MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Lokakuu* :)

Vihdoin edes hetken jaksan istua koneella ja lukea miten teillä muilla etenee raskaus. Ihana lukea et mitä ajatuksia itse kullakin pyörii mielessä just' tällähetkellä.

Mun raskaus on ollut erittäin vaikea, pahoinvointi on ollut enemmän kuin järkyttävä. Ja hehkeydestä ei oo pienintä unelmaakaan, en osaa ollenkaan nauttia tästä raskausajasta. Joskus aikanaan kuvittelin olevani erittäin hehkeä äitiehokas, kun tulen raskaaksi. Nyt en selviä ilman Zofrania (lääke, jossa vaikuttava aine ondansetroni) ja niitä päiviä et kykenen kodin ulkopuolelle on hyvin vähissä. Tottakai olen enemmän kuin onnellinen tulevasta lapsestamme, mutta tämä neljä kuukautta on vienyt kaikki voimat.

Asun ulkomailla, ja meidän lähipiirissä ei ole lapsiperheitä ollenkaan. Kun ensimmäistä lasta odotan niin olen välillä vähän hukassa kun en tiedä mitä kuuluisi millonkin tapahtua/mitä kuuluisi millonkin tuntea. No, internet tuo onneks kaverit ja perheen lähelle tännekkin.

Täällä käyn lääkärissä vähintään kahden viikon välein. Sen lisäksi toki tullut useamman kerran oltua tiputuksessa sairaalassa. Täällä oon tykännyt siitä että raskautta seurataan todella tiheästi, vaikkei terveydenhuollon taso olekkaan yhtä hyvä kuin Suomessa.
Lääkityksen lisäksi syön rautaa, foolihappoa ja B12-vitamiinia. Toisinaan yritän syödä myös muita vitamiineja mutta pahoinvoinnin takia en saa lääkkeitä alas.
Perjantaina pääsen taas näkemään miten pieni voi ja et onko kaikki hyvin. Kummasti sitä kasvaa kaikkia huolenpeikkoja mieleen parissakin viikossa kun itse en voi hyvin. Onneksi tähän asti vauvalla on ollut kaikki hyvin. Nyt sais jo tietää vauvan sukupuolenkin, mut taidan jättää sen itse vauvan syntymähetkeen.

Vauvalle en oo juuri mitään hankkinu, enkä oo ajatellut hankkiakkaan kuin jotain mikä on pakollista. Kestovaippoja ostin, niitä oon ajatellut käyttää pikkusella. Katotaan et kuinka pitkään se ajatus kestää sit syntymän jälkeen. :D
Toistaseks oma mahakin on kasvanut vain vähän eikä oo tarviinnu käydä vaatekaupoilla. Yritän opetella syömään kovasti kun oma paino on vain laskusuunnassa.

Hyviä ja hehkeitä vointeja teille kaikille!

rv 15+5
 
Mä olen syönyt keväästä asti normaalia multivitaa, ja nyt ostin multivita mamaa, kun siinä on myös rautaa. Jospa se hiukan auttaisi tähän väsyneeseen olotilaan.

Muistakaa myös probiootit. Mä en syö niitä tabletteina, vaan juon päivässä pari lasillista gefilus piimää ja lisäksi syön usein activia tai hyvä olo jogutteja. Auttaa oman vatsan toimintaan ja maitohappobakteerit suojaavat vastasyntynyttä vauvaakin huonoja mikrobeja, allergiaa ja atooppista ihottumaa vastaan. Katsoin juuri yleltä lasten kanssa mielenkiintoisen dokumentin mirobeista, jossa kerrottiin juurikin tuosta syntymän jälkeisestä mikrobi”hyökkäyksestä” vastasyntynyttä kohtaan. Kannattaa tsekata areenalta, jos aihe kiinnostaa.

Lazyanne: meillä on myös töissä äiti joka oli todella huonovointinen heti plussasta lähtien ja oli sen vuoksi sairaslomalla molempien raskauksien alusta lähtien, ja ensimmäisessä myös useasti tiputuksessa. :hug: Voimia ja jaksamista!!

Tässä mietin että viitsisikö vielä tämän mahan kanssa hakea uutta työpaikkaa. Tyhmältä kuulostaa, mutta olisi niiiiin otollinen ja mieleinen paikka tiedossa. Ehkä ei kuitenkaan viitsi... En haluaisi millään palata tähän työhön taas mammaloman jälkeen.

