***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

perjantaihuomenia!

Karmilla ja Nemi mulla on tosta neuvolasta ja sen tädeistä samanlainen tuntuma.. niin että eivät juurikaan tiedä mitään erilaisista lapsettomuushoidoista, kun multa kysyttiin mitä hormooneja tässä meidän hoidossa käytettiin niin sain tavata kaikki hoidon hormoonit sille. Mun alkuasenne neuvolaan on ollutkin että siellä nyt on pakko käydä... eli odotukset ei o kovin korkeella joten ainakin ton ekan käynnin ajan mun oli ihan helppo vaan hymyillä ja nyökkäillä kun se selitti kaikkea ravinnosta ja liikunnasta yms. "Lapsettomat" odottajat on varmaan yleisesti aika paljon tiedostavampia kun muut kun on jo niin pitkän ajan tässä käännelly jokaisen kiven ja hakenut jokaisen tiedon murun että selvittäis mistä oma lapsettomuus johtuu ja mitä on tehtävissä. Äitiyspolin osalta mulla on suuremmat odotukset, toivottavasti siellä ei sitten ens maanantaina mene hermo... Mutta oon miettinyt, että jos hermo menee ja epätoivo iskee niin käyn sitten kerran pari jollakin yksityisellä.

Vilkas + pikkuset 11+3
 
Joo, on noi neuvolat toistaiseksi olleet aika pintapuolista touhua, pakolliset mittaukset tulee tehtyä, ja se kai se on se pääidea onkin että seulotaan. En ole itse kyllä toisaalta siltä taholta kaivannutkaan mitään syvempiä keskusteluja, mutta ihan hyvä, että nyt on vielä pari kuukautta ennen seuraavaa käyntiä. Ja tosiaan ehkä sitä keskustelisikin mielellään jos kokisi saavansa vastakaikua?! Ja tosiaan tuo lapsettomuustietämättömyys tuli meilläkin esiin kun menivät ihan pyörälle päästä niiden seulontojen kanssa. Multa kysyttiin kolme kertaa (kerran soitettiin kotiinkin..) että oliko omat vai lahjasolut - kai ne tulokset sitten oli liian hyviä näin vanhalle akalle :kieh: . Luulen, että neuvolan hyödyt tulee paremmin esiin kun lähestytään synnytystä.

Karmilla kiva kun pääsit kivuista vaikketkaan vitutuksesta liukuhihnatouhuun. Toivottavasti se vähän paranis kun ne näkee sut useammin? Tai sitten ei :$

Vilkas luulisi, että siellä erikoishoidossa olisi vähän eri meininki - ja myös enemmän lapsettomuustaustaisia

Nemi en ole pohtinut vakuutuksista mitään. Pitäisi varmaan. Kai se lapsi jossain vaiheessa jonkun vakuutuksen tarvii kuitenkin.
 
Täällä kanssa samoja kokemuksia neuvoloista! Liukuhihnatyötä tekevät! Voisivat edes kysyä et hei miten voit?

Nemi77: Esikoisesta meillä oli syntymättömän lapsenvakuutus If:stä,kun silloin oli muutkin vakuutukset sieltä. Siellä silloin ainakin se vakuutus oli hieman outo. Nyt ollaan vaihdettu vakuutukset Tapiolaan ja sieltä ollaan likalle otettu lapsivakuutus. Sitä ollaan TODELLA tarvittu ja hyväksi koettu. Likka joutunut paljon olemaan sairaalassa vaikean astman takia :( Nyt saadaan vakuutuksesta lääkkeet ja yksityiskäynnit ilmaiseksi. Todellakin ollaan ottamassa myös seuraavalla vakuutus.

