Lokamassujen 2009 oma pino:)

Perjantai-iltaa...
Varhaisultrasta: Minä muistan lukeneeni/kuulleeni, että keskenmenoriski tosiaan pienenee, jos syke on nähty, mutta tiedä sitten onko totta. Minä haluan varhaisultraan mennä oikeastaan siksi, että vaikkei se anna mitään takeita jatkosta niin ainakin juuri silloin kaikki on ok (jos on, toivottavasti on). En halua kuvitella olevani raskaana, olla väsynyt ja pahoinvoiva ja sitten joskus rv12 saada tietoa tuulimunasta. Jos sen olisi voinut jo aiemmin tietää. Lopullisesti huoli ei ainakaan minulla häviäkään. Mutta nämä on varmaan vähän sellaisia henkilökohtaisiakin juttuja, miten nämä kokee.
Raskauskilot: minulle on tullut molemmissa aikaisemmissa 16kiloa ja tiukassa ovat olleet. Nyt kiloja on liikaa jo heti alkuunsa, joten painonnousu saisi olla todella pientä. Täytyy tsempata tosissaan. Mitään isoja ei kuitenkaan kumpikaan lapsistani ole olleet eli sokereiden kanssa ei ainakaan aiemmin ole ollut ongelmaa.
Omaa oloa: ihan järkyttävä päänsärky ollut monena aamuna. Onko muilla? Onko tämä raskausoire? Ei minulla yleensä ole... Ja tänään kaupassa haisi ihan hirvittävälle. Jotain oireilua tuntuu siis olevan ilmassa. Tuntuu muuten, että aika ihan pysähtyi siihen plussatestiin. Parin viikon päästä oleva loma tuntui olevan ihan ovella, nyt siihen on ikuisuus. Aika kuluu niin hitaasti.

Emmama rv 4+2
 
anelie Kuinka pitkällä olit kun kävit ultrassa? Meillä ensi viikolla ja silloin omien laskujeni mukaan vasta 6+5...pelkään ettei syke vielä kuulu :ashamed: ja myös mulla samainen kohdunulkoisen tai tuulimunan pelko ja myöskin mulla juilii ja vääntää välillä munasarjoista :/ . Toivottavasti mullakin uutiset hyviä! Niin ja ONNEA teille ihan valtavasti ihanista ultrakuulumisista :heart: !

Hugis ja papu 5+5
 
Pitää huomenna kommentoija lisää nyt en kerkee ja jaksa...

Mutta huomasin että monet tietää jo millon np-ultra on :kieh:
Mulla ei tuo ultran ajankohta ole tiedossa...
Eka lääkäri on rv9+1 jollon päästään kylläkin kurkkaamaan kans masuun :heart:

*Talvicci ja Uuno(mies sano että se on Uuno) rv.7+2* :heart:
 
Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! :)

Mullakin on oireet hieman vähentynyt ja aina herättää pientä pelkoa, että mitäs nyt tapahtuu, mut katsotaan. Ajattelin kans varata parin viikon päähän ultran, jotta mieli olis levollisempi. Kävin esikoisen odotukses ultras 7+0 ja ei ollut mitään ongelmia löytää sykettä! =)

Raskauskiloista: 20 tuli edellisessä ja edelleen istuu 8 tiukasti. Imettämällä sain välillä poiskin kiloja, mut sitten kun lopetin imetyksen tuli muutama kilo takas. Mä syytän mun kiloista kotiäitiyttä! :p

Yeb ja pinkkimieli: Mäkin tipuin kesäkuisista! :/

Aamukahvi kutsuu, ku kerran vielä ainakin maistuu! :)

Minky 5+2 (vasta... hitaasti menee aika...)
 
Ihanaa heti aamusta saada hyviä ultrakuulumisia !

Nyt ainakin on ihan hyvä olo ja sen kunniaksi voin mennä juomaan kupillisen laten :D
Minulla ainakin iltaa kohden olo huononee...

Ja Suzu1981 voisin kuvitella ainakin, että jos istukan ääni kuuluu niin hyvä. Mutta esim. tuulimunassa on istukka muttei sikiötä.
Eikös noilla kotidoblereilla kuulu vasta aika myöhään verrattuna neuvolan laitteisiin?