Tässä juuri mietin tuota miun työmatkaa kun sen on 75km suuntaansa, niin miten ihmeessä jaksan sen ajaa talvella. :ashamed: Nyt jo ottaa voimille. No pitää vaan jaksaa ja koittaa pysytellä hereillä. Viimeistään loppumatkasta tulee aina todella väsynyt olo…jollei jo ole sitä työpäivän päätteeksi kun lähden parkkikselta. Tässä kun vielä yrittää pysyä D-lapsen perässä ja nousta yöllä mittailemaan sokeria, niin alkaa olla ”hyvin väsynyt äiti” olo. Pitääkin seuraavassa neuvolassa viimeistään tästä väsymyksestä puhua, ettei mene totaalisen uupumuksen puolelle...

Mariia ja Nappula 19 + 4
 
Heipat vaan,

kone kävi huollossa enkä oo viitsinyt kännykällä näpytellä niin on vähän aikaa vierähtänyt viime postista!

Vitamiinit oon pyrkinyt kaikki saamaan ruoasta, et en vedä purkista mitään ylimääräistä paitsi rautaa. Ekana aamulla banaani / muu hedelmä, myöhemmin pari voileipää, mehua, kananmuna, teetä/kahvia, lounaaksi yleensä puuro jossa hyviä öljyjä, vihannesvälipala ja lämmin päivällinen + iltapalaksi vielä hedelmä. Suhtaudun hyvin epäluuloisesti purkista nappailtaviin lisiin, loppujen lopuksi moni on ihan turha juttu ja vaikka niitä kiskoisi yli päivittäisen tarpeen niin ei ne mitenkään "hyväksi varastoksi" sinne jää. Kalaa pitäisi itsellänikin syödä enemmän mut kun hyvät omegat saa myös laittamalla öljyä puuron sekaan niin en todellakaan ala ostamaan kalliita kalaöljyvalmisteita.

Herkkuhimoja ei ole, ei niin minkäänlaisia. Alkuraskaudessa oli kova himo sokeriin, vedin irtokarkkeja ihan simona mut nyt ei mitään hinkuja mihinkään suuntaan. Hyvin tasaista on ja tuo mitä syön pitää nälän hyvin poissa ja verensokerit ylhäällä.

Huimausta on lähes aina aamuisin ylös noustessa, verenpaine on ollut matalalla koko ajan eli salmiakkia ja lakua sain kehotuksen syödä minäkin. Toisina päivinä oon vaan dipannut sormen suolaan ja syönyt siitä, samahan se sille millä sitä koittaa nostaa.

Hehkeydestä nyt en niin tiedä, finnejä on enemmän kuin aikoihin mut muuten on kivaa. Kroppaan on tullut pyöreyttä lisää mut vatsa ei vieläkään näy. Tässä mun raskausvatsani näin viikolla 16+3



EDIT : tulipa jotenkin tosi huonolaatuisena ladattua, höh! Mut kai tosta jotain selvää saa.

eli eipä ole tarvinnut vielä juurikaan mihinkään kysymyksiin vastailla raskauteen liittyen kun ei vaatteiden alta näy mihinkään. Iltaisin kyllä turvottaa ja olen luopunut normaaleista farkuista kun iltaisin alkoi nappi painamaan vatsaa vähän turhan tiukasti, mut noi yhdet mammafarkut onkin sitten ainoat äitiyshankinta tähän mennessä. Tosi mukavat kyllä ovat. Ja positiivisena huomiona todettava että äitiysvaatteitakin saa näemmä uusina TOSI edullisesti joistain paikoin!

Huonosti olen nukkunut viime aikoina mutta se on ehkä enemmän ihan vaan työperäistä stressiä . Mut sitä vartenhan on sitten nuo viikonloput että voi vähän paikkailla. Olen tosiaan ajatellut itse jäädä varhennetulle äitiysvapaalle joten ei tässä tosiaan siihenkään enää niin hirveän pitkä aika ole.

