*** LOKAMASSUT 2008 Helmikuussa vol 2***

Kiitoksia kaikille rauhotteluista. :flower: Tosiaan... oon mä noita alkuraskauden oireita netistä selaillutkin ja tiedän, että vatsakivut on alussa ihan normaalejakin. Mutta mä oon myös just niin tyhmä, että kun luen muilla olleen jotain pienintäkään häikkää, alan epäillä, et eihän vaan mullakin. :| Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja koitankin itselleni vakuuttaa, ettei auta murehtia asioita ennen kuin ne on tapahtunut. Kyllä se tästä. Alkuraskauden ultraan menen, jos vaan pääsen (kuinka paljon aikasemmin se pitäis varata?) :D

meela: Meidän pikkuinen kulkee nimellä kirppu. ...ei kyllä hajuakaan, mistä se tuli alunperin, mutta eikös se ole aivan luonnollista, että Kärpällä on kirppu... :LOL:

T. Kärppä ja kirppu 4+5
 
Meidän pieni on nimeltään Miina-tyttö. Mies on näin päättänyt suuressa viisaudessaan. Oonkin yrittäny kysellä et mitäs sit jos se on poika :LOL:
Ja vois kai sinne listaankin päivitellä ton laskureitten antaman LA:n eli 8.10.

Onerva ja Miina-tyttö 7+2
 
Nuorityttö - Onnea! Onneksi kaikki oli hyvin!!

Tuosta nt-ultrasta/ down-seulonnasta... Esikon kanssa tehtiin niin, että mentiin ultraan ja oltiin päätetty, että jos siinä kaikki näyttää hyvältä ja turvouksia ei ole niin veriseulaa ei oteta. No turvotus oli normaali. Samoin olen päättänyt nytkin eli jos ei ultrassa poikeavaa niin en halua veriseulaa. Ultra osuu meillä pääsiäisen tienoille.

Oma olo nyt ollut tänään vähän parempi. Tissit on vaan kovasti turpeat ja arat. Pahoinvointiin auttaa aivan jatkuva syöminen... :ashamed:

Nyt kuitekin taas muihin hommiin!

Emppu & papunen 7+5
 
Huh, miten paljon tullu taas tekstiä... Ei millään ehdi nyt kaikkia lukee :ashamed:

Nuorityttö :hug: Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!
Äitiyspakkauksesta: otan ehdottomasti! Se on nii ihanaa ku se tulee postii ja sitä saa alkaa availee, malttais odottaa :heart: Ja kun noi lapset on jo 8 ja 6 ni oon paljon ehtiny antelee pois.
On jotenki kauheen onnellinen olo B) Ne talokaupat onnistu ja maaliskuun lopus varmaan muutetaan. Ja jotenki nii ihana olo ku nää viikot karttuu tosi nopeesti. 10pv:n päästä on jo se 10 viikon neuvola, huh kuukaus on menny nopeeta :eek: Lomakin alkaa pian :)
Hyvät viikonloput kaikille :wave:

Liina ja pikku 8+3-5
 
gibbon: kiitos PCOn määritelmästä.

Kai mutkin voi luokitella pihiksi, kun en mene ylimääräsiin ultriin. Odottelen jos pääsisin 12-13 viikolla ultraan, lasketunajan varmistamiseks. Jos sitä ei mulle "myönnetä" niin sit on vaan se jokaiselle tarjottava 18rv ultra.
Lueskelin muuten, et käytäntö on muuttumassa. Vuodesta 2010 kunnat velvotetaan tarjoon kaikille kaks ultraa. Nythän siinä tuntuu olevan suuria eroja. Edes Tampereen kokosella kaupungilla ei ole varaa kustantaa kaikille kahta :(

Mä ehkä haluaisin tietää kumpi on tulossa. Aikasemmista en tiennyt ja nyt voisi olla kiva ostaa jo tietynlaisia vaatteita. Me kun ollaan jo aikasemmat vaatteet annettu eteenpäin ;)

jasmara ja masuasukki rv7+6
 
Kuinka monelle tarjotaan vähintään kaksi ultraa? Minä ainakin kaksi vuotta sitten pääsin kahteen ultraan, nt ja rakenne, loppuraskaudessa oli ylimääräisiä käyntejäkin. Tuskin ne ultrat nytkään ovat muuttuneet. Veritestillä ei mitään otettu, tiedä sitten onko nyt käytöntä muuttunut. Veriseulaankin kyllä todannäköisesti menisin.. Monissa paikoissa kuitenkin vielä tuntuu olevan vain yksi ultra, saatteko te itse valita kumpaan menette nt- vai rakenneultraan?
 