Fi0na 6+0 JEE :kieh: viikko vaihtui taas!
 
Niin mäkin luulin ja olin ihan ihmeissäni mutta kyllä se kuului ihan selvästi ja seuraavana päivänä jolloin vkoja 6+4 neuvolantäti varmisti että istukan ääni kuului, mutta ei vielä vauvan sykettä... jotenkin outoa että jo noin varhain kuului ja sen takia kyselinkin että onko joku muu myös koittanut kun muistelin että täältäkin joku oli sellaisen ostanut...

Suzu1981 + vaavi 7+0
 
RASKAUSKILOISTA: Mulla on molempien kanssa tullut tasan 10kg ja hävinneet imetyksen myötä sen siliän tien. Mä kyllä vielä imetin ekaa kun aloin toista odottamaan. Tokan kanssa kun lopetin imetyksen olin hoikempi kuin ennen raskautta. Tais sit jotenkin tuudittautua siihen et syö mitä vain niin hoikkana pysyt ja 5kg tuli jäädäkseen :whistle: Eli nyt tässä raskaudessa mulla on lähtöpaino 5kg enemmän kuin kahden ekan kanssa.
Neuvolassa ei olla koskaan sanottu painosta mitään. On mulla ollut kyllä isot vauvatkin 3925g ja 4765g :)

Mulla ei muuten ole koskaan neuvolassa sydänäänet kuuluneet ennen ultraa joten en ekalta neuvolalta odota mitään!

Nyt aamupuurolle :wave:

Tänään 7+0
 
Ihanaa kun on viikonloppu ja saa rauhassa olla väsyneenä, ei tarvitse skarpata töissä ja esittää että päässä pyörisi muukin kuin raskaus.

Mulle tuli esikoisen odotuksen aikana 16kg painoa ja ne lähtivät lähes heti pojan syntymän jälkeen. Tytön odotuksessa tuli 22kg ja levisin ihan eri tavalla kuin pojan odotuksessa. Paino kyllä putosi sitten imetysaikana samaan mitä oli ennen odotusta.

Nyt olen saanut just tiputettua ne 10kg mitkä tuli kun kilpirauhaseni poistettiin ja aineenvaihdunta heitti häränpyllyä. Jotenkin tuntuu että nyt pitäisi vähän tarkkailla mitä syö ja kuinka paljon, kun tuntuu ettei ne enää ihan niin helposti tipukaan pois.

Mulla on eka neuvola viikolla 8+4 eli 16.3. ja eka ultra viikolla 11+6 eli 7.4. Tuntuu että tässä odotuksessa aika menee erittäin hitaasti ja en millään malttaisi odottaa pikkuisen näkemistä.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Huomenia! Tai puoltapäiväähän täs jo mennään! Olipas tullut taas tekstiä. :D

Raskauskiloista, mulla on tullu esikoisen aikana 16kg, ja keskimmäisen aikana 14kg ja sitten kuopuksen aikana 11kg. Näköjään muuten koko ajan vähemmän, noh esikoisen aikana sai vaan maata ja syödä, kun taas muitten aikana on ollu paljon tekemistä muitten laste kanssa. Hyvin on aina lähteneet pois nuo kilot.

Synnytyksistä oli ollu kanssa puhetta. Mulla ensimmäisen kohdalla meni vedet, mutta ei edistynyt muuten, siinä sitten 33 tunnin kipujen ja tunnin ponnistusvaiheen jälkeen otettiin poju ulos imukupilla. Toka synnytys meni oikein ohjekirjan mukaan ja ilman kivunlievitystä, olikohan aika 11h ja ponnistus 12min. Kolmas sitten käynnistettiin viikolla 38 ja se sitten oli ohi 4h:ssa ja 5min ponnistuksen jälkeen. Tuo viimenen oli kyllä kaikista kauhein, ku olin niin tosi kipeä ja ihan luomuna kuitenki mentiin. En enää kyllä käynnistystä haluaisi, mutta mun pienen koon takia ei mulla päästetä raskautta sinne 40 viikolle asti. Ajattelin siitä kyllä nyt tällä kertaa vähän keskustella... :D

Tän pahoinvoinnin kaa mä oon kokoajan vähän takajaloillani, odottelen koska pahenee aivan kauheeksi. En tiiä miksi sellanen olo... Niin ja piti kysyä, että onko teillä muilla hiivatulehdusta ollu näin alkuraskaudessa? Kun mulla on nyt, ja en tiiä kuinka niitten lääkkeitten kaa... Yleensä raskauden aikana oon kyllä saanu niitä käyttää, mut kuinka näin alussa?

