Maaliskuun Muruset 2012 *Joulukuussa*

Ruska: On normaalia. Jonkin sortin liitoskipuja ovat. Mun kaverilla oli loppuraskaudesta niin kipeenä nivuset ettei juuri liikkumaan pystynyt. Mulla ei viime raskaudessa ollut juurikaan noita kipuja, mutta nyt sitten senkin edestä.

Mä näin muuten viime yönä ekaa kertaa tässä raskaudessa unta synnytyksestä. Oltiin siinä unessa miehen kanssa jossain viidakossa vaeltamassa tai jotain vastaavaa ja sitten sanoin, että nyt pitää ponnistaa ja mies sitten oli kätilönä lääkärin takki päällä ja sellaiset siniset teollisuushanskat kädessä. Sitten vauva ei syntynytkään vaan sanoin että ei kun jatketaankin vielä matkaa, kyllä mä jaksan vielä :D Sitten heräsinkin...
 
hayley82 no enpä tiiä,se vaan selitti että no oothan sä jo kerran synnyttäny että kyllä tää toinen helpommin tulee.. !! olin ihan että :O mä todellakin meinaan vaatia sen pelkopolilähetteen ja lähetteen ultraan. ja jos en sitä saa,menen sit yksityiselle kokoarvioon,ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi ! mun mielestä on tosi typerää että ei otettu tosissaan mun pelkoa siitä että tää toinenkin jää jumiin ponnistusvaiheessa :/
 
Sunniee: Törkeeä jos pelkoa vähätellään tuolla tavalla ja asia sivuutetaan. Toivottavasti saat ja uskon, että saat vielä sen lähetteen.

No nyt sitä lunta taitaa alkaa sataa tuohon jään päälle. Saa kieli keskellä suuta tuolla luistella kohta...
 
  • Tykkää
Reactions: sunniee
Viola30, virikehoidosta kyselit mielipiteitä. Hoidon tarve ja sopivuus varmastikin riippuu ennen kaikkea perheen tilanteesta ja lapsen iästä ja persoonallisuudesta. Minulla on pian 4 vuotta täyttävä esikoinen, joka on ollut päivähoidossa 2,5-vuotiaasta saakka. Aluksi puolipäiväisenä ja sittemmin kokopäiväisenä, mutta nytkin lyhyitä päiviä (keskimäärin 6 h/pv). Järjestelemme miehen kanssa omat työmme siten, että päivät pysyisivät lyhyinä. Poika on viihtynyt oikein mainiosti, eikä ole valitellut sitä, että leikit loppuisivat kesken. Hänestä on tullut sosiaalisempi ja selvästi tykkää kun saa touhuta muiden lasten kanssa (vaikka hieman arka onkin). Kotona vaatii paljon virikkeitä, seuraa ja huomiota. Aktiivinen tapaus hänkin. Päädyin siihen, että on kaikille paras, jos hän ei ole pelkästään kotona vauvan synnyttyäkään. Päiväkodin kanssa sovimme, että kunhan jään äitiyslomalle, poika jatkaa tutuksi käyneessä päiväkotiryhmässä kahtena aamupäivänä viikossa (max. 5 h/pv yht. max. 10 pv/kk), jolloin saa virikkeitä ja minä hetkisen rauhaa.. ;) Tällä systeemillä mennään kesälomiin saakka ja ensi syksyksi varaan pojalle kerhopaikan, kerhoa kolmena aamupäivänä viikossa 3 h kerrallaan. Suosittelen siis lämpimästi virikehoitoa ainakin vähän isommille esikoisille!
 
Onneksi olkoon Mesisa, että sokerirasitus meni hyvin läpi. Itsellä ei käynyt niin hyvä tuuri, eli raskausdiabetes tuomiohan se sieltä sitten pamahti. Perhana! No, ei ollut hirveän suuri yllätys kun mulla on noi sokerit olleet vähän kiikunkaakun jo ennen raskauttakin. Ensi viikolla sitten neuvolaan kuuntelemaan, että miten tästä edetään. Jaapa jaa.
 
Onpa ihmeellistä, että sinne pelkopolille on noin hankala päästä! :(
Sunniee, mistähän sä voisit sen lähetteen saada, kun tuo lääkärisi ei näköjään ymmärrä asiaa?

Virikehoito. Meidän poju on ollut aivan ihanalla perhepäivähoitajalla 1v5kk-vuotiaasta asti, enkä halunnut luopua siitä ihmissuhteesta pojan elämässä, niin pidän edelleen hoidossa 11pv/kk, vaikka jäin itse jo kotiin. Poika on sosiaalinen&menevä ja viihtyy hoitopaikassaan. On siellä normipituisen päivän minkä muutkin. Syö aamupalan siellä, jonka jälkeen koko konkkaronkka lähtee ulkoilemaan, kerhoilemaan, jumpalle, joka päivä jonnekin. Olisi hankala viedä myöhempään kelloaikaan. Enkä halua hakea aikaisemmin iltapäivästä, kun nukkuu päikkärit, syö välipalan ja vielä ulkoilevat yhdessä. Kotipäiviä jää sitten yhteensä 19-20/kk ja tämä järjestely on ollut meidän mieleen. :)
 
Sänky asioita.. Meillä muksuille tulee ikäeroa n. 1v 8kk. Ostettiin tässä jokin aikaa sitten tytölle jo jatkettava sänky ja siinä on nukkunu 1v3kk iästä lähtien ja hyvin on sujunu, vähän aikaa sitten oli vaihe et keskellä yötä saatto kävellä meijän makkariin, mutta kun tytön vei takas omaan sänkyyn nii jatko kiltisti unia. Nyt on taas viihtyny läpiyön omassa sängyssään. Pinna sänky purettiin varastoon vielä hetkeks ja ens vuojen puolella sit kasataan tuonne meijän makkariin oottamaan uutta nukkujaa..

Koti on meillä laitettu jo joulu kuntoon. Tai vaihdettu verhot ja muutama jouluvaloviritetty, muutaman joulu liinan meinasin kaivaa ja silittää pöydille varmaan ens viikolla. Joulukuus tulee sitten sisälle varmaan aaton aattona vaikkei aattoa kotona olla, mutta kyllä se oikeekuus jouluna pitää olla silti. :D Ja tullaan takas nauttimaan kuusesta sitten kuitenkin joulupäivänä.. Lahjat on melkein kaikki kasassa ja paketoitu ainut mikä vielä puuttuu on siskonlahja.

Minäkin olen ajatellu hankkia nuita MAM anti colic tuttipullon yhen tai kaks. Ei varmaan enempää tarvita kun esikoiselta on vanhoja pulloja pari ja tarkotus olis kuitenkin pää asiassa imettää junioria..

25+3
 
Hui kamalaa, mikä tuuli tuolla ulkona on. Kävin lasten kanssa laskemassa pulkkamäkeä. Oli lapsilla naurussa pitämistä, kun äiti änkes samaan pulkkaan mukaan. Vielä enemmän lapsia nauratti, kun äiti piti nostaa pulkasta ylös.

Vauva on ollut kovasti liikkeessä. Ihmeellistä möngintää on alkanut tapahtua masussa tai sille minusta ainakin tuntuu. Iltaisella alkaa enemmän sitten sellainen potkurumpa. Vauveli koittaa vieläkin olla hyvin ovela. Aina, kun puoliso laittaa käden masunpäälle, niin vauva on ihan hiljaa.. isikin haluaisi niin kovasti seurata vauvan kasvua, mutta taitaa vielä enemmän esitellä taitojaan äidille =)

Yöt on yhtä tuskaa minulla. Uni ei meinaa tulla helposti ja heräilen jatkuvasti öisin. Päivisin koen olevani tosi väsynyt.. jospa viikonlopun aikana saisin ladattua hiukan akkuja.

Emsku ja masuasukki 25+5
 
Huomenta!!
Sain nukuttuu kohtuullisen hyvin -tosin pää aivan sekasin edelleen..

sänky Meillä ikäeroa tulee 1v7kk ja siirrettiin poitsu isojen sänkyyn tossa parikuukautta sitten ja siellä nukkuu tyytyväisenä yöt ja päikkärit :) kertaakaan ei oo lähteny sieltä keskellä yötä seikkailemaan, tosin huoneessa ei oo valoja päällä niin ei varmaan tuu ees mieleen lähtee pimeessä hortoilemaan.

viriketoiminta.. Mä oon vastustanu aina sitä et lapset hoidossa jos vanhemmat kotona, ellei kuntouttavana muotona oo päiväkoti. Etenkin pienille riittää hyvin kodin virikkeet. ja jos on mahdollisuuksia kerhoihin ni ne riittää täysin isommallekin -kyllähän siinä omaa aktiivisuutta vaaditaan vähä enempi et lähtee kerhoihin tms et lapset ei kyllästy kotona. MUTTA etten nyt sit taas oo liian kärkäs ( :D ) niin nyt kun jään ite kotiin ni tää pienempi poitsu jää kans mut tän kohta 5v:n kans oon nyt käyny keskusteluu itteni ja hänen kaa mitä tehdään.. mä en siis kannata mut ku meillä täällä ei oo kerhoja kun 3-6v ryhmä 1pvä/vko/2h -jossa tää poitsu nytkin jo käyny mut se on vähä jännä homma ku siinä on reilu 10 täysin eri-ikästä lasta ja yleensä ku menee hakemaan ni ei siellä kukaan kuuntele mitään- kaikki vaan riehuu ja huutaa eikä ne ohjaajat oikei saa niihin otetta.. ja sit meillä on toinenkin peruste: Poika on isällään joka toinen kk ja jos mä irtisanon hoitopaikan ei myöskään saa siellä hoitopaikkaa (kun asuu meillä) ja siellä on sit oikee tarve. Et mä en tiedä! Mut jos jatkaa päiväkodissa aion kysyy et eihän vie kenenkään sellasen paikkaa joka sitä oikeesti tarvii ja niille sopivat päivät ja niitä tulee olee se max3/vko/6h -ja silleen et toi ei joudu koskaan olee se jonka takii joku joutuu tulee aiemmin töihin tai venyttää pidempään...

anteeksi olen näin kriittinen -jokainen tietty tekee omat päätöksensä mut oon ollu töissä pk:ssa joka suljettiin viideltä ja voin sanoo et vidutti ku 15 yli 5 tulee joku kotona oleva äiti et "hitto ku oli kaupassa ruuhkaa ni vähä meni yli.." juu ei mitään -mun oma lapsi vaan odottaa omassa hoitopaikassa et sen äiti pääsee töistä ja tulee sen hakee kotiin!! Ja nää tapaukset oli siis enempiki sääntö ku se poikkeus..

Meiän vaunut piti tulla tällä viikolla mut ei oo kuulunu :( Tahtoo!!!! Tosin vois saada aikaseks ottaa noi kuvat noista emmaljungista ja pistää myyntiin. ja pestäkin vielä vois. Sunnuntaina olen sitten reipas!!!

pikkumökö + pp 25+6
 
Laitan melkeimpä saman tekstin tänne kuin fb:hen

Täältä hiukan ikävämpiä uutisia..vaaveli meinas syntyä liian aikasin ja minut kiidätettiin oyssiin ambulanssilla..kohdunkaulakanavaa reilu sentti jäljellä ja ihan pehmeä, nyt sitte lepohoidossa jalat kohti kattoa. Suonensisäisesti menee supistustenestolääkettä ja toivotaan parasta ettei vielä synny :( Päivä kerrallaan nyt mennään..
Viikkoja tällä hetkellä menkkojen mukaan 27+0 mutta ultran mukaan vastasi viikkoja 28+4 ja painoa pikkusella on 1,2 kg
Olo on surullinen ja vieläki shokissa..perhettä tulee kova ikävä koska joudun nyt ainaki tammikuun puolelle oleen täällä oulussa :'(
Lueskelen muitten kuulumiset kuhan jaksan..

Katjuska ja ainaki vielä masussa pysyvä onnimanni :heart:
 
Hui katjuska-80, onneksi olet hyvässä hoidossa, toivotaan että pikkunen malttaa vielä kasvaa masussa hetken aikaa. En ole nyt vähään aikaan lueskellut palstaa, onko sinulla ollut sitten supistuksia/jotain ennakoivia merkkejä tällaisesta? Toivon teille kovasti enkeleitä matkaan, onneksi vauva on jo melko hyvänkokoinen vaikka toki olisikin hyvä vielä pari kuukautta kasvaa mahassa
 
Yökukkuja liikenteessä. Koettanut useampaan otteeseen saada nukutuksi, mutta aina herään 30-40 minuutin päästä. Nyt päätin hetkeksi nousta ylös ja odottaa, että oikein kunnon väsymys iskee päälle. Inhottava olo, kun tietää, että kroppa käy ylikierroksilla ja väsyttää, mutta kunnon unta ei vaan tuu.

Vauva mönkinyt ahkerasti masussa ja koettaa varmaan itsellensä parempaa asentoa löytää.

Mies lähti virkistäytymään kavereiden kanssa kaupungille. Itseä hiukan harmittaa, kun pääse nykyään ikinä minnekkään. Omat ystävät pyytää harvoin minnekkään illan istujaisiin mukaan. Olisi kiva muutenkin vaan rupatella niitä näitä ja tyttöjen juttuja. Välillä tuntuu, että ystävät hiukan välttelee seuraani.. Enhän mä sairas oo.. ja eikä mun läsnäolo tee heitä raskaaksi :LOL:

No tää on taas tätä ajatuksen juoksua keskiyön aikaan.. mutta aattelin vaan tulla tsekkaa onko täällä linjoilla muita yökukkujia kuin minä..

Emsku ja masuasukki 25+6
 
emsku Sun pitää itse soittaa kavereille ja lähteä mukaan, näyttää niille, että masusta huolimatta voit pitää hauskaa ja jutella tyttöjen juttuja :) Kaikki kaverit ei sitä aina ymmärrä, jos eivät oo itse olleet vielä samassa tilanteessa.
Mulla ainakin oli ennakkoluuloja ennen raskautta, että raskaana ei voi mennä tai tehdä mitään. Mutta kummasti oon mennyt ja tehnyt todella paljon samalla tavalla kuin ennenkin :)

Eilen tuli äippäpakettipäätös postissa :)
Nyt on miehelle luettu taas Vaun:kirjasesta miten Käpy kehittyy ja kasvaa masussa.
Eilen keskusteltiinkin siitä, kun minusta tuntui ettei miestä oikein kiinnosta koko vauva. Mutta kyllä sitä kiinnostaa ja sanoi se Kävyn olevan jo todellinen, kun on niin paljon vauvantavaroita siitä muistuttamassa. Kannatti siis jo laittaa pinnasänky ja rattaat paikoilleen :D

Tänään 27+0 POKS!
kävynkantaja:heart:Käpy 27+0
 
  • Tykkää
Reactions: emsku
Huomenta!

Huh, mikä tuuli yhä edelleen. Harmi vaan, että lumisade on muuttunut vesisateeksi. Oltiin melkein tunti tuolla myrskyssä koiran kanssa ja tytön kanssa. Eipä olisi paljoa napannut, mutta minkäs teet kun kolmisteen ollaan kotosalla. Tehtiin tarkoituksella pitempi lenkki nyt kun jokatapauksessa oli tyttö puettava koiran aamupissatusta varten. En tosiaan vie koiraa enää tänään kuin pikapissalle ja mies lenkittäkööt sen uudestaan illalla kun palaa reissusta.

Tuo tuulen ja vesisateen yhdistelmä on todella jäätävä, kun vetä tulee vaakatasossa. Loppumatkasta alkoi taas supistella, mutta meni ohi kun himmasi tahtia. Sain vielä pastyä koirankin ihan shampoolla, kun oli jo valmiiksi kuin suihkussa käynyt. On sitten puhdas ja ei niin labradorin hajuinen kun isovanhemmat tulevat huomenna tyttöä hoitamaan. Me mennään terapia altaaseen rentoutumaan ja vähän kaupoille kahdestaan :heart:

Mulla oli eilen illalla maha ihan törkeän kipeä. Kait se näröstystä oli, mutta ei auttanut Rennietkään. Lopulta melkein oksensin. Onneksi meni nukkuessa ohi.

Mitähän sitä keksisi tänään. Ei paljoa huvittaisi lähteä kaupungillekaan kun ei tossa säässä huvita seistä bussia odottamassa. Autokin kun seisoo lentokentällä.

Sipsunen & pikkusisko 26+1
 
Viimeksi muokattu:
voi tylsyys !

ukko läks mun veljen kanssa halliin kattomaan ilves-hifk juhlapeliä ja menee varmaan myöhään. ollaan sit sisällä jumissa pojan kanssa kun vettä tulee ja kauhee tuuli :( höh
ois kiva ku ois tekemistä.

aattelin sit pyhittää tän päivän saippuasarjoille,karkille ja jäätelölle :D laitan verhot kiinni ja mässään !


sunniee ja vv 27+4
 
Mäkin tahtoo karkki-jätskipäivän!! En taho mennä töihin ku ihmiset on niin vitun ärsyttäviä kännissä.. Ja tänään niitä varmaan taas on!! :/

mä oon nukkunu sellanen 6h ku miehen puhelimessa äänet päällä (se myös oli yön töissä) ni heräsinpä sit siihen ja sit heräs masukki ja sit en enää saanu unta -mies kyllä nukkuu... amatöörivirhe jättää puhelimeen äänet jos on ollu yön töissä -joku kun saattaa päivällä soittaa! :headwall: Pakko varmaan yrittää viel illalla nukkuu ku pojat on vieny hoitoon -tulee muuten rankkayö.

katjuska Voimia!!! :hug: Miten te saatte käytännössä hoidettuu sen et oot sairaalassa -siis muksujen hoidot,miehen työt yms?!

josko sitä lähtis pelastaa äitin noilta mun termiiteiltä... varmaan silläki rentouttava viikonloppu...

pikkumökö + pp 26+0 POKS!!
 
Sunniee, täälläkin mässäily-ilta. =D Ihana mies lähti ipanoiden kanssa anoppilaan, ja tulevat vasta huomenna kotiin! En muista, koska olisin sasnut olla ihan itsekseni hieman pidemmän aikaa, ihan kivaahan tämä on. Saa rauhassa maata sohvalla ja töllöttää telkkua, niin ja syödä, ku possu.. :LOL:

Pikkuveli ollut aika hiljainen, jo neljättä päivää. Aina välillä tuntuu töytäisy siellä, toinen täällä, mutta on mielestäni rauhallisempi, kuin aiemmin. En osaa kuitenkaan huolestua, kun välillä tuntuu elonmerkkejä, ja molemmat ipanat on olleet rauhallisia masu-asukkeja. Siihen se rauhallisuus sitten loppuikin..heh..

Jospa lähtis taas mässyttämään..

moomin & pikkuveli 24+2
 
Kiitos kaikille tsempeistä :heart:

Sannuliini ei mulla mitenkään kauheesti ole supistellu tai siis ainakaan silleen että oisin niitä tuntenu mutta kai niitä on ollu kun ne tuhojaan on tehny..semmosta jomottelua on ollu useamman päivän

Pikkumökö meillä nyt ainaki alussa mies otti vapaata ja sillä veli hoitaa firmaa, tytön kummitäti on luvannu auttaa ja muutenki sukulaiset tulevat onneksi hätiin ja jos tää mun makoilu jatkuu 35 viikolle asti niin tytölle hommataan tarhapaikka. Isommat pojathan on koulussa niin ne kyllä pärjää.

Tänään on otettu tippa pois ja katotaan pysyykö supistukset kurissa ilman lääkkeitä, toistaseksi ainaki onnistunu. Lääkärin kans juttelin ja nyt eka etappi on 30+0 viikko jonka jälkeen ehkä saa jo pikkusen liikkua jos tilanne ennallaan ja meinas että viikolle 32 oltas nyt täälä ja sitte katotaan siirtoa rovaniemelle. Viikon välein tutkitaan kohdunsuun tilanne ja katotaan onko muutoksia tapahtunu.

mariaja jos laitat mulle nyt lasketuksi ajaksi 9.3 kun ne täällä laskee menkkojen mukaan

Olo on itkunen ja edelleen hiukan shokissa mutta pikku hiljaa alkaa asennoitumaan siihen että maata täytyy vauvan takia.

En nyt jaksa kommentoida oikein mitään mutta ihanaa odotusaikaa kaikille ja pidetäänhän vaavit masussa vielä pitkään :heart:

Katjuska ja onnimanni 27+1:heart:
 
Pööppis
Katjuskalle ja Onnimannille paljon onnea matkaan ja voimia makoiluun. Me kaikki pietään peukut pystyssä et Onnimanni pysyy viel kohdussa kasvamassa!




Oiskos kellään heittää joululahjavinkkiä miun mummolle.. Esim sukkia, tossuja aamutakkeja ym ei tarii,niitä sikana, samoin ku pyyhkeitä jne liinavaatteita.. Mitähän ihmettä keksisin.. :I Mummot kun ei sitä tavaraa niinkään kaipaa enää.. Oisko joku herkkukori? Mitähän kaikkee kivaa siihen vois keksii..?

Kaikki vinkit otetaan vastaan!
 

Yhteistyössä