Lokakuun Onnenmurut 2012 **Toukokuussa**

IMN
Pakko tulla tännekin avautumaan kun alkoi nätisti sanottuna ketuttaa niin pirusti..

Kelalta tuli kirje sairauspäivärahaan liittyen. Kirjeessä pyydetään lähettämään Kelalle lääkärin B-todistus, eli selvitys siitä miten sairaus vaikuttaa työkykyyni. Lääkärin sairauslomatodistuksessa lukee selvästi "Raskaudesta johtuva pahoinvointi ja väsymys". Miten tuota nyt voi enää tarkemmin selittää? Viime kuussa ei sairauspäivärahan kanssa ollut mitään ongelmaa tismalleen samanlaisella todistuksella, mutta nyt tämä käsittelijä oli tehnyt siitä ongelman tämän kuukauden hakemuksen kohdalla. Opiskelijana kun sitä joko opiskellaan tai ei opiskella, mitään "välimuotoa" ei ole. Ei edes onnistuisi se että yrittäisin käydä koulussa ja jos kurssit ei mene läpi niin sitten ei mene, koska opintopäiviä pitää olla tietty määrä jotta on oikeutettu opintotukeen. Eikä kukaan varmasti alkaisi ottamaan sitä riskiä että joutuisi maksamaan opintotukea takaisin kun varmuutta ei ole siitä onko siihen oikeutettu. Pistää niin vihaksi :mad: Varasin lääkärille soittoajan, eikä ajanvaraustyttelikään oikein ymmärtänyt mitä lisäselvitystä Kela voisi tarkoittaa.. Saapas nähdä.

Huh, helpottipa kun sai koottua omat ajatukset sanoiksi :D
 
[B ]IMN[/B] siis tuo kela on kyllä välillä nii uskomaton laitos =( toivottavasti taistelu jää nyt sit kuitenkin tuohon...

Kiitos kaikille kantoliina kertomuksista, nyt sen sit aion hommata, ainoa huoli et opinko solmimaan sen :LOL:
 
Mä tuun kertomaan kuulumisiani... maaliskuun puoleenväliin sain olla teidän mukana kunnes kävi miten kävi... Nyt äitienpäivänä sain ihanan haamuplussan, joka on vain vahvistunut!! Aijaa.com - 10203505

Ja tuntemukset ovat ihan erilaiset kun siinä mikä keskenmeni... mullahan oli kokoajan tunne et kaikki ei ole hyvin ja r-oireita ei juurikaan ollut yms.. Nyt on jotenkin niiiin erilainen tunne tästä ja oireita on ollut jo ennen plussaa!! Nyt vain toivotaan parasta!!! Ja kasvatelkaahan tekin sielä massuja ahkerasti! ;)
 
IMN: tuosta kelasta pikavastaus, kela vaatii aina b-todistuksen kun sairaslomaa on kestänyt yhtä mittaa yli 60 päivää, eli luultavasti se täyttyy nyt siulla tän kuukauden aikana. Itse selvittelin muuten noita opintotuella sairastumisia yms. kun itsekin olen koko tämän raskauden ollut sairaslomalla ja kelan kanta on että toisen asteen opintotuella saa sairastaa lyhyet, alle 2kk, kestävät sairaslomakaudet välittämättä opintopisteistä, kunhan toki on sairaslomatodistukset. Itse siirryn vasta nyt kesäkuussa sairaspäivärahalle, sinne asti ollu opintotuella vaikka nyt kolmatta kuukautta jo sairaslomalla...

dsarial rv 16+6
 
anu84 Hurjasti Onnea plussasta ja tulevasta pienestä ihmeestä :flower: Nyt vaan pikkuselle erittäin paljon vauvaliimaa mukaan ja rutkasti onnea matkaan :heart: Aivan ihana uutinen tämä oli, piristi sadepäivää mukavasti :)
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
IMN
DsariaL Mulle sanottiin Kelalta että parempi pelata varman päälle ja jäädä heti sairauspäivärahalle ettei tule takaisinperintää.. Oikeastaan ihan yhdentekevää minulle että olenko sairauspäivärahalla vai opintotuella kun ovat saman suuruisia, lukuunottamatta sairauspäivärahan omavastuuaikaa.

anu84lle hurjasti onnea uudesta tulokkaasta! :)
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Pitipäs tulla taas poksumaan, 18+0!

