*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Nopponen Mulla irtos limatulppa ekan kipeän supistuksen yhteydessä kun tyttö syntyi. Tuosta ekasta supparistahan meni 1h 45min kun tyttö oli syntyny. Se oli sellasta kirkasta limaa joka lorahti housuihin kun tuo supistus tuli. Päättelin silloin, että sen on oltava limatulppa kun oli kirkasta, ja aika hajutonta, ei muistuttanu yhtään valkovuotoa. Lapsivettäkään ei voinut olla kun kalvot puhkaistiin vasta ponnistusvaiheessa. Se tulppa voi tosiaan lähteä jo kauan ennen kun synnytyksestä on mitään merkkejäkään, joillain useampi kuukausi ennen, joten älä huoli. Jos olis limatulppa, se ei välttämättä merkkais mitään. Tulehan kertomaan kuulumisia jahka kerkiät!

(.) Huomenna olis taas neuvola, saapi nähdä miten paljon on maha kasvanut, tuntuu, että on kasvanu ihan hirmuisesti viime aikoina.

CandleLight ja poju 32+3
 
Heissan taas!
Onpas ilmestynyt paljon tekstiä viime kirjoitukseni/lukemisten jälkeen :whistle: :) Mutta jooISOkiitos kaikille myötätunnosta, on se jännä kuinka helpottaa kirjottaa tänne ja sitten vielä joku ymmärtää :heart:
En ole yhtään mukana missään keskusteluissa. Joka päivä lueskelen (paitsi nyt en ollut ehtinyt muutamaan päivään) mutta päässä ei pysy mikään että voisi "kommentoida" /vastailla mihinkään :D .
Eilen oli neuvola ja pitkästä aikaa mitattiin veriarvot, että ei ihme kun väsyttää nimittäin hb110.. :/ sitä ennen mitattiin joskus ekassa neuvolassa ja oli sillon 137.
..
Mun päässä varmaan vinksahti jotenkin, neuvolassa paino oli PIKKUSEN noussut nyt se on 86,7kg oon vaan mässäilly kaikkee ja en juuri liikkunutkaan yhtään, mutta menin ostaan ittelleni tänään salikortin sitten ja päätin että jos sais "pidettyä" painon että se ei nousis ainakaan yli 90(hui tämäkin tuntuu jo karmaisevan isolta lukemalta), tarkoituksena ei tietenkään ole laihduttaa mutta voihan sitä nyt vähän katsoa mitä suuhun laittaa ja harrastaa liikuntaa oman voinnin mukaan :) ajattelin käydä 2x viikossa ja sitten sunnuntaisin alkaa mammajumppa johon olen ilmottautunut.. jee jee! :) varmasti myös liikunta tekee ihan hyvää tälle henkisellekin puolelle joka ei ole ollut ihan tikissä viimeaikoina....
Mukavaa Loppuviikkoa kaikille :heart:
 
Päiviä vaan! Naputtelen tässä kuulumisia hotellihuoneesta. Melkoinen shokki palata kahden viikon joululomalta töihin ja lähteä suoraan kolmen päivän työmatkalle. Mutta toistaiseksi kaikki hyvin, vaikka perhettä onkin jo kova ikävä : / Onneksi tässä ei ole enää montaa viikkoa töitä tehtävänä sitten tämän rutistuksen jälkeen.

Puutumista
oli esikoisen raskaudessa ja se olikin yksi loppuajan rasittavimmista vaivoista. Mulla puutui nimenomaan sormet ja etenkin yöaikaan. Välillä puutuminen oli niin pahaa, että en meinannut vessan ovea saada auki, kun sormet eivät kertakaikkiaan suostuneet toimimaan. Kesäaika ja kovat helteet lisäsivät vaivaa vielä entisestään, eikä puutuminen päättynyt edes ihan heti synnytyksen jälkeen. Tämä kuulemma on ihan normaalia ja sitä voi yrittää estää runsaalla juomisella (kuten turvotustakin), mutta joillakin puutuminen vaan tulee pahempana kuin toisilla. Tässä raskaudessa olen toistaiseksi välttynyt moiselta *koputtaa puuta*.

Vauvan liikkeet ovat melko lailla erilaisia verrattuna aiempaan raskauteen. Esikoinen liikkui hyvin verkkaisesti ja olin lähes tulkoon joka päivä varma, että jotain on hätänä, kun liikkeitä tuntui niin satunnaisesti. Luonteeseen en koe tämän kyllä heijastuvan, sillä nyt kaksi ja puolivuotiaana tyyppi on melkoinen energiapakkaus :) Saa nähdä, tulekoohan tästä nykyisestä mahassa olijasta sitten käänteisesti rauhallinen haaveilija, sillä liikkeitä tuntuu nyt todella paljon ja välillä jopa ihan meinaa sattua, kun kaveri oikein potkii tai pungertaa! Tänään tunsin myös aivan varmasti hikan, joka kestikin ihan pitkään! Muutaman kerran aiemminkin olen ollut hikkaa havaitsevani, mutten ole ollut varma asiasta.

Vaatteita olen pessyt jonkin verran, kun saatiin uusi vaatekaappikin esikoiselle. Nyt siis hoitopöytä/lipasto on tyhjänä ja vaan odottelee vauvanvaatteita sinne viikattavaksi. Ajattelin pikaisesti pesasta nuo kellarissa lojuneet vaatteet, kun hieman niihin on sitä "mullan hajua" ehtinyt parissa vuodessa tarttumaan.

