**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Pakko oli tulla kurkkimaan vielä...

Mä pääsin imettämään ekan kerran kun poika oli 9 päivän ikäinen. Sairaalassa testasin kerran rintakumia mutta poika hermostui kun siitä tuli maitoa niin vähän kerrallaan. Mä en sitten taas osaa imettää makuultaan...vinkkejä?

Meillähän on jo 5 vko sektiosta ja tänään peitto heiluu! Eilen kauppareissulta tarttui kumiukot mukaan, eilen oltiin niin väsynitä että ei juur huvittanut...jos tänään pääsis peiton alle hiukan aiemmin niin sitten... :snotty:

oltiin siellä isomamman synttäreillä ja eikö poika näyttänyt mammalle tietty nielurisansakin kun tissi ei taas kelvannut ja ennen kuin pullo lämpeni niin varmaan koko talo kuuli että on uusi vauva kylässä... harmittaa.

 
Upupa osaatko kertoa passin hankkimisesta pienelle, saanko pojan lisättyä omaan vanhanmalliseen passiin vai pitääkö alusta asti olla kokonaan oma? Eihän tästä ikiliikkujasta millään saa otettua vaatimusten mukasta kuvaakaan..

Gallup synnytys kesti 11h55min, josta ponnistusvaihe 36 min.
BabyBluesia en ole ainakaan vielä huomannut.
Rotavirusrokotusta en ole ehtinyt ajatella.
 
Upupaepops, ihana vauva! Kuvia on kiva katsella! Laittakaahan muutkin! :)

Meillä on tutti käytössä. Olin aivan tuttivastainen aluksi. Hävisin taistelun miehelle ja äidilleni 2-1. Molemmat sanoivat, että tämä poika tarvii tutin... Ja niinpä näytti tarvitsevan. Kova on imemisen tarve.

Imetän makuultaan ja istualtaan. Joskus vauva on kainalon alla, kun sairaalassa sanoivat sen tyhjentävän rinnan jostain tiettyä kohtaa. Kuulemma eri asennot tyhjentävät eri kohdista. Makuultaan tykkään imettää ehkä eniten. Ellip, ollaan vain kyljiltään, navat vastakkain vauvan kanssa ja tissi suuhun niin, että nänni on vähän ylempänä kuin vauvan suu. Mulla on pari tyynyä, joihin nojaan. Ei se aina sekunnissa onnistu. Vauva hamuaa ympäriinsä etsien rintaa ja tunkee nyrkkejä suuhun. Selkä menee kaarelle ja jalat sätkii jonnekin taaksepäin! :D Mä luulin sairaalassa, että onpas meillä temperamentikas poika, kun kärsivällisyyttä ei oikein tunnu olevan... Mutta tuntuisi olevan monenkin vauvan ihan yleinen vaiva? :)
 
Myrna lapsella pitää nykyään olla oma passi. Milloin tarvitsette passia? Meillä tyttöä oli noin 5 1/2 kk:n ikäinen, kun otimme hänelle passin. Piti tukea penkissä, jotta saatiin suhteellisen hyvä kuva. Niissä kun on nykyään aika tarkat kriteerit. En tiedä kuinka ottavat pienemmästä passikuvan. Varmaan jotenkin makuuasennossa, kun ei liian pientä voi istuuttaakaa. Kannattaa käydä useammassa kuvaamossa, jotta saa mahdollisimman oikean kuvan ja sellaisen, että viranomaiset sitten hyväksyvät sen. Yhdellä tutullamme passittivat ottamaan uuden kuvan, kun ei kelvannut. Ja meni tuplasti rahaa.

Hei, jos vauva on herännyt ja just vääntänyt ihanat maitokakat. Niin meillä syötimme ihan ensiksi tytön, niin ei tapellut vaipanvaihdon yhteydessä vaan oli tyytyväinen ja sai helpommin puettua ja vaihdettua kuiviin.