Ihania ultrakuulumisia teillä! Rakenneultra on meillä 4.6, vielä reilut kaksi viikkoa pitäisi malttaa odottaa…onneksi nyttysen liikkeet tuntuu jo hyvin. Sydänäänetkin kuului neuvolassa ihan temppuilematta, vaikka istukka onkin edessä.

Supisteluja on jo alkanut olla enemmänkin. Kipeitä eivät ole, mutta epämiellyttäviä ainakin. Lisäsin ”nappilistalle” magnesiumlisän, kuulin että sillä olisi vaikutusta supisteluihin. Lihashan se on kohtukin, ja puutostila aiheuttaa suonenvetoja ym. muihinkin lihaksiin. Ei kai se haitaksi ole kokeilla! Nyt viikon niitä syötyäni väittäisin että on auttanut, supistuksia ei ainakaan ole tullut koko iltaa, kuten aikaisemmin. Edellinen raskauskin oli melko supistusherkkä, mutta ei ne vaikuttaneet kohdunsuulle asti ja raskaus meni hyvin 40+0 asti. Tällä kertaa erona, että on taapero kannettavana, ja rasitus vaikuttaa kyllä huomattavasti.

Minulle ei ole tullut vieläkään selkeää oloa vauvan sukupuolesta: Ainoastaan raskausaikojen vertailussa tämä muistuttaa oireineen tytön odotusta, mutta tiedä sitten!

Painoa on tullut kilo plussauksen jälkeen: siihen olen kyllä tyytyväinen. Eikös jo vauva+istukka+tissit+ylim.verimäärä tee jo tuon kilon… Tavoite oli saada kiinni se viisi kiloa, jotka olivat ylimääräisenä muutenkin. Jos siis saan painon pysymään kurissa vielä, en tätä menoa paina lopussa yhtään enempää kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessakaan, vaikka lähtöpaino olikin niitä korkeampi.

Pieni takapakki painonhallintaan tuli, kun pari viikkoa sitten paukautin nilkan kiikun jalkaan oikein huolella, ja se on turvoksissa ja kipeä edelleen. Lenkillä ei siis ole tullut käytyä. Pitänee mennä lähiaikoina lääkäriin, kun mitään itselääkintää (kipugeelejä yms.) en uskalla käyttää omin päin. Kylmäpussia vain olen nilkalle tarjonnut.

Nyt nilkutan kylmäpussini kanssa hiekkakasalle tekemään pojan kanssa kakkuja. Pitää nauttia itikattomasta, nätistä kevätpäivästä , kun sellainen on kerran tarjolla:cool:!

ruuvih ja nyttynen 18+0
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! Ja onnittelut anu84!!:)
Täällä menossa jo rv 19+4:) Tänään oli rakenneultra ja mun tyttöolo muuttui nyt sit ainakin lääkärin mukaan tyttölupaukseksi!Kaikki kuulemma näytti olevan kunnossa vauvalla, ei saatu taaskaan mukaan kuin yksi kuva mutta onneksi saatiin sentään se. Edellinen on näyttämisten ansiosta jääkaapin ovessa ihan rypistyneenä:D Lääkäri näytti katsovan aika tarkkaan vauvaa ja totesi että ei hänen silmiinsä näy mitään mikä viittaisi poikaan:D Ultran jälkeen sitten äidin kanssa käytiin ostelemassa vaaleanpunaisia vaatteita;) Kotiin ajattelin käydä hakemassa vaaleanpunaisia ruusuja itseäni ilahduttamaan. Vaikka itse olin ensin sitä vastaan että kysytään sukupuolta on se nyt kuitenkin helpottavaa ja kivaa;) Vaikka eihän se 100% varmaa olekaan mutta kiva päästä ostamaan edes jotain tyttöjen vaatteita;) Vielä tuohon ultrakuvaan se että kummallakin ultrauskerralla vauva ollut sellaisessa asennossa että huonosti on voitu kuvia edes ottaa joten turha kai kuvia ottaa kun kaikki olis samanlaisia:D
Viime viikolla selvästi aloin tuntemaan vauvan liikeitäkin, aiemmin jotenkin ollut todella vaikeaa yrittää huomata mitään. Nyt tänään lääkäri sanoi että nyt tästä eteenpäin pitäisi vauvan liikkeitä tuntea joka päivä niin tiedetään että kaikki on kunnossa:) Mutta jostain luin että on myös päiviä ettei liikeitä tunnu ja vauvalla saattaa olla rauhallisempia päiviä...? Mitä teille muille on sanottu? Tai tietääkö joku enemmän tästä?

Mulle muuten vois muuttaa LA:ksi 8.10 kun edellinen oli se mun päätelmä:)
 
Onnea anu84!! :) Kävinkin jo plussapinossa kuikuilemassa, että on tärppi käynyt... :)

Täällä joka päivästä selviäminen vie aika ison palan voimista, en siis jaksa kirjoitella... :/ Paino asiaan piti kuitenkin kommentoida, että mulle on tullut mojovat 10kg jo tähän mennessä :D

Hömpi ja Möykky 18+2
 
Nyt on vihdoin taas lista ajantasalla! Hirveän kiireinen viikko ollut, kun sisko tuli oman äippäloman alkunsa kunniaksi meille kylään, ja siinä on mennyt kaikki aika :) Siskolla la kesäkuun puolenvälin jälkeen :)

Onnea kaikille mahtavista ultrakuulumisista! :)

Omia kuulumisia: Tänään oli rakenneultra, ja lääkäri tutki pitkään ja hartaasti. Huonosta näkyvyydestä huolimatta saatiin näkyviin lähes kaikki rakenteet ja kaikki oli niin kuin pitikin. Ainoastaan munuaiset pysyivät piilossa, niistä kontrollikäynti rv 28. Arvasin jo mennessä, että jotain jää taas näkemättä, esikoisesta se oli sydän. Niin, ja varovainen tyttölupaus saatiin :)

Liikkeet tuntuu jo hyvin, ja mieskin on muutaman kerran tuntenut jo kädellään. Supistuksia tulee aina silloin tällöin kipeinä, kun rehkii ja riehuu tuon 1v:n kanssa, mutta vielä ei tarvitse olla niistä kuulemma huolissaan.

-Minki ja pikkusisko 20+0 POKS-
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja onnea anu84 plussasta!

Me käytiin kanssa eilen rakenneultrassa, jossa kaikki oli juuri niin hyvin kuin vain voi olla. Koko vastasi viikkoja päivälleen, eilen siis 20+2. Saatiin myös tietää, että meidän ensi viikolla 3 vuotta täyttävä poika saa syksyllä itselleen veljen! Eli voi päivittää listaan poikalupauksen! Vehkeet näkyi selvästi ja poika niitä siellä kovasti räpläsi.. :) Ja istukka on kuin onkin edessä ylhäällä.

Nyt jatkamaan siivoilua, jonka jälkeen pitäisi vielä jaksaa leipoa huomisia juhlia varten..

Tanyaz & Mini 20+3
 
Jahas, nyt jo ollaan siinä pisteessä odotusta kun ikävämmät piirteet ovat tulleet esille

1. supistelut, joista jo eilen mainitsinkin.
2. Lisäksi on tulleet satunnaiset suonenvedot öisin jalkoihin
3. edellisestä raskaudesta saadut peräpukamat aktivoituneet vähän, mutta riittävästi
4. aivastaessa saattaa lirahtaa tahattomasti muutama tippa housuun
5. Vielä kaiken kruunaa jo viikon toista silmää kiusannut elohiiri, joka nykii ajoittain.


Ärsyttävää…:mad: Auttaisi ees tuo magnesium enempi!!

Aika ehti kullata muistot näistä odotuksen varjopuolista, mutta hyvin palautuvat mieleen jo.
Mutta silti odotus on ihanaa!!!
Ei passais ihmetellä jos miehet eivät ymmärrä naisia,vähän ristiriitaista tämä valitus ja ihanuus keskenään on... en kai ilman hormoneita ymmärtäisi itsekään.:p

ruuvih ja nyttynen 18+3
 
Tervehdys!

Täällä odotellaan rakenneultraa kovalla innolla, 4.6 on aika varattuna niin vielä olis pari viikkoa jännitettävä. Onneksi on tuo dopleri niin saa kuitenkin kuunnella pikkusen sykkeitä kun ei oo neuvolaakaan ollut pitkään aikaan, tosin ens viikolla pääsee sielläkin käymään ja saan jaettua näitä huoliani, kun tuntuu että nyt alkaa pelot hiippailemaan päälle. Näin 4 yötä putkeen yhtä ja samaa painajaista, vuosin verta kuin seula ja kukaan hoitaja tai lääkäri ei ottanut asiaan mitään kantaa ja laittoivat kotiin ja töissäkin piti käydä. Välillä mietin jo niinkin pitkälle kuin synnytykseen asti ja vaikka haluaisinkin alakautta synnyttää, tuntuu että en ehkä kuitenkaan uskalla koska edellisen synnytyksen aikana vauva kuoli, niin entäs jos nytkin tulee jotain komplikaatioita ja sektio tehdään liian myöhään..sektion parantaminen vaan on minusta niin paljon tuskallisempaa kuin tuon alapään.
No onneksi pääsen neuvolan psykologin luokse myös kesäkuun alussa.

Täällä on muitakin vaivannut supistukset ja minulle ko vaiva iski tänään, makaillessa on tämä päivä mennyt kun helpottaa oloa, pystyssä alkaa lähes heti tuntumaan pientä kipua ja maha kovettuu. En tiennytkään että magnesiumista voi olla apua, joten merkataan ostoslistaan.

Tänään tunsin sen ensimmäisen kerran potkun :heart: tai ekaa kertaa niin, että olen varma että se oli potku.

Piipero86 & pähkinä 17+5
 
Hei taas! :)

Kovasti onneja kivoista ultrakuulumisista, ja onnea myös Anu84 mahtavista uutisista! Siskoni joutui aikoinaan kokemaan kipeän keskenmenon (vasta viikolla 16!) odottaessaan esikoistaan, mutta kertoi, että selvisi järjissään koska tuli melko pian uudestaan raskaaksi :) Hän sanoi, että keskenmenneen vauvan laskettu päivä oli helpompi kohdata, kun uusi elämä kasvoi jo hänen sisällään :)

Tässä ketjussa oli vähän aikaa sitten puhetta hankinnoista. Noh, meillä on jo vaunut, pinnasänky, kantoreppu, kassillinen vaatteita ja sitteri (ilmeisesti toinenkin sitteri tulossa lahjaksi) :) Eli aikamoinen läjä tavaraa, vaikka vasta puolessa välissä raskautta mennään. Puolustuksekseni voin sanoa, että kaikki on käytettynä ostettu, eikä olla itse hankittu puoliakaan ;)

Kuinka moni aikoo ottaa äitiyspakkauksen? Jotkut, etenkin ensisynnyttäjät, ovat kovasti puolestapuhujia, jotkut taas sanovat että se on täynnä turhaa roinaa, ja että kannattaisi ottaa se rahana (joka on kuitenkin vaan puolet tuon pakkauksen arvosta). Itse olen vähän kahden vaiheilla, ehkä toistaiseksi kallistumassa tuon pakkauksen suuntaan. Ovatko pakkauksen tuotteet suurimmaksi osaksi laadukkaita? Minulle ei ole merkitystä esim. vaatteiden väreillä tai kuoseilla, laatu merkitsee enemmän.

Meillä on rakenneultra tulevana perjantaina, alkaa jo hieman jänskättämään... :) Neuvolassa käytiin menneenä maanantaina, kaikki oli hyvin, mun paino vain putoaa (joka ei haittaa jos on vähänkään ylipainoa), ja vauvan syke kuului oikein selvästi, ei tarvinnut kauaa etsiä :) Verenpaineet on välillä niin alhaiset, että tulee huimausta. Olen siis huoletta syönyt salmiakkia, kun siihen on välillä ihan mieletön himo... :D

Ai niin, kertokaa minulle mitä nuo näin varhaisen vaiheen supistukset oikein ovat?? Moni täällä on tuntenut sellaisia, miltä niiden pitäisi tuntua??

- Öhkis 20+1.
 
Öhkis supistukset taitaa tuntua aika yksilöllisesti.. Harjoitussupistukset yleensä tuntuvat vain kohdun kovettumisena, ja ovat yleensä kivuttomia. Kivuliaat supistukset voivat tuntua selässä, mahassa tai reisissä, tai kaikissa yhtä aikaa.. Kyllä sen mun mielestä huomaa kun supistaa kipeästi.. Näillä viikoilla jos alkaa supistella enemmän ja kipeästi se saattaa lyhentää kohdunkaulaa ja pehmittää/avata paikkoja. Silloin yleensä määrätään vuodelepoon. Toisille ei kipeätkään supistukset tee mitään ennen synnytystä. Jos supistukset ei mene levolla ohi, niin silloin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan/sairaalaan..

Minä varmaan otan äitiyspakkauksen, vaikka toinen tulossa ja vielä pienellä ikäerolla. Mulla on kuitenkin monta "syytä" ottaa pakkaus. Oon päättänyt kerätä molemmille (kaikille) lapsille muistoja äp-laatikkoon, siis jotain vaatteita pakkauksesta, makuupussit ja mitä kivaa nyt elämän varrella sattuu tulemaan.. :) Mulla on aika vähän mm. leluja tallessa lapsuusajalta ja välillä se on harmittanut.. Meillä täytetään myös vauvakirjaa muistoksi tulevaisuuteen :) Digikuviakin pitäis kehittää paperille ja laittaa albumiin :)

Niin, ja sitten se mun varsinainen asia.. Lähdetään neitin kanssa viikoksi lomalle, joten en todennäköisesti pääse/ehdi koneelle, eli päivityksiin tulee taukoa! :) Pailaillaan takaisin kotiin perjantaina illalla, ihana päästä vähän arkea pakoon välillä! :)

Lomaterveisin
-Minki ja pikkusisko 20+2-
 
  • Tykkää
Reactions: Zesi
IMN
Äitiyspakkauksen vaatteet ovat Tutan valmistamia, eli taatusti laadukkaita :) Useimpia niistä ei myöskään löydy kaupoista, ainakaan itse en ole bongannut.
Itse koin äitiyspakkauksen tarpeellisena ekan lapsen kohdalla, koska muuten olisi moni juttu unohtunut hankkia, esim. hiusharja, purulelu, harsot ym. Ja laatikko on tosi käytännöllinen sitten pieneksi menneiden vaatteiden säilömisessä (vaikka meillä laatikoita on äp-laatikon lisäksi vielä kymmenkunta lisää :D)! :)

Onkos täällä muuten muita "ison masun kantajia"? Itselläni on maha ollut edessä jo monta viikkoa, varsinkin kyykistyessä ja jotakin kurottaessa. En jotenkin voi uskoa että masu voisi näyttää mitenkään söpöltä enää esimerkiksi kymmenen viikon päästä :D Tulen varmaan taas olemaan valas.

Rentouttava mökkiviikonloppu takana, nyt jaksaa taas pyörittää arkea :) Ja huomenna voikin jo sanoa rakenneultran olevan seuraavalla viikolla! :D

IMN & Tuutikki 19+1
 
Heippa tännekin pitkästä aikaa! Kuten vähän arvelinkin, on tänne kirjottelu jäänyt vähemmälle ton fb-yhteisön takia : / Käyn kuitenkin täälläkin päivittäin lukemassa kuulumisia.

anu84: Hurjasti onnea plussasta ja paljon tarrasukkia nyt matkaan! :heart:

Ja onnittelut myös kaikille, jotka saaneet hyviä r-ultrakuulumisia! :flower:

Ollaan jo hirmu pitkällä ja aika se vaan rientää! Mä kauhistelen tätä ajan kulkua vielä synnärilläkin ja luulen varmaan olevani vasta rv 15 :D

Tänne on tullut ihan älyttömästi juttua sitten viime kirjotukseni jälkeen, joten nyt (huonon muistin takia) vähän omaa napaa:

Maha on mun mielestä jo tajuton PALLO, kun esikoisesta se oli loppuun asti tosi siro! Esim. viimiseen asti pystyin vaivatta laittamaan sukat jalkaan ym. Mua jo hirvittää valmiiks, et millanen norsu tuun loppuaikana olemaan!

Raskaus ollut (taas) aika vaivatonta. Tää on oikeesti aika tylsääkin, vaikken kyllä nyt saa valittaa yhtään! Tsemppiä kaikille, joilla vaivoja on, ei käy kateeks : / Tosiaan viime raskaudessakin suurimpana ongelmana oli väsymys ja närästys, nyt ei ole sitä närästystäkään, mutta väsymystä kyllä varman kaikkien vaivojen edestä! Nyt mun kohalle varmaan sattuu kauhein loppuraskausaika ikinä ja painajaismainen synnytys, katsotaan vaan :stick:

Eipä tässä tällä kertaa kait muuta. Seuraava neuvola olis 30.5. jollon käydään läpi kela-asioita ja rakenneultra vasta 6.5. jollon viikkoja täynnä tasan 23! Jännäää!

Aurinkoista alkukesää kaikille masunkasvattajille! :)

-TSJ- & Pampula 20+5

Äitiyspakkauksesta vielä: Aiotaan ottaa ehdottomasti! Mun mielestä se 140€ on naurettavan pieni summa siihen laatikkoon nähden, joka meille oli ainakin ihan korvaamaton :)
 
Viimeksi muokattu:
Äitiyspakkauksesta piti kommentoida. Kahdelle ekalle lapselle otettiin pakkaus ja oon ollut niihin tyytyväinen. Varsinkin tokan kohdalla oli vielä tosi kivoja kuoseja esim. makuupussissa ja haalarissa. Nyt oon kahden vaiheilla, kun noita kamoja nyt löytyy edellisten jäljiltä ja tossa tän vuoden pakkauksessa on mun mielestä vähän tylsät kuositkin esim. makuupussissa ja pussilakanassa. Tota vuoden 2011 pakkaustahan jaetaan Kelan mukaan syksylle asti, joten oletan, että me kaikki saadaan vielä se. Joten voipi olla, että tällä kertaa otan sen rahana.

Bamboo 21+1
 
Ihana kun alkaa jo tulla iloisia rakenneultrakuulumisia :) Oma rakenneultra on vasta 5.6 joten siihen on vielä aikaa...

Äitiyspakkauksesta: Kyllä mie kans ajattelin sen ottaa, jos tilais ihan viime tingassa niin voihan olla että sais jo sen uudemman paketin...?

Painosta joku kyseli: mulla tullut nyt 2,5 kiloa koko aikana, rv 18+5 menossa. Mites muilla? laitetaanko galluppia pystyyn? Mun on ainakin vähän vaikea hahmottaa että mikä on ns. hyvä tahti kerryttää painoa.

Ja vaivoista lopuksi: Mulla on iskenyt oikein ihana unettomuus. Kohtalotovereita? Esim viime yönä nukuin 4 tuntia, viime viikolla oli yks yö kun nukuin 2,5 tuntia yhteensä, tunnin illalla ja reilu tunnin aamulla. Ei oo kivaa ei, kun töissäkin pitää köydä :(

Aurinkoista kevättä kaikille toivottaapi Kiyoko ja kaveri 18+5
 

Yhteistyössä