Oireita
ja vaivoja on sen verran, että maha tuntuu olevan todella alhaalla ja välillä painavan ihan kovastikin. Tässä raskaudessa maha ei ole mielestäni missään vaiheessa ollut kovin korkealla, kuten esikoisen kanssa, vaan laahaa varmaan kohta jo tuolla polvissa! Liitoskipuja on jonkin verran, varsinkin noustessa ja äkillisissä liikkeissä tuntuu. Varsinaisia supistuksia ei juurikaan ole (kai), mutta välillä kyllä mahaa kiristää ja kolottaa. Kosteustasapaino on myös melkoisen trooppisissa lukemissa :LOL: Kaikki nämä ovat mielestäni kuitenkin hyvin pieniä ja asiaan kuuluvia vaivoja, enkä ole kokenut niiden kovastikaan haittaavan elämää. Liikuntaa olen harrastanut todella laiskasti viimeaikoina, satunnaista uimista ja kävelyä lukuunottamatta. Haaveilen, että äitiyslomalla jaksaisin käydä joogassa vielä vähän intsensiivisemmin, mutta saas nyt nähdä.

Alisalle84 tsemppiä noiden lihasvaivojen kanssa. Uskon ja toivon, että kyseessä todella on vain raskauden aiheuttama sivuoire, mutta ymmärrän kyllä huolesi. Anncarolille kaikkea hyvää uuteen kotiin ja kotimaahan! Leo81 hienoja uutisia esikoisen kanssa :heart:. Nopposelle pitkää pinnaa ja lisää viikkoja toivottaen.

Ensi viikolla seuraava neuvola. Jännittää jo valmiiksi, kuinkakohan monta(kymmentä) lisäkiloa joulu ja herkut ovatkaan saaneet aikaan! Nyt kai pitäisi mennä vähän kohta edustamaan tuonne työhommiin, joten ensi kertaan.

kwaidan ja Puh *poks, poks* 31+0
 
Käytiin tänään neuvolassa, poika oli kääntynyt oikein päin, ja pää on jossain tuolla melko alhaalla! :) Nyt kun pysyisikin nuin päin, niin vois olla tyytyväinen, eikä tartteis perätilan takia jännittää. Ilmeisesti viime lauantaina kääntyi, kun kotiin kävellessä rupes kova ja kipeä räpiköinti käymään toisella kyljellä, varmaan otti vauhtia kyljestä kääntymiseen. :heart: Miten teillä muilla, joko vauvat ovat kääntyneet oikein päin?

Nyt neuvolassa käydään parin viikon välein, ensi viikolla mennään synnytysvalmennukseen. Sf-mitta menee edelleen yläkäyrällä, ja painonnousu on tasaantunut hyvin. Hemoglobiini oli tippunut 118:sta, lisäraudasta huolimatta, joten ei auta kun ottaa rautaa appelssiinimehun kanssa, ja neuvolatäti ehdotti, että joka toinen päivä ottaisi kaksi tablettia.

Onko muuten teillä muilla ollut päänsärkyjä viime aikoina? Miulla on nyt viimeisen parin viikon aikana harva se päivä särkenyt päätä aamusta alkaen, lähtee välillä pois ja palaa taas. Hartiaseudun kireys pitäisi sulkea pois, ja seurailla, helpottuuko hieromalla vai ei. Nestevajauksesta ei voi johtua, kun tuota vettä tulee juotua hyvät määrät neuvolatädinkin mielestä.

Neuvolassa oli puhetta myös jännityksestä ja ahdistuksesta synnytykseen liittyen, joten sain lähetteen sinne "pelkopolille", että käydään kätilön kanssa sitten asioita läpi. :) Mie jännitin jo, että pääsenkö ollenkaan sinne, kun tuo synnytys on ruennut nyt pyörimään päivittäin mielessä, ja ruennut hermostuttamaan / pelottamaan.

Noh, sellaista täälläpäin, alunperin innoissani tulin kyllä kertomaan vaan, että pikkuinen on kääntynyt! :)

Viude ja Dude 31+6
 
Nippatäti sairaan ihana masu kuva ja aivan sairaan hienon värinen paita :heart:
Mutta joo tosiaan kun tarkemmin tässä lueskelin niin Vauvanvaatteista/tarvikkeista on ollut puhetta, meillä taitaa olla melkolailla kaikki isoimmat jutut ja kaikki ollaan saatu!! ihan uskomaton määrä tavaraa ja tuntuu nyt että voisin myydä osan jo pois:D meiltä puuttuu oikeastaan turvakaukalo..
Mutta itseasiassa lähdin kirjoittamaan sen takia kun ihan vain mieleeni juolahti että Mitä minä tarvitsen, ihan ulapalla olen kaikista liivinsuojista yms..? :confused: ja kannattaako "äidin tarvikkeet" ostaa jo ennen synnytystä?
Ja sitten rupesin myös miettimään että meillä ei ole mitään harsoja eikä muitakaan pikkupyyhkeitä..paljonko tälläisiä kannattaa hankkia? oivoi tuntuu vaan niin hölmöltä mennä kauppaan kun ei edes tiedä mihin kyseisiä tavaroita tarvitsee :D
 
Huomenta kaikille,

Olemme päätymässä emmaljunga sport classic vaunuihin ja tähän otettaisiin quadrolift. Olisko jollain kokemusta tästä kokoonpanosta?

