Lokakuun Onnenmurut 2012 **Syyskuussa**

Oho, kylläpä on monella jo "tosi kyseessä" :) Kertokaahan sitten jossain välissä miten meni ja synnytyskertomusta myös!

Täällä kärvistellään taas unettomana. Nyt on öistä tullu sellasta pyörimistä vessassa juoksemista ja puutumista että jo nukkumaan mennessä toivoo että ois aamu.

Ruokahalusta: no ei oo kyllä vähentyny, eilenkin söin järkyttävän määrän linssi-chorizopataa ja päälle paketin jäätelöä. Huh. Pakko tänään yrittää nukkua ensin mut sit heti salille! Kohta meneekin treenikortti 3kk tauolle. Saa nähä miten sinne pääsee sitten vai jääkö koko harrastus.

Jospa sitä menis näpyttelemään sanajahtia...

Anime 36 + 2
 
Ohoh, siellä on Murmelilla ja IMN:llä jännät paikat - ihanaaaa :) No, ens viikolla onkin jo lokakuu joten eipä ihme että tässä alkaa nyt näitä vauvauutisia tulla.... ite haluaisin ens viikon alkuun sinnitellä ( kunnes esikoisen "ykköshoitaja" kummitäti palaa Lontoosta ) ja sitten saa Pellervo tulla maailmaan :heart:

Täälläkin uneton yö takana... vetäsin sitten koko pizzan illalla ( oli vissiin vähän nälkä ) :O ja neljältä heräsin karmeaan janoon, pyörin ja hyörin ja mies kuorsasi - oli kuuma ja ahdisti. Mietin jo että lähdenkö surffaamaan nettiin tai jotain, mutta kai minä joskus puoli kuuden jälkeen nukahdin ja heräsin taas kun mies lähti töihin.

Vauvauutisia ootellessa :)

Killi12 ja pellervo 37+6 :heart:
 
Onpas täällä jännät paikat! :popcorn:

Muistakaahan tulla kertomaan tilanteet sitten :) Itellä on lähinnä tuohon häpyluuhun kohdistuvaa todella kipeetä jomotusta ja vasemman nivusen kramppausta ollut jo useamman päivän, ettei kävelystä oikein tuu mitään enää pidemmän päälle. En kuitenkaan usko, että ne olis pienimpiäkään merkkejä synnytyksestä, katotaan mitä neukassa tänään sanotaan. Ja pitää muistaa noista lääkärikäynneistä kysästä, miksei ole kertaakaan ollut..

Jaahas, luuri käteen ja linjoja pitkin raivoomaan työnantajille, että saapi KELA miun tulot, toivottavasti kerkee maksupäivään mennessä tehä sen päätöksen, milläs sitä sitten vuokra maksellaan....
 
Täällä vielä yhdessä koossa. Supistukset loppui kuin seinään ja yöllä tullu nukuttua se kaksi tuntia. Nyt yritön levätä, kun olen ihan naatti yöllisestä jo.. :/
Odotellaan, että kello tulisi kaksi, niin pääsisi sinne antibioottitippaan ja laittavat aika todennäköisesti oksitiinia menemään tipasta kanssa, kun supistukset loppui.

Saunomista kahtena iltana peräkkäin ja seksiä päälle, niin lapsivedet valahti oikein kunnolla :)

Seuraavan kerran tulen kertomaan vauvamme mitat ja syntymäajan. Onnea ja enkeleitä kaikille! :heart:
 
IMN
Murmelille tsempit! :)

Täällä edelleen yhdessä osassa, kuten lupasinkin ;) Oon edelleen sillä kannalla että jos vauva lähiaikoina on tulossa niin syntyy tiistaina tai lauantaina :D
Supistuksia kesti johonkin puoleenyöhön asti, eli jonkun 5h.
 
Huh eilen supisteli täälläkin tosi moneen otteeseen, ei kivuliaasti mutta supistelipa kuitenkin. Flunssa on nyt lopullisesti selätetty joten tervetuloa vauva!

Rahanmenosta, mulla ainakin on vähentyny raskausaikana tavanomainen rahanmeno. Meinaan että kuppiloissa tai keikoilla ei oo jaksanu myöhään iltaan asti hengailla ja ulkona syöminen ja pitsan kotiintilaamiset on vähentyneet kun ruokaa menee sisään vaan vähän kerrallaan. Ja äitiyslomalle jääminen vasta onkin aiheuttanu säästöjä kun ensinnäkin kallis työpaikkaruokailu on jäänyt ja toisekseen ei tuu tehtyä pieniä heräteostoksia mihin työpaikan sijainti keskustassa helposti kannustaa. Isommat vaate yms ostoksetkin on jääny vähemmälle kun kroppa muuttuu koko ajan eikä sikäli viitti tehä hankintoja. Muutamat äitiysvaatteet tuli ostettua raskauden alkupuolella mutta eipä sit sen jälkeen juuri mitään.

