Loppuvuoden 09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Aaron kasvaakin pitkänä ja sirona :) Itekin aloitin suoraan noi gefilustipat, mutten oikein osaa sanoa aiheuttaako ne jotain kitinöitä vai ei. Esikoisella oli aikoinaan sellaset kun deetipat, niitä piti antaa tosi monta tippaa mutta mahakin kesti paremmin. Nyt näin mainoksen, että ne deetipat olisi uusiintunu ja tarvii antaa vähemmän.

Itellä oli jälkitarkastus viikko sitten ja muuten kaikki ok, mutta limakalvot surkeassa kunnossa, mutta niinhän ne imettäessä usein on. Aloitin nyt sitten lääkärin ohjeistuksesta Vagifem-tabletit, tuttu lääke entuudestaan ja toimi silloinkin ihan ok.. olis kiva saada paikat hiukan parempaan kuntoon, niin voisi ehkä jo miestäkin lähestyä siinä mielessä. HUOM ehkä! :whistle:

Me käytiin eilen Atson kanssa neuvolassa, piti olla lääkärineuvola mutta eipä ollut lääkäriä niin käytiin terkkaria sitten vaan moikkailemassa. Atso painoi himpun vajaa 5,8kg ja pituutta oli 57cm, pää 38cm. Paino noussu aika reippaasti lähtöpainoon nähden.. mutta näkee sen naamastakin, oikein iloinen vehnäpulla :) Atso on ollut alusta saakka kova pulauttelemaan ja alussa käytiin veriviirujen takia lääkärissäkin. Jäi se juttu sillon siihen kun paino nousi ja oli elämäänsä tyytyväinen, mutta pulauttelu jatkuu voimakkaana edelleenkin. Olen tästä aiemmin neuvolassa jo puhunut ja terkkari meinas, että voisin pyytää reseptin lääkäriltä jotain Gavisconia (muistaakseni). No, eilen sitten sattu sopivasti Atso pulauttamaan vastaanotolla terkkarin nähden ja sehän ihan järkytty, kun tulee niin lentämällä ja edellisestä ruokailustakin oli jo noin 1,5h. Ei muuta kun tutkimuksiin, jotain ultraääntä jne. Ja syöttöpunnitusta nyt kotona. Paino nousee tosi hienosti ja Atso on tyytyväinen vauva, mutta silti asia nyt tutkitaan. Ja rotarixia ei voitu antaa, kun sitä ei voi kuulemma antaa jos suolistossa on jotain häikkää, niin ensin tutkitaan.

Niin, ja jälkitarkastuksessa kysyttiin että mites ehkäsyn tarve? Joo ei todellakaan ole tarvetta :D Ja sitten jos sattuis luomu tulemaan, niin tervetuloa. Kuitenkin myös imetän, niin ei paljon pelkoa ole. Esikoista imetin sellaset 10kk ja menkat tosiaan alko vasta imetyksen lopettamisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!
Miukula tosiaan hauska kun meillä on Aaro. Tämän pojan tekonimihin oli Elvis, joten tuo Aaron olisi sopinut vielä paremmin, mutta mulla on ollut varmaan parikymmentä vuotta tuo Aaro nimi mielessä, että jos joskus saan pojan :) Ja Elvis tuli ihan sattumalt tekonimeksi, kun mieheltä kysyin, että miksikäs me kutsuttais tätä masuvauvaa! Niin hän tokas että Elvis.

Meidän Aaro tosiaan tais olla 2 kk neuvolassa 5860 g ja 58,5 cm.
Nyt tiistaina 3 kk neuvolassa mitat oli 6760 g ja 61 cm.
Korvikkeella meillä mennään, kun imetys ei lähtenyt oikein käyntiin. Poika nukkui viime yönä jo 21-6. :)
Tälläista on ollut nyt viikon verran (menee nukkumaan 21-22 ja herää 5-7)
Saatiin pistettävät rokotukset ja niistä tuli kipuja niin että piti antaa suppoa illalla.
Mutta ei sitten onneksi kestänyt kivut pitempään.

Lekurille minäkin vastailin, että eipä taida tarttea ehkäisyä kun sitä kyseli jälkitarkastuksessa.
Nyt poikaa viemään nukkumaan!

T.Ripe ja Aaro:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuvadelma, ei tule vauvaa :D. Täytyypä lukea toi juttu! Nyt kyllä mulla on kyllä sellainen olo, että maito varmaan riittääkin.. pojalla on vaan tapana ottaa joka ilta imetysmaratoni, joka kestää useita tunteja. Lueskelin netistä että ne on ihan tavallisia pienille vaaveille, eli sit vaan istuskelen sohvalla ja annan tissiä. =) Joskus tuntuu että poitsu hermostuu öisin tissillä helpommin kun päivällä, oisko sitten väsymystä. Viime yönä mulla oli rinnat tosi pinkeenä ja poika ei meinanut saada kunnon otetta tissistä ja sit sai pari raivaria.. muutenkin viime yö meni taas aika valvoessa, joten nyt on pakko malttaa nukkuu päikkärit.

Oon niin fiiliksissä kun hommasin Aventin rintapumpun ja sain sillä nopeasti pumpattua 60 ml maitoa! Aikaisemmalla pasuunamallisella ei irronnut juuri mitään. Jee!! Kokeilin äsken miten poika syö pullosta ja hetkessä hulahti kaikki pumpattu maito masuun. Jee!! Nyt on sit vähän vapautta lähtee käymään kaupoissa välillä yksinkin ym.

Uskallanko, kiva kuulla että kaikki on hyvin! Varmasti kiva että vauvalle alkaa jo muodostua rytmiä!! Oletko jotenkin opettanut sitä vai onko se muodostunut itsestään? Meillä vauva on meidän kanssa ilta 12 saakka olkkarissa (usein kyllä jo torkkuu silloin) ja sit vasta kun itse mennään nukkumaan, viedään vauva myös nukkumaan ja sitten annan vielä viimeisen iltasyötön sängyssä.

Kastejuhlista, me pidetään ne kans kotona. Saatiin meidän vihkipappi varattua. Vieraita tulee yli parikymmentä aikuista ja 10 lasta, eli aika hulinaa on tiedossa. Mitä meinaatte pukea/puitte vauvalle päälle kahvitusten ajaksi? Täytyisi käydä shoppaamassa poitsulle jotkut kivat juhlavaatteet.

Me ollaan kans kokeiltu Cuplatonta mutta se ei oikein tunnu auttavan vatsavaivoihin. Onneks vaivat ei ole tosi pahoja, poika ei niinkään itke vatsanväänteitä, mutta ähisee ja vääntelehtii kyllä. Ja yleensä aina ne ajoittuu aamuyölle, kello viiden jälkeen ja kestää useita tunteja. Johtuu varmaan illan imetysmaratonista.

Nyt meen päikkäreille, poitsu vetä vihdoin unta palloon.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Kivasti on A-alkuisia nimiä tullut pojille täällä ja mainittakoon, että meille tulee myös pojalle A-alkuinen nimi.:D

Fifiris meillä on myös ollut cuplaton käytössä, mutta en osaa sanoa onko se lopulta vaikuttanut... Poika kitisee ja vääntää yleensä iltaisin,yöt nukkuu onneksi ihan hyvin. Nukkuu nyt jopa 5h yössä ja ei ole ollut siten kuin yksi tai kaksi herätystä yöllä. Päivisin onkin sitten oikeastaan parin tunnin välein syömässä. Ehkä yhdet hiukan pidemmät unet ottaa päivällä, mutta saataa kyllä valvoakin ja ihmetellä pidempiäkin aikoja.=)

Neuvolassa oltiin viikolla ja painoa oli kertynyt 4520g sekä pituutta huimat 56,7cm! Pitkä on poika. Yläkäyrillä kuulemma menee, mutta tasoittunee terkan mukaan jossain vaiheessa tuo pituuskasvu.
Korvikkeella meillä mennään melkein kokolailla, pumpannut olen vielä, kun tisseistä jotain sentään irti vielä saa.

Ripe ja uskallanko varmasti mukavaa, kun alkaa tulla tuollaista rytmiä vauvalle. Sitä odotellessa! Vaikka kyllä tuntuu, että päivät menee ihan siivillä.

Vaipoista, en ole saanut aikaiseksi kestoja vielä kokeilla. Kertakäyttöisiä sitten ja niissä on kyllä eroja aika paljon. Pampersit tuntuu kastuvan läpi helposti... Liberoita ollaan käytetty enemmän. Ajattelin noita kestojakin kokeilla ainakin, kun saisi itsestään irti. Jotenkin on niin paljon muutakin tässä meneillään, hih!;)
 
Moi!

Ihana lueskella kaikkien kuulumisia! pikkuvadelma, tuu sit kertomaan miten se lääke auttoi. Inhottavaa on toi puklailu. Eikö lääkäri halunnut tutkia mikä sen syynä on? Me oltiin nimittäin tytön kanssa lekurilla samasta syystä ja hän selitti, että periaatteessa kaikilla vauvoilla on enemmän tai vähemmän refluksia eli takaisinvirtausta. "Epänormaalille" refluksille on 2 syytä: allergia tai rakenteellinen vika. Mä olenkin nyt sit 2 viikkoa maidottomalla, josko selviäisi jotain. Pulauttelua on edelleen, mutta vatsavaivat on vissiin kyllä vähän helpottaneet, vaihdettiin tosin korvikekin sellaiseen Almiron hypoallergic jauheeseen.

Mä oon niin stressaantunut tästä imetyksestä... En tiedä miksi otan siitä niin hirveän stressin, vaikka ennen lapsen syntymää päätin etten sit stressaa liikoja. Täälläkin moni tuntuu antavan reippaasti pulloa, mä jotenkin tunnen niin suurta epäonnistumista. Johtuu ehkä siitä että välillä mentiin muutama viikko kokonaan rintamaidolla ja nyt sit pitää antaa pulloa. Matilda on jatkuvasti rinnalla, päivälläkin haluais olla koko ajan syömässä. Imutarve sillä on valtava, tuttiakin ottaa sit kun vatsa on selkeästi jo täynnä, ei se sitä nälkäänsä lutkuta. Miten maidontulo voi ehtyä yhtäkkiä? Tai voihan olla että tyttö tarvii jo enemmän eikä sitä tule riittävästi... Mutta luulis että jatkuva imeminen lisäis edes muutaman päivän viiveelle maidon määrää. Masentaa kyllä hiukan, mä niin haluaisin täysimettää! Miten te muut henkisesti pärjäätte, siis te jotka annatte pulloa lisäksi? Eikö teitä stressaa yhtään?

Muutoin elämä on ihanaa, tyttö nukkuu vaihtelevasti edelleen. Jotkut yöt on vain kahdella herätyksellä, joinain päivinä nukkuu pitkiä päikkäreitä, joinain tuntuu ettei nuku juuri lainkaan (tänään just sellainen). Tosi kärsimätön luonne on, kiljuu punaisena ja ihan hengettömänä välillä, jos ei saa heti maitoa! Ja sylissä olis koko ajan, ei halua enää nukkua omassa sängyssään päikkäreitä, vaunuissakin on vähän vaihtelevaa ja heräilee niissäkin tosi helposti. Mä en halua ajatella että meillä on ns. vaativa vauva, vaan mun mielestä kaikki vauvat on enemmän tai vähemmän vaativia. Mun tehtävä on nyt tyydyttää lapseni tarpeet ja mä saan siitä kyllä iloa, vaikka välillä se tehtävä on tietenkin väsyttävää. Luin jostain että vauvat itkee eniten 6 viikon ikäisinä, ja meillä kyllä nyt itketään just nyt tosi paljon, toivottavasti pian helppais, tulee kohta 2 kk täyteen.


