noista oireista ei olisi riittänyt toksemiadiagnoosiin.
Vasta rv38 vahvistettiin toksemia ja samantien äitipolin kätilö ilmoitti nukkuvansa yönsä paremmin jos suostuisin käynnistettäväksi. Turvotusta ei ollut, ei äkillistä painonnousua, väsymystä tai mitään muita yleisimpiä oireita.

Mulla on varmaan tuo kauppaketjuasia kotoa jäänyt tapa :) Äiti on aina käynyt K-kaupoissa ja ekan rinnakkais-Plussakortin taisi työntää käteen heti kun täytin 15 :D Jonkun vuoden ajan kotoa muuton jälkeen ajatuksissani käytinkin tuota rinnakkaiskorttia kun tajusin että meidän perheen plussathan menee sitten äidilleni :D
Oon myös jotenkin niin tottunut kaikkiin pirkka-tuotteisiin, ettei mulla olisi hajuakaan minkään muun halpismerkin laadusta :D Lähi-valintatalossakin oon aina ihan pihalla kaikkien eldoradojen ja muiden keskellä.

Tänäänkin tullut ihme paksua, ihan vesikirkasta vuotoa. Alan uskoa että limatulppa sieltä irtoilee, en oikein muutakaan selitystä keksi. Valkovuodon kuitenkin erotan erikseen.

Nyt takaisin sohvalle odottelemaan että ukko saapuu kaupan kautta töistä kotiin! :) Tilauslistalla tänäiltana suklaamuffinsseja, lakritsia ja pätkistä :D Raukka kun joutuu töistä suoraan lähtemään kauppaan ostelemaan mulle herkkuja, mutta minkäs sille mahtaa että makeanhimo iskee aina iltaisin :whistle:

IMN & Tuutikki 35+6
 
Mullekin iskee makeanhimo iltaisin. Mies parka on monta kertaa saanut lähteä kauppaan just ennen sulkemista suklaata tai limsaa hakemaan :) Nyt on jääkaapissa koko ajan puolen litran limsapulloja varastossa.

Päivittelin tuohon etusivulle noita listoja. En pistänyt siihen ekaviestiin, ku on niin pitkä ja ainakaan mun kännykällä ei käy kokonaan, jollei sitä erikseen valitse. Mutta heti toinen viesti oli mun valitusta omasta isosta koosta syntyessäni. Päivitin ne listat siihen päälle :) Laittakaa vain lisää ehdotuksia, mitä noihin laitetaan ja huomauttakaa, jos mulla jäi jotain teidän mainitsemista asioista huomaamatta.

Peräruiskeesta mäkin vielä sen verran sanon, että nimenomaan sen olon helpotuksen vuoksi mäkin sen haluan, en siksi, että pelkäsin ulostavani synnytyksen aikana. Nytkin saattais sellainen ruisku kelvata, ku mikään ei tuohon ummetukseen auta.
 

Yhteistyössä