Maaliskuun mussukat 2015 -syyskuu-

Ui kun täällä taas ryöpynny jutut! Täytyy siis minunkin pikkuisen kommentoida :D
Maaliskuu2015 mulla samanmoisia tuntemuksia! Venymiset ja paukkumiset sen kun jatkuu ja mulla myös toisinaan kun istuu ni tuntuu kyllä kummalta :D
Seuraava neuvola aika mulla onkin jo lääkäri aika, mitähän sielläkin tapahtuneen..? Sitä saa kylläkin vielä tovin odotella, vasta lokakuun alussa sinne meno siis.
UUU ja babyboksi!! Siis vautsi vau, täällä ei kylläkään mahda löytyä sitä mikä se nyt oli mistä sai hakea :f no pitänee tutkailla, olisipa moinen ihana! :heart:
Piip- 12+0
 
Heipat kaikille useamman viikon hiljaiselon jälkeen :)

Olipahan kauhiasti asiaa, en varmastikkaan muista kirjoitella puoliakaan mitä mietiskelin tuossa lukiessa.

Ekana Daria kiva kuulla, että punktio meni hyvin, eikä ollut karmaiseva kokemus :)

Hankinnoista : Meillä esikolta jäljellä tosi paljon 50-62 vaatetta. Vaatteet on onneksi tosi neutraaleja kun ei esikosta kelleen kerrottu kumpi tulossa niin ostivat neutraalia vaatetta lahjaksi. Beigeä, ruskeaa ja valkoista. 62 eteenpäin on hyvin poikavoittoista vaatetta, mutta jos olo pitää paikkaansa mikä mulla on niin poikahan se tämäkin on.

Äitiyspakkausta ei varmastikkaan oteta juuri sen takia, että kaikki esikon jäljiltä oikeastaan meiltä jo löytyykin. Osa vaan lainailtu tavaroista veljien lapsille joten täytynee alkaa loppuvuodesta haalimaan niitä takaisin.

Hoitopöytää meillä ei esikolla ollut, eikä varmasti toisellekkaan tule. Meillä vaipat vaihdettiin pesukoneen päällä alustalla ja pidin sitä kauhean kätevänä kun lavuaali oli siinä ihan vieressä sitte pyllyn pesuun :)

ON:
Meillä onkin paljon muutoksia edessä! Muutetaan pirkanmaalta takaisin PK-seudulle.. Jännittää miten neuvola muutokset yms sujuu. Joudun myös sairaalassa käymään vk 20 eteenpäin seurannoissa joten saa nähdä miten sairaala seurannan siirto Helsinkiin sujuu :/ Ihanaa tosin saada isompi asunto, esikko sa vihdoin oman huoneen!!

Kävin myös viimeviikon ke ultrassa ja pieni olikin paljon odotettua isompi. Oli 9pvä kuukautisista laskettua isompi ja la siirtyikin 23.3.

Niskaturvotus oli 0,9 ja seulonnassa saatiin tulos 1:100 000 kromosomipoikkeavuuksissa, eli hyvin meni senkin osalta :)

En varmastikkaan muistanut puoliakaan asioista, mutta tulen sit paikkailemaan jos muistuu mieleen... Mukavaa päivää kaikille, täällä on vain 4 astetta lämmintä, hyi :))
 
Kivasti on tosiaan juttua nyt tullut ja hyvä niin =).

Jotenkin positiivinen väre täällä tuntuu enemmistöllä nyt olevan. Onnea kaikille hyvistä uutisista ultrissa sekä tietysti yleisesti hyvästä voinnista :heart:.

Joku kyseli mitä lapsivesipunktiosta selvitetään?
Täällä Lapissa siinä saa selville ns. pikakromosomiston eli kromosomit 13, 18 ja 21 sekä sukupuolikromosomin.
Huh täällä tosissaan jo alettu jännäämään millaiset tulokset sieltä nyt sitten tulee... :confused:. Ehkä jopa huomenna soitetaan? Onneksi kuitenkin viikonlopun pystyi asiaa olemaan miettimättä.

Hyvä että Maaliskuu2015 se selvisi että ultra kuuluikin olla maksullinen. Ehdinkin jo ihmetellä että miten se on mahdollista täällä Suomessa että jollain maksaisi perusultrat.

Mulla oli tuossa toissailtana su ja ma aamuna lievää pahaa oloa :x. Ehdin jo huolestua mitä se voisi olla mutta sitten se menikin taas ohi.
Siinä mielessä nyt sattui hyvä ajoitus että esikoisen 5-vuotisneuvola on tänään joten siinä samalla ajalla ajattelin pyytää että vauvan sykkeet kuunnellaan, varmuuden vuoksi. Mulla itsellä on sitten ensi viikolla seuraava neuvola-aika.

Mitä olette muuten mieltä dopplerista jolla voi kotona kuunnella vauvan sydänääniä? Tuossa olen nettikauppaa yhden yksityisen kanssa tehnyt. Todennäköisesti heille on maksanut se laite + geelit jne jotain 40 euroa tai hieman yli.
Nyt olisi myymässä sitä minulle 25 eur postikulujen kanssa. En tiedä miksi iski piheys että vieläkin maksaa minusta paljon... Maksaisitteko te siitä sellaisen hinnan? Se on siis ihan ns. karvalakkimalli (Angels sounds 100s) jossa ei ole esim. sykkeen näyttöä vaan voi pelkästään kuunnella sykettä.
Voisi tuo laite olla hyvä hankinta mutta en tiedä sitten kun tässä jo aavistus vauvan liikkeitä tunnen silloin tällöin ja aina vaan paremmin niin tuntuu että kohta voisi olla jo turhakin hankinta. Kommentoikaa rohkeasti.