Noihin vauvatarvikkeisiin sais kyllä varmaan menemään rahaa ihan tolkuttomasti, onneks käytettynä hankkimalla voi säästää! Ja kun käytettynä hankkii niin säästyy myös siltä valinnanvaikeudelta :) Just tässä yks päivä sain pinnasängyn ja kassillisen pikkulakanoita ystävältä ihan ilmatteeks, perusteena oli että hänkin oli ne edelliseltä omistajalta ilmatteeksi saanut. Olipa onnekas olo, tuntu ihan ku olis lotossa voittanu vaikka eihän noi pinnasängyt nyt ihan sikakalliita loppujenlopuksi oo.

Sukulaisten ostoksista, muutama vaatetuliainen on jostain sukulaisten lomareissuista saatu. Hupaisaa vaan että ovat järkeensä niin isoja että menevät varmaan lapselle vasta vuoden päästä mukavasti päälle. Mutta toisaalta, ovatpahan sit jo valmiina odottamassa. Äiti oli myös tupperware-kutsuilla ja sain sieltä semmosen syömään-opettelu-setin nokkamukeineen. No sillekin tulee käyttöä sitten joskus vähän myöhemmin..

Ruokahaluttomuus, joo mulla on kanssa toi Killin kuvailema juttu että sitä jaksaa tosiaan syödä vaan pieniä annoksia kerrallaan. Ja sit on, niinku Sabrinafairillakin, pakko syödä muutaman tunnin välein kun muuten tulee huono olo ja pian sitten myös se oksennus.

Reissailusta lähellä laskettua aikaa, kysyin tästä neuvolassa kun tosiaan meillä on kaikennäköistä häätä ja muuta menoa tässä syys-lokakuun aikana. Neuvolantäti sanoi että jos on jossain kauempana toisella paikkakunnalla käymässä niin kannattaa etukäteen vähän selvittää missä siellä on lähin synnytyssairaala. Sit olis hyvä tulostaa reissuun mukaan se nettiin täytetty esitietolomake johon sai mm. kirjotella toiveita synnytykseen liittyen. Ja ilman muuta neuvolakortti pitäisi olla koko ajan mukana. Sit oon myös lykänny kaukalon ja sairaalakassin reissuille peräkonttiin mukaan kun henkilöautolla ollaan kätevästi oltu liikenteessä.

Anime, täällä kans meni viime yö valvoessa. Hirveen isoja raskausvaivoja ei ollut, jotenkin vaan ei tullut uni silmään, pyörin vaan ympäriinsä ja koitin parhaani mukaan olla herättämättä miestä. Aamulla ei ollu kovin freesi olo, olis ikävää jos huonouninen yö sattuisi siihen synnytyksen alle..

Skonssi rv 38
 
Äsken iski hirmunen vatsakipu ja vatsa aivan kuralla :O .... eikös jollain ripuli enteile synnytystä? Esikoisesta meni vatsa kuralle siinä vaiheessa kun tuli niitä ihan oikeita synnytyssuppareita,,, vielä ei supistele tai mitään, mutta suoli kyllä tyhjeni ihan huolella. Saas nähdä oliko enne jostain tulevasta vai ei mistään :D Äsken söin ison lautasellisen kanapastaa ( oli taas nälkä - ihme kyllä ), nyt on huono ja ällö olo :|

Murmeli tsemppiä ja onnea matkaan! IMN on varmaan sitten huomenna tositoimissa :D
 
Tultiin tossa pojan kanssa leikkipuistosta hiljalleen kävellen ja yhtäkkiä alko tuntua vatsassa ja kyljessä kipua. Sit se levis myös selkään. Sellasta älytöntä polttelua tai miten sen nyt kuvais. Kotiin kun päästiin ja olin vaan paikallani niin meni ohi. Osaisko kukaan ees veikata mitä mahto olla? Kun kipu oli kuitenkin jatkuvaa eikä mennyt ohi kuten supparit eikä toisaalta muutenkaan muistuttanut ihan supistuksia..

Nojoo tällästä tällä kertaa. :D Täällä mäkin jännäilen teen puolesta. Tsempit tositoimiin ryhtyville. :)
 
Tsempit kaikille tositoimissa oleville!!

