Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Heippa kaikille! :wave:

Liittyisin minäkin vihdoin mukaan. Eli Miukula 14.7 3415g ja 50,5cm poika. Kävimme Noin puoltoista viikkoa sitten neuvolassa. Poika oli hyvin kasvanut, oli jo 4260g ja 56cm. Tuolloin hän oli tasan 4 viikkoa. Neuvolan täti kyllä sanoi, että todennäköisesti syntymämitta on ollut väärä. Meinaan ei vauva sentään kasva 6 cm kuukaudessa.

Seuraava neuvola on 1.9 ja samalla minulla on jälkitarkastus. Minullakin tulee edelleen hieman jälkivuotoa, vaikka pari päivää oli jo täysin vuodotonta. Nyt siis synnytyksestä 5 viikkoa ja 4 päivää. Pojalla taas ummetusta ilmaantunut. On tarvinnut auttaa ulostamisessa kun ei jaksa itse kakkaa puskea. Tuotos on kovaa ja ulostusväli jopa 4 päivää. Selvästi kärsii siitä, joten olen varovasti auttanut kuumemittarilla. Silloin kakka tulee hyvin. Ilmavaivoja on myös. Saa kuitenkin hyvin ilman tulemaan. Olettaisin että vastike tekee sen. Edelleen joudun antamaan oman maidon lisäksi vastiketta. Päivässä ainakin puolet ruuasta on vastiketta. Kovin yritän saada oman maidon riittämään ja annan pojan imeä tiheään. Cuplaton ei tähän vaivaan auta, kokeiltu on.

Liikunnasta oli puhetta. Itse olen käynyt vaunulenkillä miehen kanssa. En ole vielä muuta tehnyt. Syyskuussa ajattelin jatkaa taas kuntosalilla ja jumpassa käyntiä, jota harrastin jo odottaessa. Painoa raskaudesta ei jäänyt ylimääräistä. Pääsin sairaalasta viikon kuluttua synnytyksestä ja painoa oli jo sama kuin ennen raskautta. Kyllä imetys vaan pudottaa painoa. Olen meinaan herkutellut aika paljon ja paino on hieman vielä pudonnut. Että toivottavasti maidon tulo ei lopu kokonaan, kun niin hyvin painoa tiputtaa. Täytyy kyllä hieman parantaa ruokavaliota, että vauva saa kunnon ravintoa sieltä rinnasta!
Onko muuten edelleen jotkin ruoka-aineet kielettyjä, niinkuin odottaessa?

Öisin poika syö noin kaksi kertaa. Illalla tankkaa enemmän ja nukkuu välillä öisin jopa 6 tuntia ennen syöttöä, ainakin 4-5 tuntia. Silloin annan vain rintaa. On tyytynyt siihen ja nukahtanut. Seuraava syöttö on sitten yleensä 2,5-3 tunnin kuluttua. Herää yleensä 7-9 välillä ja silloin haluaa myös pulloa lisäksi, kun rinnoista ei tule niin runsaasti. Tosiaan yöllä ei edes kunnolla herää syömään. Hamuaa silmät kiinni, kuin pikkuinen myyrä! :LOL: Myös röyhtäyttäminen jää silloin väliin. Aamuisin saattaakin sitten olla hieman ilmaa masussa.

Kaste meillä on varattu 12.9 ja pidetään minun vanhempien kotona, kun pienessä kaksiossamme ei ole tilaa. Vieraita kuitenkin tulee noin 30 henkeä. Sain varattua tutun papin, jonka kanssa aikoinaan tein kesäleireillä hommia isosena. Mukavaa kun on tuttu, joka tuntee minut ja on myös kastanut veljeni aikoinaan ja kummipoikani. Nimi on ihan yleisessä tiedossa sukulaisilla, kun sukuumme syntyi neljä lasta tänä kesänä, ettei sitten samaa nimeä vaan anneta. Poikia tuli meinaan 3.

Maidon noususta vielä. Minulla nousi hyvin toiseen rintaan sairaalassa ja jouduinkin käyttämään kaalia ja pumppua apuna kun poika ei meinannut saada maitoa rinnasta. Toiseen ei vieläkään ole kunnolla noussut vaikka on ärsytetty. Välillä silti vuotaa rinnat ja kiristelee myös, vaikka maitoa ei paljoa tulekaan. Varsinkin pumpatessa toinen rinta vuotaa.

Paljon ei ehdi kirjoitella ja sitten kerralla tulee kauhea romaani, mutta tämä tällä kertaa. onnea vielä vauvatuneille joita en ole onnitellut odotuspuolella, ainakin dream84 ja fifiris!

Hyvää alkavaa viikkoa! Miukula ja pikku-ukko 5 viikkoa ja 4 päivää
 
Omaa synnytyskertomusta...
Perjantaina 13.8. oli mulla yliaikaisuuskontrolli polilla. Siellä todettiin, että tilanne on kypsä ja paikat auki kahdelle sormelle. Edellisenä yönä olin vuotanut ruskeaa limaa ja oli supistellutkin muutamia tunteja siinä, kuitenkin ne loppuivat taas aamuun mennessä. Lääkäri kuitenkin totesi, että laitetaan aika maanantaille käynnistykseen, mutta että todennäköisesti vauva syntyy ennen sitä.

Kotiin sitten lähdettiin ja kaupassa käytiin vielä. Sitten siinä kolmen aikaan iltapäivällä alkoi säännölliset supistukset 5min. välein.
Aloin olla aika kivuliaskin jo, mutta en halunnut sairaalaan vielä, koska pelkäsin jos ne taas loppuvat... No siinä kuuden jälkeen illalla mies oli sitten sitä mieltä, että nyt sinne sairaalaan lähdetään.

Ajeltiin sinne ja ottivat sisään ja käyrille yms. Kohdunsuu oli auennut nyt kolmelle sormelle. Kävin suihkussa ja se helpotti kipuja joksikin aikaa ja lisäksi mulla oli geelipussi vatsalla, joka auttoi myös yllättävän hyvin. Mulla supistukset tuntui eniten alavatsalla ja reisiin.

Kello oli sitten varmaan siinä 23.00, kun ottivat käyrille ja katsoivat kohdunsuun, joka olikin sitten jo 4cm auki ja siitä lähdettiin synnytyssaliin.
Synnytyssalissa aloin olla todella kipeä ja sainkin ilokaasun siihen. Kätilö ehdotti sitten kohdunkaulanpuudutetta ja meinasi samalla puhkaista kalvot. Mutta, sitten hän kokeili kohdunsuuta ja tarjontaa niin sanoikin yhtäkkiä hakevansa lääkärin ja ultran. :eek:
Lääkäri tuli siihen ja totesi ultralla ja tunnustelemalla, että poika onkin otsatarjonnassa. Päätettiin odotella kuitenkin vielä siinä jos hän kääntyisi hiukan parempaan asentoon. Sain epiduraalin siinä odotellessa ja se auttoi kovasti.

Lääkäri tuli uudestaan ja hänellä oli vielä kollega mukana ja tunnustelivat vielä vauvan tarjontaa, sama tilanne. Puhkaisivat samalla kalvot. Tässä vaiheessa olin täysin auki. Lääkäri totesi, että sektio on ainut vaihtoehto. Siitä sitten nopeasti kaikki menikin, minut valmisteltiin sektioon ja tunti siitä klo 03.58 poika parkaisi maailmaan.

Itse olin ihan poikki ja sekaisin enkä oikein tajunnut koko hommasta mitään. Olin pari tuntia tarkkailuhuoneessa ja vauva siinä rinnalla, vaikka ei hän oikein imenyt vielä siinä. Sitten pääsin osastolle, jossa olin kolme yötä.
Kivut oli aika kovia ja olin todella väsynyt tuosta synnytyksestä. Tuntui, että en jaksa tehdä enää koskaan mitään... Tuntui niin kurjalle, kun en päässyt sängystä ylös ja hoitajien piti aina nostaa mulle vauva rinnalle... :'( Maitoakaan ei tullut sairaalassa oikein ja sai vastiketta. Vastiketta poika saa edelleen, mutta sentään rintamaitoakin. Olen kokenut niin huonoa omaatuntoa tuosta imetyksestä, että joudun vastiketta antamaan. Vaikka pääasiahan on, että vauva saa tarpeeksi ruokaa.
Mutta ehkäpäs tää tästä lähtee, kun saa levätä.
Olipas sekavaa vuodatusta...

Mutta poika on aivan ihana vauva! Nukkuu aika vähän yöllä, herää 3-4 kertaa. Päivällä hän ottaa pidemmät unet. Vaunuilemassa ollaan käyty jo, mutta en tahdo jaksaa vielä kovin pitkiä lenkkejä tehdä. Mies on käynyt sitten itsekseenkin pari kertaa ja minä olen koittanut nukkua silläaikaa. Olen ollut tosiaan aika apeilla fiiliksillä tuon synnytyksen jälkeen ja kun ei imetyskään ole meinannut lähteä käyntiin. Nyt tuntuu onneksi jo paremmalta! Onneksi mies on kotona vielä muutaman viikon!

Pojalla on ollut nyt hiukan ilmavaivaakin, mutta en oikein tiedä onko niihin mitään sen kummempaa konstia? Koska tuota Cuplatonia saisi antaa? Neuvolan täti sitä esitteli, muta en tullut kysyneeksi..

Silmän rähmimisestä onko teillä ollut sellaista miten? Meillä pojalla rähmii toinen silmä, aamulla enemmän. Onkohan tuo normaalia, ei se ainakaan näytä punaiselle tms. No keskiviikkona on meillä lastenneuvola niin kysäisen sieltäkin.

Liikunnasta olen mietiskellyt, että kuinkahan sektion jälkeen tuota joogaa uskaltaisi taas aloittaa... Onko teillä kokemusta?

Miukula sama juttu mulla, olen varmaan laihtunut lähtöpainostani! Tuntuu, että kaikki nesteet on kehosta imetty. Koitan kyllä juoda paljon vettä/mehua. Ruokahalu on ollut huonohko sektion jälkeen. Vaikka pitäisi koittaa väkisin syödä tuon maidon erityksenkin kannalta. Jälkitarkastus mulla on vasta lokakuussa.

Astrid ja poika 9 päivää
 
Huh huh.. kiirettä pitää!!

Olen usein käynyt täällä lukemassa, mutta aina kun yritän itse kirjoittaa niin minua kaivataan ja toisaalla! =)

Ensimmäiseksi onnittelut ainakin Fifirikselle!! (Jos muuten kaipaat joskus vaunulenkkiseuraa täällä Lintuvaarassa, niin laita viestiä tuonne yksitysiviesteihin. :) )

Maidonnoususta oli puhetta ja itsellä maidot nousi kun neiti oli vuorokauden ikäinen. Kotiin päästyäni oli jo pakko alkaa pumppailemaan kun olo oli muuten niin tuskallinen. Tällä hetkellä luovutan maitoa keskosille, koska maitoa tulee niin paljon. Esikoisen kanssa oli sama juttu aikoinaan. Mitään erityistä en ole tehnyt maidon nousemisen eteen, syön hurjasti ja pumpannut aina pahimmat paineet pois alta, ettei vauvat ihan tukehdu maitosuhikuihin. Kai se on aika yksilöllistä, että miten sitä maitoa tulee. Onneksi on olemassa korvikkeet ja pääasiahan on että pikkuiset kasvaa, rintamaidolla tai/ja jollakin muulla. :)

Vauvan kanssa liikkumisesta. Meille sanottiin sairaalassa kotiinlähtöpäivänä, että kaksi viikkoa pitäisi pysyä poissa kaupoista ja ihmispaljoudesta. Nyt kun neiti on kaksi viikkoa vanha, niin olen käynyt hänen kanssaan vaateostoksilla. Mielellään en häntä kuitenkaan nosta kopasta pois, vaan yritän pitää hänet visusti harsojen takana suojassa. (vaikka ei ne harsot taida ihan kauheasti loppujen lopuksi suojata)

Nukuttamisesta. Meidän neiti nukkuu ihan minun vieressäni, tai toisin sanoen tissini vieressä. Jos tissi on 10 sentin päässä, niin havahtuu hän heti itkemään. Sama tapahtuu kyllä päivisinkin ja olen tällä hetkellä tosi kiinni vauvassa. Isinkään syli ei oikein kelpaa. Nyt ollaan pari päivää opeteltu juomaan tuttipullosta, niin että isikin pääsee osalliseksi enemmän. Ja on se kiva, että itsekin pääsee sitten joskus johonkin jumppaan kun isi voi ruokkia pienen kotona.

Silmän rähmimisestä. Kävimme lääkärissä kun tyttö oli viikon ikäinen. Silloin toinen silmä oli melkein muurautunut umpeen. Lääkäri määräsi silmätipat ja sanoi, että on hyvin yleistä, että kyynelkanavat on vielä ahtaat tässä vaiheessa.
 
Hei vaan!
Kai minä voin tännekin kirjoitella kun ehtii.
Pitää laittaa nyt eka viesti tänne uuteen. Onpas oudon näköistä, mutta kai tähän nopeasti tottuu. Jos vaikka toimisivat paremmin nämä uudet sivut.
Meilläkin aluksi oli joku viikko silmän rähmimistä, meni ohi. Kyynelkanavat ei kai ole vielä oikein auki, joten siksi voi olla sitä. Mutta voi tosiaan olla tulehdustakin jos on oikein paha ja muurautunut umpeen.

Meidän poika sai nimekseen Aaro :)
Hyvää viikonjatkoa mammat ja vauvat!

T.Ripe
 
Sebu, yksäriä laitettu! :)

Nukuttamisesta, meillä eka viikko meni niin, että vauva nukkui kokoajan. Heti syötön jälkeen nukahti ja nostin hänet yöllä pieneen korisänkyyn mun viereen. Maitoa halusi kolmen tunnin välein. Nyt toisen viikkonsa alusta alkaen on enemmän valveilla.. Ei itke juurikaan, mutta öisin pitää sellaista "älinää", etten mä ainakaan saa silloin nukuttua. Älinä lakkaa, kun laittaa käden mahan päälle ja hissukseen täristelee mahaa.. vauva nauttii siitä liikkeestä ja usein kun sen lopettaa alkaaa taas älinä. Mietin että olisiko vähän ilmavaivoja masussa, kun mahan täristely auttaa..

Viime yö oli kyllä muutenkin aika paha, vauva halusi maitoa noin tunnin välein! |O Toivottavasti se oli taas tehoimuyö, koska oli aika raskasta.. nyt ihan poikki. Otin sit vauvan viereen nukkumaan, mutta silti oli vaikea nukkua. No, onneksi on päiväunet keksitty.

Silmistä, myös meillä rähmii toinen silmä. Ollaan pyyhitty sitä vedellä kostutetulla lapulla ja neuvolassa sanottiin että niin kannattaakin tehdä..

Ripe, onnea Aarolle!! =)
 
Nukkumisesta/syöttämisestä kysyisin, onko muilla samanlaista... eli vauva alkaa hamuilemaan ja ääntelemään unissaan ja tiedän että hän alkaa olemaan nälkäinen, kun edellisestä syötöstä on jo aikaa. Vauva selvästi kuitenkin nukkuu vielä, eli ei herää kun sipaisen poskea ym. Annanko hänen nukkua rauhassa kunnes herää kunnolla, vai herätänkö ja annanko tissiä? Vauva itsesiassa joka kerta tekee unissaan niin, eli ei herää mutta alkaa ääntelemään ja hamuilemaan..sitä voi kestää puolesta tunnista tuntiin, ennen kun varsinaisesti herää ja silloin ääntely muuttuu vaativammaksi..
 
Moikkati!
Kirjautumisongelmien jälkeen pääsin tänne viimein kertomaan meidän kuulumisia.

Poitsu siis ollut kotona nyt reilun viikon ja yhteinen arki alkanut muotoutumaan. Ihana höppänä tuo on :heart: Ihan kuin hymytkin olis jo merkitykselisiä, näin me ainakin halutaan kuvitella :) Tyytyväinen pääosan aikaa, mutta kun harmittaa (vaippa, nälkä, väsy) niin se kuuluu ja kovaa... palvelun on parasta pelata silloin heti.

Syö kuin hevonen tissiä, 2,5 vkon iässä neuvolassa punnittiin painoa jo yli 4 kiloa (syntymäpaino 3635g ja laski 7,5% eli paljon ekoina päivinä) :p Pari kertaa on mies antanut Semperiä pienen määrän, kun rouva Tissi on ollut kaupassa tms ja nälkä on yllättänyt. Mulle ihan ok, en tällä kertaa ota hitustakaan paineita täysimetyksestä ym... muutenkin tämän kakkosen kanssa on niin paljon rennompaa kuin ekan kanssa, toisaalta tämä poika on ehkä vähän vähemmän itkuinen kuin tuo vanhempi oli.