Joulu on hei ihan pian kans! :D Tosi ihanaa. Meillä on parahiksi muutto siinä alla mutta jouluksi päästään uuteen kotiin. Odotan sitäkin tosi kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

huomasin tänään todella kuinka valtava maha on jo nyt! Tässä ei olla vielä edes puolivälissä ja olen kuin norsu posliinikaupassa. En muista että olisin yhdessäkään edellisessä raskaudessa ollut näin iso. Tätä varmaan korostaa toki se että ystävättärelläni on la kaksi viikkoa ennen minua ja päälle päin ei hänestä voisi edes uskoa olevan raskaana! No, ollaan ehkä lähtökohdiltakin kuivan kesän orava ja hyvin laiduntanut kesälammas ;).

Nyt odottelen hereämättä rakenneultraa joka siis kahden viikon päästä edessä. Tämä ystävättäreni ja yksi työkaverini ovat molemmat saaneet poikalupauksen ja itse olen ihan varma, että meille tulee tytön tyllerö. Saas nähdä, aiemmissa raskauksissa en ole halunut tietää, mutta nyt kyllä kiinnostaisi kun muutkin tietävät omansa...

Eveneven kanssa olen samoilla linjoilla vitamiinien syönnistä. Juurikaan en ole pillereitä syönyt vaikka rakas anoppini niitä minulle jaksaa tarjoilla ja varmistella että olenhan troppini ottanut.

Rakenneultran jälkeen uskaltaa varmaan jo ruveta miettimään hankintojakin. Tulevan isosiskon kanssa käytiin tosin yhdet tossut ja pari bodya alennusmyynneistä ostamassa, mutta muuten on ostokset olleet vielä jäissä.

elnastiina ja alivuokralainen 18 + 4
 
vitamiinit multivitaa tai vastaava mama tuotetta oon aina syöny sillai puolihuolimattomasti, enkä ikinä oo mistään mikrobihyökkäyksestä kuullukkaan :D. Gefilusmehuja juon joskus ja asidofilus piimää on yleensä ruualla. Siinä ne.

MariaR81 hyi mimmonen työmatka sulla on! En yhtään ihmettele, et väsyttää. Tsemppiä!

Vitsit kun pääsiskin jo ru:n. Mut ei, yli 3 viikkoa vielä! En jaksa odottaa :kieh:
 
Hei! Määpä laitan tänne nyt mun neuvola kuulumisia, kun eilen tosiaan kävin :)
Paino -0,2
RR 118/57
Hb ei otettu, kun ekalla kerralla oli hyvä (132)
Syke ja liikkeet +

Gynetutkimuksen teki ja kaikki oli ok. Ihana oli taas pikkuinen nähdä, kun lääkäri ultrasi :heart: Alkuun näytti nukkuvan, mutta hypähtihän se kuitenkin <3 Aika nopeahan tuo oli koko käynti :D

Oloista sen verran, että tietysti heti tuon neuvola käynnin jälkeen eilen ja tänään mulla on juilinut alaselkää ihan kiitettävästi! :( töissäkin joutu hetken istumisen jälkeen pyllypitkällä kyyköttelemään kun selkää niin tikusteli!! :8 Vissiin aika normaalia raskaudessa kyllä selkävaivoja tulla, onko muilla?? Toivonut vain ettei moiset vaivat nyt näin aikuisin alkaisi vaivaamaan, jospa menisivät ohi nyt kun saa viikon lomailla ja lepuuttaa :popcorn:
Niin, se piti vielä mainita että oli aivan ihana kun tänään töissä työkaverille paljastin hänen pitkään jatkuneen tivailun raskauden suhteen hänen epäilynsä osuneen oikeaan. Hän siihen vain tuumasi, jotta kyllähän minä nyt tiedän! Näkeehän se jo päältäpäin miten hehkut ja syömiset ym muutuneet :heart:
Mutta eipä sen kummempia tänne, jatkakaamme pimeää ja sateista syysillan viettoa koirulin kanssa!

Piip- 15+2
 
Eipähän ollut tosiaan Vaavi-haavin ikävä uutinen tässä vaiheessa helppoa luettavaa. Kun miettii kuinka pitkälle hänkin pääsi kun viikolle 18, vaikka kesken olikin mennyt n. rvk 16...

Tätä se vaan on että keskenmenoja tapahtuu paljon pidemmälläkin raskaudessa. Voimia Vaavi-haaville <3.