Tänään kävin neuvolassa, viikkoja 39+1. Kaikki ok, pissassa oli kyllä proteiinit yhdellä plussalla, joten huomenna pitää viedä pissanäyte, en tosin älynnyt kysyä, että mitä siitä tsekataan, joku mahdollinen tulehdus? Kun kaikki muuten oli ok, niin terkkari vähän veikkas, että voi johtua vaan esim. valkovuodosta toi. Painoa on edelleen tullut "kivasti", mulla on nyt 20 kiloa tullut. Tosin laihduin viime syksynä ennen raskautta 10 kiloa ja nyt raskauden aikana oon aika huoletta syönyt, joten onhan noi laihdutetut kilot sitten pamahtaneet takaisin raskauskilojen kera. Täytyy herkuttelua rajoittaa sitten vauvan synnyttyä.. Ruokahalusta kun ollut puhetta, niin mulla on vähän taas kaikki hajut tehnyt pahaa, mutta ruokahalu kyllä pelaa edelleen, liiankin hyvin siis. Herkkuja varsinkin uppoaa.

Reissailusta tässä lopussa. Itse jätin viikonloppuna yhdet juhlat väliin, jotka ois ollu kahden tunnin ajomatkan päässä. En missään nimessä ois halunnut sinne paikalliseen sairaalaan synnyttämään, ihan vaan sen takia, että ois se ollut kurja sitten, kun oisin ollut siellä sairaalassa vauvan kanssa ja miehen ois kuitenkin pitänyt sitten mennä lasten kanssa kotiin, millä se ois tullut sinne sitten mua kattomaan yms. ja miten oisin sieltä kotiin sit tullut. Meillä ei oo omaa autoa esim. ollenkaan. Kun kotona on niin erinomainen tilanne, että tosiaan synnäri on tossa ihan vieressä. Eikä houkuttanut se autossa istuminen nyt enää ollenkaan. Jos juhlat olis ollu vaikka kaks viikkoa ennen laskettua aikaa, niin oisin varmaan uskaltanut mennä, mutta nyt enää viikkoa ennen en uskaltanut, kun perjantaina mulla kanssa supisteli aika paljon jo.

Eipä tässä muuta, odotellessa vaan.. Supistelee aina välillä, mutta ei vielä mitään oikein tositoimiin viittaavaa. Oma veikkaus ois, että ens viikolla syntyy, kuten kuopus, kun syntyi 40+3.

Bamboo 39+1
 
Tsemppiä kaikille, jotka pääsevät jo tositoimiin! Lupaavalta ainakin vaikuttaa, oikein alkaa jännittämään teidän puolesta.

Kävin tänään äitipolilla rv 35 ja painoarvio 3500g NYT!!! Oli onneksi tyyppi kääntynyt pää alaspäin, kun on poikittain ja perätilassa ollut. Toivottavasti nyt kans pysyiskin oikein päin. En kyllä ihan itse ole samaa mieltä, että vauva niin iso ois. Ei tunnu isolta, mahtuu mahassa mylläämään tosi paljon ja sf-mittakin menee ihan keskikäyrällä. Painoa mulle ei oo tullut alle kaks kiloa. Seuraava aika rv37+4 ja sitten taas kokoa katsotaan ja käynnistetään varmaan sitten, mitä mä en halua!!! Nuorimmainen kanssa aikanaan ultralla arvioitiin tooosi isoksi, mut heitti sit reilusti ne arviot kuitenkin. Vähän meinaa kuitenkin mielen vetää matalaksi, jos taas edessä käynnistys ja turhat kivut ja kärsimykset... Toisaalta ei uskalla vastaankaan väittää lääkäreille... Äsken tuossa katselin neuvolakorttia, niin huomasin, et vauva on arvioitu rv 32 1734g, et jompi kumpi lekuri on mittaillut väärin. Ei se sentään kolmessa viikossa noin paljoa kasva. Saas nyt nähdä, kuin tässä vielä käy. Taidan alkaa touhuamaan ihan reippaasti, niin jospa lähtis synnytys käyntiin itsestään, senverta supistelee kuitenkin aina, jos jotain tekee...
Vähän meinaa ahistaa nyt, kun ajatteli, et tän päivän kaynnin jälkeen on viisaampi ja tietää, missä mennään jne. niin kaikkea muuta, epävarmuus vaan lisääntyi ja SISÄtutkimusta ei tehty, Miksi tarvitsisi tehdä, kyseli kätilö???

