Maalismasut 2009

Suski90 Jos haluat lisätä kuvan, voit tehdä sen vaikka aijaa.com:in kautta. Klikkaat sieltä lisää kuva ja valkkaat koneeltasi sopivan kuvan painamalla "Selaa":ta. Sitten valittuasi kuvan/kuvat painat sieltä vähän alemaa "Lataa". Jos kuva ei lataannu, se voi olla liian iso kokoinen (avaa esim. Paint:issa ja pienennä "muuta kokoa" käyttäen). Kun kuva on lataantunut, liität linkin kirjoitukseesi. Jos liität kirjoitukseesi tekstin kohdasta "Pieni kuva" tulee tänne tuon kokoinen kuva jonka minäkin laitoin (sen saa halutessa avattua isommaksi täällä kuvaa klikkaamalla).
kiitti neuvosta :D mäpä tsekkailen sieltä, ja laitan kuvaa :)
 
suski90 Tervetuloa mukaan :)

Mie tuos just natustin rulla kebapin.
Taas kerran se hetki et oon pettyny..ei sit tärppää ei.. :( toivottavasti viel joskus.
Emppukii natusti ihan onnessaa rulla kebapia ja ei haitannu sipulit ei salaatit ei mitkää!! :) Minni syyvvä natusti pizzaa :)
Hei,ootteko kukaa facebookissa?

~ Marsu ja siskit ~
 
Heippa kaikille!

Ihan kuin olisi kotiin tullut, kun luki teidän juttuja. On ollut ikävä! Kaksplussan ulkonäkökin on uudistunut, osaankohan käyttää... En ole palstaillut koko Kaksplussalla moneen kuukauteen.

Töihin menin elokuussa ja poitsu perhepäivähoitoon. Aluksi jännitin, mutta kaikki on sujunut yllätyksekseni todella hyvin. Hoitaja on ihana ja poitsu tykkää. On sosiaalinen ja ovat kuulemma hoitokavereiden kanssa läheisiä. :) Teen neljää päivää viikossa. Tykkään ihan valtavasti, kun saan olla töissä, mutta silti mukavasti kotonakin.

Pukeminen ei onnistu poitsulta vielä, mutta yhdessä vedetään sukat ja haalarit jalkaan. Vetoketjun osaa vetää.

Mä olen edelleen laiska potuttaja, pissat saadaan kiinni joskus, kakkaa ei koskaan. Ja poitsu on ihan tajuton kakka-automaatti. Tarpeet tulee monta kertaa päivässä. Meillä ei ole ikinä kärsitty ummetuksesta... Hoitajaa vähän säälin, kun käyvät paljon kerhoissa, jumpissa ym ja meidän poitsu vääntää aina tortut! :D

Tutti on käytössä ja on erittäin rakas. Mutta yritetään rajoittaa vain väsymykseen ja unille. Pullo jäi pois helposti itsekseen pikku hiljaa kun mentiin hoitoon.

Sanoja tulee paljon, mutta monet epäselvästi. Poitsu yrittää toistaa niin kauan, että ymmärrän. Otan tutin pois suustaan ja poitsu sanoo pinnistäen hitaasti ja kyllä se yleensä sana siinä paranee. Joskus meitä molempia harmittaa, jos en tajua, mistä on kysymys... Kahden sanan lauseet onnistuu. Mennään nukkumaan. Istu alas, komentaa meiltä oppimalla tavalla! :D Kone lentää. Lunta sataa. Puhelimeen sanoo: Haloo mummo kotona!

Joululaulut on tarttunut poitsuun. Haluaa niitä unilauluiksi. Joulupuu on rakennettua pyytää jotenkin sanomalla "akenne". Itse laulaa tuiki tuiki tähtöstä ja pienen pientä veturia, tai siis pätkiä niistä. Epäselvästi kuitenkin. Herttaista! Meitä aina naurattaa, kun toinen niin hartaasti lurittelee. Unissaankin on hokenut että tiritiriteijaa!

Leikkii paljon sekä isoilla että pienillä legoilla. Katselee kirjoja mielellään ja piirtää (sotkua). Ja pyytää äitiä piirtään! Meillä ei ole tv:tä, joten lastenohjelmat jää kavereille ja mummolaan.

Autoista tunnistaa ainakin bussin, pakettiauton, kuorma-auton ja rekan. Kauhakuormaaja oli nyt uusi tuttavuus ja silmät loisti kun seurattiin sen touhuja... :) Se on "kau kumaja"..

On perinyt isänsä unenlahjat! Joskus marmatin miehelle siitä, kun hän vois nukkua vaikka kuinka. Nyt kiitän ainakin sitä, että poika sai saman piirteen. Nukahtaa hyvin kainaloon päikkäreille ja yöunille. Päikkärit kestää kahdesta kolmeen tuntiin ja yöunet katkeaa harvoin. Hoidossakin kuulemma nukahtaa aina ensimmäisenä. Me ollaan jotenkin kummasti ajauduttu perhepetiin... Täytyisi ottaa itseä niskasta kiinni ja siirtää poika takaisin omaan sänkyyn, koska nukkui vauvanakin siellä hyvin. Ja viimeksi kun oli mummolassa yökylässä, niin nukahti kuulemma itse omaan sänkyyn ja nukkuikin koko yön siinä. Mutta kun se lapsen läheisyys on niin mukavaa... Tää taitaa olla nyt vain itsekkyydestä kiinni?

Kotona istutaan vielä syöttötuolissa. Oppi juuri kiipeämään siihen itse. Ja tietenkin kaatoi sen päällensä. Muualla istutaan normaalilla tuolilla.

Poitsu on melko kaikkiruokainen. Olen tarkoituksella antanut "pahoja" makuja pienestä pitäen, että ei tottuisi liian hyvään. Eli meillä syödään viiliä, piimää ja maustamatonta jogurttia. Maustetut jogurtit on herkkua silloin kun muut syö jätskiä. Mä oon vähän nipo, tietenkin kun on ensimmäinen lapsi kyseessä... :D Karkkia ja sipsiä meillä ei syödä. Karkista poitsu ei edes ymmärrä. Sipsin makuun on päässyt serkkulassa ja sen päälle kyllä ymmärtää, jos kulhon jossakin näkee! :p Oliivit, pähkinät, aloeverajuoma ym erikoisempikin uppoaa. Avaa suunsa d-vitamiinille ja omegakapselin kalaöljyllekin! Testasin juuri, ja spirulina-levätablettikin meni pureskellen. Paprika on aina tökkinyt ja tökkii edelleen, kypsänä ja raakana. Herneet sylkee ja joskus pavut ja maissitkin.

Paljon nuhaa ja korvatulehduksia on ollut. Unia ja elämää ne ei ole kuitenkaan onneksi haitannut, eikä olleet kivuliaitakaan muuta kuin silloin ihan vauvana. Homeopatiaa käytän yhä ja yksi tulehdus selätettiinkin vähän aika sitten ilman lääkekuuria ja siitä olin tosi helpottunut! Viisi antibioottia on poju kuitenkin elämänsä aikana syönyt ja viimeksi juuri oli kymmenen päivän kuuri. Maitohappobakteereja annan nyt. Omegaa annan jatkuvasti ja spirulinaa monivitamiinin sijaan. Ternimaito/xylitol- tabletti menee hoidossa ruoan jälkeen.

Todella omapäinen ja kova uhma menossa. Tavarat lentelee. Jäähypenkki otettu käyttöön! =)

Kaksivuotissynttärit lähestyy! =)
Aika on kiitänyt ihan liian nopeasti!

Soraya ja poitsu
 
Zoe, onpa pojulla ihanan paljon keittiövälineitä! Meillä pukki toi tänä jouluna leikkihellan ja vähän kattiloita. :) Ja muuten, kuulostaapa tutulta nuo vierailut! Meillä poju menee päättömänä kanana joka puolella ja koskee kaikkialle, availee ja pudottelee!
 
Meillä saahaan tutti vain yöksi, teen niin et ku poika menee nukahtelemaan, on tutti suussa, mut jos tulee sängystä pois, niin on myös tuttikin joutaa pois, ja poika on hyväksyny sen ihan ok.
Potta tunnetaan meilläki, mut ei säännöllistä kakkaamista/pissailua oo.. Poju hiukan pelkää pottaa.. tai no pöntöllä se on käyny supistajan kans..
 
Zoe: Kiitos! poju on kyllä sievä :) Joo, paljon enempi tullu puhettaki nyt ku päivisin on ilman tuttia, sanoo kurkkuärrän kera jo "kroko" "rekka" .. yms :) nyt alkoi sanoon "littää" ku esim kupista loppuu mamma :)

Miten muilla puhe on kehittyny? Mitä sanoja sanoo?
 
heips vaan!

Tervetuloa Suski, mukava saada uusia palstailijoita! Ja ihana kuvan pojasta.

Soraya: Meillä kanssa poitsu samanlainen kakka-automaatti, eikä ummetusta ole täälläkään vielä ikinä ollut. 2-4 kertaa päivässä saa takapuolen pestä. Mutta kyllä sitä ruokaa uppoaakin.

herkuista Ymmärtää kyllä karkkien ym. päälle ja olen antanut maistaa jos näkee, että minäkin syön. Niinpä meillä nykyään herkutellaan klo 21 jälkeen kun poitsu nukkuu. Samoin kylässä kahvipöydässä olen antanut syödä mitä haluaa, mutta aika hyvin osaa lopettaa parin keksin tms. jälkeen kun sanotaan että edellinen oli viimeinen herkku. Onneksi kaupassa saa karkkihyllyn vielä ohittaa rauhassa.

Vierailuista: On kyllä niin paljon helpompaa käydä kylässä toisissa lapsiperheissä kuin lapsettomien luona just ton vahtimisen kannalta. Samoin miehen kotona on Aalto-vaasia ja ym. lasiasetelmaa just pikkupöydillä houkuttelevasti esillä, eikä anoppi siirrä niitä mihinkään. Me sitten miehen kanssa aloitetaan aina se sama kierros kun mennään kyläilemään ja nostetaan tavaraa korkeammalle.

Ootteko muuten vielä käyneet hammastarkastuksessa? meillä täällä olis vasta 3-vuotiaana ensimmäinen tarkastus, mutta ajattelin varata nyt jo ajan kun Kallella on viimeisiä poskihampaita lukuunottamatta kaikki hampaat jo ja olisi aika pitkä aika odottaa tuota 3v. tarkastusta.

Huoh, huomenna pitäisi lähteä takas töihin loman jälkeen. Ollaan lomailtu koko perhe joulusta asti. On kyllä tehnyt hyvää pikku tauko pitkän syksyn jälkeen. Meillä vaihtuu nyt työajat silleen, että minä aloitan taas tekemään normi 8h päivää, (oon ollu osittaisella hoitovapaalla syyskuun alusta lähtien kun Kalle meni hoitoon) ja mies pääsee tekemään lyhyempää päivää muutamaksi kuukaudeksi.

mukavaa sunnuntain jatkoa

Riksu

Muutenkin on itellä ihan kauheesti energiaa, kun ilmatkin viimein lauhtui että pystyy olemaan pihalla kauemmin ja päivätkin tästä pitenee.
 
heips vaan!

Tervetuloa Suski, mukava saada uusia palstailijoita! Ja ihana kuvan pojasta.

Soraya: Meillä kanssa poitsu samanlainen kakka-automaatti, eikä ummetusta ole täälläkään vielä ikinä ollut. 2-4 kertaa päivässä saa takapuolen pestä. Mutta kyllä sitä ruokaa uppoaakin.

herkuista Ymmärtää kyllä karkkien ym. päälle ja olen antanut maistaa jos näkee, että minäkin syön. Niinpä meillä nykyään herkutellaan klo 21 jälkeen kun poitsu nukkuu. Samoin kylässä kahvipöydässä olen antanut syödä mitä haluaa, mutta aika hyvin osaa lopettaa parin keksin tms. jälkeen kun sanotaan että edellinen oli viimeinen herkku. Onneksi kaupassa saa karkkihyllyn vielä ohittaa rauhassa.

Vierailuista: On kyllä niin paljon helpompaa käydä kylässä toisissa lapsiperheissä kuin lapsettomien luona just ton vahtimisen kannalta. Samoin miehen kotona on Aalto-vaasia ja ym. lasiasetelmaa just pikkupöydillä houkuttelevasti esillä, eikä anoppi siirrä niitä mihinkään. Me sitten miehen kanssa aloitetaan aina se sama kierros kun mennään kyläilemään ja nostetaan tavaraa korkeammalle.

Ootteko muuten vielä käyneet hammastarkastuksessa? meillä täällä olis vasta 3-vuotiaana ensimmäinen tarkastus, mutta ajattelin varata nyt jo ajan kun Kallella on viimeisiä poskihampaita lukuunottamatta kaikki hampaat jo ja olisi aika pitkä aika odottaa tuota 3v. tarkastusta.

Huoh, huomenna pitäisi lähteä takas töihin loman jälkeen. Ollaan lomailtu koko perhe joulusta asti. On kyllä tehnyt hyvää pikku tauko pitkän syksyn jälkeen. Meillä vaihtuu nyt työajat silleen, että minä aloitan taas tekemään normi 8h päivää, (oon ollu osittaisella hoitovapaalla syyskuun alusta lähtien kun Kalle meni hoitoon) ja mies pääsee tekemään lyhyempää päivää muutamaksi kuukaudeksi.

Muutenkin on itellä ihan kauheesti energiaa, kun ilmatkin viimein lauhtui että pystyy olemaan pihalla kauemmin ja päivätkin tästä pitenee.

-riksu-
 
heipat!

Suskille tervetuloa porukkaan kirjoittelemaan =)

Soraya: mutta sehän on hyvänlaatuista itsekkyyttä :D ;)

Riksu: Meillä oli eka hammastarkastus 1vuotiaana ja en nyt sitten tiedä että onko myös 2v, vai vasta 3.. pojalla oli muistaakseni 4vuotiaana elellisen kerran ja koska sillon oli hyvät hampaat niin eskariin lähtiessä taidetaan sitten seuraavan kerran syynätä.. eli ensi syksynä.. hui!

herkuista: Meillä ei Jenna kovin paljon karkkien päälle vielä ymmärrä.. ruokavaliokin vaikuttaa niin paljon, enkä jaksa joka pussia erikseen syynätä mitä pitää sisällään. Mutta mm. keksien ja jäätelön suhteen on oikea herkkusuu :p toki niissäkin omat rajoituksensa, mutta kyllä, on tullut äitinsä ja makea maistuu ;)
yhdessä kuvakirjassa kun on jätskin kuva niin sekin pitää joka kerta "haukata" kun kirjaa katsellaan.

sanoja
tulee joka pv lisää.. toistaa kaiken mitä sanotaan ja mm. ruokapöydässä tulee automaattisesti "loppu" "kiitti" jne.. joskin epäselvästi, mutta kotivöki ymmärtää :) "anna" ja "auta" on myös josnkun verran käytössä.

huh, itse suht poikki.. tosi kiireinen ja rankka oli ensimmäinen työvk.
Sen lisäksi Jenna on itkeskellyt viikon verran öisin.. viime yö oli yhtä itkua. Tänään nousi sitten kuumekkin. On räkäinen, itkuinen ja väsynyt, eikä ruoka maita.
Koitettiin tänään päivystykseen, mutta kaikki tämän paikan asukkaat oli ilmeisesti päättäneet lähetä sinne tänään :O parin tunnin jonot oli niin sanoin että en todellakaan jää istuskelemaan tytön kanssa sinne. Aamulla päivystykseen korvat tarkistuttamaan.
 
Danjuska: Tytöllä on TÄYSIN samat oireet ku mein pojalla.. poika huusi 3 viikon ajan joka yö, sitte lähettii päivystykseen ku nousi edellisyönä taas kuume, niin oli paha korvatulehus.. nyt on yöt hiukan rauhottunu, ku antibioottikuuri menny sellaset 2 päivää! Paranemisia tytylle ja jaksuja äipälle!:flower:
 
Hurjasti oli tullu tekstiä sitten viime käynnin - hyvä niin!