Vauvan kävelytuolista edelleen olen sitä mieltä että on turhake sekä minusta riskaabelia vaarantaa vauvan selkää moisella.

Ei meillä ainakaan ollut kiire saada lasta kävelemään hyvissä ajoin koska mitä nuorempana oppii kävelyn sen enemmän pitää seurata ja vahtia kun liikkuu vielä kuin ns. päätön kana sinne tänne. Loukkaantumisen vaarat on siinä kun alle vuosikas kävelee eikä ymmärrä vaaroista mitään.
Meillähän esikoinen oppi kävelemään vasta 1v. ja 4 kk mutta ei suinkaan siksi niin myöhään että olisimme jarruttaneet kehitystä. Hänen tempperamenttinsa nyt oli varovaisen rauhallinen kuten se on vieläkin. Vasta hieman ennen kävelyn oppimista aloimme tosissaan kävelyttää häntä käsistä ja silloin heureka hänelle iski että ahaa näin kävellään.
Se siinä sitten oli hyvä puoli etten pahemmin stressannut loukkaako itseään koska oli jo isompi (viisaampi) ja meno oli varmaa kun lihakset ja kaikki muukin oli ehtinyt kehittyä riittävästi kävelyä varten.

Huh huijaa tämä allergia taas kerran vaivaa :snotty:... Onko näin että olen ainoa kroonikkoallerginen tästä porukasta?
Ei ole minusta kuin yksi tähän mennessä kommentoinut ja hänelläkin taisi olla enemmän ihottumaa (urtikaria) kuin varsinaista nuhaa ja aivastelua? Ei kiva ei.
Esikoisen odotus meni siten että ihmeparannuin koko allergiasta :saint:. Tämän pikku2;n kanssa meni 1/3 odotuksesta onnekseen ilman pahempia oireita. Nyt kun syksy koitti niin huhheijaa, harva se päivä aivastelen. Tänään oli jo pakko ottaa väsyttävä allergialääke. Niimpä, kumpi on pahempi se että aivastelen pitkin päivää vähintään 3 kertaa peräkkäin vai olen sitten lääkkeen oton jälkeen jossain vaiheessa päivää umpiväsynyt ja vetämätön. Nyt vei pidemmän korren lääke...

Viimeyönä näin ensimmäisen kerran ihanan unen vauvasta. Siinä muka näin heti rintojen alla ihon läpi vauvan jalan ja kohta jo alkoikin liikkumaan ja teki unessa lapsivedessä voltin. Minä hymyilin hänelle leveästi ja nostin kättä eli tervehdin vauvaa. Hänkin katsoi koko ajan minuun ja näytti hyväntuuliselta ja että kaikki oli hyvin :kiss:

RV 16+2
 
Tässä olis fyssarin mielipide näihin kävelytelineisiin ja hyppykiikkuihin ja keinuihin, älkää hyvät ihmiset hankkiko niitä! Selkäongelmat ei ole ainoita mitä niillä saa aikaan. Voi tulla myös lonkkavikoja, asentovirheitä ja näistä johtuen mm. kävelyyn liittyviä ongelmia. Meitäkin on moneksi ja hyvä jos ei ole lapsille, jotka ovat käyttäneet ongelmia, mutta ite en mistään hinnasta antas lapsiani laittaa sellaiseen!
 
Heippa,

Pinnis: Meillä esikoinen joutui luovuttamaan 2-vuotiaana pinnasängyn pikkuveljelleen. Esikoinen olisi pinnikseen vielä hyvin mahtunut. Mutta pysyi hyvin lastensängyssäkin, eikä sieltä yksinään tullut pois kuin ehkä parina iltana. Olisi varmasta kolmeen vuoteen asti sopinut hyvin pinnikseen. Meillä on sellainen vanhan mallinen josta ei etulaita laske, mutta pohjaa voi säätää kahteen vai kolmeen eri korkeuteen. Jos hankkii käytetyn niin kannattaa tarkistaa että ainakin tuota nukkumatasoa voi laskea lapsen kasvaessa alaspäin. Joitain uusia pinnasänkyjä voi tosiaan myös venyttää pituudelta, jolloin ne menee useamman vuoden. Mietin tässä vaan että minkä väriseksi maalaisin pinniksen .. kun ostettiin se oli valkoinen ja maalasin sen kauniin violetiksi. Meillä jäi ovien maalaamisesta violetin-harmajaa kalustemaalia, niin tekisi mieleni maalata sänky sillä. …olen tällainen vanhojen tavaroiden tuunaaja. Pinniksen reunasuojiin olisi kiva ommella jokin kaunis kangas, kun ne on tylsän valkoiset.

Äitiysvaatteista: otin pariviikkoa sitten äitiysvaatteet käyttöön. Tilasin Henkalta pari mukavaa lämpimämpää paitaa ja kaapista löytyi sopivat mamma farkut edellisestä raskaudesta. paljon mukavammat kuin omat. eikä purista, inhoan kun vaatteet puristaa. Aloin jo myös käyttämään imetysliivejä ja venyviä urheilutoppeja, koska omat ei enää tunnu kivoilta, ja nännit on välillä arat ja omat liivit on jotenkin liian karheat nänneille.

Paino on noussut! :snotty: Huh, on joo noussut! Eikä kehtaisi tunnustaa… Mutta lähtöpainosta on tullut jo 7 kiloa. Ei kyllä näy kuin mahan seudulla ja rinnoissa.