poikatyttö ja tyyppi 35 tasan
 
Noniin nyt ois neuvolassa käyty, paino noussu yht. 10kiloa ja tasaset 600g viikkoon koko ajan. Sf-mitta 33cm ja vauva edelleen raivotarjonnassa ja eläväinen, sykkeet tosi hyvät. Kysyin niistä lääkärikäynneistä, niin ainakin siis täällä P-Karjalassa tilanne on se, että on kuulemma olemassa tutkittua tietoa jossa on tutkittu, että sisätutkimuksilla tai muulla lääkärin käsikopelolla tekemällä tarkastuksella tai ylimääräisellä synnytystapa-ultralla ei ole painoarvoa siinä, miten synnytys etenee ja tapahtuu. Vain alle 160senttiset naiset kuulemma automaattisesti joutuvat synnytystapa-ultraan ja tietysti jos ongelmia raskauden kulussa ilmenee. Mutta jos neuvolassa on käsikopelolla havaittu lapsivettä olevan hyvin, vauvan olevan oikeinpäin ja löytyy pää ja peppu eikä erityisiä kiputuntemuksia ole tai lapsivettä tihku, niin neuvolann jälkeen seuraava etappi on täällä synnytyssali eikä mitään äitipoli-käyntejä tule olemaan.

Tiiä häntä miten asianlaita sitten oikeasti on, tämän vastauksen minä sain..

Voikun vauva jo tulisi, kaikki ois nyt vihdoinkin valmiina! Paitsi rattaat jotka tilasin, tulee vasta marraskuussa mutta onneksi liikkeestä saa lainaan siks aikaa toiset..

Niin ja onko muilla verenpaine noussu loppua kohden? Mulla ei oo ikinä huidellu niin korkeella mitä nyt vaikka rajoissa meneekin 138/86.
 
Viimeksi muokattu:
Proteiinit yhdellä plussalla ei käytännössä kai vielä tarkoita oikein mitään.. helposti esim. valkovuoto voi nostaa protskut plussalle. Mulla oli toissa neuvolakäynnillä näin, seuraava näyte sitten olikin taas puhdas.

poikatytöllä melkoinen painoarvio! Hyvä juttu että vauva on kääntynyt raivotarjontaan.... jossain kyllä on nyt menty pahasti pieleen, joko ekassa tai tässä jälkimmäisessä arvioissa. Ei mikään vauva nyt painoaan tuplaa kolmessa viikossa loppumetreillä :O

Verenpaineet on täälläkin olleet viime viikoilla nousemaan päin, just noissa samoissa lukemissa suunnilleen pyöritään kuin Little Precious, viimeeksi alapaine mulla oli jo yli 90 :O ja terkka oli siitä vähän huolissaan... otti multa sitten vielä makuulla paineet ja ne oli 135/85... sanoi vaan että näemmä lepo vaikuttaa heti mun paineisiin joten jos olo sitä vaatii niin eikun pitkälleen. Aika hyvin olen tuota käskyä kyllä noudattanutkin. Mutta olen ymmärtänyt että paineennousu loppuraskaudessa on ihan normaalia... ei mulla koskaan oo paineet ollu mitkään hirmu hyvät, 125/80 tasolla about... mutta nyt vimeisen kk:n jossain noissa samoissa lukemissa kuin Little Precious mainitsi. Terkka puhui jotain jopa käynnistyksestä jos paineet tästä vielä kohoaa :O - no, ei mulla ole muita toksemian oireita.... ei turvota, ei ole proteiinia, ei ei ylävatsakipuja jne. Kattellaan....

Päiväisen suolentyhjennyksen jälkeen olo on ollu ihan ok, mitä nyt vähän kuvo olo ja rennietä popsin... mutta ei oo tarvinnu veskissä juosta eikä oo supistellu. Saas nähdä oliko ripuli ennakko-oiretulevasta synnytyksestä, vai pysytäänkö tässä vielä yhtenä kappaleena viikkoja.
 
Aamulla käyty verikokeissa ja neuvolantäti soitteli jo päivällä tulleista maksa-arvoista. Koholla ovat ja aamulla heti äitipolille. Keskiviikkona ois ollut sinne aika, mut nyt sitten pitää mennä jo päivää aikasemmin. Hepatoosi sitten siis diagnoosina..
En tiedä mitä haluavat siellä tehdä, ainakin siis synnytystapa- ja kokoarvioultra on kun se piti ollakin, mutta mutta..Nyt tiän ettei uni tuu kuitenkaan koko yönä ja lasken vaavin liikkeitä: Koko ajan myllää kuitenkin niin kun ennenkin.. Taitaa siis olla käynnistys mulla edessä ennen laskettua aikaa. Niin kävi ainakin siskolla molemmissa raskauksissa.
 
