Lyhyt luteaalivaihe

Mitä mineun kannattaisi tehdä? Ikää 37 v, yritystä takana n puoli vuotta ja nyt olen huomannut että luteaalivaiheeni on 8-10 pv oviksesta. Ovista olen tikuttanut ja sen löytänyt joka kuukausi.
Helmikuussa oli alkuraskauden keskenmeno 4+ viikolla. Tuossakin kierrossa dpo 9 alkoi vuoto joka loppui dpo 12 (ollen menkkoihin verrattuna todella niukka vuoto). Outo olo jatkui ja dpo 15 tein raskaustestin joka oli positiivinen. dpo 16 alkoi kuitenkin uudestaan vuoto.
Voisko kyse olla nyt siitä että raskaus kyllä alkaa, mutta ei pääse jatkumaan jostain syystä?
Kierto on normaalisti 28-29 päivää ja ovistesti näyttää plussaa kp 18. Keskenmenon yhteydessä lääkärille tästä puhuin, mutta hän oli sitä mieltä että kun on näin tarkka ja säännöllinen kierto ei mitään häikkää olisi. Mitä miestä te olette? Mitä minun kannattaisi tehdä?
Terveisin LillaMe kp4/28-29
 
Hei "lillaMe"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Luteaalivaihe kestää normaalisti 12-16 vuorokautta, ja yleensä ajatellaan, että jos se on alle 10 vuorokautta, se olisi liian lyhyt. Tällöin keltarauhashormonia ei ehdi erittyä tarpeeksi niin, että kohdun limakalvo paksuuntuisi tarpeeksi alkion kiinnittymiselle.
Keltarauhashormonin puute on helppo tutkia verikokeella ja tarvittaessa voit saada myös hormonivalmistetta, joka saattaa auttaa raskautta alkamaan.
Kehoittaisin kyllä sinua vielä kääntymään asiaan perehtyneen lääkärin juttusille.
Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä