lugesteron ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja luge
  • Ensimmäinen viesti
luge
Hei, lääkärini määräsi minulle lugesteron lääkityksen loppukiertoon kp 17-27 ja pidempään jatkettavaksi mikäli raskaus alkaa.
Lääkäri erityisesti vielä sanoi, että riittää suun kautta otettavana. Annostus ollut 1tbl/3krt vuorokaudessa.
Olen nyt raskausviikolla 7+0 ja edelleen luget käytössä.
Ja nyt huomasin itse, että lugeja suositeltaisiin mieluummin käytettäväksi alakautta raskauden aikana?
Olin aikaisemmin mielestäni lukenut, että rv 9 saakka voidaan käyttää myös suunkautta, mutta nyt en sellaista kohtaa löytänyt tuoteselosteesta.

Voiko tästä siis olla sikiölle jotain haittaa näin käytettynä?
Tarkoituksenani olisi pikkuhiljaa vähentää niin, että lääkärin mukaan ottaisin viimeiset luget silloin rv 9.

Muuten lääkityksenä oli raskauden aikaan saamiseksi clomit ja pregnyl.
Kaksi alkuraskauden keskenmenoa takana, jonka takia lääkäri kyseistä lääkettä suositteli.

Kiitos vastauksesta :)
 
Hei!

Lugesteron on alun perin suunniteltu suun kautta otettavaksi lääkkeeksi, myöhemmin on kuitenkin osoittautunut että se imeytyy paremmin emättimen kautta annosteltuna. Tästä syystä koeputkihoidossa loppukierron tukihoitona Lugesteronia käytetään lähes poikkeuksetta emättimen kautta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Lugesteron suun kautta otettuna toimisi.

Riippumatta siitä mitä kautta Lugesteron annosteellaan ei siitä sikiölle ole mitään haittaa. Sinun oma elimistösi tuottaa raskauden aikana keltarauhashormonia huomattavasti suurempia määriä, koska keltarauhashormoni on edellytys raskauden jatkumiselle. Jos kaikki on hyvin, niin 9 viikkoon mennessä Lugesteronin voi varmasti jo lopettaa.

Niklas Simberg
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka
 

Yhteistyössä