IMN
Mulla on aina verenpaineet olleet matalat, jotain 110/65 luokkaa, mutta nyt koko tän raskauden ajan olleet samoissa lukemissa kuin Little Preciousilla ja Killillä. Usein jopa vähän korkeammatkin. Välillä taas on käyneet niin alhaalla että oon meinannut pyörtyä ja siitä tuli maininta tuohon oys-seurannan epikriisiinkin. Meinasi siis kanttiinissa lähteä taju ja pyörätuolilla pääsin takas osastolle. Jo nää verenpaineet saa toivomaan että raskaus ois äkkiä ohi kun joka paikassa saa pelätä että valahtavat niin alas että joku vielä soittaa ambulanssin..

Sanzille tsemppiä (mahdolliseen) käynnistykseen! Käynnistyksen kokeneena voin sanoa ettei se välttämättä hirveän paljon kivuliaampi ole kuin luonnollinenkaan synnytys, toki riippuu siitäkin kuinka kauan käynnistymisessä kestää ja ihan ihmisestäkin :) Itse en ainakaan koe esikoisen synnytystä hirveäksi kidutukseksi (toki ei ole vertailukohtia) vaan ihan normaalisynnytykseksi.
Tulikin sanzin tilanteesta mieleen että unohdin soittaa neuvolaan.. Huomenna sitten.

Nyt tuoksuu miehekkeen tekemä pannari, ei kun syömään :D En itse enää jaksa kokata kun ei jalat oikein kestä seistä.
 
Little precious Ok, on silti kyllä jännä että kunta ei tarjoa sisätutkimusta äidille missään vaiheessa raskautta, jos siis oikein ymmärsin. Kyllähän sitä muutenkin kerran vuodessa kai suositellaan että käy jopa gynekologilla kerran vuodessa ja sitten joka toinen vuosi papakokeessa. Ihme juttu ettei neuvolan yleislääkäri viitsi kurkata että miltä limakalvot ym paikat näyttää.
Se on kyllä varmaan ihan totta että ei synnytyksen etenemistä voi kukaan millään ultrilla ennustaa (ikävä kyllä..), ja kai se vauva voi tulla esim. otsa edellä kaikesta huolimatta vaikka olisi ultralla katottu että oikeessa kulmassa olisi tulossa.

Olen noista kokoarvioista ymmärtänyt että käsikopelolla voi mennä aika paljon harhaan jo vauvan kokoarvion suhteen. Niin miten neuvolantäti osaa mitata lapsiveden määrää käsikopelolla sitten kun jotkut on täällä kertoneet ettei tädit löydä edes aina vauvelin "päätä tai häntää".

Hmm oonko nyt siis pysyvästi loppuraskaudessa huonotuulinen ku taas avaudun tälleen.. nyt on kyl nälkä, ja mulle tulee kanssa oksettava olo jos en syö riittävän usein.

Katsoiko kukaan sydänääniä sarjan viimeistä osaa? Siinä äiti synnytti kontallaan, tuntuisi musta vaikealta saada kunnon ponnistusta sillai. Vauva joutui elvytykseenkin, aika surullisia nämä pari viimeistä jaksoa sarjassa.

Ootteko ylipäätään miettinyt synnytysasentoja? Tuntuu että jakkara vois olla hyvä.
Kylkiasento on hieman outo, onkohan siinä vaikea ponnistaa oikeeseen suuntaan. Kylkiasennossa joku äiti kyllä synnytti tuossa sydänääniä-sarjassa.

Muuten ei mitään ihmeitä kuulu, maha paisuu ja paukkuu.

hortensia nyt jo viikolla 37
 
Olisko ne nalle_puh ja Murmeli jotka tulee kertomaan vauvauutiset seuraavaksi... kovasti jo ootellaan :flower:

Viime yönä tuli nukuttua sikeästi vierashuoneessa :)... totesin miehelleni että taitaa olla kummallekin parempi että nukutaan eri huoneissa kun toinen kuorsaa ja toinen ravaa veskissä :D - kävin vissiin kolme kertaa vessassa mutta nukahdin joka kerta samantien uudelleen.