Vointi... Viime aikoinan alkanut alaselkä kipuilemaan. Likkaa joutuu aika paljon nostelemaan. Onneks on tommonen keijukainen! 10kg ja 2.5v. :heart: Sit on ollut päänsärkyä ja kun päätä särkee niin sit myös oksu lentää :(
 
Me ollaan ajateltu ottaa op pohjolasta lapsi/vauvavakuutus kun kaikki muutkin vakuutukset ovat sielä.Ajateltiin ottaa sitten jos/kun rakenneultrassa on kaikki ok, eli parin viikon päästä.
Hitsiläinen kun meinaa vaan VÄSYTTÄÄ..muita oireita ei oo ,nyt pitää jo laitaa farkkujen kanssa masutuubi vaikka vielähän isoin osa on LÄSKIÄ :LOL:
Hirveesti tehny nyt mieli aleista ostaa bodeja yms joita olis muutamalla eurolla, en oo onneks viel sortunu.
Mulla on v loppu vapaa, MUKAVAA VLOPPUA KAIKILLE :flower:
 
Täällä myös samaa palautetta neuvolasta..ihan kivahan siellä on käydä, mutta mitään tietoa heillä ei tunnu olevan lapsettomuushoidoista. Mulla on nyt ollut kaksi eri terkkaa siellä ja toiselle sain ihan kirjain kirjaimelta tavata I-C-S-I kun kysyi hoitomuotoa :$ Ja sitten hän kuitenkin kirjoitti sen papereihin väärin ja puhuikin jostain isci:stä :whistle: et silleen..myöskään mitään muuta ei ole hoitojen tiimoilta kyselty eikä jaksamisesta puhuttu. Ilmeisesti tämän lapsettomuuspuolen käsittely puuttuu täysin heidän koulutuksestaan?

Karmilla, minä sorruin tänään ostamaan ekat ihanat potkuhousut kokoa 56cm :heart:
Toivottavasti rakenneultrassa näkyisi sukupuoli, niin pääsisi ostamaan jo ei-niin-sukupuolineutraaleja vaatteita ja tavaroita =) Kyllä sitä helposti voi seota noihin vauvantarvikkeisiinkin, näin Ikeassa ihanan limenvihreän pinnasängyn ja meikä on hulluna tuohon väriin :D Saas nähdä päätyykö ko. sänky vielä meille.. :whistle:
 
Heipähei pitkästä aikaa!
Kaikilla näyttäis odotus sujuvan hienosti ja uusiakin tullut mukaan, se on ihanaa.

Mut jonkunhan pitää olla aina se jolla asiat ei suju hyvin ja se oon sit minä :( Lyhyesti vaan nyt kerron. Eli sairaalaas maataan, oon ollu pian viikon. Tulin tänne erittäin runsaan kirkkaan verisen vuodon takia. Vuoto aiheuttanut pahan tulehduksen, jota yritetään hoitaa antibiooteilla. Paljon ei ole tässä vaiheessa raskautta tehtävissä ja keskenmenon uhka on suuri :'( Pari päivää sitten vauvoilla oli kaikki hyvin ja tänäänkin sydänäänet kuului, ens vkolla kasvunseuranta ultra jos sinne asti päästään. Niin ja istukka ei ole kohdunsuulla vaan hematooma, jonka lähtökohtaa ei tiedetä. Eli hetki kerraallaan mennään eteenpäin ja toivoen ihmettä. Olipas omanapaista tekstiä :ashamed:

Milona ja pikkuset rv 16+?
 
Milona, mietinkin juuri eilen että mitähän sulle kuuluu kun viimeksi kirjoitit tuosta vuodosta!
Voi miten ikävä tilanne sulla, toivotaan että tulehdus ja hematooma häviää ja pikkuiset kestää kyydissä :hug: :hug:
 
milona Voi ei :'( Toivottavasti tulehdus ja hematooma häviävät!! Pikkuisille ja sinulle hirveästi voimia :hug: Toivottavasti kaikki menee lopulta hyvin! Onneksi olet kuitenkin hyvässä hoidossa ja apu on lähellä :hug: :hug:
 
riksu ja karmilla kiitos kokemuksistanne vakuutusten suhteen! Kyllä mekin varmaan sellanen otetaan ja varmaan tapiolasta, kun kaikki vakuutukset on siellä ja hyvin on asiat tähän asti ainakin sitä kautta toimineet. Ikävää riksu, että tytöllänne on vaikea astma :( Onko mitään toiveita, että se helpottaisi tytön kasvun myötä?

illusia kiva kuulla sustakin! Minä olen ihastellu elloksen ihanaa nallepotkuhaalaria :heart: Sellanen täytyy varmaan kohta tilata. Siellä on myös aika kivan näkösiä kietaisubodyja. Sais vaan tietää, minkä värisen setin tilais ;) Seuraavassa rakenneultrassa ajattelin kysyä sukupuolta, saapi mies mennä käytävään siksi aikaa, jos ei halua tietää. Sanoin, että laitan vaatteet kaappiin, eikä sit saa kurkkia värejä, jos ei halua tietää :) Eihän se sukupuoli varmaan ihan 100% varmaa ole, mutta kuitenkin.

Oltiin eilen kuuntelemassa bändejä ja tuntu, että pikkunen alko liikkumaan enemmän masussa yhden bändin aikana :heart: Eihän hän vielä kuule mitään, mutta kai hän voi aistia ääniaallot. Oli nimittäin aika isolla musiikki. Useamman bändin aikana menin kauas lavasta, ettei ääniaallot "osu liian lujaa" masuun :ashamed: Ehkä hätävarjelua.

Eilen töissä touhotin menemään ja auki oleva tuuletusikkuna tökkäsi mahaan :$ Säikähdin niin paljon, että jalat meinas mennä alta! Menin kohta vessaan tarkistamaan tuleeko verta ja menin vuodattamaan kahdelle työkaverille asiasta. He lohduttivat mua, että ei se haittaa ja ei pikkuisella varmasti ole mitään hätää! Sanoivat, että pitää olla aika kova isku, että haittaa tulee. Mutta, että äidin vaistot panevat huolestumaan pienemmistäkin asioista. Mitään tuntemuksia ei ole sen jälkeen tullut, ehkä vähän nahka mahasta arka siitä kohti.
 
Milona ihmettelinkin kun sinusta ei ollut kuulunut. Nyt kyllä kauheasti halauksia sinne :hug: !!! Voi kun ne saisi sen tulehduksen hoidettua ja hematoomakin lopettaisi vuotamasta. Täällä on peukut pystyssä että sinä ja pikkuiset selviätte säikähdyksellä! Jotenkin tuntuisi lupaavaltakin että sydänäänet on kunnossa? Tsemppiä!! Ja tule kertomaan kun jaksat

Nemi mokoma ikkuna! Vaan tuskin se vauvaa haittasi. Onko potkinut?

Paiju + Sissi 18+0
 
pikaisesti eilisen nt-ultran kuulumisia:
Kaikki näyttäisi pikkusilla olevan hyvin :heart: :heart: turvotusta oli vain n. millin verran molemmilla ja molemmat esittelivät hienoja potkujaan jolla tulevat sitten piinaamaan miun kylkiä kunhan vähän vielä kasvavat =) nyt pikku A:lla pituutta 5cm ja pikku B:llä 4cm, A vastaa viikkoja täysin, mutta B jäljessä... sen vuoksi seuraava ultra jo kuukauden päästä. Pienuudestaan huolimatta B:llä näytti muuten kaikki olevan kunnossa.

Tiistaiterkuin,
Vilkas ja pikkuset 12+0
 
Mitähän milonalle kuuluu... Toivottavasti parempaa!

Paiju Kuplintaa on tuntunut, mutta mitään selvempää potkua en ole tuntenut vielä. Entäs sulla?

vilkas75 Onnea hyvistä ultranäkymistä!! Eikös ole aika yleistä, että kaksosista toinen on pienempi? Itsekin olen kaksonen ja sisko on ollut alusta asti pienempi, kuin minä. Ja vieläkin on pari senttiä lyhyempi =)

Kävin eilen hammaslääkärissä tarkistuksessa. Hieman jännitti, kun viime kerrasta kulunut useampi vuosi :ashamed: Mutta onneksi kaikki oli hyvin, ihan vähän hammaskiveä, joka poistettiin saman tien. Väsymys töiden jälkeen jatkuu, tänäänkin nukuin melkein koomassa tunnin ja koko illan on ollut väsynyt ja vetämätön olo. Kylläpä se tästä varmaan helpottaa jossain vaiheessa.
 
Kiitos kaikille kun rohkaisitte mua ottamaan yhteyttä neuvolaan tässä lapsettomuus-ahdistuksessa. Meillä on ensi viikolla neuvola ja olen päättänyt siellä ottaa asian esille. Tää kaikki pelo ja epävarmuus on varmasti sitä, että en usko että me voidaan saada sittenkin kokea tää kaikki onni ja pelkään että se vielä otetaan pois.

Vilkas meidänkin kaksosilla on ollut alusta asti kokoeroa. Kokoero huomattiin jo 7+2 ultrassa ja sieltä se on jatkunut tähän saakka. Välillä toinen on isompi ja välillä taas toinen. Erimunaisilla saa sit kokeroa ollakin ja meillä lääkäri jo heti alkuun arveli että kokoero voisi johtua eri sukupuolesta (siis jo silloin kun sukupuolia ei voinut ultralla nähdä). Np-ultrassa a oli 48mm ja b 53 mm (rv12+0) ja nyt taas rakenneultrassa a oli isompi kuin b. Eli ne kasvuerot saattaa vaihdellakin. Halusin vaan tulla tämän sulle kertomaan, kun itse panikioin silloin sitä kokoeroa vaikka lääkärin mielestä olikin ihan ok.

Milonalle erityishalaus. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!

Oletteko vauvavakuutuksia jo katselleet? Me niitä parhaillaan pähkäillääan ja Tapiola vaikuttaisi meidän mielestä nyt parhaalta. No muutama viikko odotellaan vielä ennen kuin laitetaan tilauksen.

Palaillaan taas naiset!
 
Kiitos Nemi ja Tytti, kommentit rauhoitti =) meillä tuo kokoero ollut sama varhaisultrasta lähtien (tehtiin vko 9+0) eli molemmat oli suhteessa kasvanut nyt 3ssa viikossa yhtä paljon. Varhaisultran lääkäri vaikutti vähän huolestuneelta siitä että pikku B ei sillon 9+0 vastannut viikkoja ja samoin kätilö nyt oli siitä huolissaan, kävi konsultoimassa kuvien kanssa lääkäriä joka sitten "määräsi" sen extraultran kuukauden päähän. Mutta en nyt ressaile siitä enempiä vaan uskon että pieni on pippurinen ja pärjää kyllä :heart:

Mekin ollaan noita vakuutuksia pähkäilty, otetaan varmaan hyvissä ajoin, kun tässä kuitenkin niin iso keskosriski että saattaa heti siihen alkuun vakuutus olla paikallaan. Toivottavasti miun korkea ensisynnyttäjäikä (35) ei ole este vakuutuksen saamiseen... Pyydetään varmaan tarjouksia useammasta paikasta. Miehen lasten vakuutukset Pohjolassa, ja on kuulemma toiminut hyvin.

Vilkas ja pikkuset 12+1
 
Vilkas kiva kun pääsitte taas katselemaan pikkuisia ultrassa. Toivottavasti molemman kokoiset pärjäävät hyvin jatkossakin. On teillä kaksosodottajilla kyllä vielä omat lisäjännityksenne, tuntuu että perusraskausasioissakin on riittävästi jännäämistä, mutta niin sitä kai vaan sopeutuu

Vakuutuksista: luin teidän innoittamananne noita vakuutusehtoja, mutta jotenkin tuntui, että vakuutukset on aika kalliita, omavastuut korkeita, ja paljon on rajoitteita sille mitä korvataan. Että en oikein tiedä kannattaisiko moinen kuitenkaan. Osaako joku kertoa, missä tilanteessa voisi olla paljon hyötyä?