Yövessakäynnit! Yleensä pari kertaa ainakin on tullut ravattua wessassa yön aikana. Esikoiselta pitää ainakin kerran yössä mitata verensokeri, joten yö heräämiset on tuttua kauraa… eikä niistä pääse taas hetkeen eroon kun vauva syntyy. Muutenkin meillä heräillään pahoihin uniin ja poikien vessakäynteihin. Niin onpa yöt valmiiksi risaiset. Pienessä koomassa siis mennään kokoajan. :xmas:

Viikonloppuna voisikin mennä Loviisan tai Porvoon kirppiksiä kiertämään ja katsomaan löytyisikö sieltä mitään mukavaa päällepantavaa pikkuiselle. Robbarissa oli parilla kympillä kiva unisex toppahaalari jonka meinasin ostaa kunhan tili tulee. vaikka halutaankin tietää vauvan sukupuoli niin silti ostan suurimman osan pienimmistä vaatteista unisexinä, koska taas kuulun jutun että ultrassa oli ennustettu poikaa ja tytöpä sieltä tulla tupsahti... Että voi ultra valehdella helpostikin. Täydennän sitten taas vaatevarastoa kivoilla poika tai tyttövaatteilla kun ollaan pienokainen saatu syliin.

Huonoja uutisiakin tässä välissä olen kuullut :'( eli kaverin tutun 7 viikkoinen vauva oli kuollut. Kamalaa kuultavaa tässä vaiheessa. ... En syytä kysellyt mutta on silti hirveää haudata oma pikkuinen.

Mariia ja Nappula 16 + 3
 
heissanKävelytuolista sen verran, että eihän se ole pakollinen,mutta saatiin se tyttäreltä, kun heidän poitsu jo kävelee. Meillä aikanaan oli sellainen EIKÄ todellakaan laitettu vauvaa siihen liian pikkuisena, vaan sitten kun muutenkin koetti jo lähteä liikkeelle,muttei vielä kävellyt. Kellekään aikuisista tai teineistä lapsista ei ole tullut lonkka tai muita selkävammoja. Tytär sai kyllä issias-vaivan,kun piti liian lyhyttä paitaa kylmällä ilmalla selkä hieman paljaana...nehän ei aina varoitukista piittaa tuossa iässä...
Isossa perheessä se oli meillä suuri apu, mutta ei toki mikään jatkuvassa käytössä tai pakollinen vempain.
olotilassa ei kummempia, pari päivää myös teki huonoa, mutta ei sen kummempaa. Alaselkä ei tykkää liian pitkään seisomisesta, itselläni kun on ns "notkoselkä" . Vauvan potkuja odottelen, koska alkaisi kunnolla tuntua :wave:
Voimia ja iloa kaikille odottajille ja nautitaan syksyn ihanista omenoista ja muista herkuista :hug:
Vaavi-haavi ja 14+6 vauveli
 
Piti eilen vielä tulla kirjotteleen mut yllätysyllätys olinki niin huonovointinen taas etten kyennyt. Olin niin pöhnässä et vahingos jopa maksoin miehen luottolaskun kun piti oma maksaa X) siis oikeesti, eihän sil mitään välii ollu.. Mut mul ei ollu hajuukaa et olin niin tehny :) oon oikeesti niin kuollu ja voipunu iltaisin tän pahoinvoinnin vuoksi ettei mitään rajaa. En siis oksenna mutta laatta meinaa lentää joka kyljen käännöstä. Oon viimiseen asti huono oksentaja ja pietän loppuun asti ja nieleskelen. Alkaa kotiväkikin kyllästyy.. Olin sillon joskus kuukaus sitte flunssas ni lapset kyselee vieläkin et koska sä äiti parannut siitä :( huono äiti olo :(

En vieläkään oo hankkinu mitään ja meil ei lapsilta oo jälellä ku harsot.. Pinnis pyydetään takasin. Oon ny katellu jos koliikkikeinun hommais varakäsiks. Kaks allergia/koliikkivauvaa täällä ollu kainalossa ni enää en jaksa kyl kantaa montaa kuukautta 24/7. Eikä kahta ilman kolmatta :)

Mariia mulla myös allergioita tuon urtikarian ja psorin lisäks. Siitepölyt, eläimet ja ruoat.. Kesä mennyt vaihtelevasti. Nyt on juu ollu joku aivastuskausi menossa joka pikkuhiljaa helpottelee. Mut syönkin allergialääkkeitä joka toinen päivä ( joskus ennen 4xpv, joten ihmeen hyvin oon pärjänny) ja juu ikävää ku nyt voi syödä vain nuita väsyttäviä versioita.

On jännä miten eri tahtiin mennään vaikka la samassa kuussa:) toiset tuntee jo selvästi liikkeitä ja toiset saa odotella hipsutuksia vielä monta viikkoa :) mulla istukka etuseinämässä ni liikkeitä saa kyllä ootellakin :)

Ummetus vaivaa.. Tai oikeestaan vatsa sekasin.. Ihan sekavaa. Ensin ummettaa mut sit ku tarpeeks täynnä elimistö ni menee yhtäkkiä ihan törkysekasin pakki ja sehän se kivalta tuntuu ku eka se tulppa ei meinaa irrota ja yhtäkkii tulee ku tykin suusta.. ;D sori.. Mul ei yleensä oo ongelmia vatsan kaa ni tää on ihan uutta.. Samoin ku ilmavaivoi on ihan hirvittäviä tyyliin "myrkytä koko talo"...
Anteeks ihan kauheest, hahhahhaa. Kyllä vähän taitaa jo raskaus aivoja pehmittää kun täällä paskaa jauhan :)

Mäkään en kävelytuolia käyttäis.. Voi olla myöhäisemmät vaikutukset esim.lonkkiin. Mut kukin taaplaa tyylillään ja miettii siinä omia juttujaan. Miehen suvussa lonkkavaivaa ni silläkin tuota välttelen.. Enkä aio myöskään kävelyttää. Lapsi kävelee kun on siihen valmis. Meillä 1v ja 1v1kk. Helpottaa huomattavasti kun on jo "vähän" itsesuojeluvaistoa. Toki jotku lapset lähtee ihan luonnostaan tyyliin 7kk käveleen eikä sitä voi estää..

Äh.. Nyt täytyy taas mennä syömään.. Ja sit taas sohvalle.. Ja taas syömään.. Sohvalle..

Palaillaan ja hyviä vointeja !

Höpönenä ja minimartta 13+0
 
  • Tykkää
Reactions: Piip-
Hoitopöytä esikolla oli ja tykkäsin kovasti vaikka matkaa vessaan olikin. Nytkin on tarkoitus hankkia.

Äitiyspakkaus esikolta tallessa ja osa neutraalin värisistä myös niin otetaan rahana. Laitetaan varmaan turvakaukaloon ne rahat.

Liikkeetmuutaman kerran on tuntunut sellainen hellä sively tuolta masusta mut ei kyllä joka päivä.

Sokerirasitus sinnehän sitä joutuu niinkuin esikonkin aikaan. Painoa hieman yli se meitä sallitaan:( Tehdään viikolla 20-22.

Mammahousuton ollut jo viikolta 9 käytössä kun omat ei mahtuneet enää turvotuksen takia.

Pinnisesikko sai ukilta lahjaksi Brio sleep sängyn joka muuntuu juniori sängyksi eli 0kk-6v. Oon tykänny, reilu yksi vuotiaana piti yksi laita ottaa pois kun neiti yritti kiivetä sinne niin meinas kaataa itsensä päälle. Nyt esikolle olisi tarkoitus ostaa isojen tyttöjen sänky. Itse (4.v) oli vailla parvisänkyä, sanoin että siihen sänkyyn saat kasvaa muutaman vuoden..

Nt-ultra seulonnan tulokset tuli eilen, ei poikkeavuuksia.:heart:

Hankinnattuli sit viikonloppuna ostettua vaunut. 2004 vuoden Emmaljungat yhdistelmät. Muuta ei ole tullut hankittua, jotenkin varovainen tän suhteen..

AllergiaMinulla on ollut koko ikäni atooppinen ihottuma. Välillä parempi välillä lehahtaa ihan kunnolla. Molemmissa raskauksissa pehentunut. Kortisonilla ja perusvoiteilla pärjään jotenkin. Siitepöly allergioita löytyy ja ruoka-aine allegrioita:kieh:

ONTäällä vointi on mitä kauhein, pahoinvointi eikun jatkuu. Mitään liharuokia on ihan turha kuvitellakkaan. Keittiöllä olen töissä niin siellä saa ihan tarpeeks haistella lihan hajuja:stick: Musta tulee varmaan kasvissyöjä tän raskauden aikana. Esikosta en tälläistä muista ja pahoinvointikin loppui viikolle 12. Esikko tietää vauvasta ja kovasti kyselee että koska hän tulee. Olen kertonut että sitten kun sinulla on synttärit, heille tulee aika tasan 4 vuotta ikäeroa. Ensin hän oli sitä mieltä että sieltä tulee tyttö mut tänään sanoikin että hän toivoo pikkuveljeä:p Jokaiselle kertoo että äitillä on vauva mahassa, ihan tuiki tuntemattomillekin:LOL: Vuotoa on edelleen(hematooma) jotenkin en uskalla nauttia raskaudesta kun vuotoja vaikka ei pitäis olle mitään hätää:ashamed:

Katjahei ja pieni 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan tännekkin!

Lähes joka päivä olen käynyt lueskelemassa, mutta en huonolta ololta tai muilta kiireiltä ole ehtinyt itse kirjoitella. Tässä on tosiaan ehtinyt tapahtua kaikenlaista..

Muutama päivä ennen nt-ultraa isoisäni nukkui pois.
Siirtyi suojelusenkeliksi tulevalle pienokaiselle <3

Ultra oli 12.9. Pikkuisella oli kaikki hyvin. Aivan uskomaton tunne kun kuva välähti siihen ruudulle <3 Omien laskujen mukaan tuolloin olisi ollut 12+0, mutta ultran mukaan 12+1. Laskettua aikaa ei muutettu :)
Ultraaja näytti meille jopa hetken 4D kuvaa. Uskomatonta, miten selvästi siitä pienen näki. Eilen tuli vielä kotiin kirjekkin, ei löytynyt poikkeavuuksia. NT oli 1,1. Rakenneultra aikakin saatiin samalla käynnillä marraskuulle, nyt niin, että mieskin pääsee mukaan :)
Suunnittelimme alustavasti miehen kanssa menevämme sitten loppuraskaudesta 4D ultraan :)

Olosta pahoinvointi on nyt iskenyt eilen ja tänään matkalla töistä kotiin. Mitään ei tule, mutta tuntuu kuin laatta lentäisi ihan kohta. Lisäksi olen aivan mielettömän väsynyt. Olen keittiössä töissä ja seison suurinpiirtein koko päivän ja sen kyllä huomaa iltapäivällä! Eilen alaselkäkipu oli niin kovaa, että melkein tuli vesi silmistä. Täytyypi mainita tuosta seuraavassa neuvolassa.

Hankinnoista rattaat meillä on valmiina, merkkiä en nyt muista, kun ovat varastossa. Joku lahjoitti ne tori.fi:ssä, melkein käyttämättömät rattaat! Hänen toiveensa vain oli, että kun emme itse tarvitse lahjoitamme taas eteenpäin.

