¤¤LOKAMASSUT -08 Heinäkuussa¤¤

Hassua katsoa tuota nannan kuvaa, ja verrata sitä omaan, mun mielestä meitin poika on ihan eri näköinen, että selvästi erottuu jo piirteet tuossakin vaiheessa :)

Tänään neuvola takana ja kaikki ok. Paikat vielä visusti kiinni, lääkäri kovasti tunnusteli ja epäili että vauva olis pääalaspäin mutta ei ollut ihan varma :)

Sf mitta 28,5 ... yläkäyrillä mennään, mutta lääkäri sanoi että pääasia on että kasvu on tasainen eikä heittoa tule, että yhtäkkiä tiputaan yläkäyriltä alakäyrille...
Verenpaine on mulla aina ollu siellä normaalin ylärajoilla, kuten nytkin. Hemppaa ei edes otettu? vauvan sykkeet jumputti 160+
Paino oli noussut "vain" 2,5 kg viime kerrasta, kokonais saldo menee jo yli 10 kg... ihme etteivät ole laittaneet sokerirasitukseen, alussa BM oli 24, että ihan normaalipainoinen. ehkä siksi eivät ressaa. No syksyllä sitten jumpataam kahta kauheammin, en nyt turhaan tuosta painosta stressiä ota

Mun tekis hirveesti vielä mennä tässä jossain välissä, ehkä siinä vko 30 tietämillä käymään vielä ultrassa... ihan vaan että oikeasti NÄKIS että vauva kasvaa niinkun pitää jne. Tuttava piirissä kun on käynyt ikävästi ja vauva menetetty vko 27 ja pikkuinen vastannut vain viikkoja 23... eikä mitään muka huomattu neuvolassa... Pieni hintahan se olisi omaan mielenrauhaan vaikka kävisi yksityisellä kurkkaamassa.

Meilläkin yleensä saa mahan heilumaan syömällä makeaa. :) Taitaa tulla vauva äitiinsä ja olla "vähän" perso makealle...

Nyt takaisin töitä tekemään.

Aurinkoista loppuviikkoa mammoille!

Turnip 26+5
 
joku kyseli äitiyspakkauksen saannista... Mä en oo viel saanu, mut näin pakkauksen ku kaverille tuli just. Musta oli todella ihana! TYKKÄSIN :heart: Nyt vaan odotan kuumeisesti et koska omani tulee. Kaipa pian :whistle:
Liina ja tiiti 27+6
 
Minulla on joku pesänrakennusvaihe menossa, vai miksi tätä nyt kutsuisi :) Monta päivää olen siivoillut, järjestellyt kaappeja yms. Kaappeja siivoillessa tajusin, kuinka kauhea kasa meillä onkaan vauvan vaatteita. Kaikki pojan vaatteet on säilössä ja paljon on tytönkin vaatteita tullut ostettua. Vaikka tulisi viitoset, niin ei varmasti olisi vaatteista pulaa :LOL: Siirsinkin jo pienimmät vauvan vaatteet alakerran kaappeihin, kun vein pojan vaatteet hänen omaan huoneeseen, ja tila alkoi loppumaan kesken.

Viimeksi kirjoittelin, ettei minulla ole neuvolalääkärikäyntiä ollenkaan ennen loppuraskautta. Viime viikolla oman neuvolatätini sijainen soitti, kun oli tietojani lueskellut, että minun on "pakko" tulla lääkärille supisteluiden takia. Sokerirasitustakin aikaistettiin viikolla, niin saan tulokset mukaan lääkärillekin näytille, jos niiissä (taas) onkin jotain häikkää. Ensi maanantaina pääsen siis taas juomaan sitä "herkkua" :x ja samalla viikolla torstaina on lääkäri. Toivottavasti paikat on kiinni ja muutenkin kaikki ok, niin paljon on taas viime aikoina supistellut, että välilä hirvittää syntyykö vauva nyt jo.