Mukavaa lauantaita! :wave:

miltski ja papu 6+4 :heart:
 
Piti muuten kysyä et syöttekö jo d-vitaminiia? Mä löysin kaapista melkein täyden pakkauksen ja nyt viikon verran niitä napsinut.

Synnytyksistä: molemmat menneet aika samalla kaavalla. 10 päivää yliaikasina syntyneet, lähteneet kyllä käyntiin ihan itsekseen. Lisään kyllä tähänkin odotukseen ne 10 päivää suosiolla =) Esikoisen kanssa menin sairaalaan kun olin 7cm auki ja kolmen tunnin jälkeen poika syntyi. Synnytin ilman kivunlievitystä omasta tahdosta (kauhee piikkikammo). Toinen synnytys kesti 6h ja käytin ilokaasua. Positiivinen mieli jäänyt kummankin synnytyksestä.
 
Vuoto jatkuu minullakin toista päivää näytteen otosta :'( . Onko teillä oireet loppuneet, kun on mennyt kesken? Minulla vielä selvät raskausoireet, pahoinvointi, palelu, rintojen arkuus. Voiko niistä päätellä mitään?
 
marian:
Toivotaan että on nyt vain näytteen otosta johtuvaa vuotoa. Kannattaisi ehkä käväistä neuvolassa tai lääkärissä maanantaina tai huomenna jos teilläpäin on viikonloppu päivystys esim. jossain sairaalassa. Kurjaa ja ahdistavaa varmasti vain olla epätiedossa. Toivotaan parasta :hug:

Raskauskiloista oltiin kyselty.
Esikosta tuli n.14-15kg ja viikko synnytyksestä painoa oli lähtenyt 12kg...muutamia kiloja oli tullut turvotuksesta, joka oli itsellä ihan normaalia raskausturvotusta, mutta ei kuitenkaan mukavaa.
Muistan osastolla synnytyksen jälkeen nauraneeni jaloilleni, kun oli turvotus kaikonnut, niin näyttivät niin risuilta :D
Kolme kuukautta synnytyksestä oli enään 1kg jäljellä ja nyt viimesyksyn aikana olin saanut painon ihanne lukuun 57kg, jouluna tosin tuli kilo tai kaksi lisää :D

En syö d-vitaminia erikseen...sitä on tuossa syömässäni lisässä ja syön runsaasti maitotuotteita. Nuo pojan d-vitamini tipat on sitäpaitsi ihan karsean makuisia :x

Parin tunnin päästä lähdetään pojun kanssa synttärikutsuille, jee!

Ja tänään poksui viikot taas rikki, hurraa :D

Nyt pitää mennä jo alustavasti laittautumaan, jotta kehtoo liikkua tuolla kaduilla :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 8+0
 
Pikaisesti minäkin taas jotain rustailen.... Pure love täällä ollaan kans hengessä mukana, toivotaan nyt että pikkuinen pysyy matkassa mukana :hug: Todella rankkaa teillä ollut....

Omaa napaa vielä. Masussa nippailee välillä ihan kivasti, taitaa kohtu kovasti kasvaa :heart: Masu on jo pyöristynyt jonkun verran, on jo sellanen pieni ja pyöreä vauvamasu havaittavissa. Omat farkut menee kyllä jalkaan vielä. Tuosta esikosta masu näkyi vasta puolivälin tienoilla, mut kai tää kakkonen näkyy sit jo aikasemmin..... :D Täällä oon jo tuplarattaita kovasti katsellut, sillä me liikutaan päivittäin ulkosalla. Mites muut joilla pieni lapsi kun vauva syntyy, hommaatteko tuplat?