Kaikilla tuntuu olevan jo vauvalle jo kaikki valmiina. Meillä on vain äitiyspakkaus, pesen vaatteet kunhan jään lomalle. Mitään muuta ei ole, onhan tässä aikaa. Ajattelin skarpata sitten kun työt eivät enää häiritse arkea ja voi keskittyä odotukseen:) Olen niin laiska käymään kaupoissa ja netistä en ole koskaan oikein mitään tilannut.

Mukavaa odotusta ja voimia:)

OivaAino 31+0
 
Mie olen ommellut vauvan pyllypyyhkeet itse, vanhoista frotee pyyhkeistä saa monta :) Nyt olis vauvalle retron ketlaset pyyhkeet mihin ompelin ankan kuvia <3 Sit jos laittas hoitopöytään kiinni pikku naulakon mihin ne sais roikkumaan.

Kaikki omat tarvikkeet on hankkimatta, siteet, rintapumppu jne.. Pitäs varmaan joku päivä suunnata kaupoille, ja ostaa tutit, pullot ja muut jutut, ei tarvii sit sairaalasta lähtee kauppaan.

Mielialanvaihteluja
Oon välillä ihan superonnellinen enkä malta oottaa että vauva syntyy, ihan ykskaks alkaa ahdistaa ja vatvon kaikkea mahdollista. Ihan varmaan normaalia raskauteen liittyvää, mutta kun oon niin herkkä ihminen niin jotenkin tuntuu raskaalta nuo huonot hetket. Mies ei oikeen ole hyvä kuuntelija niin ei sille voi puhua mitään ja neuvolaankin on parisen viikkoa aikaa, pitää varmaan saada siellä ulos noita ahistavia ajatuksia niin olis helpompi valmistautua synnytykseenkin.

Sone ja Paavo 31+4
 
Hankinnoista Itselle oon hankkinu parit imetysliivit, liivinsuojuksia pitäis vielä hankkia kun en oo entisiä löytäny mistään, ovat varmaan jossain laatikon pohjalla. Rintapumppu minulla onkin vanha ja paksuja siteitä pari pakettia. Tähän hätään en muuta keksi mitä sitä muuta tarviis :)

Harsoja minulla on n. 15 kpl. Oon käyttäny niitä puklurättinä ja syöttäessä suojaamassa vauvan kaulaa ettei maito valu kaulapoimuihin. Lisäks käytin harsoa hoitotason päällä (tapa jäi synnytysosastolta jossa hoitajat neuvoivat tekemään niin) Siillä oli kätevä kuivata jalkapoimut pyllynpesun jälkeen. Sitä paitsi monesti kakkavaippaa vaihtaessa kakkaa tuhraantu alustaankin niin oli jotenkin kätevä heittää vaan harso pesuun.

Hurahdin sitten eilen ostamaan vähän uusiakin vaatteita vauvalle. KappAhlissa on ihania ne newbie-vaatteet :heart: Itse kun ei voi niitä tyttöjen hepeniä ostella niin ostin ystävän vastasyntyneelle ihanan mekon ja housut. Tuolta löytyi myös ne imetysliivit.

Särö ja Jalo 32+6
 
Huomenta..

En ole päivään kahteen käynyt kun meidän pojalle on etenkin ollut aika surullista kun jouduttiin luopumaan meidän 1v5kk westie koirasta. oli myönnettävä, että koira tarvitsee enemmän aikaa ja seuraa ja kuopus hiukan allerginen, vaikka westien ei pitäisi kauheasti allergisoida mutta meillä näin :( Koira lähti eilen uuteen hyvään kotiin ja esikoinen 8w itkenyt eilen ja tänään aamullakin :( ihan sydämestä ottaa.

Sokerirasituksessakin kävin eilen ja läpäisin hyvin arvoin.. 5,3 ja kaksi seuraavaa oli 6,3... Eli diabetesta ei ole. Eli jotain hyvää :)

Täällä vatsassa kaikki ennallaa, mutta huomasin henkisten järkytysten lisäävän supistuksia jonkun verran. Enkä viime yönä nukkunut kunnolla kun mietin esikoista ja koiraa. Tiedän kodin ja paikan olevan kuitenkin koiralle hyvä ja kaikille parhaaksi.

Anteeksi oma napaisuus tällä kertaa :(

mam ja risbe 32+6
 
Mam Voih! Tuo niin riipaisee sydäntä kun lemmikistä joutuu luopumaan, olipa syy mikä tahansa. Täälläkin se jossain vaiheessa edessä kun neljä koiraa ja vanhin jo yli 10 vuotta, miten sitä osaa sit lapselle selittää mihin se rakas lemmikki häviää. Onnittelut kuitenkin sokerirasituksen läpäisystä!



Tällaisia bodeja sain aikaiseksi vanhoista kulahtaneista kun värjäsin pesukoneväreillä samassa harsojen kanssa. Laitoin vielä nuo silitettävät kuviot koristeeks :)
 
Ihania masuja :heart: ja Nippatädillä ihanan värinen paita.

Anncarol kiva kuulla, että kaikki on siellä hyvin. Mielenkiintoista lukea eri maiden käytäntöjä. Ei hassummalta kuulosta brittiläinen tapa.

Hyvää äitiyslomaa teille, joilla on se virallisesti alkanut

Hienoa Ihanainen, että sokerirasitus läpäisty hyvin tuloksin.

Kiitti Leolle selvennyksestä ja onnea ihanista uutisista! Päivä tuskin enää tuosta voi parantua.

