Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

Killi12 mikä on survival kit? :) en oo aijemmin noita käyttänyt. Kävin ihan vaan luontaistuotekaupassa. En tiedä oliko myyjällä homeopaatin koulutusta kun kovin uus juttu tuntui tämä sille olevan (putiikki ollut vasta vuoden pystyssä), mutta sain ohjeet noihin puteleihin ihan kirjasta kopioituina. Joten menen niitten ohjeiden mukaan. Tässä sanotaan näin:

"Arnicaa voidaan käyttää myös helpottamaan synnytystä ja synnytyksen jälkeistä palautumista. Parhaat tulokset saadaan yhdessä Caulophyllumin kanssa. Caulophyllum D12 aloitetaan 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa 4kpl illalla. 1-2 viikkoa ennen laskettua aikaa otetaan mukaan Arnica D12 4kpl aamulla. Arnicaa käytetään myös synnytyksen aikana lievittämään kipuja ja vähentämään verenvuotoa 10-30 min välein tai tarvittaessa. Arnica hoitoa jatketaan vielä synnytyksen jälkeen muutama viikko, annos aamulla ja annos illalla. Hyvä vaihtoehto synnytyksen helpottamiseen ovat homeopaattiset yhdistelmävalmisteet R55 ja R75."

Nämä yhdisteet olis ollu helpompia kuin nämä yksittäiset mutta yhdisteet olis ollu nesteinä jotka ei välttämättä mene alas synnytyksen aikana. Taikka jos sattuu oksentamaan kaikki pois. Caulophyllumista luin juttua että auttavat käynnistämään synnytyksen ja ovat vaarallisia jos ne aloitetaan liian aikaseen. Mutta eihän noilla oikeen voi tehä hallaa. Aika mietoja ovat. Ja en usko netin keskustelupalstoihin, uskon mielummin kirjan tekstiin :) vaikka jostain sekin on tietonsa etsinyt. Caulophyllumiahan käytetään myös jos supistukset laantuu. Aconitumissa oli vähän ympäripyöreää tekstiä, mutta auttaa rentoutumaan. Se on lyhyt vaikutteinen ja sitä otan sen 4-5 ennen ennen sairaalaan lähtöä. (mikäli muistan). Eli aconitum auttaa henkisesti ja Arnica fyysisesti. Näillä ohjeilla aijon mennä iloisin mielin synnyttämään. Käski laittaa sit putiikkiin palautetta miten toimi :) toivottavasti oli jotain apua :)

Ja jos nää auttaa, niin aijon hankkia tuon homeopaattinen lääkintä kirjasen. Haluisin kokeilla samoja lääkkeitä meidän koiraan joka käyttäytyy toisia koiria vähän aggressiivisesti.

Kusma ja hattivatti 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei tietenkään näin synnytykseen liittyen ole mitään kokemusta tuosta arnicasta, mutta muuten on. Käytetään sitä aina, kun on isompi haava tai mustelma ja paranevat silloin nopeammin. Mies sai kerran tosi syvän viiltohaavan ja alkoi heti sitä napsia ja verenvuoto tyrehtyi ihan uskomattoman nopeasti. Ei ollut jotenkin käynyt mielessäkään se synnytykseen liittyen, olipa hyvä kun tuli täällä puheeksi.
 
Kusma: survival kitillä tarkoitin vähän niinkuin semmoista synnyttäjän "ensiapupakettia" eli mitä kaikkea tulee ottaa henkisen puolen juttuihin, mitä fyysisen. :D
Mä sain vinkin tästä arnicasta tosiaan synnytysvalmennuksessa kätilöltä joka itse on käynyt homeopatiapuolen kursseja ja häneltä tosiaan sain sen pulsatillan joka pellervon käänsi oikein päin... niin vakuuttunut olin tuon pulsatillan tehosta että meinaan nyt kokeilla tuota arnicaa. TAYS:issa kun ei ole mahdollista saada mitään muita apukeinoja kun noita lääketieteellisiä lievityksiä... ei edes yhtään akupunktiota osaavaa kätilöä.
Ja jos maidonnousussa meinaa olla taas samanlaisia ongelmia kuin esikon kanssa, niin meinaan käydä uudella visiitillä siellä homeopaattisessa putiikissa...
Katotaan sitten kusma ja Sabrinafair millaista helppiä meillä on tuosta arnicasta ollut synnytyksessä :)
 
Kusma Luontaistuotekaupastako näitä homeopaattisia juttuja saa vai? Muakin alkoi kiinnostamaan, varsinkin tuo, et vauvan sai sillä kääntymään. Mulla maanantaina aika äitipolille ja kun sinne soittelin, niin sanoivat, et vasta vkolla 37 yritetään kääntää. En tiiä,miten kipeetä se sit tekee ja miten mahtuu sit enää kääntymään. Pelottaa, et pesiytyy nyt tosissaan tuohon poikkitilaan... Täytyy varmaan alkaa etsimään infoa netistä...
 
