**Maalismasut 2009** helmikuussa

Onneksi olkoon kotiutuksesta myymä! :flower: Jospa se pikkuinen viihtyisi mahassa kasvamassa vielä jonkin aikaa. Mullakin on muuten olleet tulehdusarvot koholla kaiketi koko raskauden ajan. En tiedä miksi. Asia selvisi minulle vasta tänään kun sain lääkäristä nippuna kaikki raskaudenaikaiset tietoni sairaalaan mukaan otettavaksi. Mitään toimenpiteitä ei tulehdusarvojen suhteen ole tehty, että pieni nousu voi kaiketi kuulua asiaankin.
 
Hellou!

Täälläpäin hiljaiseloa netin suhteen edelleen.. Tänään uhkasivat että saattaa menä jopa 3viikkoa ennenkuin saavat tänne uuteen asuntoon netin.. APUVA!! :eek:

garbalo: Taisit kysellä tuosta ratsastuksesta aikaisemmin, minä taisin viimeisen kerran käydä rv29 hevosen selässä ja totesin että alkoi meitin ferrari olla liian hurjaa tavaraa-->päätin ratsautua alas ihan turvallisuus syistä. ;) Tamma tulee nyt vasta 4v, joten nuorten kujeita löytyy toisinaan.

myymälle pikaista paranemista ja jaksuja! :hug:

Ristiäiset olen alustavasti suunnitellut huhtikuun puoleen väliin, saa nähdä toteutuuko sitten millai käytännössä, mikä on vointi jne.

Huomenna olis itiön lopputarkastus ja minun lantion arviointi. Koetan päästä sitten päivittämään tietoja tänne.. Tällä puhelimella kun on niin kallista tämä nettailu, ettei kovin usein raaski käydä.

Tavarat olis vauvalle jotain pikkuostoksia vaille valmiina, ihana tunne, ei tarvii ressata mitä kaikkea puuttuu. :) Supistuksia tulee etenkin iltaisin, päivät oln vielä touhuillut jaksamisen mukaan ja lenkilläkin on vielä vaaputtu sitkeästi.

Kaveri sai viime perjantaina oman nyyttinsä, pääsen ihastelemaan sitä ihmettä tälläviikolla! :heart: Nyt taidan könytä mahoineni suihkuun ja lepäämään. Hyvää vointia kaikille mammoille ja masuille!

Niinu & itiö 36+6
 
Upupaepops, miten tuo kuulostaa ihan mun ukoltani. Mitään vaatteita ei voi heittää pois.... |O ja sitten ne rikkinäiset säästetään vielä remppavaatteeksi ja kun niitäkin jo sitten muutama laatikollinen....... Ja yhdet remppahousut sillä on, mitä suorastaan inhoan. Harmaat vakosamettihousut kasarilta, ootan sitä päivää kun saan laittaa ne housut meneen. :whistle:
Oon yrittänyt, mutta aina se on ne jostain löytänyt.

Kävin tossa iltapäivällä katsastamassa kaverini viikon vanhan vauvan. Voi, miten pienestä se elämä lähtee. (vaikka ei hän mikään pieni ollut, yli 4 kg jässikkä!)
Sitä omaa nyytiä odotellen.
Muija ja kevätmyrsky 35 + 4
 
garbalo, jää vaan seuraks. =) Tylsää yksin puida lähestyvää synnytystä kun muilla on jo vauvat sylissä. :|

Myymä, kiva kun pääsit kotiin.

nipsunapsu, missäs päin maapalloa sä asustelitkaan?

Saunomisesta, mä kyllä saunon edelleen niin kuin ennekin, mutta mä rakastankin saunomista niin paljon etten jättäis sitä väliin edes heikon olon takia. :LOL:

marza
 
myhkäri sitä mäkin epäilen, että ei varmasti ala kääntämään, kun supistelee. Joten tulee aivan varmasti turha reissu täältä Ouluun. Ja matkaahan on 215 kilsaa tai jotain sinne päin. :/ Ja mä kun joudun tulemaan linkulla takas, niin ihan kiva. Odotan oikein rattosasti tulevaa tiistaita.
Pitää soittaa huomenna sinne synnärille, missä se käännös tehään ja kysyä, että alkaako ne tekemään sitä käännöstä, kun supistelee näinkin paljon. Ellei sitten yöllä tuu lähtöä. :whistle:
 
