**Maalismasut 2009** tammikuussa

Heippa kaikille!

Mulla alko vähän niinkuin äitiysloma, kun sain kaksi viikkoa jatkoa edelliselle sairaslomalle! Jes, ei tarvitse enää palata sinne!! Avaimet pitäisi palauttaa ja mennä sanomaan kaikille moikat, mutta teen sen sitten äitiysloman virallisesti alettua. Lääkäri oli tällä kertaa todella ihana ja miellyttävä. Ei tarvinnut hirveästi suurennella mitään vaivoja, kun kerroin, missä yksikössä olen töissä. On kuitenkin niin kipeää lapsimateriaalia siellä, että mietti, miten olen jaksanut tähän asti. Tulipa hyvä mieli.

Meillä tuon sairasloman suhteen työkaverit alkoivat jo kyselemään, koska olen ajatellut jäädä pois. Se kuitenkin kuormittaa meidän työssä, kun yksi ei ole ihan täysin ruumiin ja sielun voimissa ja on helpotus kun raskaana oleva jää pois.. Muistan myös omasta kokemuksesta, kun toinen työkaveri oli raskaana ja mietti, että jäispä jo pois, että saataisiin tilalle joku, joka pystyy tekemään kaikki hommat kunnolla..

marza ja Iines Kun mulla oli joskus nuorena ekan kerran hiivatulehdus, niin soitin lääkäriin ja kysyin neuvoa. Sain aika ynseän vastaanoton ja kysyivät suoraan miksi soitan.. Nyt toisaalta raskaana menisin kyllä tarkistuttamaan, että onko hiivaa tai muita tulehduksia, jos ei ole ennen ollut. Ei sitä turhaankaan viitsis syödä mitään lääkkeitä tässä tilassa. Joskus oireena voi olla vaan vetinen valkkari tai pistely pissan jälkeen.. ei välttämättä aina sitä hirveää kutinaa edes ole.

Zoe Näytä sitten työn tulos! Vitsit, että itsekkin haluais tehdä just jotain tuollaista, mutta mulla tökkii se materiaalien hankinta.. :ashamed: Kaupassa ei sitten huvitakkaan ostaa maaleja, kankaita, askartelutarvikkeita, mitä nyt ikinä oon suunnittelemassa... Varsinkaan viime aikoina en ole saanut aikaiseksi mitään. :headwall:

Jossu84 Jaksuja sinne flunssan keskelle! Tosi inhottavaa, että pitää kaiken lisäksi sairastaa tyhmää flunssaa!

Nyt menen juomaan kupillisen kahvia ja syömään juhlan kunniaksi berliininmunkin. :p

Mimmu ja furuno 32+6
 
Hiivasta sen verran, et mulla oli eka kertaa tämän raskauden aikana. Meillä ainakin riitti soitto neuvolaan kun epäili oireita. Sieltä ne laitto sähköisen lähetteen näytteenottokeskukseen. Sinne näytteenottoon pääsi siis samana päivänä. Ja sit näytteiden tulokset kuuli seuraavana päivänä -> apteekista hiivakuuri ilman reseptiä jos oli sen tarpeessa. Mulla ei mennyt ohi yhdellä 3 päivän kuurilla vaan uusin saman kuurin toisen kerran sit viikon päästä ja sillä meni. Mies kannattaa myös hoitaa kaiken varalta (vaikka ei oireita oliskaan)

Täältä löytyy myös yksi jolla on todettiin streptokokki edellisen synnytyksen yhteydessä. Ja siitä ei tosiaan saa juuri mitään tietoa lääkäriltä/terkkarilta/kätilöiltä. Se vaan joskus on ja sillä siisti. Siitä ei siis oo omalle kropalle haittaa, mutta vauva voi saada jonkun yleistulehduksen. Siksi siis synnytyksen aikana saa antibiootteja suoneen tietyin väliajoin ja ammeeseen ei ole asiaa jos on kalvot puhki. Vesisynnytyksestä ei kai voi haaveillakaan. Kun luin netistä noita streptokikki juttuja, niin aika ristiriitaisia on eri käytännöt. Mulle ei oo neuvolassa ennen eikä jälkeen näytteiden ollu mitään puhetta streptokokin vaikutuksesta synnytyksen käynnistymiseen jne.. Esikon synnytys käynnistyi yllättäen vesien menolla viikoilla 37+4. Oiskohan sillä streptokokilla ollu sit joku vaikutus? Tyttö oli kyllä hyvän kokoinen (3,2kg) ja mahdollisesti ahtaan lantion vuoksi oli hyvä, et syntyi sillon. Tosin tyttö oli myös lievästi keltainen joka taas viittas lievään ennenaikaisuuteen.. Ota näistä sit selvää!?
 