poikatyttö: Lääke joka mulla käänsi vauvan oli siis pulsatilla... kääntyi rv 34+6. Luontaistuotekaupoista tuota saa, mutta jos on mahdollista niin käy ihan homeopaatin puheilla, tai jos löytyy ihan joku homeopaattinen liike ( niinkuin Tampereella on ) missä on asiantuntemusta. Vauva on nyt pysynyt yli 2 viikkoa oikeassa asennossa ja toivotaan että pysyy loppuun asti :)
 
En halua masentaa homeopatiasta kiinnostuneita, mutta mulla ainakin on siitä touhusta käsitys vähän huuhaa-hommelina jolla olis tieteellisten tutkimusten mukaan lähinnä plasebovaikutuksia. Jotenkin tuo 200v vanha homeopatian perusteoria samankaltaisia oireita aiheuttavan aineen parantavasta vaikutuksesta itse oireisiin kuulostaa aika epämääräiseltä. Ja samoin se toinen perusteoria että lääkkeen teho voimistuisi ainetta laimentamalla. Noi teolliset homeopatiavalmisteet on käsittääkseni toisaalta niin pieniin osiin laimennettuja ettei sillä varsinaisella lääkeaineella voi saada harmiakaan itselleen aikaan. Ymmärtääkseni mahdolliset haittavaikutukset kuten allergiset reaktiot tulee kai lähinnä niistä valmistamisessa käytetyistä lisäaineista.

Eli tällä meinaan että itse menisin kyllä mielummin äippäpolille koittamaan sitä vauvan kääntämistä kun laskisin tuossa homeopatian varaan.

Voinhan tosin olla väärässä mutta tämmöinen käsitys mulla on asiasta..
 
Jyväskylässä kävin hyvän olon kauppa säteessä. Ja saa jotain myös life kaupastakin. Tiiän et tää koko homeopatia jakaa ihmiset kahteen eri "lahkoon" mutta kun eivät voi tehdä mitään pahaa aikaiseksi kehossa niin minä ainakin kokeilen :) en usko ennen kuin olen kokeillut :) en tiedä oikeasti auttaako nuo. Mies pitää tätä koko touhua ihan huuhaana mutta sanoikin mulle että saan syödä ja kokeilla mitä haluan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Killi12 ja Skonssi
kiitos vastauksista, Jyväskylään minäkin menen äitipolille maanantaina ja toki siellä sitten yrittävät kääntää, kun sen aika tulee. Maanantain jälkeen oon ehkä viisaampi, mut maanantaina vkoja vasta 35 ja jos oikeesti pitää sinne 37 viikolle asti oottaa, ennenku kääntävät, niin saa nähdä, miten minä jaksan. Senverta hankala olo on, kun tyyppi tunkee kylkiin ja yöllä nukkuminen on jo muutenkin hankalaa, saati sit, kun vauva puskee kaiket yöt, kun on ahdasta, jos minä kyljelleen olen.
täytyypä perehtyä asiaan ja miettiä sit maanantain jälkeen kokeilenko.
Nuorimmaisen kanssa kokeiltiin vyöhyketerapiaa ja homeopaattisia juttuja vauva-aikana itkuisuuteen, ei ne ihmeitä tehneet, mutta ainakin sai vatsan toimimaan helpommin enkä usko että niistä haittaakaan oli.
 
poikatyttö jos haluat etukäteen kysellä asiasta niin itse laitoin sähköpostia ensin hyvänolon kauppaan jossa Virpi niminen henkilö vastasi mulle. Kun menin liikkeeseen niin sama henkilö oli tällöin myös myyjänä. Tosi ystävällistä palvelua ja oli ihan innoissaan mun puolesta kun lähdin kokeilemaan tuotteita. Hyvän olon säteen nettisivuilta voi laittaa sinne s-postia :)
 
niinkuin kusma tuolla kirjoitteli niin tää homeopatia-asia jakaa varmasti mielipiteet kahteen lahkoon. Itse olin suoraan sanoen skeptinen koko homman suhteen, mutta kun tunti rakeen ottamisen jälkeen alkoi mahassa kamala mylläys ja ultrassa todettiin että käännös on tapahtunut niin oli pakko uskoa että kyllä siinä pienessä rakeessa jotain taikaa oli. Olo oli tosi tukala kun toinen majaili perätilassa ja ulkokäännöskin mietitytti ja pelotti joten aattelin että what the heck....Ja kun ei näillä homeopaattisilla lääkkeillä voi itseään vahingoittaa, niin kokeillaan josko niistä olis apua ja minua auttoi :) katotaan sitten mitä tehoa sillä arnicalla on, jos mitään :)
 