Raskauskiloista oli juttua....mulla tuli esikosta muistaakseni joku 15kg. Mut se lähti kyllä äkkiä pois. Nyt oon ½ kiloo köykäsempi kun esikkoa ootellessa.

Olikos synnytyksistäkin jotain juttua...Meijän esikko syntyi ultran mukaan laskettuna päivänä, menkoista laskettuna alkoi supparit ja synnytys kesti kaiken kaikkiaan 8,5h. Epiduraalin sain jossain vaiheessa, kun kivut oli jo sietämättömät ja tyttö syntyi kivuitta. Pientä painetta tunsin kun sai alkaa ponnistamaan. Todella toivon että tämäkin synnytys menisi samalla kaavalla.... :heart:

Jaahas...se ois nyt mentävä kahveen keittoon :wave:

hertta ja masuasukki 6+3 :heart:
 
Ehostus tehty...ei kauaa nokka tuhissut :D

Ei osteta tuplia. Ihan vain sen vuoksi, että liikutaan julkisilla ja täällä meilläpäin on onnekasta, jos pääsee toiseen tai kolmanteen bussiin, niin paljon on pienten lasten mammoja täällä, että kyydissä on aina se yksi matkustaja, joten ei toivoakaan, että tuplien kanssa mahtuisi koskaan :LOL:

Tehdään niin, että kun vaavi on pieni, niin kuskaan häntä tarpeen mukaan kantorepussa tai kantopussissa ja esikoinen on rattaissa...menee siellä takin alla mukavasti lämpöisessä. Ja sitten kun alkaa olla jo iso, niin pojalle vain seisomalauta ja pienempi rattaisiin ja talvella voin vetää jompaakumpaa pulkalla, todennäköisesti esikkoa ja kesä kun tulee, on poju jo sen verta iso, että taatusti jaksaa käpytellä pidempiäkin matkoja ja tuskin edes haluaa olla paljon rattaissa =)
 
Muistan tuon Paapelon mainitseman turvotuksen. Viimesilläni jo kauhulla mietin millä kengillä pääsee ulos, kun turvotusta on niin paljon :LOL: Ja sairaalassa oli mahtavaa, kun jopa ne tylsät sandaalit mahtui jalkaan ;)
Kiloja kertyi ihan mukavasti se 20 kg ja vieläkin taistelen viimesten kanssa :kieh: Mulla ei auttanut pitkä imetyskään..

Tuplistakin oli puhetta..
Ei varmaan hankita vaan kokeillaan ensin seisomalaudalla. Kun tuo tyttö on jo syksyllä melkein 2.5 v niin luulisin sen verran jaksavan :) Nytkin on jo vaikeaa saada istumaan rattaisiin kun haluaa niin paljon kävellä :D
Katsotaan sitten myöhemmin syksyllä pärjätäänkö?!

Nyt rentoutumaan kun tytteli ottaa kauneusunia :)

Fi0na 6+0
 
Tuli ihan mieleen tämmöinen juttu, kun monesti lapsettomat tai esikoistaan vielä odottavat miettivät, että miten se paino voi muka noin paljon pudota muutamissa päivissä...muistan itsekkin epäilleeni noita kilolukuja ja päivien vähyyttä, että eihän se ole mitenkään mahdollista, että taitaa mammojen mieli lisäillä ylpeänä muutamat kilot lisään laskelmiin. :LOL:

Tosiaan sitten synnytyksen jälkeen kun alkoi miettimään tuota painon putoamisen määrää ja mistä se koostuu, niin olihan se ihan simppeli juttu.

Lapsesta lähtee painoa n.3-4kg, istukka n.500g, nesteiden poistuminen parhaimmillaan 2-3kg, jälkivuodon tulo on runsasta ja jo siitä verimäärästä eroon pääseminen voi mahdollisesti pudottaa painoa parisen kiloa ja synnytyksessä käytetty pienimäärä vararasvaa (synnytksen rasittavuus on verrattavissa maratoniin) n.500g lonkalta heitettynä.
Eli saldoksi tulisi 8-10kg :D

Nuo minun laskelmat ei olem itään tilastollisia faktoja, mutta jos nyt noin summittaisesti miettii kaiken sen paino taakan poistumista ja miten nopeasti nuo poistumiset tapahtuu, niin ehkäpä nuo luvut ovat suuntaa antavia :D
 
Hiih...intoilen taas täällä :D

Tämmöiseltä näyttää Tiuhti ja toki muidenkin samoilla viikoilla minun kanssa olevien pikkuinen tämän yhdeksännen rakskaus viikon loppuun mennessä (itsellä siis nyt rv8+0, mutta tästä siis lasketaan alkaneeksi 9 viikko, saattaa olla hiukan sekavaa, itsekkin sekoilen tuon tuosta) :D

 
Heissan!