Ihania kuvia teidän vauvoistanne :)

Jadekettu+masuasukki 38+5 :heart: resinalla tullaan perässä
 
Jadekettu. Kuulostaapa tutulta, tuo vaipanvaihtotilanne. Jos ensin syödään, niin vaipanvaihto sen jälkeen sujuu hartaissa tunnelmissa! :) Mutta meillä on monesti pissat tullut ylivuotona, joten on pakko vaihtaa ensin huutokonsertin kera kuivaa ylle ja vasta sitten päästään syömäpuuhiin.
 
Onnittelut tällekin puolelle vielä vauvautuneille!

Mä tulin tänne kyselemään, että onko teillä ollut käyttöä maidonkerääjille? Mä en osaa päättää, että onko sellainen/sellaiset tarpeellisia. Paketissahan on vain yksi ja tarkoitus olisi kai käyttää toisessa rinnassa samalla kuin syöttää toisesta. Sisko oli kuitenkin kotona ollessaan käyttänyt noita parina molemmissa rinnoissa auttamaan siinä, että rikkoontuneet rinnanpäät eivät osuneet mihinkään. Kuulemma on hassunnäköistä, mutteivat satu samalla tavalla kuin liivisuojat (jotka voivat tarttua kiinni rikkoontuneeseen ihoon).

Muuten täällä odottellaan vaan, että päästään oikeasti liittymään tähän pinoon.

Melita ja Samuel 41+1
 
Mun olis tarkotus hommata maidonkerääjä, koska kun syötän toisesta tissistä, toinen saattaa valua läpi liivinsuojan, varsinkin jos se suoja on vähän vinossa. Kokemusta siis ei ole vielä. Tuosta rinnan pään liivinsuojaan tarttumisesta on kokemusta! Mulla on Lansinohin lanoliini-rasvaa, joka auttaa ja estää tarttumista. Sain sairaalassa jo sitä, mutta on aikas kallista. Mies toi mulle apteekista pienen pikkuruisen pikkusormen kokoisen tuubin, joka maksoi yli kympin.
 
Helou mammat!

On tosi kiva lukea muidenkin vauvautuneiden kuulumisia, oon vaan kauheen laiska itse kirjoittelemaan. Ihania vauvakuvia!

Meillä imetys sujuu (koputtaa puuta) toistaiseksi aivan hyvin. Muutaman kerran vauveli on meinannut hermostua rinnalle ja itsekin meinasin jo hätääntyä. Onneksi nuo kerrat ovat olleet satunnaisia, ehkä herralla ei vaan ole ollut niin nälkä ja sit on itse tullut liikaa tuputettua rintaa. Hermostuuhan siitä. Muutaman kerran oon käyttänyt maidonkerääjää ja ihan kivasti sinne silloin tulikin maitoa. Tuo tais olla ekan imetysviikon aikana. Ja tosiaan jos rinnat on rikki niin noita vois olla mukavampi käyttää suojana kuin tavallisia rintsikansuojia. Noissahan rinnan päät saa olla ihan ilmakylvyssä kuvun sisällä. Nyt maidontuotanto on vissiin sen verran tasaantunut että ei kerääjään tartu maitoa imettäessä.

Minkälaisia syöttövälejä teillä muilla on? Onko yöllä pidempiä välejä kuin päivällä? Meillä syödään yötä päivää 1½-2½ tunnin välein. Vauva herää itse syömään. Ehkä yksi reilun kolmen tunnin väli tulee päivällä. Jospa tällaista ei jatkuis ihan kauhean pitkään. Olis ihana saada jo vähän pidempiä pätkiä unta kerralla. Onneksi vauva huolii maitoa myös pullosta niin välillä mies voi hoitaa yhden ruokailukerran.

Täälläkin on d-vitamiinit aloitettu ja lieköhän ne aiheuttavat mahanväänteitä vauvalle. Annetaan kyllä rela-tippoja samalla ja välillä disflatyliäkin. Mutta kyllä noita mahanväänteitä silti näyttää olevan. Välillä meinaa tulla epätoivoinen olo kun pikkuinen kiemurtelee ja näkee että tekee kipeetä. Pitääpä kokeilla tuota jumppaamista vaipanvaihdon yhteydessä.

Ristiäisiä ollaan suunniteltu ja päiväkin on jo valittu. Nimi pitäis vielä päättää. Mitenhän se onkin niin vaikeeta... Hyviä vaihtoehtoja on montakin, mutta ei vaan saada päätettyä mikä niistä olis täydellisin pojalle.

Jaksamisia kaikille pikkuisten kanssa!

Cattitude + vauva 2vko 4pv (kylläpä aika menee äkkiä)
 
Minäkin ilmoittaudun tänne puolelle. Pikkumies syntyi 8.3. Aika heikosti tuntuu olevan aikaa palstailla. toiselle puolelle on pitänyt jo iät ja ajat laittaa synnytyskertomusta, mutta tuntuu ettei siihen ikinä ole aikaa tarpeeksi.

Synnytyksen kesto 9 h, ponnistusvaihe 30 min.

Maidonkerääjä on minulla ahkerassa käytössä, kun toisesta rinnasta valuu holtittomasti maitoa imettäessä. Suojat ja muut eivät auta, sideharsokin on kuin uitettu, jos käytän sitä suojana enkä jaksa lähteä hakemaan maidonkerääjää. Ei siis toivoakaan että tällä herumisella voisi lähteä johonkin ilman vauvaa, mulla on paita muuten aivan märkä. Jos noita maidonkerääjiä käyttää pitempään yhtäjaksoisesti niin kannattaa antaa rinnan päiden kuivua välillä, muuten hajoavat entistä herkemmin.

Imetys sujuu kaikissa asennoissa, jopa kävellessä ;) , isommat sisarukset kun vaativat joskus huomiota kesken maratonimetyksen. Eri suunnista imettämistä kannattaa kokeilla jos rinnat tuntuvat pakkaantuvan maidosta, vauva tyhjentää rintaa tehokkaimmin siitä suunnasta missä hänen alaleukansa.

Ihanaa kun saatte apua ristiäisjärjestelyihin. Täälläkin niitä pitäisi alkaa miettiä, enkä millään jaksaisi, vaikka yleensä pidän juhlien suunnittelusta. Aiomme pitää ne joka tapauksessa kotona. Onneksi meillä mies on sentään ihan leipomistaitoinen, muuten saattaisi iskeä epätoivo.

Metsälauha & Poikanen 11 vrk
 
Ensiksi..IHANAA että ei ole ainoa matalan nännin ja sisäänpäinkääntyneen kanssa!!! Wihii, jotenkin tuli hyvä fiilis että ei yksinään kamppaile katoilevien rintakumien kanssa jotka enemmin runtataan muksun suuhun ku nätisti laittamalla :LOL:

Mulla sopii vaan yks asento imetykses. En noiden kumien kans pysty makuulteen ja oon siitä kans hyvin katkera. Aina pitää nousta ylös istumaan tuolille.

Mulla beibi-bluussi kait esiintyy nyt väsymyksenä ja tosi kovana äreytenä ja ukko saanut ihan törkeesti kyytii multa tällä viikolla. :(

Peitto on heilunut muutaman kerran synnytyksen jälkeen. Mut odottakaa ihmees, ei kivaa..sattuu nyt jälkeenpäin. Ei paikat kunnolla sittenkään varmaan kiinni ja saa syödä särkylääkettä nyt. Me kokeiltiin ekan kerran 3 viikon jälkeen synnytyksestä kun täällä tää vaimo rupes jo alkaa melkeen ahdistelee miestään ja näki hyvin levottomia unia :D

MEidän poika tänään 1kk tasan. ONNEA ONNEA kullalle.
On vaan niin äkäinen tänään et aamulla teki mieli jo ärjästä, sit tajusin kuin tyhmää se on avuttomalle pienelle jolla paha olla (ilmaa vatsassa) kun mies kans hermostui ja vähän arräpäitä päästeli :LOL:

Meillä ihana ilma täällä tänään, pistin pojan ulos nukkumaan ja itse tässä miehen kanssa siivotaan vieraita varten..tai itseämme.

Onko jollakin niin et väsynyt alituisiin vieraisiin joita kestitään? Mä ainakin ihan tööt ja suunniteltiin miehen kans jos perjantaina hetkeks poika appivanhemmille hoitoon ja mentäis vaikka yhdessä syömään kahdestaan. :heart:
 
Synnytyksen kesto: 1vaihe 2h22min, 2vaihe 4min ja 3vaihe 14min.

En oo väsyny vielä vieraisiin, koska meillä on vaan parina päivänä vieraita käyny kun sairaalassa ollaan oltu :(

BabyBlues taisi olla ja mennä sairaalassa..

Meillä on ongelma! Nimeä tytölle ei meinaa löytyä millään! Ihania vaihtoehtoja on, mutta se just täydellinen puuttuu.. :(

Eeeva ja Nimetön neiti 13vrk?
 
Oma passi täytyy olla nykyisin. Mä en siitä kuvasta tiedä sen enempää, mennään tuohon Porin Rajalaan ja saavat siellä sitten pähkäillä miten meidän neitokaisesta sais passikelpoisen kuvan :) Kyllä ammattilainen tietää. Toivottavasti :D

Meillä vaippa on vaihdettava ennen syöttöä, kun Mimosa on niin herkkä pulauttelemaan ettei voi ainakaan tuntiin pyöritellä ruokailun jälkeen. Lastenlääkäri sanoi sairaalassa, että niin kauan kuin peppu on hyvässä kunnossa, ei Mimosalta kannata vaihtaa vaippaa heti tissittelyn jälkeen eikä herättää sitä varten.

Meillä lähti kestoilu muuten hiukan huonosti alkuun, kun Mimosa-reppanan minimaaliselle pyllylle ovat nuo pienimmät kertiksetkin hippasen liian isoja... Yritin harsoakin laittaa mutta meni kenoon koko vauva kun pepun alle tuli niin paljon kangasta korokkeeksi, että täytyy vain odotella että kasvaisi noihin NB-Imse Vimsejen kokoiseksi.

Mies kävi eilen ostamassa mulle rintapumpun, sähkökäyttöisen Medelan... Ihan OK-kapistus, tissit tyhjenee kyllä mutta voi luoja mitä meteliä se pitää, meidän imurikin on hiljaisempi. Miinusta myös siitä, että mukana tulee vain yksi pullo, eli jos se on käytössä (niinkuin nyt meillä jääkaapissa täynnä maitoa) niin ei voi lypsää (niinkuin mun nyt tarttis, tissit sanoo kohta POKS.)

Meitä alkaa olla muuten jo aika läjä täällä. Miten teillä on maha palautunut, jäikö arpia ja löllönahkaa? Meikäläisen maha näyttää ihan puolalaisen lähiökaupungin asfaltilta, ei mikään kaunis näky. Tissit ovat samaa sarjaa sitten joskus kun lopetan imettämisen. Eli arpia, tai pikemminkin kunnon railoja on, kurttunahkaa löytyy ja lisäksi linea negra on kurtistuneessa mahassa aika pelottavan näköinen. Mies kehuu silti kauniiksi, onneksi juuri tänään tuli postissa alennuskuponki näöntarkastukseen :heart:

upupa ja Mimosa 3vkoa 1pvä


***MUOKS

Huomasin just että nuo Ainun tuttipullothan sopii tuohon pumppuun, jipii!
 
Moikkis.

Täällä on nyt jäkitarkastuksessa käyty. Kaikki kunnossa ja minipilleri resepti laukussa.

Mulla on ihan kauheet roikkutissit ja vatsanahka! Lihoin muutamia vuosia sitten lääkityksen takii 30 kg äkillisesti ja siitä jo jäi "löysyyttä" ja arpia niin nyt sitten "löysyys" vaan tuntui lisääntyvän vatsan alueella :LOL: en jaksa ottaa paineita...ainakaan kauheesti.

Kävin hakemassa rintakumit jos niiden kaa sais huijattua pojan rinnalle...

Meidänkin piti aloittaa kestoilu ja intoa puhkuen pesin vaipat ja sitten eka vaippa falskas ku oli kuiteski liian iso ni into hiukan laantu. Tilasin xs kokoisia fuzzeja, joiden piti olla keskoskokoa...mutta odotamme nyt siis vielä hetken.
 
Masu on pieni pehmoinen löllykkä tyyny. Kutistunut on, mutta ei vielä ennalleen. Raskausarpia ei tullut, eikä linea negraa. Aattelin alkaa treenata vatsalihaksia sitten kun jälkitarkastus on ollut ja saan lääkäriltä luvan. Sektioalue on vielä hiukan arka.

Olin hamstrannut muutamia satseja äitiyspakkauksen kestovaippoja huutonetistä ja innostuneena odotin kestoilun kokeilua! Yhden vaipan vasta kokeilin, mutta koska vauva oli likomärkä napaa myöten, ajattelin kokeilla uudemman kerran sitten, kun napa on parantunut. Vähän olin kyllä pettynyt. Ja ne äitiyspakkauksen sisävaipat pysyy huonosti kiinni, kun niissä ei ole mitään tarroja tai neppareita. :/
 
Minäkin ilmottaudun tälle puolelle :wave: Teidän juttuja olen käynyt lukemassa mutta aikasemmin en ole saanut aikaseksi kirjotettua mitään :ashamed:

Meillä prinsessa on nyt 2vko4pvä vanha. Tyytyväinen pikku-neiti, ei turhia kitise. Vatsavaivoja on välillä, cuplatonia ollaan annettu ja siitä onkin ollut apua.
Bili-arvoja meilläkin jouduttiin seuraamaan muutaman kerran. 230 oli viimesimmässä kokeessa jonka jälkeen ei ole enää tarvinnut käydä kokeissa, oma vauvan voinnin seuranta on riittänyt. Nyt neiti onkin jo paljon vaaleampi, mutta kauan kesti keltaisuutta.

10päivän ikäsenä kävi kätilö kotona ja sillon oli saavuttanut syntymäpainonsa (3920g). Hyvin oli tullut painoa lisää, 30g/vrk. Kuukauden ikäsenä on ensimmäinen lastenneuvola, meidän kunnassa sekin on kotikäynti :)

Täysimetys ei sujunut tälläkään kertaa, eli imetyksen jälkeen saa aina korvikettakin. Pumpata yritän myös, että maidontuotanto pysyisi edes jonkinlaisena :/

Synnytyksen kesto oli vajaa 4tuntia josta ponnistusvaihe 9min. Vertailuksi, esikoisen synnytys kesti 14h josta ponnistusvaihetta 2tuntia :whistle:

Kiloja tuli raskauden aikana 18 :ashamed: Sairaalaan jäi 5 ja nyt on vielä 5,5kg matkaa lähtöpainoon. Vatsa on pienentynyt yllättävän hyvin, mutta ylimäärästä on vielä. Arpia ei tullut, linea negra näkyy vielä ja näyttää aika hirveeltä tuossa löysässä nahassa :snotty:
Lenkkeilyn olen jo aloittanut, tuplia kun työntää tuolla loskassa niin luulis kunnonkin kohenevan :D Kuntosalille ajattelin suunnata ens kuun alussa. Kovasti jo polttelee päästä liikkumaan oikein kunnolla :)

Tuosta passikuvauksesta.. Esikoiselle hommattiin passia yksivuotiaana ja voi mitä hommaa se kuvaaminen oli |O Kuvaamon kanssa oli sopimus, että samalla hinnalla otetaan kuvia niin kauan, että saadaan otettua kuva joka hyväksytään passiin. Ja yhtenä keinona oli, että olisimme ottaneet kotona vaalean lakanan tms. päällä makuultaan kuvan ja viety se kuvaamoon jossa olisivat teettäneet siitä passikuvan. Ovat nykyään TOSI tarkkoja noiden kuvien kanssa!

-Pauko ja Peppi
 
Meillä on kestoiltu ihan kotiin tulosta saakka. Sujuu hyvin. Yhtenä yönä kokeilin kertakäyttövaippoja kun yövaipat (Ronja & Roope tuplaläpät) olivat molemmat pesussa. Tuloksena kaksi vaipanvaihtoa ja märkiä vaatteita. Yleensä en joudu vaihtamaan yöllä vaippaa, onhan se aamulla ihan märkä, mutta kun mitään ei ole tullut kuorivaipasta läpi, olen tyytyväinen. Tuon yövaipan kanssa vauva on kyllä aika paketti, mutta ei se tunnu herraa häiritsevän. Päivällä olen käyttänyt harsoja, flanellitaittoja, äp:n vaippoja (Imse Vimsen ja Bummiksen kuorilla) ja Fuzzeja. En ole löytänyt erityistä suosikkia, kaikki toimivat. On tämä kestoilu nyt ainakin helpompaa kuin esikoisen kanssa 11 vuotta sitten. Silloin en oikein löytänyt toimivaa yövaippaakaan. Usein vaippaa saa kyllä vaihtaa, poika syö paljon ja tuottaa myös vaippaan paaaaljon tavaraa. Olikin sitten jo 9 vrk ikäisenä saanut 300 g lisää syntymäpainoon.

Maha on aika ruma. Juuri tuo linea negra on hirveä, koko navan aluekin on tummanruskea. Ja löysää nahkaa riittää, ja ilmeisesti olen myös lihonut jokusen kilon, herkut maistuvat. Liikuntaa olen jo aloitellut, syömistä en imetysaikana aio mitenkään erityisesti kotrolloida ettei maito lopu. Jollei liikunta riitä korjaamaan tilannetta niin katsotaan syömisten määrää uudelleen vuoden kuluttua. Arpia ei sentään tullut. Rinnat ovat liian isot makuuni, jotenkin mauttoman näköiset kun on tottunut A-kuppiin. Vaatteetkin on ostettu sen kokoiselle ihmiselle. Nyt kun niitä käyttää D-kuppinen nainen niin voi ei! Pitäisi käydä kaupassa, vaan kun ei tee mieli. Ehkä voisi ostaa huuto.netistä pari imetyspaitaa.

Vaipan vaihto tehdään meilläkin ennen ruokaa juuri pulauttelun takia.

Ja nyt vauva kutsuu, mukavaa päivän jatkoa!

Metsälauha & Poikanen-jolle-ei-vieläkään-ole-keksitty-nimeä 12 vrk
 
Heippa hei! Mahtuisko joukkoon yksi maalismamma lisää? =) Olen seuraillut palstaa hetken aikaa, ja jo nyt saanut ihanaa vertaistukea tätä kautta! Kirjoitettua en ole saanut aikaiseksi ennenkuin nyt. Alku on ollut aika myllerrystä pienen ihmisen kanssa...

Meillä esikoinen siis syntyi 1.3. Tays:ssa. LA oli 24.2. eli rv 40+5 tyttö tupsahti maailmaan. 3440 g ja 49 cm 9 pisteen lapsukainen saatiin :heart: Asustellaan miehen ja lemmikkien kanssa Tampereella.

Soraya: oletko kokeillut laittaa sisävaippaa "näpsyllä" kiinni? Kestovaippainfon sivulta:
"Joustava kolmihaarainen hakanen, jota käytetään tarrattomien ja napittomien vaippojen kiinnitykseen. "
saankohan kuvan linkitettyä..http://www.tarpastikkeli.com/catalog/images/Snappi_L.jpg

Puuskamuikkunen ja Aunis 2vko 5pvä
 
Tervetuoa Puuskamuikkunen! Mulle tehtiin sektio yksi päivä sun synnytyksen jälkeen Taysissa. Milläs osastolla olit? :) Itse olin 2B:llä. Ja joo, oon kuullut näpsyistä, täytyisi varmaan hommata kokeeksi semmoinen. Tai sitten itse ommella tarraa tai neppareita. Luovuttaa en vielä halua, olisi kiva ainakin osakestoilla! Metsälauha, laitatko äp:n vaipan sellaisenaan sisä- & kuoriosan vai laitatko siihen lisäksi jonkun lisäimun? Oon ihan noviisi näissä...

Tervetuloa tälle puolelle Pauko ja myös muutkin! :)
 
Heips,

meillä on harjoiteltu kans kestoilua hiljalleen. Nyt kun vauvalle on tullut painoa lisää niin nuo kestovaipatkin tuntuu istuvan ihan kivasti. Vauva siis painoi syntyessään 2568g ja nyt kahden ja puolen viikon iässä 3540g. Eipä ole mennyt tämä hullu imetysrumba hukkaan kun herra saa noin hyvin painoa. Meillä on toistaiseksi vain päiväkestoiltu, kun yöt on muutenkin sen verran levottomia. Mä oon käyttänyt noita äp:n imse vimesejä joko kuorien kanssa tai sitten s-koon fuzzi bunz taskun täytteenä. Tosin oon aina laittanut myös jotain lisäimua mukaan, kun noiden imsejen imukyky ei oo mitenkään hurja. Hamppu-imut on olleet tosi hyviä ja niitä ajattelinkin hommata muutaman lisää. Niiden kanssa ehkä uskaltais kokeilla yölläkin kestoilua. Oon laittanu noihin kestovaippoihin päällimmäiseksi parikin riisipaperia, niin maitokakat saa sillä siirrettyä roskikseen helposti ja vaipat pysyy vähän siistimpinä. Ei siis tarvitse esipestä. Niin ja ehkä ne pitää ihonkin hiukka kuivempana. Suosittelen.
Kiva kuulla muidenkin kokemuksia kestoilusta pikkuisten kanssa.
Niin ja mä oon sitä mieltä että näin alussa ei kannata ottaa liikaa paineita kestoiluista. Itse en ainakaan jaksa tehdä siitä mitään uskontoa. Jos on itsellä väsyneempi olo niin sittten mennään kertseillä se hetki. Vaippaikää on kuitenkin vielä niin pitkästi edessä että kyllä kestoilemaan ehtii :)

Cattitude + vauva 19pv (voi kun saatais äkkiä herran nimi päätettyä...)
 
Mäkin siirryn nyt sitten tänne puolelle. Kävinkin tuonne odotus-puolelle lisäämässä synnytyskertomuksen jos joku vaikka haluaa lukea. Itsestä ainakin niitä on mukava lueskella =)

Eli prinsessa syntyi 11.3 (rv 39+5). Painoa oli 3725g, pituutta 52cm ja pipo 34cm.
Kotona kaikki lähtenyt sujumaan hyvin.
Neuvolasta kävi terkka kotikäynnilla tiistaina ja hieman yli syntymäpainon oltiin päästy (3740g). Sairaalassa paino laski reilut 300g, joten hyvin on typy tissistä maitoa saanut.