Ainoastaan se jäi hänen uutisestaan mietityttämään että oliko hänellä muuten edeltävillä viikoilla outoja tuntemuksia/vaivoja vai tuliko vaan yht'äkkiä tuo vuoto ja kivut?

Itsekin miettii välillä miten oma vauva voi tässä vaiheessa kun menossa RV 19+4. Se vaan edelleen ihmetyttää kun ei liikkeitä ole tuntunut kuin viikko sitten perjantaina se reilun tunnin liikehdintä...? Voiko tosiaan koko ajan olla sellaisessa asennossa ettei liikkeitä koskaan tuntuisi, edes illalla sängyssä kyljellään maatessa? Kumpa ei vaan tapahtuisi kuten Vaavi-haaville kävi. Siinä mielessä se kotidopplerin hankinta olisi ollut paikallaan, mutta koen että ei sitä kohta muutenkaan tarvitsisi kun liikkeiden pitäisi alkaa jo säännöllisemmin tuntumaan.
Toisaalta olen pohtinut sitäkin että jos vauva menehtyisi näillä viikoilla ei lääketiedekään sille mitään mahtaisi. Olen käsittänyt että n. RV 23 + voisi vauvaa keskosena hoitaa. Mitä nyt noista vauva-lehdistä olen lukenut. Ilmeisesti ratkaiseva tekijä on kuinka keuhkot ehtivät kypsyä syntymistä ennen ja toki painoa aina saisi olla enemmän että vauva voisi siitä selviytyä.

Ainoa pointti kotidopplerissa varmaan olisi että ei kantaisi kuollutta lasta huomaamattaan monia viikkoja ja sitten se että ilahduttavat ne elävän vauvan sydänäänet tietysti koko perhettä jos liikkeitä ei vielä tunnu.

Vitamiineista; käytän itse niitä muutenkin kuin raskausaikana. Minulla vaan sattui olemaan sellainen monivitamiini jossa oli A-vitamiinia. Sen vuoksi jouduin sitten ostamaan monta eri purkkia kun en löytänyt siihen hätään raskausajan vitamiinia. Foolihappo on niin tärkeä siellä 1/3 raskaudessa sikiön kehitykselle. No sitten tosiaan ajattelin että itse tarvitsen B- C- ja Omega3-vitamiinia. Ja jos joku pitää sitä kalliina niin sillä vakuutuksella lapselle tarkoitin että vitamiinilisiä on hyvä syödä raskaana ollessa ja lopettaa niiden syönti sitten kun vauva on syntynyt. Se on minusta pieni raha verrattuna siihen jos jonkin vitamiinin puutoksesta tulee vauvalle ADHD, oppimisvaikeuksia tms. krooninen sairaus.

Ja tosiaan mulla nuo rauta-arvot oli jo matalat loppukesästä. Olen sitten sen muutaman kerran viikossa jos muistan ottanut Obsidan Fe 100 mg. Eiköhän viikon päästä jo neuvolassa ole eri lukemat kun mitataan hemoglobiiini. Väsymystä aiheuttaa minulla jos liian matalalla.

Probiooteista joista MariaR81 kirjoitti, itse en niitä enää tablettina syö mutta olen tykästynyt valion "tropiikin hedelmät" herajuomaan (litran purkeissa) jossa on proteiinia sekä LGG maitohappoa. Myös piimää juon silloin tällöin. Tärkeitä siis nuo probiootitkin.

Syön toki muutenkin monipuolisesti, en missään nimessä tabletilla korvaa ruokaa, ehei, kyllä vauva on säännöllisesti ruokaa tilaillut ;). Itseasiassa olen nyt tsempannut ja alkanut syödä enemmän marjoja, kasviksia ja hedelmiä. Olen niissä ollut surkea, mutta älä huoli hyvin on sitten alkanut niihin tottumaan eikä voisi syödä enää vain tuhtia ruokaa, noita kaipaa jos menee päivä pari ilman.

ON; Tasaista menoa edelleen. Eilen aamulla oli sängystä noustessa haasteita kun tulee semmoinen hetkellinen pakotus alavatsalle. Liekö ollut liian kauan samalla kyljellä ja kohtua rasittanut se tai vatsalihaksia? Mene ja tiedä, onneksi noita harvoin tulee. Silloin vaan liikkeet hidastuu ja pikkuhiljaa hiissaan itseäni siitä ylös käyttämättä juurikaan vatsalihaksia vaan kylkiasennosta käsillä punnertaen nousen ensin istumaan ja sitten ylös. Saman teen saunassa kun tykkään myös makoilla lauteilla :).