Pinnasänky on valmiina, aikoinaan ostettu punaisen ristin kontista 18€ :) Ostettiin sänky lähinnä pojalle, joka oli tuolloin 1,5v mutta eipä hän siinä koskaan nukkunut :D

Äitiysvaatteostoksille on pian pakko lähteä. Ei meinaa omia housuja enää saada kiinni :D

Kertomisesta oma isäni ei tiedä vieläkään. Joudun vatsaa häneltä vähän piilottelmaan, en vain tiedä miten hänelle kertoisin.

Oli varmaan vieläkin jotain mitä piti kommentoida, en vain enää muista :)

Tarrasukka 12+5
 
Kurjaa kun täällä on edelleen kovasti pahoinvoivia.. Tsemppiä, toisella kolmanneksella pitäisi yleensä helpottaa. Mulla loppui pahimmat olot jo rv8, mutta edelleen iltaisin, väsyneenä ja nälkäisenä saattaa iskeä tosi huono olo, mutta satunnaisempaa onneksi.

Painosta ja ruokahalusta; hirvittää täälläkin että kuinka käy kun esikoisesta selvisin noin 9 kilolla, ja nyt on tullut jo 3 ja ihan koko ajan nälkä :D Tuntuu että en töissäkään tee muuta kuin syön ja ravaan pissalla, noh tulee ainakin taukoliikuntaa istumatyöstä ;) Nyt olen vähän taas saanut enemmän itseäni liikkeelle, lenkille muutaman kerran kaverin kanssa ja päiväkotiinviennit ym. pyöräillen. Väsy on vaan usein iltaisin ja viikonloppuisin niin kova että mielummin nukun sen ajan kun perhehärdelliltä jäisi liikunnalle..

Äitiysvaatteista äitiyshousut olleet käytössä jo rv9 asti, ei tavalliset menneet kiinni enää. Ja nyt alkaa paidoistakin osa jo nousemaan ja kiristämään niin että ei voi todellakaan pitää. Tilasin H&M:ltä kevyttoppatakin: Product Detail | H&M FI Jos sillä pärjäisi talven. Edellisessä raskaudessa käytetty takki lensi kaaressa Uffin laatikkoon sen talven jälkeen, en halunnut enää sitä nähdä silmissäni kun sitä käytti koko pitkän talven ja olo oli kuin muumilla :D Muutenkin se loppuvaiheen vaatetuska on kyllä niin todellista, muutama siisti ja päälle mahtuva jäljellä ja niitä sitten pitää vuorotellen töissä eri asusteilla, kun ei niitä viitsi ostaa kovin montaa kun käyttöikä jää niin lyhyeksi... :) Mun työ vaatii sellaisen aika asiallisen ja mietityn pukeutumisen mutta ei viitsisi käyttää ihan kauheasti rahaa pariin kuukauteen kuitenkaan. Ja sama juttu mun vanhojen muutamien jäljellä olevien äitiysvaatteiden kanssa, kun niitä käytti KOKO ajan monta kuukautta niin en haluaisi enää yhtään niitä SAMOJA pitää :DD

Ihanan raikasta syyspäivää!! :)

Vappuvaavi ja tulokas 15+1
 
Daria09 oliko teillä siis joku syy punktioon? Mä oon jotenkin elänyt siinä uskossa, et vaan jos niskapoimu hälyttää niin sitten otetaan punktio.

dopleri on, maksoin 20€ siitä ja puolikkaasta pullosta geeliä. Minusta se on kiva, saapa edes pienen huolen pois sillä, et kuulee sen ihanan jumputuksen.

kävelytuoli oli kolmosella käytössä, näppärä vehje sitten kun on jo menohaluja muttei tasapainoa. En usko, et siitä on yhtään mitään haittaa jos vauva siinä hetken viettää ja viihtyy. Ennemmin tuikkaisin tuleen kaikki vauvan roikottimet kuten baby björnin rintareput.. Ikinä en lastani semmosessa kuljettas. :saint:


RK 14+2
 
Aika mielenkiintoista. Ma 15.9 n.klo14 astuttiin ulos np-ultrasta.. Tänään tipahti kirje kotiin joka lähetetty 15.9 klo14.47...

Eli huslab on pistänyt tuulemaan.

Tulos normaali eikä lisääntynyttä riskiä todettu.. Mut tossa lukee selvästi et tutkittu vain trisomia 21... Eikä mitään riskilukuja niinku teillä muilla??? Tutkiiko eri kunnat erilailla.. Olispa vähän outoo..

No mutta hyvähän se tuokin on :) Mutta eipä se mitään takaa tosiaan. Meillä kuopus ihana terve erityislapsi <3 joten eipä se auta kuin toivoa että terve olisi tämäkin ihanuus, kaikenmoisia vipatuksia voi tulla vaikka myöhemminkin :)

Tänään kerrottiin lapsille ja voi mikä ilo siitä syntyikään. Poikaa toivoivat nyt kovasti :) Sanottiin sitten ettei tiedetä ennenkuin syntyy ja kuopus 6v. siihen sitten tohkeana ja tomerasti ilmoitti, että "Nii-in, sitten kun se syntyy niin katsotaan että jos sillä on pimpsa niin sen täytyy olla tyttö ja jos sillä on pippeli niin sen täytyy olla poika" ja heti perään "Äiti, milloin sä sitte saat toisen vauvan?" Huhhuh.. Vastasin et ei äiti nyt taida sit enempää :) Mut kyllä niitä nyt jännittää.. Saa nähä miten jaksavat puoli vuotta odottaa :)

Onnellinen
Höpönenä ja minimartta 13+1
 
Seuloista: meillä otettiin veri samalla kun ultrattiin. Sanottiin että vain jos hälyttää niin tulee kirje kotiin jossa punktio-aika. Että me ei saada sitä suhdelukuakaan sit vissiin... Ja toivotaan tietty ettei kotiin tuota kirjettä tule. Kylläpä on erilaiset käytännöt eri alueilla! Multa otettiin tämän veren lisäksi neuvolan ekalla kerralla kaksi putkea? Mihinköhän ne niitä käyttää :popcorn:
 
Raidallinen kissa ja muut kiinnostuneet lapsivesipunktiosta; jouduin tai vapaaehtoisesti siis lähdin tuohon lapsivesipunktioon koska oli todettu riski saada jollakin tapaa sairas lapsi.