IMN
Meillä on kotiutumisvaatteina sukkahousut, veluurihousut, lyhythihainen body, pitkähihainen paita ja sukat. Siihen päälle vielä karvapuku, ohut pipo, kypärälakki, villasukat sekä -tumput ja lämpöpussikin on varulta kaukalossa. Eihän lokakuussa vielä älyttömiä tarvitse, varsinkaan kun autolla kotiutuu :)

Limatulppa taitaa vedellä viimeisiään kun alkaa jo verijuoviakin näkyä. Supparitkin kivasti napakoituneet :) Huomenna sitten näkeekin kontrolliultrassa tuon kohdunkaulan tilanteen. Ainakin vauvan pää tuntuu olevan reippaasti alempana kuin pari viikkoa sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa, kun on niin vilkasta keskustelua. Löytyy pientä sisältöä tylsiin päiviin! :)

Homeopatiasta minulla ei ole oikeastaan mitään mielipidettä, olen siis puolueeton.. :D Kaverini syö niitä ja itse kokee niiden auttavan stressiin ja ihottumaansa.

Apua, en edes kunnolla muista mitä laitoin sairaalakassiin vauvalle. Mutta kahta kokoa, pitkähihainen body, housut, potkarin, sukat, kypärämyssy, pipo, sukat ja turvakaukalossa on lämpöpussi, että pysyy kyllä lämpimänä, jos muuten vaate valintani on menny pieleen :D

Tänään tuli kunnollinen stressin purkaantuminen. Olen niin väsynyt hoitamaan äitini ja isäni asioita. Äidillä on paranoidinen skitsofrenia ja isäni on kuuromykkä. Olen ainoa sisaruksista, joka kantaa huolta äidin jaksamisesta ja kuntoutumisesta, tai ylipäätään välittää miten hän jaksaa. Siskot on väsynyt aikoja sitten, äiti sairastui 10-vuotta sitten.. Isän puolesta pitää hoitaa asioita, kun ei hän ymmärrä miksi asioiden pitää olla jotenkin ja asiat on niin vaikeita.. Tässäkin minä olen ainoa, joka näitä isänkin asioita hoitaa, koska siskoja ei kiinnosta.. Ja nyt on ollut niin paljon vastoinkäymisiä ja raskaushormonitkin on piste iin päälle, etten jaksa enään muuta, kuin keskittyä siihen, että minusta tulee ihan kohta äiti.. Anteeksi purkaantuminen, tukeutuisin mieheeni, jos hän vain olisi kotona..

Murheellinen murmeli 37+1
 
Onnea kovasti vauvautuneille!
Murmelille tsemppihalit :hug:ei ole helppo sun tilanne, hyvä kun purkauduit ja yritä nyt kuitenkin saada siskosi auttamaan, tarviit voimia synnytykseen ja vauvan kanssa jaksamiseen. Jos he eivät suostu auttaa niin pitäisihän kunnan antaa tukea ja apua tuollaisessa tilanteessa, toivottavasti tilanne ratkeaa pian.

IMN mulla esikko syntyi pari pvää limatulpan irtoilun jälkeen. Kyllä sulla synn.on tosi lähellä. Tsemppistä!

sairaalakassi en pakkaa vielä, odotan pe ultran ja jos sanovat että synn.lähenee niin sit. Vielä ei tunnu siltä, jos tulee äkkilähtö niin saa mies kuskata mulle kampetta sairaalaan. Viimekskin pakkasin ihan liikaa. Evästä en ota, ei niissä kivuissa pysty syömään ja sairaalasta saa kyllä ruokaa ja välipaloja - vähän liikaakin.

lapsenvahti meillä esikkoa tulee anoppi hoitamaan, mutta jos tää päättää syntyä 8.-12.10. välisenä aikana niin anoppi ei vältt.pääse...sit hoitaa mun mies taaperon ja minä meen taksilla tai kiiretilanteessa ampalla sairaalaan, jonne on 85km! Toivotaan, että vauva ei synny just tuona aikana...

homeopatia en uskaltais kokeilla, koska niiden lääkkeiden vaikutuksesta on ristiriitaista tietoa miten ne vaikuttaa esim.maksaan. Onneks vauva on pää alaspäin ja jo kiinnittymässä.

Lilyanna 36+5
 
Viimeksi muokattu:
skonssi, luulen että se on työstressi mikä laukeaa kun oon niin poikki. Myös ilma on ollut niin harmaa, ja väsyttää niin paljon pitkin päivää. Pitäisi vielä yhdessä siivota täällä kotona.

En minäkään uskaltaisi kokeilla homeopatiaa, ainakaan raskausaikana ettei mitään pahoja sivutuotteita siirry vauvaan. Vaikka myönnän etten tiedä edes mistä ne rakeet ja liemet on tehty. Kasveista, yrteistä?
Jos joku kokee/tuntee, että joku hoito auttaa ja siitä ei ole haittaa, niin mikäs siinä. Jos vaan ymmärtää ettei kaikkia haittoja tiedetä (vai tiedetäänkö?).

Kannattaa ainakin kertoa kätilölle ja lääkärille mitä valmisteita on ottanut, jos ne tosiaan kuormittaa maksaakin ja munuaisia. En tiedä voiko olla yhteisvaikutuksia.
Yllätyin kun sydänääniä -sarjassa kätilö antoi äidin suuhun jonkun homeopaattisen nappulan kun äiti oli ammeessa, aattelin että mitä ihmettä?! :)
 
Terveisiä täältäkin pitkästä aikaa. Äitiyslomaa vietellään ja kotia on laitettu kuntoon vauvaa varten. Pinnasänky on pedattu, vaunut on valmiina, vaatteet on pesty jne. Viikkoja nyt mulla 38+4, synnytyksestä ei vielä tuntemuksia. Supistuksia tulee välillä, mutta ei mitään kipeitä vielä. Limatulpasta ei merkkiä, tosin tää on kolmas lapsi eikä mulla oo koskaan ollut havaintoa mistään limatulpasta. Eka synnytys käynnistettiin ja toka käynnistyi normaalisti viikolla 40+3 ja ennen tota ei ollut tosiaan mitään merkkejä synnytyksestä, ei supistuksia tai limatulppaa. Vika lääkärineuvola oli kolmisen viikkoa sitten ja silloin oli paikat jo pehmenneet, kohdun ulkosuu sormelle auki (näin oli tosin jo viikolla 27 ekassa lääkärissä) ja kaulaa jäljellä 2cm. Oma veikkaus olisi, että syntyisi siinä lokakuun ekalla viikolla lasketun ajan jälkeen, mutta saas sitten nähdä.

Sairaalakassi Eilen pakkailin sairaalakassiakin vähän valmiiksi. Itselleni otan kotiutumisvaattet, omia sukkia sairaalaan, imetysliivit, yösiteitä, liivinsuojia, lansinoh-voidetta, hygieniatarvikkeet. Vauvalle oman myssyn, sukkia sekä kotiutumisvaatteet. Vauvalle meinaan pukea sitten kotiin lähtiessä pitkähihaisen bodyn, housut, kevyen vanupuvun sekä myssyn, lapaset ja sukat. Meillä vauva tulee kotiin ihan vaunujen kyydissä kun asutaan kävelymatkan päässä sairaalasta ja vaunuihin laitoin koppaan äitiyspakkauksen makupussin vielä. Ilmat on tietty vähän arvoitus tähän aikaan vuodesta, kun meillä on vielä ollut välillä ihan 15 astetta lämmintä ja alle kymmenen ei oo vielä mennyt päivällä, parin viikon kuluttua voi sit taas olla jo huomattavasti viileämpääkin. Mitään viihdykettä tai evästä en sairaalaan ota, semmosia en oo aiemminkaan kaivannut. Synnytyksen aikana en oo evästä kaivannut ja esikoisen synnytys kun kesti niin sain kyllä sairaalasta ihan syötävää, ja osastollahan on sit koko ajan suunnilleen joku ruoka aina tarjolla. Ja mun mielestä se osastolla olo on sitä jatkuvaa imettämistä vaan, siinä alussahan se vauva ei oikein muuta teekään.

Lastenhoito Meille tulee mun vanhemmat tai anoppi lapsia (ja koiraa) hoitamaan synnytyksen ajaksi. Kaikki asuvat ihan lähellä ja pääsevät tarvittaessa esim. taksilla nopeasti paikalle. Varuilla on sitten meidän molempien sisarukset, joita asuu 3 kpl samalla paikkakunnalla. Jos tulee nopea lähtö, niin mä menen sit taksilla edeltä ja mies tulee perästä heti kun saa lastenvahdin paikalle. Ja synnytyssairaala tosiaan näkyy ikkunasta ja sinne kävelee noin. 10-15 minuutissa, tosin auton kyydissä meinaan kyllä itte sinne mennä..

Kovasti meinaa tää kolmas synnytys jännittää, enemmän kuin aikaisemmat. Varmaan se on se kun tietää mitä on tulossa, kokemusta on sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä. Mutta eipä auta muuta kuin odotella ja jännäillä teidän muidenkin puolesta, kohta niitä vauvoja alkaa sitten tulla jo ryminällä varmaan!

Bamboo 38+4
 
IMN
Pikaiset kontrolliultra kuulumiset :)

Painoarvio tällä hetkellä 2,3-2,4kg ja syntymäpainoarvioksi saatiin 2,8kg. Vartalonympärysmitan kasvu tosin oli hidastunut, joten ei uskaltanut sanoa varmaksi noin "korkeaa" syntymäpainoa. Virtaukset ok ja istukan reunat oli alkaneet kalkkeutua. Kohdunsuu pehmeä, takana, hieman vielä sisäsuulta kiinni ja kaulaa jäljellä n. 2cm.
Ei kuulemma ihan heti ole lähtemässä syntymään, mutta unohdin kyllä mainita limatulpasta.
Ensi kerran sitten tasan viikon päästä.

IMN & Tuutikki 36+5
 
Hei,

Tänne tulee ihanasti tekstiä. Luen koko ajan, mutten aikaisemmin päässyt tänne loppuun saakka :D

Mä kyselin silloin viikko sitten siitä lapsiveden vähäisyydestä. Maanantaina todettiin siis, että lapsivettä on liian vähän ja kontrolli ultraan lähete naapurikunnan puolelle synnäriin. Aika tulisi kuulema aika pian. No, tiistaina sitten jo soitin TAYSiin ja tiedustelin tätä aikaa, niin synnytysvastaanoton kätilö totesi, et "joo, kyl tää pitäs aika nopeesti kattoo, mut potkiiko?" potkiihan se " nos sit ei tarvii tulla päivystykseen. mut mä soitan sulle tänään ku oon näyttäny sun paperit ylilääkärille". No, ylilääkäri oli sitä mieltä, että 3cm lammikko riittää hyvin ja sain ultra ajan vasta seuraavan viikon torstaiksi! Eli tänään käytiin siellä. Ultraava lääkäri ei ollu ensinnäkään tutustu mun papereihin, luuli et oli yks synnytys takana, kun niitä on kaks. Lisäks ei tienny minkä takia sinne olin päätynyt... kävi ilmi, et oli ilmeisesti ensimmäisä päiviä töissä uudessa työpaikassa. Kun tää lääkäri huomas papereista lapsveden määrän(ennen tutkimusta), niin totes, että no onpa tosiaan vähän. Hieman ristiriitaisia nää lääkärien kommentit... Ultrauksessa edelleen lapsvettä liian vähän ja sano, et sikiön virtsarakko on niin pullee, et voi johtua myös siitä, ettei oo just pissannu. Sit mentiin käyrille ja siel sit ilmeni, et supistuksen jälkeen sikiön sykkeet laski vähäks aikaa. Se kuulema tarkoittaa, että sikiö ei välttämättä kestä supistuksia hyvin, mutta liikkui ahkerasti ja sydämen sykkeet oli loistavat. Saatiin uus aika tällä kertaa jo maanantaille. Soitin sitten neuvolaan ja peruin maanantain ajan sinne ja kerroin tapahtumista. Neuvolan täti totesi, että joskus kun lapsivettä on vähän niin seuraavat myös virtsarakon ja munuaisten kokoa, jos se lapsivesi ei kierräkään ulos saakka siellä. Apua, ei lääkäri tästä mitään puhunu. Tuntuu, et saan koko ajan vähän erilaista tietoo... tai siis kaikenlaista täydentävää. Mut pakko ajatella, et hengissä se kaveri ainakin toistaiseksi on.

Tuli nyt omaa napaa, mutta kiva kun saa purkaa!

Nukkuminen öisin on täällä ainakin ollut viimeisen viikon aika vaivalloista.

-nalle puh- rv 38+2
 
Nalle_puh: ärsyttävää tollanen kun joku antaa ymmärtää että asiaa pitää seurata, toinen ei tiedä koko hommasta ja kolmas ihmettelee ettei tässä ole mitään outoa... Itelle jää varmasti vähän hölmistynyt olo.

Murmelille kovasti jaksamista! Olipa vauva tulossa tai ei niin tommonen on tosi raskas asia ja vie jaksamisen keltä vaan :(

Kamalan vaikee miettiä vauvan kotiutumisvaatteita! Ja miks vauvoilla ei voi olla normaaleja housuja ja paitoja (no ymmärrän kyllä miks) mutta kun ne bodyt ja sukkahousut ja potkuhousut ja kaikki niitten muunnelmat tuntuu niin hankalilta... Ja sit kaikki tuntuu ottavan ihan älyttömästi vaatetta mukaan, niin mä en tiiä ollenkaan miten moneen vaatteeseen se vaavi sitten pitää pukea. Mutta oppiihan sen varmasti. Nyt on vino pino vaatetta pakattuna mukaan + lämpöpussi kaukaloon + toppahaalarit ja kaikki mahollinen :LOL:

Mulla on vauvan nukkumapaikaksi nyt suunnilleen äitiyspakkauksen laatikon kokonen pehmustettu ja vuorattu kori. Mutta minkälainen peitto vauvalle laitetaan yöksi???

Omaa napaa: tänään oli kolmas ja vika lääkäri. Se oli tosiaan tuppisuu pappa :LOL: Tuntu että ikääkin on jo yli 70... No hommansa varmasti osasi. Lapisvettä oli normaali määrä, istukan virtaukset hyvät, vauva liikkui, sykkeet hyvät, kaikki mitat vastasivat about viikkoja, paino nyt 2500 ja syntyessä 3500. Mun lantio kuulemma erinomainen :LOL: . Mut sit kohdunsuun tilanne oli yllätys, sitä oli enää 2cm, se oli pehmennyt, ja 1-2 sormelle auki! :O Missä välissä näin on käynyt? Ei mulla oo ees supistuksia? Noh, kätilön mielestä tää on vaan hyvä asia että paikat kypsyy ja kaikin puolin menee kivasti.

Täytyy sitten varmaan asennoitua niin ettei tästä tulekaan yliaikaista vaan voi tulla maailmaan jo vähän ennen! Mulla ois vielä paljon hommia ;) Joku pesänrakennusvietti kyllä riivaa, mä en yleensä silitä MITÄÄN (esim kauluspaidan päällekin laitan aina villapaidan et tarttee silittää vain kaulukset) mutta tänään silitin niitä ihmeellisiä bodeja ja jopa lakanoita vauvalle :heart:

Anime ja masuasukki 35 + 5

Ai niin ja mun hemoglobiini on 142!! Nyt kyllä pidän Obsidanista taukoa niin pääsee joskus pöntöllekin...
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Anime Kyllä vauvoille löytyy ihan paitoja ja housujakin ja niitäkin voi kyllä käyttää jos laittaa alle vaikka lyhythihaisen bodyn :) Housujen alle on hyvä syksyllä laittaa jo sukkahousut vähän kuin kalsareiden vastineeksi.
Mulla oli esikoisesta kohdunsuu sormelle auki jo rv33 ja poitsu tosiaan syntyi käynnistyksellä rv38 (ja käynnistymisessäkin kesti), joten ei välttämättä tarkoita että heti olisi syntymässä :) Mutta tuskin yliajalle menee jos paikat on jo pehmenneet.

Meinaako kaikki silittää vauvanvaatteet? :O Itse en ole ikinä silittänyt ja tuntuu että olisihan siinä järjettömästi hommaakin :D Olen kylläkin käyttänyt sellaisia pesuohjelmia että vaatteet ovat melko siloisia kuivatuksen jälkeen ja käyttänyt reippaasti hajusteetonta huuhteluainettakin että ovat pehmeitä.

Päätin tänään hankkia 56cm toppapuvun, vaikka alunperin oli tarkoitus pärjätä tuolla 62/68 kokoisella. Säikäytti tuo kasvukäyrä jonka mukaan laskettuna aikana painoa olisi sen korkeintaan 2,8kg, joten tuskin on marraskuun lopulla vielä tuon vanhan toppapuvun kokoinen. Enkä haluaisi liian isoakaan käyttää ettei pientä palele. Esikoinen oli syntyessään 2795g ja käytti kokoa 62 vasta lähemmäs puolenvuoden ikäisenä.
Vielä kun jostakin löytyisi noin pieniä toppapukuja.. H&M myy ainakin mutta en mielelläni ulkovaatteita tilaile ensin näkemättä tai lähde keskustaan asti. Citymarkettien ja Prismojen puvut taas on joko liian kalliita tai alkaen koosta 62. Täytynee vaivautua kiertämään kirppiksiä, ei kyllä yhtään huvittaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikatyttö;27178264:
kiitos vastauksista, Jyväskylään minäkin menen äitipolille maanantaina ja toki siellä sitten yrittävät kääntää, kun sen aika tulee. Maanantain jälkeen oon ehkä viisaampi, mut maanantaina vkoja vasta 35 ja jos oikeesti pitää sinne 37 viikolle asti oottaa, ennenku kääntävät, niin saa nähdä, miten minä jaksan. Senverta hankala olo on, kun tyyppi tunkee kylkiin ja yöllä nukkuminen on jo muutenkin hankalaa, saati sit, kun vauva puskee kaiket yöt, kun on ahdasta, jos minä kyljelleen olen.
Terveiset myös täältä suunnalta kaikille :) Mullahan on menossa nyt 37+3. Ulkokäännöstä yritettiin Naistenklinikalla tiistaina. Ei kääntynyt. Vauvahan on ollut kasvultaan yläkäyrällä jo pitkään. Viimeisin kokoarvio viime perjantailta 3660 g. Kääntöyritys oli jälleen kerran minulle kamala. Sattui ihan pirusti. Kaksi eri lääkäriä kävi yrittämässä. Illan oli alakerta ihan turta ja kipeä. Onneksi tuo kokemus on aina henkilökohtainen ja jos vauva on suostuvainen kääntymään, ei se niin kipeää käy. Kumpikaan lääkäreistä ei onnekseni mitenkään "pakolla" käännöstä yrittäneet, koko toimenpide oli suht äkkiä ohi ja sovimme sektion lokakuun 1. päivälle. Mullahan on yks sektio alla, eikä siitä mitenkään hirveätä muistoa jäänyt (toki se parantumisen hitaus vähän harmittaa, mutta eiköhän tämä ole taas tällä kertaa mulle ja vauvalle paras ratkaisu).

