*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Heippa taas pitkästä aikaa.

Ensiksi pahoittelut kaikille jotka ovat pienokaisensa menettäneet. Ja tervetuloa kaikille uusille.

Oma olo on ollut sen verran nuutunut, että on jäänyt kirjoittelu vähemmälle. Aamuisin on oksettava olo ja kaikki ruoka tuntuu vastenmieliseltä, mutta jotain on pakko syödä koska se helpottaa. Huono-olo tulee heti jos on vähäkään nälkä. Väsymys on myös erittäin kova, töissä meinaan nukahdella pitkin päivää ja illat olen kotona ihan vuodepotilaana.

Itse en tiedä yhtään miten tuolla masussa voidaan koska eka neuvola on vasta viikolla 8+5 ja eka ultra 11+6 viikolla. Ei auta kun toivoa vaan parasta. Maha on kasvanut niin, että sen näkevät jo ulkopuoliset jos en pukeudu sen mallisiin paitoihin jotka levenevät rinnan alapuolelta. Mammahousut ovat olleet viikon käytössä, kun normihousut eivät enää mahdu kiinni.

Meillä ei tiedä asiasta vielä kukaan muu sukulainen kun siskoni ja hänen miehensä. Isommat sisaruksetkaan eivät vielä tiedä etteivät lavertelisi sukulaisille, kerromme sisaruksille sitten jos kaikki on ekassa ultrassa ok.

Mutta nyt jatkan töitä.

- Pinpella ja Sisu 7+2 -
 
Hiphei, täällä poksui eilen viikot (ultran ja neuvolan mukaan) ja nyt siis 9+1. Aamulla sain varattua ajan np-ultraan ja veriseulaan samalla ja 20.3 on sitten ne. Eilen olin ekalla neuvolakäynnillä ja mukaan tarttui hirmuinen määrä kaikenlaista materiaalia. Pitää ehtiä miehen kanssa ne viikonloppuna lukemaan läpi :) Mulla vaihtuukin neuvola tässä samaan syssyyn kun meille tulee muutto ja kohta soitan sinne uuteen neuvolaan lääkäriaikaa. On kuulemma meidän sairaanhoitopiirissä (ja varmaan muuallakin) hirveä lääkäripula niin saa nähdä miten helposti aikaa saan...Olo on ollut nyt viime päivät suhteellisen hyvä. Etomista hieman, mutta ei pahasti. Jaksaa taas tehdäkin jotain :)
 
Onpa kiva ku saatiin pinoon myös ulkomailla odottavia :wave:
Vähän erilaista näkökulmaa odotukseen... :D


Me ollaan niin onnessaan Uunosta :heart:
Mies aikoo lopettaa tänään tupakinpolton :flower: Jos tosissaan sen tekee niin olen kyllä hurjan ylpee :D

*Talvicci ja Uuno rv.9+2* :heart:
 
Hei kaikille!!!

Täällä saa juosta vessassa alle tunninvälein, kun janottaa ja sen seurauksena rakko toimii liiankin tiheään :LOL:

Ja tuli muuten mieleen tuosta yökötystä jos ei syö 2h välein.
Näin pikapikaa ajateltuna, olisi ihan loogista, että kroppa pyrkii tuon huonon olon kautta ehdollistamaan äidin syömään tasaisesti.
Jos yrittää lipsua, tulee rangaistuksena heti kamala olo.
Eikös kuulostaisi loogiselta :D

Täällä on tänään niin kaunis päivä.
Linnut sirkuttaa ihan hulluna tuolla takapihalla ja aurinko sulattelee lunta pois...ihanaa :D :D

Nyt iskee kyllä niin hirmuinen keväthilpeys päälle meikäläisellä =)

Huomenna sitten poksuukin jälleen viikot ja eka pyöreä viikko tuleetäyteen...ihanaa!
Nyt vain sormet ristissä toivotaan, että kaikki on kunnossa :saint:

Nyt pitää lähteä käymään kohtapuoliin postissa hakemaan äidin pakettia ja hakemaan omat tilaukset myös...ja kohta on pääsiäinen..hippiheijaa :D

paapelo+poju+Tiuhti 9+6
 
Mullakin on tuo vessassa juokseminen ihan ärsyttävää jo. Varsinkin öisin kun en sitten meinaa saada unen päästä kiinni. Ja töissä ne kohta arvaa kun joudun niin usein käymään :LOL:
No nyt sain varattua sen neuvolalääkärinkin uudesta neuvolasta. Vaikutti tämä tuleva neuvolan tätikin mukavalta :)
 
Moikka!

Tuolla pari sivua aikaisemmin oli keskustelua urheilusta ja siihen liittyvistä rajoituksista. Itse olen jumpannut ihan normaalisti ja näin alussa ei vatsalihasliikkeillekään ole mitään estettä. Siinä vaiheessa kun masu alkaa selvästi näkymään, ei vatsalihasliikkeitä kai suositella kun nuo lihakset siirtyvät sivuun kasvavan kohdun tieltä. Sykerajana on pidetty 150 lyöntiä minuutissa. Esikoisen aikaan pidin jumpissa sykemittaria, mutta totesin noiden sykkeiden pysyvän kurissa kun urheilee niin, että on hyvä fiilis koko ajan (ei siis verenmaku suussa). Eli ei välttämättä tarvitse sykemittaria hankkia raskauden takia. Mulle terkka sanoi, että ei ole haittaa vaikka sykkeet käy välillä korkeallakin kunhan tuollainen kova rasitus ei ole hirveän pitkäkestoista. Pääasia, että treenin keskisyke pysyy alle sen 150.

Loppuraskaudessa niitä rajoituksia tietysti tulee enemmän kun masukin jo rajoittaa liikkumista. Eli silloin ei voi tehdä selkälihasliikkeitä lattialla maaten tai harrastaa liikuntaa, jossa on paljon hyppyjä. Toikin hyppiminen on sellainen juttu, että sen kyllä sitten itse huomaa kun sitä ei enää voi tehdä. Tuntuu masussa sen verran inhottavalle.. Omaa kehoa kuuntelemalla tietää varmasti parhaiten mikä on itselle ja vauvalle sopiva rasitus. :) Esikoisen kohdalla mun urheilut loppui siihen kun nivelet alkoi löystymään ja lonkat tuli niin kipeiksi ettei kävelystäkään tahtonut tulla mitään. Urheilun pois jättäminen auttoi onneksi siihen vaivaan. :)

Täälläkin on alettu yöllä heräilemään pissahätään, vaikka päivällä en huomaa mitään ylimääräisiä pissahätiä. :D Tuota lukuunottamatta oireiden vähyys on melkein häiritsevää, eilen illalla sentään kuvotti ihan kiitettävästi. Rintojen arkuus on helpottanut huimasti, tuntuvat jo lähes normaaleilta. Sen verran tuo oireiden puuttuminen häiritsee, että näin viime yönä unta keskenmenosta.. Oli muuten todella ahdistava ja todentuntuinen uni. :'(

Pikki 8+4
 
Pikki samassa veneessä ollaan. Mulla kans tänään on niin oireeton päivä, et epäilen taas edes ikinä plussanneeni. :headwall: Eilen kyllä kuvotti edes mennä keittiöön. Toivotaan, että meillä just näillä viikoilla alkaaki olo paranemaan ja oireettomuus kuuluu asiaan. Inhaa kyllä, ultraan on vielä niiiiin pitkästi.

Tän viikon oon lomaillut mut vähän tympii mennä ens viikolla takas töihin, kun tuntuu, että en pysty ajattelemaan nyt mitään muuta ku murehtimaan masun elämää. Noh, toisaalta menee aika nopeempaa... Pelkään, että ootan tuskissani vielä 3 pitkää viikkoa ja sit ultrassa yhtäkkiä selviääkin, että kaikki ei ookaan niinku pitäs.
Äh, meillä on viikonloppuna mun mummon 70v synttärit ja tuskailen, et miten onnistun peittämään mahani... On niin turvonnu et yks miehen kaverikin mulkoili sitä toissailtana vähän sivusilmällä. No, nyt oon vaan kestettävä ihmisten tuijotukset ja kuvitelmat, että oon lihonnu ja mitä lie... :kieh:
 
Tastahan alkaa tulla ongelma :) Ma oon taas taalla, tyoajallanikin!

Taa on mulle siis ihan uusi tilanne ja etenen erikielisissa hoidoissa: kerrotteko mulle mita tehdaan np-ultrassa ja veriseulassa? Mika np on?

Mulla oli tanaan verikoe (veriseuloako just), josta mitattiin verensokrut ym. Maanantaina soitellaan tuloksia ja varataan uutta aikaa oman lekurin (varmaan mua nuorempi tytto - outoa!) kanssa tapailemaan. Jannaa..