Testin tulos muodostuu siis niska-poimu-utrasta joka tehdään RV 11-13. Siitäkin löytyy tietoa netistä jne. Sitten siihen testiin otetaan mukaan verikoe joka otetaan RV 9-11 ja lisäksi äidin ikä vaikuttaa tulokseen myös.
Eli jos äiti on 35v. ja siitä vanhempi se jo pelkästään huonontaa tulosta. 40v. ja siitä vanhemmilla äideillä taas vielä merkittävämmin tulos heikkenee.

Toisaalta nuoret äidit ovat tässä testissä paitsiossa koska ikä pelkästään parantaa tuloksia ja vammaisia lapsia syntyykin useimmiten nuorille äideille kun yleisesti oletetaan että kaikki nuoret saavat terveitä lapsia. En minäkään osannut edes jännittää esikoisella olevan mitään sairautta kun hänet 34v. sain enkä käynyt laisinkaan missään kokeissa silloin.

Meillähän ei NP tulevasta vauvasta ollut kuin se 1.9mm josta erikoislääkärikin totesi että normaalissa vielä mennään. Oma ikäni 39v. varmasti lisäsi tuloksen heikommaksi mitä olisi muuten ollut. Verikokeesta en ole saanut suoraa vastausta edes lääkäriltä. Kummallista sillä olen lukenut näillä palstoilla että osa kyllä tuntuu tietävän juurikin erikseen vielä verikokeen tulokset..?

Mutta minulle on sanottu että tulokseen vaikuttavat NP-ultra tietyillä viikoilla otettuna + verikoe tietyillä viikoilla otettuna + äidin ikä.
Jos tuloksessa hälyttävää on vapaaehtoista mennä sitten punktioon jossa on omat riskinsä. Kyllä tosiaan täällä Lapissa tutkitaan ainakin 3 eri kromosomia ja ne sukupuolikromosomit.

Lapsen kävelyttämisestä
korjaisin jos jollakulla tuli väärä käsitys.
Siis meillä oppi esikoinen kävelemään 1v. ja 4kk. Emme kävelyttäneet häntä kuin vasta about 1v. ja 3kk ikäisenä. Mitään tehotreenejä emme siis ole tehneet hänen kanssaan liian aikaisin. En usko että tuollainen kävelytys enää olisi mitenkään luonnotonta tai haitallista lapselle jolla lihakset ja luut ovat jo kasvaneet riittävästi ja lisäksi on jo sitä järkeä päässä.

Eri asia on jos aletaan kävelyttämään kun vauva on juuri ja juuri oppinut seisomaan tukea vasten tai muuten ei vaikuta kypsältä vielä opetteluun :/.
Mutta sepä siitä.

Hyvä kuitenkin kun ammattilainen antoi kommentin kävelytuolista. Hän osasi perustella asiaa paljon paremmin. En itse tosiaan turhia riskejä ottaisi ja pilaisi sillä vempaimella vauvan tulevaisuutta ja terveyttä. Voihan sitä tietysti luottaa hyvään onneen.

ON; Täällä vielä jännitys jatkuu. Ehkäpä huomenna tulisi se puhelinsoitto. Aikaa olen kuluttanut erinäisissä kotitöissä ettei asia pyöri liikaa mielessä.
Neuvolassa eilen kuunneltiin vauvan sydämen sykettä ja hyvin temmokkaasti siellä sydän sykki :heart:. Muutenkin olen jo toista viikkoa jokapäivä saanut sen pienen sykäyksen jossakin vaiheessa päivää ja todennut että vauvalla kaikki hyvin. Ja esim. jo viikon ainakin tuntenut liikahduksen usean kerran päivässä. Olen käsittänyt että toisessa ja sitä useammassa raskaudessa tosiaan vauvan liikkeet tuntee paljon aiemmin kuin ekassa raskaudessa.

On se kyllä ihan eri tunne ja rauha mielessä kun jotakin tuntee :saint:. Huomaatte sitten kun se aika koittaa, mutta se tosiaan on yksilöllistä kuten moni on täällä todennut.
 
Daria09 kiitos. Toivottavasti saatte pian hyviä uutisia :)

Ja kyllä tosiaan käytännöt vaihtelee kaupunki kohtasesti. Minä kävin verikokeissa joskus +10 viikolla oman kaupungin labrassa. Sieltä vastaukset tuli mulle kotiin seuraavalla viikolla jolla mulla sitten jo oli ultra. Täältä siis mennään ultriin tampereen terveystalolle ja sinne tarvii ne labratulokset olla itsellä mukana koska terveystalolla ei oo oikeuksia taas meidän kaupungin sairaala/neuvolatietoihin. Ultrassa tietty ultrattiin ja kätilö laski riskiluvut labratiedoista huomioiden iän jne.
 
Seulonnoista Täällä Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirissä homma menee näin:

Varhaisraskauden ultraäänitutkimus 11+0 - 13+6
Tutkimuskohteita ovat lasketun ajan määrittäminen, mahdollisen monisikiöisyyden toteaminen ja sikiön niskaturvotuksen mittaaminen kromosomipoikkeavuuden riskin seulomiseksi.

