Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

En ole tänne ehtinyt kirjoittelemaan, nyt luen viikon juttuja tässä läpi.

Onnittelut sinulle Rudy ihan huippu juttu onnea!

Paulanna voi, että kyllä tuollanen tilanne, että kiinnittyy, mutta ei kuitenkaan raskaus jatku on niin rankaa. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaan.

Johkunen mahtavaa, onnea matkaan.

ON hoito on alkamassa, kun vuoto alkaa niin aloitan pillerit ja sitten ilmoittelen klinikaalle ja sieltä kuulen jatko suunnitelmia ja saan luovuttajan tiedot. Tosiaan tuolla tallinnan klinikalla ei voi valita luovuttajaa, se tarjotaan ota tai jätä periaatteella mennään. He myös haluavat, että kaikki ultrat käydään siellä, joten hiukan tulee varmaan työtä järjetää aikoja sinne matkustamiseen. Ja se riski tosiaan, että jos ei tule alkoita, niin rahoja ei takaisin saa tai muutenkaan ei pääse siitoon....mutta otan nyt tämän riskin.
 
Oivikki ja muut, joo raha ja sen riittämättömyys kyllä pistää ahdistaan..pelkkään passiin kaikkine kuluineen menee nyt n.3000 euroa..joten tää on kevään ainut pas, jos ei tärppää, niin pakko taas pysähtyä säästämään rahaa ja maksella edellisiä velkoja pois ja aikaisintaan syksyllä uusi yritys. Kyl välillä ajattelee että luomuvauvoja saavat eivät edes tiedä miten onnekkaita ovat..
 
Johkuli. Nii..eipä siittiöt kai sinänsä kiinnityymiseen vaikuta mutta siihen ne vaikuttavat miten alkio alkaa jatkossa jakaantua. Tai näin meille on useampi lääkäri sanonut että karkeasti yksinkertaistettuna munasolu vastaa alkupv ja siittiön perimä suurelta osin jatkosta. Eli maljalla päivinä 1-3 hienosti jakautuvat voivat hyytyä 4pv kohdalla joka on muutoinkin kriittinen. Eli upea siirretty alkio kuolee kohdussa jo alkumetreillä.

Raha..jep jep. Meidänkin rahakulua en uskalla edes laskea. Toki jos/kun raskaus alkais ja vauva saadaan niin eihän mikään summa oo liikaa. Mut kyl sitä jossain vaiheessa mietti mitä kaikkea niillä rahoilla olis voinu tehdä. Nyt kynnys lähtee uusiin hoitoihin on suuri. Tulee sellainen fiilis että nekin rahat vois käyttää vaikka perheen yhteiseen matkaan. Mutt minkäs teet. .kun ei peittoja heiluttamalla onnistu :(. Surkeinta tässä kaikessa on se että mikään ei oo oman valinnan takana vaan lapsien saaminen/perheen koko on tyystin kiinni muista tekijöistä.
 
Viimeksi muokattu:
Calcifer. oliko teillä blastro vai parin päivän alkio? Kuinka monennella luovuttajalla tärppäsi? ja teillä oli kuitenkin siittiöissäkin vikaa, ja onnistui silti? ei näistä tiedä, joutuu tekemään kamalia valintoja. foolintapon takia mies syö raskausvitamiinia.
 
Heippa kanssasisaret! Kirjoittelen tänne ensi kertaa, olen toki seuraillut taustalta ja elänyt mukana tunteillen. Olisin kiinnostunut tietämään, miten pystyisi vertailemaan eri klinikoiden hoitotuloksia ja kokemuksia niistä?
Olemme miehen kanssa päätyneet luovutetun munasolun käyttöön raskausyrityksessä. Näin siksi että olen jo valitettavasti 40+ sterilisoitukin jo vuosia sitten. Mieheni on nuorempi. Olemme suunnitelleen Tartoon Eliteen menoa. Olimme jo alkuvuonna NOva Vitassa, jossa yritettiin stimuloida omia munasarjoja, mutta tulokset olivat surkeat nolla munasolua! Väestöliiton lääkärin kanssa keskustelin tästä ja hän suositteli käyttämään luovuttajaa. Hän myös kritisoi saamaani hoitoa sikäli, että vanhoja munasarjoja ei kuulemma kannata enää laittaa lepoon e-pillereiden kanssa ennen stimulointia. Näin koska vanhat ovariot reagoivat voimakkaasti tähän ja jäävät sitten uinumaan Ruususen unta joksikin aikaa. Olen jo ollut yhteyksissä klinikkaan alustavasti. Meillä hoito tulisi varmaan sitten aikaisintaan toukokuussa. Kovasti tätä asiaa olen miettinyt ja pähkäillyt ja taitaa niin olla, että kyllä tämä vielä on yritettävä.. Aimmasta liitosta minulla on lapsia, nykyisellä miehellä ei lapsia ole (vielä)
 
Sussuanna tervetuloa mukaan! Mulla kävi sama kuin sinulla, syksyllä yritettiin omia muniksia ja tulos oli nolla, siis ei mitään vastetta ja ei siis edes punktioita. Olin silloin just täyttämässä 35. Ratkaisu luovutussolujen käytöstä oli ainakin omalla kohdallani helppo.
Jotain tutkimustuloksiahan on klinikoiden nettisivuilla, mutta en ole juurikaan katsellut muiden kuin omani sivuja.
 
Meillä miehen siittiöt on paperilla ok eli ei suoranaisesti suurempaa vikaa mutta jotain on koska kato käy ka pitkässä viljelyssä näkyi että hyvät alkiot kuukahtaa. Eli meillä eka Luovuttajn solut hedelmöitty siten että lopulta saatiiin neljä kelvollista. Ensin siirrettiim yks top (2pv) hyvälle limikselle. Nega. Pakkaseen kolme. Sulatettiin kaikki kolme ja vain yks ok alkio selvisi. Tämä luomukiertoon (spontaani päätös). Nega.
toinen luovuttaja. Soluja tuli suht hyvin mut taaskaam ei hedelm.kunnolla. Päätetiin viljellä pidempään. Alkuun kaikki näytti hyvälle mutta lopulta vain kaks jaksoi 4pv ohi ja nekin hitaita. 5pv siirrettiin vaikkei alkiot ollu vielä blastoja niinku olis kuulunu. Tästä plus.
eli vailk on faktaa että moni alkio selviää kohdussa niim toisaalta musta pitkä viljely on ihan hyvä. Välttyy turhilta alkionsiirroilta ja näkee potentiaalisemmat. Toisaalta tämäkää ei ole koko totuus vaan todella moni plussaa perus 2-3pv alkioilla. Ulkomailla (kaveri asuu usassa) käytettään usein vain blastoja.
Sorry virheet. Kirjoitan puhelimella.

Klinikoiden vertailu on hankalaa koska yleensä hoidoista ilmoitetaan perus todennäköisyydet. Suomessa tuskin on ihan spurku klinikoita ja jos nettiä lukee niin ihmisten negatiiviset jutut liittyy omaan epäonnistumiseen joka voi tapahtua missä tahansa. lisäksi hoidoissa on monta linjaa joista yksikään ei oo mitenkään väärä. Kukaan vaan ei viimekädessä voi ennustaa mikä kenellekin toimii. Sitten asia on erikseen siinä, kohtaako kemiat lääkärin ja hoitohenkilökunnan kanssa.
 
Kävin kanssa kurkkimassa noita Tsekin Reprofit klinikan sivuja, aika lupaavia tuloksia heillä :) Niillä näytti olevan takuu ja jos käytetään pas:ia niin kolmas ilmainen. Tajusinkohan oikein? Ja tuoreilla jos tehdään kolmas ivf, niin kolmannesta maksetaan vain kolmasosa :whistle:- Tuotahan sietää harkita. Tosin matkat sinne maksaa.. ja niitä halpoja lentoja ei ikinä silloin ole tarjolla kun tarvis. Taas tätä mun positiivisuutta :whistle: Jep. Mutta alkaa kyllä kovin kuumottelemaan noihin hoitoihin lähtö. Ja malttamattomana ihmisenä sitten kun päätös on tehty, niin pitäis tapahtua kanssa ja äkkiä. Tämä touhu ei tosin ole oikein äkkinäisten ihmisten hommaa. Mutta kertookas kokemuksianne Tartossa ja Tsekeistä, olisin tosi iloinen kaikista tiedoista, kun klinikkaa valitsemme.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt ihan oo mennyt putkeen meidän kakkoskierroksen hoidot viimeisen vuoden aikana. Ensin nega PASista, sitten nega IVF:n ainoasta alkiosta, sitten luovuttajalta ei riittänyt meille soluja, sitten pari varhaista keskenmenoa. Ja viime perjantai. Huoh. Sain aamulla soiton, että sulatettu alkio on selviytynyt. Olin juuri astunut junaan, kun sain varttia myöhemmin toisen soiton, että molemmat alkiot ovatkin kuolleet. Sen seurauksena pakastin tyhjä. Ei ole helppoa tämä lisääntyminen.
 
prinsessatytölle pahoittelut kovasti :(

Monilla nähtävästi sitten ollut samaa pähkäilyä siittiöiden kanssa ja ongelmaa kuin meilläkin. Toisaalta kiva kuulla mutta toisaalta ei siis ollenkaan!

Onnea iitu passiin, aika kalliilta tuo kuulostaa mutta josko olisi sen värtti! Meillä sovittiin että jos passiin mennään, niin alkiot otetaan edellisenä päivänä sulamaan ja yön yli katsotaan miltä näyttää.

Rahasta, niin kyllä se vähän kirpas maksaa perjantaina reilu 7500€ eikä mitään takuita että onnistuu! No klinikalla oli 2 hyvän alkion takuu ja ne saatiin, mutta eipä se aina auta!

Burma peukut pystyssä että leikkaus olis auttanut!

oivikki toivotaan että riski kannattaa! Ei sullakaan enää sitten kaukana siirto ole :)

plastex voi itku mitä tuuria :( Alkaako teillä nyt sitten uuden luovuttajan etsintä vai miten etenee? Toivottavasti pääsisitte pian etenemään tavalla tai toisella ettette liikaa joudu taas vaan odottelee!

No sitten se oma napa, päätin eilen aamulla testata sen nega-testin alta pois. Mulla oli marraskuussa vanhentunut apteekin testi kaapissa johon tuli vaan se yksi viiva. Manasin just perjantaina maksettua 7564 euron laskua ja laitoin testin kaappiin, pesin kasvot ja puin päälle. Kaivoin sen testin sitten uudestaan ja siihen oli jostain syystä tullut toinenkin viiva Tänä aamuna kaivoin sitten klinikalta saadun cb-testin ja siihen piirtyi selkee plus-merkki. Tuntuu aika oudolta kun koskaan en ole tuollasta saanut kuuden vuoden aikana. No tällä alko tää viikko, viikon päästä on vasta virallinen testipäivä. Takaraivossa kun tiedän miten huonosti voi käydä, niin eipä tässä sen enempää hötkytä eikä juhlita, hölmistynyt olo kuvaa lähinnä fiilistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Hydra josko perässä tulisit ;) jep, pp7 tänään ja siis 2 blastoa siirrettiin. Jos kiinnittyminen tms. tapahtui aikataulun mukaan niin silloin mulla oli aika kovat vatsan turvotukset, kivut ja ilmavaivat :x Sen jälkeen tosi hyvä olo ja maha littee, nyt vähän illaksi turpoaa. Muut oireet voi toki mennä lääkkeiden piikkiin, mutta toki vatsassa nipistelee, vihloo tms. välillä. Yöllä tuntui vähän rinnat aralta mitä ei ole ollut ja alkoi aamulla joku äklötys. Perin outoa edes kirjoittaa tästä :)
 
Mrrrr, kirjoitin äsken pitkän sepustuksen enkä ollut kirjautunut. Se meni bittiavaruuteen!
Peukut pystyyn JOhkuselle <3 Ja muille piinailijoille. En olekaan kurkannut listaa, montakos teitä nyt tällä hetkellä on? Onko täällä muita joilla hoidot on suunnitteilla touko-kesäkuulla? Mulla mahdollisesi ajoittuu sinne, kunhan saan hoitopäikkä -pähkäilyt päätökseen. Odotan vielä vastauksia Tartosta sekä Tsekeistä.
 
Burma se on kyllä haastavaa, kun molemmissa on vikaa. Onko tuo lahja-alkiohoito kalliimpi?

Iitu mä just miehelle kerroin paljonko on rahaa palanut tän kuuden vuoden aikana. Hän oli positiivisesti yllättynyt, ku luuli jotain paljon pahempaa. Ahistaa valmiiksi tää tuleva PAS, kun seuraavaan hoitoon täytyy taas säästää vuosi, jos ei ryöstetä pankkia tms..
Meillä on pakkasessa kolme kolmen päivän alkiota ja tarkoitus olisi sulattaa ne kaikki ja viljellä blastoiksi. Mä en oikein osaa sanoa miten kauan siinä sulatuksesta menee. Luulis, että aika nopeasti voivat sulatella lisää, jos huomaavat, että ei muuten siirtoon pääsisi.

pikkukintsu ei se paksu limakalvokaan aina ole pelastus. Mulla on siirrossa ollu limakalvo aina "täydellinen" 11-13mm paksu eikä kertaakaan siihen oo mikään tarttunu, munatorveen kyllä. 7 tuoresiirtoa takana. Aina kyllä siirretty kahden päivän alkioita, joten eihän sitä tiedä vaikka ne olis aina kupsahtanu heti siirron jälkeen.

prinsessatytölle pahoittelut :hug:

Sikkuralla hyvä, että noinkin! Onnea lapsukaisesta :)

oivikki onnea hoitoon!

Calcifer mä taas ajattelen toisinpäin, että tänkin rahan olisi voinut käyttää hoitoihin(kun käytetään rahaa johonkin muuhun). Mun yks ystävä tuli alkuvuodesta raskaaksi ja käyttivät lomamatkaan 4000e, sillon kyllä hymähdin. Mä en tullu raskaaksi, rahaa meni hitosti enkä pääsy lomamatkalle :headwall: mutta semmosta se on..

Sussuanna mulla siirsivät kerran menkkoja e-pillerien avulla. Söin siis noin kuukauden niitä. Munasarjat ei reagoinu ollenkaan, kun alkoi pistelyt. Lopulta pitkän pistelyn jälkeen tuli yksi onneton folli ja tehtiin sitten inseminaatio. E-pillerit pisti mulla munasarjat ihan uneen. Seuraavassa hoidossa saatiin kuitenkin muistaakseni 5 solua ja pitkällä kaavalla mentiin eli siinäkin oli sammutus aluksi, mutta mulla oli vähän pienempi annos.

plastex voi surkeus..:hug: kyllä tulee voimaton olo puolestasi!

johkusella tätäkin kautta varovaiset onnittelut! :)

on: Eilen alko uusi kierto ja varasin ultran ensviikon tiistaille eli kp 10. Luonnolliseen kiertoon siis PAS:sia yritetään.
 
Munki toinen viesti oli näköjään kadonnut. Mut Plastex iso hali. On romuttavia juttuja :(. Toivottavasti pääsette eteenpäin!

Ja Hallelle peukut luomukiertosiirtoon! Ja samoin. .mullakaan muhkea limias ei oo ollu avain onneen.. ja joo lähinnä vaan tarkoitin sitä et onko tässä toisen yrittämisessä "älyä" et vois ne rahat pistää vaik perheen yhteiseen kivaan. Mut niin tai näin niin kyllä ne negatiiviset kirpais ku just oli laskun saanu maksettua :(
 
Viimeksi muokattu:
HalleB muistaakseni on noin 1000€ kalliimpi kuin omilla Puolassa. Juurikin osittain siksi päädyttiin luovutettuihin kun hinta oli yllättävän halpa.
Joskus tuntuukin että kun olisi edes jollain osastolla asiat kunnossa.
Itse en halua siirrettäväksi kuin blastoja, kun meidän omille soluilla kävikin juuri näin, eli siirrettiin aina nelisoluisina ja eivät sitten koskaan kohdussa jatkaneetkaan jakautumista.
Mut hei onnea tulevaan PAS:iin!

Klinikoista sen verran että Tsekin Reprofit näytti ja kuulosti hyvältä, otin sinnekin yhteyttä. Melkein vaihdoinkin sinne mutta päädyinkin Puolaan, kun on jo niin tuttua kaikki siellä. Ja jotenkin tuli sellainen olo ettei parane koko ajan klinikkaa vaihtaa.;)

Ja tämänhän pitäisi nyt olla viimeinen hoitorumba, ellei nyt satu lottovoittoa saamaan:LOL:
 
Burma: paljonko Puolassa maksaa alkiot? Ootteko ottanut pakastetut vai tuoreet? ( ihan kuin lihatiskillä ;) Kysyn nyt siksi kun tosiaan voi olla, että vieläpä tulee lähtö jonnekin suuntaan tässä keväällä... Tsekkejä mietin ja sinne jo kyselyä oon laitellutkin. Tallinnaan ollaan jonossa, mutta voi olla ettei sinne koskaan mennä, kun jono niin pitkä ( vuoden suunnilleen ).

Onnea johkunen plussasta:)
 
Viimeksi muokattu:
Sussuanna, onko sulla jotain tiettyä mielessä mitä halusit kysyä? Meille yksi hoito tehty Reprofitissä ja tuloksena ihana lapsi :) Hyvä siisti klinikka ja kaikki toimi suunnitellusti, tekevät paljon näitä hoitoja ja siellä käy paljon ulkomaalaisia. Tosi hyvät kokemukset ja aiotaan mennä uudelleenkin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
Jumprahuitti, miten teillä prosessi eteni? Olitteko ekat käynnit ja ultrat Suomessa vai kävittekö paikan päällä. Itse ajattelin, että jos vaan mahdollista niin kävisimme vaan kerran Tsekeissä; sperman annossa ja sitten alkion siirrossa samalla viikolla.
Ihanan nopeasti ainakin Reprofitistä Eva vastasi. Ja vastaus oli kattava ja hyvällä enkulla kirjoitettu. Tuli kyllä luottavainen olo. Heillä on jonot kuulemma niin, että nyt jos menee jonoon niin munasolun saa heinä-elokuussa. Ja sitten heillä kuulemma on joku yhteistyökumppani, jonka kautta pääsee nopeamminkin. Odottelen tästä Evalta lisätietoa.
Menittekö Tsekkeihin niin että lento Prahaan ja sieltä, milä Brnoon? Ja miten sait lääkkeet? Pyysitkö Suomen lääkäriltä vai DHL kautta Tsekeistä? Vissiin lääkkeet ovat siellä halvempia, mutta lieneekö sitten postitustaksa kova?
Onkohan Suomen lääkärit nihkeitä kirjoittelemaan reseptejä, kun Fertilitaksen hoitaja puhui jostakin valtioneuvoston suosituksesta, jossa kehoitetaan välttämään yhteistyötä ulkomaista lapsettomuusklinikoiden kanssa, joilla on erilainen lainsäädäntö. Ja hän sanoi, ettei heidän lapsettomuuslääkärit kirjoita reseptejä tällaisissa tapauksissa.
Mitä kokemuksia muilla tästä?
Ja isot tsemppaukset kaikille piinailuihin ja hoitoihin <3
 

Yhteistyössä