myymä
Jei! soitin itelleni uuden verokortin ja nyt mun veroprosentti on koko vuoden vain 15,5% JES! Nyt on helpottunut olo ettei äippärahastakaan mene enempää..
luulin että kela lyö tohonkin vielä 2 % lisää mutta ei se kuulemma viekkään enää tosta mitään! :) jes siitäkin :D
 
zoe-f:todella hieno maalaus!itte en osaa piirtää kun tikku-ukon ja sekin menee arvailun puolelle että mikä tuo on :D
annas00 samaa oon miettiny itte että jos tämä on mulla ollu jo ennen raskautta niin oiskohan tuo voinu vaikuttaa keskenmenoon jonka sain keväällä..noh,mene ja tiedä..mut toivotaan että menis kummallakin loppuun asti hyvin raskaus.
 
Zoe-F: On sulla sitte hommaa.. :D

Me tässä on mietitty että kannattaako laittaa poika hoitoon nyt vaiko ei. Siis kannattaako luopua n. 100euron kotihoidontuesta ja maksaa n. 200 euroa päivähoitomaksua vai miehellä tehä tuon verran vähemmän töitä kuussa ja olla pojan kans.. Huhhuh..
 
Hiivasta sen verran, et mulla ns täysin oireeton hiiva, jota nyt hoitelen :x jotenkin inhaa hommaa. Ja sit mulla oli se streptokokkibakteeri kans ja siihen menee antibiootti. Kysyin lääkäriltä et kontrolloidaanko niitä mitenkään nyt hoitojen loputtua et ne on hoitunu ku mä kans kuin jostain et lapsi vois saada yleisinfektion. mut lääkärin mukaan sitä ei oo tarpeellista kontrolloida. Mulla tosiaan otettiin noi näytteet sen taki ku supisteli, ja sit kohdun kaula/suu oli pehmentyny viikkoihin nähden liikaa.. et kannattaa tosiaan hoitaa se hiiva pois. en mä ois mistään arvannu et mullakin on se..
Myymä & muut: mä kans lasken aamuja et voin jäädä kotiin. vaikka olo on mitä mainioin nyt niin silti ois kiva jäädä kotiin vaan löllyttelemään.
Oma napa (pullahtaa ihan kohta): tosiaan vointi on hyvä. liitoskivut on hävininny. lenkillä ku oon ollu ja ne on vaivannu niin oon lisänny vaan vauhtia ja kärsiny niin kohta ne onkin hävinny. Väsyttää, mut se menee ohi muutaman kymmenen min päiväunilla. RUOKA MAISTUU!!! mun pitää syödä koko ajan, siis mulla on joku mania ruuan suhteen... mutta nyt päikkäreille!!
eeva: stemppiä ja voimia pojan kanssa!!
 
Kaa
Neuvolassa käyty. Ei tullut ihan puhtaat paperit... :( Verenpaine koholla, painoa tullut 650 g/vko, hb laskenut reilusti, pissassa häivähdys valkuaista. Jooh. Ensi viikolla kontrollikäynti. Mutta ei siis mitään hätää, ei tartte tehdä mitään suuria elämänmuutoksia. Seurataan vaan nyt.
 
Kaa: Mitä sulla oli paineet? Jälleen mielenkiinnosta. Tuntuu, että täällä ei paljoa niistä välitetä, vaikka mullakin valkuaista hiukan, vaan yhellä plussalla mutta kuitenkin. Nyt kahteen kertaan ollut 140-150/94-98.