Veriseerumiseula rv 9-11
Äidistä otettavasta verinäytteestä määritetään raskautetaan liittyvien merkkiaineiden (hcg-beta, papp-a) pitoisuus. Tietokoneohjelma laskee äidin iän, sikiön iän, niskaturvotusmittauksen ja e.m. merkkiaineiden pitoisuuden perusteella Downin oireyhtymän tilastollisen riskin.

Seulonnoissa poikkeava löydös ei automaattisesti tarkoita, että syntyvä lapsi olisi sairas; suurin osa osoittautuu jatkotutkimuksissa (lapsivesipunktio, istukkanäyte) normaaleiksi. Jatkotutkimukset tehdään Naistenklinikan sikiötutkimusyksikössä.


Ja tulos tuli meillä vajaassa viikossa kotiin kirjeitse ultran jälkeen, yhdistävät automaattisesti täällä veriseulan ja ultran tulokset ja sitten saan joko kirjeen "kaikki kunnossa" tai soiton jos jotain poikkeavaa löytyy. Tuolla aiemmin jo kommentoinkin että ihmettelin itse samaa, että miksi kirjeessä puhuttiin vain 21 trisomiasta, mutta samalla seulalla tutkitaan HUSlabissa myös trisomia 18, eli jos tulos on että "ei riskiä" niin tarkoittaa sitä että kummassakaan ei ole riskiluku korkealla. Ja aiemmin myös HUS:in alueella tuo itse riskiluku näkyi kirjeessä (näin eskoisestä vuonna 2011), mutta nykyään lukee vain tuo "ei kohonnutta riskiä" ilman sitä varsinaista riskilukua.

Niinkun Daria09 sanoikin, seulasta selviäminen puhtain paperein ei tarkoita sitä etteikö jotain voisi olla pielessä. Seulat löytävät noin 75% kromosomipoikkeamista ja jäähän siihen 25% todennäköisyys että silti jotain on, vaikka seulat ei hälytäkään. Työkaverille kävi juuri näin ja jäivät vasta rakenneultrassa kiinni ja joutuivat keskeytykseen kun oli joku erittäin vaikea perinnöllinen häiriö.. :( :( Isoja asioitahan Tästä syystä juuri tuntuu hurjalta, että moni tuntuu menevän rakenneultraankin lähinnä selvittämään kumpaa sukupuolta vauva on, kun se on mun mielestä se vähiten olennainen asia vauvan voinnissa... Ja ymmärrän hyvin, että kaikki eivät edes seulontoihin halua, onhan nämä tosi isoja asioita.

Menipäs synkäksi!! Nyt iloisempiin aiheisiin :) Onpa ihanaa että Daria09kin jo tuntee liikkeet! Tsemppiä sinne tulosten odotteluun, kaikki on varmasti hyvin <3

Onko muilla painajaisia/outoja unia? Mulla on! Viime yönä sain niinkin hirvittävästä asiasta kuin savukalan syönnistä tehtyä itselleni kunnon painajaisen.. ;) Näin siis unta, että söin vahingossa vakuumiin pakattua savukalaa ja siitähän se paniikki sitten lähti :D Myös työasioista on tullut viime aikoina painajaisia uniin, yleensä en töistä stressaa..

Nautitaan masuista ja päivästä!

Vappuvaavi ja tulokas 15+2
 
  • Tykkää
Reactions: Vaavi-haavi
heissan taas :LOL: hauska toi savukala painajainen! olen itsekin nähnyt kaikenlaisia hurjia unia, milloin kesytän valkoista mustaläikikästä hevosta, milloin ajan huonojarruisella autolla alamäkeä jäätyneille aalloille ym...
:popcorn: Kerran olen jo nähnyt imetyksestäkin unta, vaikkei se outo asia olekaan,unessa tuntui kuin uudelta...mutta onhan tästä jo vuosia aikaa :whistle:
Mites teillä ne liikkeet?
kellä tuntuu ja millä viikolla otte, kun en aina jaksaisi katsoa alkusivulta , mutta ois mielenkiintoista olla mukana .Itse siis vielä odottelen liikkeitä.Hivelyäkään ei ole nyt ollut mutta kummaa pikkukipuilua oikealla alavatsassa ja selkäpuolella..ilmeisesti kasvukipuja :heart: Vaavi-haavi ja 15+1 palleroinen
 
Hei, täällä ensimmäistä lastaan maaliskuussa saapuvaksi odottava Oululainen 25-vuotias mammatulokas! :)

Vähän myöhäsessä löysin tämän ryhmän, mutta lukaisin läpi ja on niin mukava kun on muita samassa hehkutteluvaiheessa olevia. Itsellä ei ympärillä nyt odottavia äitejä ole joten eivät ehkä jaksaisi kokoaikaista hehkutusta :p

Meillä laskettu aika 15.3. (np-ultran mukaan 16.3.) eli 15.raskausviikko meneillään. Yökötysten ja muiden puolesta olen näemmä päässyt helpolla, muutenkin vointi on ollut sen verran hyvä että esim. töissä ja koulussa on voinut käydä.

Olen yrittänyt selata nettiä ja selvittää että mitä sitä tosiaan tarvitsee oikeasti, en viitsisi pientä asuntoa muurata täyteen lapsen tavaroilla joita ei tule käytettyä, joten jo teidän listauksista on saanut vähän vinkkeliä tämmöinen keltanokka vaikka tokihan se on niin tapauskohtaista että mitä kukainenkin sitten käyttää.

Sanottiinko teille muuten ultrassa pikkuisen painoa? Meillä sanoi joistain mitoista tai luvuista että eivät pidä sillälailla paikkaansa mutta jäin ihmettelemään kun pienellä taisi painoa olla mitoista laskettuna 68g ja jostain luin että olisivat pienempiä tuolloin. Turvotus oli ok ja yskimällä rupesi kylkeä kääntämään ja käsiään liikuttelemaan :)
 
Tervetuloa Ruubi mukaan porukkaan! :wave:

Meillä ei ekassa ultrassa painoa kerrottu, eikä esikoisesta mun mielestä toisessakaan ultrassa.. Muutenkin se painon arviointi on aika epävarmaa hommaa, jopa ihan loppumetreillä :) Esikoisesta arvioitiin yliaikakontrollissa 4,1kg ja oli syntyessä 3,9kg eli aika hyvin osui kohdalleen. Kesällä synnyttäneellä kaverilla puolestaan heitti melkein kilon painoarvio synnytyksessa, ja kuulemma oli iloinen että luuli synnyttävänsä 3,5kiloista 4,3kiloisen sijaan, ei hirvittänyt niin paljoa :D

Vaavi-haavi mulla oli pari viikkoa aika kovaakin kipuilua, mutta tällä viikolla on vähän hellittänyt. Mutta on mahakin "pullahtanut" oikein kunnolla esiin, että ehkä se kolotus oli kasvua ja nyt maha pääsee puskemaan ylöspäin :)

Liikkeelle lähdöstä vielä, että se on niin yksilöllistä koska lapsi lähtee liikkeelle, eikä sitä mun käsittääkseni voi estelläkään tai hoputtaa. Meillä on uusiin asioihin epäilevästi suhtautuva esikoinen, mutta liikkumisen suhteen oli aina kamala vauhti :) Kävelemään lähdettiin 11kk ja ihan parikuisesta viihtyi parhaiten lattialla kun piti päästä jumppaamaan, huitomaan ja pyörimään, ei puhettakaan että jossain kantoliinassa tai muualla paikallaan olisi viihtynyt. Sitterikin meillä oli vain syöttämistä varten kun soseisiin siirryttiin, muuten sillä ei meillä tehnyt mitään :) Eikä noita haavereitakaan kyllä mun mielestä juuri tullut, vaikka käveltiin niin tuo varovainen luonne muuten esti sitä koheltamista, mentiin hitaasti mutta varmasti eteenpäin. Pahin vaihe meillä oli se kun hän oppi vetämään itsensä seisomaan jotain vasten mutta ei osannut vielä tulla itse alas (olisko ollut 8kk) niin silloin sai olla nappaamassa kiinni koko ajan..

Tänään on väsypäivä täällä töissä, ei vaan meinaisi enää loppuviikosta paukut riittää, siksi täällä koko ajan kurkkimassa kuulumisia :D

Vappuvaavi ja tulokas 15+2
 
Kiitoksia vappuvaavi :) Vähän ounastelinkin jo tuskailevani turhasta sen painon suhteen. On vaan mennyt niin väärillä syömisillä alkuraskaus kun sitä etovaa oloa oli jos ei syönyt parin tunnin välein eikä ne syömiset olleet mitään terveysruokaa kun ainoa mitä saattoi syödä oli suolalihat ja mehu sekä muu epäterveellinen :| nyt onneksi etominen helpottanut eikä kokoajan tarvi olla viemässä ruokaa kohti ääntä.

Oioi, vapaapäivänä passaa kuolata äitiysvaatesivustoja ja vauvanvaatteita. Mitä tekevät niin ihania!

Ruubi ja eka asukki 14+4
 
Heipodei!
Noista seuloista ja ultrista, mulla meni niin että kun ekan kerran neuvolassa kävin niin ultrasivat ja ottivat verta kaks putiloa..Ja sillon olin 9. raskausviikolla..Sit tuolla np-ultrassa kävin myös verikokeissa, joka vissiin oli vapaaehtonen..Ei sieltä kyllä ole mitään kuulunu, enkä kyllä muista mitenkä se sano että ilmottaako ne vain jos on jotain poikkeavaa vai tuleeko joka tapauksessa joku kirje joskus postissa..? :D no ainakaan jos ei kuulu ni tietää että asiat ok.
Öäöäää, mitähän kaikkea vielä oli..Hah joo, myrkytän koko talon kaasutukset kuulostaa tutulta :LOL: Justii serkku kävi pikku poikansa kanssa visiitillä ja tuumasi että meenaa jo maha pikkusen mulla pullottaa. Itse en näköjään kyllä oikein sitä havannoi, housut kun ei kiristä mutta mulla housut nyt onkin aina semmosia venyviä. Niin mukavuuden haluinen kun lopulta olen :D Ja sit kun tottunut pikkupömppikseen, kun pitkän aikaa sitä katellu hieman ylipainoisena..Kerkesin siis jo saada pömppiksen laihutettua pois, mut nyt se on varmaan tullut takaisin eikä siksi vaikuta mitenkään oudolta :D Noh, eiköhän se vielä siitä suurene ja pääsee ostelemaan mammahousuja :kieh:
Tuntemuksiakaan täällä ei ole tunnettu, mutta ensiraskaus kun on niin veikkaan että tovin saa vielä niitä odotellakin. Kasvukipuilua kylläkin on ollut kiitettävästi :)
Väsymys tuntuu eniten iskevän iltaisin, nytkin kun aamun touhunnut voisi olla aika ottaa pikku tirsat! :) Siispä hyviä vointeja kaikille meille ja ihana kuulla hyvin uutisia ja kuulumisia teiltä kaikilta! :)

Piip- 12+4
 

Yhteistyössä