Mä kanssa imettelin alkuun rintakumeilla. Keitin itse sairaalaan pari mukaan varuilta, mutta sairaalassakin hoitaja toi oma-alotteisesti kumen kun ote ei oikein tuntunut löytyvän ja rinnat oli verillä.
Kotosalla on nyt muutama päivä menty ilman kumia ja satunnaisia kipuiluja lukuunottamatta pärjätty hyvin.

Meillä syödään 2-5h välein. Viime yönä herättiin 2 kertaa syömään ja edellisenä yönä nukkui yhdellä syötöllä. Riippuu pitkälti monelta mennään nukkumaan. Jos klo 11 aikaan imettää viimeisen kerran, päästään yhdellä syötöllä, mutta jos aiemmin niin sitten syödään kaksi kertaa.

Babyblues, no kyllä on itkeä tihnutettu enemmän ja vähemmän. Päivällä kaikki on ok kun valoisaa ym. mutta illat on sitten pahempia. Ja mikä tylsintä, mies ei ymmärrä tätä. Vaikka on itsekin lukenut vaikka mitä vihkosia ja tietää mitä babyblues on, niin siitä huolimatta kun mulla on kyyneleet silmissä, on miehellä ensimmäisenä ärtynyt ilme ja kysymys että mikä nyt taas. Tulee vain sellainen olo, että yksin pitäisi salaa jossain itkeä. Olen koittanut selittää, että ei siihen varsinaista syytä ole. Itku vaan tulee ja menee.

Ristiäiset, just äsken mies soitti seurakuntaan ja varattiin pappi su 3.5.
Me ollaan päätetty, että ristiäiset pidetään kotona ja kutsutaan vain kummit perheineen.
Voi kuulostaa karulle, mutta ollaan molemmat samaa mieltä, että suku jää kutsumatta erinäisistä syistä riippuen.

Että tällaista täällä. Nyt alkaa tuhina sohvalla voimistua, joten täytyy lähteä vaipan vaihtoon =)

Kellohelma + prinsessa 1vko ja 2pv
 
Olen käyttänyt noita äp:n vaippoja sellaisenaan ja imujen kanssa. Niiden imuteho lisääntyy pesujen myötä jonkin verran, mutta paksujahan ne eivät ole. Jos ei laita mitään imua lisää niin vaipan saa vaihtaa usein, toisaalta se ei ole päivällä meillä mikään ongelma kun pieni mies kakkaa joka tapauksessa vähintään noin 1-2 h välein ja vaippa on sitten vaihdettava kuitenkin. Meillä on noita kestokuivaliinoja, mutta jotenkin en osaa käyttää niitä. Maitokakka lähtee aika kätevästi käsisuihkulla suoraan pyttyyn huuhtoen.
Eipä tästä kestoilusta turhaa stressiä kannata ottaa, meilläkin on kertsejä pino hoitopöydällä siltä varalta että alkaa väsyttää jossain vaiheessa tämä touhu. Toistaiseksi vain tuntuu sille että tämä on ihan hauskaa, värikkäine pyykkeineen kaikkineen. Kovin pienen vauvan kanssa kestoilu on varmasti haasteellisempaa, kun reidetkin ovat niin pienet. Itse olen jo ottanut S-koon kuoret osittain käyttöön.
 
Soraya: olin Tays:ssa 4a:lla kaksi päivää, eli samalla osastolla oli synnyttäneitä äitejä ja vielä raskaana olevia. Ei mikään unelmaosasto..kiire tuntui hoitajilla olevan, ja mulla esim. imetyksen kaa oli aika taistelua alkuun,kun ei siellä saanut mitään ohjausta. Nyt onneks homma sujuu, mutta makuultaan sängyllä mäkin vaan imetän. Ostin imetystyynynkin netistä, mutta se on vielä liian matala. Tuntuu istualtaan imettäessä, että tyttö valuu sen tyynyn ja mun löllömahani väliin :LOL:
 

Yhteistyössä