Ostin muuten Kupla Stop- tippoja apteekista, kun vauva kipristeli ja itkeskeli aina syönnin jälkeen. Tuossa tipassa on sitä ilmakuplia hajottavaa juttua niinkun Cuplatonissakin, mut lisäks maitohappobakteereja ja lyhyen kokemuksen jälkeen tuo tuntuis meillä toimivan eli mahavaivat on helpottaneet ihan jonkin verran :)

Fifiris meillä on kans tota puoliunissaan tissin hamuumista öisin. Mä oon vaan tyrkyttänyt tissiä ihan suuhun vaihtelevin tuloksin... joskus alkaa imeä ja joskus vaan jatkaa narinaansa. Mä oon nyt pari yötä nukkunut korvatulpat korvissa niin en sitä vaimeinta narinaa kuule (vauva nukkuu mun vieressä) mut sit kun oikeesti on nälkä niin siihen kyllä heti herään :)

Ripe onnea pojalle nimestä :) Aaro on meilläkin ollut yks vaihtoehto, vielä ei olla päästy nimestä yhteisymmärrykseen :confused: Enkä oo saanut aikaseks vielä ristiäisjuttujakaan soitella...

Jaahas, siellä annettiin äänimerkki :) Kuulumisiin ja mukavaa viikonloppua!
Kristiina ja poitsu 18pv
 
Ripe onnea Aarolle!

Pukemisesta nyt olikin yllättäen ilmat kylmenneet, aamulla vain +10 niin aloin miettimään, että miten tuota vauvaa pukee vaunuihin päikyille ja lenkille...? Olen laittanut sisävaatteiden päälle sellaisen hupullisen fleecehaalarin ja sitten vaunuissa on se äippäpakkauksen makuupussi, joka on kyllä lämmin. Onkohan tuossa riittämiin? Vai pitäisikö olla jo paksumpaa haalaria tms. ? Miten te muut olette pukeneet?
 
Nukkumisista.. heräilen 3-4 tunnin välein melkoiseen ähkimiseen ja puhkimiseen ja olen silloin syöttänyt vauvan samantien, niin että saan sitten nukahdettua uudestaan mahdollisimman pian. Välillä kyllä tuntuun siltä kun nukkuisi sikalassa, sen verran kovaa röhinää pitää tämä meidän prinsessa. :LOL:

Pukemisesta. Luulisin Astrid että tuossa on ihan tarpeeksi, onhan vauva kuitenkin aina vaunujen suojassa. Itse olen pukenut ohuiden sisävaatteiden päälle fleeceasun, viltin ja sitten vaunujen sisälle suojaan. Koskaan ei pieni ole vielä ollut kylmissään. Niskasta kai sen parhaiten tuntee, että onko lapsi kylmissään.

Jälkivuodosta. Kuinka kauan teillä sitä on kestänyt? Itsellä nyt sitä jaktunut yli kolme viikkoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sais jo loppua!!!

Ripe onnea Aarolle!!

Meidän neidistä tuli Isabella. :)
 
Kiitokset kaikille onnitteluista :)
Tänään oltiin Aaron kanssa kahdestaan 40-vuotisjuhlilla kun mies on kipeenä.
Mukavasti meni, ihastelijoita ja sylissä pitäjiä riitti ja Aaro nukkui pienet unetkin, nukahti mun syliin vaikka oli kovasti hälyä ja vein sitten sänkyyn jossa nukkui tovin. Tultiin vasta ysin jälkeen kotiin.
Sebulle Onnea Isabellasta, ihana nimi :)
Pukemisesta; olen varmaankin pukenut ainakin riittävästi aina :) tiiä sitten puenko ihan liikaakin. Mutta tosiaan ilman ovat kylmenneet huomattavasti ja kun nuilla ei se lämmönsäätely toimi...
Eipä kai sitä tiedä kuin kokeilemalla ja oppimalla sitä kautta käytännössä. Kyl mäkin ulos tykkään laittaa jonkun fleece-haalarin tms. kuulostaa Astrid musta ainakin ihan järkevälle tuo miten olet tehnyt.

Tuosta jälkivuodosta, niin sitä voi olla kai muistaakseni jotain 6 viikkoakin. Itelläkin tuntu että oli pitkään, mut kun en laittanut mihinkään ylös niin en enää muista, neuvolassakin kysyi ja heitin vaan jonkun luvun, ett olisko ollu jotain 4 viikkoa. Mulla oli jo melki loppunut jossain kohtaa ja sitten yhtäkkiä tulikin kauhea ryöpsäys vielä. Tämäkin kuulemma ihan normaalia.
Ja mullahan on ollut jo yhet menkatkin. Meillä mennään korvikkeella kun ei imetys oikein lähtenyt käyntiin. :( Rintaa annan silti joka päivä, että saa edes vähän rintamaitoa.
Juu, mutta hyvää viikonloppua!
 
Ripelle onnea Aarosta ja sebulle onnea Isabellasta, kauniita nimiä :)

Meillä on ensi viikonloppuna nimijuhlat tiedossa. Kotona pidetään kummien, isovanhempien ja veljen porukan kanssa iltapäivällä. Illalla sitten tulee ystäviä kylään "rääppiäisiin". Meidän pojasta tulee Topias :heart:

Samaa vaatetusasiaa olen minäkin pohtinut. Tänään laitoin pojalle paidan ja potkupuvun päälle housut ja fleecetakin, fleecetossut, tumput ja pipon. Jotenkin tuntuu, että turvakaukaloon ei edes mahdu haalarit päällä? Tosin en ole kokeillut vielä. Vaunuissa on ollut vielä sitten peitto päällä.

