Luetelkaa tähän töitä, mihin voi hakea ilman koulutusta

  • Viestiketjun aloittaja sdsfrrr
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Se on ihan sama mitä osaat ja mitä et, mutta ilman lähärin paperia et esim. lääkkeitä saa jakaa! Se on laki, eikä siihen mikään osaaminen vaikuta!

Vai meinaatko tosiaan että kotiäitikin voidaan palkata lastenhoitajaksi, kokiksi tai siivoojaksi, kun kerran niitä on tehnyt kotona???? No ei todellakaan voi!
varmasti se VUOSIA kotona omia lapsiaan hotianut osaa paremmin hoitaa lapsia kuin henkilö jolla ei ole YHTÄÄN LASTA.
 
Itse lähihoitaja
näihinkin pääsee kyllä sillä työtömyysetuudella harjoitelijaksi, vain piikitykseen ja lääkkeiden jakoon silloin ei saisi osllaistua mutta kyklä moni EI koulutamatonkin lääkkeet jakaa, jopa kokkina olen jakanut läkkeitä
Niin harjoittelijaksi mutta EI lähihoitajaksi! Ja silloin olet jonkun vastuulla! Lähihoitajaopiskelijakin on valmistuneen hoitajan vastuulla eli toisen lähihoitajan vastuulla.

Lääkkeitä et todellakaan voi jakaa dosetteihin vaikka miten asian vääntäisit. Valvonnan alla voit antaa valmiiksi jaetun lääkkeen asiakkaalle, mutta se siinä.
 
Itse lähihoitaja
varmasti se VUOSIA kotona omia lapsiaan hotianut osaa paremmin hoitaa lapsia kuin henkilö jolla ei ole YHTÄÄN LASTA.
Jos töitä hakee koulutettu lastenhoitaja ja vuosia kotona omia lapsiaan hoitanut nainen, niin kyllä työpaikan saa se koulutettu ihminen vaikka hänellä ei olisi omia lapsia. Koska vakipaikkaan vaaditaan se koulutus.

Koita nyt jo ymmärtää, että kaikkiin työpaikkoihin ei voi päästä ilman koulutusta. Jos noin tämä asia ärsyttää, niin olisit kouluttautunut paremmin ja sellaisiin töihin mitä haluat tehdä.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Itse lähihoitaja;28459067:
Jos töitä hakee koulutettu lastenhoitaja ja vuosia kotona omia lapsiaan hoitanut nainen, niin kyllä työpaikan saa se koulutettu ihminen vaikka hänellä ei olisi omia lapsia. Koska vakipaikkaan vaaditaan se koulutus.

Koita nyt jo ymmärtää, että kaikkiin työpaikkoihin ei voi päästä ilman koulutusta. Jos noin tämä asia ärsyttää, niin olisit kouluttautunut paremmin ja sellaisiin töihin mitä haluat tehdä.
Suomessa liikka tuijpotetetan papereihin,esim yhdysvalloissa luotetaan oosaamiseen, ei pelkkiin papaerihin. osamista kun voi hankkia muutenkin kuin vain koulussa istumalla
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28459135]eikö kukaan ollut laittanut että kuulemma bussikuskiksi ja taksikuskiksi pääsee kuka vain. :)[/QUOTE]

taksikuskilla ei ole tietääkseni koulutusta, mutta bussikuskiksi ei enää nykyaikana pääse, koskee sanat säännöt kuin rekkakuskeja.
 
"..."
Itse olen vanhustentalossa töissä, saan jakaa lääkkeitä dosettiin ja tehdä hoitotyötä, vaihtaa esim avannepussin jne. eikä minulla ole lähihoitajan koulutusta. Sen sijaan olen valmistunut -92 kodinhoitajaksi, ja tässä samassa duunissa ollut jo viimeiset 15v, että ei se aina niin itsestään varmasti mene niin, että hoitotyössä työskentelevä ihminen on aina lähihoitaja. Valmistunut luokkani oli viimeisiä vanhan mallin koulutuksia, kesto 2,5v ja erikoistumis alana minulla vanhustyö.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Itse lähihoitaja;28459067:
Jos töitä hakee koulutettu lastenhoitaja ja vuosia kotona omia lapsiaan hoitanut nainen, niin kyllä työpaikan saa se koulutettu ihminen vaikka hänellä ei olisi omia lapsia. Koska vakipaikkaan vaaditaan se koulutus.

Koita nyt jo ymmärtää, että kaikkiin työpaikkoihin ei voi päästä ilman koulutusta. Jos noin tämä asia ärsyttää, niin olisit kouluttautunut paremmin ja sellaisiin töihin mitä haluat tehdä.
Rollolainen olisi halunnut lähihoitajaksi, mutta ei läpäissyt pääsykokeita. Ja sekös sitä vituttaa :LOL:
 
[QUOTE="...";28459178]Itse olen vanhustentalossa töissä, saan jakaa lääkkeitä dosettiin ja tehdä hoitotyötä, vaihtaa esim avannepussin jne. eikä minulla ole lähihoitajan koulutusta. Sen sijaan olen valmistunut -92 kodinhoitajaksi, ja tässä samassa duunissa ollut jo viimeiset 15v, että ei se aina niin itsestään varmasti mene niin, että hoitotyössä työskentelevä ihminen on aina lähihoitaja. Valmistunut luokkani oli viimeisiä vanhan mallin koulutuksia, kesto 2,5v ja erikoistumis alana minulla vanhustyö.[/QUOTE]

No voi pyhä yksinkertaisuus. Ei tietenkään ole kaikki vanhustentaloissa ja vastaavissa suorittaneet lähihoitajan koulutusta, koska se on melko uusi, muistaakseni 90-luvun alussa käyttöönotettu nimike. Aiemmat tutkinnot esim. kodinhoitaja, apuhoitaja sekä perushoitaja ovat kuitenkin suunnilleen lähihoitajan tutkintoa vastaavia. Ehkä helpompaa käyttää tuota lähihoitajaa yleisnimikkeenä kuin alkaa luettelemaan tuota koko litanjaa.

Nyt oli kyse täysin kouluttamattomasta ihmisestä hoitotyössä.
 
Kyllä se laillista on. Ks:
FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 29.4.2005/272

Ja kun koulutettuja ei kerta kaikkiaan saa, niin parempi silloin on valita se kouluttamatonkin (jolla usein on omia lapsia tai jonkin verran työkokemusta lastenhoidosta).
Mutta eikös tuolla mainita että myös sijaisuuksia tehtäessä on oltava jonkinlainen koulutus liittyen alaan, vaikka ei olisi sitä LTOn pätevyyttä.
Ap kun tais kuitenkin etsiä duunia johon pääsee ilman mitään alalle viittaavaa koulutusta. Vaikeaa uskoa että edes sijaisena lastentarhanopettajana toimisi joku peruskoulupohjalta jonka työkokemus rajoittuisi Hesen kassahommiin.
 
just-
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;28456289:
Siihen tottuu, olen sitä itse tehnyt.
Eikä totu. Olen itsekin tehnyt puhelinmyyjän hommia ja oli kyllä vittumaisinta hommaa ikinä. En enää ikinä mene puhelinmyyjäksi, mieluummin sitten vaikka työttömänä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28465590:
Mutta eikös tuolla mainita että myös sijaisuuksia tehtäessä on oltava jonkinlainen koulutus liittyen alaan, vaikka ei olisi sitä LTOn pätevyyttä.
Ap kun tais kuitenkin etsiä duunia johon pääsee ilman mitään alalle viittaavaa koulutusta. Vaikeaa uskoa että edes sijaisena lastentarhanopettajana toimisi joku peruskoulupohjalta jonka työkokemus rajoittuisi Hesen kassahommiin.
Siellä sanotaan, että on oltava jonkinlainen koulutus, mutta ei mitenkään määritellä että mikä. Ts. se koulutus voi tosiaan olla vaikka vain peruskoulu tai kansakoulu.

Mitä vailla alan koulutusta (tai edes työkokemusta) oleviin tulee, niin heidän kohdallaan ne lto-koulutusta vaativat työt käytännössä lykkääntyvät jonkun muun harteille tai ajassa eteenpäin. Eli siis kouluttamaton ja kokematon sijainen ei juuri muuta tee kuin sitä välttämätöntä peruslastenhoitoa, eli pukee kurahousut, vaihtaa vaipat, annostelee ruokaa, vahtii ettei kukaan loukkaa itseään/riko sääntöjä/karkaa ym. Vasu-keskusteluja ja muita vastaavan tyyppisiä hommia – joihin henkilöllä selkeästi ei ole edellytyksiä – ei heidän hoidettavakseen laiteta.

Minä muuten olen ihan henkilökohtaisesti törmännyt useammassa päiväkodissa kouluttamattomiin lto-sijaisiin. Yksi heistä oli muutaman päiväkodin vakisijainen (joka oli tehnyt sijaisen hommia putkeen pitkälti toistakymmentä vuotta) ja loput sekalaisia yliopisto- ja amk-opiskelijoita jotka tekivät silloin tällöin töitä päiväkodeissa. Vaikea uskoa, että näiden päiväkotien johtajat rikkoivat lakia em. henkilöt palkatessaan.
 
shshsdh
Peruskouluun pääsee tuuraajaksi, jos on "hyvä tyyppi", ei tosiaan tarvitse olla koulutusta. Jos ap on yliopistokoulutuksen saanut (miltä alalta vain) niin varmasti moni peruskoulu ottaa innoissaan sijaiseksi!
 

Yhteistyössä