Kys: KOska pitäisi ottaa yhteyttä neuvolaan? Meillä alkuraskauden uä keskussairaalassa(hoidot!) rv 7+3 ja silloin toki saa selvyyden elääkö masussa kukaan... Ehtiikö silloin vielä ottaa yhteyttä vai pitääkö jo ennemmin...?


T. Ulpis (tommonen oli pakko tehä!) :saint:



 
Ulpulummukka Itsekään en ole vielä ottanut yhteyttä neuvolaan. Ajattelin vasta parin viikon päästä soitella, silloin viikkoja olisi kasassa noin 7. Mielestäni voit hyvin tuon uänkin jälkeen vasta neuvolaan soittaa, toki sinne voi nytkin jo ottaa yhyettä. Toisilla tuntuu olevan eka neuvola jo aikaisessa vaiheessa, meillä se vasta on lähempänä rv 10 (ainakin viimeksi oli )
 
Niin täällä on vain se rakenneultra kaikille, ei voi valita. Hyvästä syystä voidaan neuvolassa kirjottaa lähete et antasivat toisenkin eli nt ultran. :|

Mun mielestä tossa "yksi vai kaksi" on ollu hirveesti vaihteluja vuosittain, reilu 5 vuotta sitten sain kaks ultraa automaattisesti, ystävä ei saanut enää 2 vuotta sitten, mut viime vuonna se sai taas kaks. Tänä vuonna ei siis taas saa. En tiedä mikä vuorottelusysteemi kaupungilla oikein on... :kieh:

Itse soitin neuvolaan kun viikkoja oli 6+3 ja kävin tän viikon tiistaina rv 7+3.
Täällä kun ekalla kerralla vaan keskustellaan ja kirjataan ylös ruokatottumukset, perinnölliset sairaudet, edelliset raskaudet jne. otetaan hemoglobiini ja paino sekä pissatesti. Vasta 12 viikon lääkärikäynnillä kuunnellaan sydänäänet ja tehdään muut tarkastukset. ;)
Tossa on varmaan paljon vaihteluita riippuen paikkakunnasta.
 
Morjens!

Täälläkin siis vain yksi ultra, rakenneultra ja sitä ihmettelenkin niin et minkä ultran ne mulle tekee neuvolas eka käynnillä, kun soitin nii sano et lääkäri ultralla kattoo :eek: Mut en vastaan pistä, kiva vain et tutkivat, niin tietää onko kaikki kunnos. Ja viikkoja sillon tosiaan vasta 8+6, esikosta kun kävin oli 10+3.

Päätettiin, ettei sukupuolta udella, ainoastaan jos ite nähään 4D-ultras ni sit tiijetään, mut kyseleen ei aleta, menis liian helpos :LOL:

Työnimi on vielä työn alla.. :whistle: ;)

Huomenna mennää kavereilla käymään ja vähä jännittää joko arvaavat ku maha pömpöttää ja saas nähä mitkä housut sitä jalkaan saa, tai saaha ne jalkaa, va ku alkaa iltaa myöte pömpötellä ni viiti poiskaa heittää :LOL:

Mut viikonloppuja kaikille =)

 
Huoh.. Ulkona ihana ilma, kun ois sen verran voimia että pääsis ulos vaikka kävelylle, tai ees viemään roskat. :| Tänään olen oksentanut vain kerran, jeee

B)

Ultrista Meillekin tarjotaan kaksi ultraa, tarkasti en kyl tiijä koska. Tulee kuulemma kutsu kättäriltä joskus. Olis kyllä kova hinku jo päästä mutta viikot on kyllä menny tosi nopeasti. Nyt mennään ko yhdeksännellä viikolla. Jiihaa...

Mä tein päätöksen että esikoinen saa luvan tottua kesän aikana kulkemaan omien jalkojen voimin. Että pääsis rattaista eroon ennen babyn tuloa. Esikoinen on melkein neljä jo sitten lasketun ajan tienoilla. Turhalta tuntuis ostaa mitään tuplarattaita tai seisomalautoja. Tai ehkä se seisomalauta kuitenkin. ehkä... Onkos kellään kokemuksia niistä? Me asutaan kuitenkin niin lähellä kaikkia palveluita ja bussit ja juna kulkee sit jos kauemmas tarvii mennä..