Niin joo, tuohon saunomiseen. Esikoisen odotusaikana mä asuin joka ilta saunassa. :D Mutta tässä raskausaikana oon varmaan 3-5 kertaa käynyt saunassa, kun on tehnyt aika tukalaa olla siellä ja eikä oo kyllä tehnyt mieli mennäkkään. :p
 
Zoe-F Viikko sitten pikaisesti ultrattiin vauvan asento ja silloin lääkäri sanoi, että lapsivettä on paljon. Mulla on myös epäilemättä omaa rasvaa vatsassa, joka kasvattaa ainakin hivenen tuota lukemaa. Käsin kokeilemalla arvio syntymäpainoksi olisi siis 3400 g mutta ultrataan vielä varmuuden vuoksi.

marza Mä asun Kaliforniassa, mikä on kyllä ihanteellista ajatellen, ettei ole koskaan oikeasti kylmä mutta hiihtämään aina silloin tällöin kaipaisin.

Voiko olla mahdollista, että olen vieläkin ihan puhki eilisestä riehumisesta keittiössä. Loppuilta meni sohvalla, koska sain supistuksia aikaan ihan vain nousemalla ylös. Tänään mies ei antanut mun lähteä kävellen keskustaan lounasseurakseen vaikka matkaan ei mene kuin 10 minuuttia tavallisesti. Käski lepäillä kotona ja tarkemmin ajateltuna ei tainnut olla huono neuvo ollenkaan =) Nyt tämä mamma alkaa katsoa iltapäivän ratoksi tv:tä sohvalla maaten.
 
Supistelee vieläkin väliajoin kivuttomasti, tosin iltapäivällä se yksi kivulias. Emt mikä tässä illassa vikana kun tuntuu että muillakin samaan aikaan jtn ihmeelistä tapahtuu. Nimittän mullakin paineen tuntua alapäässä välillä ja pistelee sillei jännästi.

Saunassa kävin just tuossa illalla ja hyvin pystyn olemaan vaikka tuskaa on nousta lauteille ja tulla pois. :(

Oikeesti on semmone olo että nyt täytyy olla valppaana. Tiedä sitten mitä seuraavaksi tapahtuu ja tasaantuukohan pian tämä olo. Rupes jo pelottaa vähän.

Mömmis & potkija 34+5
 
Zoe-F Tervetuloa vaan kaikki vauvoinenne kylään :D . Saan meidän esikoiselle sitten suomea puhuvaa seuraa :) Nyt kyllä juuri sataa kauan kaivattua vettä ja ulkona on siksi perin ankeaa mutta kyllä täällä yleensä sään puolesta ainakin viihtyy.
 
Huomenta!

Eilen pyörähdin kaupungilla pikaisesti. Nyt on omasta mielestäni vauvan tärkeimmät tavarat hankittu. Kaupungilta lähti mukaan Manduca ja joitain perusharsoja + yksi kuviollinen (erottuu sitten puklurätti vaipoista), kuviollisia voisi ehkä olla useampikin, mutta niitä voi mies hakea tarpeen vaatiessa. Samalla ostin parit imetysliivit ja sappisaippuaa.

Kotiin tultuani innostuin vielä imuroimaan. Ihme kyllä supisteluita en enää tunnu saavan aikaiseksi, sen sijaan lonkat tulivat niin kipeiksi että nukkuminen oli tuskaa, eikä olo vieläkään ole ihan palautunut. Täytyy tänään ottaa ihan rauhallisesti, olisi tuossa hyvä kirjakin odottamassa sohvalla.

Vauvan vaatteiden määristä minäkin olen miettinyt että onko niitä nyt sitten paljon vai vähän. Se niin riippuu vauvasta. Toiset kun pulauttelevat paljon ja vaatteita saa vaihtaa koko ajan, toisilla riittää vaatteiden vaihto kerran päivässä. Vaan vaatteita saa sitten tarvittaessa ostettua lisää kirppikseltä tai kaupasta. Pääasia että alkuun pääsee.

Metsälauha 36+1
 
Huomenta,

Täällä on monella jo suppailuja :eek: . Tuntuu kummalta, kun itellä ei tapahdu mitään. Mut ennakoi täsmälleen samaa, kun esikoisesta. Hyvällä voinnilla siis (todennäköisesti) mennään rv 42 saakka.

Eli siis mulla ei tapahdu mitään. Vähän oon väsähtänyt mut kroppa ei kipuile tms. Jotain pieniä sukkapuikkotuntemuksia & liitoskipuja on joskus, mutta aika minimaalisia kuitenkin. Kävely on vaappuvaa mut ei siitäkään mitään haittaa ole. Onhan se hyvä, että näillä viikoilla on oikeestaan aika erinomainen olo mutta hiukan se kyllä pistää mielen matalaksi, kun tiiän että menee reippaasti la:n yli :/ .

Vauvan tavarat alkaa olla hankittuna. Pinniksen patja pitäis tarkistaa mut ei silläkään ole kiire, kun vaavi nukkuu äp-laatikossa ekat kuukaudet. Kunhan vaan sais aikaiseksi laitettua vaatteet kaappiin.

Blääh, pitää jatkaa eilen aloitettua siivousta :/ . Palaan taas "ruokiksen" aikaan lukemaan kuulumisianne.

Iines ja Sintti 36+5
 
Huomenta!

Onks eeeva synnyttämässä? (mulla on niin huoli näistä kanssasisarista, ku jos jotain yleensä aktiivista ei näy hetkeen niin heti tulee mieleen et joko?)

Mä tosiaan oon alkanu harrastaan tota suolen tyhjentämistä, tai siis kroppa tekee sen ihan ite. Juon koko ajan, oksettaa ja vessassa oon rampannu jo muutaman kerran tälle aamulle. Tuntuu et voisin alkaa pyyhkimään vaikka lattialistoja, energiaa vaikka muille jakaa. Maha ei paina eikä mitään muutakaan, voisin kuvitella etten oo raskaana ollenkaan.. ihan outoa!!

Saunon joka ilta, ei jaksa vaan kovin kovia löylyjä ottaa ja perä puutuu kovilla lauteilla. Pitää varmaan raahata tyyny takapuolen alle tänään...

Eilen pakkasin vauvan vaatteet ja itelle sairaalakassin. leivoin eilen pitsaa ja mokkapaloja ja kääretorttua.. Sit illalla menin vielä kauppaan ku tuli niin sairas suklaanhimo, söin yhen palan ja meinasin oksentaa!! :LOL:

Myymä: onnea kotiin pääsyn johdosta!

Onks teijän miehillä/tukihenkilöillä jotain selviytysmisstrategiaa synntykseen?

Muty 35+6 (jee huomenna ois jo 36, vois alkaa huokailemaan helpotuksesta)

 
Huhhuh, nukkuminen tais helpottaa oloani. Ei enää supistele ja ihan ok olo. Saas nähdä milloin sama sessio toistuu. :-S

Oispa jo huominen, pääsis ostamaan hedelmiä, karkkia, mehuva ja kaikkea!

Mömmis & potkija 34+5 :heart:
 
Saunassa käyn edelleen pari kertaa viikossa.

Selviytymisstrategia taitaa molemmilla synnytyksen osalta olla sama "pakkohan tuosta on jotenkin selvitä ja aika aikaansa kutakin". Tänään katsotaan kotona neuvolasta lainaksi saadut DVD:t (synnytys, riittävän hyvä vanhemmuus). Eiköhän se miehellekin siitä selkiinny tapahtumien "normaali" kulku. Mies kun ei päässy synnytysvalmennukseen sairastaessaan.

Eka koneellinen vauvanpyykkiä pyörimässä. Jotenkin juhlallinen olo =)

Kotitoimistoa pitää pyörittää ahkerasti vielä tämä päivä jotta viimeiset kokeet saa tarkistettua. Huomenna koululle pyörähtämään palautuksen takia - sit olis koulutyöt paketissa vuodeksi- puoleksitoista.

Kaatjuska ja Kunto 35+4
 
Aamupäiviä kaikille.

Kylläpä tänne tulee vuorokaudessa paljon tekstiä. Saas nähä, että rikotaanko 100 sivun raja :D . Kun nyt on jo 24 mahtavaa maalismammojen sivua luettavana. =) .