Tulin ihan vaan kurkkimaan...Saa nähdä uskallanko jo ens viikolla testin itekki tehä...jos oon raskaana,kuten hyvin vahvasti vaikuttaa,ni viikkojen pitäs olla jotain 5+ jotain.Ainut vaan,et mulla on ollu kaks km näillä viikoilla,molemmat viikon sisällä plussasta.Hirvittää testata...ikinä ei vaan oo ollu menkat myöhässä ilman et oisin ollu raskaana.Masuaki nippailee ihan kivasti ja yskiminen sattuu.

Toivottavasti palailen vielä jatkossa,hyvää odotusta kaikille ja tarrasukkia mukaan :heart:
 
Yeb
Onnea Sitruvaan ja tosiaan, Minky myös! Hienoa että säkin tulit tänne :flower:

Mulla myös synnytys käynnistettiin RV38. Syynä vauvan suuri koko (syntyi 4280g). Enkä taatusti suostu enää käynnistettäväksi jos ei vauvalla oikeasti ole jotain hätää! Sitähän oli ihan loppu kolmen vuorokauden loputtomien ja lähes tehottomien supistusten jälkeen, että vajaat kaksi tuntia ponnistettuani loppui voimat totaalisesti ja imukuppi tuli apuun. Vauva ei ollut edes kerennyt asettautua oikein ja tuli avonaisessa raivotarjonnassa ja tuhannen mutkalla.. Ja siitä sitten teholle neljäksi päiväks. Se oli kyllä tavallaan meidän onni koska itse sain epiduraalin jälkeisen päänsäryn enkä pystynyt oikein edes pystyssä olemaan, saati vauvaa hoitamaan. Elämäni kamalin puolitoista viikkoa! Vaikkakin pitäis varmasti esikoisen jälkeen olla elämän onnellisimmat ajat :ashamed: Saas nähdä miten tällä kertaa käy, muhun varmaan iskee kamala pelko sitten viime metreillä.

D-vitamiineja nappailen myös vielä erikseen noiden Multivitojen lisäksi. Syön hyvin vähän maitotuotteita. Meillä esikoinen syö tabletteina noita vitskuja ja ovat niiiiin hyvän makuisia että mielelläni niitä popsin :D

Muksaa viikonloppua mammat!
 
Kuulin tänään kun sisko tuli hakemaan meidän tyttöä uimaan että hänkin on raskaana!!! Ja la on 9.10 eli päivää mua ennen =D Aikas kiva juttu!!!

Mun synnytyksistäni:
Tyttö 2000: synnytys alkoi 41+0 vesien lorahduksella päivällä jolloin sairaalaan matkalla alkoivat oikeat poltot siinä sitten ennen ponnistuksia sain epiduraalin ja spinaalin aika loppu olin ja pää oli vielä väärässä asennossa joten sitä korjailtiin siinä viimetingassa ja lopuksi oli voimat niin lopussa kun ei tullut edes ponnistamisen tarvetta jouduttiin imukupilla avittamaan. Syntyi sitten 00:06 rv41+1 painoa hällä oli 4100g pituus 53cm eli ei ihan pieni...

Poika 2007: Synnytys käynnistyi rv 41+4 saman kaavan mukaan eli vettä lorahti vähän, mutta supistukset eivät alkaneet heti, sairaalassa kätilö vähän kouraisi kovemmin niin johan alkoi tapahtua, eli supistukset alkoivat muttei kunnolla, päästiin kuitenkin jo synnärihuoneeseen. siellä sain kun oli jo ilta hieman rauhoittavaa ja sain nukuttua yöllä klo 3 jolloin alkoi kovat supparit ja vesi meni kunnolla, aamulla joskus 7 aikoin sain ekan epiduraalin joka meni väärään osoiteeseen ja tunnin kuluttua sain uuden silloin oli jo kovat kivut... poika syntyi todella paljon helpommin kuin tyttö vaikka kovat olivat kokoarviot :kieh: koska tunsin ponnistamisen tarpeen ja jaksoin hyvin ponnistaakin tai liekö tullut painovoiman avulla :D Eli hän syntyi rv 41+5 painoa 4830g pituus 55cm.

Kummastakin olen lihonut yli 20kg tytöstä lähti sairaalassa jo suurinosa pois mutta pojasta kesti vähän kauemmin. Molemmista olen sitten painonvartioissa loput laihduttanut =)
 
Suzy puhu dopplerista

Juu varmaan tarkotit mua. Mä tilasin sen dopplerin mutten ole saanu sillä kuuluviin muuta ku omat sydämensykkeet :D

Käsittääkseni jotkut on aikasimmillaan saanu vauvan sydänäänet sillä kuuluviin joskus rv.8+, yleisimmin kai kuuluu sillä vasta kympillä alkavilla viikoilla...?

Vitamiineista

Mulla ei ole ollu nyt käytössä ku a-vitamiinitonta multivitaa.
Neuvolan tätiltä koitin noista kysyä mutta sain vähän käsityksen että niitä vitamiiniasioita kerkee kattoo sitten ekassa neuvolassa tarkemmin...
Kalkkia varmaanki pitää alkaa ottamaan lisänä ku en maitotuotteita niin paljon käytä...

Tervetuloa ja onnea Sitruvaan!

Minky, laitan sulle ihan just sen salasanan :)

Vimpula 05 ja 07 Toivottavasti tulet tänne :)

paapelo Mistä löysit tommosia kuvia?


*Talvicci ja Uuno rv.7+3* :heart:
 
Hei taas,

Paapelo laittoi laskelmaa kiloista... Tästä tuli mieleen kertoa esimerkki itsestäni. Olen ihan uskomaton painonkerääjä. Molemmista lapsista painoa tuli 16 kiloa. Esikoisen jälkeen en käynyt heti puntarilla, koska halusin odottaa mukavampia lukuja, mutta toisesta kävin. Vauva syntyi illalla, seuraavana iltana oma kotipuntari (siis sama jolla lukema ennen synnytystä oli otettu) näytti vain kilon vähemmän kuin ennen synnytystä. Siinä oli ihmettelemistä, kun vauvakin painoi reilut kolme kiloa ja päälle lapsivesi ja istukka niin miten ihmeessä voi paino pudota niin vähän. Eikä pudonnut jatkossakaan. Enkä ollut synnytyksessä edes tipassa. Ihme homma. Nyt aion tosiaan tarkkailla painoa, mutta johon tänään alkoi aiemmista raskauksista tuttu roskaruokahimo, vaikka yleensä en roskaruokaa syö.

Synnytyksistä vielä tarkemmin: Ensimmäinen 40+6 alkoi supistuksilla ja tyttö syntyi oikein mukavan synnytyksen päätteeksi. Avautuminen 3,5h ja ponnistus 30min. Poika 38+6 alkoi lapsiveden poksahduksessa (siis oikeasti vatsasta kuului selkeä "poks" :) ) ja siitä alkoi todella tiheät ja kipeät supistukset. Avautuminen 2h, ponnistus 3min. Kakkonen oli selvästi kipeämpi synnytys rajuuden takia. Tähän "tilaan" typsyn avautumisen ja kakkosen ponnistuksen. Kivunlievityksiä en ole juurikaan saanut, joten en niitä tähän kolmoseenkaan odota, jos vauhdilla mennään.

Ällövuoto juttua (sori jo etukäteen, voi skipata): minulla oli pari päivää vaalean ruskeaa tuhrua ja sitten ei pariin päivään mitään. Nyt tänään on ollut ällöä keltaista vuotoa. Onkohan ihan ok? Sellaista vähän tahnamaista. Onko muilla mitään? Sori nämä ällöjutut.

Emmama rv 4+3
 

Yhteistyössä