tuossa kun hortensia puhui noista painoarvioista, niin mä olen ymmärtänyt että kokeneet kätilöt arvioi koon paljon paremmin käsikopelolla kuin mitä ultran arviot on... mutta voin olla väärässäkin. Tuntuu että aika hakuammuntaa on noi painoarviot, toisilla menee ihan nappiin, toisilla heittää monta sataa grammaa. Ja tuosta tarjonnasta mulle "aukesi" aika paljon yksityisessä synnytysvalmennuksessa.... siis, vauvahan pyörii synnytyksen alkaessa tietyn kaavan mukaan synnytyskanavassa ja tähän edesauttaa äidin liikkuminen ja lantion pyörittely yms. mikä on ns. luonnollista synnytyksen edetessä. Oma esikoiseni syntyi kasvotarjonnassa ja siihen varmaan isoin syy on se ( kätilön mukaan joka tätä valmenusta piti ) , että olin "sidottuna" sairaalasänkyyn eli vauva ei päässyt lopussa laskeutumaan optimaaliseen tarjontaan. Tässä synnytyksessä meinaan kuunnella enemmän omaa kroppaani enkä täysin sokeasti luottaa kätilöihin... jos tuntuu siltä että liikkuminen on parasta niin sitten liikun. Viimeeksi vaan aattelin että kyllä nuo ammattilaiset tietää enemmän.... kyllä toki varmaan tietää joo, mutta äidin vaistojaankin pitää kuunnella - sen tajuan nyt toisen synnytyksen lähestyessä : / Sorry paasaus, mutta nyt tajuan monta asiaa ekasta synnytyksestä paljon paremmin.... eli kuunnelkaa naiset kroppaanne, sillai sitä on aikojen saatossa synnytetty, jos tuntuu parhaalta olla makuulla niin olkaa, jos kävely auttaa oloa, niin kävelkää. Tuntuu että synnytyksestä on haluttu tehdä mahdollisimman helppo ja lääketieteellinen tapahtuma, liukuhihnalla vaan mahdollisimman pian vauva maailmaan jne. Ei toki kaikissa sairaaloissa, mutta varsinkin noissa isoissa "vauvatehtaissa" kyllä.

No niin, tässä aamusaarnaa kerrakseen :kieh:
se olis tänään sitten tasan rv 38 :heart:
 
On niin paljon taas liikehdintää ketjulaisten joukossa, etten osaa erikseen kommentoida muuten kuin onnittelemalla vauvan saaneita ja tsemppaamalla synnyttämään menijöitä!

Tutkimuksista voi olla kyllä, että itseänikin vaivaisi, jos ei sisätutkimusta tehtäisi missään vaiheessa. Meillä oli helppoa nyt, kun ultriakin oli ylimääräisiä yhden surullisesti päättyneen raskauden vuoksi. Ja juuri sen vuoksi olenkin perin kiitollinen siitä, että terveydenhuolto ja noin yleisesti lääketiedekin pelaa.

Mutta ristiriitaista kyllä, joskus SILTI mietityttää tietyllä tapaa se, että raskauskin on niin kovin "tieteellistä" touhua hyvässä lykyssä jo ovulaatiosta alkaen, kun kaikki sitten tosiaan kuitenkin lopulta on niin arvaamatonta!

No joo, noin syvällisiä eivät ole kyllä pohdinnat tässä viime aikoina todellisuudessa olleet :D Lähinnä vaan tulee kirottua turvotuksia ja muuta. Kaksi ekaa viikkoa äippälomastani mylläsin vähän kaappeja ja kankeasti yritin jotain järjestellä. Tällä viikolla aion pitää moisesta tauon, liekö sitten enää ensi viikolla jatkankaan. Synnyttämään lähtöä tuskin tulee vielä pian ja jos tulee, se olkoot iloinen yllätys, haluasin nimittäin mun kädet ja jalat takaisin käyttöön!

Synnytysasennoista esikoista tehdessä kätilö ehdotti, että olisin sängyllä kontallani, mutta tuntui jotenkin liian huteralta olla siellä hieman korkealla. Saattoi johtua ilokaasusta. Lopulta ponnistin ihan vain selälteen, se tuntui turvalliselta, vaikka voi olla, että repeämät oli sen takia pahemmat. Sitäkin on varmaan kyllä turha jossitella.

Tällä kertaa olen toivottavasti niin tolkuissani, että muistan pyytää päästä jonnekin lattian tasoon ponnistelemaan, kontallaan voisi mun mielestä olla ihan jees. Kropan kunto on vaan niin hemmetin huono tällä kertaa, että en tiedä, pystynkö edes jaloillani olemaan. Mut senpä näkee sitten, jos tilanne on yhtä rauhallinen kuin viimeksi, ehkä ehtii vähän miettiä, muuten voi olla, että vauva sit pusketaan ulos ihan millä vaan tavalla.
 
Onnea vauvautuneille ja kohta synnyttäville!

synnytystapa-arvio onpa omituisia käytäntöjä ei paikkakunnilla...esim.tuo P-Karjalan käytäntö, että vain alle 160cm naiset joutuu autom.arvioitavaks whaaat? Miten sillä synnytt.pituudella on tekemistä synnytyksen kans ellei ole todella lyhytkasvuinen ihminen, lantion koolla, lantioluilla jne. ennemminkin on väliä?! Itse olen 155 cm ja hyvin sujui esikon alatiesynnytys, eikä kukaan mulle koskaan sanonu että mun pituus vois vaikuttaa jotenkin synn.tapaan.

ripuli rask.aikaan ja supparit mahan löysyyttä jopa ripulia ollu mulla parina yönä, mutta ei se kuulema lähenevää synnytystä tarkoita, sanottiin ultras. Supistuksia, kivuliaita voi olla vkotolkulla ja silti synnytys on vielä kaukana. Harmi, mutta näin se vaan menee. Vauva tulee sitten kun on tullakseen. Toivon todella, että ei tule niitä kipeitä ennakoivia kovin aikaisin vaan alkais kuten esikostakin "oikeilla" supistuksilla suoraan. Ne laatuivat valitettavasti kyl sit sairaalas ja synn.kesti sit yhteensä kaks vrk:tta :( tsemppiä kaikille loppusuoralle!

asento mulla ehdittiin ekas synn. kokeilla kaikki mahd.asennot ja kyllä se oikea tapa hyvän kätilön avustuksella löytyy. Mulla se oli perus puoli-istuva asento.

jos lapsivedet menee ja vauvan pää ei ole kiinnittyny niin silloinhan mennään ampalla sairaalaan, jos pää on kiinnittyny niin sit ei ole kiirus. Mutta miten jotkut lähetetään vielä kotiin vesien menon jälk.kun vauvan pää on kiinnittyny ja jos paikat on aukeemas? Montako vrk:tta vauva voi olla masus ilman lapsivettä? Sori mut vähän ihmetyttää...Meillä on "onneks"niin pitkä matka sairaalaan, että sieltä ei enää kotiin laiteta, jos on tuollainen tilanne.

37+4
 
Viimeksi muokattu:
lapsivesien menosta: ei ole tullut mitään ohjetta siitä miten mennään sairaalaan jos vedet menee. Esikoisesta meni vedet ja ihan autolla mentiin, en ees muista oliko pää kiinnittynyt. Ja luinpa tuossa yhtä blogiakin jossa vauva oli perätilassa ja silti menivät vesien menon jälkeen omalla autolla sairaalaan :O - olen ymmärtänyt että silloin napanuoran ulosluiskahtamisen vaara on niin iso että pitää mennä vaakatasossa! Miten ihmeessä joka sairaalasta voi tulla noin erilaiset ohjeet???:O

Mut lähetettiin kotiin vesien menon jälkeen ( jopa kahteen kertaan ) , vauva syntyi 37 h vesien menosta.... käynnistetty oltais noin 32 h vesien menon jälkeen, mutta onneks lähti sitten vihdoin ite käynnistymään ( synnytyssupparit alkoi n. 29 h jälkeen ) , mutta tulehdushan mulle ja vauvalle oli ehtinyt tulla kun vesien menosta oli niin kauan ja oltiin tippaletkussa....

Ja itekin ponnistin puoli-istuvassa asennossa, se oli paras mulle.... olin jo niin poikki että en olis uskaltanu minäkään huteralla sängyllä polvillani. Noista asennoista kun oli puhe, tarkoitin siis tietty avautumisvaihetta että jos silloin tuntuu omassa kropassa parhaalta liikkua, niin tehkää niinkuin oma äidinvaisto sanoo.

Näemmä tylsä päivä mulla tänään. Kotihommia olis vaikka kuinka ja vaan surffailen netissä :)
 
Tänne tulee niin paljon tekstiä ettei pysy perässä kun ei joka päivä kerkiä käymään lukemassa. Mutta jokatapauksessa paljon paljon onnea niille jotka ovat jo nyyti navan ulkopuolella.

Itsellä oli eilen neuvola ja nyt sitten vauva on taas perätilassa (ollut siis viimeisen 2kk vuorotellen raivo ja perätarjonnassa) HUOKAUS!!! Huomenna sitten äitipolille kääntöyritykseen. Onko jollain siitä kokemuksia? Haluaisin synnyttää alakautta mutta toisaalta en halua enää mitään ylimääräisiä riskejä vauvalle kun jo ne munuaisetkin on kiikun kaakun toimiiko vai ei... Lisää vaan stressiä vielä viime metreille.