Eli tässä nyt sitten vielä reilu viikko rauhassa odotellaan ja otetaan ennenkaikkea rauhallisesti, ettei ala syntymään väärin päin (joutuu sitten lähteen ambulansilla hätäsektioon jos näin huonosti kävis).

Ihanaa odottelua kaikille odottelijoille, vaikkakin tässä alkaa oleen jo ihanuus kaukana kun koko ajan joka paikkaan sattuu ja kaikkialta kolottaa :)
 
Silittämisestä: Täällä yx, joka ei silitä vauvanvaatteita, eikä edes harsoja(tässä kohtaa tunnen pientä noloutta...). Vaikka muuten ystävät tuntevatkin mut "siivousfriikkinä".

Sukupuolesta: Esikoinen oli poika ja mun haave oli aina, että jos mahdollista niin kaks samaa sukupuolta lyhyellä ikäerolla. No, toiseksi lapseksi saimme myös pojan 1v10kk ikäerolla. Itse olin innoissani, mutta toisten kommentit...."ai jaa...no" Yx läheinen ystävä oli aidosti iloinen kun tiesi, että haaveeni toteutui. Nyt siis perheeseemme odotetaan kolmatta ja jos valita voisi niin tässä vaiheessa myönnän rehellisesti että tytön ottaisin. Mutta tyttöä me emme ruvenneet tekemään vaan tervettä lasta(jos sitäkään saa tekemällä)!!! Poika on edelleen tulossa ja itse olen sinut sen asian kanssa. Siksi muiden kommentit on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ärsyttävän säälittäviä. Eikö voisi olla onnistuneesta raskaudesta iloinen toisen puolesta sukupuolesta välittämättä??? Eli hyvinkin samanlaisia kommentteja täällä kuin muillakin aiheesta =)

nalle_puh rv 38+2
 
Silittämisestä : en tosiaan jaksa silittää vauvan vaatteita ja harsoja.... en ees näitä "ensimmäisiä" - saati sitten että jatkossa. mä olen muutenkin niin laiska silittäjä että hävettää :ashamed:. Mutta lakanoiden pitää olla mankeloituja... se on mulle tärkeetä, ryppyisissä lakanoissa en "osaa" nukkua :D

nalle_puh
jopas on outoa kun tulee noin monta erilaista mielipidettä veden vähyydestä ja onko ongelmaa vai ei.... :O Onneksi sulla on viikot jo noin hyvät!

Täällä on kanssa kohdun ulkosuu sormelle auki ja kuulemma normi uudelleensynnyttäjän tilanne . Lekuri taysissa sanoi että voi syntyä vaikka heti tai sitten viikkojen päästä, eli ei se näemmä kauheasti merkkaa että mikä se kohdunsuun tilanne on. Tänään illalla on taas tuntunut menkkakipuja, just parhaillaankin alamahaa juilii supistuksenomaisesti.. tekeekö ne jotain sitten tuonne alakertaan vai ei... saas nähdä. Sairaalakassia alan kyllä pikkuhiljaa kai pakkailla... ei sitä tiiä koska se lähtö tulee. Neuvolan täti sanoi tänään että ens viikolla kyllä nähdään vielä ja itekin sitä toivon. :)

Killi ja pellervo 37+2
 
Iltaa kaikille…myös uusille tulokkaille! On näköjään hurahtanu lähes kk kun viimeksi kirjoitin mitään(minne se aika menee??), luen kyllä muiden jutut päivittäin.