Upupa oli kiva kuulla Mimosan uusista taidoista. Mua kyllä nin huvitti tuo tyttönne lintutuntemus - minä ainakin jään kakkoseksi tuossa taidossa! Samoin tuo vaipattomuus ja pissan pidättely hämmästyttää todella. Meillä kun Siiri kyllä pissaa hyvin pottaan kun hänet potalle vie, mutta ei itse ilmoita tarvetta. Vaipatta oloa olen muutaman kerran kotona nyt hetken aikaa yrittänyt. Siiri vain on tehnyt lattialle pissaamisesta jonkinlaisen "hyvän vitsin" ja käy lirauttamassa eteisen matolle ja nauraa päälle.

Meidän humoristi on alkanut käyttää pissa-kakka-huumoria. Ensimmäinen tytön lohkaisema "vitsi" muutama viikko sitten oli "Pissalle - passalle!" Sitä seurasi muutama päivä sitten "Kakkalle - kikkalle!" - hokema. Näitä käytetään suureen ääneen ja kunnon kiherryksen kera. Toistaiseksi vasta kotona...

Riksu mukava kuulla teistäkin pitkästä aikaa! Välillä on tullu kamerasta katsottua niitä vuoden takaisia tapaamiskuvia ja mietitty, että mitä teille kuuluu. Onnea odotukseen, niin ihana uutinen! Minäkin olisin pikkukakkosta toivonut, mutta mies ei edelleenkään asialle ole lämmennyt. Eikä taida sanojensa mukaan lämmetäkään, joten meidän lapsiluku taitaa jäädä tähän yhteen. Ikävää että pitää olla näin tärkeästä asiasta eri mieltä:'(
Koitahan jaksella töissä, kun teet nyt täysiä päiviä.

Soraya kiva että päivitit kuulumiset! Kyllä se pottailu ottaa aikanaan tuulta alleen, no hätä!

Suski90 tervetuloa joukkoon vaan! Tämä palsta on kyllä ollu loistava vertaistuki - toivottavasti osottautuu sellaiseksi myös sulle. Hyvä että saadaan uusia keskustelijoita. Itse kun on niin laiska osallistumaan, niin voi ainakin lueskella muiden juttuja:ashamed:

Zoe joko on olo parempi?

Päiväkodissa Siirillä on alkanut ihan loistavasti. Viime viikon on siis ollut hoidossa, noin 7 tunnin päiviä, maanantaisin 8. Ensimmäisenä aamuna muutamán kyyneleen vuodatti sekä tyttö että äiti, mutta sen jälkeen pärjätty ilman.
Hoitajat kehuvat reippaaksi. Heti toisena päivänä oli koittanut komentaa isommat pojat vaikenemaan, kun häiritsivät laulutuokiiota. "Iljaa, iljaa!!!" oli Siiri käskyttänyt. Onkohan tuo opettajan lapsella jotenkin sisäsyntyistä...? Kannustaa osasi kuulemma myös: jokaisen laulun jälkeen oli taputtanut ja sanonut "Hyvä, hyvä!".
Päiväunien kanssa ei ole ollut mitään ongelmia (etukäteen itse pelkäsin eniten), ensimmäisestä päivästä alkaen on nopeasti nukahtanut sänkyynsä.
Aamuherätys kotona seitsemän aikaan on sujunut myös ihan hyvin vaikka iltanukahtaminen ei ole sanottavasti aikaistunut ainakaan vielä. Siiri nukahtaa illalla yhdeksän tietämissä, joten ehtii nukkua kymmenisen tuntia. Unimäärä on kyllä vähentynyt, kun kotona ollessaa nukkui yleensä 11-12 tuntia yössä ja kunnon päikkärit vielä päivällä. Jospas tämä aikataulu vielä aikaistuisi iltojen osalta.

Nyt pitää rueta nukkumaan itsekin - hyvää yötä!
 

Yhteistyössä