Luetelkaa tähän töitä, mihin voi hakea ilman koulutusta

  • Viestiketjun aloittaja sdsfrrr
  • Ensimmäinen viesti
työtön
[QUOTE="a.p";28456273]kaikki siivoojan työpaikkailmoitukset ovat vaatineet ammattitutkinnon[/QUOTE]

Niin nykyään vaikea päästä mihinkään,puhelinmyynti taitaa olla ainoa.
 
"a.p"
puhelinmyynti joo, mut oon ihan surkee vieraiden ihmisten kanssa puhelimessa.. tietäisitpä vaan :S

Eli se on vihonviimeinen vaihtoehto mulle, mä varmaan saisin myydyksi lehden, mut en tajuais kysyä yhteystietoja :D Kauhee paikka soittaa aina vieraille ihmisille
 
"mie"
Mie oon päässy koulunkäyntiavustajaksi ja sosiaaliohjaajan sijaiseksi. Lapsia hoitamaan (perheeseen), henkilökohtaoseksi avustajaksi eri tavoin vammaisille. Kauppaan. Sit hampurilaispaikkoihin, subwayhyn, kahvilaan. Kahviloissa vaikeinta on saada se eka paikka...
 
työtön
[QUOTE="a.p";28456284]puhelinmyynti joo, mut oon ihan surkee vieraiden ihmisten kanssa puhelimessa.. tietäisitpä vaan :S

Eli se on vihonviimeinen vaihtoehto mulle, mä varmaan saisin myydyksi lehden, mut en tajuais kysyä yhteystietoja :D Kauhee paikka soittaa aina vieraille ihmisille[/QUOTE]

Siihen tottuu, olen sitä itse tehnyt.
 
"vieras"
Mitä minä ole seurannu siivoojan alan työtehtäviä niin niissä on ollu ettei koulutusta välttämättä vaadita ja että perehdytys työhön onnistuu. Paikkakunta kohtaista..
Kannattaa kysyä kuitenkin siivous hommasta ja koulutuksesta suoraan.
Minä oon nyt piakkoin lähdössä siivoojaksi ilman koulutusta.
 
Kerroshoitaja (=hotellin siivooja ym työtehtäviä housekeepingissä), laitoshuoltaja (= siivooja sairaalassa tai tervarissa), myyjä (kaupassa, videovuokraamossa, kioskissa jne jne) on sellaisia mitä itse olen tehnyt ilman koulutusta.

Henkilökohtainen avustaja (vammaiselle tmv), lastenhoitaja (perheessä) jnejne paljon on sellaisia mihin ei tarvitse..
 
ttky
-perhepäivähoitajaksi
-lastentarhanopettajan tai lastenhoitajan lyhytaikaiseksi sijaiseksi päiväkotiin
-päiväkotityöntekijäksi/päiväkotiapulaiseksi
-lapsen henkilökohtaiseksi avustajaksi päiväkotiin
 
Henkilökohtaiseksi avustajaksi yksityishenkilölille, perhepäpivähoitajaksi, pizzerioihin ja pikaruokaloihin, feissariksi, puhelinmyyjäksi. Työllisyystilanne vaan on niin huono tällä hetkellä, että moniin ei-koulutusta vaativiin töihin hakee myös jonkin verran tehtävään nähden ylikoulutettua porukkaa. Työnantajahan sitten luonnollisesti valitsee tietysti tällaisen henkilön ohi kouluttamattomien hakijoiden.

Muistan muutama vuosi sitten, kun Tampereen linnainmaalle avattiin Citymarket, ja sinne haettiin työvoimaa. Kassalle palkattiin tradenomeja. Vaikka hakuilmoituksessa ei mainittu ehdotonta koulutusvaatimusta, työttömiä tradenomeja oli niin paljon, että työpaikat menivät heille. Kyllä se pistää miettimään, että kaupan kassalla toimii ammattikorkeakoulusta valmistuneita ihmisiä... Ja siivoojan paikkoihin vaaditaan nykyään aina miltei jokin tutkinto.

Itse ajatteisin sinuna sellaisia vaihtoehtoja, joiden myötä saisi ammattipätevyyden ja työpaikan. Juuri tässä viikolla oli mol:n sivuilla täällä Pirkanmaalla, että haetaan 10 (? vai olikohan 8, anyway) hakijaa oppisopimuksella lähihoitajaiksi vanhustenhuoltoon. Tällaiset vaihtoehdot ovat mielestäni ihan hyviä, koska silloin saa sekä pätevyyden että koulutusajalta palkan, ja lisäksi myös todennäköisesti vakituisen työn.
 