Tytti tsemppiä ensi viikkoon. Kun juttelet neuvolassa niin älä sitten lannistu, jos ovat liukuhihnalinjalla (mistä puhuttiin aiemmin ketjussa..) vaan päättäväisesti vaan pyydät apuja.

Mulla on kauhea flunssa ollut jo viikon. Kerran yskin niin paljon, että tuli sellainen oikein kivulias supistus että piti itse mennä ihan kippuraan. Ja tuntuu että kuplintaliikkeitäkin on tuntunut vähemmän, nyt kun on melkein joka ilta jotain tuntemusta, niin alkaa jo huolestuttaa jos ei mitään tunnukaan. Mutta eiköhän se nyt yhdestä yskäisystä ole selvinnyt.
 
Heipsan! Nopeesti kuulumisia... Huomenna olisi lääkärineuvola aamusta. Josko ne nyt kuuntelis sydänäänet ekaa kertaa siellä. Eiks niiden nyt jo pitäisi kuulua? Eilen oli jokin tuskallinen kramppi, ihan kylmähiki nousi iholle, kun sattui niin kovin. Meinasin jo lähteä sairaalaan, mut meni rentoutumalla ja puhaltamalla ohi. Sen jälkeen olikin hoppu vessaan. Oliskohan johtunut suoliston jutuista tuo kipuilu? No, huomenna kysyn sitäkin. On tässä välillä ollut pieniä tuntemuksia ja huimauksia, mut en ole niitä vaarallisina pitänyt.

Vilkas Meillä kanssa erimunaiset kaksoset tulossa ja rv 11+1 olivat 49mm ja 49,1mm. Olin silloin hiukan huolissani, kun monella on ollut kokoeroa enemmän ja meillä nuo ovat olleet aika samoissa mitoissa koko ajan. Luulin, et tuo on epänormaalia. Ultraaja sanoi, et eroa voi hyvinkin olla, mut ne saattaa muuttua monta kertaa ja tärkeintä on, että ovat terhakoita ja sydämet sykkivät hyvin tässä vaiheessa raskautta. Ja voihan olla, et toinen on napannut kiinni hiukan myöhemmin toista. Pääasia, et voivat hyvin!


Nonna ja sukeltajat 12+2
 
tytti82 Multakin tsempit ensi viikon neuvolakäyntiä varten! Toivottavasti tosiaan osaavat nyt suhtautua paremmin, kun itse pyydät apua. Meillä on kaikki vakuutukset tapiolassa, mutta ei olla vielä sen kummemmin mietitty asiaa. Varmaan tossa toisen rakenneultran jälkeen aletaan selvitellä tai ehkä sitä ennen.

paiju pikaista paranemista! Kyllä sun pikkanen on yskästä selvinnyt :heart:

Nonna78 Tsemppiä lääkärineuvolaan! Pitäis sydänäänten kuulua, mutta koita olla hermoilematta, jos ei kuulu. Luulis, että katotaan ultralla, jos ei kuulu? Ainakin meidän neuvolassa lääkäri katso ultralla, kun äänet eivät kuuluneet. Ja pikkunen oli niin sykkyrällä, että äänet eivät sen takia kuuluneet. :heart: Mulla ainakin saattaa olla koviakin vatsakipuja, jos maha ei ole oikein toiminut. Eiköhän se sunkin kipu johtunut suoliston / mahan toiminnasta.