En ajatellut pestä esikoisen vaatteita uudestaan. En tosin ole vielä vilkaissut niitä, mutta tuskin tulee tarvetta pestä. Kaikki rattaita lukuunottamatta ovat vauvaa varten valmiina. Joskaan tavarat eivät ole paikoillaan, mutta sen vielä ehtiin tehdä.

Täällä on paino alkanut nousta. Alkuun olin lähes huolissani, kun painoa ei kerry. Nyt on muutaman viikon aikana tullut muutama kilo. Vielä on tullut kohtuullisesti, noin 5kg. Mietin vain mitä painonnousu tekee sokeriarvoilleni. Viikonloppuna ajattelin mitata taas urakalla, jolloin tulee selvyyttä tilanteeseen.

Täällä vauva on ollut raivotarjonnassa jo noin pari kuukautta. Ei kuitenkaan yhtä aikaisin kääntynyt kuin esikoinen.

Päänsärkyä täälläkin ollut satunnaisesti. Onneks menee ohi itsestään. Mulla toki voi johtua siitä, että makaan paljon enkä saa paljon raitista ilmaa. Nestehukasta tai lihasjännityksestä tuskin johtuu.

Soittelinpa Kelaan, kun päätöksiä sairauspäivärahasta ja äitiysrahasta ei ollut vieläkään tullut. Meillä töissä on ollut muutoksia, joten epäilin, että voisi johtua siitä. Niinhän se siitä johtuikin. Palkanlaskennassa eivät edes tienneet tulevasta äitiyslomasta :headwall: Kela olisi ollut ottanut asian käsittelyyn vasta äitiysloman alkaessa. Jos en siis olisi itse kysellyt, niin saisin odotella päätöksiä vielä pitkään. Sinällään asialla ei ole kiire, koska ekat rahat tulee noin 2 kk kuluttua, mutta päätös olisi silti kiva saada. Sain jonkinlaisen laskelman jo, mutta se oli väärin laskettu :headwall: eli vielä joudun odottelemaan.

(.) Muuten täällä mennään samaan malliin kuin aikaisemminkin. Tänään ylittyi pikkukeskoisuudenraja, mikä on ollut yksi etappini. Seuraava on rv 34 täyttyminen, välietappi ensi viikon lääkärikäynti. Nyt kun rv 34 täyttyminen alkaa lähestyä, niin tämä tilanne alkaa kyllästyttää. Kaipa nyt uskallan päästää nuo tunteet valloilleen, kun tiedän tämän kohta olevan ohi. Muuten mieliala on hyvä.


Minx 32+0 Poooooks!
 
Huomenta ihanat naiset!

Pihalla on vielä sinistä ja pimeää ja mie oon jo ommellu yhdet housut vauvalle tänä aamuna.. hullu mikä hullu.
Harsot ja pyyhkeet niistä piti sanomani, että mie ompelin ite nuo harsot harsokankaasta, oli aika halpaa tuolla kangaskaupassa ja sai erikokoisia tehtyä. Samoin oon tehny niinku Sone että tehny vanhoista pyyhkeistä vauvan pylliäispyyhkeitä. Vielä aattelin parit huppupyyhkeet tehdä.

Hankinnat meillä on tehtynä. Oletteko muut laskeskelleet paljon vauvan juttuihi on menny rahaa? Me vähän ynnäiltiin Vauva-lehden innoittamina ja tässä meidän laskelmia:
-Vaunut on muutaman vuoden vanhat Hartanit, jotka saatiin halvalla (75 e)
-Pinnasänky on käytetty pari vuotta vanha Brio ja siihen saatiin kaikki höysteet mukaan, mm hoitoalusta siihen pinniksen päälle ja sellainen pitsiverho siihen päälle ja se pinnasängyn reunapehmuste (150 e) ja tämä on meidän kallein hankinta, maksettiin varmaan ylihintaa kun ei tajuttu asiaa tarkistaa :ashamed:
-Turvakaukalo ja se jalusta kanssa käytettyinä, muutaman vuoden vanha Gracon setti (30 e)
-Sitteri on myös käytetty muutaman vuoden vanha (20 e)
-Ostettiin alussa Doppler (30 e), oli silloin tosi mukava laite alussa!
-Vauvan vaatteet on käytettyinä suurin osa kirppareilta ja nettihuutokaupoista. Niihin menny yhteensä ehkä 60 e
-Kestovaipat huusin netistä 15 e ison paketin Imse Vimsejä
-Rintapumppu on huuto.netistä myös, maksoi 5 senttiä ja postikulut 5 e
-Kantoliinat, lakanat, imetystyynyn, pinnasänkyyn tarvikepussin ja vaatteita oon ommellut itse saamistani ja vanhoista kankaista ja vanhoista lakanoista yms.
-Lääkärikuluja on tullut noin 100 e kun polilla on pitäny juosta.
-Vauvalle muutama purkki tuota korviketta varuilta, talkit, voiteet ja salvat, paketti vaippoja varmuuden välttämiseksi, öljyä yms yms. Ja miulle siteitä muutamat paketit. Näihin on menny varmaan 30 e
-Yhteensä 515 e, eli oletan että ekasta vuodesta ja hankinnoista selvittäisiin alle tuhannen euron. Oon ollut kylä iloisesti yllättynyt, kun me ollaan saatu samalla rahaa syrjään laitettua tässä. Eli meidän pienillä tuloilla on mahdollisuus pärjätä ihan hyvin.

Oma fiilis on fyysisesti ihan ok. Refluksi on pahentunut, mutta sille ei voi mitään, öisin herään vaan siihen tukehtumisen tunteeseen ku on nielu täynnä vatsan sisältöä. Sokerit on pitkin sitä itseään kuten aina. Sisätautilääkärin luo pääsen vihdoin ensi viikolla niin ehkä se osaa jotain sanoa miten tuon Raskausdiabeteksen kanssa eletään. Miun ystävä sanoi, että vauva ei pääse miun luo vierihoitoon jos aloittavat miulla nyt ne insuliinit, että kuulemma vauva viedään heti synnytyksestä lastenosastolle tippaan ja seurantaan.
Eilen olis saunassa naapureiden kanssa ja miun kaveri iloisena naureskeli että onneksi raskausajan murheet on sellaisia että ne unohtuu heti kun vauvan saa syliinsä ja että nyt se tuntuu rankalta, mutta mielialat ne vaan heittelee. Suutuin jostain syystä kovasti, loukkasi, ettei näitäö murheita pidetä minään, kun kerta on raskaana. Miusta tuntuu että oma olo on yhtä syöksykierrettä, aamuisin herää vaan ja syö aamupalan (joka on joka helvetin aamu ihan yhtä intohimoa herättävä, munia kun mitään muuta ei aamusokeri siedä) ja sitten vaan on tyhjä olla koko päivän. Välillä käyn kävelyllä koiran kanssa hissukseen ja itken metsässä, kun kotona on niin surkeeta edes itkeä. Olo on jotenkin koko ajan ihan tyhjä tai sitten itken. Tuntuu vähän siltä kuin kaikki ajattelis että en mie osaa tätä vauvaa hoitaa, mutta eivät vielä voi sitä poiskaan ottaa niin pitää vaan säätää jotain, etten pilaa koko pientä ihmistä tässä loppuraskauden aikana. Tuntuu että kaikki on pilalla, oon jotenkin epäonnistunut ihan täysin.

Nippa ja paavo 31+5
 
Nippa Kyl ne nää hormonit tekee herkkyyttä, mie ymmärrän tuon siun olon vaikka eri murheet onkin. Mie en oikeestaan edes tiedä mitä mie murehdin ja märehdin, on vaan ajoittain vaikeeta. Mut se on mentävä nyt vaikka päällä seisoen tää loppuaika, kyl se sit helpottaa kun vauvat syntyy. Hormonitoiminta tasoittuu ja saa oman kehon takas. Tosin imetyshormonit voi kyl nekin vaikuttaa jonkun aikaa ennenkun tottuu taas uuteen vaiheeseen. Jaksuja sinnekkin :heart:
 
Nippatäti Minulle on myös tuollaset ajatukset todella tuttuja, ei niinkään tässä raskaudessa mut esikoista odottaessa ja etenkin synnytyksen jälkeen olin tosi herkkä toisten kommenteille. Eikä tilannnetta helpottanu yhtään se et anoppi oli erittäin kärkäs jakamaan neuvoja (lue: ohjeita) miten vauvaa pitää hoitaa. Itselle tuli just sellanen olo et enhän minä voi osata tätä lasta hoitaa enkä osaa tehä mitään oikein. Sitä kun luonnollisesti oli epävarma et osaako sitä vauvaa hoitaa kun ei minulla ollu minkäänlaista kokemusta edes tuttujen vauvoista. Siihen vielä hormonimyrsky päälle ja minulla tietysti vaikutti se masennus vielä lisää. Jaksamista sinulle :hug:
 
Nippatäti: Pyydä neuvolasta numero neuvolapsykologille! mun mielestä nuo sun olotilat ei ainakaan hellitä jos yksin niitä joudut märehtiä. valitettavasti mun synnytyksen jälkeinen masennus näkyi tuollaisena ja se oireili jo odotusajan loppupuolella. Ei kenenkään yksin tuollaista kannata jäädä katsomaan. Kyllä hormonit osansa tekee, mutta kun selvästi sä itse olet huolissaan niin ota asiaksi neuvolassa tai soita vaikka heti. usein se puhuminen helpottaa ja jos ei niin ne käynnit voi lopettaa. Tärkeää on, että sä itse voit hyvin myös henkisesti.
 
Minx: Jihuu!!! Onnea sinulle taas yhden etapin saavuttamisesta. :heart: Yhdessä tästä selvitään, mulla kans seuraava tavoite rv 34, sittenhän synnytystä ei enää estelläkään, joten ollaan jo tosi lähellä niitä vielä parempia viikkoja. :) :D

Nippatäti:Et ole ainoa joka murehtii ja jonka mieli matelee pohjamudissa. Välillä tunnen minäkin mahtavaa onnellisuutta ja intoa;kohta meillä on ihana pieni vauva... Sitten yhtäkkiä alan itkeskelemään surkeaa tilaani... tarkoitan siis kun mulla nää kaikki riskit koko ajan ja osastolle joutuminen ahdistaa jo etukäteen ku tiedän et näillä viikoilla eivät enää edes päästä välttämättä kotiin. Sit miehenikin alkaa olla jo aika poikki tilanteeseen kun hän käy työssä ja tekee kaiken täällä, myös ruoat valmiiksi et pärjään aina seuraavan päivän ettei tartte kokata... Itken sit sitäkin...
Mutta esikoisen aikaan, kun ei ollut näitä tällaisia ongelmia, niin siitä huolimatta tunsin olevani niin surkee ja kaikki pelotti. Synnytyksen jälkeiset 2vk oli yhtä itkua ja hammasten kiristystä, väsytti, imetys ei aina onnistunut, tyttö itki PALJON... eikä siihen ollut yhtään tottunut. Saapa nähdä kuinka toisen synnyttyä (kun sinne asti päästäisiin edes...) käy, onko sitä yhtä herkillä pienen kanssa. Nähtäväksi jää. Mut siis tällä stoorilla haluan vaan sanoa et oli isompia ongelmia tai ei niin hormoonit tekee olon välillä tosi kurjaksi. Paljon tsemppiä sinne! :hug:

