”Luomuna” vaiko Epiduraalin kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Masi*
  • Ensimmäinen viesti
Masi*
Täällä siis esikoinen syntyi ilman minkäänlaisia kivunlievityksiä.
En sanoisi kuitenkaan,että hirveä kokemus oli,aikaakin meni vain 5h.Mutta kuitenkin avautumisvaiheen supistukset oli sen verran kivuliaita,että olen miettinyt tuota epiduraalia ensi kerralla (jos suinkin on mahdollista).
Nyt siis toista suunnitellessa olisi kiva kuulla mielipiteitä teiltä jotka ovat kokeneet kummatkin!
 
fghfgh
Ottaisin epiduralin. Esikoisesta sain, toisesta ei ehtinyt. Ei mullakaan luomusynnytyksestä mitään traumoja jäänyt, sekin oli niin nopea (3h). Mutta tiedän itseni sen verran hyvin, että kun ne kivut ovat päällä, otan ihan mitä vain annetaan ;)

Nyt ainakin tiedät jo, mitä ne kivut ovat. Mutta tarviiko sitä päättää kumpaakaan suuntaan niin ehdottomasti vielä. Katso miten menee. Todennäköisesti toinen synnytyksesi on vielä nopeampi, ellei mitään erikoista tule..
 
samalla kannalla
mulle annettiin se ekassa synnytyksessä ja se oli kuin taivas! täytyy kuitenkin muistaa,että kaikilla se ei tehoa. tokan synnytin pelkällä ilokaasulla kun muuta ei ehtinyt. tokassa kivut oli kovat,mutta sentään tiesi ja tunsi mitä oli tekemässä. ekan kohdalla en tuntenut yhtään supistuksia,joten oli tosi vaikeeta ponnistaa jolloin multa leikattiin väliliha. tokan kanssa selvittiin täysin ilman tikkejä ja palautuminen oli muutenkin helpompaa. että kumpi sitten on mielestäsi parempi, hetkellinen kova kipu synnytyksen yhteydessä vai pienempi kipu pitkän aikaa synnytyksen jälkeen..
 
lisää kokemuksia...
Muistelen, että tästä oli ihan vasta keskustelu tällä palstalla nimenomaan vertaillen luomua/epiduraalia niiltä jotka olivat molempia kokeilleet... Yritin etsiä mutta en löytänyt. Odotus tai vauvapuolella oli. Siellä on monta kokemusta lisää jos löydät ko. ketjun :)
 
jokotai?
hmm... tuli vaan mieleeni, että onhan niitä muitakin kivunlievityskeinoja kun toi epiduraali. spinaalit ja petidiinit ja pudendaalit ja paraservikaalit. oon käsittäny että ser epiduraali on kuitenkin aika stydi, vai olenko väärässä? olis kiva kuulla joltain OIKEESTI ammattilaiselta näistä kaikista ikä niitä "mulle annettiin"- kokemuksia pelkästään
 
kova kipu
Mä synnytin 2 vrk poikaani ja sain sinä aikana 2 kertaa epiduraalin (toisella kerralla vähän vähemmän) ja jotain morfiinijohdannaista (luin synnytyskertomuksesta) en olisi mitenkään pärjännyt ilman tainnutusta. Mulla kesti eka epiduraali vain 30 min jonka sain levättyä. Huh, ihan äkkiä en menisi uudestaan saliin.. Niin ja lisäksi vedin koko ajan ilokaasua (aivan ihanaa ainetta) ja jumppapallokin oli käytössä josta ei ollut mitään hyötyä. Mutta niinkuin aina, lopputulos kyllä palkitsi kaikki kivut.. :D
 
kanelin
Hei
Minä sain epiduraalin. Vaikutus kesti jonkin aikaa ja oli minusta hyvä. Ainoa iso miinust minusta oli ettei sen jälkeen saanu liikkua. Jotenki tunsin, että pieni liike tuntu mukavalta. Kuitenki niissä kivuissa oli aivan sama mitä otti. Mie otin kyllä kaikkia mitä tarjottiin.

Rakkulat oli hyvät alussa kipu siirty vatsan puolelle ja sitten vähän ajan päästä oli pakko ottaa se epiduraali.
 
Epparista & tikeistä
Ei ole epiduraalin vika jos eppari joudutaan leikkaamaan tai tikkaamaan.
Mä olen kaksi synnyttänyt, molemmissa sain epiduraalin, ekasta tuli 3 tikkiä, tokasta 0...
 
voi ristus
Alkuperäinen kirjoittaja jokotai?:
hmm... tuli vaan mieleeni, että onhan niitä muitakin kivunlievityskeinoja kun toi epiduraali. spinaalit ja petidiinit ja pudendaalit ja paraservikaalit. oon käsittäny että ser epiduraali on kuitenkin aika stydi, vai olenko väärässä? olis kiva kuulla joltain OIKEESTI ammattilaiselta näistä kaikista ikä niitä "mulle annettiin"- kokemuksia pelkästään
jos OIKEESTI ammattilaiselta haluu tietoa niin ei kannata millään nettisivuilla ees surffailla vaan soittaa äitiyspoliklinikalle!

 
edelleen ristustelee
Alkuperäinen kirjoittaja Epparista & tikeistä:
Ei ole epiduraalin vika jos eppari joudutaan leikkaamaan tai tikkaamaan.
Mä olen kaksi synnyttänyt, molemmissa sain epiduraalin, ekasta tuli 3 tikkiä, tokasta 0...
Kyllä se mulla oli epiduraalin vika,ainakin kätilön mielesä,koska ponnistaminen ei sujunut normaalisti tunnottomuuden takia. mikäli olisin kyennyt normaalisti ponnistamaan,olisi lapsi tullut ihan reippaasti ulos,ilman leikkaamista.

 
liuku.
Itse oli aikonut synnyttää ilman epiduraalia (kuitenkin ilokaasua), mutta oli niin hirveet supistuskivut, että päädyin epiduraaliin. Lisäksi kätilöt vähän taivuttelivat ja sanoivat että epiduraalin laiton jälkeen voi puhkaista kalvot ja laittaa oksitosiinitipan, että alkais tapahtumaan. Uskomatonta miten se epiduraali vei kivut mennessään, sen jälkeen synnyttäminen oli mielestäni niin mukavaa puuhaa, että mielellään synnytän uudestaankin. Kunhan saan epiduraalin ;) eli suosittelen!
 
jokotai?
Alkuperäinen kirjoittaja voi ristus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokotai?:
hmm... tuli vaan mieleeni, että onhan niitä muitakin kivunlievityskeinoja kun toi epiduraali. spinaalit ja petidiinit ja pudendaalit ja paraservikaalit. oon käsittäny että ser epiduraali on kuitenkin aika stydi, vai olenko väärässä? olis kiva kuulla joltain OIKEESTI ammattilaiselta näistä kaikista ikä niitä "mulle annettiin"- kokemuksia pelkästään
jos OIKEESTI ammattilaiselta haluu tietoa niin ei kannata millään nettisivuilla ees surffailla vaan soittaa äitiyspoliklinikalle!


Juu ristustele vaan ihan rauhassa... Luulempa kuitenkin että niillä on äippäpolilla pikkusen parempaa tekemistä kun vastailla kysymyksiin meille, joille nää jutut ei ole just ajankohtasia... huomaa että AP: kakkosprojekti on Suunnitteluasteella.

lähinnä ajattelin jospa joku asiantuntija sattuu taustailemaan
 
Lumette
Mä ottaisin spinaalin. Sitähän uudelleensynnyttäjälle ylensäkin tarjotaankin. Vaikutus alkaa tosi nopeaan ja vie kaikki kivut. (Itelläni ekalla kertaa oli epiduraali, joka ei mulla auttanutkaan mitään, tokalla spinaali ja kohdunkaulanpuudutus ja ne vei kivut sitten). Mut spinaaliahan ei voi lisätä sitten kylläkään.

Mulle kätilöt sanoi, että epiduraali auttaa, jos supistukset tuntuu mahan puolella ja spinaali, jos selän puolella. Mulla tuntuu siis selässä ja reisissä, joten spinaali ois ollut kai paikallaan esikonkin kanssa. Mutta niin sitä viisastuu. :eek:)
 
ristusta taas
Alkuperäinen kirjoittaja jokotai?:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ristus:
Alkuperäinen kirjoittaja jokotai?:
hmm... tuli vaan mieleeni, että onhan niitä muitakin kivunlievityskeinoja kun toi epiduraali. spinaalit ja petidiinit ja pudendaalit ja paraservikaalit. oon käsittäny että ser epiduraali on kuitenkin aika stydi, vai olenko väärässä? olis kiva kuulla joltain OIKEESTI ammattilaiselta näistä kaikista ikä niitä "mulle annettiin"- kokemuksia pelkästään
jos OIKEESTI ammattilaiselta haluu tietoa niin ei kannata millään nettisivuilla ees surffailla vaan soittaa äitiyspoliklinikalle!


Juu ristustele vaan ihan rauhassa... Luulempa kuitenkin että niillä on äippäpolilla pikkusen parempaa tekemistä kun vastailla kysymyksiin meille, joille nää jutut ei ole just ajankohtasia... huomaa että AP: kakkosprojekti on Suunnitteluasteella.

juu ja ap tosiaan pyysi kokemuksia,ei ammattilaisten tietoa!

lähinnä ajattelin jospa joku asiantuntija sattuu taustailemaan
 
faktaa kiits
voi ei taas näitä...taitaa tuo ristustelija olla melosen mustavalkoinen immeinen. vaan kukkikoot kaikki ...

Kokemuksiahan on tasan niin monta kun on ihmistä. Minäkin haluaisin faktaa näistä eri vaihtoehdoista, mutten kyllä lähde äitiyspolille soittelemaan kun ei ole ihan ajankohtaista mulle tällä hetkellä.

että jos joku ihan aikuisten oikeesti osaa näistä kivunlievitysten faktoista keskustella niin ilmoittaudu ihmeessä
 

Yhteistyössä