Luuserivanhemmat eivät anna lastensa oppivan työtekoa!

  • Viestiketjun aloittaja periytyväjuttu
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="ilmi";29654079]Muuten aiheeseen puuttumatta haluan vain huomauttaa, että koulujen ym. siivoojilla tuskin on urakkapalkka. Kyllä siellä ihan tunti/kuukausipalkalla tehdään hommia, että vaikka oppilaat siivoaisivatkin pari tuntia jotain ruokalaa, niin ei se siivoojan työmäärä suhteessa palkkaan vähene, vaan siivooja voi sillä välin siivota jotain muuta. Eli jos ylläpitosiivouksen tarve vähenee oppilaitten ansiosta, niin silloin siivooja tekee peruspesuja tms. mihin tunnit eivät normaalisti riitä.

Meillä ainakin on siivoamisen suhteen niin laiskat lapset, että olen kiitollinen, jos koulukin näkee vaivaa siinä, että opettaa lapsilleni omien jälkien siistimistä. En jaksa aina olla itse naama punaisena huutamassa siivoamisesta....[/QUOTE]

oppilaat eivät siivoa ruokalaa vaan siivoavat rappuja ja luokkia , keittiötettiin kuluu tiskien hoitaminen
 
Meidän 2,5 just eilen pyyhki pölyt kun vedin jesarilla sviipperin käteen et varmasti pysyy, imuroi, menihän siinä aikaa mutta tuli tehtyä. Loppuillasta pesi nyrkkipyykillä itelleen vaatteensa täks päiväks, kun ei ole kuin yksi vaatekerta, tyttö saa nimittäi itse kerätä rahat vaatteisiinsa kovalla työllä, eikä nyt vielä ole oikeen kertynyt että saisi toisetkin vaatteet.
 
jagsa
Lähinnä tossa vessan pesussa sävähdyttää se, että näin aikuisenakin saa varoa, ettei myrkkyjä roisku silmiin. Lapsella se kirvelee varmaan vähän vielä enemmän, kun jotain kodin putkimiestä roiskahtaa silmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja byäää;29653930:
Juu, sossuun ja kelaan ruinaamaan vaan tukia, se on tärkeintä elämässä.
No, jos päiväkotilapset (oliko vielä kyse 2-3v?) eivät pese hoitopaikan vessoja niin siitä seurauksena on heti sossun asiakkuus?

Muuten pidän noita kotitöihin osallistumisia hyvänä juttuna, niin kotona kuin päiväkodissakin. Oman tytön päiväkodista en tiedä onko tuollaisia käytäntöä. Leikkien jäljet kyllä siivoavat, kattavat pöydät ruokailuun jne.

Oma 3v rakastaa pyykkihuoltoa, niin pesukoneeseen laittoa, kuivumaan ripustamusta kuin viikkaamista ja kaappiin viemistäkin. Tykkää imuroida ja pyyhkiä lattioita & pöytiä. Viedä roskia. Tyhjentää ja täyttää astiakonetta jne. Vessan siivoamiseen en ole mukaan ottanut, eli taitaa kuitenkin olla peli menetetty...
 
meilläkin
[QUOTE="Gemma";29653950]2-vuotiaan ja 10-vuotiaan työtuloksessa/-taidoissa/-menetelmissä ja ymmärryksessä lienee kuitenkin huima ero, eikö?[/QUOTE]

Niin? Nimenomaan :D herranjestas on taas tyhmää porukkaa palstalla.

Ne 2 vuotiaat ei siis huolehdi tuloksesta. Se ei tuossa ole oleellista, vaan se että pääsee osallistumaan ja ymmärtää pienestä pitäen että kotitöitä on tehtävä ja näin niitä tehdään. Ei ole tarkoitus että jos annan 2-vuotiaan pestä vähän pyttyä, ettenkö pesisi sitä itse sen jälkeen :D Jeesus, mulla hajoo taas pää täällä.

Ja kotona ehkä uusavuttomilla on jotenkin vaikeaa näiden aineidenkin kanssa. Toiset sitten osaa vahtia niiden aineiden käyttöä ja antaa lapsille niitä miedompia aineita, ei sitä viemärin syövyttäjää ekana käteen. Mutta kun joillekkin kaikki on niiiiiin vaikiaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja meilläkin;29654236:
Niin? Nimenomaan :D herranjestas on taas tyhmää porukkaa palstalla.

Ne 2 vuotiaat ei siis huolehdi tuloksesta. Se ei tuossa ole oleellista, vaan se että pääsee osallistumaan ja ymmärtää pienestä pitäen että kotitöitä on tehtävä ja näin niitä tehdään. Ei ole tarkoitus että jos annan 2-vuotiaan pestä vähän pyttyä, ettenkö pesisi sitä itse sen jälkeen :D Jeesus, mulla hajoo taas pää täällä.

Ja kotona ehkä uusavuttomilla on jotenkin vaikeaa näiden aineidenkin kanssa. Toiset sitten osaa vahtia niiden aineiden käyttöä ja antaa lapsille niitä miedompia aineita, ei sitä viemärin syövyttäjää ekana käteen. Mutta kun joillekkin kaikki on niiiiiin vaikiaa....
Tai sitten eivät koe vaikeaksi jättää sitä vessanpesua pois niistä kotitöistä mihin pieni lapsi osallistuu...?


Hankalaa sekin jos vaihtoehdot on joko ottaa lapsi mukaan ihan kaikkiin kodin töihin tai sitten pitää hänet erossa kaikista kotitöistä. Tykkään minä.
 
Pin
Pesen vessaa sen verran tujuilla aineilla, että teen sen mieluummin itse. 4v on osallistunut pienestä pitäen kotitöihin, nykyään onnistuu hyvin oman huoneen siivoaminen lukuunottamatta korkeimmille hyllyille laitettavia pelejä ja kirjoja, imurointi ja aina on tiskikoneen täyttö/tyhjennyt myös mennyt. Pihatöihin on hankittu omat välineet lapselle ja saankin niihin aina reipasta apua.
1v ei vielä tee mitään, mutta pian sekin alkaa. Heti kun katson, että johonkin kykenee. Nyt kehutaan kauheasti jos vahingossakaan lyö leluja koriin. "Katsokaa nyt, reipas Samuel siivoaa!" :D

Palkitsen lasta joskus, mutta en mitenkään säännöllisesti "nyt kun siivoat oman huoneen, saat sovitun 5e" vaan joskus saatan viedä vaikka jätskille kun on kaikki sujunut niin hyvin ja selitän kuinka nyt ansaitaan hemmottelua tai lähdetään pulkkamäkeen kun on oltu niin nätisti tms.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
hekok
Kuopukseni ( 8v ) ystävän perheessä käy siivooja/siistijä kerran viikossa. Tämä tyttönen oikein rehvastelen puhuu koulussa kuinka hänen eikä pari vuotta vanhemman veljensä tarvitse tehdä lainkaan kotitöitä. Ja he tahallaan sotkevat ennen siistijän saapumista :O Tämä nostaa karvat niiiiiiin pystyyn, sillä mun silmissä lapset nostavat itsensä muiden yläpuolelle ja eivätkä todellakaan arvosta toisen työtä :(
 
Pin
Kuopukseni ( 8v ) ystävän perheessä käy siivooja/siistijä kerran viikossa. Tämä tyttönen oikein rehvastelen puhuu koulussa kuinka hänen eikä pari vuotta vanhemman veljensä tarvitse tehdä lainkaan kotitöitä. Ja he tahallaan sotkevat ennen siistijän saapumista :O Tämä nostaa karvat niiiiiiin pystyyn, sillä mun silmissä lapset nostavat itsensä muiden yläpuolelle ja eivätkä todellakaan arvosta toisen työtä :(
Tai sitten lapset tarinoivat omiaan. :D Voisin niin kuvitella tuon omasta lapsuudesta kun lapset keksivät vähän väliä juttuja..
 
Hei älkäähän vetäkö mutkia suoraksi. Se, että kritisoidaan pikkulasten laittamista vessanpesuun karkkipalkalla ei tarkoita, että lapsista tehdään uusavuttomia.

Minä opetan kyllä lapsilleni kädentaitoja, kotitöiden tekemistä ja ruoanlaittoa ym. Mutta wc:n pesu jätetään suosiolla vähän isommille. Ja meillä ei muutenkaan mitään tehdä karkkipalkalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
hekok
Tai sitten lapset tarinoivat omiaan. :D Voisin niin kuvitella tuon omasta lapsuudesta kun lapset keksivät vähän väliä juttuja..
Valitettavasti olen itse päässyt tapausta omin silmin todistamaan... Vanhemmat rinta rottingilla sanoi omalle lapselleni, kun kippasi vahingossa murokipon nurin, että ei tarvitse korjata, kun huomenna tulee siivooja. Juu arvaa kenen tyttö lakaisi muronsa itse :D
 
Ken guru
Onkohan tässä vessan pesu nostettu nyt turhan suureksi aiheeksi. Se nyt vaan on yksi askare muiden joukossa. Ja jännä että täällä huudetaan ettei lasta voi laittaa vessaa siivoamaan kun on niin likainen. Samat lapset kuitenkin saavat siellä vessassa käydä, ja taatusti lääppivät samoja paikkoja mitä pesunkin aikana, ja vielä ilman hanskoja.

Mun mielestä on vaan hyvä että lapsille opetetaan kotitöitä, periaate kai tässäkin on se, että lapsi oppii huomaamaan että mitä kotona pitää siivouksen eteen tehdä (ellei käy siivooja). Kyllä sen näistä nuoristakin huomaa, että liian moni saa olla tekemättä yhtään mitään, eikä osata pestä edes pyykkiä kun kotoa pois muutetaan. Eikö ole vain järkevää opettaa asioita lapselle silloin kun se häntä kaikkein eniten kiinnostaa, eli juuri tuolloin pk ikäisenä? Kyllä minkäkin tykkäsin esim. tiskata 3-4 vuotiaana. Tiskasin ihan siis isoja tiskejä, tosin äiti joutui sitten vähän paikkailemaan...

Lisäksi, enemmän työtä se vaatii ottaa lapsi mukaan siivoukseen, kun että siivoaisi itse.
 
vieras-
eli sinusta on ok että kaksivuotias pesee vessoja päiväkodissa. Minusta ei ole.
ja koululaisen ei tarvitse olla OPPITUNNEILTA pois jso jotakin teetetään, kuitenkin ne oppitunnit on se tärkeineikä se kerran viikossa siiivoojan työn tekemine.
Eikä tosiaan sillä siivoojalla oel urakkapalkka, mutta ainkin tuolla koulussa se on jsut perjantai ja siivooja lähtee aiemmin kotiin, eihän hänen tarvii töissä olla. Ja nyt kun koulun ykis siivoojista kuoli liikenneonnettomuudessa on kouluss aentistä enemmän tyätä joak teetetän oppilailla. Se että jälki-istunto teettetään vaika siivoustyöllä tia pihen siivouksella on taas paermpi juttu kuin istuttaa luokassa tunnin. Monet jälki-isunnot jäis istumatta, kun ei haluta jäädä tekemään töitä', monella se tunin istuminen on evvk.
Jälki-isunto taas ei auta jos lapsi on jättänyt läksyjä tekemättä, van e että istuu OIKEATI tekemäänn ne tehtävät ja pari ylimääräistäkin koulun jälkeen.
ai sun mielestä siivoaminen on sopiva rangaistus eikä normaaliin elämään kuluva asia?
 
viera.s
Tää oli varmaan sellainen yksityinen päiväkoti, jossa on säästetty siinä, ettei ole palkattu siivoojaa ollenkaan. Normaalisti päiväkodissa ei lastenhoitajat itsekään vessoja kuuraa, enkä kyllä laittaisi siivoojan vastuulle lasten kaitsemista. Totta tosiaan niistä 2-3-vuotiaista kun ei siinä hommassa ole apua, suuri vastuu vaan jos tujuja siivousaineita käsitellään. Eikä siivooja ole mikään varhaiskasvatuksen ammattilainen, hän ei välttämättä lapsiryhmän kanssa pärjää. Lastenhoitajat ei puolestaan ole siivousalan ammattilaisia, joten osaavatkohan itsekään käsitellä turvallisesti laitosolosuhteisiin tarkoitettuja vessanpesuaineita.

Koulun TET-jakso on minusta taas oikein hyvä juttu, sitten yläasteella. Oli omana kouluaikanakin sellainen, ja ihan koko päivä silloin tehtiin keittiö- tai pihahommia. Mutta päiväkoti-ikäiset ovat vielä aivan liian pieniä oikeaan työelämään tutustumaan ja kotiaskareiden tekoon opastamiselle koti on luonnollisin ympäristö.
 
Miksi vessaa pitää pestä "tujuilla aineilla", siis kun täällä joku sanoi kotioloissakin tekevänsä niin? Ihan tavallinen yleispuhdistusaine riittää vessanpesuun. Jos pönttöön kertyy kalkkia tai ruostetta, niin sitten silloin tällöin hapan pesuaine. Ja esim. mahataudin yhteydessä kaikki pinnat, joihin kosketaan, pestään desinfioivalla.

Päiväkodissa toki on oltava tarkempi, mutta en edelleenkään usko että lapset ovat saaneet klooripulloja käsiinsä...
 
viaras
kyllä vaan meidän poikien koulussa on yläastelaisilla siivous -tet ja ruokala tet. siivoavat rappuja ja ovat keittiöllä, siiehn menee noin 2 tuntia ja osittain tapahtuu oppituntien aikana, toki se on luvallienn poissaolo ja palkka on siten jätsi tai pillimehu. siivojaa saa kuitenkin palkan jotne hän voi nyht sen 2 tuntia tehdä jtoakin muuta, kun oppilaat siivoavat. sama myös ketittiöllä.
nämä homma tpitää opetaa kotona ei koulussa. Kyllä meiläkin siivous opetetaan kotona tiskatakin pitää ihan käsin. Vanhemmat tekvät hallaa siinä etteivät opeta lapsiaan tekemään KOTITÖITÄ, mutta koulu on paikka joss aopiskellaan ei tehdä siivoojan tai keittiöapulaisen työitä, jos ei opiskella sitä alaa. Kökssässä teiotty se pyykinpesu, tiskaus , ruuanlaitto ym kuuuu tehdä, koska se kuuluu siihen aineeseen, mutta että muista oppiaineista pitää olla pois ei ole oikein.
Vanhemmat tekevät todella paljon hallaa siinä, että antavat mallin kotona loisimisesta. Miten ihmeessä lapset koskaan oppivat tekemään töitä, kun kotona katselevat elämäntapatyöttömiä vanhempiaan. Ja vielä molempia, kuten Rollolaisen kotona. Sitten kyllä jeesustellaan ja ollaan niin asiantuntijoita tällaisissa ketjuissa. Voihan yrjö!
 
vai oikein luusereja
Haluaisin tietää miten aloittaja pakottaa lapsensa tekemään kotitöitä jos halukkuutta niihin ei ole?? Olen tehnyt kaiken niin helpoksi kuin mahdollista ja käytössä on mm. kertakäyttöastiat jotta tiskiä ei juurikaan tulisi ja robotti-imuri. Pesukoneen joutuu itse täyttämään ja myös tyhjentämään sekä mahdollisesti ripustamaan. Roskat pitää myös viedä ja kaupassa käydä sekä viherkasveja kastella. Tyttöjäni ei kiinnosta tehdä kotitöitä ollenkaan ja en itsekään tee niitä kuin pakosta. Välillä rasittaa todella paljon mutta olen niin tottunut elämään elämäni niin ja en enää edes pyydä apua kun en sitä kuitenkaan saa.
 
meilläkin
Tai sitten eivät koe vaikeaksi jättää sitä vessanpesua pois niistä kotitöistä mihin pieni lapsi osallistuu...?


Hankalaa sekin jos vaihtoehdot on joko ottaa lapsi mukaan ihan kaikkiin kodin töihin tai sitten pitää hänet erossa kaikista kotitöistä. Tykkään minä.
No tästähän ei ollut kyse. Sanoin jo aikoja sitten että jos lapsi on HALUKAS osallistumaan wc:n pesuun, en näe siinä mitään ongelmaa. Jos se häneltä kielletään täällä esitettyihin syihin vedoten, niin minusta se on aikuisen uusavuttomuutta. Lapselle ei tartte antaa tujumpia aineita, jos aineita ollenkaan. Asioita voidaan tehdä käsi kädessä, esim. pöntön pesu niin ei roisku pahasti. Vessan pesussa voidaan käyttää käsineitä ja sen jälkeen pestään kädet hyvin saippualla. Näin lapsi pääsee osallistumaan ja samalla opetetaan oikeat toimintatavat. Jos siellä vessassa muutenkin käydään asioilla, niin ei se siivouksen yhteydessä muutu yhtään sen isommaksi bakteeripesäkkeeksi kuin kakkalla käynnin yhteydessä

Minusta aika hankalaa jos pienen lapsen täytyy vaihtaa koko päiväkotia ja kaveripiiriä sen vuoksi, että äidin ja isän ego ei kestä kun lapsi "pesee" päiväkodissa wc-pyttyä.
 
täh
En ota kantaa asiaan, en tiedä mikä on oikein.
Mutta rollolaisen perustelut särähtävät korvaan. Jos joku saa palkan jostakin, niin sittenkö kukaan muu ei voi tehdä sen asian suhteen mitään?
Esimerkiksi on tutkittu, että kun opettaa toista ihmistä, oppii itse tosi tosi hyvin. Eli kouluissa onkin verran käytetään sitä, että toinen oppilas auttaa toista oppilasta. Pitääkö tämä nyt kieltää, koska opettajahan saa palkan opettamisesta?

Tai kukaan ei voi tehdä mitään missään työpaikalla, eletään vaiin kuin ellun kanat, koska joku saa siivoamisesta palkan, niin ei ku paskomaan pytyt työpaikalla ihan kunnolla paskaan ja ei yhtään siivota jälkiämme.

Sama asia käsienpesun suhteen, ei mun tartte kaapista ottaa uusia paperipyyhkeitä vaikka käytän viimeiset, kun kyllähän siivooja on olemassa.

Tai voin kävellä likaisin kengin sisälle, en käytä rappuharjaa, koska onhan siivooja.

Ja jos huomaan jonkun jättävän voipaketin kirjaosastolle marketissa, miksi veisin sen takaisin kylmäkaappiin, vaikka olisin sinnepäin menoss, koska kaupassa maksetaan palkka työntekijöille.

En siis ymmärrä tuota logiikkaa, että js joku saa palkan jostain, niin kukaan muu ei voi auttaa.

Miksi siis auttaa sairauskohtauksen saanutta, saahan ensiapuhenkilöt siitä palkan.

Miksi minäkään kotona laitan ruokaa ja siivoan, kun noista töistä joillekin ihan palkka maksetaan?

Ollaan vaan kaikki ja öllötetään.
 
ei vessaa
Alkuperäinen kirjoittaja byäää;29653930:
Juu, sossuun ja kelaan ruinaamaan vaan tukia, se on tärkeintä elämässä.
Se, että ei anna 2-vuotiaan tai päiväkoti-ikäisen pestä vessaa, ei tarkoita sitä, että lapsi aikuisena menee sossuun tai kelaan ruinaamaan tukia. Onpa sulla lähtenyt mopo lapasesta. Sossun asiakkuus periytyy enemmänkin esimerkin voimalla niin, että vanhemmat ovat sossun asiakkaita. Vessan pesu ei siihen mitenkään liity.

Vaikka lapsi ei 2-vuotiaana pesisikään vessaa, kerkeää hän sen myöhemminkin oppia. Meillä en anna sen ikäisen pestä vessaa pesuaineiden ja pöpöjen takia, mutta jos muut antavat niin se on heidän valintansa (jota en mitenkään arvostele). Meillä lapsi saa muuten osallistua vanhempien kanssa ruoanlaittoon, siivoukseen ym. Itse kotona tein paljon kotitöitä, ainoastaan vessanpesua ei ikinä tehnyt. Onneksi opin sen töissä. Minulle on itsestään selvää, että jossakin vaiheessa se on opetettava, jo sen takia, että lapsi osaa sen omassa kodissa aikanaan tehdä.

Kyllä itsekin antaisin kritiikkiä päiväkodille siitä, jos lapseni pesisi siellä vessaa. Päiväkodissa muutenkin jyllää mahataudit ym. pöpöt, ei tarvi lapsia vielä vessaa laittaa pesemään ja sieltä vielä lisää pöpöjä saamaan. Muut pienet puuhat olisivat ok. Mä ajattelen, että vanhemmilla on pääkasvatusvastuu, vaikka päiväkoti ei vessanpesua opettaisikaan, se opitaan kotona joka tapauksessa. Ehkä ap:llä ja joillakin muilla "ei vessanpesua-->sossunasiakkaiksi" kirjoittajilla tässä ketjussa ei kotona kanneta kasvatusvastuuta, niin heti ajatellaan, ettei muillakaan kotona opeteta mitään.
 
Ihan tärkeää on minustakin opettaa kotitöiden tekoon ja siihen miten niitä on järkevä tehdä, mutta silti lasten pitää antaa olla lapsia. He kerkeää kyllä ihan tarpeeksi putsaamaan vessoja ja huolehtimaan aikuisten maailmaan kuuluvista hommista sitten kun sen aika koittaa.
 
Ken guru
Ihan tärkeää on minustakin opettaa kotitöiden tekoon ja siihen miten niitä on järkevä tehdä, mutta silti lasten pitää antaa olla lapsia. He kerkeää kyllä ihan tarpeeksi putsaamaan vessoja ja huolehtimaan aikuisten maailmaan kuuluvista hommista sitten kun sen aika koittaa.
Tää vähän särähtää tässä, ja joissain muissakin kommenteissa. Onko se vessan siivoaminen tuolla päiväkodissa jokapäiväistä puuhaa lapsille. Itse kun käsitin että se vaan opetetaan, ja that´s it. Ettei mitenkään kuulu päiväkodin normaaliin päiväohjelmaan. Toivon ainakin.
 
Tää vähän särähtää tässä, ja joissain muissakin kommenteissa. Onko se vessan siivoaminen tuolla päiväkodissa jokapäiväistä puuhaa lapsille. Itse kun käsitin että se vaan opetetaan, ja that´s it. Ettei mitenkään kuulu päiväkodin normaaliin päiväohjelmaan. Toivon ainakin.
No eihän lapsen kuulu yleisiä (tai edes kodin) vessoja alkaa siivota, kun siihen on aikuisellakin tarkat järjestykset ja vahvemmat aineet. Sitä paitsi se menee vain leikiksi monilla lapsosilla, että se siitä "hyödystä" :) Mielummin antaa lapsen tehdä jotain missä hän on hyvä ja mikä ei ole liian vaativa/työläs homma, lelujen järjestely ja niin edelleen on sopivia askareita lapselle.
 

Yhteistyössä