Mites onkos teikäläisten painot muuttuneet vielä suuntaan tai toiseen? Multa paino on tippunut 4,5 kiloa... neljässä viikossa. Vähän huolettaa. Mutta heti kun tästä pahasta olosta pääsee niin kyllä se taitaa tulla takasin :p ja vähäsen ekstraakin.

me puhutaan vaan vauvasta, ainakin vielä. Touho kuulostaa kyl tosi hyvältä työnimeltä...ja kyllä mun uteliaisuus heräs.. heh =)

KP ja vauva 8 + 1
 
Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Jännä juttu muuten tämä kun lukee toisten juttuja niin tulee sellainen olo että jotain on varmasti pielessä ja pitäiskö käydä ultrassa jne. Noiden neljän aikasemman kohdalla ei ole käynyt edes pienssä mielessä että menis yksityiseen ultraan. Kakkosen kohdallakin aikanaa neuvolassa viikolla 11 kuunneltiin sydänääniä mitään ei kuulunut no mä menin tyynen rauhallisesti kotiin ja seuraava neuvola aika 4 viikon päästä jolloin äänet kuului :eek: Ei taitais nykyään kukaan suostua tollasen en edes itse mutta jotenkin sitä vaan nuorena ei edes osannut ajatella että jotain vois olla pielessä
Juu niin se on käynyt, myös meikäläisellä... Tänään sitten soittelin yksityisille asemille ja vähän kyselin hintoja ja aikoja... No ajat menis tonne parin viikon päähän, joten mietin että kyllä mä jaksan sen nelisen viikkoa odottaa jos sen kaksikin. On tuossa kumminkin kaikkea reissua sun muuta ylimääräistä ajateltavaa.
Soitin sitten myös neuvolaan ja juttelin jonkun terveydenhoitajan kanssa tästä mun "pelosta" onko kaikki ok. Se sai mut taas ihan hyville mielille ja sitten vielä juttelin masuasukin isukin kanssa, niin tultiin siihen tulokseen että käydään sitten neuvolaultrassa, niinkuin alunperin oli puhekin. Ystävä kans kertoi, että jostain kuullut, että noin puolella raskaana olevista naisista on pahoinvointia, eli ei kai mun pidä huolehtia. Olla vaan tyytyväinen tähän että ei ole pahoja oireita ja kestää ne sitten jos niitä tulee :D

On se kyllä kiva kun saa ihmisiltä niin paljon tukea juttelun avulla. Tallin omistaja on omilla puheillaan saanut minulle hyvän mielen, ja tuntuu että häneltä saa juuri ne oikeat sanat. Oli myös kiva jutella terkkarin kanssa, varsinkin kun hän oli niin mukana jutussa. Ei vähätellyt mitään, rohkaisi vaan ja kerto tosiasiat. Sanoi näin, että ei sitä kannata pelätä mikä tuulimuna tai tuhkamuna siellä on, sen näkee sitten kun on sen aika :LOL:



 
Hienoa kuulla Nuorityttö, että kaikki masuvauvalla hyvin!

Mullakin on 2 ultraa ja joka päivä olen postia hakiessa malttamattomana odottanut, että joko olisivat kättäriltä kutsun lähettäneet :D
Itse olen päättänyt, etten noita sikiöseulontoja halua, mutta molempiin ultriin haluan kuitenkin mennä.

Joku kyseli noista erilaisista odotuksista. Mulla oli ihan täysin erilaiset tyttö ja poika raskaudet. Tyttöä odottaessa oli pahaolo, iho oli tosi huonona, hirveä närästys, turvotusta, ja kaikki maailman vaivat.
Poikaa odottaessa taas olin oikein hehkeänä ja elämäni kunnossa, iho oli tosi hyvä, eikä mitään vaivoja.
Nyt tämä kuvotus vaan pahenee jatkuvasti, mutta iho taas on loisto kunnossa. Että näillä näkymin joku sekasikiö sieltä on tulossa :D
Mutta tuskimpa näihin oireisiin on paljoa luottamista.

Katiapatia: Meillä on myös esikoisen ja kuopuksen ikäero melkein 4 vuotta. Esikoisen totutin pois rattaista ennen kuopuksen syntymää ja oikein hienosti tuo jaksoikin kaikki kauppareissut sun muut kävellä :)

Minullekin voisi Nanna81 tuonne listaan lisätä synnäriksi Kättärin.
 
Tein tänään sellasen lyhyen työpäivän mut väsymys on kun olis raatanut 12h päivän |O
Pitäis ruveta siivoomaan kun huomenna tulee molempien perheet kylään...sänky kyllä kutsuu aika kovasti pienille päikkäreille =)
Naurukohtaus eikös se oo se hedelmöittymis päivä kuitenkin se mikä tarkempi...mut miten sulla voi olla hedelmöitys päivän mukaan pidemmällä? oliks sulla ovis jotenkin tosi ajoissa kiertoo?? mutta tosiaan ultrassa se selviää =)

Sitten tuosta työnimestä...meillä ei vielä oo mitään erityistä ehkä siks että nyt pikkuhiljaa rupee uskomaan raskauden todeksi :D ehkä se nimi sieltä muotoutuu...nimet muuten ollaan melkein päätetty (jos vauva sitten näyttää vaan sen nimiseltä syntyessään) tosiaan tytölle on jo koko nimi mutta pojalle vasta toinen ja se on sellanen minkä mies haluaa ehdottomasti mutta siihen on vaan vaikee yhdistää mitään eteen ja ekaks nimeks en sitä huoli =)
Onko muuten kellä ens viikolla neuvola? mulla itselläni on 29pvä. meinaako teillä miehet tulla mukaan??

Cristiina ja masu-asukki 8+0 :heart:
 
Työnimistä oli puhetta niin meillä on siis Niilo. Nimi joka ei kelvannut miehen mielestä nykyiselle kuopukselle kun ehdotin, mutta nyt itse on alkanut puhua niilosta. No todennäköisesti tulee tyttö kerta työnimenä on pojan nimi :LOL:
Ultrista niin täällä meillä siis vain yksi ja automaattisesti rakenneultra. Veriseula on sitten myös jos haluaa mutta itse en siihen ole koskaan mennyt. Jos se hälyttäis niin sitten tietty tutkittas tarkemmin. Nytkään tuskin tuohon veriseulaan menen tuntuu että se hälyttelee vähän turhaankin ja en halua ylimääräistä stressiä. No tuota kerkeää miettiä vielä viikon ekassa neuvolassa se kysytään.
 
ziziliskojos noihin sun tyttö ja poika raskauksiin vertaa niin meille tulee varmasti poika :D vaikka oon kyllä ollu aina aivan varma että esikoinen tulee meillä olemaan poika se on vaan sellanen tunne :LOL: sinänsä se on mulle kyllä aivan sama kumpaa sorttia tulee,kunhan on terve :heart: onko muilla sellasta vahvaa tunnetta siitä kumpi siellä masussa asustaa??
 
Lissuli-81: mulla on myös melko vähäoireinen raskaus menossa kun välillä tuntuu, et onkohan mahassa mitään. Rinnat on pysyny arkana alusta asti, muita oireita ei tällähetkellä olekaan =)

Mun edelliset raskaudet ei kauheesti eronnu toisistaan. Molemmissa oli alussa jonkinmoista huonoo oloa, ei pahaa kuitenkaan. Kahvi ei maistunu, paitsi jälkimmäisessä join ekan kolmanneksen jälkeen melki normaalisti. Molemmissa naama kukki ja oli rasvanen aluks, jälkimmäisessä iho oli parempi loppuvaiheessa. Niin ja eka oli tyttö ja toka poika, et molemmat on koettu ;) Tää kolmas eroo tähän mennessä juuri tuolla huonon olon puuttumisella. Naama on normaalissa kunnossa, et jos noihin vertais niin tää olis poika.

Ja semmonen sisäinen tuntu mulla on, et poika olis tulossa, saas nähdä :LOL:

zizilisko: sulla oli raskausoireet ku oppikirjasta edellisissä raskauksissa ;) Eikö niin sanota, et tyttö vie äidin kauneuden :D
 
Lissuli-81 Itsekin tämän oireettoman raskauden kanssa "tuskailen". Tuntuu, että onko raskaana ollenkaan kun mitään tuntemuksia ei ole. Välillä pientä äklötystä on, esim. kissanruoan haju on kamala, mutta siihen se sitten jääkin. Välilä täytyy käydä kissanrulokakupilla nuuhkimassa, että saa huonon olon tulemaan, niin uskoo että raskaana ollaan :LOL: Poikaa odottaessa oireet alkoivat vasta 9viikon paikkeilla, mutta silti koko ajan väkisinkin pähkäilee onko kaikki kunnossa, kun oireita ei ole. Eihän kaikilla tule oireita välttämättä ollenkaan. Löysin huvitutin sivuilta hyvän raskausoirelistan, itselle siitä oli ainakin helpotusta.. http://www.huvitutti.net/arki/odotus/oireet.html

Teillä kenellä on pahoinvointia ja muitakin oireita, niin millä viikolla alkoivat? Niitä itse "odotellessa" :)
 
Meillä ei ole työnimeä. Mies sanoi, että se on vain vauva :heart: .
Pieni kutina olis, että tyttö tulee. Oireina kun on pahoivointi, turvotus, väsymys, närästys, jano... En ole ainakaan hehkeä, niin kuin raskaana olevan kuuluis olla.

Minulla on ensi viikolla neuvola ja seuraavalla viikolla sitten lääkäri, jolloin kuunnellaan sydänäänet. Tällä viikolla pähkäilin menisinkö yksityiselle ultraan, mutta en ole sitten huonon olon ja väsymyksen takia jaksanu ajatella sitä enempää. Hyvä, että töissä on pystynyt olemaan. Onneksi ensi viikko on lomaa =)
Niin ja meillä mies tulee mukaan neuvolaan ym.

Gibbon Minulla alkoi oireet jo hedelmöityshetkellä ja plussatestin aikoihin oireet väheni. Kun 7 viikko alkoi niin vessa on tullut tutuksi. Tämä viikko on ollut ihan järkyttävä! Jotkut oireet esim. rintojen arkuus ja turvotus on ollut koko ajan.
 
Tunnen itseni perin tyhmäksi kysyessäni tätä mutta eikö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultratakkaan ollenkaan? sekö on vain pelkkää keskustelua ja kokeitten ottoa? mä olin saanu jostain käsityksen että siellä katottaisiin onko masussa mitään. jaiks. Anteeksi tyhmyyteni.... :ashamed:

Muuten täällä voidaan hyvin. Turvottaa kamalasti ja olo on siksi melko tukala. Joskus tuntuu että raskaus olisikin kuukautta pitemmällä kuin mitä kiekot sanoo. :LOL: Onneksi koulusta alkoi loma niin saa vähän levätä ainakin tiistaihin asti ja sitten alkaa siskon muutto puuhat. Saa nähdä kuinka jaksan kun väsymys tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä joskus ja kun oikein paljon ahertaa, niin tuntuu että kivut yltyy. Kertoakkaan en vielä aijo siskolle, en ennen ku varmistuu että kirppu todella kasvaa siellä.
Nimestä. Minä olen alkanut kutsua tätä myös kirpuksi. joku toinenkin taisi sitä pitää työnimenä. =)

toiveikas + kirppu 6+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja toiveikasodottaja:
Tunnen itseni perin tyhmäksi kysyessäni tätä mutta eikö ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultratakkaan ollenkaan? sekö on vain pelkkää keskustelua ja kokeitten ottoa? mä olin saanu jostain käsityksen että siellä katottaisiin onko masussa mitään. jaiks. Anteeksi tyhmyyteni.... :ashamed:

Muuten täällä voidaan hyvin. Turvottaa kamalasti ja olo on siksi melko tukala. Joskus tuntuu että raskaus olisikin kuukautta pitemmällä kuin mitä kiekot sanoo. :LOL: Onneksi koulusta alkoi loma niin saa vähän levätä ainakin tiistaihin asti ja sitten alkaa siskon muutto puuhat. Saa nähdä kuinka jaksan kun väsymys tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä joskus ja kun oikein paljon ahertaa, niin tuntuu että kivut yltyy. Kertoakkaan en vielä aijo siskolle, en ennen ku varmistuu että kirppu todella kasvaa siellä.
Nimestä. Minä olen alkanut kutsua tätä myös kirpuksi. joku toinenkin taisi sitä pitää työnimenä. =)

toiveikas + kirppu 6+3
Tampereella ei ultrata ainakaan. ...siis on juuri vain papereiden pyörittelyä. :) Mutta Tampereelta saa muutenkin kuulemma vain yhden ultran ..kai.. No joo, mutta eka ultra (ja kai sit vika) on täällä viikolla 12 eli suoraan niskapoimuun.

T. Kärppä ja kirppu 4+5
 

Yhteistyössä