Lyhyt lapsi ja pitkät vanhemmat

  • Viestiketjun aloittaja Hukkapätkäinen
  • Ensimmäinen viesti
Hukkapätkäinen
Onko kellään kokemusta? Mein koko suku on pitkää ja sisarusten kaikki lapset pitkiä jo pienenä. Meidän esikoinen ollut alusta saakka lyhyt vaikka muuten kasvaa saman mallisena kuin me pitkät vanhemmat lapsina ("rotevia" ja leveäharteisia). Voiko käydä niin että muksu vaan venyy jossain vaiheessa? On nyt siis 5v ja kasvaa pituudessa vähän miinuskäyrällä mutta muuten on sellainen vankka.
 
Vierras
Mikä on isän kasvutapa? Äidin kuukautisten alkamisaika? Jos murrosikä tulee myöhään niin lyhytkin lapsi ehtii kasvaa pidempään ennen kasvun pysähtymistä jolloin voi siinä vaiheessa vielä vaihtaa kasvukäyrää ylemmäs.
 
yks mun isoista lapsista on 9v poika ja on suunnillee kuusvuotiaan kokoinen ja sirorakenteinen nuorimies.. isä on 175 ja minä äitinä 178, pojasta ennusteen mukaan tulis noin 170 tai vähän alle, ja kasvutapa on kuin isällä, joka kasvoi vasta rippikoulun ja armeijan välissä sit lopulliseen mittaansa

en tupakoinut tuonkaan raskauden aikana, ja oma kasvutapani oli hetikaikkitännekiitos, yläasteelle mennessä olin jo tän mitä olen.. muut isot ovat melko pitkiä kyl
 
Mun vanhemmat on pituudeltaan 170 + cm,isosiko 165cm,pikkusisko 168cm ja pikkuveli lähes 190 cm...minusta tuli tämmönen hukkapätkä,149cm.
Äiti ei tiettävästi polttanut saati käyttänyt alkoholia odotusaikana (pikkusisaruksia kun odotti poltti ja joikin joskus)
Ei minusta mitään "kääpiö"diagnoosia koskaan ole tehty.

Mutta mun isän mummo oli pieni ja siro,oli vain 140 cm,aitatolpan hoikka nainen.

Voisko olla jostain kaukaa sukuperintöä?
 
Vier-as
Kaverin isä yli 190cm ja äiti n. 175cm. Kaveri on alta 160cm ainut lapsi, et sisaruksiin ei voi verrata.
Ei oo äitinsä koskaan polttanu eikä alkoholia raskaana ollessa nauttinu.
Nyt kaverin tyttö näyttää taas kasvavan pitkäksi yli 175cm on ennuste, vaikka isänsä on alle 175cm.
 
"meh"
MIstä sitä tietää, miten ne lapset kasvaa ;) Me ollaan miehen kanssa molemmat normimittaisia, mä 163cm ja mies 175cm. Esikoinen on saanut pituusennusteeksi 190-200cm :D Poika on nyt 8,5v ja pituutta melkein 150cm. On aina kasvanut reippaasti plussakäyrällä. Kaksi nuorempaa poikaamme taasen ovat ihan eri kasvuvauhdissa, kohta 7v täyttävä on n. 120-125cm pitkä eli ihan keskiverto.
 
zurp
Nää on mystisiä nää pituuskasvujutut :) Itse olen mallia hukkapätkä 154cm, samoin siskoni ja äitini ja oletin että ellen nyt törkeen pitkää miestä löydä niin ainakin mahdolliset tyttölapset jäisi pieniksi. No, mies on 175 cm ja tyttö oli 1,5v mittauksessa about saman mittainen kuin itse olin kolmivuotiaana. Neuvolasta jo joutuivat mainitsemaan että jos kasvaa samaa tahtia ennen seuraavaa neuvolaa niin joutuvat laittamaan lekurille kun hän on ns. liian pitkä meidän lapseksemme :D
 
näin minä
Mä kuulemma menin miinuskäyrällä ekaluokalle asti. Sitten tuli venähdys ja olin yksi luokkani pisimmistä 6. luokalle asti (liikuntatunnit tytöt ja pojat samassa ja pituusjärjestykseen ja jako kahteen!)

Kaipa sitä neuvolassakin oltiin jo huolissaan (isä maininnut että lääkärin mielestä jotain pitäis nyt tehdä, mutta isä ei antanut lupaa, olin tuolloin 3-4v).

Nyt pituutta yli 170 cm.
 
Magmillan
Onko lapseltanne testattu keliakia?? Itse jäin 151cm, vaikka vanhemmat normaalipituisia. Keliakia löydettiin vasta 3-kymppisenä. Vaikuttaa siis lapsella kasvuun ja kehitykseen, koska ravintoaineet ei imeydy rappeutuneessa suolistossa.
 

Yhteistyössä