Tänään tuli postissa Kelasta päätökset äitiysavustuksesta ja rahoista. Netissä jo viime viikolla päätökset näkyi, kun malttamattomana kävin sieltä kurkkimassa :) Hieman enemmän saan äitiys- ja vanhempainrahaa, kuin esikoisesta, vaikka en tässä välissä ole töissä ollutkaan =) Jotain korotuksia siihen on tullut näiden parin vuoden aikana, hyvä vain.. Äitiyspakkaustakin odottelen jo kovasti, vaikka omaan käyttöön se ei tulekaan. Olen myymässä sen eteenpäin (ostaja on jo) ja olisi mukava saada rahat siitä mahdollisimman pian, että pääsisi tuhlailemaan :)

Meilläkin vauva taitaa olla melkoinen herkkusuu, alkaa maha siihen malliin heilumaan kun vähänkin jotain makeaa syön. Nytkin söin jäätelön ja johan tuli mahaan eloa :) Potkut ja liikkeet tuntuu toisinaan jo melko kivuliailta, välillä tuntuu kuin vauva kaivelisi kylkiluiden välejäkin..

Taidan mennä jatkamaan siivoiluja. Oli hetkeksi istahdettava lepäämään ja herkuttelemaan. Nyt taas jaksaa jatkaa..

gibbon ja mytty 24+6
 
Äitiyspakkauksesta vielä piti tulla tänne kertomaan! Se tuli tänään!!! Kyllä sitä jo ehdin odottaakkin. Pidin siitä viime vuoden pakkauksesta, mutta niin kyllä pidin tästäki. Heti piti alkaa touhuamaan ja pesemään vaatteita =) .
 
Voi kunpa saisi itsekin pian jo sen äitiyspakkauksen!!! Tahtoo kans!
Mä katoin just Kelan asiointipalvelusta, että pakkauksen tilaus on tehty 4.7.08 ja että siitä menisi kaksi viikkoa että pakkauksen saa. Miten kauan teillä on mennyt tilauksesta?? Elättelen kovasti toiveita, että se tulisi pian!
 
Moi

Nanna :heart: ihan pojan näköinen

Liina sulle onnittelut....

ÄP en ottanut mut ostin sen toppiksen ,vanupuvun ja muutaman muun jutun netin kautta ja ne kestikset ja näistä tykkäsin kovasti...

Suklaa saa munkin mahassa aikan melkoista myllerrystä :heart:

Nyt eipä ihmeitä...isommat lapset lähtee huomenna mökille ja pitäsi käydä pakkaa tavaroita heille mukaan..mulla menossa kans pesänrakennus vimma...paikkoja järjetelen vaikka pitäis levätä nnoiden supistelujen takia

pw 27+6
 
Nanna, ihana kuva pojasta :)
Minäkin olen pistänyt merkille, että ihan itsensä näköisiä vauvat ovat jo. Mulle on nyt muutama sanonut, kun olen vauvan 4d kuvia näyttänyt, että on ihan meidän 8v. pojan näkönen.

Mullakin puutuu kädet ihan itsekseen välillä. Lähinnä oikean puolimmainen.
Molempiin poskipäihin silmien alle ja otsaan on ilmestynyt maksaläiskät. Onneksi ovat kuitenkin suht vaaleat, ettei niin häiritse. Onneksi ne lähtevät pois vauvan synnyttyä.

Miten te muut joilla on fyysisesti raskas työ ootte jaksanu olla? Mulla alkaa olla jo inhottavat oltavat :/ Nyt viime aikoina varsinkin, kun vauva on ruvennut painamaan keuhkoja, niin meinaa happi loppua kuumassa keittiössä, vaikka ilmastointi onkin.
Onneksi siellä on vielä tuuletuslaite, joka puhaltaa viileää ilmaa, koska ilman sitä mä oikeesti pyörtyisin.
Onneksi tässä on enää 1,5 kk äitiysloman alkuun.
Ja 12 viikkoa enää laskettuun aikaan :eek: :D

rv 28+0
 
ihana kun alkaa masu-asukki myllertää enemmän, nytkin jumppa menossa :heart:
kovasti mäkin odotan et tulis pakkaus pian.
vielä menee kyllä varmaan tovi kun, viime viikolla taisin laput viedä.
ja vasta elokuussa saan toimitettua sen palkkalapun mitä ne tarvii et laskee sen 6kk mukaan rahan.

rv 25+5
 
mulle tulee sitte varmaan kaikkein pienin vauva... Lueskelin näitä teidän sf-mittoja, ja mul oli viime neuvolakäynnil ( rv 25 ),sf-mitta vaan 20.... Nyt on seuraava neuvola-aika ens viikolla, ja on se mitta tuosta kasvanu, tunnen sen kohdun pohjan itekki, mut ei mee viel navan yli ku ekä 2-3senttiä.
Eli käyrän mukaan meen siel ihan alakäyrän alapuolella.
Mut eipä siitä kukaan oo sanonu et pitäs huolestua, joten en osaa panikoida, hieman silti mietityttää....