Niinhän se kai "virallisesti" menee että jos vauva on perätilassa ja vedet menee niin pitää mennä makuuasennossa aika nopeesti sairalaan juuri sen napanuoran ulosluiskahtamisvaaran takia. Jos vedet menee kun on raivotarjonnassa niin vauvan pää tukkii sen kohdun suun niin ettei oo sellaista vaaraa eikä kauheata kiirettä mennä sairaalaan ennen kuin supistukset kunnolla alkaa.

Sannuli ja pikku2 37+4
 
Hei kaikille!

Onnea vauvan saaneille ja niitä jo pikku hiljaa ulos tekeville :flower:

Tiällä oli eilen jännittävät paikat.. Normaali neuvolakäynnillä, kun vauvan sydänääniä kuunneltiin niin huomas neukkutäti että vauvan syke on hurjat 170-180 melkein koko ajan,kun normaali perustaso on 140-160. Samantien mentiin eri huoneseen ajamaan vauvan syke arvoja jotka pomppi puolen tunnin ajan yhä tuolla 180 tietämillä. Kyssiin laitto lähetteen synnärille tutkimuksiin et mikä vikana. Kyssillä ajettiin tuas käyrää reilu tunti jossa näky myös pieniä supistuksia aika ajoin.. Käyrien jälkeen ultrattiin ja vauvan koko arvio oli 2900kg ja kaikki siellä muutenkin kunnossa. Sisätutkimus tehtiin ja kanavaa on tähteellä 1,5cm ja sormelle auki,epäili ettei yliaikaiseksi mene.. Vauvasta ei kylläkään löydetty mitään mikä olisi nostanut sykettä,kun kyssin käyrien mukaan pieni meni oikeilla rajoilla ja vain niinkuin kuuluukin niin liikkeiden aikana syke nousi hieman. Epäili sitten että olisiko viime viikkoinen antibioottikuuri nostattanu vauvan perussykettä..noh kuitenkin säikäyksellä selvittiin,onneksi!
Maanantaina on synnytystapa arviointi kyssiin tuas,päätettiin että jätetään se aika kuitenkin voimaan,kun vauva on niin siro jos ne sais siellä vauvalle enemmän kokoa :D kuitenkin onhan minulla raskausajan diabetes :popcorn: ja viikkoja jo huimat 37+2..
Noh ei haittaa vaikka tulee siro vauva,olen nähnyt painajaisia 6.5kg vauvasta jonka synnytän :LOL:

Anteeksi oma napa!

Noh jatketaan elämistä tässä jännittävässä ajassa... :stick:

marsali ja pikkuinen 37+2
 
Killi12Samaa ihmettelen täällä minäkin... Ja kyllä mun mielestä äidillä on oikeus vaatia sairaalas hoitoa ja sairaalaan jäämistä, jos yhtään vauvan ja oman terveyden takia pelottaa lähteä kotiin kärvistelemään. Ei se hoitohenk.kunta aina oikeas ole! Ja nykyään sairaaloissa on niin kiire ja täyttä, että nehän heivasi ulos kaikki, jotka vaikuttaa vähänkään "ei-kiireellisiltä" tapauksilta. Pitää luottaa omiin tuntemuksiin ja pitää omista oikeuksistaan kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun on ollut puhetta lääkärineuvoloista niin mulla on huomenna kolmas lääkärineuvola, mutta neljäs sisätutkimus kun yksi on tehty sillon äitipolilla. Jotenkin tuntuu hassulta että raskaana olevaa naista ei tutkita koko raskausaikana :confused: Onhan se tärkeää tietoa että onko kohdunsuu auki, koska jos se on auki niin sillon tulee helposti tulehduksia kun pöpöt pääsee kohtuun helposti. Taikka vauva voi alkaa syntyä etuajassa eikä ehditä mitään kortisonia antamaan... on kyllä outoa.

Jokohan niitä pikku mukeloita on syntynyt? Mä niin innolla odotan kaikkia vauvauutisia :) Itellä ei mitään kummallista ole olotilassa paitsi niitä iljettäviä "sukkapuikkokipuja" tuola kohdunsuulla. Välillä supistaa mutta ei silleen oikeesti vaan ihan selviä harkkasuppareita vaan. Sunnuntaina tais olla viimeksi oikeesti kipee supistus, piti jo vähän puhaltaakin ja keskittyä, mutta siihen se jäi vielä. Onneksi. Vauvalle on parempi kasvaa vielä mahan sisäpuolella :heart:

m & m 36+2 :heart:
 

Yhteistyössä