Mulla oli tänään töissä aika rankka päivä ja kävelyä tuli muutaman tunnin aikana paljon. Kun töiden loputtua istuin kahvihuoneessa tuli vasempaan nivuseen kova kipu, joka kesti jonku aikaa. Muuten oisin voinu säikähtää, mutta onneksi mies juuri eilen illalla luki mulle vauvan odotus kirjasta, että nivusissa ja alavatsalla voi tuntua kovaakin kipua. Kipu johtuu kohtua kannattelevien ligamenttien venymisestä kohdun kasvaessa.
 
Nonna toivottavasti kuuluvat äänet huomenna! Mulla joutuivat kaivamaan kauan, ilmeisesti istukka edessä, mutta lopulta sivulta löytyi. Ihan kiva että löytyi, koska meillä neuvolakäynnit on 2 kk välein ainakin tuonne 26. viikolle asti, eikä mitään lääkärineuvoloita. No teillä on kaksostenkin takia varmaan enemmän tarkistuksia?

Nemi teillä taitaa olla sama vauvaopus kuin meillä ;) ja kuulostaa tutulta nuo vihlonnat, mulla tulee erityisesti kyykyssä.
 
Tervehdys tännekin! Jäänyt kirjoittaminen vähemmälle, vaikka päivittäin lukemassa käynkin...

Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Tärkeintä mulle oli, että sydänäänet kuului vahvana :heart: Miten sitä malttais odottaa, että vatsa kasvais, liikkeet alkais tuntumaan ja pääsis rakenneultraan näkemään pikkuisen..? Onneksi on sentään mukavaa odotettavaa =)

Toivottavasti Milonan tilanne olisi jo parempi! :hug:

Jaksamisia kaikille muillekin :)

Hanuu & Stitch 13+4
 
Kiitos Nemi ja Paiju !

Tuollainen käsitys miullakin on, et kaksosten vuoksi saa käydä neuvoloissa ym. tarkastuksissa useasti. Kuulostaa aika pitkältä väliltä tuo 2kk, kun tässä on melkein kerran kuussa jotain. Kai noita riskejä on tuplissa enemmän ja siksi seurataan tiheämmin kuin yksösiä. Vaikka miusta yksösiä pitäisi seurata yhtä lailla.

Mitä vauvaopusta te luette? Miulla on menossa Gro Nylanderin "Äidiksi ensi kertaa". Vaikuttaa hyvältä teokselta. =)

 
Milona onko uutta? Tsemppiä kaikille kolmelle!!

Hanuu sydänäänet on niiin kivoja kuunnella, hyvä että kaikki on ok! :heart: Voi kai sulla kohta jo tuntua niitä vipellyksiä jos ei ole istukka edessä? Mun mielestä tuntuu helpoiten mahallaan maatessa, ja eka kerran tuntui kai 15+ jotain kun edes älysin kuulostella.

Nonna mulla on sellanen neuvolasta saatu kirjanen, jossa kerrotaan joka viikolla jotain juttuja, sikiön pituus ja paino jne (Nyt ollaan jo suklaalevykoossa). Voisi ehkä jonkun muunkin koittaa lainata.
 
Hei pitkästä aikaa...Tulin kurkkaamaan mitä teille kuuluu ja samalla kertomaan omia kuulumisia...

Elikkäs 2 viikkoa sitten olin neuvolassa ja sydänäänet saatiin helposti kuulumaan,se oli ihana hetki :heart: Parina iltana olen ehkä tuntenut pikkuisen liikkeitä,sellaisia poksahduksia =)
Nyt taas on ollut ikävänä vaivana ummetusta ja sen vuoksi mahakin ollut kipeä :( Nyt sekin alkaa helpottaa kun olen syönyt paremmin ja kuitupitoista ruokaa.Toisinaan joudun vielä oksentamaankin,lähinnä aamuisin kun menen aikaisin töihin.Selkäkin ollut vähän kipeä jos joudun istumaan paljon mutta onneksi siihen auttaa liikunta:) Tällaista tällä kertaa...

Milonalle ja kaikille muillekkin kaikkea hyvää:)

Terkuin:pipa rv 16+6
 

Yhteistyössä