Jälkivuodosta: Mulla on kestänyt jo 7 viikkoa tää (ärsyttää tosiaan). Olin viime viikolla jälkitarkastuksessa, joudun 3 viikon päästä uudelleen lääkärintarkastukseen vuodon takia. Ei sitä paljon tule, pikkuhousunsuoja riittää, mutta se on ihan kirkasta punaista. Luulin, että se olisi tullut repeämistä, mutta ne on parantuneet ja lääkärin mukaan vuoto tulee kohdusta. Mun vointi on kuitenkin ollut hyvä, eli tuskin on vakavaa. Jumppaan en saanut lupaa mennä, enkä tietty uimahalliinkaan. Täytyy vaan vaunukävelyitä sitten tehdä. Myös yhdynnästä pitää pidättäytyä, ou jee :/

Oltiin pe pojan kanssa Taysissa sydänkontrollissa. Kaikki oli hyvin ja seuraava kontrolli on ennen joulua :)

Mut nyt leffan pariin :) Poika nukkuu rauhassa :)

verve + topias kohta 8 vk
 
Kristiina, mä kans vihdoin kokeilin korvatulppia ja kyllä auttoi että sain edes vähän nukutuksi! Aluksi oli vaikea rentoutua kun ajattelin että jos en herääkkään vauvan hätään, mutta pian huomasin että hyvin kuuluu vauvan kovemmat äänet läpi. Ja onhan se vauvankin etu, ettei äiti ole ihan väsynyt päivällä ja mielikin on sillon paljon parempi... On se kyllä hassua mitä röhkimistä ja ähkimistä vauva pitää! En sellaseen ollut varautunut ollenkaan! =)

Me ostettiin kans Kupla Stoppia. Ei olla vielä kokeiltu, mutta toivotaan että auttaa. Mahavaivat ei ole tosi pahoja vielä, mutta välillä kipristelee ja vähän itkee ja sit päästää pierun. Aloitettiin d-vitamiinit, saas nähdä aiheuttaako ne vatsavaivoja niinkuin moni sanoo..

Pukemisesta, me ollaan kans käytetty sisävaatteiden päällä fleecehaalaria ja pipoa. Vaunuissa on kyllä tosi lämmin, kun vauvalla on siinä vielä harso edessä. Oon kokeillut laittaa kättä vaunuihin ja ilma on siellä selkeästi lämpimämpää kun ulkona, eli en ole sit mitään paksumpaa haalaria vielä laittanut.

Jälkivuodosta, mulla loppui se jo viikossa! :O Varmaan sektion yhteydessä kohtua putsattiin sen verran, että vuotoa ei tuu niin paljoa. Onkin tässä jo vähän miettinyt koskakohan vois kokeilla pupuilla.. :whistle: En jaksais sinne jälkitarkastukseen oottaa kun se on vasta kuukauden päästä.. Ehkä vielä viikon malttais oottaa, niin sektiosta ois sitten kolme viikkoa.

Sebu, paljon onnea Isabellalle!! Oikein kaunis nimi.

Me varattiin kans ristiäisaika ja se olisi 26.9.. siihen asti nimi on vielä salaisuus.

fifiris ja kääryle 2 viikkoa
 
Sebuonnea Isabellasta! Kaunis nimi=)

vervesulla on kyllä harmillisen pitkään ollut jälkivuotoa. Kurjaa, kun se sitten rajoittaa monia osalueita...

Jälkivuodosta vielä, mulla sitä on vielä ihan kunnollakin tullut, mutta ehkä se ois nyt hiukan hiipumaan päin, kun sektiosta on reilu kaksi viikkoa. Kuulemma sektionkin jälkeen voi hyvin vuotaa 4-6vkoa kuten alatiesynnytyksenkin jälkeen. Yksilöllistä kait.

Meillä myös on ristiäispvm tiedossa 10.10. ja nimikin on valittu, mutta salaisuus vielä!:D
Meillä on kirkolliset ristiäiset, mutta kaksi "haltijakummia" lisäksi, koska eivät kuulu kirkkoon. Tilasin sellaiset kummitodistukset sellaisesta kuin Pro-seremoniat.fi, jotta hekin saavat kummitodistukset.

Astrid ja poika 17 päivää
 
Ihanaa, hyvin nukuttu yö takana. =) Toki herättiin vähintään kolmen tunnin välein, mutta jatkettiin sit aina heti unia. Edellisyö oli taas jotain ihan muuta, että kyllä nää öiden onnistumiset vaihtelee.

Katsekontaktista olisin kysellyt.. Meidän poju on nyt siis 2,5 viikkoa. Hän kyllä välillä katselee silmiin, muttei kovin pitkiä aikoja. Silmät vaeltaa usein aika levottomasti puolelta toiselle.. Aloin huolestumaan että onkohan se ihan normaalia ettei tässä vaiheessa vielä katso paljoa silmiin.. Mun vauvakirjassa sanotaaan että jo tässä vaiheessa vauva katselee jo äitiä silmiin varsinkin imetyksen yhteydessä.. Miten teillä muilla on katsekontaktin saaminen onnistunut?

Toinen asia mitä oon miettinyt on tutin käyttö. Oletteko antaneet tuttia ja koska sen käytön kannattais aloittaa? Mä en ole vielä hankkinut tuttia, mutta imetys sujuu sen verran hyvin että kai sen vois jo hankkia. Onko tutista hyötyä vielä näin pienelle?

Pikkuvadelmalle tsemppiä jälkitarkstukseen!

Mites Uskallanko ja vauva jakselee?
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!

Ilmottaudun minäkin nyt vihdoin tähän pinoon! Eli meillä tyttö syntyi 21.7., paino 2805 g ja pituus 48 cm.

Nyt 6-viikkoisena painaa hieman yli 4 kiloa ja pituuttakin jo 54 cm. Mukavasti on siis pikkuinen kasvanut!

Meillä oli jo viime sunnuntaina ristiäisetkin, tytön nimeksi tuli Matilda Anya Ilmatar. Anya lausutaan kuten kotoisempi Anja. Oli oikein mukavat, lämminhenkiset juhlat oman perheen kesken. Ihanaa että nekin ovat nyt ohi ja saadaan rauhassa keskittyä vauva-arkeen.

Kaikilla näyttää imetys sujuvan? Mulla oli aluksi hankaluuksia maidon hitaan nousun takia. Eikä mulle koskaan noussut pinkeäksi asti, rupes vain herumaan enemmän. No, muutamia viikkoja mentiin sit tosi hyvin pelkällä rintamaidolla. Ja nyt about reilu viikko sitten yhtäkkiä tuli hankaluuksia. Tyttö olis koko illan tissillä eikä rauhoitu millään vaikka imee ja imee. Selkeästi on nälkäinen. No, olen sit antanut korviketta ja sitä on hulahtanut kerralla 60 ml... Joten nälkäinen on ollut vaikka on ollut monta tuntia tissillä. Nyt sit huomasin että imuote on väärä, en tiedä missä vaiheessa ja miten se on muuttunut, mutta tosi kapea ote sillä on. Ihan järkkyvaikea saada otetta oikeaksi! Vaikka miten yritän sitä asetella, niin pitää suun tosi supulla. Neuvolassa eilen sanoivat, että maidontulo saattaa ehtyä huonon imutavan ja sen iltaimetyksen aiheuttaman stressin takia, vaikka ei se maito kokonaan loppuiskaan. Stressaavaa... Nyt sit täytyy yrittää opettaa sit uudestaan imuotteelle. Ja neuvolan ohjeen mukaan korviketta annetaan illalla. Matildalla on ollut koko ajan jonkun verran vatsavaivoja, välillä koviakin ja korvike ei ainakaan helpota niitä. Ostin sit sellaista hypoallergista korvikejauhetta apteekista, mutta yhden syötön perusteella ei sen nyt kauheasti helpottanut. On tää imettäminen yllättävän vaikeeta ja stressaavaa. Onneksi vauva on kasvanut, mutta mulla on nännin aika kipeät ja tosiaan illat on niin vaikeita, tuntitolkulla pitäis imettää eikä raukka tuu kylläiseksi millään, joten jotain tässä tarttis nyt tehdä.

dream84, meillä vaihtelee päivänukkuminen vielä aika tavalla. Välillä nukahtelee vain pikkujaksoja, tänään esim. nukkunut suurimman osan aamupäivää, heräten about tunnin välein syömään. Meillä on käytössä noi relatipat, sit Disflatyl-niminen lääke ja itsekin otan rela-tabletteja. Mahavaivoja on silti... Ne on kyllä inhottavia, pitää just hereillä vauvelia. Ja meidän Matilda on lisäksi kova pulauttelija, ikinä ei oikein tiedä miten täynnä sen reppanan masu on, kun puklut tulee niin helposti. Päikkärit Matilda yleensä ottaa myös iltapäivällä, siis sellaiset pidemmät unet. Muutenhan tuo vielä nukkuu tai torkkuu suurimman osan päivää.

Ohhoi, pitäis itsekin mennä heti nukkumaan kun vauva nukkuu, olen aika poikki, yöt ovat olleet melko rauhattomia just mahavaivojen takia. Pieni raukka.

Tsemppiä vauva-arkeen kaikille!
 
Onnitteluja nimensä saaneille jo :) ihania nimiä. Meillä olis ristiäiset 12.9. Pitäisi alkaa leipomaan ja järjestelemään mutta kyllä väsyttää... meidän neidillä on pientä koliikkia. Vatsaa vääntää ja varsinkin iltaisin. kitisee ja vätisee ilta yhdestätoista melkeen kahteen asti ja sitten vasta nukahtaa. Tissiä haluais sillon koko ajan ja maha kipeenä. Loppuyön nukkuukin hyvin. Toisaalta on tosi rauhallinen vauva mut illalla vaan vääntää niin vatsaa.. Ihanasti naureskelee jo. Alkoi jo puolen toista viikon iästä nauramaan ja ei meinannut neuvolantäti uskoa, mutta niin vain tyttö naureskelee ja on niin tarkkaavainen ympäristöönsä ettei meinaa malttaa nukkua kun pitää seurata ja katsoa joka nurkka :) on kyllä aivan ihana ja niin virkeä muuten :) Kontaktia ottaa oikein hyvin ja nopea liikkeissään. Melkeen pyörähtää kokonaan kyljeltään mahalleen. Kyljelleen pyörähtää oikeinkin hyvin. Tänään käytiin neuvolassa ja painoa on 4kg ja 53.5cm. Hyvin maistuu tälle tytölle tissi ja siitä niin onnellinen oonkin kun oma maito noussut niin hyvin. Tulee vaan niin runsaasti että meinaa pieni välissä vetää henkeen kun imee niin vauhdilla.
Mutta ihanaa silti neitokainen.. pikkuhiljaa päässyt vanhemman rooliin ja nauttii vauvan kasvusta ja kehityksestä vaikka välissä huonompia öitä ja päiviä. Pitäisi vain itsekin nukkua kun vauva nukkuu... nytkiin vaan täällä vaikka väsyttää ja pienokainen nukkuu. ;)
Ilmoitin meidät vauvauintiin ja vauvamuskariin. vauvauintiin pääsemme listoilta joskus kolmen kk ikäisenä kunhan paikat vapautuu ja vauvamuskari alkaa 27.10 lokakuussa. Ihanaa saada arkeen yhdessä harrastuksia vauvan kanssa. Odotan kovasti että päästäis muutenkin liikkeelle kauppoihin yms. sanoi nyt tämä lastenneuvolan hoitaja että kannattaa vasta lokakuussa kahden kk iässä viedä yleisiin paikkoihin kun nyt kaikki flunssat sun muut alkaneet jyllätä. Joten päätin että odotan vielä yhdessä liikkumista. Miehellä alkaa työt syyskuun loppupuolella. Ehkä me sitten aletaan jo yhdessä liikkua vauvan kanssa enemmän.