Voimia kaikille & iloista viikonloppua!

Diodium & Matilda 7 viikkoa & risat
 
Viimeksi muokattu:
Diodium kyllä mulla oli myös stressi ja suru tuosta imetyksestä, kun se ei mennytkään niin kuin oppikirjoissa. :( Koin epäonnistuneeni täysin, kun en pystynyt täysimettämään ja lopulta en edes osittainimetykseen... Itse taisin ottaa siitä suurimman stressin.
Onneksi neuvolassa on mukava ja ymmärtäväinen terkka, joka vakuutteli vauvan olevan tyytyväinen näinkin ja äidin ihan yhtä hyvä ilman imetystäkin.
Löysin netissä selaillessani hyvän foorumin, korvikemutsit, jossa puhutaan osittaisimetyksestä ja pulloruokinnasta yleensä. Sivut on tarkoitettu juurikin imetyksessä pettyneille ja pulloruokkijoille. Tosi hyvät sivut, kannattaa kurkata, itse löysin tukea ja neuvoja tuolta!
Tässä linkki: Korvikemutsit :: Pvalikko

Lisäksi löysin Väestöliitom julkaiseman Pullonpyörittäjien oppaan:
Vanhemmuus - Väestöliitto
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on meidänkin vaavi kastettu. Hänestä tuli Siiri! Nyt alkaa itsekkin rentoutumaan ja vauvan kanssa voi nautiskella kun ei stressiä juhlavalmisteluista ja vauva on jo niin iso että uskallan liikkua enemmän hänen kanssaan. :)

Ruokinnasta: Itselläkin oli aluksi vaikeaa maidontuotannon kanssa lähteä käyntiin, mutta sitten lopetin stressaamisen ja annoin aluksi pari päivää kun tulin laitokselta korviketta kun tuntui että vauvalle ei riitä rintamaito. Annoin vain vähän korviketta ja sitten päälle tissiä. Jos vauva rauhoittui tissille en antanut korviketta.. tissiä annoin imeä kuitenkin niin kauan ko haluaa että nostaisi maidontuotantoa. Siinä kun on korvikkeiden annossakin kysynnän ja tarjonnan laki.. sitten keskiviikkona (sunnuntaina pääsin silloin laitokselta) alkoi vauvalle riittää rintamaito ja rauhoittui aina sen jälkeen. Annoin silloin kk sitten korviketta ti -ke välisenä yönä kun niin itkeskeli. Sen seurauksena nukahti kyllä mutta vain tunniksi ja kun heräsi itki vatsakipuja entistä kovempaa... neuvolasta sanoivat että vauva saattaa hamuta tissiä myös jos on vatsakipuja ja ylensyönyt. Sen jälkeen en ole sitten korviketta antanut ja rintamaito on kyllä hyvin riittänyt ja nykyään tulee ihan suihkuamalla. Joskin vauva itkeskelee iltaisin enemmän ja vatsaa vääntää ja hamuaa tissiä kauheasti vaikka olisi vasta hyvin syönyt mutta sitten vain pulauttelee jatkuvasti ja vatsaan koskee.. annan kyllä ilalla tissiä enemmän mutta pientä koliikkia on aina iltaisin.
Mutta älkää kokeko huonoa omaatuntoa korvikkeista. tärkeintä että vauva voi hyvin ja ei ole nälkäinen itse koin korvikkeista huonoa omaatuntoa ja tein kyllä kauheasti töitä siihen että sain maidontuotannon nousemaan, mutta ei sille voi mitään jos se ei ala nousta. ja siitä jos stressaa niin sitä vähemmän maitoa tulee. Niin se vain on vaikkei se mitenkään itseä lohduta. Tein muuten myös sairaalassa lähtiessä sillai että aamulla menin ensimmäisenä pumppaamaan maitoa ja sain sillon tosi vähän kun maitoa tuli silloin niin huonosti vain 20ml molemmista rinnoista.. juotin sen sitten vauvalle ja vauva jäi vielä nälkäiseksi. olin silloin valmis antamaan korviketta mutta hoitaja sanoi että kokeile vielä rinnalle ja jos rauhoittuu siihen niin ei kannate antaa korviketta. Vauva rauhoittuikin sitten siihen.. tällä tavoin sain pikkuhiljaa maidontuotantoa nousemaan. Kannattaa kokeilla tuota pumppaamista niin että vauvan nukkuessa pumppaa maitoa ja laittaa sen jääkaappiin ja antaa sitten vauvalle tämän herätessä, sitten vielä tissiä ja sitten vasta korviketta ja sitäkään ei kannattais mitenkään hirvesti antaa ja imetyksistä joku kaksi tuntia väliä.. annoin vauvan imeä yhtä rintaa n. 10-15min ja sitten toista rintaa. Samaan aikaan kun toisesta rinnasta imettää niin toiseen rintaa nousee maitoa. Vauvan painoa pitää tietenki seurata enemmän ja neuvolasta varmasti auttavat ja saa siihen enemmän aikoja... Tämä vaatii kyllä kärsivällisyyttä ja voimia mutta kannattaa kokeilla jos vain jaksaa ja haluaa oman maidontuotannon nousemaan :)
Aloin sitten luottamaan rintamaitoon kun vauvalla oli noussut edellisestä kerrasta 150g paino ja seuraavan viikon päästä taas 200g. Oli se kyllä työlästä ja hermoja raastavaa. Pitää muistaa myös itse levätä ja ennenkaikkea syödä hyvin eikä yhtään miettiä omaa laihduttamista.
 