Iines79 sinä taisit ihmetellä energiapuuskaani. Joo, mä olin esikoisesta ihan samanlainen. Koitan joka päivä tehdä ihan sikana kaikkea hyödyllistä, jotten joutuisi käynnistykseen - taas. Sitten toisaalta, kun nyt alkuäippärini aikana saan kodin siivottua kunnolla, niin sitten voin viimeisten neljän / kolmen viikon aikana leipoa urakalla. Olen meinannut leipoa pakkaseen valmiiksi pullia ja tiikerikakkua sekä sämpylöitä. Sitten, kun vieraita tulee kylään, niin meillä on valmiina kahvin kanssa tarjottavaa. Niin ei kylään tulevien tarvitse pelkkää kahvia/teetä hörppiä. Ja saapa tuore mammakin samalla herkutella. :LOL: . Sitten toisekseen maaliskuussa alkaa täällä Etelässä :LOL: olemaan sen verran keväistä jo, niin on ihana ulkoilla ja mahdollisesti uida, jos paikat eivät ole avautuneet. Selviää heti maaliskuun alun neuvolan lääkärikäynnillä.

Metsälauhako oli käynyt vauvan vaatteita lävitse. Sinullako se taulukko oli? Dementiaa. :ashamed: . Minusta se oli ihan hyvä määrä. Sillä vieraat kuitenkin tuovat vaatteita tullessaan vastasyntyneelle ja toisekseen, voihan sitä hätätilanteessa laittaa vaikka kokoa isompaa. Lahkeita ja hihansuita voi aina hieman kääntää. =) . Ihan pieniä ei kannata kamalasti hamstrata, kun ne pienet nyytit kasvavat niin valtavan nopeasti. :heart: .

Harsot Esikoisen aikaan ostin pelkkiä valkoisia lisää, kun en löytänyt kuviollisia mistään. Oli mun tuurilla aina loppu. Nyt kun meille tulee toinen kakkamagneetti, (esikko vielä vaipoissa, käy potalla joskus, mutta ei sinne oikein mittään tule) joten valkoiset harsat ovat muksujen peppupuuhkeinä ja värikkäät, joita ostin (6 kpl:tta) ovat vauvan mahdollisina puplupyyhkeinä. Esikko ei puplautellut, joten ei voi tietää miten tämä toinen sitten reagoi:)

Ei meikäläiselläkään mitään suppareita oikein ole, on vain välillä nivuset kipeät ja sukkapuikkotuntemuksia :LOL: . En edes tiedä millaista on kun supistaa ilman lääkesupistuksia. Ne oli pahoja ja todella voimakkaita ja ne eivät loppuneet :kieh: Ja mitään ei moneen tuntiin tapahtunut. Nyt olen täpinöissä kaikista pienistä pistoista, menkkajomotuksista, kun esikoisesta ei ollut niin yhtään mitään. Joten olen varma, että olen vika joka saa nyytin kainaloon:)

Saunominen. Käyn kyllä saunassa, mutta en oikein ole koko raskauden aikana viihtynyt saunassa. On jotenkin tukalan kuumaa.

Kaatjuska . Onnittelut ekasta koneellisesta ja koulun kokeiden tarkistamisesta loppuun. Oletko missä opena? Peruskoulussa vai muualla?

Oma (.). Tänään on laiskimus iskenyt. Sain vasta aamupalan syötyä. Mies kun vei esikon tarhaan ja lähti töihin, niin tämä mamma torkkui / nukkui vielä sohvalla. =) No, mutta olenhan koko alkuviikon uurastanut ja huomenna tulisi neidin synttäri leipomisia hoidella. Niin saahan sitä huilata, kun siltä tuntuu. :D . No, kohta meinaan siivota hieman eteisen vaatekaappia, se on ihan sika kaaoksessa ja keittiön yhden tason. :D Niin on siistimmän näköinen, ettei lauantaina tursua tavaraa.

Jadekettu+masuasukki 33+5 pian vaihtuu......

PS. Resinalla tullaan perässä
 
Kaa
Jaksamisia kaikille kärvistelijöille! Yritetään nyt ainakin vähän aikaa pitää nuo pienet masussa vielä...

Mistäs kaikesta on ollutkaan puhetta...

