Lumiaura ajoi pojan kuoliaaksi

  • Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
:-)
Tuosta kuvan lumiaurasta ainakin näkee taakse jos vaan katsoo ennen kun alkaa peruuttamaan, mutta kun on kiire eikä siinä ennenköän ole lasta ollut... Noilla kun opetetaan ajamaan niin nimenomaan opetetaan katsomaan aina ettei kukaan jää juuri peruuttavan auran tai työkoneen alle. Siksi niissä on ne hiton isot ikkunat joka suuntaan, ja kyllä niistä näkee jos vaan katsoo ennen kun lähtee liikkeelle. Ei lumiaura ole mikään koje joka kulkee pihoissa ja kaikki taakse eksyvät jää alle jos ei osaa varoa.

Jos lapset ei varoisi noita auroja niin niiden alle jäisi joka viikko joku. Joskus vaan sattuu se lapsi joka ei juuri sillä hetkellä varo sitä kuskia. Joskua ne aurat tulee lujaa ja "puskista" ettei sitä edes ehdi varoa. Niillä aura-autoilla ajetaan vaan hiton lujaa piha-alueilla ja suuntaa vaihdetaan todella nopeasti. Ihme ettei näitä satu enempää (joka talvi kuitenkin).

Toki lasta ei näe yhtä hyvin kuin aikuista.
 
Kuskin promillemäärälle ei oo mitään puolustusta. Mutta kevyttä päiväkänniä vastaa sekin että työvuoro voi olla 12-17h.... sit ehtii hivenen nukkua ja sit pahimmillaan uus kierros samanlaisella vuorolla. Ja kuten joku jo aiemmin sanoikin,siellä on kuolleita kulmia joista ei vaan näe jos joku hortoilee taakse tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
zeerr
AmmattiYHt ulkoistavat kasvatuksen yhteiskunnalle... Jos lapsi ei olisi juossut koneen taakse ei olisi onnettomuutta tapahtunut. Ottakaa vastuu lapsistanne.


Inhottava onnettomuus kerta kaikkiaan. Mutta jotenkin hölmöä sanoa että "ei lapsi voi muistaa" ettei työkoneiden/autojen ympärillä pyöritä miten sattuu. On vaikka mitä muitakin vaaranpaikkoja missä henki voi lähtä jos lapsi muka on niin tyhmä ettei "muista" että sitä ja tätä ei saa tehdä.
Eikö joku aika sitten suomalainen pikkulapsi juossut auton eteen lomareissulla ja kuollut? Sama juttuhan se on. Jos lapsia ei osata opettaa ja kieltää kunnolla (mikä toki on nykyään tehty vaikeaksi koska kaikki kieltäminen tuntuu olevan vähintäänkin laitonta), niin huonosti siinä voi käydä.

Riippuu ihan koneesta, mutta niissä isoissa ainakin on niitä kuolleita kulmia, eikä niistä todellakaan näe jos joku on ihan perässä kiinni. Työmailla isot miehet eivät saa pyöriä koneiden ympärillä ihan miten sattuu vaikka heillä on ne heijastinvaatteet, ja syynä on se huono näkyvyys sieltä hytistä. Joten saa olla aika velho jos konekuskin kuitenkin pitäisi pieni nassikka nähdä kuolleesta kulmasta ja lumipöllyn keskeltä. Ikäviä onnettomuuksia vain sattuu. Pitkä miinus tosin tuolle promillemäärälle, mahtaa kuskia kaduttaa jonkin verran...
 
vbbttgvv
Kuvassa oleva työkone ei ole onnettomuuskone.

Tuosta kuvan lumiaurasta ainakin näkee taakse jos vaan katsoo ennen kun alkaa peruuttamaan, mutta kun on kiire eikä siinä ennenköän ole lasta ollut... Noilla kun opetetaan ajamaan niin nimenomaan opetetaan katsomaan aina ettei kukaan jää juuri peruuttavan auran tai työkoneen alle. Siksi niissä on ne hiton isot ikkunat joka suuntaan, ja kyllä niistä näkee jos vaan katsoo ennen kun lähtee liikkeelle. Ei lumiaura ole mikään koje joka kulkee pihoissa ja kaikki taakse eksyvät jää alle jos ei osaa varoa.

Jos lapset ei varoisi noita auroja niin niiden alle jäisi joka viikko joku. Joskus vaan sattuu se lapsi joka ei juuri sillä hetkellä varo sitä kuskia. Joskua ne aurat tulee lujaa ja "puskista" ettei sitä edes ehdi varoa. Niillä aura-autoilla ajetaan vaan hiton lujaa piha-alueilla ja suuntaa vaihdetaan todella nopeasti. Ihme ettei näitä satu enempää (joka talvi kuitenkin).

Toki lasta ei näe yhtä hyvin kuin aikuista.
 
vierasssss
Meilläkin on maatila, ja jatkuvasti olen hädissäni ettei vaan lapset jää työkoneiden alle, näkyvyys traktorin viereen on todellakin olematon. Pienestä pitäen olen varoitellut ja vahtinut, vantinut ja varoitellut. Onneksi meillä ei ole mitään sattunut, mutta en myöskään ihmettele että niiden isojen koneiden kanssa joillekin sattuu, etenkin kun olen tässä nähnyt miten ne poikia kiinnostaa!
 
Aurailija
En tiedä miten ne lumiaurat siellä teillä ajelee, mutta meillä ne kyllä painaa menemään niin, että alle jää jos sattuu kohdalle osumaan. Kyse ei ole kuin piittaamattomuudesta. Toki joskus voi vahinko sattua varovaisemmallekkin, mutta sille menolla mitä ne vehkeet tätä meidän yhtiötä auraa kasvaa riski kertaluokalla. Ja niistä auroista näkee taakse, ainakin silloin kun itse ajoin opiskelijana. Koittakaa vaan puolustella sekopäisiä lumiauraajia :)
On niitä maltillisiakin olemassa, niitä saisi olla kaikki.

Tämä tapaus oli vielä kännissä, eli selvä homma kenen syy ja vastuu on 100%.
 
aurailija
kyllä se pitäis kotona opettaa että ei nuiden aurojen/koneiden takana juosta eikä varsinkaan kytätä lumipenkassa vastaan tulevaa auraa ja kohalla hypätä/muka hypätä eteen.
 
Ikk
Luuleeko aurailija ettei sitä opeteta useimmille lapsista? Kai niitäkin lapsia on joille ei opeteta tai jotka ei asiaa ymmärrä. Sitä paremmalla syyllä urailija auraileen vaan ihan rauhassa talojen pihoja ja katuja ja muistaa varoa ihmisiä. Ja kehottaa kolleegoitaankin varovaisuuteen. Kaikki lapset ei ole aina niin älykkäitä että tajuaisivat varoa auroja. Toivottavasti auraajat tämän ymmärtäisivät, vaikkeivat aina olisikaan penaalin terävimpiä kyniä.
 
Löheltä piti
Joka talvi vastaavia tilanteita sattuu, eikä niitä uutisoida kuin harvoin.

TÄSSÄKIN KUSKI JURSNUUTTELI AURALLA KÄVELYTIETÄ 20 m, EIKÄ OLLUT HAJUAKAAN MITÄ ON TAKANA.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/lumiaura-ajoi-8-vuotiaan-tyton-paalle-helsingissa/2057318
 
"..."
Niin ja jossain aikaisemmassa uutisessa luki myös että se poika olisi juossut sen traktorin perään.
Joo, syytä oli lapsessakin, mutta toivottavaa olisi, että millä tahansa moottoriajoneuvolla peruutettaessa, katsottaisiin sinne peruutussuuntaan, ettei siellä ole ketään.
Ihan sama kun parkkipaikalta lähtiessä peruuttaisi vain jonkun päälle, ja sanoisi, että itsehän se tyyppi sinne alle käveli.
 
viaras
Ite olen pientä ja näppärää lumikonetta ajanu ja siinäkin sai keskittyä niin tarkasti itse koneen liikuttamiseen, esteiden väistämiseen, että auran toimintaan (kyllä siellä on vipuja, nappeja ja vääntimiä yllinkyllin), ettei kaiken seuraamiseen yksinkertaisesti riitä silmiä, päätä eikä aikaa.

Työkoneelle pitää antaa tilaa.
 
"Qwerty"
Ei työkoneen käyttäjän mikään aivogirurgi tarvi olla, mutta jos napit ja vivut tuottaa työkoneen käyttäjälle päänvaivaa, niin on jokaisen etu että vaihtaa ammattia :)
 
"jaahas"
[QUOTE="Makkara";30618111]"Minä ainakin juoksen aina lapseni perässä kotipihassa"

Syyllistäkää akat vaan toisianne :) (sori yleistys, ette te kaikki ole vähä-älyisiä)[/QUOTE]

No syytä on silloin kun lumiaura pörrää pihassa! Eikun silloin käännän selän lapselle...
 
jwwj
Nykyään on tämä maalaisjärki kadonnut monessa muussakin asiassa :(
Hyvin usein jopa liikenteessä näkee sen että äiti työntää vaunut kesken autoletkan suojatielle, vedoten hänellä on etuajo oikeus ja auton pitää aina pysähtyä.
Kyllä on oikeus mutta lohduttaako se hautakivessä, olin oikeassa.
Vastikään uutisoitiin radiossa kuinka Helsingissäkö se oli kun ihmiset on hakeneet mitä uskomattommista asioista kaupungilta korvauksia, ihan kuin jenkkivaltiossa.
Joku oli hakenut korvauksia jopa siitä että oli itse kävellyt tolppaa päin :LOL:
Jossakin jutussa kerran haastateltiin myös jotain päättäjää miksi Suomi on kieltotaulujen luvattu maa.
No siksi jos kieltomerkkiä ei vaikka työmaa alueelta löydy kovittelee sinne tavan talliainen voida kävellä ja sitten itketään kun jotakin sattuu.
No jotta en nyt tästäkään vastaaja porukasta poikkea niin ihmettelen minäkin kun minulle on itselleni lapsena opetettu että aura on se joka tekee työn ja sitä ei häiritä ja siitä pysytään kaukana kun auran työssään näkee.
Ja näin olen jopa omilleni opettanut ja josku joutunut jopa naapurinkin lapsille opettamaan (valitettavasti kun vanhempansa ei tätä tajunneet)
Ihminen on kumma otus kun jollekin pitää aina käydä jotakin kunnes oikeasti uskotaan että ihminen jää aina toiseksi oli sitten kyse henkilöautosta tai isommasta kalustosta.
Nyt etenkin näillä likkaillakin olen ihmetellyt ihmisten itsekkyyttä jousta sinne autojen alle.
Vedotaan tosiaan oikeuteen kuinka auton pitää antaa tietä.
Joskus näillä Suomen talvikelelillä olisi syytä (toki pitää hyvöä turvaväli) kuin pitää siellä tarhoissa kerhoissa kouluissa ja jopa työpaikoilla näille kevyenliikenteen väylän käyttäjillekin pientä ohjeistusta.
Esim rekkaa et niin vaan pysäytä ja pahimmillaan jos iso auto on tulossa liukkaasta ylämäestä ylös ei hän välttämättä pääse ylös asti kun joku järjen jättiläinen keksii lähteä siitä kävellen tien yli kun hänellä oikeus vaikka näkee ison auton koettavan tulla ylös :(
Sama ettei ne autot hetkessä pysähdy alamäessä tai suorallakaan jos itsemurhaloikan teet yllättäen eteen taas vedoten oikeuksiisi.
 

Yhteistyössä