Ja niin, mikä on peruste sille sokerirasitustestille? Mulle ei oo kukaan missään ees maininnu asiasta.

Pakkaus ei oo viel tullu, vaik postitin hakemuksen juhannuksena, mut sain tänään kaverilta niin ison pussin vaatteita, et ainakaan niitä ei tartte ostaa yhtään :)
Ois silti kiva saada jo se pakkaus niin sais tehtyä listan asioista joita viel tarvii hommata.
Kestovaippoja pitäs alkaa ompeleen nyt ku viel on aikaa.

Miksei missään lue sellasta selkeetä listaa: "Osta nämä kun olet saamassa vauvan"? Joillekkin (eli ainakin minulle ) asioitten pitäs olla valkosella mustalla, jotta ne tajuaa :LOL:

Muuta erityistä ei täällä,paha olo ja heikotus jatkuu ja on päivittäistä, ja nyt mulla myös alkanu supisteleen. Ei voi muuta ku ihmetellä niitä naisia jotka jaksaa tehä töitä, ite en pystys, en mitenkään...
Pissahätä on pahentunu myös, ja samoin liikeet masussa, nyt se haluais oikeesti jo tulla läpi.
On myös löytäny oikelta puolelta tuolta alhaalta jonku ihanan hermon, jota potkii oikein mielellään,uujee.

Parasta mun makuun on silti ollu nämä sadepäivät. Kerranki voin sanoa et naution suuresti näin koleasta kesästä. =)
 
otatteko te kaikki tuon äitiyspakkauksen?? Musta tuntuu et taidan olla niitä harvoja jotka sitä ei ota.. Tosin, olin kyllä tosi malttamaton silloin ku esikoista odottaessa sitä pakkausta venailin. Meillä on niin paljon vaatteita ja muuta vauvatarviketta jäljellä että ajattelin et nyt ois turha ottaa sitä.

Onko kellään mitään tietoa siitä että mistä saattaa tuo meikäläisen jatkuvasti kasvava sf -mitta johtua?? Kun mua on alkanut hermostuttamaan enkä saanut viimeyönä nukutuksikaan.

Täällä myös nautitaan koleista päivistä. Tässä yks päivä ei pystynyt ulkona paljoo istuskelemaan kun heti kuumuus saa huimaamaan.

 
Huh huh!

Kuten nimimerkistä arvata saattaa, meno ei meillä aina ole mitään hiljaista..
Tänään törmäsin ovenkarmiin lasten puiset kynäpakit "mahanjatkeena". Siitä alkoikin vihlominen oikealle vatsaan ja vauva alkoi myllertämään tosi kovasti (menee vieläkin, vaikka törmäyksestä jo 5 tuntia )
Pian siitä alkoi supistukset, jotka kesti ehkä kolmisen tuntia säännöllisinä (10-15min välein ) . Nyt kuitenkin tullut vain silloin tällöin.
Tarkastelen tässä vointia ja jos säännöllistyy tai vielä tästä tihenee, niin menen käymään näytillä. Soittanut olen polille jo aikaisemmin.
Voi elämä..
 
Heippa vaan kaikki =)

Tosi monella on ollu neuvolakäyntejä, hyvä et kaikki kunnossa :) Itellä se on perjantaina. Mukava käydä kattomassa miten on masumitta kasvanu ja onko kaikki arvot kohillaan. :)

nanna: tosi sulosen näkönen poika teille tulossa =)

Liina: meillä myös tyttö alottaa koulun syksyllä. Odottaa jo melko malttamattomana. Musta on kans mukava kun saa olla kotona lapsen alottaessa koulun. Mehän oikeestaan suunniteltiinkin tää raskaus niin, et l.a. tuli syksyyn. Tällä kertaa suunnitelmat piti paikkaansa. :D
Onnittelut siviilisäädyn vaihdosta :flower:

Naurukohtaus: onnea muutosta. Me kans muutetaan.... Perjantaina mennään kirjottaan nimet papereihin ja ens viikolla pitäis jo saada vietyä ekoja tavaroita uuteen asuntoon. Teillä on ilmeisesti rivitaloasunto kyseessä???? Me muutetaan "vaan" kerrostaloon, melki samankokoseen ku tekin eli 96 neliötä saunalla ja lasitetulla parvekkeella :D Vuokra onkin pieni teidän verrattuna 740? + 50? vesimaksua. Täällä Tampereella on siis vielä kohtuulliset vuokrat pääkaupunkiseutuun verrattuna.

satunen: tervetuloa mukaan :)

gibbon: mä meen myös maanantaina juomaan sitä niin ihanaa sokerilientä.... ;)

meela: mulle tuli äitiyspakkaus tilaamispäivästä viikon päästä eli tilaus tehtiin torstaina ja pakkaus tuli seuraavana perjantaina postiin. Eli kyllä se voi tulla alle kahdessakin viikossa :)

poppari: sokerirasitukseen määrätään yleensä jos painoindeksi on raskauden alussa yli 25, aikasemmin on ollut raskausdiabetes tai jos on muutenkin diabetes. Muitakin syitä tais olla, mut noi on ne tärkeimmät. =)

Katiapatia: tuohon suureen sf-mittaan vaikuttaa kai yleensä lapsiveden suuri määrä tai vauvan suuri koko. Jos sulla kerran vettä oli normaalisti, niin veikkaisin, et on isompi kaveri masussa ;)

Mä tosiaan otin myös äippäpaketin. Suurimmaks osaks "petivaatteiden" ja harsojen takia. Vaatteitakin ajattelin, et saan mukavasti, mut totesinkin, et oon hankkinu käytettynä nyt niin paljon, etten raaski käyttää äp-vaatteita juurikaan (vain muutamia kokoja). Pistinkin sit myyntiin niitä huutonettiin heti tuoreeltaan. Ajattelin, et jos myisin niitä kuitenkin, niin miksi en heti :ashamed:

Masussa kaikki kunnossa, liikutaan ja möyritään. Neuvolakäyntiä ootelleessa... :wave:

jasmara ja masuasukki 26+5
 
Hei pitkästä aikaa taas!
Katiapatia, mä en ottanu pakkausta, otin rahan ja ens viikolla tuhlaan ne kaukaloon ja matkarattaisiin. Tai ikävä kyllä, eihän ne riitä ku osaan yhteissummasta, mutta kuitenkin.
Mun mielestä se raha vois olla vaikka 200 euroa, koska tänä päivänä 140 euroa ei oo enää mikään raha. Siinä mielessä pakkaus on mun mielestä arvokkampi, mutta kun noita vauvanvaatteita löytyy niin hitsin paljon...

Täällä oikeen terveydenhuoltoviikko takana, ku maanantaina oli sokerirasitus (Arvot ok), eilen neuvola ja tänään oli neuvolan lääkärikäynti. Kaikki ok. Yläkäyrillä sf-mitta, painoa ekasta neuvolasta tullu vajaa 3 kg ja lääkärissä kaikki hyvin. Kuulemma toissynnyttäjäksi yllättävänkin napakka kohdunkaula ja mittaa noin 4 cm. Tarjonta luultavasti rt, ei ihan varma. Mutta eipä sillä nyt vielä niin väliä, kun aikaa on siellä vielä myllertää vaikka miten päin.

Liikkeet tuntuu tosi hyvin ja hauskaa on, ku välillä tuntuu ihan alamahassa ja pallean seudulla yhtäaikaa liikkeet. Taitaa olla jotain venyttelyjä, ku kädet ja jalat vispaa yhtäaikaa.

Mukavaa viikkoa ja kärsivällisyyttä tuohon epäkesäisen sään sietämiseen!
Hobitti 26+4
 
Pakko äkkiä kommentoida tuota sf-mittaa vaikka onkin kiirus. Eli ei se oo suoraanverrannollinen vauvan kokoon. Meille on ainakin tulossa ihan normaalikokonen vauva ja lapsiveden määräkin on ihan normaali, mutta mun kohdun muoto on sellainen et se nostaa sitä sf-mittaa. Eli lähinnä se tosiaan kai riippuu kohdunmuodosta. Mun kohtu ei esimerkiksi leviä sivuille ollenkaan.

Sellasta, palailen myöhemmin, nyt täytyy lentää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meela:
Voi kunpa saisi itsekin pian jo sen äitiyspakkauksen!!! Tahtoo kans!
Mä katoin just Kelan asiointipalvelusta, että pakkauksen tilaus on tehty 4.7.08 ja että siitä menisi kaksi viikkoa että pakkauksen saa. Miten kauan teillä on mennyt tilauksesta?? Elättelen kovasti toiveita, että se tulisi pian!

Mulla meni semmonen tasan kuukausi siitä ku hakemus oli jätetty kelalle.
Vaikka luki että 2 viikkoa.. :kieh: se riippuu kuin sielä o ruuhkaa tms.(kuulema)
 
Onko ketään muita jolla on Laskettu aika 12.10 ? :eek:
mulla kyllä tosin on semmonen kutina ollu jo alku ajoista lähtien että muksu tulee maailmaan
jo tuolla syyskuunpuolella :whistle:
(toivottavasti ei kovinkaan keskoisena) :/
Inhottaa ku mulla on sellanen joku kyky, tai en tiiä mikä se on mutta oon pienestä asti tienny joitaki asioita jotka tapahtuu ihan 100% varmasti.

Tai sitten tässä on nyt kyse jostaki päähän pinttymästä (toivottavasti) että se syntys syyskuunpuolella. Eihä se oo paha jos se syyskuun viimesinä päivinä pyörähtääpi mualimaan.
:saint:
 
Oi, nyt oli tullut teksti ratkaistu tuonne Kelan asiontipalveluun eli ei kun pakkausta odottelemaan =) Minä kyllä luulin, että siihen tulisi jotain muutakin tekstiä, kai se silti on mennyt läpi... hmmm...Kovasti kuitenkin pakkausta odotan, että pääsee hipeltämään tavaroita. Reilun viikon päästä lupeissa Ikean reissu, sieltä varmaan tarttuu kaikkea pientä mukaan.

Täälläkin mahassa alkaa möyrintä kun syö jotain makeaa, yleensäkin ruuan jälkeen alkaa jumppaaminen, kai kaveri saa energiaa sen verran että jaksaa taas heilua :)

Niin satunen89 siitä ketjun ensimmäisen sivun listasta näet, että kenellä muilla on silloin 12.10 laskettu aika :)

Taralee ja Pätkä 24+6
 
Taralee: sieltä Kelan sivuilta, omista tiedoistahan sä näät myös sen päätöksen kokonaisuudessaan jos se kerran on tehty. ;) Sama tulee tietty kotiinkin paperiversiona, mut ite ainakin kävin lukaseen päätöksen ennen ku kuori tuli postista.

sweetpearl: tosiaan kohdun kokokin voi suurentaa sf-mittaa. Sitä en ite huomannu sanoa :ashamed: Sehän tuossa mittojen seuraamisessa onkin, et ehkä liikaakin kiinnitetään huomiota kokoon ja turhaan "pelotellaan" äitiä jostakin poikkeavasta. Kyllähän ultrassakin saatais selville jos jotain hälyyttävää on tapahtunu ja jos mitään ei sanota, niin kasvukin on siten yksilöllistä. :)

satunen: niin se kaks viikkoo tarkottaa sitä kun pakkaus pitäis olla haettavissa eli siitä päivästä se kas viikkoo, kun Kela on tehny tilauksen. Jos ite hakemuksen käsittelyyn menee kaks viikkoo tai reilukin, niin paketin saamiseen voi siten mennä se kuukausi. Kannattaa kattoo Kelan sivuilta milloin se tilaus on tehty, se on varmempi päivä ku päätöksen tekopäivä.


jasmara ja masuasukki 26+6
 
Kelan sivuille oli tullut päätös äippärahasta <3 2052? tulen saamaan. Aika huisin paljon enemmän mitä oisin voinut kuvitella. Tuota summaa nyt en tietenkään käteen saa kun lähtee verot pois, mutta kuitenkin :)

Laitoin eilen kelaan postia ja kyselin siitä pakkauksesta, tai lähinnä sitä onko työnantaja pistänyt sen todistuksen raskauden kestosta kelaan ja oli laittanut toissa päivänä ja lupasivat kelasta sen pakkauksen pistää parin viikon kuluessa. Sitä päätöstä ei netissä tosin näkynyt, mutta ehkä se on kuitenkin niin kun se virkailija niin kirjoitti.

Meijän pitäis maalata pojan huoneen seinä tässä kesän aikana vielä. Huoneessa on nyt vaaleanpunainen seinä ja mä haluan ettei pojan tarvitse tulla tän väriseen sitten :D Mies ei ymmärrä mun logiikkaa mutta lupasi maalata seinän kuitenkin :)

sweettis ja papu 26+4
 
Kiitos jasmara =) Sieltähän ne tiedot löytyikin, luulin tosiaan virheellisesti että ne päätökset löytyy heti siitä aiemmin lähetettyjen kohdalta. Yllätyin vielä positiivisesti, olin kuitenkin tienannut vuonna 2006 sen verran että ei jää tuo äippäraha ihan minimiin...
 
katiapatia Minäkään en ottanut tuota pakkausta. Tuntuu että tuolle 140 eurolle on paljon enemmän käyttöä kuin noille pakkauksen tavaroille jotka varmaan jäis kaappiin. Tänään on tuo raha näköjään tupsahtanut tilille, kerrankin kelalta nopeaa toimintaa eihän tuosta ole kuin viikko kun vein hakemuksen kelaan. Äitiyspäivärahasta ei vielä päätöstä ole kuulunut joten siinä ilmeisesti menee kauemmin kun tuossa avustuspäätöksessä

Tuosta sf-mitasta vielä eli siitä ei tosiaan voi suoraan ennustaa vauvan kokoa. Itselläni esim on lapsivettä enemmän kuin normaalisti joten sekin tuota sf-mittaa kasvattaa. Mittaan myös vaikuttaa vauvan asento ja se kuinka korkealla vauva majailee. Äidin ruumiiin rakennekkin vaikuttaa mittaan joten kahden eri äidin mittoja ei voi vertailla suoraan keskenään ja päätellä siitä esim. Vauvan kokoa. Tärkeintä on seurata sitä että oma mitta menee suht tasaisesti siellä omalla käyrällä.

pumppernikkeli ja niilo 28+1
 
täällä ei äippäpakkausta näy eikä kuulu..Soitin kelalle että mikä siinä maksaa kun ei päätöksiäkään oo tehty ja alotan äippäloman jo 12.8!!Hakemuksen laitoin jo kesäkuun alussa.. Paketin saan kuulemma parin viikon kuluessa ja päätöksetkin tehtiin samantien äitiyspäivärahasta jne. Alkohan ne hommat hoitumaan :D
Pakkausta odotellessa..

Maarit ja Touho 27+0
 
Moi

mä en ottanut pakkausta, mut jotain sieltä ostelin sitten netin kautta kestikset, toppiksen ym

sf mitta ei kerro vauvan koosta mitään mun tietojen mukaan, mulla lapset ollu tosi pieniä ja sf aina korkea, nytkin terkka sanoi kun neljäs tulossa niin sf sen mukainen...lapsivettä jos on paljon niin siitä voi ainakin olla korkea...

meillä rauhallista vähän liiankin kun pojat lähti mökille ,ollaan typyn kanssa kahdestaan ja täällä on HILJAISTA =) ..pitää nyt nauttia tästä...mun alkoi tehdä mieli ihan älyttömästi kuivakakkua ja nyt sitä on pakko tehdä kun vesi on jo kiellellä..meinasin tehdä sellaista Sydänten surujen kakkua, on tosi ihanaa nimestä huolimatta..

masussa ei ihmeitä, vauva potkii tosi alas että ihan säikähtää välillä.... B)

pw 27+6
 

Yhteistyössä