Täällä olen myös laitellut vauvalle tavaroita valmiiksi, pinnasänky hoitotasoineen on ainoana vielä varastossa purettuna. sairaalakassit olisi tarkoitus pakata huonemma, jos ehdin. Hirveä vimma on myös ollut nyt pestä ikkunoita,leipoa, kerätä puolukoita, järjestellä kaapit, ”inventoida” joka kohta, pihahommat kuntoon, auton imurointia… jne. Ei kai liene sitä kuuluisaa pesänrakennusviettiä;)…
Mutta silityspuuhiin en lähde minäkään, enää. En näe siihen mitään syytä. Puhdas kun on, se riittäköön.

Homeopatia/luontaistuotteet herättävät minussa lähinnä hienoista pelkoa. Tuotteita ei ole minun makuuni tutkittu tarpeeksi, joten ainakin nyt raskaana vältän niitä siitä syystä. Ei tästä kauankaan ole kun uutisoitiin, että joku oli taas maksan/munuaisten siirtoon joutunut luontaistuotteesta löytyneen homman takia.
Mutta se että minä epäilen niiden turvallisuutta, ei tietysti tarkoita etteikö ne joillekin toimisi. Hieno homma jos niistä apua on, oli teho sitten uskon asia tai todistettavasti oleva toiminta. Monessakin asiassa olen huomannut, että moni vanha keino/aine/tapa on paljon uusia ja moderneja parempi. Hyvänä esimerkkinä vaippaihottumiin pettämätön mummonkeino on perunajauho.

Masennuksesta ja mielialasta olette jutelleet. Oma mies ei ole masentuvaa tyyppiä, mutta vähän ylireagoiva on, jos jokin uusi asia tulee eteen. Esimerkiksi vauvan tulo on synnyttänyt aika ajoin huolta rahan ja yöunien riittävyydestä, minulla taas niistä ei ole mitään epäilystä etteikö kaikki rahkeet riittäisi tälle kolmannellekin. Kaipa miehillä ja naisilla katsantokanta on aika erilainen ja huolenaiheet ihan eri maata.
Mutta itse masennus ja ylipäätään henkiset ongelmat kyllä on rankka vaiva läheisillekin. Oma isäni on vaikeasti maanisdepressiivinen alkoholisti, ja äitinikin kävi aikoinaan tosi pohjalla masennuksen vuoksi, joten tuttua on sitä kautta. Varsinkin isä ongelmineen tulee väkisinkin myös minun ongelmaksi välillä, kun lähellä asuu. Onneksi vuosien varrella on oppinut kylmettämään mielensä, ja pitämään ensisijaisesti omasta perheestään huolen. Voimia kaikille asian kanssa mitenkään tekemisissä oleville.

Vauvan sukupuolesta meille ei ole hölmöjä kommentointeja kuulunut. Ehkä siksi kun meillä on jo yksi kumpaakin, niin sukupuolikommentointi vierailta syö itse itsensä? Eikä sukulaisillakaan ole tullut esille mitään suosimista tyttöjen kuin poikienkaan puoleen. Yhtä rakkaita mummoille ja ukeille ovat!
Siitäkin edestä päivittelyjä on tullut muilta tutuilta, että TAASKO (?) teille on pieni tulossa…miten niin taasko, johan tuo edellinenkin on kohta 2,5 v. Eikä kolme lasta nyt vielä minun mittapuulla kovin iso perhe ole.

Omaa napaa: neuvolassa käyty. Paino on nyt eka kertaa elämässäni 80 kg (hitto:mad:), rautaa joudun syömään kun hb oli valahtanut 103, sf 32 cm ja verenpaineet aavistuksen kohollaan(johtuisiko vaakalukemasta). Vauva kuitenkin rt ja liikkuu hyvin. Ensi viikolla olisi synnytystapa-arvio äippäpolilla. Vähän jännittää, mikä on vauvelin koko ja kohdunsuun tilanne, alapää on tosi turvahtaneen oloinen, sukkapuikot pistelee ja harj.suppareita on alkanut olemaan tiheämpään. Ja entäs nuo viheliäiset peräpukamat sitten ..ei auta kuidut ja pelit, kun maha on kuralla jo valmiiksi. Kuulun niihin ”onnekkaisiin” joilla raskaus painaa tärkeitä suonia ja pukamat tulee, söin mitä tahansa. Niitä tulee myös emättimeen jumaliste:kieh:!
Joten kolmen S:n yhdistelmästä täällä on miehen harmiksi käytössä enää kaksi. Seksi ei vaan tunnu kivalta enää, vaan hankalalta sähläykseltä ja tekee kipeääkin jo:ashamed:. Pitää yrittää hoitaa läheisyyspuolta sitten muilla keinoin enempi.

ruuvih ja nyttynen 36+0
 

Yhteistyössä