**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

Mä jouduin ottaa myöskin tän yllärin vastaan nt ultrassa yksin, kun mies oli töissä ja esikoinen vietti mummon kanssa laatuaikaa sairaalan kahviossa ;)

Tipetsu, ihanaa kun on toinenkin tuplien odottaja, toivotaan et kaikki menee hyvin ja tottakai tästä selvitään! :) Mulle kätilö puhui lisääntyvästä seurannasta riskiraskauden takia, mutta mun mielestä tyypit joilla on kaikki "omaa" tuolla kohdussa, erimunaiset, ei tarttis yhtäpaljon seurantaa ku esim. identtiset kaksoset, joilla yhteinen istukka tai vesipussi yms? Netissä hirvittävän vähän tietoa kaksosraskaudesta verrattuna yksösraskauteen!
 
Neuvolaan saa ilman muuta ottaa lapset mukaan, meillä ainakin aina sanottu oikein, että lapset saa mukaan ottaa (babytwo kun mainitsi noista neuvolakäynneistä). Ainut mitä sano niin neuvolalääkärikäynnillä olis hyvä ettei lapset mukana, mää en saanu lapsia mihinkään niin olivat mukana ja sisätutkimuksen ajan neuvolatäti vei lapset toiseen huoneeseen leikkimään.

Tampereella on ainakin tosi tarkkaa ettei ultriin saa lapsia ottaa. Jos lapsi on mukana niin isä joutuu jäämään lapsen kanssa odotushuoneeseen (voi joku ehkä poikkeuksen tehdä, mutta näin nähny ja kuullu useemmalle käyneen, jotka yrittäny lapsen kanssa ultraan tulla). Mää olin kuopuksen ekassa ultrassa yksin ja oli varsinkin siellä odotushuoneessa jotenkin tosi orpoo, tuntu että kaikki kattoo että tossa on yks säälittävä odottaja, jolla ei oo miestä, todennäkösesti kuvittelin ne katseet :LOL:
 
Lauramom onnittelut tuplista :heart:!

Ultrista, satutytti kirjoittikin tuosta Tampereen tilanteesta. Silloin, kun Terveystalolle itse nt-ultraa varailin niin tosi vahvasti tuotiin esille, että ei lapsia mukaan missään nimessä. Neuvolassa en uskoisi, että olisi mikään ongelma. Noh, sitä tilannetta ei meillä onneksi tule vastaan, kun tyttö on pk:ssa niin hoitelen ne käyntini niinä aikoina.

(.) Minulle on ilmennyt parin viime viikon aikana uusi raskausoire, joka oli kyllä jossain vaiheessa tyttöä odottaessakin eli minulla on nyt n. parisen viikkoa ollut yskää ja nenäkin oli tukossa jossain vaiheessa. Noh, tämä johtaa siihen, että aina kun aamuisin alkaa yskittämään tai aivastuttamaan niin tulee yökkäysrefleksi ja silloin sitten pitää olla jo vessassa, kun aamupala tulee pönttöön. Ärsyttävä vaiva, mutta menee heti oksentamisella ohi :kieh: ja varsinaisesti huonoa oloa ei ole.


Irene ja kyytiläinen 12+0 POKS POKS (3 yötä ultraan :x)
 
Lauramon paljon onnea tuplista!

Neuvolaan saa täälläkin ottaa isommat mukaan mutta meillä tehdään nt ja rakenne ultrat synnärillä niin sinne niitä ei saa missään tapauksessa viedä, tuon kolmosen aikaan lensi mies kakkosen kans kuin leppäkeihäs ulos sieltä ja kävin yksin ultrassa, samasta syystä kävin siellä nytkin yksin. Harmittaa miehen puolesta mutta minkäs teet. Pitää toivoa että rakenne ultraan pääsee jollakin opilla mukaan kun siellä sitten vauvan näkee jo paremmin ja mulla on itellä hirmu pelkotila aina sinne mennä. Juontaa juurensa esikoisen aikaan löytyneestä vesipallukasta joka oli vauvan päässä, nykyään niitä ei enää etes tutkita tai seurata mitenkään, silloin oli joku ihmeen uus juttu sekin. Vastaus niistä kyselyyn oli nyt viimeksi että ne on aivan tavallisia. Silloin kävin tulitikunpään kokoisen vesirakkulan takia 7kertaa ultrassa rv 20-34 välillä.

Onko muuten kenelläkään uudelleen synnyttäjällä tullut minkäänlaisia synnytys pelkoja? Mulla iski taas tunne että pelkopolikäynti voisi sittenkin tehdä terää vaikka viime synnytys meni hyvin, jotenkin tuo ultrissa käynti aina laukaisee mulle sen pelkotilan, ilmeisesti synnärillä muistuu kaikki paremmin mieleen:O

marizella 13+4
 
Lauramom; onnea tuplista! :flower:

Tänään oli ensimmäinen lääkärineuvola. Kaikki oli ihan ok, pissatulehdustakaan ei sitten ollut. Ja mikä parasta, ne ihanat sydänäänet kuului heti! :heart: Siellä se melskasi menemään ja karkasi monta kertaa mutta hyvät äänet sieltä kuului, helpotti aivan hirveästi.

Lääkäri oli ihana, mutta nlantädistä en tykkää niinkään. Eka käynnillä oli sijainen, ja oli tosi kiva mutta tämä vakituinen, ei ei... Semmoinen olo jäi, että ei tykkää liiemmin työstänsä ja vähän väkipakolla teki rr-mittaukset sun muut, ei paljon kysellyt tai mitään, vaikka eka kerran nyt nähtiin. Painoa ei ees otettu, mikä on minusta ihan outoa, en ole koskaan neuvolakäyntiä käynyt, ettei olisi punnittu!!! En viittinyt siitä itse sanoa, kun terkkari oli niin tympeä. Ikävä homma kyllä! :(

Synnytyspeloista... Ei sinällään pelkoja ole tullut mutta välillä kauhistuttaa ajatus, vaikka aiemmat synnytykset menneet hyvin. Isoja vauvoja, mutta mitään kammoa ei ole jäänyt. Mutta aina sitä alkaa miettimään, että voiko kolmaskin mennä ihan putkeen... No, onneksi tässä on aikaa sopeutua taas ajatukseen, että synnyttää täytyy tälläkin kerralla. :D

Äitee rv 11+4
 
Hurjan kiireinen viikko ollut ja nyt ollaan Lapissa eli melkein 1000km päässä kotoa miehen ja pikkupoikien kanssa. Pikaisesti siis vaan.

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :)

Lauramom onnittelut tuplista! :heart:

Tiistaina oli nt-ultra ja myöhästyttii ehkä 2min, niin kätilö otti ennen meitä ilmoittautuneet, joiden aika oli meidän jälkeen. Odotettiin puol tuntia ja sit oltii vartti sisällä, ku oli jo eläinlääkäri ja kengittäjä sovitusti tulossa tallille... Mut kaikki ok, vastas tasan viikkoja 11+4 ja nt oli 0,6 milliä. Ens ti on lääkärineuvola, saa nähdä onko tulokset jo sillon tullu. Tulee kuulemma taas postissa kotiin; ihmettelen, miks sit piti niin kiireellä käydä se verikoe? Mut joo, melkoinen vauhtivekarahan siellä oli, ihan koko ajan liikkeessä, ja miehen mielestä oltava tyttö, ku pojat ollu paljon rauhallisempia! :) Tytönki mielestä kuvissa näytti ihan tytöltä, kuulemma tosi ihana! :D Kauhulla odotan mikä ralli mahassa alkaa tuntuu, ku viimeks mua sattu vauvan liikkeet... Istukkaa katsoi, et näyttäis olevan edessä kuten viimeksi ja tytöstä, jolloin likkeet ei tunnu niin aikasin.

Iltaisin huono olo jatkuu ja tuntuu et paisun kamalasti... Kai se kuitenkin jossain vaiheessa helpottaa. Nyt koitan nukkua vähän, ku eilenkin iski taas migreeni.

Vointeja kaikille! :)

Bambiina & pieni 12+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Lauramom: vautsi tuplasti onnea!! :D

Käytiin eilen miehen kanssa neuvolassa. Oteiin verikoe, halusin että katsotaan pisatesti kun mulla on kroonisena virtsatieinfektio, onneksi oli puhdas :) verenpaine mitattiin joka oli ok. Painon ja iän takia joudun sokerirasitustestiin, paino on kuulemma just siinä rajalla :/ mulla on nyt viikkoja 10+1 ja hoitaja snaoi että voistaisiin kokeilla jos saataisiin sydänäänet kuulumaan. Enin löyty mun syke ja vierestä löyty kauheaa vautia sykkivä pinokaisen syke <3 mieskin oli ihan haltioissaan :D Mies haluaa tulla neuvolaan ja ultriin mukaan aina kun mahdollista :)

Ensi viikolla tulee postissa ajat nt ja rakenne ultriin :) ja hammaslääkäriajankin varasin tänään :)

Eleonoora 10+1 :)
 
Ensinnäkin onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Ei oo tullu pitkään aikaan kirjoiteltua tänne, ja siksi vähän omanapailua. Ostin viikko sitten dopplerin ja voi että, miten ihana on kuunnella pienen sydänääniä! Sitä jumputusta voisi kuunnella koko päivän kun se niin rauhoittaa mielen. Järjestettiin viime viikonloppuna miehen kanssa yhteiset kaverisynttärit, ja nyt tietää viimeisimmätkin kaverit. Töissä en oo vielä kertonut, kun ensi viikolla pitäisi olla kehityskeskustelu, niin siinä sitten. Luulen kyllä, että molemmat esimiehet on jo arvannu, kun ollaan farkkukin jo hankittu ja kyselin varavaatekaapin numeroita isompien housujen toivossa.. :)

Oireita ei oikeestaan ole enää kun rintojen arkuus, ja tietty paineen tunne välillä mahassa. Te jotka syötte raskausajan vitamiineja, ootteko huomannu jos otatte vitamiinin enemmän tyhjään vatsaan kuin täyteen, tuleeko teille huono olo? Eilen viimeks jouduin oksentamaan, niin heikkoa teki vaikka aamupalasta ei ollu kulunut kuin ehkä tunti.

Ellia Mulla kans sanoi samaa ultrassa, että ei viitsi häiritä pientä enempää ja siksi ei kuunneltu sydänääniä. Meillä kun on vähän sama historia, niin suosittelen ostamaan dopplerin :) se on niin helppoa kun jos tuntuu siltä ettei jaksa odotella neuvolaa tms. niin liukkarit vaan mahan päälle ja sykkeitä etsimään. Joskus pieni on ollut suoraan dopplerin alla, joskus joutunut etsimään sitä tosi alhaalta ja painamaankin. Potkut kuuluu myös, silloin huomaa kun on liikkuvaisella päällä, joutuu jatkuvasti seuraamaan ääniä kun katoaa alta. Ja välillä voi kuulua monta päivää oikealta puolelta, mutta seuraavalla kerralla löytyykin vasemmalta puolelta. Ja matkustelusta, me ollaan lähdössä Japaniin kun mulla viikkoja 16+6 ja takaisin tullaan kun viikkoja 17+6. Toisen raskauden aikana keväällä kun oltiin lähdössä Kreikkaan, kyselin neuvolatädiltä matkustamisesta ja se ei ainakaan mistään säteilyistä puhunut. Toki mua vähän pelottaa se Japanin tilanne, ollaan seurattu sitä Fukushiman radioaktiivisia säteilyjuttuja. Kaikissa uutisissa on sanottu ettei säteilystä ole haittaa paikallisille ihmisillekään ja lentojahan sinne lennetään koko ajan, luulis jos jotain uhkaa olisi niin lennot lopetettaisiin saman tien. Määränpää on Nagoya, Fukushimaan on matkaa reilu 400km linnuntietä. Mutta sinne siis tällä hetkellä mennään, pitää vaan muistaa jaloitella koneessa paljon ja juoda vettä. Ruokaa ja hygieniatasoa pidän aika korkeena, sen puoleen luulen ettei tule ongelmia. Japanissa raskaanaolevat saa syödä sushiakin, saa nähdä miten siellä sitä uskaltaa.

13+2
 
Ihanaa, että on tullut paljon hyviä np-ultrakuulumisia! :)

Minäkin kävin torstaina ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin! Vauvelin koko vastasi viikkoja 13+1, mutta laskettua-aikaa ei muuttanut. Laskettuaika on mulla määritelty siten, että kävin kolme viikkoa aikaisemmin kättärillä ultrassa, jossa katsottiin, kuinka pitkällä raskaus on. Sen ensimmäisen ultran mukaan nyt kuitenkin mennään eli torstaina oli 12+4. Oli se huikeaa nähdä, miten pikkuinen oli kasvanut kolmessa viikossa!

Neuvolassa mulla on kyllä ollut lapset mukana, jos ei ole helposti ollut hoitopaikkaa tarjolla. Mun lapset ovat sen verran rauhallisia, että yleensä vain leikkivät itsekseen niillä leluilla. Viime kerralla oli mulla vauva mukana jälkitarkastuksessakin, kun en saanut hoitopaikkaa. Vauva tietysti huusi pää punaisena, kun ei saanut olla koko ajan sylissä, mutta onneksi lääkäri oli ihan ymmärtäväinen. Ultriin en ole ottanut lapsia mukaan, kun se on ollut niin selväsanaisesti kiellettyä ja toisaalta en halua, että lapset olisi paikalla, jos tulisi huonoja uutisia.

Perjantaina sain töissä lisää kyselyjä mun mahasta. Onneksi ultra on takana niin ei tarvitse edes yrittää piilotella mahaa, kun se on jo ihan mahdotonta!

Kurpitsainen ja pikkuinen 12+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cembalo
Kiitos onnitteluista! <3 Ihme kyllä, oireet ei ole niin pahat kuin esikoisesta, vaikka luulis olevan kaksin verroin kauheammat. Nyt ne vähäisetkin oireet on sitten mennyt ohi ja voin melkein huokaista jo, kun ultra meni kuitenkin hyvin. Maha täällä on jo aika uskomaton viikkoihin nähden :D (.)

Laura ja tuplat 12+5
 
Täällä bongattu punaista vuotoa vessareissulla :( Eilen miehen kanssa puuhasteltiin,mutta ei sen jälkeen heti tullut mitään vuotoja,eikä loppuillan/yön aikanakaan. Ei edes ekalla vessareissulla aamulla vaan tuossa tunti sitten..Mitähän tämä meinaa..Hyökkäsin dopplerille ja kahdet äänet kuulin kyllä.. Miten tässä nyt torstain ultraan asti jaksaa ootella?!



-Tipetsu ja tyypit rv 11+5-
 
11+0 poksuu pelon sekaisissa tunteissa :( aamu yöllä vessassa käydessä rusehtavaa vuotoa,itkun sekaisissa tunteissa takaisin nukkumaan. kaksi takana olevaa keskenmenoa on alkanut samanlaisilla oireilla ja esikoista odottaessa ei ollut värillisä vuotoja ollenkaan...tässäkö tämä nyt sit taas olikin...nyt tilanne taas tasaantunut mut pelko jäytää takaraivoa. tiistaina olisi ultra et tulee todella pitkä viikonloppu jos meno tälleen jatkuu.tietysti toivon et vuotoa ei ala enää uudelleen et se oli jotain pienten verissuonien tihkuntaa tms. pitäis lähtee kaupungille kirppis kierokselle kun saisi itsensä koottua.
Lauramom onnittelut tupla uutisesta :) ja samoin kaikille muille ultrassa käyneille.
petriina ja papunen 11+0
 
Moi!

Täällä eletään pelossa, keskiviikkoaamuna alkoi verinen vuoto, niukka kuitenkin. Samana päivänä pääsin lääkäriin tarkastukseen, kohdunsuu oli hyvin kiinni ja lääkärin mielestä kaikki oli hyvin. Vuoto kuitenkin jatkuu nyt jo kolmatta päivää ja kipua kans on. Päätin torstaina varata ultra-ajan ja se on huomenna illalla, saa nähdä onko mahassa ketään :/ Ei oikein pysty odottamaan 3 viikkoa siihen nt-ultraan... Huomenna asia selviää. Sori tätä omanapaisuutta..

malendra 10+2
 
onpas nyt monella tullu verestävää vuotoa :( mutta ei se tarkota todellakaan aina huonoa. Mulla esikoisen aikaan tuli kans välillä seksin jälkeen, ei heti, mutta seuraavana päivänä, johtu kuulemma siitä kun mulla oli istukka kohdunsuulla. Ainakin niin kauan kun se on niukkaa niin en usko että on mitään hätää. Ja ihan läheisen ystävän kohdalla huomattiin, että kova vuoto ja kovat kivut ei tarkota aina huonoa, tällä hetkellä hän on kotona tuon viikon ikäisen vauvan kanssa, vaikka lääkärissäkään ei toivoa annettu ollenkaan. Ymmärrän silti täysin että tuossa tilanteessa pelkää pahinta, toivottavasti kaikki kuitenkin kaikilla hyvin.
 
Mulle voi muuten päivittää poikaolon sijaan kaksoset! :)
Todellakaan aina verinen vuoto ei ole merkki mistään pahasta! Ja tipetsu, monikkoraskauksissa sitä vuotoa voi olla enemmän kuin yksösraskauksissa ja olla täysin normaalia :)
 
Mä liityn ikävä kyllä myös vuotelijoiden joukkoon. : / Toissa yönä hulahti aika paljon ruskeaa valkovuotoa.. En silti ole ollut kovin huolissani, sydänäänet kuuluu hyvin ja tunnen jopa pienenpieniä töytäisyjä kohdusta istuessani. Eivät voi minusta olla muuta kuin vauveli. :heart: Istukankin arveltiin ultrassa olevan takaseinämässä, joten uskon kyllä tunnistavani liikkeet. Toki vähän tuo vuoto mietityttää, minulla kun ei ole koskaan aiemmin sellaista ollut.

Pupulin minä olen huomannut, ettei vitamiineja kannata ottaa tyhjään vatsaan. Mulle seuraa siitä joka kerta oksennus, vaikka en ole aiemmin raskauksissa koskaan oksentanut.. Nyt siis kolmas meneillään.

Cassy 1,5 h kuluttua rv 13+0 :)
 
Toivottavasti on harmitonta vuotoa teillä joilla sitä on ollut! Doplerin hankkimusta olen itsekkin harkinnut, mutta pelkään että sitten olen kokoajan kuuntelemassa.

Mulla lähti eilen sormen kynsinauhasta ja ihosta palanen pois ja tänään huomasin et se on tulehtunut. Onneksi oli desinfiointiainetta ja laastareita. Toivottavasti parantuu itsestään. En millään haluaisi lääkäriin lähteä tämmöisen takia.

Eilen oli kolari hyvin lähellä! Taksi kääntyi kolmion takaa mun eteen. Kyllä mä säikähin ja tööttäsin ehkä 10 kertaa. Pakko varmaan istaa se turvavyön alennin. Täällä oli liikenne ihan kaaos eilen venetsialaisten takia.

Tänään viimeinen lomapäivä, huomenna takasin töihin.

Eleonoora 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Voih, toivotaan että vuodot ovat kaikilla vaarattomia ja että kaikki me saadaan meidän vauvat helmi-huhtikuuakselilla syliin asti terveinä ja hyvinvoivina :)

Raportoin sen verran että olo on vallan normaali eikä raportoitavaa oikeastaan ole :D Kohdussa on tuntunut yhtä sun toista melkein jatkuvasti viime päivät, taitaa kasvaa taas kokoa oikein urakalla. On sellainen olo kuin olisi vesipallo alavatsalla, mutta niinhän siellä onkin :) Muutaman kerran olen tuntenut jänniä kosketuksia ja muljaisuja mutta en tiedä käännänkö ne mielessäni vauvan liikkeiksi vai onko ne vain jotain tuntemuksia suolesta jotka alkaa työntyä ylöspäin kohdun pönkääminä. Vatsan kasvua ja liikkeitä odotellessa :)

Hirmu paljon jaksamisia kaikille jotka joutuvat vielä taistelemaan pahan olon tai väsymyksen kanssa. Toivotaan että helpottaisi pian. Ja onnittelut ultra- ja neuvolakuulumisista! :flower:

Mayinka & Nyytti 14+6

Muoks. Pupulin, mulla oloihin ei vaikuttanut pahoinvoivanakaan ottiko vitamiinin tyhjään vai täyteen mahaan. Ainoa että kulautan vitamiinin alas kylmällä vedellä ja vesi helpotti hieman pahoinvointia joten sitä tulikin litkittyä jopa kolmea litraa päivässä plus muut juomat päälle :)
 
Viimeksi muokattu:
Tsempit kaikille vuotelijoilla! Mulla se onneks jäi siihen yhteen kertaan. Liekkö sit paikat vähä verekkäämmät ja turvonneet ja sit sekstailu sen vuodon aiheutti,kuten esikonkin aikaan. Mies kyllä sanoikin kaikessa tiimellyksessä "että eihän tänne kohta koko k*****i mahu" :LOL: Että liekkö syy nyt selvillä sitten..;)

Sitä mun piti kysyä että kun olen nyt kotihoidontuella (hähhäää Jyrki Käteinen..:D ) vuoden loppuun eli 2.1. pitäs mennä töihin,mutta enpä taida mennä, vaan aloitan äippiksen 17.1.2014 (oikeesti alkas KELA:n mukaan 10.2.2014 mutta tuo 17.1.2014 vissiin se 50pvää ennen LA..eikä sitä tiiä,onko enää ees tuossa vaiheessa kasassa..) niin koska mun pitää töihin ilmottaa,siis onks se 2kk ennen vapaan alkua vai mun tapauksessa ennenkuin hoitovapaa loppuu .. En haluis töihin kertoo mitään ennen rakenneultraa, rv 20+0 on 28.10. eli marraskuulle saattaa r-ultra mennä ja muutenkin, haluisin mahollisimman pitkään oottaa,kiinnosta töihin olla missään yhteydessä,hyi..


Nyt pittää lähtee anoppilaan syömään.

Mukavaa sunnuntaita ja voikaahan hyvin ja lepäilkää,mammeliinit!



-Tipetsu ja tyypit rv 11+6- Jei,huomenna poksuu!!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Se on nyt kai syksy tuloillaan! Tervetuloa syyskuun ketjuun: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2293563-maaliskuun-murut-syyskuun-supinat-3-a/#post28933534

Päivitän etusivua heti alkuviikosta, nyt meni vielä tuollaisenaan. Minä siis tämän kuun vielä jatkan koska vapaaehtoisia hommaan ei löytynyt :) Ensi kuussa annan ohjat jollekin toiselle :)
Lisään myös rakenneultria etusivulle samalla kun päivitän sitä, koetan niitä bongailla taaksepäin kun selailen.

Arell ja Herne 11+1
 

Yhteistyössä