Meillä vauva majailee tällä hetkellä ovelasti viistotarjonnassa. Oli pitkään perätilassa mutta on nyt kääntynyt melkein pää alaspäin, pää on tuossa toista nivustaivetta kohti ja pylly sitten navan oikealla puolella... Tosin mulle ei oo väliä miten päin on kun leikkaukseen joudutaan silti. Ehkä sen eteisistukan vuoksi on hyvä ettei potki suoraan sinne istukkaan kokoajan ja pääkään ei nyt painata suoraan siihen, vielä... Eli hyvä näin.

( . ) Mulla eilen aivan ihmeellinen alamahakramppi, kesti tunnin... Ei siis suoranaisesti supistanut koko aikaa vaan enemmänkin väänteli mahaa niinku mahataudissa joka sit heijastui jomotukseksi alamahaan ja supisteli välillä. Nakkasin panadolia naamaan ja kävin 3 krt p**kalla ni alko helpottaan... Sit yö meni vähä pyörien, kolotti ja kivisti taas, ei löytynyt asentoa ja ku aamulla nousin ylös samantuntoinen kouristus tuli mahaan ja taas vessaan... Sit meni ohi. :confused: Mikähän lie?? En siis ollu kurallakaan... Noh, nyt on olo ihan normi, ruokakin maistuu, et kai suoli vaan tartti sit tyhjentyä.
Supistuksia, kivuliaita jonkin verran esiintyy... hiukka pelottaa kohdunkaulan tilanne... maanantaihin pitäis jaksaa oottaa kontrollikäyntiä äitipolille. Niin ja sainhan mä aamulla taas aikaiseksi ahdistuksenkin itselleni. Eilen illalla laitoin ekaa kertaa sen geelin alapäähän (sen emätintulehduksen takia), aamulla tietty sitä tuli ulos vähä vessareissulla ja sormenpään kokoinen verihyytymähän siellä seassa oli tietenkin aiheuttamassa tälle äidille lisää murhetta tähän tilanteeseen. Nyt ei kuitenkaan oo tullu lisää mitään vuotoa, olisko niitä viimeviikonloppuisia jäämiä geelin kans sit päässy vasta ulos...?? Saapa nähdä. Inhottava kun koko ajan pelottelee jollainlailla, jos ei tuu vuotoa sit kouristaa ja supistaa ja ja ja ja... Herrrrrrrmo menee ja sit taas itkettää! :kieh::'( Ristiriitaiset tunteet siis jatkuu, ties monettako viikkoa ja aina tuntuu et on yhtä paljo vielä edessäkin! Hmph! :stick:

Nopponen 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Täällä pitää kiirettä hääjärjestelyiden ohella. Huomenna tähän aikaan olen jo rouva, iik!

Alisa Kiitos tsempeistä :)

Vauvojen liikkeistä Mulla esikoinen oli mahassa tosi jäntevä, mutta melko rauhallinen (istukka saattoi vaimentaa osan liikkeistä, koska oli edessä). Hän jumppasi pidempiä jumppia kerrallaan, ja välit oli melko rauhallinen. Edelleen hän on aika rauhallinen tyttö, ja syntymästä asti ollut jäntevä. Mutta osaa hänkin ranttaliksi panna ;D Tää toinen taas melskaa mahassa lähes koko ajan, joten saa nähdä millainen elohiiri sieltä tulee..

Puutuminen No nyt täälläkin sitten puuttuu ne jalat nukkuessa..

Vauvan asento Vauva oli viime neuvolassa ainakin pää alaspäin ja liikkeet tuntuukin aika ylhäällä edelleen.

Vauva hikkailee nyt ja mun täytyy jatkaa järjestelyitä. Mistäköhän sitä saisi energiaa kun melkein koko viime yö tuli valvottua? Mun liitoskivut vaivasi tuttuun tapaan ja vauva jumppas melkein koko yön. Sen lisäksi esikoinen on flunssassa ja heräili ihan tukkoisena koko alkuyön.

Nallu ja pikkuveli 31+5
 
Hei vaan!
Pesänrakennusvimma ilmenee mullakin lähinnä kaikenlaisina "tosi tarpeellisiksi" perustelluilla vaate yms. hankinnoilla, kuin Haaveissa Pullakin kirjoitti. Lisäksi olen viimeisten parin kuukauden aikana neulonut kaikenlaista, ehkä selin liittyy samaan ilmiöön.

Pihlaja78 kyseli odotus-/imetysvaatehankinnoista netin kautta. Minä olen tilaillut useammastakin paikasta, kun oman paikkakunnan valikoimat rajoittuu lähinnä h&m:ään. Bebesin verkkokaupasta tilasin viime imetyksen aikaan imetysliivejä ja -paitoja. Ovat kyllä vähän hintavia, mutta mielestäni kyllä myös sen arvoisia. Liivit oli vähän kivemman näköisiä kuin peruslindexit, ja boob-merkkiset imetyspaidat ovat kyllä kahden edellisen lapsen imetysaikana olleet minulla kovassa käytössä, ja silti edelleen hyväkuntoisia.

Emsuli, mun mielestä itselle kannattaa etukäteen hankkia ainakin imetysliivit, liivinsuojia, isoja siteitä ja mahdollisesti rintapumppu, ettei tarvi heti kotiutumista odotellessa lähettää miestä ostoksille. Itse suosin sekä liivinsuojissa että siteissä kestoversioita, koska ovat mielestäni niin paljon kertakäyttöisiä mukavampia iholla. Harsoja mulla on varmaan joku 20kpl, mutta varmasti vähemmälläkin pärjää. Meillä niitä on käytetty niin puklurätteinä, suojana imettäessä, pyllypyyhkeinä kuin vaipanvaihtoalustoinakin.

Pienimmät vauvanvaatteet aion pestä ja silittää kaikki, vaikka pesun jälijltä ovatkin laatikossa. Osa on ollut välillä lainassa ja jotenkin tuntuu mukavammalta, että on itse pestyjä, kun laittaa lipastoon vauvaa odottamaan.

Vaivoja on ollu taas viime päivinä onneksi vähän vähemmän. Maanantai-iltana kävin kävelyllä pari kilometriä, ja sen jälkeen oli kyllä vähän tuskanen ilta. Mutta nyt kun on vaan töissä istunu päivät ja liikkunu jalan lyhyitä matkoja, liitoskivutkin on pysyneet aisoissaan. Mulla on kans välillä ollut Niittyvillan kuvailemaa nivuskipua oikealla puolella, mutta nyt pariin päivään sekään ei ole pahasti tuntunut.

Vauva kääntyilee vielä aika tiuhaan. Reilu viikko sitten oli selvästi poikittain, sen jälkeen istui muutaman päivän, eilen oli välillä jo selvästi pää alaspäin, mutta illalla oli taas kääntynyt poikittain. Toivon kovasti, että asettuu ajallansa pää alaspäin.

Kovasti tsemppiä teille kaikille, joilla mielialat heittelee. Osittain menee varmasti hormonien piikkiin, mutta kannattaa hakea keskusteluapua, jos tuntuu liian raskaalta. Itsellä on yleensä raskausajat menneet suht hyvin, mutta kakkosen syntymän jälkeen muistan, kuinka syytin itseäni siitä, että "ei tuntunut miltään". Tunsin epäonnistuneeni, kun en ollut vauvasta niin onnellinen kuin esikoisesta heti syntymän jälkeen. Kun uuteen tilanteeseen muutamassa päivässä tottui, mielikin tasaantui.

Piikunen 28+5
 
Nippatädille jaksamista ja ota ihmeessä yhteys neuvolaan ja kerro tuosta olotilastasi.
Nopposelle myös jaksamista ongelmien ja vaikeuksien kanssa.

Hankinnoista Nyt näyttäisi turvakaukalo tulleen postiin noudettavaksi, että pitää se kohta käydä hakemassa. Omat tarpeet on vielä hommaamatta, kuten liivinsuojat ja imetysliivit. Isoja siteitä on yksi pakkaus, mutta pitää toinen vielä ostaa. Bebanthenia täytyy olla tuubi! Viimeksi meni imetyksen alussa nännit rikki ja oli tosi kipeät. Tuo Bebanthen auttoi ja se ei ole vauvallekaan haitaksi, ihan synnärillä neuvoivat sitä käyttämään. Harsoja on kertynyt ihan kivasti jo esikosen jäljiltä, käytän niitä suojaamaan vauvan kaulaa imettäessä ja niillä on tosiaan kätsy pyyhkiä puklut pois ym. Ihan tarpeellisia, on niitä hyvä useampi olla kun koko ajan on kuitenkin muutama pyykissä.

Vaatteiden pesu äitiyspakkauksen vaatteita ja muutamia lahjaksi saatuja en ole vielä pessyt. Esikoisen vanhat pesin jo, ne olivat vanhemmillani säilytyksessä ja siellä kun oli remontti niin niihin pääsi mm. betonipölyä mikä on tosi kurjaa tavaraa.

Neuvolakuulumisia Tänään pitkästä aikaa neuvola.
Painonmuutos +555g yhteensä 7,7kg (hui!)
Paineet 127/75
Pissa -/-
Hemppa 122 (lisäraudalla noussut, välttämättä ei tarvitse enää syödä)
Sf 30,5
Vauvan syke +138
Liikkeet ++
Tarjonta rt?

Terkka epäili pikkuisen vielä heittävän kuperkeikkaa kun saa mojovia potkuja annettua myös tuonne alas. Nyt vaikutti olevan raivotarjonnassa, mutta hoitaja sanoi, että voidaan rv36 vaikka ultralla tarkistaa, että on kääntynyt oikein päin. Nyt hieman sitten jännittää, että onhan varmasti sitten oikein päin. Perätilalapsen synnytys kyllä pistää hermostuttamaan. Onhan tässä aikaa pienen vielä kääntyilläkin, joten ei pidä huolehtia.
Seuraava neuvola onkin 25.1.

(.) Muuta ihmeitä ei kuulu. Esikko selvisi vatsataudista ja huitelee nytkin kaverin luona kylässä. Oma olo ihan hyvä, hieman vain väsyttää.

CandleLight ja poju 32+4
 
Hankinnoista Olen tähän mennessä hankkinut vasta muutaman uuden vaatteen tulokkaalle ja muutamia perustarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä. Itselle täytyisi löytää parit hyvät imetysliivit. Olen netistä niitä koittanutkin metsästää, ei vaan helpolla löydy kun olen sen verta rintava :/ Vauvalle täytyy vielä hankkia uusi sitteri, isofix-jalusta kaukalolle, pinnasänkyyn reunapehmusteet (esikoisen aikainen on aivan surkea ja heitinkin sen jo menemään) ja muutamia vaatteita lisää joilla pärjää alun. Jonkun pienen hoitopöydän haluaisin mutta katsotaan mihin päädytään.

Alkuviikolla innostuin penkomaan vaatekaapin perältä esikoisen vanhat pienet vaatteet ja pesin ne sekä äitiyspakkauksen vaatteet. Esikoinen oli aivan innoissaan auttelemassa :) Nyt täytyisi ne vaan järjestellä lipastoon jotka jo siivosinkin valmiiksi.

Mam_87 Hienoa että selvisit sokerirasituksesta hyvin tuloksin! :) Harmi kun jouduitte koirasta luopumaan :/

Särö78 Hienoja tuli noista värjätyistä vaatteista. Ajattelin itsekin jos värjäisi noita esikoisen jäljiltä olevia harsoja vihreäksi. Olen niin hurahtanut siihen väriin :)

Täällä on vauva ollut raivotarjonnassa jo pitkään. Toivon mukaan ei nyt enää sieltä lähde kääntyilemään, epäilen vahvasti. Esikoinenkin oli jo hyvissä ajoin pää alaspäin. Viime päivinä vauva onkin kiitettävästi puskinut päällänsä ja ei kyllä ole mikään kiva tunne alapäässä :/

Nippatäti ja muut vastaavassa tilanteessa olevat, kannattaa ehdottomasti jutella noista ajatuksista vaikka siellä neuvolassa. Ei ole hyvä jäädä murehtimaan niitä yksin. Tsemppiä!

( . ) Viime viikolla oli lääkärineuvola ja meinasi pupu mennä pöksyyn kun huomasin että lääkärinä on nuori mies :) Oli kyllä erittäin mukava ja asiansa osaava. Hemoglobiini oli laskenut entisestään (102) ja nyt täytyykin sitten lisärautaa ottaa päivittäin. Kunpa vaan vatsa kestäisi sen. Ensi viikolla sitten jo seuraava neuvola. Kuun lopulla menenkin sitten taas kasvukontrolliin, toivottavasti pysyis pienokaisen kasvu tasaisena ettei nyt ottaisi suuria spurtteja. Tällä hetkellä vielä mahdollisuus siihen että laskettuna aikana olisi alta 4kg.
Paikkoja kolottaa paljon enemmän kuin esikoisen aikana ja nukkuminen on välillä todella ahdistavaa jo mahan osalta. Siihen vielä lisäksi lonkkakivut ja käsien ajoittainen puutuminen.

Toiveikas84 & papu 30+0 Poks poks :heart:
 
Näköjään vaivoja on muillakin, en ole ainoa :) Koko raskauden ajan olen päivitellyt, että miten on mahdollista, että joku ei tiedä olevansa raskaana!?!? Kun alusta lähtien on maha-asukki ilmoitellut tulostaan ahkerasti, milloin on huimaillut, maha ollut kipeä enemmän ja vähemmän koko ajan....ja huonovointisuutta enemmän ja vähemmän.

Nukkuminen on ollut haasteellista täälläkin. Illalla ei millään nukahda ja sitten ravaa vessassa ihan minimissään sen kaksi kertaa yössä, joskus ihan yhtenään... Tyynyvirityksillä saa jonkinlaisen kelvollisen asennon. Aamulla kyll äsitten nukkuisi vaikka kuinka pitkään...

Vaunukaupoilla on täälläkin käyty pariin kertaan, mutta mitään päätöstä ei ole vielä syntynyt. Emmaljungan City Cross tai Mondial/Edge olisi tällä hetkellä ajatuksissa, Citycross kopalla ym. varustettuna.... Mutta vaikea on päättää... Hiekkateillä pitäisi vaunut kulkea kepeästi ja olla kaikinpuolin käytännölliset. Mutta mistä sitä etukäteen voi tietää... Ettei sitten heti kaduta miksei otettu sittenkin sitä toista mallia?!?

Mukava kyllä lukea kanssasisarten ajatuksia, kun kaikki ollaan aikas samassa tilanteessa :)

Jojona 31+4
Kokeillaan saisinko värillisen tekstin aikaiseksi, jos sen avulla Jemimi saisi päivitettyä tuota ekan sivun listaa helpommin :)
Eli 10.3. Jojona - 31v. - 1 lapsi
 
Jojona Nyt oot listalla =) Tervetulloo joukkoon! Synnytyssairaala?

Tänää oli tosiaa neuvola ja ei ollu oma neuvolatäti,kun oli kipee ja koneetkaan ei siellä toimineet,eli paperille vaan tiedot,jotenkin orpo olo jäi...maanantaina pitää muistaa neuvola aika soittaa,nyt alkaa käynnit siis 2 viikon välein...Ei tässä tällä kertaa muuta...


Jemimi ja pikku-ukko 30+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä