MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Marraskuu*

Justiinsa tajusin ite mikä pönttö oon.. Eihän ne lapsivedet minnekkään vatsaonteloon mene X/ kohdussahan tuo kasvaa.. Eli kyllä se ihan tuolta alakerrasta tulis jos tulis.

Nää pienet aivosolut taitaa hapertuu tän raskauden myötä.. (iällä ei oo mitään tekemistä ) hahhaa.

Mut asiasta kolmanteen.. On mulla kyllä jo viikkoja lorahdellut housuun, oon aatellut sen olevan kyllä pissiä. Sori kaikille, mut ikävä vaiva. Mulla meni tokassa synnytyksessä kolmeksi viikoksi täysin virtsanpidätyskyky ja oon aatellu lirahtelun johtuneen huonoista lihaksista.. Äh nyt mietin onkohan sittenkin lapsivettä..

Plääh.. Hermolomalle mars mars :) :) jos ottais vähän jätskiä ja lopettais miettimisen.
 
Huomenta! Se olisi marraskuun puoliväli jo ylitetty, hurjaa vauhtia menee niinkun kaikki täällä sanookin :)

Meilläkin nyt esikoinen kipeä, edellinen vatsatauti oli kuukausi sitten ja taas iski uusi.. Vielä kun hän on vähän muutenkin ollut koko ikänsä huono syömään niin tuo on se tauti, jonka viimeiseksi haluaisin, kun kestää taas päästä normaalisyömisen vauhtiin mahataudin jälkeen :/ Ja sitten tietysti huolettaa, että mitä pöpöjä noi on, että vaikuttaako maha-asukkiin jotenkin, vaikka oma olo on ihan ok.

Ruubi Kyllä sen isyysvapaan ajankohdan saa ihan itse päättää :) Isyysvapaa ja isyysraha - kela.fi
Jos työnantaja maksaa isälle palkkaa esim. ekan viikon niin se viikko lähtee käyntiin siitä, kun isä haluaa vapaansa aloittaa, eli ei automaattisesti siitä, kun vauva syntyy. Kunhan on vapaat pidetty siihen mennessä kun lapsi täyttää 2 vuotta, eihän sitä ole heti syntymän jälkeen pakko pitää ollenkaan!

Daria09 Toivottavasti saat rasituksesta hyviä uutisia! Ja ei sitä tulevaisuuden kohonnutta 2. tyypin diabetesriskiä kannata murehtia, kyllä siinä on omilla elintavoilla iso merkitys. Ennemminkin mä ajattelisin niin, että jos ei mitään muutoksia tee niin silloinhan se riski on suuri, mutta jos tekee muutoksia ruokavalioon ja liikuntaan niin riski heti pienenee :) Hyvähän se on tietää, että on taipumusta sokeriongelmiin. Harva ilman raskautta "pääsee" rasitukseen nuorella iällä.. Mua jännittää taas tuo rasitus ihan yhtä paljon kyllä!

Joulusta meillä ei ole vielä tarkkoja suunnitelmia kun tosiaan muutto saattaa laittaa pakan ihan sekaisin. Kotona osa ja isovanhemmilla osa pyhistä, sillä varmaan mennään tänäkin vuonna. Nyt ehkä tuon masujoulutontun takia kaipaisin vähän rauhallisempaa joulua, ja rauhaa se ei todellakaan ole jos ollaan koko joulu tien päällä :D :xmas:

Elnastiina tsemppiä suppareiden kanssa! Sairaslomalle vaan, jos ei rauhoitu.. Mä oon nyt huomannut, että melkein joka ilta riippumatta siitä onko ollut kiireinen päivä vai, tulee harkkarisupistuksia. Ei kipeitä, mutta maha kovettuu. Jännää tosiaan kun esikoisesta en näitä muista, mutta niin se vaan ilmeisesti on että toisella kerralla kohtukin harjoittelee aikaisemmassa vaiheessa. Pitää vaan iltaisin otta kylkilöhöpaikka sohvalta ja levätä sen minkä voi :)

Höpönenä no olipa omituinen juttu! Ei mullekaan tule kyllä tuosta mitään mieleen. Aina neuvolaan kannattaa soittaa ja pyytää tsekkausaikaa lääkärille jos on sellainen tunne että kaikki ei ole kunnossa. Omiin fiiliksiin kannattaa luottaa! :)

Tuli muuten tosi nopeasti Kelan äitisyavustuspäätös! Tein viikko sitten perjantaina netissä kaikki hakemukset ja jo viime viikon keskiviikkona oli postia tullut tuon avustuksen osalta, ja maksupäiväkin jo marraskuulle, nopeaa toimintaa ;) Me siis ei oteta nyt pakkauksena, kun tavaraa on. Rahalla sitten sen mitä tarvitsee :)

Kivaa viikkoa kaikille!

Vappuvaavi ja tulokas 23+6
 
Huomenta ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Olen taas enemmän lueskellut muiden kuulumisia kuin kirjoitellut itse. Kiva kuulla että kaikilla on masuissa asiat hyvin ultrien perusteella. Itsekin sitä jännitti aika lailla vaikka toisaalta luotinkin siihen että asiat on hyvin. Siellähän meidän pieni tyttö mekasti kovasti, antoi kuitenkin tutkia hyvin jokaisen tutkittavan asian :)

Nyt on jonkinmoinen suvantovaihe menossa, ilmeisesti sitä oireetonta keskiraskautta vietellään :) harkkasupistuksia on tullut minullekin päivittäin useamman viikon ajan. Mainitsin asiasta ultrassa ja kätilö sanoi kaiken olevan kunnossa. Näillä viikoilla vauva ja kohtu kasvavat kovasti ja se lisää supistuksienkin määrää. Kunhan eivät ole kipeitä tai lisäänny selvästi niin kaikki on hyvin. Kannattaa siis tarkasti kuitenkin seurailla suppareita ja käydä näytillä jos huolestuttaa.

Me ollaan hankittu tai oikeastaan enimmäkseen saatu pikkuiselle jo paljon tavaraa. Nyt on ihanaa kun tietää sukupuolen niin voi vähän jo jotain pinkkiä ja rimpsuakin ostaa <3

VanillaLady ja prinsessa 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Marraskuun puoliväli ja tosiaan 14-15 viikkoa enää. Odotan jo ihan kauheasti kotiin jäämistä!

Olin loppuviikon kahden flunssaisten ja vuoronperään öisin yskivän pojan kanssa kotona. Vieläkin on univajetta. Toissa yönä nukuin 11 tuntia, ja olisin vielä jatkanut unia, mutta oli niin kauhea pisuhätä kymmeneltä, että oli pakko nousta ylös. En sitten saanut eilenkään mitään aikaiseksi, kun jotenkin meni ihan uupuneissa tunnelmissa koko päivä. No kaupassa käytiin ja ruokaa laitoin.

Uusi hoitoalusta tuli postissa ja se oli juuri niin ihana kuin haikailin – Makselen sen äitiyspakkauksen rahasta, otetaan se siis rahana. Niin saadaan hiukan uusia tarvikkeita ostettua. :)

Daria09: Viimeisimmässä Diabeteslehdessä oli artikkeli raskausajan diabeteksesta. Lehti vaan on maksullinen, jos ei kuulu liittoon. Sitä voi lukea täältä: Suomen Diabetesliitto - Lue digilehteä.
Mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin samat geenit vaikuttavat raskaus ja aikuisiän diabeteksen puhkeamiseen/etenemiseen. Kannattaa perehtyä aiheeseen ajatuksella. Eikä unohtaa hyviä elintapoja raskauden jälkeen, koska nuo elintavat yleensä vaikuttavat aikuisiän diabeteksen puhkeamiseen. Ja tarttuu sitten lapseenkin ruokailu ja liikkumistottumukset jo vauva-iästä lähtien, sekään ei ole yhtään huonompi asia.

Elnastiina: Harjoitussuppareita on täälläkin, varsinkin autossa matkustaessa. Ja päivän aikana pari/muutama. Mutta eivät tunnu kipeiltä, vaan vatsa kovettuu, ahdistaa ja salpaa jonkin verran hengitystä. Rohkeasti yhteys vaan neuvolaan, jos ne mietityttää.:confused:

Höpönenä: Olipa erikoinen juttu tuo mahan muutos. :confused:
Aivosolut selvästi hapristuu tämän raskauden myötä myös mulla - taas, ja pari vuotta varmaan taas menee palautuessa kaikesta odotus ja vauva-arjen väsymyksistä, että jaksaa taas ajatella selväpäisesti kaikkea. Paitsi että nyt voikin tuo blogi kirjoittelu pitää aivoja hiukka virkeämpänä. Vai pitäisikö B vitaminin määrää lisätä… :rolleyes:

Joulu: Joulua odotan innolla :xmas: lahjoista osan teen taas itse, koitan jostain taikoa aikaa näpertelylle. Ajattelin tehdä huovasta vasuja ja niihin karkkia tms... Kun ei tuo rahatilanne näytä ainakaan nyt hyvältä, niin mieluummin käytän aikaa lahjojen tekoon, niin jää jouluruokiin paremmin rahaa.

Mariia ja Nappula 25 + 2
 
Heii! Pitkästä aikaa, mulla oli tossa miniloma ja se meni niin totaalisesti reissun päällä ettei ole ehtinyt edes ru-kuulumisia kirjoitella! Lukenu oon kyllä teidän juttuja :)
Mutta niin, ihanuus minullakin oli siis ru viimeviikon keskiviikkona! Ultraaja oli varsin mukava kätilö. Pikkuinen voimissaan ja liikkuvainen, kaikki tarpeellinen löytyi elikkä kaikki ok. Ainoastaan sukupuolta pienoinen ei suostunut meilläkään näyttämään, napanuoraa jemmasi haaruksissaan niin tiukasti! :D Arvatenkin kun minä niin tohkeissani aioin jotain ostella vauvalle, kun nyt ru käyty ja reissuun lähdössä, mutta eipä pienoinen näyttänytkään värkkejään :D Noo vielähän tuon ehtii selville saada, viimeistään kun päivävalon näkee :heart:
EIKÄ siinä kaikki, nimittäin kesken ultrailun tunsin ensimmäisen kerran pikkuisen potkun! JA siitä lähtien olen nyt tuntenut päivittäin pikkuisen liikkeet!! :heart: :heart: Ah iiksis, sydän sykkyrällä täällä nyt kun oikeasti jo TUNTEE ne liikkeet! Minä niin luulin että näin kun ekaa odottaa joudun varmasti liikkeiden tuntemista odottelemaan kauan, mutta toisin kävi :) Olen niiiin onnellinen ja aina hirveä sisäinen myhäily ja hymyissäsuin kun pikkuinen liikkuu masussa :) :) Olen täällä yhtä hymyä kyllä nytkin kirjoitellessa :) :D

Muutoin voinnista, olo hyvä ja vasta HILJAA koettaa kasvaa..Tai kyllä se nyt varmaan hieman nopeammin on alkanut kasvaa, mutta on se vieläkin niiin pieni että huvittaa aivan. Hyvä puoli se, että töissä helpompi kumarrella ja kaksinkerroin mummuille sukkia pukea lattiatasossa :LOL:

Harjoitussupistuksista, ei ole ollut, TAI en ainakaan ole niistä tietoinen. Jos oikein olen käsittänyt ilmaantuvat vatsan kovenemisena ja epämiellyttävinä tuntemuksina..?

Äh en muista mitä kaikkea piti kommentoida, eikä jaksa selata nyt monta sivua taakse päin. Siispä hyviä vointeja ja jaksamisia teille kenellä sairastelua perheessä!

Piip- 21+0
 
No niin täältä myös kuulumisia laittelen.

Kiitos MariaR81 ja Vappuvaavi tsempeistä!

Sokerirasituksesta; Niin siinä minun kohdalla kävi että aavistuksen riman yli meni yön yli paastoarvo... Ihannearvo olisi 5.2 tai alle ja mulla se oli 5.3. Verensokeri tunnin (7.7) ja kahden kuluttua (8.3) olivat kuitenkin normaalit.
Terkkari oli sitä mieltä että seurantaan anyway. Hieman kritisoin kun ei ollut mikään älytön heitto mutta toisaalta sovittiin että seuraavat 2 viikkoa seurataan ja panostan syömistäni eli että tietoisesti diabeetikon ruokavalio sekä syönnin välit + säännöllinen liikunta.

Toisaalta vaikka aavistinkin että voisi olla jotain arvoissa vikaa niin onhan se aina yllätysnumero. Mullahan ei ole esikoisesta ollut tämän suhteen mitään "ongelmaa".

Sitten olen kyllä ajatellut että parempikin että kävi näin niin sain sen viimeisen herätyksen että toimin loppuraskauden tietoisemmin syömisten kanssa ja liikkumisen.
Onhan siinä monia etuja;
1) vauvan hyvinvointi 2) oma terveys + myöhemmän ajan diabeteksen välttäminen 3) liikojen raskauskilojen välttäminen 4) terveellisemmät elämäntavat itselle rutiiniksi 5) oma vireystaso voi tästä parantua + kaamosväsyn oireet 6) parempi kunto 7) vauvasta ei kasva "jättiläistä" 8) myös muu perhe hyötyy tästä.

Tuossa vain muutamia positiivisia seikkoja mainitakseni :LOL:.

Tottakai tässä on ainakin alussa haastetta kun sormenpäitä rei'itän 6 kertaa päivässä ja kirjaan tuloksia ja syömisiäni (tämä vapaaehtoista) ylös, mutta luotan siihen että kun pääsen juonesta kiinni niin pidän kirjaamisesta ja piikittelystä taukoa ja sitten taas otan seuraavan kahden viikon kontrollijakson myöhemmin. Varmaan tämä eka jakso nyt pitkittyy siitä kahdesta viikosta että saa rutiinin ja käsityksen siitä mitä voi ja mitä ei voi syödä. Sekin nimittäin on yksilöllistä.

Ei mulla nyt kovin hälyttävää tämä vaikuttaisi olevan. Esim. Tämän aamun paastoarvo oli 4.8 ja tunti syömisestä 7.2. Lounaalta paastoarvo 4.4 ja tunti syömisestä 5.3.
Sillä juuri arvelin että katsotaan nyt tiivisti muutama viikko ja kylläpä asiantuntijat sanovat tuomionsa miltä arvot sitten kuulostavat. Tänään tämä rumba vasta alkoikin.
Tässä on sekin hyvä puoli että jos on päivän poissa kotoa tai kamalan hektistä niin silloin mittausta ei tarvi tehdä. Helpompaa se kotonaollessa onkin ;).

Olihan mulla tullut nyt enemmän myös painoa ja viikkopainon nousu oli 650 grammaa. Terkkari ei tästä kuitenkaan vielä säikähtänyt kuten itse tein. Rauhallisesti vaan totesi että minulla on muutenkin heittänyt lukemat paljon että kuukauden päästä katsotaan sitten uudemman kerran lukuja. Siihen mennessä nyt olen jo ehtinyt uutta elämäntapaa harrastaa sen kuukauden että voi hyvinkin olla eri tilanne kuin nyt myös painonnousun suhteen.

Muita arvoja neuvolakäynniltä;
RV 25+1
Verenpaine 125/67 (tulin viimetipassa sisään ja heti mittaus)
HB 133 (noussut vielä ed. kerrasta 4 pykälää)
kohdunpohjankorkeus 23 cm
vauvan sykkeet 130-140
liikkeet ++

Muuten siis kaikki ok neuvolakäynnillä :heart:.

Uusiakin kremppoja on sitten ilmaantunut. Tuossa viime viikon lopulla alkoi närästys tulemaan tutuksi. Vieläkään se ei ole paha. Sellaista että tuntuu hieman nousevan kurkkuun. Silti en edes jokapäivä Rennietä ota, joskus yöksi jos siltä tuntuu.

Toinen hankalampi vaiva on lonkkajomotus öisin. Toissayönä nukuin todella levottomasti kun lonkkia kolotti ikävästi :vampire:. Myös uniin tuli vissiin se kipu koska näin koko yön painajaisia... Heti aamulla herättyäni resuisen yön jälkeen totesin että tälle on tehtävä jotain koska vielä tässä laskettuun aikaan on jonkin verran ja hyvät unet on tärkeät. Kävin sitten eräässä liikkeessä katselemassa parisängyn patjoja ja yksi sopiva sieltä löytyikin. Se on tulossa tarjouksessa puoleen hintaan joten aion vielä tässä kuussa sen ostaa että vaiva helpottaa.
Sänkykin on noin 5 vuotta vanha että varmaan sekin alkaa jo antamaan periksi mutta jos "tuunaamalla" menisi vielä vuoden pari.

Suppareita tosiaan on ollut mielestäni enemmän ja aikaisemmin kuin esikoisesta mutta niin täällä totesi joku muukin samaa toisessa raskaudessa. Eipä tuo haittaa niin kauan kuin ei ole kipuja tai vuotoa.

Joko Höpönenälle selvisi mikä se vatsaan syntynyt kuoppa oli? Minustakin parempi kysyä terkkarilta tai lääkäriltä jos se vaan on mahdollista. Voi se olla sitäkin tosiaan että vauva vaan radikaalisti muutti paikkaa ja se teki sen "kuopan".

Mulla itsellä on kuten esikoinenkin sellainen hikottelijavauva. Kun alkaa säännöllinen sätkyntä vatsassa niin tietää mitä siellä tapahtuu. Hassuahan se on :wave:. Toisaalta voi olla hyödyllistä treeniä hänelle koska keuhkoja se varmasti harjoittaa samalla. Mitä olen lukenut niin keuhkojen kehittyminen on vauhdissa näillä minun viikoilla.

Ja ajatella, että RV 28 alkaa jo viimeinen kolmannes. HIP HEI JA HURRAA sen kunniaksi! Se kuitenkin tulee niin äkkiä ettei huomaakkaan.

Nyt en ehdi kommentoida enempiä toisten kirjoituksia koska kävelylenkki kutsuu. Mutta palaan kyllä lukemaan jne.

Ps. Joulua odottelen innolla, vaikka konvehteja en tänä jouluna juuri voi syödäkään :xmas:.

Daria09 ja tytteli/ RV 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Pakko oli tulla lisäämään vielä tietoa tuosta raskausajan diabeteksesta.

Eli seuraava on kopio käypä-hoitosuosituksen www-sivuilta;

Onko minulla raskausdiabetes vai ei, mistä se tiedetään?

Kun veren glukoosipitoisuuden tietyt raja-arvot ylittyvät, puhutaan raskausdiabeteksestä. Käypä hoito -työryhmä suosittelee raskausdiabeteksen raja-arvoiksi seuraavia arvoja:

paastoarvo > 5,3 mmol/l
1 tunnin arvo > 10,0 mmol/l
2 tunnin arvo > 8,6 mmol/l.

Jos yksikin kolmesta raja-arvosta on poikkeava, kyseessä on raskausdiabetes.


Tympäisi vain siinä mielessä että tuon mukaan minulla ei edes olisi koko tautia... :kieh:
Eli paastoarvoni 5.3 olisi vielä kuitenkin hyväksyttävä tulos--> jostain syystä mulle sanottiin että aamun paastoarvon tulisi olla 5.2???? Jotenkin vedätyksen makua minun mielestä.

Aion tästäkin mainita kun parin viikon päästä mulle soitellaan. Eli en tosiaankaan ala koko loppuaikaa piikittämään itseäni 6 krt/päivä verikoetta varten vaan teen kuten aiemminkin suunnittelin-->luova tauko ja sitten uudelleen mittaukset.

Itse sitä parhaiten tietää mitä suuhunsa on laittanut ja minkä verran liikkunut ja toki edelleen tiedostaen sen että oma ja vauvan terveys on se pääasia.

Samoilla www-sivuilla oli lueteltu syitä miksi odottava äiti yleensäkin joutuu sokerirasitustestiin;

Miten raskausdiabetes todetaan?

Raskausdiabetes todetaan kahden tunnin glukoosirasituskokeella. Koe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta sekä normaalipainoiset alle 40-vuotiaat uudelleensynnyttäjät, joilla ei ole ollut raskausdiabetesta ja joiden vastasyntynyt ei ole ollut suurikokoinen (ns. makrosominen).

Pääsääntöisesti glukoosirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28, mutta jos äidin sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin, sokerivirtsaisuutta raskauden alussa tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos tulos on tuolloin normaali, se uusitaan raskausviikoilla 24–28.


Ja tuossakin ainoa peruste olisi minun kohdalla lievä BMI... Ei ollut siis ekasta raskaudesta diabetesta tai ylisuurta vauvaa. Vaikka toisaalta tuossa todetaan että se tehdään lähes kaikille odottaville äideille.

Eli kriittinen saa ja pitääkin olla. Omalla kohdalla hieman arveluttavaa miksi haaviin jouduin.
Nyt piti vaan valittaa ja ei siinä mitään, tehdään ja näytetään että terve olen anyway tuoltakin osin ;)
 
Viimeksi muokattu:
Heips taas!

MariaR81 tsemppiä sinne valvomisen kanssa, tiedän todellakin miltä tuntuu kun meillä ihan sama yöralli.. Nyt alkaa tosiaan olla taas oma jaksaminen koetuksella, kun kunnon yöunista on saanut vain haaveilla ja olokin on sen mukainen. Päänsärky on taas palannut ja harkoitussuppareita tulee aika lailla. Jospa tämä tästä taas tasaantuu.. meillä vaan heräillään nyt muutenkin kun kipeänä, huutamaan uhmaa ja omaa tahtoa (2,5v), että siihen ei nyt taida auttaa muu kuin aika. Eilen avauduin miehelle, että mä en jaksa mitään :stick: Mutta taas kun tietää mitä yksi hyvin nukuttu yökin ihmiselle tekee niin eiköhän se oma hyvä fiilis taas palaa, viikonloppuna nukun taas varastoon ;)

Daria09 Harmi juttu, että rasitus meni juuri raja-arvoille :/ Mutta niinkun sanoit, radi-ruokavalio tekisi kaikille hyvää, ja toisaalta nyt ainakin tietää että on sokeriherkkä ja osaa ottaa sen huomioon elintavoissa ja panostaa omaan ja vauvan hyvinvointiin :) Noista viitearvoista, mulle ainakin sanottiin neuvolassa että radi-leiman saa otsaansa jos yksikin kolmesta arvosta on edes raja-arvossa tai yli, eli ikävä kyllä tuo paastoarvon rajalla oleminen riittää.. Pitäisi varata itsekin nyt se rasitus tuohon joulukuun ekalle viikolle. Meillä neuvolassa sanottiin, että vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset, ei sukurasitteiset synnyttäjät selviää ilman sokerirasitusta, ja kaikille muille se on iästä ja painosta riippumatta pakollinen. Näin ainakin meidän kunnassa. Mä jouduin esikoisesta rasitukseen jo rv 12 ihan vaan mun äidin sokerien seurannan takia, ja siis mitään diagnoosia hänelle ei edes ollut (ja nykyisin arvot normaalit), seuranta riitti syyksi.

Vaivoista mulla huomaa nyt tuon lantion löystymisen, alkaa oikea pakara ja lonkka vihlomaan päivän mittaan, SI-vyötä pitää miettiä jos tuosta pahenee.. Onneksi mulla on ihana hieroja/fyssari, joka kertoo aina hyvät vinkit vaivaan kun vaivaan :)

Nyt lyö pää muuten ihan tyhjää.. Nautitaan pikkupakkasesta! :wave:

Vappuvaavi ja tulokas 24+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Vappuvaavi, juurikin noin että kyllä lähes kaikki sokerirasitukseen joutuvat/pääsevät. Ja tiesinkin sen että yksikin arvo jos heittää niin silloin pomppaa testissä. Ilmeisesti vaikka jatkossa arvot olisivatkin normaalit "diagnoosi" pysyy koko raskausajan.

MariaR81 hyvä ajatus mutta en päässyt lukemaan varsinaista diabetes nettilehteä. Pitäisi maksaa 10 eur vuosimaksu niin sitten voisi lukea tämän vuoden lehdet ;).

Tuossa olen lueskellut netin kautta paljonkin niin asiatietoa kuin vapaamuotoista keskustelua täällä kaksplussassa diabetesäitien sivuilla. Kannattaa sielläkin käydä lueskelemassa jos saman diagnoosin saa rasituskokeesta ;). Siellä on ihan ruokavalioon liittyvää keskustelua. Näyttää vaan siltä että siellä palstalla on keskustelu hiipunut talvea vasten. Mutta jos sinne kysymyksen ja kokemuksia kirjoittaa niin varmasti joku siihen reagoi joka asiaa on läpikäynyt.

Moni saattaa ajatella että jos RADI;n (=raskausdiabeteksen) saa niin se on vaan itselle haitallista.

Vauvalle sillä myös on haittoja paljonkin; syntyy isokokoisena, voi periytyä diabetestaipumus tai lihavuustaipumus, verisuonisairauksia (valtimon tukkeumaa, sydänsairauksia yms.).
Vakavasti otettava tämä tietysti on jos haluaa lapselleen hyvät geenit siltäkin osin.

Odottavalla äidillä RADI lisää riskiä kohoavaan verenpaineeseen sekä raskausmyrkytykseen puhumattakaan siitä aikuisiän diabeteksestä jne.

Erikoinen tutkimus löytyi myös jossa mainittiin että jos raskauden 1/3 kohdalla äidin paino nousee huimaa vauhtia on silläkin yhteys suureen ja ylipainoiseen vauvaan. Riski muihin odottaviin äiteihin nähden on kolminkertainen.
Lähde; Liikunta raskausaikana pienentää vauvan lihavuusriskiä - Potilaan Lääkärilehti

Tämä vaihehan me ollaan jo ohitettu kuka milläkin menestyksellä. Itsellä sattumoisin siinä vaiheessa ei painoa tullut huimaa vauhtia.

Muutenkin olen poikkeus tässä että nyt jäi tulos pienestä kiinni. Yleensä RADI todetaan jo ekassa raskaudessa. Omalla kohdalla vaikutti todennäköisesti lievä ylipaino kun aloin odottamaan sekä liikunnan vähyys ja en tietysti niin tarkoin ollut miettinyt mitä voin syödä vaikka en todellakaan jokapäivä edes herkutellut.

Olihan tässä sekin hyvä puoli omalla kohdalla että RADI antoi motivaation liikkumaan säännöllisemmin. Ihan vaan peruskävelyä siis harrastan. Uimahallilla saatan sitten vesijuoksua vielä kokeilla kun siellä tulee käytyä.

Sitten nyt on enemmän perehtynyt RADI-ruokavalioonkin. Minulle itselle oli yllättävä tieto se että maito on pahasta jos on RADI...!
No, alkushokista toipuneena olen todennut että aamupalaan tulee muutos. Silloin tuli itsellä käytettyä maitoa eniten (rasvaton ja laktoositon).
Tilalle tulee joko leipä-puuro tai rahka aamupala. Rahkaa aloitin eilen syömään iltapalalla sekä aamupalalla. Ihan luonnonmustikkaa mukaan mutta voisi olla esim sokeroimatonta marja yms soppaa tai joku käyttää pilttipurkkien hedelmäsoseita mukana. Makeutusaineita toki myös voi käyttää jos maistuu liian happamalle yms.

Maidosta epäilin miksi se nyt niin haitallista olisi. Minun tunnin arvo ei ollut huono vaikka kokeilin maitoa vielä aamupalalla. Syynä on se diabeteshoitajan mukaan että maitosokeri tekee kuitenkin noin puolen tunnin kohdalla niin korkean sokeripiikin että sillä sitä ei vaan suositella vaikka arvo näyttääkin tunnin päästä hyvältä. Eipä olisi moinen itsellä tullut mieleen.

Ja maidon tilalle siis ruokajuomaksi pääosin vettä, kivennäisvettä, piimää. Piimä siis oli taas ihan ok. EHKÄ joku sokeriton mehukin menisi mutta en tiedä tekeekö se taas sen kuuluisan puolen tunnin piikin sokeriin??

Ruoka-aineita joita kannattaa karttaa verensokeria ajatellen ovat
; banaani, viinirypäleet, kuivatut hedelmät, myslit, murot,energiapatukat, tuoremehu ja sokeriset mehut, vaaleat viljat, riisi, pasta ja peruna sekä maito. Hapanmaitotuotteet ei taas ole huonoja.
Toki muutenkin kaikki sellainen jossa tietää sokeria paljon olevan tai siinä on näkyvää sokeria. Esim. jogurteissahan on järkyttävän paljon piilosokeria sekä einesruoassa.

Ja loppukaneettina vielä sekin että RADIssa on hyvinkin yksilöllisiä eroja miten kelläkin esim. leivän syönti vaikuttaa arvoihin. Jollakin tunnin päästä arvo selvästi koholla ja toisella ei. Silläpä hyvä että tuo mittari nyt mulla on niin nämäkin samalla tulee testattua. Kirjaan siis myös ruokapäiväkirjaa niin siitä sitten yhdistän tietoa. Aikoi mieskin pari testiä sillä tehdä ja hyvä niin koska hänen suvustaan on suuri rasite diabetekseen. Näkee vähän lukuja miltä se hänellä vaikuttaa.

No niin tämä tästä ja jos jollakin jäi kysyttävää RADIn liittyen niin kyselkää vaan. On tietysti mielenkiintoista nähdä kellä muulla testistä tulee RADI. Mie olin tietysti ensimmäisten joukossa joka kuuli tuloksen.
 
Onpa mielenkiintoista radi-asiaa!!
Oon 33v esikoista odottelen, mitään puhetta ei ole ollut raskausajan diabeteksestä, ei sukurasitteista eikä sokerirasituskokeesta?! siis missään vaiheessa :whistle:
Ehkä ne on jonku sokeriarvon katsoneet verestä jossain välissä? Multa on meinaan otettu niitä verikokeita oikeesti ties kuinka monta kertaa, mitään tuloksia ei putkahtele mistään eikä sitä et mitä sieltä on tutkittu! Jonkun paperin jouduin allekirjoittamaan että sitä verta tosiaan saa säilöäkin jossain labrassa. Mut hyvä, kaikki on varmaankin sit ihan hyvin..... :popcorn:

Mulle meinas käydä saunassa ohrasesti sunnuntaina! Istuin alimmalla tasolla, ovi auki "saunomassa" (varsinaiset löylyt oli ylälauteella ja olis pysyneet siellä jos olisin pitänyt oven kiinni) kun yhtäkkiä tuli niin huono olo (oksetus, pyörrytys jne) että oli pakko mennä lattialle kontilleen, siitä kun sain itseni just ja just koottua suihkuun ja äkkiä sohvalle maate! Onneks oli mies kotona. En kyl enää mee yksin ollessa saunaan. Kaikki kävi niin nopeasti! Sohvalla join pillimehun ja söin irtokarkkeja, olo ei helpottunut sokerilla eikä juomalla joten siirryin suolapähkinöihin, mieheni niitä mulle toimitti kun olin ihan oksentamisen partaalla, mahaanki alko sattua menkkamaisesti! Sit olo parani vartissa. Ehkä suolatasapaino heitti tai jotain! Pelottavia juttuja.

Sen jälkeen taas olo hyvä ja pystyn käyttää koiria tosiaan aamuin illoin lenkillä ja teen kotityöt yms ihan normaalisti, joku ihme kohtaus se sit oli vaan.

Piip! Kuinka pennun kanssa menee!!?

Maaliskuu2015 ja baby 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heipsansaa..

Meillä -06 ja -08 lapset. En kyllä muista että oisin ikinä sokerirasituksessa ollut, että onko ihan uusikin juttu että kaikki yli 25v siihen joutuu. Olin siis tuolloinkin reippaasti päälle tuon 25vee..

Silloin asuttiin eri kunnassa, kuitenkin pk-seudulla niinkuin nytkin. Mutta onko noissa kuntaeroja.. Tai sit ajat vaan muuttuneet :)
Nyt joudun mäkin sinne.
Mä nimittäin pelkään tuota ja jännitän, sillä kun mulle päättää huono olo tulla ni se kans tulee..

Maaliskuu: Otahan rauhallisesti. mulla kans tullut nyt pari kertaa tuollainen huimaus/ huono olo kohtaus. Mietin vaihtoehtoina verenpaineen heittelyä tai sit hb:n laskua..

Se mun vatsan häviäminen oli varmaan sit pikkuherran kääntyminen vatsassa ihan totaalisesti.. Sillä ny se on kääntynyt takas rt ja vatsa taas iso vanha itsensä ja pissit lirahtelee joka mutkassa housuun. On muuten hauska huomata että nyt kun oli 5päivää eri asennossa vatsassa mulla oli tooosi helppo olla, henkeä ei ahdistanut, vessassa ei tarvinnu yöllä juosta 3 kertaa eikä myöskään kertaakaan lirahtanut housuun. Eli vauvan asennolla on ihan MIELETÖN vaikutus mun olotilaan. Ois ny voinu vaikka 2 kk olla sivuttain ja sit ois voinu kääntyy takas :)

Nauroin töissäkin, hoitoalalla siis.. Että vedän kohta housuvaipat jalkaan ja wunderbaumin sinne seuraks että pystyn kyykkimään ;)

Huumoriksi tää on vedettävä, ei tuu muuten mitään :)

Taas kävin kirppikseltä parit pökät hakeen, voi mahoton ku ihania :) ja vanha pinniskin kotiutuu lähiviikkoina kun on ollut lainassa <3

Höpönenä ja pikku-ukko 22+1
 
Maaliskuu2015; eikös olekin mielenkiintoista kun RADI;n perehtyy ;).

Huolestuin jo puolestasi ja niidenkin puolesta joilla voisi olla riskiäkin kuten aiemmin laitoin niitä lähteitä miksi yleensä sokerirasitukseen mennään. Suurin osa menee.
Tärkeä asia ja harmi jos joku terkkari on tästä vielä ihan pihalla :popcorn:.

Kyllä sen ainakin tietää että sokerirasitus on tehty koska ihan itse silloin pitää mennä sairaalaan verikokeisiin. Edellisestä illasta klo. 20:00 alkaen on paasto (syömättä ja juomatta) ja sitten heti aamusta (itse varasin netin kautta labra-ajan), mennään verikokeeseen. Lasin vettä voi aamusta juoda mutta ei mitään muuta suuhun, ei tupakkaa tai purkkaa myöskään. Ekan verikokeen jälkeen juodaan glukoosijuoma ja sitten jäädään istumaan ja odottamaan tunnin päästä seuraavaa verikoetta. Sen jälkeen odotellaan vielä yksi tunti jolloin on viimeinen verikoe. Kesto siis yhteensä 2 h.
Koko aikana ei saa syödä tai liikkua. Itsekin luin lehtiä, mukanani ollutta kirjaa ja kännykästä nettiä. Onneksi tyttö sai olla kotona isän kanssa. Hänelle olisi ollut tylsä reissu.
Kahden tunnin kuluttua homma on ohi. Kannattaa varata joko omat eväät mukaan niin pääsee heti kokeen jälkeen syömään tai sairaalan kanttiinista ostaa jotain ;).

On tuossa siis "vaivaa" mutta tuloksetkin ovat tarkemmat kuin sormenpäästä otetuista arvoista saisi.

Mulle tuli kurjin olo heti sen jälkeen kun sen juoman join ja siitä seuraavat puoli tuntia :x. Sitten alkoi helpottaa ja lukemalla itse ajan tapoin. Siinä kokeessa kun ei saa liikkua, se muuttaisi tulosta vääristävästi.

Ja muuten, vuonna 2011 RADI;n sairastui odottajista 13% joten sen laskukaavan mukaan jos oikein laskin maaliskuisten listalta että meitä on yhteensä n. 82, niin meistä kaikista se puhkeaisi odotusaikana jopa noin 10 odottajalle :attn:.

Maaliskuu2015; kuulostaa tutulta tuo huono olo saunassa. Mulla ainakin johtuu matalasta verenpaineesta tuollainen olo ja sitten jos nälkäisenä tai nestehukassa lähtee saunaan. Toisaalta pitää syönnistä olla ainakin puoli tuntia niin silloin menee saunakin hyvin ;).

Ei siis mitään hätää. Opit kyllä kuulostelemaan vointiasi ja ennakoimaan tuollaista. Silloin vaan pois saunasta jäähylle jos huono olo iskee kuten teitkin.
Olen jo itse oppinut tuntemaan tuollaisen olon ja ei silloin kyllä edes halua kauaa saunoa vaan ne on sitten pikalöylyt sillä kertaa :LOL:.

Sympatiat höpönenälle. Kaikenlaisia vaivoja niitä odottavat potevatkin. Voi olla että sinun vaivasi voisi joskus vielä jotenkin operoida kun olet viimeisen lapsen tehnyt?
 
  • Tykkää
Reactions: Maaliskuu2015
Sokerirasituksesta tulin kommentoimaan, kun tänään neuvolassa siitä oli puhetta. Olen siis kaikissa aikaisemmissa raskauksissa (3) käynyt läpi sokerirasituksen, ja silloin syynä on aina ollut lähisuvussa esiintyvä 1-tyypin diabetes. Nyt suositukset ovat kuulemma muuttuneet, ja ainoastaan lähisuvussa esiintyvällä 2-tyypin diabeteksellä on vaikutus siihen, joutuuko / pääseekö rasitukseen. Sinne saa lähetteen myös jos alle 40-vuotiaalla BMI on raskauden alussa 25 tai yli, aikaisempi RADI tai isokokoinen vauva. Kohdallani yksikään näistä kriteereistä ei täyttynyt, BMI oli 20 raskauden alussa, olen alle 40v (37), aikaisemmat vauvat ovat olleet normaalikokoisia eikä RADIa ole todettu muissa raskauksissa. Tällä kertaa en siis joudu / pääse sokerirastukseen ollenkaan, joten omasta näkökulmastani kriteereitä on nyt kyllä löysätty entisestä, eikä kiristetty :confused:

Muita neuvolakuulumisia:
RV 23+4
Verenpaine 100/73
Hemoglobiini 123
Kohdunpohjan korkeus 22
Paino +300g/vk
Sykkeet 130

Kaikki kunnossa ja samalla sain Kelan paperit + synnytystoivomukset sairaalaan täytettäviksi. Seuraava käynti juuri ennen joulua.

Marrastuuli ja vauveliini 23+4
 
Heipodeii,
onpa hurjaa, en osannut aavistaakaan kuinka vauvan asento voi noin suuresti vaikuttaa! Voi jaksamisia Höpönenälle ison masun ja rakon tirskahtelun kanssa! :D

Hmh, mulle ei ole kans neuvolassa puhuttu mitään sokerirasituskokeista, että pitäneekö mennä vai ei..mikähän mun bmi on että se vois olla se tekijä minkä vuoksi pitäis mennä, ei muista!

Maaliskuu2015, huono-olo kohtauksia ollut mullakin..Jo kylläkin ennen raskauttakin ollu just saunareissuilla mm, onneks ei ny raskauden aikana ole ollut kuin kerran töissä..Hirvee heikotus, kylmän hiki nous selkään ja silmissä rupesi mustenemaan. Hyih ei ole kivaa se.
Ja hyvin meillä pennun kanssa menee, kiitos kysymästä! :heart: Voisin jo melkein sanoa että se on sisäsiistiksi oppinut, tuntuu että se on jo niin vanha että osaisi jo olla "ihmisiksi" mutta eihän se ole vielä 4kk vanhakaan, joten onhan se aikamoinen hulivili kun sille päälle sattuu! :LOL: Mutta mitä silloin mietin alkuun, että kuinka rankkaa tulee olemaan niin ei kyllä tähän mennessä ole rankkaa ollut tuon koiran kanssa. Helpompaa tästä tietysti tekee sen, kun on kaksi ihmistä vahtaamassa ja hoivaamassa JA pääsee välillä töihin, pois kotoa. Vähän jännittää kuinka mulla hermot kestää sitten kun pitää olla kotosalla vaan :D Nimimerkillä järjettömiä hepuli hermoromahdus raivareita koiralle saanut aina välillä, huh yksikin raivokohtaus johti vartin itkukohtaukseen..Hyvä yhdistelmä väsynyt, raskaana oleva nainen kera vilkkaan koiranpennun joka ei jaksa totella ollenkaan kun on yli villillä päällä! Mutta jospa se tässä parin kuukauden aikana oppis jo rauhoittumaan ja olemaan siivommin, ettei tarvitse isomahaisena hermoilla sille :cool:

Mutta huihyi, on se jo aika lähteä hampaanpesulla ja nukkumaan jotta jaksaa aamuksi töihin mennä! :)

Piip- 21+1
 
Ompas kyllä kummalliset nämä RADI jutut. Sillä meillä vain mun miehen isällä dm2 ja sekin vain ruokavaliohoidolla. Mulla bmi 17 ennen raskautta, eikä aikaisemmissa 2 raskaudessa oo tarvinnu käydä rasituksessa. Nyt siis vain kunta mulla muuttunut ja nyt joudun. Vauvat olleet siis 2800g ja 3550g eli ihan normit (eka synty vähän ajoissa). Eikä mulla oo pissassa ollut koskaan mitään. Höh, outoa. Toki sinne meen, mutta en vaan jotensakaan koe tarpeelliseksi. Riittäisi mun mielestä ihan perus b-gluk mittaus välillä, ja pissanäyte :)

Noh, käytännöt on tässäkin asiassa näköjään ihan paikkakohtaiset.

Höpönenä.. Taas :)
 
Moikka masut!

Nyt sitten meillä mieskin kuumeessa, että on se eskoisen tauti sitten tarttuvaa näköjään.. Katotaan vaan niin olen itse just viikonloppuna kipeä niinkuin aina, hyvänä työntekijänä ;) Pidetään peukkuja, että jollain ihmeen kaupalla nyt ei tulisi mulle! Ja tsemppiä muillekin sairastaville, tätä se syksy taas on.

RA-DI Jännää tosiaan, miten vaihtelee kunnittain nämä rasitukseen joutumiset! Meillä siis sekä esikoisesta 2011-2012, että nyt tässä raskaudessa jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä on siitä ollut puhe kun on ravinnosta ja liikunnasta juteltu. Ja samoin heti ekalla neuvolalääkärikäynnillä lääkäri siitä sanonut myös, ja taisi ultrissakin kätilö mainita. Ja siis mulla ei ole ollut merkittävää ylipainoa, häikkää sokereissa tai jättivauvaa, mutta silti olen kokenut että tästä on joka käänteessä mainittu niin ettei ole voinut välttyä :D Itse ajattelen niin, että hyvä vaan kun seulotaan automaattisesti raskaana monia juttua, niin ei tarvitse itse arvioida omaa riskiään ties mihin :) Meillä sokerirasitus tehdään tavallisessa labrassa, eli pk-seudulla voi varata ajan mihin vaan HUSLABin pisteeseen, ei tarvitse sairaalaan lähteä.

Maaliskuu 2015 Kuulostaa tutulta, mulla liittyy nuo huonon olon/pyörtymisen kohtaukset juuri alhaiseen verenpaineeseen. Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen että syö ja juo tasaisesti ja saa myös tarpeeksi suoloja/kivennäisiä ruuasta. Kannattaa hakeutua heti istumaan ja pää polviin tai makuulle jalat koholle ja juoda ja syödä jotain, mulla auttaa suolainen, ei makea.

Onnea hyvistä neuvolakuulumisista taas! Mulla seuraava neuvola joulun jälkeen, sitten ollaankin jo 30-viikolla, apua tätä ajankulua! :)

Onko teillä mammakaverreita äitiysloman ajaksi? Mulla sattui nyt moni tuttu/kaveri saamaan ensi vuoden alkupuolella tai nyt jo syksyllä vauvan, joko ekan tai jo toisen, niin on tosi kivaa kun voi sitten kyläillä ja sopia leikkitreffejä. Varsinkin esikoista ajatellen on kiva että on muitakin esikoisia kotihoidossa, että riittää leikkikavereita eikä kaikki isommat ole päiväkodissa. Odotan nyt jo, että pääsee muuttamaan ja sitten äitiysloman alettua ehtii näkemään äitkavereitakin enemmän, nyt tämä arki on sellaista oravanpyörää töiden ja päiväkodin kanssa, että hyvä kun ehtii mieheltä joskus kysyä että mitä kuuluu :D

Ihanaa päivää kaikille!

Vappuvaavi ja tulokas 24+2
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
sokerirasituksesta mä oon 32v. Normaalipainoinen, ei sukurasitetta ja vauvat ei oo yli nelikilosia ollu joten mä en " pääse" just tiistaina neuvolassa puhuttiin ettei sinne turhantakia tarvi mennä.

Ja tosiaan neuvolassa kaikki sen verran hyvin, et seuraava käynti on vasta ensi vuonna :)

mammakavereita ei oikeastaan ole. Mä oon käveripiirissä oikeastaan ainut ketä ei oo tyytynyt kahteen lapseen ja mennyt töihin. :)

Hyvinvoivana ja pikaisesti Rk & Touho 23+3
 
Daria09: Meillä ollaan hiukka eritavalla tutkittu purkkien kylkiä ja tuotteiden sokerimääriä kuin tavallisessa perheessä kun on perheessä 1.tyypin diabeetikko lapsi. Maito ja sokeriton mehu: Maito tosiaan nostaa nopeasti verensokeria, siksi sitä voi antaa diabeetikko lapselle kun menee verensokeri matalalle, ettei aina pillimehua. Sokeriton mehu on sokeritonta makeutettu sellaisilla aineilla jotka ei nosta verensokeria, sitä voit nauttia huoletta :) Rahka ja jogurtti: Maustetuissa rahkoissa kannattaa tutkia että paljon niissä on sokeria, koska ne saattaa sisältää yllättävän paljon sokeria. Jos pidät enemmän jogurtista, onneksi on paljon jo sellaisia jogurtteja joissa on sokeri korvattu makeutusaineilla, niin verensokeri ei niistä pitäisi niin paljon nousta. Ruuassa käytetyt makeutusaineet, yleensä aspartaami, on ravitsemusterapeutin mukaan turvallisia, eikä niitä pitäisi normaalilla ruokavaliolla saada liikaa. Mutta kannattaa muistaa että on ne pari joita ei saa raskaana käyttää: Syklamaattia E952 ja sakariinia E954. Mutta niitä on todella harvassa ruoassa.

Daria09:Huomasin että kaikki nämä mitä mainitsit eli: banaani, viinirypäleet, kuivatut hedelmät, myslit, murot,energiapatukat, tuoremehu ja sokeriset mehut, on meillä ”hypo” eli matalanverensokerin eväitä, kun ne nostaa pojan verensokerin ”taivaisiin” todella nopeasti. :D Eli todella hyvä vältellä näitä.

Leivästä tuli mieleen että kokeile ”karppi” -leipää. Sen ei pitäisi nostaa verensokeria samalla tavalla kuin tavallinen leipä.

Mun pitäisi myös varata tuo sokerirasitus (uudelleen), kun on sukurasitteena 2. tyypin diabetes ja lapsella 1. tyypin. Alkuraskaudessa tehdyssä rasituksessa ei ollut mitään.
Aikaisemmissa raskauksissa ei ole ttarvinnut käydä sokerirasituksessa, kun silloin ei vielä näitä sukurasitteita ollut.

Nyt lahden nuokkumaan tuonne autonrattiin 74 km ajaksi, jotta pääsisi kotiin. Nuha ja kurkkukipeä taas ja olo todella väsynyt. Pitäisiköhän huomenna jäädä suosiolla kotiin.

Mariiia
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Pitkää hiljaiseloa taas takana. Ei jaksa kännykällä näpytellä, enkä ole jaksanut avata konetta.

Äitiyspakkaus tuli alkuviikosta. Mun mielestä edellisiin pakkauksiin verrattuna, tuola oli ihan hirveen vähän vaatteita. Mut plussana vähyydestä mainittakoon, että sielä oli nyt myös 50cm ja 60cm vaatteita. Positiivinen yllätys. Osan vaatteista saa siis käyttöön jo heti alusta saakka ja pakkauksen vaatteet käy lähes ensimmäisen vuoden. Vähän harmittaa, että sitä naamahelistintä ei enää ollut mukana. Pitää toivoa, että löydän jostain kätköistä vielä aikaisempien pakkausten helistimen.
Lauantai meneekin sitten pyykkituvassa pakkauksen vaatteita pesten. Lauantaina aamusta pitäisi saada laitettua makkari uuteen uskoon. Pinnasänky ja vauvan vaatelaatikosto pitäisi saada kasattua. Muuten en tiedä mihin lykkään nuo pakkauksen vaatteet sitten illalla.

Mammakavereita on muutama. Yksi kaveri sai esikoisensa muutama kuukausi sitten ja toisella kaverilla on laskettuaika kuukautta minua myöhemmin. Muut mammakaverit ovat sitten niitä, joilla on jo näitä isompia. Suurimmalla osalla lapset jo koulussa.

Supparit ovat päivittäin ongelmana. Eilen supisteli jopa oikein kipeästi, kun kaupassa olisi pitänyt kävellä. Vartin kauppareissu muuttui yli puolentunnin kauppareissuksi. Suurin syy näille supistuksille on pitkätkalsarit, jotka eivät siis ole mammamallia, vaan ihan normaalit. Olen vaan taittanut vyötärön mahan alle. Painaa kuitenkin ikävästi juuri kohdunpohjaa.
Jos heitän mammafarkut päälle, niin tarkenen lähes yhtä hyvin, kuin pitkilläkalsareilla ja verskoilla. Mutta vain melkein. Pidempiä kävelyreissuja pelkissä farkuissa en kykene tekemään näillä keleillä ja myös farkut aiheuttavat lieviä supistuksia. Maha on suhteellisen pieni, mutta todella matalalla. Painaa rakkoon ja nivusiin jatkuvasti ja jos istun 10 minuuttia kauempaa, alkaa jalat puutua, koska veri ei pääse kiertämään. Hissuksiin on siis vain otettava. Ei tässä muu auta. Kiva olla ankka jo tässä vaiheessa.

Pakko on nyt kertoa tuosta omasta painonnousustani, kun sitä olen kauhistellut ja neuvolassakin olivat huolissaan. Neuvolan suosituksesta vähensin siis huomattavasti suolankäyttöä ja lopetin täysin salmiakin syönnin. Vereenpaineet on edelleen matalalla ja välillä heittää päässä, mutta en ota enää salmiakkia tai suolaa paineita nostamaan. Otan vaan rauhassa sitten hetken. Paino on nyt siis pysynyt samana viimeiset 4 viikkoa ja jopa hieman laskenut. Eli iso osa painonnoususta oli turvotusta. Edelleen olen kuin pullataikina, mutta ehkä tämä tästä ajan kanssa helpottaa.

Lillitys ja pikku porkkana rv25+2
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa,

Ja näin sitä hävitetään kerran kirjoitettu teksti ennen lähetystä, murr... ????

Sokerirasituksesta tuli puhtaat paperit, kuulema jopa hieman alhaiset arvot, mutta ei mitään hälyttävää. Tällaiselle herkkusuulle siis hyviä uutisia! Oli meinaan todella kiva paastota silloin illalla kun typykkä ja isänsä olivat käyneet ostamassa lauantainamit vähän myöhässä. Onneksi olin illassa töissä niin ei harmittanut niin paljoa!

Mulla on sillein hauska tilanne että parilla kollegalla on la samoihin aikoihin ja vanhoissa koulukavereissa on juuri perheen perustaneita, joten tällainen iltatähden tekijäkin saa vauvahöpöttelyihin seuraa ????. Kauhee ajatella että mun ekasta synnytyksestä on yli 13 vuotta ja saman ikäiset kaverit tekee nyt ensimmäistään. Miksihän sitä tuntee itsensä vanhaksi vaikkei olekaan sen vanhempi kuin muutkaan...

Ihanaa kun joulu tulee! Mää niin odotan kaikkia herkkuja, kynttilöitä, aikaa perheen kanssa ja kauniita kattauksia! Niin, sitten ensi jouluna ehkä... Tämä joulu menee vielä töissä, mutta ensi vuonna en oo töissä äitienpäivänä, juhannuksena, isänpäivänä tai jouluna! Tosin isääni lainaten; uskoo ken näkee ????... Työnarkomaani kai sitä on!

Näitä kirjoitteluita kun lukee niin aikamoisia eroja on noissa neuvolakäytännöissä. Itse tulisin hulluksi jollain seitsemän viikon välillä. Mutta silloin tulisi varmaan helpommin hankittua se kotidoppleri.

Hauskaa viikonloppua näin pikaisesti toivottaen,

elnastiina ja 24+6
 
Viikonlopun kuulumisia ja muutakin.

Hyvin on mulla lähtenyt tämä RADI-ohjelma käyntiin :D.
Liikuntaa olen harrastanut kävelyn muodossa lähes joka päivä ja tunti on ollut keskimääräinen aika jonka kävelen kerralla.

Ei ole tullut sokeriarvoissakaan kovin isoja heittoja joten senkin suhteen luottavainen olo että kyllä tämä tästä.
Tietysti diabeteshoitajan kanssa odotankin keskustelua koska kysymyksiä on tässä kertynyt joihin ei kuka vaan osaa vastata.

MariaR81; sen tiedostinkin etten voin "maustettuja" rahkoja tuosta vaan ostaa koska niissähän on monissa sokeria, makeutetut on tietysti eri asia. Olenkin tähän mennessä syönyt vain sokeritonta ja maustamatonta rahkaa johon lisännyt sokeritonta marjasoppaa.
Ja kiitos tuosta leipävinkistä että karppileipä vois olla minun juttu. Vielä en ole ehtinyt niihin perehtyä mutta aion.

Ostin myös makeutusainetta jossa on aspartaamia ihan sitä varten että johonkin syömiseen sitä vaan on pakko laittaa. Olis muuten aika mautonta ilman sokerin makua. Eipä tuota kuitenkaan paljon ole vielä käyttänyt.

Se nyt on mulle haaste että millä korvaan riisin, makaronin/pastan ja perunan?? Vaikea on keksiä mitään tilalle kun en ja emme ole esim. kasvissyöjiä. Heille olisikin paljon helpompaa karpata ;).
No tänään löysin ruokakaupasta quinoa-paketin (=kvinoa) ja ajattelin joku päivä kokeilla miten se toimis edellämainittujen korvikkeena?? Ihan vaikka että itse söisin sitä ja muu perhe sitä mitä ennenkin. Quinoa näyttää olevan sekä kuidun että proteiinin lähde joten olen toiveikas :saint:.

RADI;ssa ilmeisesti aika moni käy ihan diabeteshoitajan juttusillakin. Siinä on se hyvä puoli että ruokavaliosta ja mittaustuloksista voi sitten vielä paremmin jutustella ja sen päälle on ainakin täällä Lapissa ultraus jossa vauvan kokoa seurataan. Eipä se haittaa minua ollenkaan. Jos nyt yleensä mulle tulee niitä käyntejä, aika näyttää.

Uudesta petarista; Olin eilen onnessani kun saimme sänkyyn uuden painon ja lämmön mukaan muotoutuvan petarin :heart:. Sen paksuus on vain 5 cm ja arvelinkin että näinköhän täysin mulle auttaa... No alkuyö tuntui että tämä pelasti minun unet ja mentiin varmaan puoliväliin yötä ennenkuin tuntui että ei täysin auttanut kuitenkaan.

Sellaista älytöntä kipujomotusta ei enää ole ollutkaan kun muutenkin pehmensin sänkyä omalla patentilla mutta en vieläkään voi tuon uuden petarin varaan laskea, edelleen tulee jomotusta jos pitemmän aikaa olen yhden lonkan päällä. Pehmennän siis vielä petaria omalta puoleltani ensi yöksi. Jospa sitten jotenkin nuo yöt alkaisi mennä ;).

Mammakavereista; eipä valitettavasti ole yhtään ketään tiedossa josta voisi kaveria äippäloman ajaksi ajatella :(. Tutustuin kyllä viimeksikin kahteen äitiin synnärillä ja varsinkin toisen kanssa on oltu enemmänkin näkemisissä. Onneksi täälläpäin on paikkoja joissa voi käydä päivisin tiettynä aikana jossa pitäisi olla muitakin kotiäitejä lapsineen. Jossakin on kyllä pakko mammalomalla kulkea, yksin en kotiin jää ihmettelemään, siitä ei seuraa kuin tylsistyminen.

Vai sellainen oli uuden äitiyslaatikon sisältö... Saas nähdä tuleeko tilattua...? Vaatteita vähemmän olis minun juttu kun noita vaatteita jo esikoltakin on, mutta mutta. En tiedä kyllä vieläkään mitä sen kanssa teen.

Eipä muuta kuin hyvää alkavaa arkista viikkoa itse kellekin :wave:.
Kohta alkaa ne tonttupuuhatkin lähestyä. Tytärkin on saanut jo joulukalenterin kotiin että pääsee luukkuja avaamaan.

Daria09 + tytteli RV 26
 
Viimeksi muokattu:
Huomentapäivää kaikille!

Kirjoittelin myös perjantaina pitkät pätkät ja teksti hävisi kuin tuhka tuuleen, nyt uudemman kerran paremmalla onnella :)

Raidallinen kissa hyvä jos neuvolassa kaikki hyvin! Mullakin seuraava neuvola vasta vuodenvaihteessa, rv30. Toivon, että loppua kohti vähän usemammin "pääsisi" näytille kuitenkin. Mua kiinnostaa erityisesti tarjonta, kun esikoinen oli perätilassa. Vaikka harvinaista se on, että olisi monta kertaa sama juttu kun rakenteellisesti ei pitäisi olla kohdussa mitään kummaa.

Onko muuten kuinka moni pääsemässä synnytystapa-arvioon polille esim. edellisen synnytyksen takia? Meillä ei siis ole mitään muuta kun se loppuraskauden neuvolalääkärikäynti rv36, missä todetaan tarjonta ja toivotetaan hyvää matkaa synnytykseen :D Näin siis, jos ei ole mitään erityistä seurattavaa. Synnytyssairaalakin on jo tuttu ennestään niin sinne en ole menossa tutustumiskäynnille, eli näillä eväillä sitä sitten pitäisi mennä tosi toimiin ;)

Muutto lähestyy meillä! Nyt näyttää siltä, että uusi koti vapautuu jouluksi, eli joulun jälkeen viikonloppuna on muutto, siinä jää pyhät lyhyiksi kun pitää pakata kaikki valmiiksi. Noh, jospa nyt ei tarvitse pariin vuosikymmeneen muuttaa niin kai sitä voi yhden joulun uhrata muuttolaatikoiden keskellä elämiseen. Mulla niin jo sormet syyhyäisi vauvantavaroiden ja vaatteiden esiinottamiseen, mutta pakko se on nyt malttaa mielensä sinne muuton jälkeen, sittenhän voin levitellä tavarat ympäri taloa niinkuin haluan :D

Joulusta joku jutteli; me ollaan varmaan osa kotona ja osa anopilla. Yksi aatto ollaan oltu kotona ja ihana oli kyllä, paistoin jopa kinkun silloin ensimmäistä kertaa :) Ja käsitöitä tekisin enemmänkin, nyt vaan ei ole ollut aikaa töiden ja esikoisen kanssa arjen rallia pyörittäessä. Ehkä sitten äitiyslomalla ehtisi vähän neuloa, vaikka ensi jouluksi :xmas:

Daria09 Ihailtavasti olet otanut liikunnankin mukaan! Itsekin pitäisi enemmän tehdä kävelylenkkejä. Toisaalta työmatkoista tulee mulle jo päivittäin yli puoli tuntia reipasta puolijuoksua niin onhan sekin nyt jotain :) Uimaan haluaisin taas, kun oli koko porukka taas sairaana niin jäi sekin "harrastus", jos tällä viikolla taas. Viime raskaudessa muuten vielä hiihtelin näillä viikoilla, nyt vaan ei ole oikein latuja vielä täällä etelässä! Se oli kyllä kivaa, tasamaalla pellolla kun ei ollut mäkiä tai muuta niin meno oli suksilla mukavaa. Koittakaa muuten mammat pysyä pystyssä tuolla liukkailla! Olin jo kehteen kertaan viikonloppuna rähmälläni kun oltiin esikoisen kanssa pulkkailemassa..

Eipä tänne ihmeempiä, perusmeininkiä :) Nauttikaa koko porukka oloistanne!

Vappuvaavi ja tulokas 24+6
 
Heipä hei! :)

Mukava kuulla Daria09 että radi-hommat lähteny luistaa. On siinä kyllä oma hommansa totutella ja opetella, mutta lähtee varmasti sujumaan kun homman hoksaa :) Kvinoasta sen verran, että on itsellä tullut testattua ja ihan hyväksi koin. Mutta siis vain muutaman kerran sitä tein salaatin tms, lisukkeeksi kun dietti aikoja päällä pidin. Onhan se vähän hankalampaa kokata kun se on niin pientä siprua :D

Mammakavereita ei mullakaan ikävä kyllä oikein oo :( yksi saman ikäinen kaveri on, hänellä 2 pienokaista jo mutta muistaakseni palaileen tässä piakkoin töihin..Pitäneen siis koettaa jotakin seuraa jostain keksiä mammalomalle, minä voin kyllä niin veikata ettei mielenterveys kestä ainaista koton möllötystä! :D Olisihan se ihana kun olisi paljon kavereita ja tuttuja mammailemassa, pääsis heidän kanssa oleilee.. No jospa sitä seuraa vielä löytyy.. :)

Huih, sitten vielä hieman omasta elosta. Töissä olen nyt vaihtanut hieman hektisemmälle osastoille työskentelemään, hoitotyössä vanhusten alalla siis olen. Hieman jännittää kuinka jaksan kiiren keskelle pysyä tahdissa ja hirviä huono oma tunto kun liikunta jäänyt vähäiselle. Pelkkä lenkkeilykin jo eduksi olisi ollut, kun nyt joutuu töissä ravaamaan mm. portaita kymmenisen kertaa ylös alas :D JA se että osaisin ottaa kuitenkin suht. rauhassa, etten ampuisi yli itseni kanssa tuolla töissä..Mulla kun ei tuota mahaakaan ole vielä pullahtanut kunnolla esiin, niin senkin puolesta ketterä viilis ;D No se jää nähtäväksi, kohan tämän loppuvuoden jaksaa niin ajattelin sitten pyytää takaisin helpommalle osastello loppuajaksi raskautta :)

Vauvan liikkeistä, ooh pakko niistä on hehkuttaa kun niitä nyt viimein tunnen! :heart: Liikkeet ovat alkaneet tuntua selvemmin, eli vauva taitaneen kasvaa ja voimistua hyvin. Ihaninta, kun eilen illalla nukkumaan mentäessä vauva piti kunnon jumppaa ja ukko kultanikin sai tuntea pienokaisen potkun ensimmäistä kertaa!! :heart: :) Itsehän meenasin hyppiä sängystä, kun olin niin iloinen että mieskin pääsi tuntemaan liikkeet, mies sen sijaan tyynenä hiljainen hymy huulillaan vain jatkoa tv:n seurantaa :popcorn: Olikin muuten vauvalla ensimmäinen kunnon jumppa maratooni, varmasti ainakin puoli tuntia putkeen tuntui selvästi vähän väliä liikehdintä.. :p

Kaiken tämän ihanuuden keskellä kyllä riittää myös hermoromahduksia mm. tuon koiran kanssa, varsinkin kun väsymys ja nälkä yhtään yllättävät. Rupesin miettimään ettei väki täällä ajattele, elämäni olevan täysin ruusuilla tanssimista :D Mutta enemmän haluan keskittyä iloisiin uutisiin, vaikka todella mieltä painavat huonommat asiat on hyvä päästä purkamaan.

Siis hyvää viikonalkua kaikille, ihanuus vielä kun joulukin lähenee :xmas:
Piip- 21+6
 
Huomenna neuvola, vihdoin! :) yli 2kk tässä on mennyt viime neuvolasta, kun meillä laskettiin ultra yhdeksi neuvolaksi.

Piip-: Huh, Koita jaksaa.. onneksi jouluun ei ole kuin kuukausi!

Hienoa Daria09!!! Mun pitäisi myös varata aika sokerirasitukseen… ei vaan huvittaisi.

Mulla myös lonkat alkavat särkeä kesken yötä ja maha jotenkin painaa alaspäin, joten sekin kipuilee. Mutta siis meilläkin on kehon lämmön ja painon mukaan muotoutuva petari. Mutta ei se auta. Tyyny on oltava niin jalkojen välissä kuin vatsan alla. Selällä voi nukkua hetken mutta sitten alkaa painamaan jotenkin että tulee ikävä olo siitäkin. On unet melko rikkonaisia. Kun kääntää mahaa ja tyynyjä asettelee.

Perjantain makasin kotosalla kun olin niin rättipoikkiväsynyt, jälleen flunssassa siis, ja katkonaiset unet vaivaa. Nukuin/lepäsin koko perjantaipäivän. Kävin vaan lääkärissä välissä. Lauantaina olikin sitten jo melko normaali olo, nuhaa lukuun ottamatta. Mutta olin tosiaan jo torstaina niin poikki että sanoin jo päivän päätteeksi pomolle, että jos olo on aamulla sama, niin jään kotiin. Nyt olen taas kokeilemassa työntekoa.

Mutta päivittelen huomenna neuvolakuulumiset =)
 
Heips ystävät!

Flunssasta selvitty ...ja eilisestä perhevalmennuksesta :p Ihan kivaa tietoa kun en ole ehtinyt/jaksanut/viitsinyt lukea kirjoista niin nyt istumalla 1,5h paikoillaan kuuntelemassa niin sain pienen tietopaketin vauvan tämän hetkisistä aisteista ja taidoista, parisuhteen merkityksestä, synnytyksen jälkeisestä baby blues-ajasta ja tottakai...imetyksestä. Siitä alkaa näemmä nyt valua tietoa.
Tänään oli myös neuvola! Saatiin ekoja sf-mittoja ja rauta-arvoja ja sitten se......sokerirasitukseen lähete, yäk! Luulin vilpittömästi ettei meidän tarvitsisi sinne lähteä mutta käsky kävi ihan ikään vedoten. Eli joulukuun aikana litkuja juomaan. Kiitos teille vinkeistä ajan kuluttamiseksi, ne tulee nyt tarpeen.
Olihan se mukava kuulla myös vauvan sykettä ja potkuja anturiin.....hih! :LOL:

Tässä siis hieman tilastoja tältä päivältä:
RV 23+1
Painonmuutos +670g/vko (huhhuh! Vakuutteli että nyt kuuluukin nousta mut silti)
120/68 (syke oli jotain 78)
hemoglobiini 110 (eli sen putoaminen on pysähtynyt satunnaisella rauta-annoksen napsimisella)
sf 23 cm
vauvan syke 142

Seuraava neuvola 29.12. klo 8:00 :popcorn:

Ihanaa viikkoa!
Maaliskuu2015+vauva 23+1
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi

Yhteistyössä