Viimeksi muokattu:
(.) Pulauttelu on valtavaa ja paino noussut enää 20g viikossa. Menemme tällä viikolla kiireellisenä tutkimuksiin TAYSsiin. Syöttöpunnituksen mukaan syö noin 160g kerralla (yksi rinta), joten maidon puutteesta ei ole kyse. Atso on kuitenkin edelleen oma iloinen itsensä, ei itkuile joskus vähän kiukuttaa mutta kunnon pierasu yleensä kirkastaa miehen ilmeen :)
 
Astrid, kuulostaa vallan ihanalta nuo viiden tunnin unet putkeen yöllä!! Ehkä meilläkin vielä joskus... On kyllä totta että päivät menee ihan siivillä! Ihan hullua että tuntuu ettei ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi, vaikka loppujen lopuksi sitä enimmäkseen hengailee kotona vauvan kanssa. No, kyllähän siinä vauvassa riittää tekemistä.. =)

Diodium, koita olla stressaamatta imetyksestä! Ja astrid myös! :hug:
Ihan yhtä terveitä vauvoja kasvaa niin rintamaidolla kuin korvikkeellakin ja yhtä hyviä äitejä ootte! Jos rintamaito ei riitä, niin hyvällä fiiliksellä vaan korviketta, eihän sille mitään voi..

Dream84, paljon onnea Siirille!! Ihana nimi! :)

Pikkuvadelma, meidän poju on kans ihan mahdoton pulauttelemaan! Oon vähän ollut kans huolissani että onko noin raju pulauttelu normaalia, mutta paino on kyllä kehittynyt hyvin (tosin neuvolasta jo kaksi viikkoa). Poitsu pulauttelee varmaan 20 kertaa päivässä ja välillä tosi isojakin määriä. Hän kyllä syökin ihan hirveästi, iltaisin on koko ajan rinnalla ja sitten pulauttaa. Välillä en anna rintaa vaikka poika itkis, jos on just 5 minuuttia sitten syönyt pitkään ja pulauttanut. Annan välillä tuttia ja yritän muuten lohdutella.

fifiris ja pikkumies 1 kk
 
fifiris meilläkin on tähän saakka kehittyny paino tosi hienosti, mutta nyt on tehny stopin. Kannattaa seurailla. Mua on ottanu päähän kun kaikki on vaan sanonu mun huoliini, että "ihan samaa on tehny munkin lapseni jne" ja viitannu kintaalla.. kyllä tulin taas siihen tulokseen, että omiin vaistoihin kannattaa luottaa. Kyllä tää niin mahdotonta on.. tokihan vauvat pulauttelee, mutta jossain se raja menee mikä on normaalia ja mikä ei. Meillä pulautellaan tuntejakin syömisen jälkeen, ja isoja määriä syöksynä. Mites teillä?

entä muilla, onko ollu vastaavaa?
 
Meillä kans tosi runsasta pulauttelu. Välistä ihan kaaressa lentää ja usein pulauttelee.. tuntuu että kaikki maidot tulee ulos kun koko ajan pulauttaa ja sitten olis taas nälkä. On kyllä alkanut louskuttaa tissiä ja tuntuu että menee samalla ilmaa paljon.. oon käyttänyt "saksiotetta" ja työntänyt tissiä suuhun enemmän mutta aina pukkaa pois ja alkaa louskuttamaan. mulla ilmeisesti tulee liikaa maitoa kun pitää välillä vetää pienellä henkeä ja joskus alkaa yskittämään. Maitoa kyllä heruu koko ajan ja joka paikka märkänä.. kuulemma se lisää pulauttelua ja vatsakipua. En tiedä pitäiskö mun alkaa pumppaamaan vähän maitoa pois ettei tulisi alussa niin runsaasti..
Vauvalle on tullut nyt punasia näppyjä kauheasti kasvoihin.. mikä ihan normaalia, mut eilen illalla pulautteli vähän väliä ja muutamaan otteeseen olin bodyn vaihtanu. Illalla yleensä vaihdan potkarin yöksi, mut nyt en viitsinyt vaihtaa. Aamulla sitten oli rinnan kohdalla punoitusta ja näppyjä.. just siinä kohtaa mihin oli eniten illalla pulautellut. Neuvolasta sanoi että saattaa olla jollekkin allerginen.. mut neuvola vasta 2vk päästä. Huolestuttaa tuo pulauttelu ja iho ´+ tietenkin joka iltaisia ilmavaivoja joita itkee. Painon sais tietää vasta kahden viikon päästä että miten se nousee.
 
Pitkästä aikaa ehdin tänne... Kuulumisianne olen kyllä käynyt lukemassa, mutta kaksi pienokaista pitää niin kiireisenä, että hyvä että ehdin itse syödä. Isabellan saan usein vasta yöunille lähemmäs puolta yötä ja esikoinen herää jo aamu seitsemältä. Siinä välissä on välillä kolme yösyöttöä ja muuta valvomista. Ei siinä auta muu kun nousta kukonlaulun aikaan pyörittämään uutta päivää, vaikka kuinka nukuttaisi. |O

Dream
mulla ilmeisesti tulee liikaa maitoa kun pitää välillä vetää pienellä henkeä ja joskus alkaa yskittämään. Maitoa kyllä heruu koko ajan ja joka paikka märkänä.. kuulemma se lisää pulauttelua ja vatsakipua. En tiedä pitäiskö mun alkaa pumppaamaan vähän maitoa pois ettei tulisi alussa niin runsaasti..
Mä joudun pumppaamaan maitoa pois ennen imetystä. Muuten Isabella meinaa tukehtua maitoon. Olen myös huomannut että jos en pumppaa, niin vatsavaivoja on paljon enemmän. Luovutan tällä hetkellä kaiken ylimääräisen keskosille, vaikka onhan siinä hommaa!!

Täällä muuten kaikki hyvin. Neiti kasvaa plus-käyrillä, joten ottaa kyllä omansa, vaikka osan luovutankin pois. Päivän rytmi alkaa pikkuhiljaa muotoutumaan, paljolti varmasti esikoisen rytmin mukaan. Ainakin toistaiseksi pieni on nukkunut vaunussa ulkoilumme ajan ja herännyt kun tullaan sisään. Paljon olisi ollut asiaa, mutta nyt en tietenkään muista enää mistään mitään. Sitä pitikin kysyä, että onko teillä muilla imetys ja valvominen pehmentänyt pään. Itse olen ainakin niin aivot narikassa, että mietin välillä että mistä itseni löydän. Avaimet on jatkuvasti jäänyt ulko-oveen, kortit kassalle ja jääkaapista on löytynyt keitettyjä tuttipulloja...:LOL:

Fifiris huomasitko että lähetin sinulle jokin aika sitten yksityisviestiä? Jos et ole ehtinyt vastata, niin ymmärrän täysin. :)
 
Se jäi vielä kirjoittamatta, että se "etumaito" on laimeampaa kun "takamaito". Siinäkin mielessä imetän mielummin sen paksumman maidon neidille kun sen vetisemmän. Pysyy varmasti nälkä poissa pidempään.
 
Pikkuvadelma, enimmäkseen pulauttelua tulee syömisen jälkeen, mutta toisinaan myös pidemmän ajan kuluttua. Silloin pulautus on ryynimäistä ja haiseekin vähän oksulle... Muutaman kerran pulautus on tullut ihan syöksynä puolen metrin päähän! Just äsken pulautti mun läppärin päälle oikeen kunnolla.. :( Täytyy huomenna neuvolassa jutella tästä ja muutenkin seurailla tilannetta. Oletteko saaneet jotain arvioita mistä voisi olla kyse? Refluksi?

Sebu, täällä toinen joka tunnustaa että aivon on jääänyt narikkaan! :whistle: En huomannut sitä sun yksäriä, nyt vastattu! Muita sekoiluja: oon pessyt vauvan peppua niin että vaipat oli vielä päällä, oon heittänyt lusikan roskiin ja laittanut tyhjän jugurttipurkin jääkaappiin, oon laittanut pastaa kiehumaan ja unohtanut sen kattilaan puoleksi tunniksi.... :LOL:
 
:LOL: enpä ole sitten ainoa äiti joka unohtelee asioita ja tekee kaikkea kummallista :)
Yks päivä lähdin käymään mummolassa ja olin unohtanut ulko-oven lähtiessä kokonaan auki, mies oli onneksi kotona. En edes itse uskonut että olin sen auki jättänyt :) Kerran kävin kaupassa ja mies oli vauvan kanssa kotona ja soitti että heräsi ja itkee nälkää.. lähdin viivana ja unohdin lompakon kassalle. Olivat kuuluttaneetkin perään mutta en mä mitään kuullut... kotona sitten ei ollut hajuakaan missä olis lompakko. Olin varma etten sitä mihinkään oo unohtanut.
Yhtenä päivänä pesin vahingossa miehen hammasharjalla omat hampaat :) ja makaronit kyllä palaneet muutaman kerran pohjaan kun oon vauvaa imettänyt
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuvadelma kuulostaapa kurjalle tuo teidän vauvan pulauttelu. Toivottavasti siellä TAYSissa selviää mistä tuo johtuu. Kuulostaa hurjalta!

Sebu jaksamista sinne! Heh, täällä tuntuu olevan pää pehmennyt, vaikka en edes imetä! Asiat ja tavarat unohtuu ihme paikkoihin, senat menee sakaisin... :p Uni on nykyisin niin katkonaista, että sekin vaikuttaa asiaan.

Meillä vaihdettiin cuplaton dysflatoliin ja tuntuu olevan parempi vaihtoehto, helpompaa annostellakin, kun annetaan 3xpvä vain.
Tänään on rauhallinen päivä, eilen poju veteli valvomismaratonin ja oli tosi kiukkuinen koko päivän, itkeskeli ja kitisi loppuillasta väsyä. Ei tosiaan nukkunut juuri lainkaan päivällä, torkahteli ainoastaan. Nukkumaan saatiin herra sitten yhdeltä yöllä! Nyt nukkunut taas enemmän.
Onko vinkkejä miten tuon saisi aikaisemmin nukkumaan? Aiemmin nukahti siinä klo 23 pintaan, mutta nyt on ruvennut vasta siinä yheltä nukkumaan. Vai onko se vaan nyt näin, koska rytmiä ei ole... Todennäköisesti. Yöt menee hyvin kyllä, kun herää vaan kerran ja sitten seuraava herätys onkin aamulla. Mutta nukahtaa nyt niin myöhään, että senkään takia ei varmaan herää kuin sen kerran...

Eilen muuten poika kierähti mahaltaan selälleen! Mutta se oli varmaankin pään painon takia vähän kuin vahingossa humpsahti selälleen.=) Ja hymyilee kovasti sekä on alkanut jokeltaa enemmän. Välillä kun väsyttää ja on vaikea päivä niin kyllä se vauvan hymy vaan on niin palkitseva!:heart:

Mukavia syyspäiviä ja jaksamista kaikille!
 
astrid ei mulla virallista tietoa ole, mutta mun mielestä rytmiä ei pysty vielä pikkuvauvoilla muuttamaan.

(.) Eilen käytiin sitten sairaalassa tutkimuksissa. Ultran perusteella ei onneksi löytynyt mitään kirurgiaa tarvitsevaa vaivaa (mahaportin ahtautta). Eli tämä on sitten meillä haitallista ylösvirtausta. Lääkehoitoa ja painokontrollit neuvolassa, sekä sairaalassa kontrolli parin kk päästä. Sekä kiinteiden aloitus 3kk iässä. Pulautteluvauvoilla kuulemma suositellaan aikaisemmin aloittamaan kiinteät, kun se ei nouse niin helposti ylös. Lääkäri kertoi aika mielenkiintoisen asian, kuulemma jos me aikuiset vedettäis yhtä paljon maitoa päivässä kun mitä nää vauvat, niin se maidon tarve vastais meillä 12 litraa!! Aikamoista mun mielestä..
 
Pikkuvadelma, híenoa ettei mitään leikkausta vaativaa syytä löytynyt! Lopetatko siis kokonaan imetyksen 3 kk iässä vai jatkuuko se kiinteiden rinnalla?

Puhuin neuvolassa pulauttelusta, mutta toistaiseksi paino on kehittynyt hyvin joten terkkarin mielestä se vaikuttaa normaalilta pulauttelulta. Kolmen viikon päästä on jälkitarkastus + pojan eka lääkärintarkastus ja otan pulauttelun uudestaan esiin jos se tuntuu vielä ongelmalliselta.. eilen poika ei juurikaan pulautellut, mutta tänä aamuna taas on pulautellut isoja määriä. Pulautus myös haisi vähän oksennukselle, en tiedä onko se normaalia.

Poitsu painaa nyt 3,8 kg ja pituutta 53 cm, kun kuukausi sitten syntyessään painoi 2,7 kg ja pituutta oli 46 cm.. Hurjaa vauhtia on kasvanut! Toi syntymäpituus kyllä saattoi olla alakanttiin, kun tuntuu aika hurjalta että vauva voisi kasvaa 7 cm kuussa!

Nyt on yöt alkanut sujua vähän paremmin, kun neuvolassa sanottiin ettei mun kannata välittää yölisistä ähinöistä jos vauva nukkuu. Oon yleensä nimittäin ottanut vauvaa sylkkyyn ja koittanut helpottaa hänen oloaan (kun ähisee ja puhkuu siis ilmavaivoja ja liikehtii tosi levottomasti). Terkkari sanoi että jos hänet herättää koko ajan puhinoistaan, niin ei osaa enää nukkua kunnolla myöhemmin. Joten nyt sitten viime yönä laitoin vaan käden pojan mahalle, mutta en ruvennut nostelee syliin ja pikkuhiljaa hän sitten rauhoittuikin ja mäkin sain nopeemmin taas unta..
 
Viimeksi muokattu:
Moiiikka :)
Kamala, kun en oo muka kerennyt aikoihin kirjottaa tänne mitään, viikottain kyllä luen muitten juttuja...
Nimiä on meidän pienet jo saaneet, ihania ovat kaikki <3 Muutaman oon tainnut bongata paikallislehden sunnuntailiitteestäkin..? ;) Meidätkin löytää sieltä sit lokakuun puolivälin maissa, kun 3.10 poika saa sit virallisesti nimen. Nimi on jo päätetty, papin papereihinkin se jo kirjattiin maanantaina ja se on oikein vanha ja perinteinen suomalainen miehen nimi :) Kulturelli jopa ;)

Meidän pienempi pieni mies on nyt siis 6vkoa ja risat, oikein ihana ja melkolailla elämäänsä tyytyväisen oloinen kaveri <3 Naureskelee ääneenkin, varsinkin isovejen nähdessään ja osaa jo hienosti törkkiä käsillään sitterin lelukaaren leluja (lapsinero :D ).

Jonkinlaista rytmiäkin tuli melkein heti alkuunsa eli yöllä syödään kolmesti, vaihdetaan vaippa aamulla kuuden-seiskan maissa ja sit vielä nukutaan sängyssä tunti-kaks, imetyksen ja aamuhommien jälkeen ulos vaunuihin, jossa zetaa usein ihan iltapäivään asti muutaman huoltotauon taktiikalla. alkuillasta seurustelee parikin tuntia putkeen, kylvyn jälkeen otetaan voimaunet ja seurustellaan ja roikutaan mutsin tisseillä vähän lisää, kunnes nukahdetaan joskus 21-23 välillä. Ihmeellinen ja ihana pieni olento.

Mahavaivat
on tainneet vähän vähentyä (Kuplastopin ansiosta?) tai sit mä en vaan enää hätkähdä tuon kitinöistä :) Ilmavaivojaan kyllä ährää toisina päivinä aika kipeenkin näkösesti...mut saa kyllä ilmansa laskettua, kun aikansa murisee.

Paino nousi ihan hurjasti ekoilla neuvolakäynneillä, yhdessäkin viikossa oli tullut 490g... ja komea kaksoisleuka kaupan päälle... Täysimetyksellä mennään ja ihan kivasti sujunyt tähän asti, tosin oon vielä pari päivää antibiooteilla ärhäkän rintatulehduksen vuoksi. Muillekin tiedoksi, että rintatulehdus ei aina nosta lainkaan kuumetta eli kantsii ottaa ihan vakavasti silti nuo muut oireet (kipeys, punoitus, kova pahkura rinnassa..)!! Mä nimittäin ootin yli 2vrk oireitten kanssa, kun kaikissa oppaissa ja kirjoissa (mm.Taysin ohjeessa) puhuttiin vaan,että jos kuume ei laske vrk:ssa, niin sit lääkäriin. Ja olikin sit helkkarin kipee tissi jo siinä vaiheessa :( Mut nyt ihan kunnossa onneks taas.

Mulla tulee edelleen vähän jälkivuotoa...aargh! Välillä jo väheni satunnaiseen tiputteluun ja oli tipattomiakin päiviä, sit viikonloppuna alko kamalan runsas kirkas vuoto, yösiteitä vaihdoin monta päivässä... nyt on sit taas vähentynyt reilusti. Luin, että tuo ois ihan normaalia enkä sit ees soittanu neuvolaan. Jälkitarkastus mulle tehtiinkin jo 5vkoa synnytyksestä ja kaikki ihan ok.

Ehkäsystä mekin jutskattiin lääkärin kanssa. Mä nyt sit alotin kokeeks minipillerit (Cerazette), vaikka aika skeptinen niihin oonkin... mut kun ilmatteeks sai sen 3kk niin aattelin kokeilla :D ja nehän sopii imettäjällekin siis. Sit, kun menkat alkaa, niin aion mennä yksityiselle lrille ja suunnitella mulle järkevän loppuelämän ehkäisyn. Onko kellään tietoa, mikä ehkäisy toimis pahan endon kanssa? Mulla ainakin edellisen raskauden jälkeen oireet jatku yhtä pahoina kun ennen raskautta ja luulen ,et niin tulee nytkin käymään... eli lapset on mulla nyt tehty mut haluaisin eroon runsaasta vuodosta, kivuista ennen menkkoja+menkkojen aikana+ovulaatin aikana sekä yhdyntäkivuista... onkohan sellasta ehkäsyä olemassakaan? Me ei olla käytetty yhtään mitään sen jälkeen kun esikoista alettiin yrittää, eli jotain vuodesta 2002 lähtien...
Paits nyt jälkivuodon aikana oli pakko opetella käyttämään kortsuja :D (Ja nyt siis ne minipillerit mulla kokeilussa.) Ihan pakko hihkua, vaikka tyhmältä kuulostaakin, mut mä oon saanut tän lapsen ansiosta mun seksielämäni takaisin :D Raskausaikana p*netti koko ajan ja sama tahti on jatkunut synnytyksen jälkeenkin... meidän 15 vuoden suhteeseen kun on ehtinyt kuulua tosi pitkiäkin kuivia kausia... niin on vaan niin ihanaa taas :D

Nyt mä meen istahtamaan soffalle ennekuin poikien pissitys/imetys-kierros alkaa...oon ekaa kertaa pari päivää (yhden yön) pikkupoikien kans ittekseni, mies on työreissulla, vähän jännittää mitä tästä tulee.

Kuulumisiin ja tsemppiä kaikille vauva-arkeen (on se juhlaakin onneks aika usein ;) )
Kristiina ja poitsu 6vkoa
 
Meillä käyty eilen taas neuvolassa. Siiri kasvanut 54,5cm pitkäksi ja painoa neidillä nyt 4460g.
Pulauttelua on melko paljon. Kasvoihin ja kaulan alueelle tullut pientä punaista näppyä kauheasti ja neuvolantäti meinas että näyttää olevan allergiselta kun näpyt aina pulautteluista enemmän voimistuu. Minä suklaan perso joudun lopettamaan nyt suklaan syönnin. Nyt oon pari päivää ollut ilman ja näpyt näyttää hävinneen.
Ollaan käyty nyt vyöheketerapiassa 3 kertaa ja nyt mennään vielä vklp kerran. Hyvin on auttanut vatsakipuihin ja iloinen vauva kerrassaan. Illalla ei enää niin mahaa kipristele ja rentoutuneen oloinen. Nytkin nukkui 5 tuntia viime yönä putkeen ja olisi varmaan nukkunut pidempäänkin mut herätin syömään kun en uskaltanut antaa nukkua enempää. Pitäis neuvolasta kysyä kuin pitkään uskaltaa antaa nukkua vai saako nukkua niin pitkään että nälkä herättää. Sitten kun herää syöpäsee ja jatkaa uniaan ja sitten taas kolmen tunnin päästä syö ja jatkaa unia. Joskus 10 aikaan me sitten herätään ylös asti ja tämä äiti on kyllä onnellinen hyvistä ihanista öistä vaikka neitokainen on kyllä aina nukkunut melko hyvin yöt.
Hirveesti naureskelee ja viettelee kaikki hymyllään. On niin ihana aurinko :) nykyään ei jaksa odottaa että herää päiväunilta mut pitää malttaa antaa nukkua.
Ostin lelukaaren lattialle ja tykkää olla siellä katsella leluja.. yrittää vähän tavoitellakin niitä mutta ei vielä liikkeet hallittuja. Jokeltaa yrittää ja välissä tulee pientä tarinaa. Matkii niin koko ajan meidän suun liikkeitä.. eilenkin alkoi mussuttamaan samalla tavalla suuta kun söin leipää :)
Sanoi mummokin että tästä vauvasta näkee että on seurusteltu. kyllähän me seurustellaakin kun niiiiin ihana odotettu vauva on.
 
Viimeksi muokattu:
dream84: mäkin kyselin aikoinaan tosta syömään herättämisestä, niin meillä meinas neuvolassa, että kyllä tän ikänen vauva saa jo nukkua niin pitkää kun nukuttaa jos/kun kerta kasvu on ihan normaalia.. että herättelyä pitää harrastaa niillä ihan vastasyntyneillä.
 
Heippa!

Kauheasti ei ehdi tänne kirjoittelemaan, mutta säännöllisesti käyn lukemassa kyllä kuulumisia.

Tänne on saatu jotain rytmiä päiviinkin. Aikaisemmin poika söi päivisin niin tiheään, tunnin välein melkolailla. Nyt on välit venyneet 3-4 tuntiin ja tuntuu, että samalla on vatsavaivatkin ja itkut helpottaneet. Ja vauva vaikuttaa muutenkin tyytyväisemmältä. Varmaan tuo tiheä syömisrytmi osaltaan teki mahaa kipeäksi, kun ei suolisto saanut rauhoittua välillä eikä poika saanut oikein sen takia nukuttuakan päivisin.

Tällä hetkellä poika herää edelleen vain sen kerran yössä ja aamulla sitten siinä 6-7 aikaan jolloin syö ja seurustelee tunnin verran, jonka jälkeen nukkuu aamupäivällä 2-3 tuntia. Sitten syödään ja ulkoillaan, nukutaan , seurustellaan. Kovasti tykkää olla lattialla ja seurustella siinä vanhempien kanssa.:) Illalla nukkuu myös iltaunet, jota ei aiemmin tapahtunut. Sitten tankkaa vielä illalla siinä 21-22 aikaan ja nukahtaa yleensä 23-24 aikaan. Aikaisemminhan meni monesti tuonne kahteen saakka yöllä ennenkuin nukahti ja itkeskeli ja vääntelehti paljon.
Tuntuu siis mukavalle, että on rauhoittunut nää päivät, koska aloin olla jo itsekin aika väsähtänyt. Sitä tuntee itsensä niin avuttomaksi, kun vauva itkeskelee ja ei oikein tiedä mitä tehdä.

dream tuollainen lelukaari olisi tarkoitus kans ostaa jostain, luulen että kaveri siitä meilläkin tykkäisi.:)

Ristiäisiin on vielä pari viikkoa. Kauheasti en ole kyllä niitä ehtinyt ajatella tai suunnitella. Onneksi saan ystävältäni apua leivonnassa jne.=) Kastemekon hommasin pojalle.

Mulla on jälkitarkastus vasta 14.10.! Tooosi pitkä aika mun mielestä. Jälkivuoto on loppunut jo muutama viikko sitten ja nyt on ekat menkatkin jo menossa. Meillä ei varmaan tartte mitään ehkäisyä käyttää,miehestä johtuvaahan tää lapsettomuus on ollut ja tosiaan mahikset tulla raskaaksi luomuna on kait aika nollassa. Toisaalta eihän sitä ikinä tiedä!

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!:flower:

Astrid ja poika 6 vko+risat
 
Moikka!
Täällä on monella mukavasti päivärytmit alkanut löytymään. Meilläkin on päivällä alkanut olla pitempiä 1-2h unia. Ulkoilmassa poika nukkuu oikein hyvin, eilenkin 3 tuntia ensin vaunulenkillä ja sitten jatkoi vielä pihahommien ajan unia ulkona. Yöllä rytmi onkin ollut jo pitemmän aikaa se että poika nukahtaa illalla noin klo 23 ja sitten nukkuu 5-7h, ja sitten aamua kohti noin 3h välein syö. Tänäänkin on makoiltu sängyssä klo 11 asti :) Vatsavaivat ovat myös helpottaneet, en ole enää viikoon antanut cuplatonta.

Mulla kestikin sitten jälivuoto melkein 12 viikkoa... Uskomatonta ja pää meinas räjähtää jo :( Kävin jälkitarkastuksen jälkitarkastuksessa, jossa lääkäri totesi että vuotoa on edelleen, muttei pitänyt sitä epänormaalina. Sitten viime viikolla kävin yksityisellä gynellä tarkastuksessa, jossa sitten ultrallakin nähtiin, että kaikki on kunnossa. Gynen mukaan joillakin harvoilla saattaa jatkua vuoto pitkään. Mä kyllä olen sitä mieltä, että mulla oli jo yhdet menkatkin, kun vuoto oli viikon verran ihan menkkamaista. Muuten oli suht vähänistä ja ihan kirkasta punaista. Nyt on pari päviää ollut ilman vuotoa, jeee!! Ehkäsyksi meillä valittiin kondomi, koska tuntuu hullulta ottaa hormoneja kehoon, kun aikaisemminkin on ollu vaikeeta raskautua. Katsotaan sit kuinka kauan tällä mennään. Mutta imetyksen ehkäisevaan voimaan en aio luotaa. Terkkarikin varoitteli, että raskaus voisi muuttaa elimistöä helpommin raskautuvaksi. Enpä tiiä uskonko tuota.

Kristiinalle peukut suhteen piristymisestä :) Jospa täälläkin pääsis piristämään menoa, kun tuo vuoto on vihdoin poissa.

Mä kävin viime viikolla ekan kerran kuntosalilla, tuntui mukavalta päästä kunnolla liikkumaan. Vaikka kyllä vaunukävelytkin mukavia on. Nytkin kohta täytyy lähteä nauttimaan syysauringosta.
Onko teillä muilla imetys vienyt painon alas? Mun paino on laskenu vähän alle raskautta edeltävän painon ja tuntuu koko ajan menevän alaspäin. Nyt sitten vasta tarviikin syödä kahden edestä! En nimittäin toivois kovin paljon tämän alle menevän.

dream, millaisen lelukaaren hankit? Ootko ollu tyytyväinen? Ollaan mietitty sellaista aktiivimattoa, jossa on sekä matto että kaaret, mutta ovat aika tyyriitä.

Poika kasvaa kohisten. Kotipuntarilla paino on nyt 6,3kg, pituutta en oo saanu mitattua. Mutta vaatteita jää koko ajan pieneksi :)

Aurikoista syysviikkoa!!

verve + topias 12vk
 

Yhteistyössä