-perhepäivähoitajaksi
-lastentarhanopettajan tai lastenhoitajan lyhytaikaiseksi sijaiseksi päiväkotiin
-päiväkotityöntekijäksi/päiväkotiapulaiseksi
-lapsen henkilökohtaiseksi avustajaksi päiväkotiin
Mun käsittääkseni ammattitaidoton ei voi tuurata lastentarhanopettajaa. Ja on vähän kyseenalaista voiko ammattitaidoton toimia muutenkaan sijaisena päiväkodissa. Harjoittelijan tms roolissa toki voi olla.
 
ttky
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28457130:
Mun käsittääkseni ammattitaidoton ei voi tuurata lastentarhanopettajaa. Ja on vähän kyseenalaista voiko ammattitaidoton toimia muutenkaan sijaisena päiväkodissa. Harjoittelijan tms roolissa toki voi olla.
Hyvin monessa kunnassa on niin kova pula päiväkotisijaisista että myös lastentarhanopettajaa sijaistamaan (lyhyemmän sairauden tai loman ajaksi) otetaan kouluttamattomia.

Toki tämä käytännössä johtaa yleensä siihen, että koulutusta vaativat työt tekee joku muu päiväkodin lastentarhanopettajista tai lastenhoitajista tai itse sijaisuuden kohteena ollut henkilö töihin palattuaan. Eli että lto:nkin sijainen toimii käytännössä vain ylimääräisenä käsi- ja silmäparina perushoidossa ym. (mutta eroaa toki harjoittelijoista, päiväkotiapulaisista ja vastaavista siten, että on virallisesti vastuussa lapsista).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28457021:
Feissari, puhelinmyyjä, siivoja ( mm. rappusiivooja), pikaravitolaketjujen kassat, postin lajiteljija, postinjakaja, koulunkäyntiavustaja, henkilökohtainen avustaja, räkälän tarjoilija, juontaja, malli, yleinen tyrkky....
Räkälän tarjoilija tarvii kossupassin. Ja ei saa ilman koulutusta olla yksin ilman koulutusta/2 vuoden työkokemusta.

ABC-tyyppisiin paikkoihin kyllä pääsee taas sitten ilman koulutustakin, kunhan on vaan hygieniapassi.
 
"Pph"
Täällä meilläpäin ei pääse perhepäivähoitajaksi tosta noin vain. Täytyy olla vähintään lähihoitajan koulutus. Tuskin monella on pph:n ammattitutkinto jo valmiina...
 
Hyvin monessa kunnassa on niin kova pula päiväkotisijaisista että myös lastentarhanopettajaa sijaistamaan (lyhyemmän sairauden tai loman ajaksi) otetaan kouluttamattomia.

Toki tämä käytännössä johtaa yleensä siihen, että koulutusta vaativat työt tekee joku muu päiväkodin lastentarhanopettajista tai lastenhoitajista tai itse sijaisuuden kohteena ollut henkilö töihin palattuaan. Eli että lto:nkin sijainen toimii käytännössä vain ylimääräisenä käsi- ja silmäparina perushoidossa ym. (mutta eroaa toki harjoittelijoista, päiväkotiapulaisista ja vastaavista siten, että on virallisesti vastuussa lapsista).
Kuulostaa hurjalta.
 
ttky
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28457202:
Kuulostaa hurjalta.
Voi olla, mutta tuokin olla kyllä paljon parempi vaihtoehto kuin vajaamiehitys. Kyllä kouluttamatonkin pystyy lasten perään sen verran katsomaan, että säilyvät iltaan asti täysissä ruumiin ja sielun voimissa sekä avustamaan pukemiset, ruokailut ym. :)

Kasvatuspuoli, lasten kehityksen seuraaminen ym. jää toki vähemmälle/olemattomiin.


Lisäksi voisi mainita, että ainakin allekirjoittaneen kotikunnassa myös noiden kouluttamattomien sijaisten saanti on usein kiven takana. Jos aamulla soitellaan sijaislistaa läpi (sijaisen haku pariksi päiväksi) niin voi olla, että joutuu soittamaan 20-30 hengelle eikä silti tärppää.
 
Voi olla, mutta tuokin olla kyllä paljon parempi vaihtoehto kuin vajaamiehitys. Kyllä kouluttamatonkin pystyy lasten perään sen verran katsomaan, että säilyvät iltaan asti täysissä ruumiin ja sielun voimissa sekä avustamaan pukemiset, ruokailut ym. :)

Kasvatuspuoli, lasten kehityksen seuraaminen ym. jää toki vähemmälle/olemattomiin.


Lisäksi voisi mainita, että ainakin allekirjoittaneen kotikunnassa myös noiden kouluttamattomien sijaisten saanti on usein kiven takana. Jos aamulla soitellaan sijaislistaa läpi (sijaisen haku pariksi päiväksi) niin voi olla, että joutuu soittamaan 20-30 hengelle eikä silti tärppää.
Kuinkahan laillista on jos LTOn sijaisena toimii täysin kouluttamaton henkilö, jolla ei ole hajuakaan lastenkasvatuksesta?
Eikö kunnat/kaupungit aseta mitään kriteerejä siihen millaista palvelua he tarjoavat asukkaillen?
 

Yhteistyössä