Diodium: sanoi neuvolasta mulle ettei tarvitse olla huolissaan jos valvoo vauva sen kaksikin tuntia. On kuulemma vain niin tarkkaavainen vauva että haluaa olla hereillä ja seurata maailman menoa. Ostin tänään cuplaton tippoja kun nyt suositteli neuvolasta niitä... mut niissä luki että kolmen kk koliikkiin tietyn verran tippoja.. mut miten tällainen 3vk ja risat vauvalle? miten paljon annattte? minkä vahvuista?
dream84 ja neitokainen 3vk
 
Diodium, meillä sujui imetys hyvin tähän asti, mutta nyt parina päivänä ollut ongelmia.. Just niinku teilläkin, poika viihtyis kokoajan rinnalla... eilen illalla oli viidestä ko 12:sta asti rinnalla. Imee vähän aikaa, lopettaa, kitisee, imee... Vauva on itkuinen ja tuntuu että ois nälkäinen. Meillä ei ole vielä hommattu korviketta, mutta ajattelin varmuuden vuoksi käydä sitä tänään ostamassa jos tuntuu että tämä jatkuu. Vähän toivon että olisi kyseessä tehoimupäivät, mutta katsellaan..

Nyt myös pari yötä on mennyt vaikeemmin. Vauva herää nälkäisen oloisena, mutta imee vain hetken (1-5 min) ja sitten nukahtaa rinnalle. Koitan sitten herätellä vauvaa että imisi vähän enemmän samalla, mutta usein vaan nuokkuu siinä rinnalla. Heti kun siirrän omaan sänkyyn (siinä mun vierellä) alkaakin taas kitinä ja hamuilu.. Sain kuitenkin onneksi viime yönä vauvan nukkumaan kaksi pidempää (kahden tunnin) jaksoa.. nyt vaan täytyy yrittää itse levätä vauvan päikkäreiden aikaan, mutta jotenkin taas ei malttaisi käydä nukkumaan..:cool:
 
Moikka pitkästä aikaa!
Legendaarinen lausahdus: "Käyn täällä usein lukemassa juttujanne, mutten itse ole saanut kirjoiteltua viime aikoina". Kiitos siis kivoista vauva-arjen kuulumisista kaikille!
Täällä suihkii ihan mukavasti, kiitos fifiris kysymästä. :hug:
Vauva nukkuu vaunuissa pihalla ja äippä tempoo päiväkahvia odotellen, että milloin kuuluu narinaa itkuhälyttimestä. (Ja välillä toki ikkunassa vaunuja kurkkien: "Heiluuko peitto / hengittääköhän se nyt varmasti?" yms.)
Poika on jo reilun parin kuukauden ikäinen ja jokeltelee ja naureskelee kovasti. Jonkinlaista säännönmukaisuuttakin on jo tullut. En tiedä, olenko itse siihen meitä ajanut vai onko sitä sitten pojan kasvun myötä tullut. Poju kuitenkin esim. nukkuu monesti samoihin aikoihin päivästä ja tietynlaisia pätkiä. Tuntuu hyvältä, kun saa pikkuhiljaa jonkinlaista "rotia" tähän arkeen. Vaikka tottakai pikkuvauvan kanssa mennään hänen ehdoilla eikä turhia tiukkailla ja niuhotella. ;)

Onnellisena häntä joka päivä tuijotellaan, ihmetellään ja silitellään. Enemmän tai vähemmän väsyksissä, niinkuin tähän elämänvaiheeseen taitaa kuuluakin.
Nyt on kiva tehdä vaunulenkkejä raikkaassa syysilmassa. Alkaa jo luonnossa näkyä syksyn värejä...
Siispä iloinen morjestus täältä kahvimukin ääreltä teille kaikille!
 
Täällä myös ahkerasti luen kuulumisianne, mutta ei meinaa ehtiä kirjoittamaan omia :)

Uskallankolla oli ihania kuulumisia. Meidän poika on kanssa nyt just pari päivää yli 2kk ja ihanaa on seurata kasvua ja kehitystä. Hymyä ja jopa naurua tulee usein ja juttuakin yrittää kovasti kertoa. Guu ja ugu on nyt pääasialliset sanomat :) Poika oli eilen 5620g ja 60,5 cm. Tosin terkkari sanoi, että on pitempikin, mutta poika ei antanut suoristaa jalkaa kokonaan. Saatiin ensimmäinen rokote rotavirukseen, Nyt ehkä ihan vähän enemmän kipristellyt masuaan, mutte ei vielä pahasti.

Dream, mä olen kanssa antanut cuplatonta ihan sen 3kk koliikin annostuksen mukaan, vaikka en mä noita ilmavaivoja koliikiksi vielä luekaan. Neuvolasta sain saman ohjeen. Meillä cuplaton on auttanutkin :)

Fifris: meillä poika saattaa illalla olla rinnalla tunnin välein noin 19-23, ja silloin olen välillä antanut lisäksi korviketta, kun selvasti tuntuu ettei maito aina riitä. Päivällä ja yöllä syöttövälit on pidempiä, jolloin poika tuntuu saavan hyvin maitoa.

Nukkumisesta: meillä on alettu välillä nukkua yöllä jopa 7h unia, 5h on jo normaali pisin univaihe. Aamua kohti sitten 2-3h välein heräilee. Päivällä poika saattaa sitten onna montakin tuntia hereillä ja välissä ottaa vaan ihan puolen tunnin tirsat.

Nyt äkkiä jumppaamaan, kun poika vielä nukkuu vaunulenkin jäljiltä :)

verve + topias 2kk
 
Heippa taas pitkästä aikaa! :wave:

On taas aikaa kun viimeksi kirjoitin. Olen ollut viikon kovassa kuumeessa ja nyt vasta alkaa elämä voittaa. :snotty: Oli tosi sitkeä virus. Onneksi poika on välttynyt taudilta. Tänään hän onkin jo tasan 8 viikkoa vanha. Kyllä aika vaan hurahtaa nopeaan. On jo viimeiset pari viikkoa jokeltanut ja hymyillyt ahkeraan. Myös katselee ympäristöään tarkkaavaisesti, sekä kova tahto olisi liikkeelle päästä. Pyörii, sätkii ja potkii tarmokkaasti. :heart:

Viikko sitten oli lääkärineuvolassa kaikki mallillaan. Sai myös ekan rotaviruksen. Ihmettelinkin kun luulin että on piikki, mutta olikin syötävää. Painoa oli jo hurjat 5200g ja pituutta 58,5cm. Eli painoa syntymästä tullut 1800g ja pituuttakin 8,5 cm. :O

Jälkitarkastus oli minulla myös tuolloin. kaikki oli hyvin palautunut. Ja vuotokin on saattanut olla kuukautisvuotoa. Voi siis olla että minulla alkoi kierto pyöriä jo nyt tai sitten tuli vaan nämä yhdet ja toiset sitten voi tulla joskus myöhemmin. Kuitenkin imetän pääasiassa. Kyselinkin, että jos ei sitten seuraavia ala kuulumaan jossain vaiheessa niin koska sitten aletaan asial tekemään jotain. Sanoivat neuvolassa, et vuosikin on ihan ok, vaikka ei tulisi näin synnytyksen jälkeen. Minulla kun voi jäädä kokonaan taas tulematta, kun keho palautuu omaan lepotilaansa. Olen siis aiemmin käynnistellyt terolutilla kiertoja.

Vauvan vatsavaivoista oli juttua. Meillä on nyt aloitettu mallasuutteen käyttö. Pehmentää mahaa, mut silti tuntuu ettei kakka tule riittävän usein. Eilenkin itki ja väänsi koko ajan. Heräsi kesken unien useasti. :( Oli taas pakko avustaa kuumemittarilla. Pelkään vaan, että siitä on haittaa, ettei opi enää ollenkaan itse kakkaamaan. Kuitenkin tuotos tosi löysää, et ei pitäis olla hankalaa. Ilman saa kuitenkin paukuteltua ulos. Pitää varmaan ensi viikolla soitella neuvolaan jos ei ala spontaanisti toimia. Mut pehmittäjänä tuo mallasuute on hyvä.

Cuplatonia kokeilin myös, mut on enemmän koliikkityyppisiin vaivoihin, ja meillä tuo ongelma on tuolla peräsuolen pakeilla. Se ei siis auttanut. Ja mulla oli siis vielä tuo uudempi versio cuplastop, jossa on maitohappobakteeria mukana.

Nyt olen myös alkanut antaa vähemmän vastiketta, eli rinnasta saa jo mukavasti. Vaihdoin myös d-tipat gefilustippoihin, kun tuntui et jekovitit lisäsi vatsakipuja.

Kastejuhlasta kun oli juttua niin meillä on 12.9, minun vanhempien luona. Siis kotikaste. Tänään juuri kävimme papin kanssa läpi kastetilaisuuden kulkua. Tosiaan venyi tämä nimen anto näin pitkälle, kun halusin juuri tämän papin kastamaan ja hänen työvuoronsa osui ensi viikonlopulle. Kummeja tulee kolme. Minun siskoni, mieheni veli sekä miehen paras ystävä. Pojastamme tulee Aaron. Aika hauskaa miten itse olin myös tuota Aaro nimeä miettinyt. Halusin kyseisen nimen, kun jos joskus saan tytön, niin hänestä tulee Ada, joten pojastakin halusin a-kirjaimella alkavan.

Väsymys vaivaa täälläkin, kun vaan malttais nukkua, kun poikakin. |O Tosin eilen kiukutteli, niin että nukkui vain 2, tunnin päiväunta. Ja usein parhaiten ehtii kaikkea tekemään, kun pikkumies nukkuu. Varsinkin nyt kun mies palasi töihin 7 viikon loman jälkeen. Ja meillä kun poika tuntuu olevan niin seuran kipeä, et kauaa ei yksin viihdy ja alkaa vitistä. Ei siinä sitten paljoa kotihommia tehdä.

No jos taas lopettelisi tämän romaanin! :D Hyvää syksyistä loppuviikkoa!
Miukula ja Aaron 8vk
 

Yhteistyössä