*** LOKAMASSUT 2008 Helmikuussa vol 2***

Heippa taas kaikille!
Täällä on ihania ultra ja -plussakuulumisia!

Hobbitti: On täällä toinenkin eteläpohojanmaalainen... Taidetaan olla samoihin aikoihin sairaalassa =)

Täällä pahoinvointi on näyttänyt kyntensä viikonlopusta alkaen. Koko ajan on huono olo ja saa halailla pönttöä. Väsymys on edelleen jotain ihan sietämätöntä. Turvotusta on edelleen, pian tämän raskauden näkee sokeakin. Muutamalle ihmiselle ollaan vasta kerrottu, jos nyt pari viikkoa pystyisi olemaan hiljaa niin sitten saisi jo sisarukset ja vanhemmatkin tietää.
Ajattelin viikonloppuna, että jos menis varhaisultraan, mutta minulla on neuvola viikon päästä ja siitä viikko on lääkäri, joten enköhän mä sinne asti jaksa odotella.

töhö ja masuasukki 6 + 4
 
Tervetuloa Marza tänne pohjoiseen! Ulkona on aivan ihana ilma ollu jo pari päivää. Aurinko paistaa ja luntaki riittää vielä... Toivottavasti riittää vielä teidän lomaksiki.

Mitenhän sitä malttais mielensä seuraavaan ultraan. Visiin menee tuonne maaliskuun lopulle neuvolassa! Haluttais jo nyt taas niin kovasti nähdä pieni :heart: . Tietty yksityiselle pääsis :whistle: ...

Nimistä meillä on pojalle toinen ja kolmas jo valmiina :D . Etunimi puuttuu vain ja siitä varmaan tulee pieni muotoinen kiista kun itse pidän erikoisemmista ja mies taas ei oikein. Sama tilanne tais olla FPI:lla. Tytön nimeä vielä ei ole mietitty. Jostain syystä on semmonen tunne että poika sieltä olis tulossa, tiiä sitte mistä johtuu. Kumpiki on kyllä ihan yhtä tervetullu.
 
Ihania uutisia ultrasta SadButTrue ja keltsi :heart:

Kirsikka ja Onerva ainakin mainitsi noista inkiväärikapseleista pahoinvointiin. Miulla ei ole mitään kokemusta niistä, mutta tämmöisen bongasin toiselta palstalta, liittyy varmaan siihen miksei kaikissa (?) apteekeissa enää myydä niitä:

Ravintolisää Multi-Tabs Raskaus Inkivääri ei suositella raskaana oleville


Apteekeissa myyty ravintolisä Multi-Tabs Raskaus Inkivääri voi Tanskan Food Instituten riskinarvioinnin mukaan olla mahdollisesti haitallinen raskaana oleville. Tanskan viranomaiset ilmoittivat asiasta EU:n nopean hälytysjärjestelmän kautta. Riskinarvioinnin mukaan suurten inkiväärimäärien nauttimisesta raskausaikana ei ole tarpeeksi tietoa, joten tuotetta ei suositella raskaana oleville ennen kuin asiasta tiedetään enemmän.

* * *

Ehottomasti haluan menne 4D-ultraan, jos vaan sinne saakka päästään ja haluaisin myös tietää vauvan sukupuolen, vaikkei sillä tietenkään mitään väliä ole :)

Olo on ihan hyvä, mitä nyt väsyttää ja farkkujen kaulus alkaa näin iltapäivällä kiristyä... Vyön oon suosiolla jo jättänyt pois ;)

geri 5+1, jonka aika on testin jälkeen kulunut uskomattoman hitaasti...
 
Angel eyes mulla oli just toisinpäin noi finni jutut. Pojasta mulla oli kaameesti ja tytöstä ei ollenkaa. Et nyt ku peiliin kattoo ni poikaan kallistuu :p NO joo... mä en oikeesti usko yhtään tippaa noihin ennustuksiin :) On kumpi on, ei väliä.

Varasin tänää ajan np ultraan. Varasin näin aikasin sen et varmasti saan ilta-ajan et pääsee mieskin mukaan :heart: Ja sainkin tasan 4 vkon päähän jolloin pitäis olla n. 12 rv.
Tasan kahen viikon pääst eka neuvola. Sillon viikkoja 10 ni pääsen kuulee ne sydän äänet :heart:
Talokaupat tais onnistua... ei vielä mustaa valkosella mut näin puhuttiin :) Viel ei uskalla silti kilistellä :x

Liina ja pikku 8 +0-2
 
Moi :) Mä haluaisin ehdottomasti tietää tämän vauvan sukupuolen.Esikoisesta ei tiedetty ja kuopuksesta tiedettiin.Mun mielestä on vaan niiiin kiva ostella kaikkea ihanaa vaaleanpunaista tai sitten pojalle vaaleansinistä :heart: Me ei olla mietitty vielä nimiä paitsi työnimeä (miehen mielestä möykky on muka jotenkin huono :kieh: ).

Omaa napaa..Pahoinvointi on helpottanut parin päivän sisällä vähän ja enkös mä nyt ole saanut siitäkin huolenaiheen :ashamed: Vaikka mä en ole aikaisemmissakaan raskauksissa voinut hirvittävän huonosti pitkään.Vatsaa juilii,kasvukipuja vissiin.

Täällä on muuten tosi paljon porukkaa jo :D Hyvä juttu,sitten on enemmän myötätuntoisia lohduttajia loppuraskauden ihanissa vaivoissa ja kivuissa :D

t.satu ja Möykky :heart: 7+1 vissiin.
 
geri
Mistäs sä tommosen bongasit?? Säikähdin nyt ja haluisin tietää tarkemmin. Mulle nimenomaan neuvolassa tota suositeltiin... :|

muoks: löysinkin sen artikkelin jo. karsee pettymys. Nyt tiedän etten pysty töissä käymään ja tiputus on taas edessä... :(
 
Sukupuolesta olis ihan kiva tietää etukäteen kaikki neljä on ollut yllätyksiä. Yhden kohdalla sitä aikoinaan rakenneultrassa kysyin, mutta sen lääkärin asenne oli ettei kerro kun ei ole sata prosenttisen varma.
Sisaruksiata Eli isommille lapsille ei olla kerrottu vielä mitään mutta tuo 12v poika ilmeisesti tietää. Olin vähän vaistoavani hänen puheistaan. Lapsille kertomista on ajateltu lykätä vielä joku viikko, koska sen jälkeen sen tietää koko tienoo naapureista, opettajiin :D
Nimistä Meillä on ollut aina vääntöä. Kolmosen nimi päätettiin lopullisesti vasta ristiäisiä edeltävänä yönä :D Nytkin voi olla haasteellista. Työnimeksi mies on nyt ottanut käyttöön Niilon. Minä muuten ehdotin tuota nimeä aikoinaan kuopukselle ja mies nauroi silloin suurin piirtein päin naamaa että se on vanhan ihmisen nimi. Saa nähdä meniskö nyt läpi jos on poika :whistle:
Neuvolasta Meillä ei neuvolassa kuunnella sydän ääniä ennen viikkoa 10 just sen takia kun ne ei välttämättä kuulu. Eli eka käynti on pelkkää papereiden täyttelyä ja verikokeen ottoa. Ultralaitteita ei ole neuvolassa ja sitä ultraa saakin odottaa sitten sinne rakenneultraan asti. Eli hyvin eriarvoisessa asemassa näyttää odottajat olevan riippuen siitä missä paikkakunnalla sattuu asumaan. Ja kun ei tämäkään mikään tuppukylä ole niin luulis että on paremmat palvelut :/
Olikohan vielä jotain muuta mitä piti kommentoida ei millään muista kun oli taas niin monta viestiä luettvana :D
 
Tänään oli sitten eka neuvola käynti ja sain kasan lähetteitä(ultraa,verikoetta ym.) pikkasen eilen pelästytti kun alkoi kovat kivut toisella puolella ja menivät nivuseen asti,joten ambulanssi kyyti tuli sairaalaan :'( siellä kyllä totesivat kivun johtuvan selän pullistumasta :eek: mutta pelko on silti koko ajan päällä,että jos sittenkin tämäkin menee kesken :'( no vähän aikaa sitten alkoi vuotoa jonkin verran,nyt sitten seurataan ja katellaan kuin meille tällä kertaa käy :( Pidämme peukkuja ja varpaita pystyssä,että pääsemme kriittisen ajan ylitse ja voimme huokaista helpotuksesta ja jatkaa odotusta ilman pelkoa :| sellaista kuuluu tänne nyt! :hug:
Pikku-myy ja 8+5
 
inkivääristä Tämä ei nyt ole ihan satavarmaa tietoa, joten en päätäni pistäisi pantiksi. Mulle on kuitenkin näin sanottu, että sekä inkivääriä että kamomillaa on käytetty suurissa määrissä synnytksen käynnistämiseen, ja molempiahan käytetään nykyään pahoinvoinnin taltuttamiseen pienissä määrin. Periaatteessa pienet määrät olisivat vaarattomia (en tiedä, paljon niissä tabuissa on tai että mikä on liikaa). Monet on saanut niistä suuren avun, mutta itse en uskaltaisi riskeerata, kun oli kaksi km puoleen vuoteen.
 
Iltoja kaikille, on tässä tullut pysyttyä koneelta pois kun tuo flunssa ja oksutauti häiritsee elämää :x Mitään ei jaksais tehdä, ainoastaan vaan nukkua ja nukkua. Palailen paremmin sit kun saan itseni jonkinlaiseen kuntoon.
 
Pumppernikkeli kirjotteli noista neuvola jutuista. Tosiaan tosi erilaisia käytäntöjä näyttää olevan. Meillä ensimmäinen neuvola käynti on vasta viikolla 10 jolloin kuunnellaan ne :heart: äänet. Myöskään meidän neuvolas ei oo mitää ultra vehkeitä.
 
...ootte ollut ahkeria kirjottaan... =) liian monta sivua luettavana että pystyis kaiken muistamaan :D no...
Ensiksi onnea uusille plussanneille ja tervetuloa mukaan :heart:
nuorityttökyllä sulla se syke pitäis olla jo havaittavissa :heart: mulla itselläni oli 7+0 ja lääkäri sano että siinä vaiheessa näkyy jo aivan varmasti. ensin epäili et on 6+0 kun ekassa mittauksessa ei saanut kun sikiölle 6.8mm pituutta mutta toisella kertaa tuli sitten huimat 9mm että kyllä ne viikot oli sit kumminkin 7+0 :D onnea varhaisultraan :heart:

Mä en jaksais odottaa että aika kuluis...haluaisin että tulis se kunnon maha eikä vaan tällästä turvonneen näköstä pömppää...ensimmäiset housut sain laittaa sivuun kun olin sunnuntaina lähössä lenkille ja ei mennyt lenkkihousut kunnolla jalkaan...sain vetskarin ja napit kiinni mut ahisti niin pirusti... :/ onko muilla ruvennut housut kiristäään?
mutta mä olen niin väsynyt että taidan lähteä nukkumaan |O |O öitä

Cristiina ja masu-asukki 7+4 :heart:
 
Jestas miten paljon ehdittä tosiaan kirjoittamaan päivänkin aikana. Ihan päästä lukemaan muidenkin kokemuksia. =)
Nimistä oli puhetta. meillä on täällä täysin valmis nimi tytölle. Päätetty jo joskus seurustelun alku aikoina ja yhdelle pojalle löytyy ensimmäinen ja kolmas nimi. Että kumpi vain saapi tulla. Halutaanko sitten tietää sukupuolta? Toisaalta kyllä, mutta toisaalta oisi kiva odottaa synnytykseen asti. Mutta ei kauheesti väliä. Jos se näkyy jossakin ultrassa selvästi niin kyllä sen saapi kertoa minulle ainakin. :)
Neuvolasta minulle tosiaan sanottiin että heidän vehkeillään ei ennen minun ensimmäistä neuvola käyntiäni (6.3) voida havaita oikeestaan mitään. Silti tuolla tekay:n kiekosta selviää että jo nyt pitäisi sydämen syke näkyä/kuulua (rv 6+0). kai se on sitten kiinni laitteista vain.
oireista minullakin noita finnejä on ilmestynyt jos vaikka mihin. Selästä, olkapäästä ja naamasta niitä löytyy. Toiset isompia ja toiset pienempiä. Ärsyttäviä silti. :p koko naama on jotenkin epäsiistin näköinen kun on kuiva ja sitten vielä näppyjä täynnä. Tuntee itsensä ihan teiniksi vaikka en minä mikään vanha vielä olekkaan. :LOL: pientä mahan nipistelyä on ollut lähes koko ajan ja joka kerta sitä säikähtää että ou nou ei kai vaan mitään pahaa. vessassa saa edelleen rampata ja se jos mikä on helppo tehtävä tehdä koulussa niin ettei kukaan luokasta aavista mitään erikoista. Onneksi ei (vielä) ole pahoinvointeja ilmestynyt.

Kuinka aikaisessa vaiheessa te olette/meinaatte uskaltaa kertoa läheisille vauva uutisista? Itse ainakin ajattelin malttaa odottaa ainakin yli rv12, on ainakin kerrottavaa jos/kun se siellä vielä on ja toivottavasti sen jälkeen pysyy... =)

Siinä minun kuulumiseni. Takaisin koulutehtävien pariin.
toiveikas + kirppu rv 6+0
 
Nanna mustakin on tosi ihanaa kun päästiin samaan pinoon ja toivottavasti ollaan loppuun saakka!

Mun mies vei minut tänään hienosti syömään pihviä. Se oli kuulemma yllätys ihan mua varten! Joku kyseli nimistä, mä oon ihan hukassa niitten kanssa kun tytöille on mielessä moniakin mahdollisia nimiä, mutta pojalle 0 kpl! Mikään nimi ei iski...

4D tästä en ole varma, voi olla että en mene kun en halua tietää sukupuoleakaan etukäteen. Voi vielä mieli muuttua..
Tänään neuvolaan soittaessani kysyttiin haluaako mennä siihen niskaturvotusseulontaan (oliko se tuon niminen?). Siihen aion mennä.

Finnit Mä söin lauantaihin asti lääkekuuria finneihin (kerkesin syömään 110 päivää!), mutta sattuneesta syystä se täytyi lopettaa.. Mulle alkoi tulla vuosi sitten ihon alle kovia, paukuramaisia finnejä jotka ikään kuin koteloitui. Nyt mä niin toivon, että raskaus parantaisi eikä pahentaisi. Aika hyvä mun iho silti tällä hetkellä on toistaiseksi.

Läheisille kertomisen jätän myöhemmälle, ainakin siihen asti, että on todistettu, että joku siellä masussa kasvaa ja asuu. Mä oon aika pieni ja laiha niin luulen, että tää alkaa näkymään suht nopeasti kuten äidillänikin. Pikkusiskolleni kerroin tänään. Hän tiesi, että meidän piti mennä tutkimuksiin yms. Olemme erittäin läheisiä niin halusin puhua asiasta jollekin. Hän ei vaan meinannut uskoa ensin!
 
Huomenta kaikille!
Marzalle mukavaa reissua pohjoiseen, meillä ainakin pakkanen tänä aamuna paukkuu, meilkein -20 astetta ja aurinkoiselta näytää, hyvä talvisää lomailla :)

Ja sitten finniasiasta, itselläni on leuka ja niska täynnä kaikenlaista pahkuraa, mikä siis on kyllä jotain uutta. Vähän kuin olisi teini-ikä tullut uudelleen, mutta kyllä tämän kanssa pystyy elämään, kun tietää että mistä se on merkki.

Neuvolareissulle ei ainakaan näin alussa ole mahdollisuutta ottaa tulevaa isukkia mukaan, sillä hän on armeijassa (on kyllä jo 25-vuotias, mutta meno sinne lykkääntyi opiskelujen takia) ja minä saan tätä alkuraskautta elellä ihan itsekseni massun kanssa. Onneksi mies pääsee heinäkuussa kuitenkin pois, niin kyllä vielä varmasti ehtii mukaan tähän touhuun.
On tämä vähän erilaista aikaa, kun tosiaan mekin ollaan jo 8 vuotta oltu yhdessä... mutta toisaalta tämä nyt on oiva tilaisuus kasvaa itsenäisemmäksi ja kyllä tällainen ero suhdettakin lujittaa.

Aiemmin joku olikin kysellyt selkäkivuista, minulla on ollut nyt pari päivää menkkakipumaista juilintaa alaselässä aika voimakkaastikin, onkohan ihan normaalia? Onko muilla tällaisia oireita?
 
meela Samaa minäkin mietin tosiaan, välillä tuntuu että voiko olla ihan normaalia. Jostakin kyllä luin, että vaikka olisikin ihan alkuraskaus, niin nainen saattaa alkaa kiinnittämään alitajuisesti huomiota vatsaansa, jolloin kehon asento saattaa muuttua virheelliseksi ja näin ollen vaikuttaa selkään... Tiedä sitten, toivotaan ettei ole mitään vakavaa.
 
Taralee mulla ne tuntuu myös sellasia voimakkailta ja voisi vaikka vannoa, että on menkkojen eka päivä sillon kun se selkä "kipu" tulee... Kestääköhän tää vaihe kauan? Onneksi ei oo koko ajan!
 
Hui, miten paljon olittekin muutamassa päivässä kirjoitelleet... Mulla tuntuu aika menevän tosi hitaasti, mutta johtunee ehkä siitä, että testasin niin aikaisin. Esikoista odottaessani välistä jäivät yhdet menkat ja sitten kun toisten olisi pitänyt tulla, niin sitten vasta testailin. Silloin oli muutenkin aika paljon tekemistä elämässä, ja siksi ehkä vähän niinkuin salaa pääsi lähelle raskausviikkoja 10. Nyt on vasta 6. viikko menossa ja tuntuu kuin olisin ollut raskaana jo kauan. Ajattelin varata neuvolaan ajan vasta muutaman viikon päähän, ehkä jonnekin kymmenennen viikon tienoille. Siellä neuvolassa saa sitten ravata ihan tarpeeksi myöhemminkin... Meillä päin eivät edes yritä kuunnella sydänääniä ennen viikkoa 9. Mulla olis ollut tänä aamuna yksityisellä omalle gynekologille ns. vuositarkastusaika, mutta soitin ja peruin sen ja kerroin tulevani vähän myöhemmin sitten niin saa samalla ottaa sen ensimmäisen ultran. Ajattelin jättää julkisen puolen ultran väliin ja käydä tuolla omalla tutulle lääkärilläni nuo lääkärikäynnit.

4d-ultraan ollaan varmaan menossa, ihan niin kuin edellisessä odotuksessakin. Ja mitä luultavimmin kysytään myös sukupuoli. Hassua on se, että mulla oli alusta saakka ekassa raskaudessa olo, että tulija on tyttö mutta nyt ei ole mitään tuntemuksia suuntaan eikä toiseen.

Miten te muut äidit, joilla on jo ennestään lapsi tai lapsia, saatta nukuttua/levättyä tätä järjetöntä väsymystä pois? Musta tuntuu että mulla on jo ihan järkyttävä univelka. Tänä iltana pitäisi mennä yöksi töihin, onneksi ei tällä kertaa ole kuin kaksi yövuoroa.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

 

Yhteistyössä