Ei edes kontrollia, seuraavan aika kolmen viikon päähän edellisestä :/
 
Kaa
Meikäläisen "normaalit" neuvolapaineet on noin 115/70, nyt oli 143/89. Ei siis vielä pahasti koholla, mutta useammalla mittauksellakin olivat korkeammat kuin normaalisti. Lähinnä tuon valkuaisen takia kontrolloidaan ensi viikolla. Onneksi ei ole suuremmin turvotusta tai päänsärkyjä, joten luottavaisella mielellä olen.
 
terveisiä neuvolasta, kiloja olen saanut sitten 4kg kuukaudessa :eek: kivaa tämä loppu aika... kun nyt pitäisi tulla 500g viikko:) eli pääsen taas yli 90kg tässäkin raskaudessa:) hmm.. vaavimme syke oli +135 ja oli pää alaspäinkin hyvin jo... mutta kuulemma vielä on mahkuja käännyskelläkin.... laitoin kanssa tuota maha kuvaa tuohon profiiliin... että voisi ihastella:) väsymys on vieläkin kova näiden yö valvomisien takia... otin neuvolassa puheeksi ja sanoi että hormoonit tekee valvomista joidenkin kohdalla... jos en pysty nyt pian nukkuun niin palaan ensi viikolla neuvolaan ja sitten lääkärille saikkua hakemaan... töissä kun tarvisi vielä olla hetken aikaa...mutta ei jaksa jos ei nuku... :eek: ostin tänää rottinki sängyn vaaville vaikka pinnarikin olisi varastossa... mutta kun kirpparilla oli aivan uudenveroinen 18? niin pakkohan se oli saada... huomenna pitäisi nousta ennen kuutta töihin... aargh.. ajatuskin taas rankasta työpäivästä eli 9h tuntia... niin jotenkin oksettaa :eek: mutta juuh, nyt mies huuteleekin jo syömään elikkäs kirjottelemisiin :D
 
Huh, hatun nosto teille kaikille jotka jaksatte vielä painaa töissä, ei onnistus multa mitenkään! :wave:
Kaa yritähän nyt lepäillä ja juoda paljon, myrkytys voi puheta parissakin päivässä, eihän sitä pysty mitenkään estämään mutta lepo on kuitenkin kaikista tärkein.
Perhe on paras just, kylläpä vaihtelee nuo neuvolakäytännöt! Mulla ekassa raskaudessa kun oli tommoset paineet ja yhen plussan verran valkuaista niin jouduin sairaalahoitoon suoraan! Ja nyt toisella kerralla passittavat varmaan vieläkin herkemmin..
Onko sulla verenpainemittaria kotona? Kannattaa seurata itekin niitä paineita ja tarkkailla oloa, jos alkaa tulla oireita niin heti soitto neuvolaan!
Täällä ollaan toistaiseksi kotona, päivä kerrallaan mennään, edellisessä raskaudessa jouduin juuri tänä päivänä sairaalaan.

Myhkäri+mahamölliäinen 32+4
 
Kaa
Töissä on onneksi mahdollisuus mitata tuota verenpainetta, tarkistaa pissa ja mitata hb ihan kokoverestä (=käsivarresta, suonesta otetusta näytteestä ). Huomenna ajattelin nuo kaikki tarkistaa kaiken varalta, josko vaikka olisi ollut vaan päivän stressistä johtuvaa tai jotain nuo lukemat...
 
Mun paineet pysyy hurjan matalina, eilen kun mittasin niin oli 96/55. Ei ihme kun vähän aina välillä huippaa. :(

Nyt on tullu takaisin hurja väsymys, ei jaksais mitään tehdä. Haluis vaan nukkua. Toivottavasti alkaa helpottaa.

Palaamisiin
Suunnistaja ja vauva 29+4
 
myymä
Iltaa!

Soitin tänään sitten neuvolaan tosta kivusta ja oon nyt kotona pari päivää. Huonolla omalla tunnolla kuitenkin jään koska töissä niin huono tilanne (yksi tiimistä lomalla joten muutenkin vähemmän työvoimaa) ... Mutta pakko olla itsekäs ja kuunnella kehoa. Tänään on ollut kivuliain päivä tähän asti!

Zoe-f aivan mieletön maalaus! wau, ei voi kun kateellisena ihailla!

myymä ja pikkuveli 30+6
 
Kaa
myymä, tiedän tuon syyllisyyden tunteen... tänään tuli neuvolassa sellainen olo, että entäs sitten jos joudun jäämään sairaslomalle???? Töissä on kauheasti hommia mitkä pitäisi saada pois alta ennen mammalomaa. Tiedän, ihan väärä ajattelutapa, mutta silti... :/
 
Zoe : Yhdyn edellisiin koimmentteihin - hieno maalaus!!! Jollakin sitten vaan tapahtuu...

Nyt on joulu pakattu jälleen laatikoihin odottamaan tän vuoden loppua! Verhot sain just vaihdettua ja viimeiset joulukamat pois.

Mites on muuten mammoilla talvitakit mahtunnu päälle? Muistelen vain joidenkin varautuneen talven varalle jo hyvissä ajoin syksyllä ja tosta talvitakkiasiasta oli puhetta silloin. Itsellä ei ongelmaa, muutaman vuoden takaisella ylisuurella heräteostosuntuvalla mennään. Hyvin riittänee loppuun asti!

Vihdoin työnantaja laittannu hakuun sijaisuuteni - johan siinä kestikin! Tuntuu monella muulla olevan samaa ongelmaa. Mun ei tarvi kovin paljon ohjeistaa seuraajaani, mutta jos tässä saikulle tarttee jäädä ennen, niin siinähän koittavat sitte saada jonkun tekemään työni. Kun ei noita teinejä voi jättää keskenään pärjäämään - tykkäisivät kyllä :LOL:

Kovasti tuntuu kremppaa olevan itse kullakin - koittakaahan jaksella mammat!
 
moro

tekstiä tullut kivasti =)

Zoe: Hieno maalaus!! Voi kun osais itekki moisen tehdä!! ensinnäkin jo harjotteluun mneis monta päivää ennen kun uskltasin pensselin ottaa käteen :whistle:

Myymä:
Hyvä kun saikkua sait. jaksuja kipujen kans :hug:

Kaalle parempaa vointia!!

itse kävin tänään neuvolassa...

eli rv 29+4

paino 71kg :ashamed: .. tullut 440g/vk (lähtöpainoon tullut 8kg)
RR 113/76
pissa ok
kohdunpohjan korkeus 28cm
syke 156
liikkeet ++

vähän keskikäyrän yläpuolella mennään..

Lisäksi täälläkin nyt uutena tullut että pitää käydä sokerirasituksessa, joten se minulla edessä. Laittoi myös lähetteen että tutkiivat maksa?arvoja kun masu kutiaa aikatavalla.. Voi kyllä johtua vain talvi-ilmasta ja kuivasta ihosta minkä omaan mutta laittoi kuitenkin varulta.

Tunnusteli että vauva olisi ihan oikein päin siellä että pää edellä tulossa tällä hetkellä.. kovasti vaan tuntuu viuhtovan masussa että saa nähdä pysyykö noin päin.

 
Tänään kohtasin aamulla julman paluun arkeen, kun viikon talviloman jälkeen piti palata töihin.
Ei ois yhtään huvittanu enää mennä, niin tottu jo siihen kotona olemiseen.
Ja miten sitä voi viikossa fyysinen jaksaminenkin laskea noin kauheesti.
Ennen talvilomaa jaksoin mielestäni töissä vielä ihan hyvin olla, kroppa ei kauheesti valittanu. Oon siis ruokakaupassa töissä ja jaloillaan joutuu olemaan koko päivän. Ja tietty muutenkin on aika fyysistä hommaa.
Ja voi tänään sitten... Olin kerinny varmaan 15 minuuttia olemaan töissä, niin johan rupes selkä huutamaan armoa. Onneks tää tammikuu on noitten joulukiireiden jälkeen aika rauhallista aikaa meillä, niin ei ookaan pakko juosta enää pää kolmantena jalkana paikasta toiseen. Työkaverit on kyllä jo aika pitkään kysellykin multa, että kuinka pitkään meinaan jaksaa olla töissä. Et ei todella tuu sitten yllätyksenä kun jään kohta sairaslomalle.
Ja luultavasti se päivä koittaa ens viikolla. Maanantai on vielä sellanen päivä, et ois ihan kiva jos pystyisin olemaan töissä, koska puolet meidän osaston porukasta menee koulutukseen.
Mut sit kyllä luulen, et ihan hyvällä omallatunnolla voi jäädä kotiin lepäilemään. =)

Ja muuten ötökkäkin tuntuu tajunneen, et töihin on palattu ja et äippä on vähän väsy. Ei oo hänkään jaksanu ihan samaan tapaan myllertää mahassa, kun loman aikana. Liikkuu kyllä suht ahkerasti, et ei kuitenkaan huolissaan oo tarvinnu olla. Mut suuremmat "bileet" on jääny kyllä ainakin tältä päivältä väliin. :LOL:

Jeps, kai se täytyy suunnata sänkyä kohti, et jaksaa aamulla taas seittemäks sinne töihin raahautua. :/

Zoe-F Täytyy munkin kehua tota sun taideteosta, on se sen verran hieno! =)
Alotan muuten ite perjantaina työväenopistossa helmikorukurssin, joten saa nähdä mitä kivoja "taideteoksia" sitä omilla pikku kätösillä saa sit aikaan. Vai meneekö heti hermot niiden minimini helmien kanssa... :D

Mut tosiaan, nyt siis öitä!

Hendu79 ja ötökkä 31+3
 
Ei vitsi, pakko oli tulla vielä liittämään yks kuva, kun huomasin mitä selän takana tapahtuu...

Kattokaa nyt näitä mun karvakavereita!



On varmaan vauvalla turvalliset oltavat pinnasängyssä sit tulevaisuudessa, kun kaks kamua vartioi vieressä. :LOL:
 
Huups, tulipa shoppailtua eilen... :ashamed: :ashamed: :ashamed:
No kelpaa sisustella vähän kotia parempaan kuosiin.

Shoppailureissusta huolimatta ei onnekseni ole tullut supistuksia. Hienoa! Tosin tästä kiitos miehelleni joka roudas pirun painavia kasseja kotiin ja itse pääsin kevyesti pieni fanta pullo kädessä. :D

Tännään sitten sinne neuuvolaan. Jännään paljonko painoa nousi. :ashamed:

Mömmis & potkija 30+5 :heart:
 
myymä
Huomenta!

Nukuin viime yön paremmin kuin aiemmat, kai sitä alkaa olemaan jo niin väsynyt että univelkaa on kerääntynyt tarpeeksi nukkuakseen edes yhden yön sikeästi koko ajan heräilemättä.
Työkaveri ehdotti että voisin kokeilla uimista kun tuo maha nyt on ruvennut venkoilemaan ja se idea oli musta loistava! Eli saatan mennä jo tänään tai viimeistään huomenna uimaan! :)

Nyt aamupalan tekoon ->

myymä ja pikkuveli 31+0 :)
 
Huomenta!

Seitsemän viikkoa laskettuun aikaan!... :)

Eilisiä neuvola-kuulumisia:

Paineet 120/70
Pissa puhdas
Hb 109
Sf 29
Vauvan syke 140
Lähtöpainoon +7.2kg (607g/vk)

Hemoglobiinissa vihdoin nousun merkkejä! Obsidanit syöty ja neuvolan täti näytti vihreää valoa, kun kysyin, voinko jatkaa nyt nesteellä. :) Tiedän, että syömisten tarkkailu on vähän repsahtanut, siksi tulikin niin kova painonnousu viikkoa kohden...

Kaatjuska, eipä tuo mittään, etten saanut susta kohtalotoveria. Oikein hyvä, että sulla on istukka noussut! :)

Hendu79! :D Meidän kisu nukkuu vauvan sängyssä kaikkien vaatteiden päällä, mitä oon sinne viskannut. Piti mennä ottamaan kuva, mutta nukkuikin sit just miehen vieressä.

Zoe-F, oot aikaansaavaa tyyppiä! :flower: Kiva maalaus! Ite kun oon sellainen suunnitelmien suunnittelija, niin on kiva ihastella toisten kätten töitä. Meillä on sekä lasten huoneessa että makuuhuoneessa kaappien ovia, joita oon pähkäillyt koristemaalattavaksi jo muutaman vuoden ajan... :D Ehkä sitten joskus...

Rv 33+1
 

Yhteistyössä