Brysselissa, jossa olen toissa, paistaa ihana aurinko! Illalla saunaan suomalaisnaisten kanssa :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
talvicci mulla on just tollai et kuvottaa kamalasti ...heti jos on yli 2h edellisestä syönnistä ja ei sitte mikään maistu! oon usiamman kerran vessassa päivystäny ku meinannu tulla oksennus mut oon aina päättäväisyydelläni saanu olon paraneen! kauhia tunne.
Jotenki vaa on vahva uskomus et tyttö tulee (salainen haave) ku edellinen on poika ja siltä ei ollu sitte kerrassaan mitään tallasia oireita.

Mulla ei oo nyt ollu ollenkaa rinnat kipeenä niin ku esikoisesta oli aivan kamalasti!!! johtuneeko siitä kun lopetin imettämisen kuukausi sitten?

Tervetuloa uusille :wave:

täällä odotetaan malttamattomana eka neuvolaa!

emmiliisa ja pikkuinen9+1
 
Itun emo np-ultra on niskapoimu-ultra eli se eka ultra, jossa mitataan sikiön niskapoimun turvotusta eli onko suurentunut todennäköisyys Downin syndroomaan.
Tuo veriseula on aika uusi juttu (ei ollut mulla vielä esikoista odottaessa v.2007) ja sen tarkoitus on löytää paremmin tuo Downin syndrooma. Np-ultran lisäksi äidiltä otetaan verinäyte ja tietokone sitten laskee todennäköisyyden äidin iän, sikiön niskaturvotuksen paksuuden ja äidin verinäytteiden perusteella. Tuo on siis se eka ilmainen ultra ja toinen ilmainen ultra on sitten rakenneultra. Näin ainakin Helsingissä.
 
Talvicci en mäkään oo oksentanu ku pari kertaa, kuvotusta on lähes koko ajan varsinkin iltaisin. Ruoka ei tosiaankaan aina maistu mutta pakko tunkea suuhun jotain tai tulee vielä kamalampi olo. Yleensä joku raikas hedelmä tms on paras vaihtoehto pahimmassa kuvotuksessa. Ja röyhtäilen aika lailla, se parantaa oloa... tosi naisellista :D
 
Talvicci sama homma täällä. Ei okseta mutta tosi ällö olo ettei kertakaikkiaan voi vaan syödä. Minä olen lisäksi ollut vuoden alusta vähähiilaridieetillä niin koko ajan pukkaa tuleen nälkä kun vaan ei pysty syömään tarpeeksi lihaa ja rasvaisia vihanneksi yöks. Mua etoo erityisesti rasvassa paistetut vihannekset ja niitä pitäisi syödä, tai edes vihanneksia mutta ei mene.

Täälläkin tuota painoa on edellisestä vaavista vielä jäännyt se viisi kiloa niin olisi aiheellista hieman keventää vielä kun voi...

Hauska että täällä on muitakin ulkomailla asuvia. Mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Meillähän täällä ei mitään neuvolaa ole vaan aina käydään omalla lääkärillä joka on sitten lopulta myös synnytyslääkärikin. On se silleen hyvä että tietää ainakin historian. Ja kivalta vaikutti lääkäri kun eka synnytys oli aika vaikea niin nyt jo lupasi että tiukasti syynätään sitten loppuvaiheessa vauvan kokoa.

Mutta ei täällä Kiinassa ainakaan hevillä alkaisi lisääntymään jos kulut pitäisi itse maksaa. Tuo eka lääkärikäynti ultrineen maksoi 500?... Synnytyspaketti on 5000-10000? riippuen synnytystavasta tässä meidän kansainvälisessä sairaalassa. Onneksi on siis komennusvakuutus.

Itun emo kuulutko Suomen sosiaaliturvan piiriin? Eli saatko äippäpaketin ja äitiysrahoja? Käsittääkseni paketinkin voi saada jos vaan ilmoittaa jonkun osoitteen Suomessa minne lähettää.

 
Moi kaikki!

Mä sain tänään varhaisultrassa aika hurjia uutisia: näyttäis nsiltä, että tulossa on kaksoset! Mä olen ihan järkyttynyt vaikka enimmäkseen ihan hyvällä tavalla.

Mä ehdin ultrassa jo pelästyä kun lääkäri katseli kuvaa vaikka kuinka kauan eikä sanonut mitään. Sitten se lopulta kysyi että "onko teillä suvussa kaksosia?":) Hassua sekin, että lapset saadessa alkunsa mulla oli ovulaation oireet lauantaina mutta myöskin seuraavana tiistaina. En tiedä tarkoittaako tuo mitään mutta ehdittiin jo miehen kanssa aiheesta vitsailla. Kummankaan suvussa ei tosiaan ole kaksosia.

Toinen oli 9,8 milliä pitkä ja syke näkyi komeasti, toinen vain 7,5 ja lääkäri ei bongannut sykettä. Kannattaa kuulemma käydä uudelleen parin viikon sisään. Toinen on varmaan vaan vähän nuorempi. Tietty on mahdollista myös se, että kasvu on pysähtynyt. Toivottavasti ei:(

Mutta hurja uutinen, tuossa on hetkeksi sulattelemista!
 
Talvicci:
En ole missään vaiheessa kärsinyt totaali oksetuksesta, hajut ja jotkut maut ja ruokien koostumukset vain on ällöttäneet kovasti, mutta oksentaa eisiis ole tarvinnut.

Itun emo:
Tuolla jo vastattiinkin, ehinpä jo kirjustaa pitkää pätkään :D

Paulah:
WAu!!
Ihanaa...onnea kovasti tupla lupauksesta. Toivvotaan että toinen on vain hiukan nuorempi yksilö ja sen vuoksi ei sykettä vielä havaittu...onpa jännää! :heart:
Onnea vielä kovasti :D

ON:
Pissittää pissittää ja maha pusaa röllöttää ulospäin kokoajan vaan enempi...tulee oikein ahistus näissä vaatteissa ja ultraan on tietenkin minun tuurilla aikaa siihen rv12+6 asti. Joten siihen asti joudun omissa vaatteissa kärvistellä :ashamed:

Siskokin oli käynyt vikassa lääkärissä sitten ja lääkärin mielestä napero olisi nyt oikeassa asennossa.
Mainitsinkohan jo tuosta?? Ajatus vähän pätkii :D
Ja voi miten se napero siellä taas aiheitti siskolle varsinaista ahdistusta, kun venytteli niin, että koko ylävatsa työntyi soikiona ylös ja eteenpäin...hirveän näköistä, mutta kuitenkin niin hellyyttävää, kun teitää että siellä pikku palleroinen haluaisi jo saada raajat vapaaksi :D

paapelo+poju+Tiuhti 9+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Paulah:
Moi kaikki!

Mä sain tänään varhaisultrassa aika hurjia uutisia: näyttäis nsiltä, että tulossa on kaksoset! Mä olen ihan järkyttynyt vaikka enimmäkseen ihan hyvällä tavalla.

Mä ehdin ultrassa jo pelästyä kun lääkäri katseli kuvaa vaikka kuinka kauan eikä sanonut mitään. Sitten se lopulta kysyi että "onko teillä suvussa kaksosia?":) Hassua sekin, että lapset saadessa alkunsa mulla oli ovulaation oireet lauantaina mutta myöskin seuraavana tiistaina. En tiedä tarkoittaako tuo mitään mutta ehdittiin jo miehen kanssa aiheesta vitsailla. Kummankaan suvussa ei tosiaan ole kaksosia.

Toinen oli 9,8 milliä pitkä ja syke näkyi komeasti, toinen vain 7,5 ja lääkäri ei bongannut sykettä. Kannattaa kuulemma käydä uudelleen parin viikon sisään. Toinen on varmaan vaan vähän nuorempi. Tietty on mahdollista myös se, että kasvu on pysähtynyt. Toivottavasti ei:(

Mutta hurja uutinen, tuossa on hetkeksi sulattelemista!
Mulla oli sama juttu, mutta toinen kaksosista oli ns. kuihtunut pois. Mitään vuotoa ei tullut. Toinen vauvoista voi hyvin.

 
Hitsi teksti hävisi bittiavaruuteen :kieh: ! Mutta onneksi ei ollut pitkä viesti :D ! Olin itse niin yllättynyt, että pakko oli tulla kertomaan: Meillä oli vasta keskiviikkona neuvola ja jo tänään posti toi ajan np-ultraan =) ! 31.3 olisi aika ja tuolloin viikkoja 11+2 (neuvolan mukaan 11+4)

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart: !
Hugis ja Papu 7+5
 
Hei pitkästä aikaa!

ja suruvalittelut niille joilla onni ei ole ollut matkassa... ja iso voimahali sinne!!

Minua oksettaa kuvottaa ja oksettaa jatkuvasti... kaikki hajut tuntuu pahalle ja ruoka ei maistu. Tämän lisäksi väsyttää niin vietävästi. Mies on varmaa tosi iloinen kun meen joka ilta viimeistään 21.00 nukkumaan. Kamalan vaikeeta on myös jaksaa opiskella kun joka toinen sekunti haukotuttaa... pitäis kaiken lisäksi valmistua 2kk päästä =) No kai tää tästä..

Hassua vaan kun ei esikoisen kanssa ollut juurikaan oireita. ja nyt on sitäkin enemmän!! mahakin on tullut jo esiin sen verran ettei voi käyttää farkkuja ainakaan.. painaa pahasti ja viikkoja on vasta 8+5 :snotty: Mamma housuilla mennään useimmiten. Toivon et tulis kesä niin vois pitää hameita. Mulla on vasta ensi viikolla eka neuvola... voiko 9rv kuulla on sillä doplerilla sydänääniä. :hug:

Toivottavasti siellä on kaikki hyvin :ashamed:
 
Aku
Täällä myös toi pahoinvointi on vaan sitä kuvotusta.Nälkä ois vähänväliä mutta mitään ei tee mieli.Jos ei syö niin sit kuvottaaa kahta kauheemmin.Ja närästys on jotain ihan hirveetä :eek: esikkoa odotellessa närästys tuli kuvioihin vasta loppupuolella.On kyllä muutenkin tähän asti ollut aivan erilaista kun esikkoa odottaessa.

Täytyy toivoa että tää alkuraskauden nuutuneisuus ja muut äklötykset väistyis huhtikuun alkuun mennessä kun pitäs alottaa työt 1,5v. tauon jälkeen ja uudessa työpaikassa :whistle: taitaapa olla toiveajattelua.

Jee ens tiistaina ois eka neuvola ja sit odottelemaan sitä ultrakutsua =) Saas nähä Paapelo kun on sama synnäri et odotelenko mäkin vielä pitkään sitä :kieh:

Eip ämuuta kun voikaa hyvin ja mukavaa vkloppua =)

t.Aku 7+5
 
Aku:
Voihan olla että sinun ei tarvi yhtä kauan ootella, kun minulla oli eka neuvola jo 7+5, joten ehkä ovat ruuhkien takia kattoneet juuri minulle (siis olisi niin minun tuuria) että tuollehan voikin laittaa vasta paprut 10 viikon aikana :kieh:

Toivon tosiaan, ettei muiden tarvi ootella näitä infoja yhtä kauaa kuin minun. =)

Nyt uppoudun uuteen vauva lehteen...taas kovasti kiintoisia juttuja luettavana...jee!! :D

paapelo+poju+Tiuhti 9+6 (huomenna poksuu viikot) :heart:
 
Heippa!
paapelo[b/], sulta kysytäänkin nyt kärsivällisyyttä ultra-ajan suhteen! Minä olisin varmaan jo soitellut ja tiedustellut asiaa, oon vähän hätäinen toisinaan joissakin asioissa ja tuo varmaan olisi sellainen..:whistle:

Kävin ultrassa 3.3. ja raskausviikoiksi arvioitiin 5+6. Minua vaivaa tuo ultran laskettu aika minulle. Kun se la siirtyi viikolla eteenpäin siitä, mitä neuvolassa arvioitiin. Tosin minulla ei ole kuukautisia, josta laskea. Minulta poistettiin kierukka 15.1. ja tein positiivisen raskaustestin 13.2. Siinä 17. ja 18.1. tuli 2 pvää ruskehtavaa vuotoa, jotka voisi tulkita kuukautisiksikin.
Mutta. Jos lasken tämän ultran tuloksen mukaan, en millään voisi plussata 8 päivää hedelmöittymisen jälkeen. Ei ollut edes mikään herkkä testi, Apteekin Oma. Onhan se niin, että kun alkio on noinkin pieni, kovin tarkkaa ikää on mahdoton määrittää ultrassa. Mutta kuitenkin mietityttää tuo asia. Ehkä tuo la muuttua vielä seuraavassa ultrassa?
 
Hope:Mulla oli eilen ultra ja lekuri just sano sitä,et lasketun vois siirtää viikolla myöhempään,mut tarkistaa tilanteen vasta seuraavassa ultrassa,ihan ton mittavirhe mahdollisuuden vuoks...eli seuraavaa odotellaan,helpotus oli kun pienen sydän sykki...Mulla on kyl aina ultra näyttäny ihan mitä sattuu...

Väsymys on hirvee,kuopus jaksaa valvottaa hampaittensa vuoks 10-20 krt yössä herätys...

Vimpula ja ehkä 7+4
 

Yhteistyössä