Synnytysstrategia on molemmilla se, että mennään hetken mukaan. Ei ole mitään ennakkosuunnitelmia tai -odotuksia. Miehellä ei ole mitään sanomista kivunlievityksiin tai synnytysasentoihin (ja miksipä olisi?), aikoo olla vaan meikäläisen tukena ja apuna niin paljon kun pystyy.

Vaateasia; olen katsellut vauvan vaatteet jo pestyinä kaappiin ja toivon että ne riittävät. Paljon niitä ainakin tuntuu olevan. :D

Sormukset mahtuu vielä sormeen... tosin alkaa olla jo niillä rajoilla että pois kannattaisi ottaa. Turvotusta ei suuremmin vielä ole, mutta nivelet ovat levinneet. Eli niissä turvottaa pienesti. Pitäisikin ostaa joku kultaketju ja laittaa nuo sormukset kaulaan.

Oireistoa ei ole tullut mitään uutta. Ainoastaan tuo yön vessatahdin muuttuminen ihmetyttää. Eli parin viikon ajan juoksin vessassa kahden tunnin välein ymäpäri vuorokauden. Alkoi siitä kun kaveri kääntyi raivotarjontaan. Nyt sitten on mennyt monta yötä niin, että olen saanut nukkua jopa kuusi tuntia käymättä vessassa! Samalla vauvan liikkeet ovat muuttuneet paljon voimakkaammiksi ja niitä tuntuu ihan joka puolella... (ennen tuntui vain tuossa toisella puolella ylävatsaa, nyt tuntuu oikealla ja vasemmalla, ylhäällä ja alhaalla). Onkohan tuo juniori luikahtanut takaisin perätilaan...? :kieh: Toivottavasti ei. Kummastuttaa vaan tuo vessa-asain muuttuminen ja liikkeiden laajuus.
 
Liityn joukkoon näin viime hetkillä (rv 36+1). On ollut hauska lukea teidän viestejä, täällä on ihana, kodikas tunnelma!

Odottelen ensimmäistä vauvaa ja ihmettelen noita supistusjuttuja, kun mulla ei tietääkseni niitä ole vielä ollut. Selkään vaan sattuu oudosti sisältä päin, Tyyppi kai potkii munuaisia tai jotain.

Hannami + Tyyppi
 
Kaa
Hannami, tervetuloa mukaan! Jos haluat ekasivun listalle, kerrotko haluamiasi tietoja, niin lisään sinut sinne. (La, synnytyssairaala, ikä, tuntemus tai lupaus sukupuolesta).

Ja saunasta oli ollut puhetta. Omaa saunaa ei ikävä kyllä ole, mutta saunavuoro on kerran viikossa. Ja siellä käydään ihan samaan tapaan kuin ennenkin. Ikävä kyllä loppuvaiheessa saunomista meikäläistä alkaa huimaamaan jopa niinkin paljon, että suihkussa on istuttava jakkaralla. Mummomeininki rules! :D Mutta saunomista en jätä pois ennen synnytystä, tykkään siitä sen verran paljon!
 
Kaa
Meillä ei ole oikein koskaan vietetty ystävänpäivää mitenkään erikoisesti (tai vuosipäiviä tai synttäreitä :ashamed: ), joten ei tehdä mitään erityistä nytkään. Meinasin kyllä tehdä viikonloppuna uunipaistia muutenkin, joten jos se sattuu valmistumaan lauantaille, niin siinäpä se. Pitäisi vaan hakea lihat ja marinaditarpeet tuolta isommasta marketista... lähikaupassa kun lihatarjonta ei ole samanlainen.
 
Neuvolasta kotiuduttu! :wave:
pissa puhdas, paineet 110/58
sf 30,5 (ekaa kertaa elämässäni yli 30 :D )
painoa 750g/viikko, alusta yhteensä 3.9 kg

Sain ajan neuvolalääkärille viimeiselle tarkistukselle parin viikon päähän. Esikosta en sellaisessa ehtinyt käydä. Tsekkaa kuulemma ultrallakin. =)

Ystävänpäivää ei meillä vietellä- Juodaan sitten pullakaffit seuraavana päivänä kun meikäläisellä on syntymäpäivä.

Hannami tervetuloa sekaan!

Myymäkiva kun pääsit kotiin, ei se sairaalassa makoilu mitään kivaa ole.

Ite jouduin eilen vielä riehumaan myöhään illalla kun huomasin eilen että tuo neidin 80cm fleecehaalari on sille kippana ja piti alkaa kymppiuutisten jälkeen kaivelemaan komeroita että missäköhän pahvilaatikossa se isompi on :headwall: Ja just olin käynyt niitä kuteita läpi ja ajattelin ettei sitä enää tarvita, vasta sitten syksyllä. Mutta neidillä on nyt tullut taas joku kasvupyrähdys ja saa nakella koko ajan vaatteita pyykkinarulta säilytykseen. Löysin sitten onneksi sen haalarin. Ja talvikengät jai pieneksi, onneksi entinen pomo soitti sunnuntaina ja sanoi että olisi taas tyttöjen vaatteita tarjolla niin sain vitosella lähes uudet 22 numeroiset talvisaappaat. Ei olisi paljon huvittanut enää ostaa kaupasta uusia kovalla hinnalla kun tätä kylmää kautta nyt ei enää niin kauan ole jäljellä.

Jos yrittäis vähän siivota,vaikkei kyllä yhtään huvita!

chromo 34+4
 
Täällä myös rupeaa vauvan hankinnat olemaan pulkassa, justiinsa haettiin uusi patja pinnikseen sekä ostettiin varmuudeksi ensimmäiset tutit. Anoppi ja minä ollaan niin vaaleanpunaisissa tunnelmissa, että hän teki vauvalle ihanat oikein tyttömäiset lakanat ja itse ostin vaaleanpunaiset tutit, saas nähdä joutavatko odotuslistalle, jos kuitenkin tulee poikavauva, jota itse vieläkin vähän veikkailen :LOL:
 
Voi hitto kun tuli paha mieli, monella kaverilla piti olla eilen ja tänään loistava päivä -potkiaiset ja penkkarit, lukio kirjoituksia vaille pulkassa - ja sitten tuli suru-uutinen. Junan alle jääneet eivät olleet tuttujani mutta kyllä mielen matalaksi kun kuulin onnettomuudesta. Itse vuosi sitten abirekassa istuneena voin kuvitella, että tunnelma muissakin kuin Meri-Porin lukion autossa on kaikkea muuta kuin riehakas. Tällaista ei saisi tapahtua :/

Selviytymisstrategia on se, että mennään sairaalaan ja synnytetään. En ala sen enempiä suunnittelemaan, sillä koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Ja se napero ei tosiaan tuonne mahaankaan voi loppuelämäksi jäädä.

Sauna kun olis niin varmaan päivittäin siellä köllöttelisin, tosin tälle nirsolle kelpaa vain aito puusauna :)

Multeri muksi koko illan ja suurimman osan yötä, jouduin nousemaan useasti vessaan, kun monta yötä selvisin jo vain parilla-kolmella vessareissulla. Kuuden aikaan olin tunnin verran ylhäällä kun oksetti, mutta se meni onneksi ohi, vatsatauti tästä vielä puuttuisikin :x Supistelut laantuivat taas aamuksi. Mulla alkaa maha olla ihan oikeasti ratkeamispisteessä, napa mennyt aika karun näköiseksi ja vatsa on välillä niin pinkeä että pelkään poksahtavani. Jos mulla menee yli LA:n niin tuo muksu varmaan kuoriutuu nahan läpi, ainakin jos vatsa kasvaa tätä tahtia.

Tänään viedään mun ja miehen romuja kirpparille ja ylimääräiset vauvanvaatteet Esikon turvakotiin, mennään anoppilaan syömään ja katsotaan illalla joku hyvä leffa. Ystävänpäivänä (jos olo antaa myöden) mennään miehen kanssa tuohon keskustaan Pro Annis-tapahtumaan (allekirjoittakaapa vetoomus täällä: http://www.adressit.com/proannis ) ja illalla olis kavereiden tuparit.

Menen nyt suihkuun, mulla on jatkuvasti hikihikihiki vaikka kämpässä nytkin vaan 19 astetta lämmintä.

upupa ja Multeri 36+3
 
Täällä hikoillaan tavallista enemmän, hirmu nihkee nukkua yöllä vaikka ikkuna vieressä auki. :kieh:

Ystävänpäivää vietän miehekkeen kanssa, jos olo on ok niin ehkä leffaan, jos ei niin keksitään jotain muuta. :heart:
 

Yhteistyössä