Meillä on on 14 päivää rakenneultraan (23.10) jonne myös mies on tilattu mukaan. Pääsee hänkin todistamaan että kaikki on kunnossa (toivottavasti) ja näkemään pikkuisen.

Voi hurja Eveneve siis missä se vatsa olikaan? Tuon kuvan perusteella ei uskoisi että olet raskaana. Mutta kuten taas Elnastiina totesi että hänellä vatsaa on ja niin se vaan menee että todella suuret erot vatsojen koossa on. Kuulun samaan jengiin kuin Elnastiina ja vois sanoa että ainakin 3-kertainen vatsa on verrattuna Eveneveen.

Huh huijaa MariaR81 en voi kuin nostaa hattua että jaksat! Tosiaan hurja tuo työmatkakin sulla on. Ja jos pitää heräillä monta kertaa yössä niin hui. En itse jaksaisi myönnän. Kannattaa kyllä puhua jaksamisesta neuvolassa. Muuten voi käydä että olet jo burn out ennenkuin vauva edes syntyy :/.
Kuten totesit että hassua jos yrittäisi hakea nyt töitä, uutta työpaikkaa. Ensinnäkin jäisin itse "kiinni" tämän ison vatsani kanssa. Samojen asioiden kanssa painiskelen mutta työttömänä tällä hetkellä. Kiinnostaisi monet työpaikat mutta masentava ajatus tai realistinen on että tuskin jos haastatteluun pääsisin siltikään valittaisiin työhön kun kohta kuitenkin jäisin siitä työstä pois... Näillä mennään ja todellakin ihan toisissa tunnelmissa kuin sinä. Aikaa on vähän liikaakin että olisi energiaa ja terveyttä tehdä työtä loppuun asti mutta ei tällä kertaa taida niin käydä.

RV 19+4
 
Vaavi-haaville osanottoni ja voimia surutyöhön :heart:

Kyllä nousi mieleen taas pelko oman vauvan hyvinvoinnista. Kun niitä liikkeitä nyt vieläkin odottelen ja dopleria en omista, niin vähän väliä mietin ollaanko masussa hengissä. Onneksi tiistaina on neuvola.

lazyannelle jaksamisia pahoinvoinnin kanssa! Itse en ole oikeastaan vielä ainakaan mistään raskausvaivoista kovin paljoa "kärsinyt", niin oikein harmittaa, kun toiset joutuu painimaan pahoinvointien ja vuotojen yms kanssa.

Vitamiineista olen ostanut sekä multitabs raskausvitamiinia sekä minisun mamaa mutta en vaan millään saa kumpaakaan alas, vaikka miten yritän. Olen aina ollut huono ottamaan tuollaisia nieltäviä vitamiineja/tabletteja. Lisäksi tuosta multitabsista tuli ihan hirveä yökköolo. Onkohan olemassa jotain nestemäistä raskausvitamiinia?

Oma olo nukuttaa, nukuttaa, nukuttaa! Eilen otin monen tunnin päikkärit, samoin tänään ja silti olisin jo ihan valmis nukkumaan. Muuten kyllä kaikki ok, enää en ole niin kiukkuinenkaan. Tai en kai ehdikkään olla, kun vain nukun :D

Jaksamisia ja hyviä vointeja kaikille :heart:

Tarrasukka 16+0 POKS :heart:
 
Voimia Vaavi-haaville :hug:

Itsekin odotan pelonsekaisin tuntein huomista rakenneultraa, kun liikkeitä ei näy eikä kuulu ja edellisen kanssa tuntui tässä vaiheessa jo vatsan päältäkin.

Metu ja pikkuinen 19+4
 
Huomenia taas kaikille.

Nyt on taas itsellä sellainen rakonen, että ehtii rauhassa lukea muiden kuulumiset ja vähän itsekin kirjoitella. Kouluhommat vie vielä voimia ja aikaa tämän kuun.

Rakenneultraahan tässä taidetaan odotella kuin kuuta nousevaa itse kukainenkin :) Meillä siihen on vielä vähän päälle 2 viikkoa aikaa. Toissailtana miehen kanssa tuijotettiin silmä kovana mahaa, niitä "kalanpyrstötuntemuksia" ei ole minulla ollut varmaan puoleentoista viikkoon ja itsekin kyllä säikähdin kun on ollut masun puolesta niin hiljaista. No, toissailtana mitään ei tapahtunut, muuta kuin mahan muljumista, mutta eilen aamulla yksin tiiratessa näin ja tunsin kädellä pari potkua :)

Mahoista: tuntuu että oma maha on sitten sitä näyttävästi kasvavaa mallia, mieskin sanoi että hänen pitää jo halatessa pyllistää vähän taaksepäin että mahtuu :D

Alkuajan väsymykset meni jo ohi ja hetken olo oli ihan "normaali" mutta nyt taas välillä saatan ihan yhtäkkiä väsähtää ja vetää iltapäikkärit ja jatkaa sujuvasti siitä vielä yöunille. En tiedä liitänkö tämän raskauteen vai koulun loppuhommien aiheuttamaan suureen stressiin, jonka vuoksi ilmeisesti nyt olen alkanut myös miehen onneksi ja iloksi kuorsata :D Itse nukkuisin olon puolesta vielä hyvinkin selällään mutta mulla ei ole enää lupaa kun kuulostan tukkitehtaalta.. Ja kiukkuisuus vaan jatkuu, välillä tuntuu että pitää jäädä kotiin neljän seinän sisään ettei tule eteen tilanteita joissa räjähtelee toisille tahtomattaan. Ei kerta kaikkiaan mikään auta siihen sojottimeen joka tuohon otsalle on asettunut, kai minut sitten hormonit saa kierroksille ihan kunnolla.

Odotan jo innolla sitä kotona olemista, viimeiset neljä vuotta on olleet todella kiireisiä, joko paaaaljon töitä tai töitä ja koulua yhdessä. Nyt kun on saanut olla koirien kanssa kotona touhuamassa niin on muistunut mieleen mikä täällä kotona olemisessa on niin ihanaa. Eilen leivoin torttuja joulufiiliksissä ja tein varmaan ekaa kertaa kolmeen vuoteen jotain muuta ruokaa kuin kana+riisi tai makaronilaatikko! Voi toki olla ettei minulla ole aikaa mihinkään suurluomuksiin kun on pikkuinen menossa mukana :p

Hmm.. joko olette kovasti miettineet nimiä?
Meillä jotenkin kokoajan vahvistuu tyttöolo ja mies eilen ehdotti niin nättiä nimeä että sepä taitaa olla ykkösvalinta jos sukupuoliarvaus on osunut oikeaan :)

Ruubi+pikkuinen 17+4 tyttöolo
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys!

Aivan ensimmäisenä lämpimät halaukset Vaavi-haaville. Epäonnesi on ollut mielessä ja tokihan sitä nyt itsekin miettii että kuinkahan tässä käy. Tutut ja tuntemattomat kyselevät laskettua aikaa (koska maha on niin järkyttävän iso jo!) niin aina tulee vastattua että maaliskuun loppu jos sinne saakka päästään.....

Potkuja en osaa vielä tunnistaa ja sydänääniäkään en oikein kehtaa joka viikko käydä kuunteluttamassa.Silti edellisen raskauden keskeytynyt keskenmeno (joka siis täysin oireeton 3 viikkoa) on mielessä ihan päivittäin.
Voimia syksyyn ja aikaa suruun...

ON: Vointi on ollut oikein hyvä! Vielä pystyy liikkumaan ja lenkkeilemään hyvin, kelitkin sen suhteen on olleet kohdillaan! Koirat nauttivat pitkistä lenkeistä ja oma mielikin aina puhdistuu kun metsässä ilma on jotenkin niin ihanan raikas! :p

Koirista puheenollen, kuinka Piip- jakselee pennun perässä?

Rakenneultraan on vielä ikuisuus! eikä mitään neuvoloita ole sitä ennen :x

Kaikkea ihanaa ja kynttilänvaloa syksyyn meille maaliskuisille!!

Työnimi lapsella on jo ja niitä oikeitakin nimiä ollaan mietitty!

Maaliskuu 2015 ja 16+4
 
Lueskelen vielä kommenttejanne ja kiitos osanotoista!
Joitain jäi mietityttämään miten huomattiin tämä ikävä juttu.
Itselläni oli siis ollut jo np-ultra jossa vauva oli virkeä ja liikkuvainen ja sydän löi mukavasti.
Tunsin ensimmäiset liikkeet hivelyinä kaksi päivää ennen ensimmäistä lääkärineuvolaa.
Lääkäri ei löytänyt sydänääniä doplerilla, mutta olikin aika varovainen ja kuunteli vain reunoista, joten en kehdannut anoa,että voisi kokeilla vatsan päältäkin.
Tulimme yhdessä siihen tulokseen,että varmasti kaikki ok, koska olin vastikään tuntenut liikkeet ja ollut ultrassa.
Kaksi viikkoa myöhemmin alaselkää särki ja vessassa tuli haaleaa verta, jota en osannut kunnolla edes säikähtää.
Lähdimme synnäripolille, jolloin asia valkeni heti kun lääkärin gyne-tuoliin sain asettautua.Hulahti enemmän jotain ja lääkäri sanoi heti pahoittelut,että vauva oli ollut menehtyneenä jo jonkin aikaa :( Vauva "otettiin" melko helposti pois.Jouduin vain odottelemaan yön yli että istukka syntyi.
Toisen lääkärin mukaan kenties 1-2 viikkoa olisi ollut menehtyneenä.

Minulla todettiin myös kohtutulehdus,joka on saattanut laukaista jotain kohdussa.
Asia selviää kenties myöhemmin.

Ei ne liikkeet aina tunnu vaikka vauvalla olisi kaikki hyvin, mutta toki jälkiviisaana olisi ollut mukavempi heti tutkia asia,kuin hutkia.

Ei tälle mitään nyt voi,vaikka tyhjältä tuntuukin .

Iloitsen silti jokaisesta, joka tulee saamaan vauvan syliinsä, se ei ole minulta pois.
Kenties vielä mekin saamme sen odotetun iltatähtösen :heart:

Joten älkää turhaan pelätkö pahinta, vaan koettakaa nauttia joka hetkestä uskoen parempaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaavi-haavi lämmin halaus ja paljon voimia!Ihan tässä herkisty kun luin kuinka teille kävi. Siitä vaavista tuli enkelihaave. Toivotaan että pian teillä päästään kaikesta huolimatta nuuskuttelemaan pientä iltatähteä.
 
Riquel
Riquel/38v/2. lapsi/TAYS

Flunssan ja kuumeilun kourista täällä kirjoitellaan. Ilmeisesti viime viikolla myös virtsakivikohtaus, onko kenelläkään ollu? Aika tuskainen pari tuntia ja päivytyksessä antoivat vain antibiootit virtsatietulehdukseen vaikka muita oireita ei olekaan.
Mutta kirjoittelen lisää kun olo tokenee, tsemppiä kaikille syksyyn :)
 
Hei taas kaikille,

Mua kiinnostas et mitä kaikkea teiltä on tutkittu tähän mennessä/ootteko saanu/ottanu rokotteita vielä? Entäs tuleeko lääkärissä käynti teille kalliiksi?
Odotan siis ensimmäistä lasta (ulkomailla) ja täytyy sanoa että en ymmärrä raskaudesta sitten yhtään mitään. Meillä täällä ei ole samanlaista terveydenhoitosysteemiä kuin Suomessa, joten meillä on sairasvakuutus jonka asioista maksamme ainoastaan lääkkeistä.

Täällä mä käyn n. 2 viikon välein ultrassa, joitakin kuukausia sitten oli np-ultra. Verikokeissa on tutkittu Dawnin/Edwardin syndroomat ja nyt viikon päästä saat tulokset joistakin kromimosisairauksista + jotain muutakin tutkitaan mitä en ymmärtänyt vielä sen tarkemmin. Virtsanäytteet ottavat n. kuukauden välein + kun juodun tiputukseen.

Nyt tulevalla viikolla mun pitäis hakea jokin rokote, mikä se on niin siitäkään ei vielä tarkempaa tietoa. Suhtaudun aika epäilevästi kaikkiin rokotteisiin, ja jos lääketieteellistä, selkeetä selitystä sen ottamiselle ei ole niin jätän ottamatta.

Lazyanne ja vauva 16+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä