Luomeen ilmestynyt muutos, onko aina syöpää?

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Pieni vaalean ruskea luomi on muuttunut toiselta puolelta tummaksi. Luomi on poskessa joten olen sitä voinut raapaistakkin, mutta melanooma pelottaa. Onko kokemuksia keneläkään että luomessa tapahtunut muutos ei olisi ollut melanoomaa?

Ja lääkäriin tietenkin olen menossa.
 
vieras
mua kanssa ihmetyttää yksi mun luomi,kun sanotaan että jos koholla oleva luomi muuttaa kokoa/väriä niin saattaa olla jotain mutta mulla on sellanen ihon tasalla oleva joka on suurentunut,onkohan se normaalia?
 
Kukka
Miehelläni on runsaasti luomia ja mielestäni monet niistä ovat muuttuneet. Joskus olemme huolissamme netistä katsoneet syöpää enteileviä luomimuutoksia, mutta mitkään huolestyttavista oiereista ei ole täsmännyt mieheni luomissa tapahtuneisiin muutoksiin.

Mieleeni on erityisesti jäänyt sellaiset kuvaukset kuin että "luomi TUNTUU jotenkin" (esim. kutisee tms.), sitten tummuus eli jos luomi menee ihan mustaksi tai sinertäväksi ja sitten luomen muoto eli jos reunat menevät jotenkin epämääräisiksi suheroiksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kukka:
Miehelläni on runsaasti luomia ja mielestäni monet niistä ovat muuttuneet. Joskus olemme huolissamme netistä katsoneet syöpää enteileviä luomimuutoksia, mutta mitkään huolestyttavista oiereista ei ole täsmännyt mieheni luomissa tapahtuneisiin muutoksiin.

Mieleeni on erityisesti jäänyt sellaiset kuvaukset kuin että "luomi TUNTUU jotenkin" (esim. kutisee tms.), sitten tummuus eli jos luomi menee ihan mustaksi tai sinertäväksi ja sitten luomen muoto eli jos reunat menevät jotenkin epämääräisiksi suheroiksi.
ei toi kutinakaan aina merkkaa..

mulla päässä, takraivossa ja se toki kutisee joskus/päänahka siitä.
en ole huolissani.
 
vieras
Minulla luomia riittää, ja on poistettukin n. 15 luomea juuri muutosten takia. Joko luomi on muuttanut väriä tai muotoa, tai alkanut tuntua ikävältä (kutissut, vihlonut säännöllisesti). Olen mennyt aina aika nopeasti muutoksen jälkeen (pari kuukautta maksimissaan katsellut), eikä koskaan ole mitään ollut.
 
vieras
Äskeiseen lisäys vielä, että jos luomi muuttuisi sinertäväksi/haavaiseksi/märkiväksi niin menisin heti. Rösöreunaisia luomia mulla on useita, ja kun niissä ei ole mitään tuntemuksia niin en ole lähtenyt poistamaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla luomia riittää, ja on poistettukin n. 15 luomea juuri muutosten takia. Joko luomi on muuttanut väriä tai muotoa, tai alkanut tuntua ikävältä (kutissut, vihlonut säännöllisesti). Olen mennyt aina aika nopeasti muutoksen jälkeen (pari kuukautta maksimissaan katsellut), eikä koskaan ole mitään ollut.
joiden poistamista lääkäri suositteli kun oli nähnyt luomet?
 
mulla oli yks luomi mitä kävin näyttää lääkärille jalassa, siitä alkoi pinta irtoilee ja kaikkee semmosta, seuraavana päivänä olin jo poisto-operaatiossa, lääkäri oli ihan varma että on pahanlaatuinen.
no tulokset tuli aikanaan ja se oli ihan normaali luomi, onneksi.
 
v
Mun äidillä oli melanooma luomessa, luomi muuttui ruskeasta tummaksi ja myöhemmin esim. pyyhkeellä selkää kuivatessa vuoteli vähän verta.
2lääkäriä sanoi sitä normaaliksi kun oli "vain" yksivärinen.
 
hmm
vitsi ku alko ahistaa tämä. kuka nyt luomia jaksaa tarkkailla?? entä jos löydänkin jotain kamalaa? selkäänkään ei voi nähä kunnolla ja mulla siellä paljon vaikka minkä näköstä suheroa.
 
vieras
mä kävin poistaa vähän aikaan sitten pari luomea jotka minusta olivat tummia ja huolestuttivat. lääkäri sanoi että joillakin ihmisillä luomet voi olla hyvinkin tummia, eikä niissä mitään ole. itse odotan tuloksia.
 
Nostetaan tätä hieman. Kirjoitin äsken jo tuohon toiseenkin luomikeskusteluun.

Itselläni on rinnassa aivan nännissä kiinni iso, yli sentin mittainen luomi, joka on keskeltä tummempi, reunoilta vaaleamman punaisen ruskea, hieman kohollaan, karheahko ja reunat ovat aivan epätasaiset. En ollut aiemmin miettinyt tätä, kunnes nyt vasta imetysaikana huomasin kiinnittää huomiota luomeen tarkemmin. Nyt olen aikeissa varata aikaa joko tk:een tai yksityiselle puolelle ihotautilääkärille. Pelottaa kyllä hieman.

Muutoinkin minulla on luomia todella paljon, muitakin kohollaan olevia. Ja monet luomet syntyvät juuri samoin, kuin mitä nimimerkki oioi kirjoitti.

Tietääkö joku, voiko luomesta ottaa ensin pelkän koepalan, että tarvitseeko luomea välttämättä poistaa? Mulla luomi on niin hankalasti nännipihassa kiinni ja imetys vielä pahasti kesken (vauva 3kk).
 
vieras
Minulta poistettiin talvella luomi, joka kutisi. En ole sitten varma, kutisko vain käsi siitä kohtaa (minulla on vähän kuiva iho kauttaaltaan) vaiko oikeasti se luomi. Sitä tuli raavittua ja varmasti öisin unissani raavin. Luomi muuttui ulkoisestikin. Mutta ei siinä mitään sen kummempaa ollut. Raskausaikana myös huomasin, että jotkut luomet kutisivat.
 
"ansku"
Olen 15vuotias ja huolissani luomesta. Luomi ei mitenkään ole muuttanut muotoaan, mutta luomi on äkillisesti muuttuut kuivaksi ja ehkä vähän märkiikin. Luomi sijaitsee olkapään etuosassa, ja mietein olisiko rintaliivien sanka voinut raapaista tätä. Kellään samantyylisiä oireita?
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="ansku";22352647]Olen 15vuotias ja huolissani luomesta. Luomi ei mitenkään ole muuttanut muotoaan, mutta luomi on äkillisesti muuttuut kuivaksi ja ehkä vähän märkiikin. Luomi sijaitsee olkapään etuosassa, ja mietein olisiko rintaliivien sanka voinut raapaista tätä. Kellään samantyylisiä oireita?[/QUOTE]

Tuskin se mitään on, raapaisu vaan. Mutta samantien sen voisi yhtähyvin poistaakin, jos se kerran on tollasessa kohdassa. Sen poistaminen on pikkujuttu. Ihan turha kiusata itseään tollasilla. Poistamisen yhteydessä ne luomet testataan ja sulle ilmotetaan, jos siinä oli jotain. Yleensä niissä ei ole mitään.
 
"huolissaan"
Mulla oli pieni, tosi tumma, ei musta kuitenkaan, luomi isovarpaan päässä.
Luomi oli noin 1mm, ihon tasalla oleva. On ollut siinä ainakin 9v. ensin oli vaaleampi, mutta vuosien varrella muuttunut tummaksi.
Kerran sitä lääkärille näytin, joka vaan tuhahti, että mitäs tuosta.
Nyt sitten kun kävin muun asian takia lekurilla, näytin luomea samalla. Sanoi jo ennen kuin luomen edes näki, että noilla alueilla ei saa olla luomia.
Poisti sen saman tien, vaikka sanoi, ettei asialla kiire ole, mutta jos hällä itsellään olisi, niin poistattaisi. Poisti sen samalla käynnillä, kun pyysin, että poistaa.

Nyt sitten on maha melkein sekasin jännityksestä. Tuloksia ei ole vielä tullut, vaikka 3 viikkoa poistosta. Mä oon maalannut jo kaikki mahdolliset kauhukuvat seinille, vaikka yleensä en panikoi.

Luomessa ei siis ollut muutoksia tapahtunut vuosiin, ainoa epäilyttävä asia oikeestaan tuo paikka.
Nyt sitten oon aatellut, että mitäs jos siinä onkin jotain, ollut jo vuosia ja levinnyt ties mihin ja lapsetkin niin pieniä...

Lääkäri itse sanoi, että tuskin siinä mitään on, mutta varmasti ei tietysti voi sanoa. Sanoi vielä luomea leikatessaan, että hän poistaa vaan marginaalin verran, poistavat sitten isommalti jos jotain on.
Tuostakin mä sitten aattelin tietysti, että onko siinä sitten jotain..

Kun ei voi oikein kellekään asiasta edes puhua, mies vihaa sairauksista puhumista ja kavereita ei kiinnosta edes tiedustella, onko tuloksia tullut..
 
"mii"
[QUOTE="huolissaan";22352788]Mulla oli pieni, tosi tumma, ei musta kuitenkaan, luomi isovarpaan päässä.
Luomi oli noin 1mm, ihon tasalla oleva. On ollut siinä ainakin 9v. ensin oli vaaleampi, mutta vuosien varrella muuttunut tummaksi.
Kerran sitä lääkärille näytin, joka vaan tuhahti, että mitäs tuosta.
Nyt sitten kun kävin muun asian takia lekurilla, näytin luomea samalla. Sanoi jo ennen kuin luomen edes näki, että noilla alueilla ei saa olla luomia.
Poisti sen saman tien, vaikka sanoi, ettei asialla kiire ole, mutta jos hällä itsellään olisi, niin poistattaisi. Poisti sen samalla käynnillä, kun pyysin, että poistaa.

Nyt sitten on maha melkein sekasin jännityksestä. Tuloksia ei ole vielä tullut, vaikka 3 viikkoa poistosta. Mä oon maalannut jo kaikki mahdolliset kauhukuvat seinille, vaikka yleensä en panikoi.

Luomessa ei siis ollut muutoksia tapahtunut vuosiin, ainoa epäilyttävä asia oikeestaan tuo paikka.
Nyt sitten oon aatellut, että mitäs jos siinä onkin jotain, ollut jo vuosia ja levinnyt ties mihin ja lapsetkin niin pieniä...

Lääkäri itse sanoi, että tuskin siinä mitään on, mutta varmasti ei tietysti voi sanoa. Sanoi vielä luomea leikatessaan, että hän poistaa vaan marginaalin verran, poistavat sitten isommalti jos jotain on.
Tuostakin mä sitten aattelin tietysti, että onko siinä sitten jotain..

Kun ei voi oikein kellekään asiasta edes puhua, mies vihaa sairauksista puhumista ja kavereita ei kiinnosta edes tiedustella, onko tuloksia tullut..[/QUOTE]

Kyllä sulle olisi jo tieto tullut, jos siinä olisi ollut pahanlaatuista. Mulle ainakin tuli soitto muutaman päivän päästä siitä, kun luomi oli poistettu.
 
"huolissaan"
[QUOTE="mii";22352871]Kyllä sulle olisi jo tieto tullut, jos siinä olisi ollut pahanlaatuista. Mulle ainakin tuli soitto muutaman päivän päästä siitä, kun luomi oli poistettu.[/QUOTE]

Siis sinullako oli pahanlaatuinen?

Olen useasti soitellut terv.keskukseen tuloksista ja kukaan ei siellä ainakaan ole lohdutellut, ettei siinä vamaan mitään ole, kun näin kauan kestää.
 
"mii"
[QUOTE="huolissaan";22352902]Siis sinullako oli pahanlaatuinen?

Olen useasti soitellut terv.keskukseen tuloksista ja kukaan ei siellä ainakaan ole lohdutellut, ettei siinä vamaan mitään ole, kun näin kauan kestää.[/QUOTE]

Joo, oli pahanlaatuinen. Laajempi leikkaus ja ihonsiirto tehtiin parin viikon sisällä siitä, kun tieto melanoomasta tuli. Tästä on jo vuosia aikaa.

Mun äidillekin tuli tieto syövästä nopeasti. En ole koskaan kuullut, että tiedon saamiseen menisi viikkoja.
 
"huolissaan"
[QUOTE="mii";22352945]Joo, oli pahanlaatuinen. Laajempi leikkaus ja ihonsiirto tehtiin parin viikon sisällä siitä, kun tieto melanoomasta tuli. Tästä on jo vuosia aikaa.

Mun äidillekin tuli tieto syövästä nopeasti. En ole koskaan kuullut, että tiedon saamiseen menisi viikkoja.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. Sinulla tilanne ilmeisesti ihan hyvä nyt, kun on tuosta jo paljon aikaa kulunut.
Tuota minä olen itselleni koettanut tolkuttaa, että ei kai näin kauan kestä, jos jotain on ja yirttänyt etsiä netistä tietoa, kuinka luomea labrassa tutkitaan.
Mutta ei kai tässä auta kuin odottaa tuloksia. Harhaiseksi tässä vaan tulee ja yrittää jokaista luomea syynätä ja miettiä, että onko jossain muissa luomissa mitään..
 

Yhteistyössä